PZC golfplaat Ik ben geboren als een soort neger, echt waar Beek Af RUDEN RIEMENS zaterdag 13 september 2003 o o R Verschrikkelijk geluid A Het begon allemaal toen ze vier was en van Sinterklaas een trekhar- monicaatje kreeg. Niet te geloven dat kind: ze speelde alles wat ze hoorde zo maar na. Boogie woogies op de piano tot haar moeder er gek van werdOp za terdag 18 september, als ze 78 wordt, keert de Flying Dutchess het grote pu bliek de rug toe. „Er is nooit meer een tweede pianiste als ik geweest in Ne derland." Ze heeft dft verbrijzeld gehad, wijst ze op haar pols, haar handen. Ze heeft dat verbrijzeld gehad: haar enkels, haar schou ders. Haar rug is slecht, ze heeft een versle ten heup. Maar zo'n pijn als nü, van een ge kneusde slijmbeurs na een nare val, heeft ze nooit eerder gehad.Ze is echter weer op de been, zij het met rollator. Op haar verjaar dag, op haar grote feest dat geen afscheid mag heten ('Noem het maar een distantië ring van het grote publiek') zal ze opkomen met alleen nog een stok. Haar credo: „Altijd met allure." Toen ze in 1952 aankwam in de Verenigde Staten, ging haar Nederlandse garderobe 'in de asbak'. Naaldhakken droeg ze, van 18 centimeter. Avondtoiletten, nertsstola's. „Showen, was dat. Ik was echt een vamp, een 'star'." Autofreak als ze is, heeft ze 45 sportwagens gehad. Toen ze in 1965 met haar vriendin Marga en hun drie kinderen naar Torremolinos vertrok om een pianobar te beginnen, was dat de móóiste zaak, voor de 'crème de la crème'. En toen ze failliet ging en een makelaarskantoor begon, werd dat chique ingericht. Beek houdt niet van 'minder'. „Opkomen is het halve werk. Als ik in het Circustheater het podium opliep, kreeg ik al een staande ovatie voor ik een noot had gespeeld. Ik wil niet met een rolla tor op - of aan de arm van een meneer." Pia Beek en 'het vak'. Het begon toen ze vier jaar oud was en van Sinterklaas een trek- harmonicaatje kreeg. Haar vader ('Procu ratiehouder maar heel muzikaal') speelde een melodietje voor op de piano en zij speel de het zomaar na. Niet te geloven dat kind, zeiden haar ouders. Later kreeg ze een gro tere harmonica van Hohner, haar vader nam haar ieder zondag mee naar zijn Haag se voetbalvereniging HBS (Houdt Braef Stant), waar zij na de wedstrijd op de piano werd gehesen om het clublied 'Geen woor den maar daden' ten gehore te brengen. Alle mannen meezingen. „Als ik maar een portie bitterballen kreeg, of ijsjes, was ik zoet." De klassieke stukken die haar zeven jaar oudere zus op pianoles moest instuderen, speelde ze feilloos na Ging ze naar de bio scoop, dan kende ze de filmmuziek meteen van begin tot eind. Ze kroop achter de piano en was niet meer weg te sleuren. Etudes die ze had geleerd begon ze te 'verjazzen'. „Urenlang die boogie woogies, mijn moeder werd er stapelgek van. Ik ben geboren als een soort neger. Echt waar. Er is nooit meer een tweede pianiste geweest als ik in Neder land. Daar heb ik wel altijd op zitten wach ten, dat een jong meisje mij zou imiteren. Ik zou het best leuk vinden. Pas als je geïmi teerd wordt, heb ik gehoord, ben je écht be roemd." Ze leerde zichzelf gitaar spelen, ukelele, bas. Huiswerk maken schoot erbij in. Op de klarinet die ze van iemand cadeau had ge kregen ging ze op de wc zitten studeren. „Mijn moeder vond dat een verschrikkelijk geluid." Haar tante was getrouwd met cel list Max Orobio de Castro. Op een van zijn feestjes mocht nichtje Pia achter de vleugel plaatsnemen. Pianist Cor de Groot was er bij dirigent Eduard van Beinum, componist Wiilem Andriessen. „Ik weet niet eens meer hoe ze allemaal heetten. Ik speelde mijn ra zendsnelle boogie woogies. Van de vinger zetting klopte