PZC Het zwarte gat van de binnenvaart Veel kanshebbers voor prijs literaire film BYTrJE n Biologische boeren zetten deuren open Z&Z&GÜBQBtDQGÜcaSGj TENTEN 7AMVM Dh#]1 r ELICHT Film afgelast 'ik 40% 25% KORTING! KORTING! Wat doen de buren? kunst lezers schrijven Film by the Sea V&D ZNFII t ZNF III Erfgoed zaterdag 13 september 2003 Dode hoek Tegenvaller Zoetsappig Gevangen door Wout Bareman Verkeersorganisaties voeren al ja ren strijd voor het verplichte ge bruik van dodehoekspiegels op vrachtwagens en bestelauto's. En daarvoor bestaat alle reden. Immers, jaarlijks vallen er dertig doden en ne gentig zwaargewonden - voorname lijk fietsers, bromfietsers en voetgan gers - door de beruchte dode hoek. Het aantal lichtgewonden loopt in de honderden. Het leidde tot felle acties die de minister van Verkeer en Water staat en die van Justitie ervan moes ten doordringen dat de dodehoekspie gel wettelijk verplicht moest worden. Wat maar weinigen beseffen, is dat de dode hoek ook in de scheepvaart voor dramatische ongelukken kan zorgen. Sinds j uli 1999 werden ruim zestig on gevallen geregistreerd, maar volgens de Raad voor de Transportveiligheid moet dat worden beschouwd als een 'uiterst conservatieve schatting' om dat van veel ongelukken de precieze oorzaak niet meer valt te achterhalen. De raad, onder het bezielend voorzit terschap van mr. Pieter van Vollen hoven, maakte eerder deze week de resultaten bekend van een onder zoek naar de gevaren op de binnenwa teren. Ze worden vooral veroorzaakt door hoogbeladen containerschepen, waarvan het aantal snel toeneemt, door duwcombinaties (een duwboot met bakken) en door onbeladen sche pen, die daardoor hoog op het water liggen. Het onderzoek door mr. Pieter en de zijnen wees uit dat de dode hoek, de afstand waarover schippers geen direct zicht hebben op het vaarwater vóór het schip, een groot gevaar vormt voor de veiligheid op de vaarwegen. De raad komt tot de conclusie dat schippers dat gevaar onderschatten en stelt ook vast dat de regelgeving sterk verouderd is en hiaten vertoont. Naar aanleiding van een fataal onge luk in 1999 op hetKeetenbij Sint-An- naland, waarbij een 65-jarige sport visser uit Steenbergen met zijn bootje werd overvaren door een ongeladen binnenschip, nam de Raad de situatie rond tachtig willekeurige schepen on der de loep. Meer dan de helft (59 pro cent) van de geladen containersche pen voldeed niet aan de wettelijke norm van de maximaal toegestane do de hoek van 350 meter. Van de lege schepen voldeed veertig procent niet aan de norm van 250 meter, die voor die schepen geldt. Eén op de vijf onge- Mjjn ijfiffW*''' tatirtMir.-: Een hoog op het water liggend binnenvaartschip passeert Terneuzen. De schipper ziet niet wat er zich de eerste paar honderd voor hem op het water afspeelt. foto Peter Nicolai laden schepen kampte met een dode hoek van 400 meter en bij één schipper werd zelfs een dode hoek gemeten van anderhalve kilometer. In veel gevallen hebben schippers overigens ook geen duidelijk beeld van wat zich naast en achter hun schip afspeelt. Om daarin verbetering te brengen worden steeds vaker spiegels en videocamera's geïn stalleerd. De Raad vindt dat die twee hulpmiddelen voortaan wettelijk moeten worden voorgeschreven. Ook voor een beter zicht vanuit de hefbare stuurhuizen van containerschepen moeten maatregelen worden getrof fen. De Raad adviseert het ministerie van Verkeer en Waterstaat daarmee haast te maken. Het advies is ook ge richt aan de binnenvaartorganisaties zoals Koninklijke Schuttevaer, Cen traal Bureau voor de Rijn- en Binnen vaart en het Kantoor Binnenvaart. Die moeten hun varende leden op het hart drukken om beter om zich heen te kijken én niet alleen een goed zicht vóór het schip te creëren, maar ook opzij en naar achter. Voorzitter Willy Bondewel van de af deling Zeeland van Koninklijke Schuttevaer wil dat best nog eens aan de schippers vertellen. Maar hij zal er ook iets aan toevoegen. „Want het ad vies van die raad is natuurlijk niet vol ledig", vindt hij. „We