Meer ruimte voor mini-campings Marine stopt nieuwbouw Hoop op extra geld voor zorg Zierikzee Veerman gaat weer natuurgrond kopen li 19 Middelburg opgelucht over doorgaan N57 Ministerie trekt geld uit voor werk aan sluizen en kanaal Gent-Terneuzen Geld voor sanering van vissersvloot woensdag 17 september 2003 IN Overleg over toekomst Borssele Extra geld voor bekleding dijken Minder zand op stranden Uitbreiding Schelderadarketen Slibdepot Koegorspolder blijft ag 'ersche. actietij; dan iift word« n-De* iver ^Harrnen van der Werf DEN'HAAG - De Haringvliet- iluizen haperden vorig najaar, ju de weg over dezelfde sluizen vallen geregeld gaten. Het Ka naal Gent-Terneuzen moet dringend op diepte worden ge bracht. En de bedieningssyste men van een van deVol- leraksluizen bij Willemstad, in je aanloop tot het Schelde- Kijnkanaal, zijn aan het einde van hun levensduur. "eVil Degeschiedenis herhaalt zich. inde jaren tachtig zorgde de p7 bouwvandeOosterscheldeke- wd ring voor fikse tegenvallers. Dat d I .UIJIJ j^^>4- nyrcnw o irow/1 o ow \r r\ -rgeta W(X teke Ier. Ar. :nGlli laan* >rtgev geld moest ergens vandaan ko- Vorlrpprpn Waterstaat, he- 'indei men. Verkeer en Waterstaat be zuinigde 'ongemerkt' op onder- ij1 W koud aan vaarwegen. Hetzelfde !-°™ isdelaatstejaren gebeurd om de jg ].aJ financiële gaten van de Betuwe- Ijnen de hogesnelheidslijn te lichten. Voor die projecten is al ervolli i moe •nwor- diera Hoei zovte anz« ten da eft ha naked nmea lidelij 1 in d is 20 ipeni en rij ervoli late Ee liet ii achte einde r ai! an di bent je wil ideli inmil .Hm mt 1 singe met le Onderhoud niet langer stiefkind veel extra geld gereserveerd, het roer kan nu om. Aangespoord door haar ambte naren zet minister Peijs van Ver keer en Waterstaat de komende jaren een koerswijziging in on der het motto 'eerst houden dan bouwen'. Zij blijft bouwen, al is het veel minder dan gepland. De bespaarde centen stopt ze in het aanpakken van achterstallig onderhoud. Dat dit hard nodig, is duidelijk gebleken bij de Haringvlietslui- zen. Bij een hoge waterafvoer van de rivieren afgelopen na jaar konden die niet direct open. De kans op herhaling en daar mee de kans op overstromingen in Dordrecht en Rotterdam worden alsmaar groter. De Ha- ringvlietsluizen vormen de hoofdkraan van Nederland. Om die weer goed te laten functio neren, trekt minister Peijs van 2005 tot en met 2009 39 miljoen euro uit om de elektrische in stallaties te vernieuwen en de sluizen te conserveren. Hetzelfde gaat gebeuren met de bedieningssystemen van de sluisdeuren in van de Vol- keraksluizen. Van 2005 tot en met 2010 wordt daarvoor en voor extra baggerwerk bij de sluizen 90 miljoen euro uitge trokken. Want als de sluis ooit gestremd raakt door achterstal lig onderhoud, zal het drukke binnenvaartverkeer tussen Rot terdam en Antwerpen onmid dellijk de gevolgen merken. Ook het Kanaal Gent-Terneu zen ligt er slecht bij. De diepte kan op een aantal plekken niet worden gegarandeerd aan de scheepvaart en de oevers zijn niet overal even goed. Van 2007 tot en met 2010 komt voor die werken 47 miljoen euro be schikbaar. Het blijft daar niet bij in Zeeland. De akelige voegover- gangen in de weg over de Oos- terscheldekering worden aan gepakt en ook het asfalt op die weg krijgt over de volle breedte een onderhoudsbeurt voor 2008. Tot en met 2010 trekt Ver keer en Waterstaat al met al 600 miljoen euro uit voor dit soort werkzaamheden, waardoor iets van de opgelopen achterstand in het onderhoud kan worden ingelopen. DEN HAAG - Volgend jaar stelt bet ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit |LNV) 5,3 miljoen euro beschik- voor verkleining van de iottervloot. Het doel is de capa citeit met 2,6 procent terug te brengen. De laatste jaren is gebleken dat voor zulke regelingen veel be langstelling bestaat in de visse rij door verlaging