helemaal niets, maar al die grote musici stonden met zulke ogen te kij ken. Maar haar auditie bij het conservatorium werd 'een debacle'. Ineens kon ze geen noot meer spelen. „Eduard van Beinum zei daar tegen me: 'Zie je het gat van de deur? Daar ga je nu uit en je komt nóóit meer terug. Jij hebt zigeunertalent'." Ze werd als pianiste en vocaliste 'gekidnapt' door het Miller Sextet van Ab de Molenaar. Het was mei 1945, Nederland was bevrijd. En al was Beek pas negentien, ze had 'eigenlijk al een naam'. Het Sextet had een aanbieding om voor de Amerikaanse troepen te spelen. Of Pia 'voor een paar dagen' mee mocht naar Arnhem, had de gentleman-violist haar ou ders gevraagd. Er stond een legertruck te wachten op de hoek van de straat, en ze ver trokken naar Charleroi in België, naar het Pia Beek: „Ik wil niet met een rollator opkomen, of aan de arm van een meneer." foto Phil Nijhuis/GPD kasteel van koning Leopold, waar het cen trum was voor Amerikaanse soldaten op verlof. Ze bleef zes maanden weg. „Ik hoor de niks meer van mijn ouders. En ik was sta pelgek op mijn moeder, dus dat vond ik heel erg. Ik kreeg geen brievenik was doodonge lukkig. Maar ja, mijn vak. Dat spelen iedere avond met die Millers, dat was natuurlijk heerlijk. Ik kwam terug als officier, als ma joor in het Amerikaanse leger. Ik had mijn hele jeep volgeladen met etenswaren en met lekkernijen. Toen is het weer bijgelegd met mijn ouders." In 1949 besloot ze haar eigen combo te for meren, ze toerde door Europa en haar eerste compositie Pia's Boogie werd een interna tionale hit. Je moet in Amerika iets doen, had een vriendin haar voorgehouden. In 1952 ging ze. Alle zomers, zo liet ze in alle contracten vastleggen, keerde ze terug naar Scheveningen om op te treden in De Vlie gende Hollander. 'The Flying Dutchess', doopte Time Magazine haar in 1954 - ze heeft het nu nóg op haar visitekaartje staan. Maar de impresario die ze in New York be naderde, was eerst niet happig. ,,'Wat moet ik nou met dat meissie?', zei hij." Diezelfde avond toog ze met een vriend in de muziek naar Birdland, de beroemde club. Oscar Peterson trad er opErroll Garner, ze ven toppianisten. Heerlijk. Verrukkelijk. Prachtig aangekleed was ze, en ineens stapt haar vriend de bühne op: 'Dames en heren, ik heb een grote verrassing voor u. De groot ste jazzpianiste uit Nederland, Pia Beek!' „Ik ging daar een half uur tekeer, ik kreeg een staande ovatie. Doorgezakt dat we zijn. Het was een avond om nooit te vergeten. De volgende dag werd ik gebeld, of ik binnen twee uur op het kantoor van de impresario wilde komen om een contract voor tien jaar te tekenen. Ik had me toch een kater." Maar toen ze in 1953 terugkwam in New York, was haar impresario overleden. Op het kantoor van zijn opvolger moest ze drie uur wachten. „Ik dacht: godsallemachtig. Ik voelde al nattigheid. Ik vroeg wanneer ik moest beginnen. 'Niet', zei hij. 'Begin maar een leuk damestrio.' Hij had een anonieme brief uit Nederland gekregen dat ik lesbien ne was." Ze kwam er later achter van wie, maar dat mag niet in de krant. Kinnesinne was het, zegt ze. Lesbisch, ze vindt het ook zó' n vreselijk woord„Ik hield helemaal niet van vrouwen, mijn eerste grote liefde was een man. Ik was altijd verliefd of verloofd. En ik heb een ontzettende hekel aan geë mancipeerde vrouwen en aan de vrouwelij ke mannen, de nichten enzo. Dat vind ik verschrikkeli j k. Überhaupt, zegt ze, heeft ze een hekel aan het feminisme. Zij maakte toevallig muziek en verdiende daar geld mee. „Maar een vrouw wordt als vrouw geboren, en eigen lijk hoort ze thuis bij de kinderen." Er zijn van die 'walgelijke mensen' die haar een voorbeeld voor de