moeten ons niet alleen richten op de dode hoek van die hoog op het water liggende schepen, maar ook op de zichtbaarheid van an dere schepen en pleziervaartuigen. Het is zo langzamerhand gemeengoed om rond te varen met een neergeklap te mast en dat is natuurlijk niet zo ver standig. Ten eerste is dat bij de passa ge van de meeste bruggen helemaal niet nodig, maar bovendien loop je daardoor het risico dat je niet wordt opgemerkt door de schipper van zo'n containerschip of een ongeladen bin nenschip."Bondewel, die zelf kan bo gen op een praktijkervaring van vele decennia, meent dat de 'gevarenhoek' op ruimer vaarwater zoals de Wester- schelde niet direct een probleem is. „Maar het blijft natuurlijk opletten. Ikzelf heb m'n schip ook wel eens een slinger gegeven om precies te zien hoe de situatie vóór me was. Zit je in een bocht, dan moet je je de situatie vóór je goed inprenten en geef j e het roer over, dan moet je die situatie uiteraard ook doorgeven. Het is ook gewoon een kwestie van goed zeemanschap. Kijk, vaar je in dichte mist, dan is je dode hoek bij wijze van spreken tien kilo meter, zeker als je niet meer dan vijf tig meter zicht hebt. Dan zul je je ook moeten redden. Daar heb je radar voor. Er is voor het varen onder ver schillende omstandigheden alle mo gelijke apparatuur beschikbaar. Als je daar goed gebruik van maakt, hoef je niet in de problemen te komen." Ligt het aan Bondewel, dan wordt ook de pleziervaart uitgebreid geïnfor meerd over de problematiek. Want veel watersporters ontberen de kennis van het varen op routes die intensief worden gebruikt door de beroeps vaart. „Ik zeg maar zo: je gaat ook niet met je fiets op de snelweg. Die plezier- vaarders dienen net zo goed te zorgen dat ze duidelijk zichtbaar zijn." En met een bulderende lach: „Als het al lemaal niks helpt, moeten ze maar zo'n boerinnenkap voorschrijven, met twee van die spiegels. Kun je het je voorstellen? Zo'n schipper in de stuurhut met zo'n kap op z'n kop?! door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Vandaag reikt de Engelse filmregisseur Step hen Daldry in Vlissingen de Film by the Sea Award uit voor de .beste literatuürVerfilming van het festival. De door Rinus Ferdinandusse voorgezeten jury van filmkenners en schrij vers heeft deze week acht films bekeken. De PZC keek mee en schat de kansen in. Eigenlijk is film en literatuur een onzinthema. De literatuur komt er op Film by the Sea na melijk bekaaid af. Weliswaar is het festival dit jaar begonnen met een cursus film en litera tuur en wordt voor het eerst - door Daldry - een Cinema Lite rair Lezing gehouden, maar de vraag wat een filmmaker pre cies met een boek heeft gedaan, is voor het toekennen van de prijs helemaal niet relevant. Jurylid Ronald Giphart vertelde deze week in de PZC dat zijn collega's en hij als eerste is voor gehouden vooral te vergeten dat de films gebaseerd zijn op een boek. De jury bekijkt acht films en kiest gewoon de beste. Meer dan een thema is film en litera tuur dus een selectiecriterium. Het is wel een interessant selec tiecriterium. Want elke discus sie over film en literatuur mag dan eindigen met de vaststelling dat het twee verschillende, nau welijks vergelijkbare genres zijn, uit de argumentatie die daarvoor wordt aangevoerd valt vaak veel te leren over de werkwijze van filmmakers. Bo vendien is uit de berg van inter nationale literatuurverfilmin gen een interessant programma samen te stellen. Dat is een be langrijke conclusie na het zien van de acht films die dit jaar in competitie zijn. De kwaliteit daarvan is bovengemiddeld. Wie als argeloze bezoeker van Film by the Sea een literatuur verfilming uitkiest, komt zelden ontevreden de zaal uit. Van de acht is alleen My house in Umhria, gebaseerd op een no velle van William Trevor, een te genvaller. Het verhaal - vier overlevenden van een bomaan slag op een trein gaan na ontslag uit het ziekenhuis bij elkaar wo nen in het Italiaanse huis van één van hen, schrijfster Emily Delahunty - is in alle opzichten