van de vis quota. Voor zowel 2005 als 2006 staat op de begroting van LNV 5,6 miljoen euro voor sanering op de rol. Afgelopen jaar was ruim 10 miljoen euro beschik- LNV meldt verder dat vis serijcontroles in de Europese Unie op elkaar worden afge stemd. Uiterlijk 2005 moet er een gemeenschappelijke in spectiestructuur zijn in de EU. Vissers klagen over en weer dat in andere landen minder gecon troleerd zou worden. DEN HAAG - Voor de vernieu wingvan te zwakke stenen dijk- bekledingen is tot en met 2015 veel extra geld nodig. Verkeer en Waterstaat rekent op 225 miljoen euro, waarmee de kos ten over de hele periode op 873 miljoen euro uitkomen. Op meer plekken dan verwacht is de stenen bekleding slecht, waardoor de dijken een super- storm niet zouden kunnen door staan. Volgend jaar blijft het budget 25 miljoen euro. In 2005 volgt de eerste verhoging tot 38 miljoenen in 2007 de tweede tot 53miljoen euro. Verkeer en Wa terstaat houdt ondanks de kos- tenoverschrijding vast aan vol ledig herstel in2015. Vanaf 2008 tot en met 2015 is jaarlijks min stens 60 miljoen euro nodig. Minicamping Klaverwijk in Kortgene. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Mini-campings krijgen wellicht meer ruimte. Minister Veerman van Land bouw, Natuur en Voedselkwali teit (LNV) wil de Wet op de Openluchtrecreatie in de loop van volgend jaar intrekken. Het beleid voor de recreatiesector wordt daarna veel meer aan de provincies overgelaten. Voor kampeerboeren kan dit be tekenen dat zij voortaan het he le jaar door vijftien kampeer- eenheden op hun mini-camping mogen toelaten. De voorgang ster van Veerman, staatssecre taris Faber, wilde dat al bij wet regelen. Veerman laat dit dus over aan de provincies. Secreta ris J. Dingemanse van de Ver eniging van Kampeerboeren (Vekabo) in Zeeland hoopt dat het provinciebestuur de mini- campings inderdaad meer ruimte gaat geven, te beginnen met permanent vijftien kam- peereenheden. Nu zijn er buiten het seizoen en feestdagen slechts tien toegestaan. „Vanaf 1 september hebben daarom veel mini-campinghouders 'nee' moeten verkopen", weet Dingemanse, „en datzelfde geldt nogal eens voor het voor seizoen." Hoe de provincie Zeeland met de nieuwe bevoegdheid gaat omspringen, weet gedeputeerde G. de Kok nog niet. Hij heeft be gin deze week direct een af spraak gemaakt met de Vekabo. Hij wil ook de organisatie van recreatie-ondernemers Recron en de gemeenten in het overleg betrekken. De Kok vraagt zich overigens af of de Vekabo wel zo blij moet zijn met de nieuwe koers van Veerman. Er bestond immers door de voorgestelde wetswijziging van staatssecre taris Faber zicht op permanent vijftien kampeereenheden op foto Dirk-Jan Gjeltema mini-campings. Veerman wil, voordat hij de wet intrekt, eerst nog enkele onderdelen van de wet in andere regelingen onder brengen. Hoe lang dat gaat duren, is on duidelijk. Veerman is in elk ge val vast van plan, zei hij in een toelichting op zijn begroting, al in 2004 alle benodigde stappen te zetten. doorNadia Berkelder MIDDELBURG - Op het stad huis in Middelburg overheerst m opluchting. De nieuwe rijks- weg N57 is gewoon in de begro- j'ugvan het ministerie van Ver teer en Waterstaat blijven |laan. Ambtenaren komen ver keerswethouder L. Luitwieler feliciteren. „Ik ga eerst een si- Saaropsteken", zegt die opgeto- ?en. »We zijn bijzonder blij dat het Project definitief doorgaat. In wezen verandert er helemaal "■els.Rijkswaterstaat en de "leente willen in 2005 begin net de aanleg van de weg ussen Nieuw- en Sint Joosland ffl de Veersegatdam, terwijl de ïeg pas een jaar later in de be- P°hng is opgenomen. Vooral de «euieente Middelburg heeft naast. Bij het maken van de Ptanen voor de Veersche Poort, Stationsgebied en de Mor- •arewas ervan uitgegaan dat de er nu al zou liggen "gemeenten, de provincie en ■'Jtewaterstaat onderzoeken a mogelijkheid om een jaar roer te beginnen en de weg 2?