lesbiennes noemen. „Ik vind dat eerder een belediging dan een com pliment. Liefde is liefde, of dat nou tussen twee vrouwen is of tussen twee mannen of tussen een hond en een weet ik veel. Daar hoef je niet lesbisch voor te zijn, mijn vrien din is zeker niet lesbisch. Het begon, zegt ze, toen ze van Marga ging houden, Marga Blanka Samsonowski: ge boren Berlijnse, van Russisch-Poolse af komst, op haar achttiende getrouwd met een vriend van Beek, diskjockey Pete Felle- man.En zwanger.. Ze zijn bijna vijftig jaar samen. „Toen die liefde tussen ons ging ont staan was dat echt vreselijk natuurlijk. Maar zij houdt van mij en ik van haar. Ze heeft vier kinderen op de wereld gezet - één tje is er doodgegaan. Ik heb alle kinderen geadopteerd toen we samen naar Spanje gingen. 'Marga en Pia' is echt een begrip ge worden." Om toch aan de bak te komen in Amerika, moest ze zes maanden uitzitten om lid te mogen worden van de vakbond. Ze werkte als babysitter en als ober in het Waldorf As toria. Maar toen in Nederland de waters noodramp kwam, kreeg ze versneld een Union Card om benefietconcerten te geven voor de gedupeerden. Meer dan tien jaar lang toerde ze minstens zes maanden per jaar langs alle beroemde clubs in de VS. Een jaloerse Billie Holiday op haar retour gooi de haar, zo wil de overlevering, ooit een fles naar het hoofd. Oscar Peterson noemde haar de 'beste jazzpianiste ter wereld'. ,A klinkt een beetje kapsonesachtig, maarii was een 'big star' geworden in Amerika. In 1964 kwam ze terug. „En toen is hetmè lukt." Het Beatles-tijdperk brak aan en te was gebeurd met de jazz in Nederland'. Geen Vliegende Hollander meer, entoende oudste dochter van Marga op school weit gepest omdat haar moeder met Pia Becks- menwoonde, zei ze: 'Mar, we gaan emigre ren, een eigen zaak beginnen.' De Costadei Sol was toen helemaal in, haar vermogen stak ze in een pianobar: La HolandesaVo lante, de Flying Dutchess verspaansd, „Maar na drie jaar was alles weg." Ze dook in de makelaardij, kreeg een eigen radioprogramma in Malaga, ze bleef echte artieste in hart en nieren, en in 1975 liet a zich overhalen tot een come-back. Beek, noemde ze haar cd's, Back to Beck- Happy Songs Are Beck Again. Toenzein 2000 haar 75ste verjaardag vierde met eet groot gala, had ze gedacht: 'Nu gaat hetc?i een keer beginnen'. „Ik verwachtte nieuw aanbiedingen, ik was er helemaal klaar voor. Maar er kwam niks. Heel logisch, «ai- er is een ander tijdperk ingetreden. We her ben een Goede Tijden Slechte Tijden-pa; bliek en dat is niet zo jazz-minded meer Het is slikken geweest, zegt ze, twee jaar lang. Ze miste het vak. En na het gala begot ze vreemd te doen. Ze werd onaanspreek- baar, recalcitrant, kon niet meer rekenen® puzzelen. Alzheimer, was het vermoeder Nadat alle proeven waren gedaan, was® diagnose een slaap-apneusyndroom. Ze slaapt nu met een zuurstof maskertje "F haar neus, niet leuk voor de 'haarfreak ze is want de elastieken pletten haar coup- Maar ze is weer de oude, ziet er weer goed, uit, haar spraak is in orde. Alleen haar spf- vindt ze, is niet meer wat het geweest is. Door een geknapte pees kan ze haar rect- terduim niet meer strekken, die sleept er i] en dat gaat ten koste van haar techniek- speel nu eigenlijk met negen vingers. Als1» die cd hoor en die dvd zie die op mijn ver jaardag uitkomen, met alle hoogtepunt®; denk ik: 'Mijn God, wat een snelheidhaoi Ik begrip nóg niet hoe ik die boogie woog1 zo snel kon spelen. En ik ben het zélf. MarjolijndeCod Pia Beck - The Touch Of Her Life, High' lights From 1950-2000. Limited edition»" met cd, dvd en boek, vanaf 18 septe®»® de winkels.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 20