onwaarschijnlijk. Door het licht hysterische spel van hoofdrol speelster Maggie Smith en de oubollige sfeer in het huis lijkt de film nog het meest op een ex tra lange aflevering van de tv- serie Murder she wrote, zij het dat daarin de misdaad tenmin ste nog wordt opgelost, terwijl deze draak van een film van de losse eindjes aan elkaar hangt. Geen kanshebber, dus. Aanmerkelijk interessanter is Arimpara (Story that begins at the end), een op een kort verhaal van O.V. Vijayan gebaseerde film over de Indiase hereboer Krishnanunni die met zijn vrouw en zoon een rustig leven leidt, hoewel duidelijk is dat Gaat de Chinese regisseur Li Yang weg met de Film by the Sea Award? zijn vermogen afkalft omdat hij niet met de moderne tijd kan meekomen. Als een moedervlek op zijn kin gaat groeien en groeienverandert de realistisch begonnen film in een surrealis tische parabel, waarin traditie en bijgeloof tegenover vernieu wing en wetenschap staan. De film is wel wat langdradig en heeft een onbevredigend einde. De films Son frère (naar een boek van Philippe Besson) en Lugares Comunes (een verfil ming van El Renacimiento van Lorenzo F. Aristain) zijn aanra ders voor liefhebbers van goede psychologische drama's. De eerstgenoemde film gaat over een homoseksuele man wiens oudere broer Thomas lijdt aan een ernstige bloedziekte. On verhuld zien we diens aftake ling in een ziekenhuis, waarna hij verdere behandeling weigert en naar het ouderlijk huis in Bretagne gaat om te sterven. Zo confronterend als de ziekte van Thomas wordt getoond, zo sub tiel komt de getroubleerde ver houding tussen de broers aan het licht. Het dramatische einde wordt aan het begin voorspeld. Jammer dat de film geen sprankje humor bevat. Dat is wel zo in Lugares Comu nes, het toch ook niet opbeuren de verhaal van een vervroegd met pensioen gestuurde man die duidelijk gedoemd is te sterven. Voordat dat gebeurt, heeft de kijker wel een prachtige en ont roerende liefdesgeschiedenis tussen twee oudere mensen voorgeschoteld gekregen. Advertentie I capture the castle is een litera tuurverfilming die je meteen naar het boek van Dodie Smith doet verlangen. De vraag is ove rigens of dat een goed teken is. De typisch Britse boekverfil- ming, dus met mooie plaatjes, geweldige dialogen een uitste kend acteerwerk, schetst een portret van het excentrieke en innemende kunstenaarsgezin Mortmain. Centraal staan de gecompliceerde motieven voor liefde en huwelijk, maar de uit werking van dit thema is der mate zoetsappig (alles draait om een zedige kus) dat het dra ma niet helemaal tot leven komt. Dat het genie van de schrijver Anton Tsjechov zichtbaar blijft foto Lex de Meester in een volstrekt hedendaagse verfilming van zijn verhalen is een compliment voor regisseur Michael Meredith, die debuteert met de film Three days of rain. Het regent onafgebroken in Cle veland, een radiostation pro beert met prachtige jazzmuziek de stemming erin te houden en ondertussen ontvouwen zich - gefragmenteerd - zes verhalen van gewone Amerikanen. Een taxichauffeur wiens zoon is overleden, een tegelfabrikant in geldnood, een fantaserende dronkelap (prachtige rol van Peter 'Colombo' Falk) die om geld bedelt bij zijn zoon, een junkie-moeder die oppast op haar eigen door een corrupte rechter geadopteerde kind, een zwakzinnige treinmedewerker die zijn baan dreigt te verliezen en een rijkaard die zich het lot van een dakloze zo aantrekt dat zijn eigen zekerheden wanke len Egoïsme is de rode draad die de verhaallijnen verbindt. Op de film is niets aan te merken, de dialogen zijn voortreffelijk, subtiele details vertellen alles over de gecompliceerde relaties tussen de hoofdpersonen. Een geheide kanshebber. Dat zijn ook Mang jing Blind shaft) en Io non ho paura (I'm not scared), twee heel verschil lende films over een vergelijk baar thema. In Mang jing (naar een boek van Liu Quingbang) werven Song en Tang werkzoe kenden die zich willen voordoen als een familielid van één van hen. Ze dalen ermee af in een mijnschacht, vermoorden hun