^ aan*-e leggen, zodat die 008 open kan. De betrokken yartijen moeten zo'n construc ten financieren. Het idee om 11 partner uit het bedrijfsleven t.Z0? en> 's inmiddels losgela- fi. Ambtenaar H. Schild denkt liik voorfinancieren moge- 1 lsk "Als je de weg eerder aan- JJ:1 le uiteindelijk goedko- u't omdat je niet te maken krijgt met prijsstijgingen." De N57 moet de verkeersproble men in Middelburg voor een groot deel oplossen. Er wordt al jaren gesproken over de weg, maar het ministerie schoof de aanleg steeds voor zich uit. Deze zomer leek dat opnieuw te ge beuren. Minister K. Peijs van Verkeer en Waterstaat zei toen dat ze liever geld stak in onder houd van bestaande wegen. Ze gaf te verstaan dat de N57 wel even kon wachten. „We hadden het idee, o j ee, daar gaat ons pro ject", zegt Luitwieler. „We heb ben, ook samen met de provin cie, brieven geschreven naar de minister." In die brieven is ge wezen op afspraken die jaren geleden met het Rijk zijn ge maakt. De Zeeuwse Kamerle den werden ingeschakeld om zich voor de weg in te zetten als hij zou sneuvelen in de begro ting. Dat bleek uiteindelijk niet no dig. Ook Peijs zag in dat ze niet kon terugkomen op de gemaak te afspraken. De gemeente ging in de tussentijd gewoon door met de voorbereidingen. Er la gen nog geen plannen klaar voor het geval de weg geschrapt zou worden. „Bij Rijkswaterstaat werkte iedereen gewoon door", zegt Schild. En dat gegeven wekte vertrouwen. „We wilden er niet aan denken", aldus Luit wieler. Gisteren hoorde hij het nieuws officieel, zegt hij. „Ik had daarvoor alleen geruchten gehoord. Niemand had tegen me gezegd dat het wel of niet door zou gaan." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het nieuw- bouwprogramma van de Ko ninklijke Marine loopt binnen enkele jaren ten einde. De ver vanging van het bevoorra dingsschip Zuiderkruis zat eerst nog in de pijplijn vanaf 2007, maar het ministerie van Defensie heeft die investering tot nader order in de ijskast ge zet. Bij de Koninklijke Schelde Groep (KSG), de hofleveran cier van varend materieel voor de Koninklijke Marine, zijn nog twee fregatten in aan bouw. Volgend jaar moet het tweede en laatste hydrografi sche opnemingsvaartuig in de vaart komen. In 2006 volgt de proefvaart van een tweede amfibisch transportschip. De nieuwbouw van grotere Nederlandse marineschepen valt na 2005 stil. De KSG heeft tientallen jaren onophoude lijk voor de Koninklijke Mari ne kunnen werken. Die tijd lijkt definitief voorbij. Dezee macht moet evenals andere krijgsmachtonderdelen fors bezuinigen. De vloot wordt verder ingekrompen. Het was al bekend dat twee luchtverdedigingsfregatten buiten dienst worden gesteld in 2004. Twee multipurpose- fregatten komen daar volgend jaar bovenop. Het aantal fre gatten van de Koninklijke Ma rine daalt daarmee tot tien: zes multipurpose-fregatten en vier luchtverdedigings- en commandofregatten, waarvan er nog twee in aanbouw zijn en moeten worden overgedragen. Bijna een jaar geleden speelde het ministerie van Defensie nog met de gedachte fregatten te vervangen door kleinere vaartuigen die beter geschikt De bouw van marinefregatten op de werf in Vlissingen wordt stopgezet. foto Lex de Meester zijn voor controletaken in de kustwateren. Dat zou perspec tief kunnen bieden voor De Schelde. In de Defensie-begroting 2004 wordt met geen woord meer gerept over de vervanging van fregatten. Het uitblijven van nieuw- bouworders kan niet alleen ge volgen hebben voor de KSG, maar ook voor de marineka zerne in Vlissingen. Die fun geert als hotelaccommodatie voor personeel van de Konink lijke Marine bij De Schelde en vooral voor aanloopbeman ningen voor nieuwe schepen. Als er geen schepen meer in Vlissingen worden gebouwd, verliest de kazerne haar voor naamste taak. Defensie