slachtoffer en eisen zwijggeld van de mijneigenaar die de meeste regels aan zijn laars lapt. Als ze de jonge Yuan aan een baan helpen, komt Song in ge wetensnood, want de jongen doet hem te veel denken aan zij n eigen kinderen. Het keiharde mijnwerkersleven is door regis seur Li Yang vastgelegd in een film die spannend blijft omdat de kijker weet wat de twee mis dadigers van plan zijn. In Io non ho paura (gebaseerd op een boek van Niccolö Amma- niti) ontdekt de tienjarige Mi- chele een jongen die gevangen wordt gehouden in een gat in de grond. Gaandeweg blijkt dat de volwassenen van het Zuid-Itali aanse gehucht waar Michele woont de jongen hebben ont voerd. Ze zijn tot mishandeling en moord in staat om het leven van hun eigen kinderen te ver beteren, wat een moreel dilem ma oplevert dat vergelijkbaar is met dat in Mang jing. Maar de gebeurtenissen worden in deze film bekeken vanuit het per spectief van de jonge Michele. Regisseur Gabriele Salvatores buit alle technieken van de jeugdfilm uit (je weet bijvoor beeld dat je aan het schrikken wordt gemaakt maar niet wan neer). Hij speelt vol op het ge voel van de kijker en het werkt. Io non ho paura is razend span nend, prachtig gefilmd en er wordt uitstekend in geacteerd. Jammer alleen dat het onaf wendbaar schokkende einde te niet wordt gedaan door vijf extra minuten die de film een happy end geven. VLISSINGEN - Film by the Sea is er niet in geslaagd de film The humain stain (naar een boek van Philip Roth en met Anthony Hopkins in de hoofdrol) naar Vlissingen te krijgen. De film werd onlangs gepresen teerd op het filmfestival van Ve netië. Film by the Sea hoopte van daaruit een kopie naar Vlis singen te kunnen halen, maar gistermiddag bleek dat defini tief niet te lukken. In plaats van The human stain wordt om 19 uur in Cine City in Vlissingen Assassination tango vertoond. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZCvea nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietd redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen wn niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ov» weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd Woensdagavond was ik, na de film Una giornata particolare, aanwezig bij het vragenhalf- uurtje met signor Ettore Scola. Een beschamende vertoning! Amateuristisch gestuntel van de bovenste plank, zowel van de organisatie als van de 'tolk'. Een maestro als Scola, die met een lauw applausje werd verwel komd, onwaardig. Allereerst werd hij in de gelegenheid ge steld iets over zijn film te vertel len, waardoor de eventueel door de toeschouwers te stellen vra gen in wezen reeds beantwoord waren. De dame die als tolk fun geerde bleek noch het Italiaans noch het Nederlands te beheer sen. Ik heb haar niet één goed geformuleerde zin horen uit spreken. Verder kon zij niet meer dan één zin onthouden, waardoor signor Scola steeds moest herhalen wat hij zojuist had gezegd. Dan volgde een met veel gehakkel uitgesproken 've- taling', die geen vertaling was. Wanneer zij vragen van het pu bliek vertalen moest voor signor Scola, liet zij haar microfoon hangen. Zo vielen er lange, pijn lijke stiltes in de zaal. Het was gênant en tenenkrommend en dat vond ik niet alleen. Tolken is een vak. Mijn goede vriendin mevrouw Hilda Schraa, tolk/ vertaler Italiaans, werd aan vankelijk benaderd om als tolk op te treden. Toen zij haar uur tarief, waarvoor een loodgieter zijn bed nog niet uitkomt noem de, viel voor haar bij voorbaat het doek. Het mocht kennelijk niets kosten. Jammer voor haar en een foute beslissing van de organisatie. Maar ja, Ons Zeeu wen bin zunig. Niet iets om trots op de zijn. En zo werd het ook nog Una serata particolare. K.J. de Graaf Berkenlaan 31 Middelburg Na het bombardement/beschie ting van Middelburg en de daar op volgende brand in het cen trum van Middelburg ging ook de winkel van V&D in de Lange Delft verloren. De winkel kreeg al spoedig een grote noodwinkel aan de Dam nz. in Middelburg ongeveer tegenover de Mol straat. De rij noodwinkels, gere