meldt evenwel niets daarover. Onderdeel van het bezuini gingspakket voor de Konink lijke Marine is ook het afstoten van Orion-verkenningsvlieg- tuigen die op vliegveld Val kenburg zijn gestationeerd. Dat vliegveld bij Den Haag gaat dicht. De verkenningsvliegtuigen worden onder meer ingezet voor Kustwacht-vluchten over de Noordzee. Hoewel de toestellen 1 januari 2004 al uit dienst worden genomen, is nog onduidelijk welke vliegtuigen de Kustwacht-taken, onder meer belangrijk voor het op sporen van olievervuilingen, overnemen. DEN HAAG - Staatssecretaris Van Geel van Milieubeheer gaat volgend jaar met de directie van EPZ praten over de slui ting van de kerncentrale Borssele in 2 013zoals in het regeer akkoord voor het tweede kabinet-Balkenende is vastgelegd. In zijn begroting voor 2004 meldt Van Geel dat hij daarover tot afspraken wil komen en dat hij 'zonodig' die afspraken in de vergunning voor de centrale 'of anderszins' wil vastleggen. De kerncentrale heeft, laat Van Geel nog weten, volgend jaar een nieuwe vergunning nodig in verband met verhoging van de verrijkingsgraad van de gebruikte splijtstof. Hij verwacht die af te kunnen geven na publicatie begin 2004 van een mi lieu-effectrapport over die verandering. De kerncentrale Borssele is in 1973 in gebruik genomen en heeft in principe een technische levensduur van veertig j aarmaar zou ook lan ger veilig kunnen werken, heeft EPZ altijd gezegd. DEN HAAG - Verkeer en Waterstaat gaat volgend jaar min der zand op de stranden spuiten om de kustlijn in stand te houden. Staatssecretaris Schultz van Haegen stelt dit voor, omdat er extra geld nodig is voor het versterken van een aan tal zwakke schakels langs de Nederlandse kust. Als die zwak ke schakels niet worden versterkt voor of achter de huidige waterkering, kan dat 'onomkeerbare gevolgen' hebben. Dat dit ten koste gaat van de normale zandopspuitingen, is vol gens Schultz van Haegen verantwoord. In Zeeland zijn zwak ke schakels bij Breskens, Cadzand en bij de aanzet tot de Brouwersdam bij Renesse. Of die snel worden aangepakt, is onzeker. De zwakke schakels leveren geen direct gevaar op. Ze voldoen niet meer aan de gestelde eisen door nieuwe ken nis over onder meer de grotere kracht van golven. DEN HAAG - De Schelderadarketen langs de Westerschelde, het systeem waarmee zeeschepen worden gevolgd en bege leid, wordt volgend jaar vernieuwd en uitgebreid. In de mon ding van de Westerschelde komen extra radarposten. Zeeschepen worden daarmee eerder en beter zichtbaar, waardoor het gemakkelijker wordt die schepen door een loods naar binnen of naar buiten te laten 'praten'. De loods geeft dan instructies vanachter een computerscherm op de wal. Behalve de uitbreiding met radarposten op zee staan ver vangingsinvesteringen op de rol. De huidige Schelderadarke ten is in 1992 in gebruik genomen. Vlaanderen betaalde het leeuwendeel van de kosten en draagt weer bijIn de begroting 2004 van Verkeer en Waterstaat staat 5,5 miljoen euro inge boekt als ontvangsten voor 'investering Schelderadarketen'. DEN HAAG - De omstreden aanleg van een baggerdepot in de Koegorspolder bij Terneuzen is in het nieuwe meerjarenpro gramma van Verkeer en Waterstaat overeind gebleven. De bouw is nodig, vindt het ministerie, omdat er in Zeeland onge veer drie miljoen kubieke meter vervuild slib ligt. Vaarwegen kunnen niet worden gebaggerd en op een aantal plekken is sprake van 'dringende ecologische en milieuhygiënische risi co's'. Het depot staat voor 41 milj oen euro op de rolVorig j aar was dat nog 75 miljoen euro, maar dat was inclusief een ver- werkingsproef. Die is afgevallen, tot groot ongenoegen van de gemeente Terneuzen. Een organisatie van omwonenden is ook een tegenactie begonnen. De opleveringsdatum is in het nieuwe meerjarenprogramma verschoven van 2005 naar 2007. De aanleg zou volgend jaar moeten beginnen. Woens dag 1 oktober praat de Tweede Kamer over het project. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Voor kleine zie kenhuizen en ambulancezorg trekt minister Hoogervorst van Volksgezondheid vijftig miljoen euro extra uit. Gedeputeerde G. de Kok hoopt dat de plannen voor vernieuwing van de ge zondheidszorg op Schouwen- Duiveland daarvan eindelijk betaald kunnen worden. De Kok had de moed nog niet opgegeven, maar een lange adem heeft hij er zeker voor no dig gehad. Oud-minister Borst van Volksgezondheid was de eerste die te maken kreeg met de voorstellen voor vernieuwing van de gezondheidszorg op Schouwen-Duiveland, na de sluiting van de dagverpleging in het ziekenhuis van Zierikzee. „Hoogervorst is alweer de vier de met wie wij worden gecon fronteerd. Borst, Bomhoff en De Geus gingen hem voor." Hoogervorst beloofde het een week geleden al, bij een bezoek aan het ziekenhuis in Dirksland op Goeree-Overflakkee. Hij zou de kleine ziekenhuizen tege moet komen. Hij lijkt die belofte waar te gaan maken door vijftig miljoen euro extra uit te trekken voor het verbeteren van de be reikbaarheid van kleine zieken huizen en van de ambulance zorg. De Kok denkt dat met dat geld de gevraagde extra ambu lancepost op Schouwen-Duive land kan worden gerealiseerd en dat de huisartsenpost bij het voormalige ziekenhuis in Zie rikzee op sterkte kan worden gebracht. Ook de andere zie kenhuizen zouden wel eens kunnen profiteren van de extra middelen. Met uitgewerkte plannen komt Hoogervorst nog niet in zijn begroting voor 2004. Die komen in de loop van het jaar. De Kok en de patiënten op Schouwen-Duiveland moeten nog even geduld hebben. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De stop op de aankoop van landbouwgronden voor natuur verdwijnt 1 januari 2004 van tafel. Verschillende Zeeuwse boeren die hun plan nen door de begin dit jaar afge kondigde aankoopstop in het honderd zagen lopen, kunnen aan de slag. Met één kantteke ning: de provincie moet zich wel bereid verklaren de komende twee jaar de aankopen voor te financieren. Minister Veerman van Land bouw, Natuur en Voedselkwali teit (LNV) vraagt dit van de pro vincies, omdat hij in 2004 en 2005 nog weinig extra middelen voor natuurbeleid krijgt, res pectievelijk 60 en 90 miljoen eu ro. Pas in de laatste twee jaar van zijn regeerperiode, 2006 en 2007, komt het grote geld los, te weten 260 en 290 miljoen euro. Al met al maakt het tweede ka binet-Balkenende de bezuini gingen op het natuurbeleid van het eerste kabinet-Balkenende meer dan goed. Dat was voor minister Veerman een belang rijke voorwaarde om terug te keren op LNV. Met het geld dat nu is uitgetrokken, moet het volgens hem mogelijk zijn de ecologische hoofdstructuur, het landelijk netwerk van natuur gebieden, in 2018 af te ronden. Zoals altijd de bedoeling was. Gedeputeerde M. Kramer juicht dit toe. „Het natuurbeleid zat volledig in het slop, nu wordt er een stap voorwaarts gemaakt." Of de provincie Zeeland met centen over de brug komt om grondaankopen in 2004 en 2005 voor te financieren, durft hij nog niet toe te zeggen. „Je moet dat geld wel hebben." Tijdens de najaarsconferentie van het pro vinciebestuur in oktober moet er duidelijkheid komen. Het extra geld voor natuurbe leid is overigens niet alleen be doeld voor grondaankopen. Een derde deel gaat naar de recon structie van gebieden met veel varkensboeren. Veerman ver legt het accent in het natuurbe leid ook van grondaankopen naar het beheer door boeren en particulieren van ecologisch waardevolle gebieden. Vorig jaar is hij daarmee al begonnen. In de praktijk blijkt die omslag echter trager te verlopen dan verwacht. Onder boeren is er niet zoveel belangstelling voor. Veerman wil dit beleid toch doorzetten, maar geleide!"1*'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19