kend vanaf het plantsoen op de Dam begon met de Lunchroom van Peeters. Deze zaak had zelfs een klein torentje. Dan volgde V&D welke winkel ook een bij zonderheid had in de reeks noodwinkels, te weten een ste nen begane grond verdieping en een houten eerste verdieping. Kennelijk was V&D toen nog, ondanks alle ellende, een in vloedrijk bedrijf in Middelburg. Alle overige noodwinkels langs de Dam nz en vanaf de Londen- sekaai tot aan het badhuis aan de Nieuwe Haven waren van hout. J. H. Wigard van Kleffenslaan 60 Middelburg looi ken. Langs de Zuidenee veranderd was in IJsseh werd de vissersvloot gr, en deels gesaneerd en bleva i'eu schepen in de havens la la' Mede doordat er geen get 5ch( was, bleven ze intact. De sersschepen op het Zeeuwse ee' ter werden geplaagd door an andere 'rijkdom'. Verzan enti van de Braakman, mijn® <®c dens en na de Eerste- en In en 1 Wereldoorlog, de haven Breskens tweemaal gebonj 'H' deerd, inbeslagname door Duitse bezetter van de te vissersvaartuigen en voer schippers, die toch nog d o® moed of armoede gedièi op zee voeren, af en toe aanval van bevriende vlieg b I gen. an Na de Tweede Wereldom werden inderdaad goede sommingen behaald en koi !8e' de restanten van de eens zot C se vissersvloot worden ven gen door meer moderne si °°r pen, doch niet zonder g® ,oor Het is jammer dat wansiea ®r over de WO II wordt gespro! FSj er zelden een verwijzingist l0t" de oorlogslachtoffers in Zt !aa' West Nederland. Tij dens he! rugtrekken van de gealliea troepen in 1940, werden 'em schepen die mogelijk bruikk waren voor de vijand doori del van springstoffen tot gebracht. In 1944 werdditi de Duitsers herhaald. De pen die nog gerepareerdko#11 worden, werden proviso» leel dichtgemaakt en naar dei ,'oel ven gebracht, waar ze meth eva en vliegwerk (door materii schaarste) weer zoveel nu werden opgelapt. Michielh. I°m Walsoordensestm '(ni Wata l™6 m De mensen die nu zo moppe Pn dat ze vanwege hun van teva bestelde kaarten voor het l 'M' land Nazomer Festival 8 'or' korting hebben gekregen,! dat nu cultuurminnaais tor( krentenwegers? Geweldig! fva zo'n kortingsbon? Kun jen twee of meer onderdelen van! bijzonder gevarieerde en a: 1 trekkelijke programma.! in ieder geval blij verrast d deze genereuze korting. M. v.d. Stm Prof. Zeemanstwl M Zonm ie toni] Midi taai Bij het artikel over het Zeeuws maritiem erfgoed (PZC, 9-9) zou ik het volgende willen opmer- Twee donderdagen achter! kaar werden wij, doordek Jar A.J. Snel, getrakteerd op neg Blls tief geneuzel over het Zeen 'lar Nazomer Festival. Maar lie twee keer een halve p; Niemand, en zeker nietdeffl kers aan en genieters vanhetj L weldige festival, zaten hierop wachten. In het tweede artil j. werd er zelfs nog wat bijbelki nis geëtaleerd. Daarmee li P dient genoemde journalistfl rl een plekje in de hemel. Mi e* misschien wordt het wel eeni ee mei op locatie. Met veel blai P® landbouwplastic en zwiepen jv watten wolkjes. Ineke Timmer» aj Westmii f' Middelt» r IJZENDIJKE - Vijf biologische boerderijen in Zeeland zetten zaterdag 20 en zondag 21 sep tember hun deuren open voor belangstellenden. De open dagen zijn georgani seerd door Biologica, de be- leids- en promotie-organisatie voor biologische landbouw en voeding, en de Zeeuwse Mi lieufederatie (ZMF). Dit jaar is er speciale aandacht voor na tuur op het boerenbedrijf. Op zaterdag en zondag kan het publiek tussen 9.30 en 16.00 uur in Zeeland op bezoek bij Bierkreek (Zevenhofstede» 9, IJzendijke), de Korenscl# (Soelekerkeweg 1, Kamps land) en Meulwater (de Hoga akkerweg 25, Kruininga Twee bedrijven zijn nietheths weekend, maar één dag of Op zaterdag is dat de Consuc tieve Kwekerij (Kortewegijj nemaire) en op zondag Huis' Mee (Rijnsburgseweg 2, 0 kapelle). Op elk bedrijf zijn regelmatig rondleidingen. Meer informatie op de we® www.platformbiologica.nl Advertentie «ur. DE LAATSTE 3 5 PERSONEN Cf /l/lP MONAD, 6HUEKT, COLEMAM, ABBEY ALIJ: MODELLEN MIDDELBURG VLISSINGEN G°£S

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 56