PZC Proefdiervrij heeftv' Zeeuwse afdeling Je hoort de echo's van de zoeloes Vluchteling is een vluchteling Twijfels Ruildag 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst vrijdag 12 september 2003 Knippen en plakken Informatie Menselijk Improviseren Veel familiewapens zijn vals door Miriam van den Broek Altijd al een familiewapen willen hebben zonder daarvoor een jarenlange speurtocht naar de familie stamboom te willen doen? Be drijven bieden via folders of advertenties een stamboom met wapen aan voor zo'n 7 0 eu ro. Het Nederlands Genealo gisch Bureau (NGB) in Oost- Souburg waarschuwt voor op lichting. Afgelopen weekeinde was het weer raak. Tijdens de Genealo gische Dag die in het Zeeuws Archief in Middelburg werd gehouden, kreeg directeur J. Hangoor van het NGB min stens twintig familiewapens onder ogen die zonder meer nepwaren. „Dat is waarschijn lijk nog maar een fractie van wat in de Zeeuwse huishou dens aan de muur hangt. Net als in de rest van Nederland", zegt Hangoor. Er zijn bedrijven die voor een gering bedrag de familiege schiedenis en het unieke fami liewapen aanbieden. ,,De fa miliegeschiedenis is dan een geniet pakje papier dat meer weg heeft van een telefoonboek dan van een stamboom. Maar veel mensen geloven de gege vens die hierin vermeld staan. Verder krijgen ze een wapen in een lijst. Daarvoor gebruiken die bedrijven een standaard werk zoals het Armorial Géné- ral van J.B. Rietstap waarin veel wapens staan afgebeeld. Als iemand bijvoorbeeld De Wit heet, en er blijken vijf wa pens van De Wit in dat boek te staan, kiezen ze er de mooiste variant uit." Ook wordt er door deze aanbie ders soms geknipt en geplakt om tot een mooi familiewapen te komen. „Afgelopen weekeind kwam er bijvoorbeeld een familie uit Zuid-Beveland naar de Genea logische Dag in Middelburg. Zij kwamen uit een echte land bouwersfamilie. Maar het wa pen dat ze bij zich hadden, was voorzien van een kroon en zag er uit als een haast adellijk wa pen. Ook stonden er twee ge kroonde hazewindhonden op. Dat kon nooit het wapen van die familie zijn. Het was duide lijk vals." Vorig jaar kreeg Hangoor het familiewapen dat hierbij staat afgebeeld onder ogen. „Op het eerste gezicht lijkt het wapen redelijk correct, maar de helm- kleden achter de helm zijn een rommeltje", aldus Hangoor. „Het helmteken, de roos op de helm, staat niet in verhouding tot het wapen en de uitvoering is discutabel. De kleuren zijn onjuist en zullen nooit op deze manier worden aangebracht door goede wapenschilders. Bovenal ontbreekt er een sig natuur van de schilder. Over het algemeen zal een betrouw baar bureau of instelling de schilder altijd laten signeren zodat men later de schilder en het bijbehorende bureau kan traceren." Het NGB krijgt wekelijks tele foontjes van mensen die meer informatie willen dan ze gekre gen hebben van zo'n bedrijf of die het toch niet vertrouwen. Volgens Hangoor kan de ont dekking dat het familiewapen nep is, diep ingrijpen in een fa milie. „Er zijn mensen die zo trots op het familiewapen zijn, dat ze het wapen bij een begra fenis aan de voeten van de overleden man hebben gelegd. Achteraf werd ontdekt dat het wapen fout was." Een groot probleem bij de aan pak van deze malafide praktij ken is dat er in Nederland geen wettelijke regeling over het ge bruik van de wapenkunde of wel heraldiek is. Alleen adellij - ke en overheidswapens zoals die van gemeenten zijn door de wet beschermd. Dat zijn er in Nederland zo'n 10.000. Zodra er daar één van gebruikt wordt kan er tegen de maker worden opgetreden. Tegen misbruik van de 75.000 familiewapens kan vrijwel niets gedaan wor den. „Het is een aantal keer gelukt om zulke bedrijven aan te pak ken, maar dan werd het meer over de boeg van misleidende reclame gegooid. Ik ken bedrij ven die vijf keer van naam ver wisseld zijn en gewoon zijn doorgegaan met het verkopen van onechte en historisch on verantwoorde familiewa pens." Mensen die twijfels hebben bij de echtheid van hun stamboom of familiewapen kunnen con tact opnemen met onderzoeks instellingen zoals het NGB in Oost-Souburg of het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag. Voorbeeld van een nep-familiewapen (links) en een echt familiewapen. illustratiesuitarchiefvan Nederlands Genealogisch Bureau door Carla van de Merbel BAARLAND - Proefdiervrij, de organisatie die actie voert tegen dierproeven, heeft nu ook een afdeling in Zeeland. En dat was hoog tijd, volgens voorzitter Kees de Waardt uit Baarland: „De meeste regio's in Nederland hadden al een afdeling, Zeeland nog niet." De Waardt kwam in december vorig jaar tijdens Dierplezier in de Zeelandhallen in Goes in contact met ProefdiervrijOp de beurs stond toen een stand van de afdeling Noord-Brabant. De Waardt informeerde bij het hoofdkantoor in Den Haag en kwam al snel tot de conclusie: ook in Zeeland moet actie wor den gevoerd tegen proeven met dieren. Samen met penningmeester Li dewij van Dijk uit Goes, secre taris Wietse Haak uit Vlissingen en nog drie vrijwilligers richtte De Waardt de Zeeuwse afdeling van Proefdiervrij op. De Waardt hoopt dat er snel vrijwilligers bij komen. De groep komt één keer in de twee maanden bijeen voor het plannen van acties. „Zo staan we op 4 oktober - dieren dag - met een stand op een mani festatie van de Stichting Kultu- reel Werk in Middelburg." De Waardt wil de Zeeuwen vooral wijzen op de alternatie ven die er zijn voor dierproeven. Zo gaat zijn club onder meer ac tie voeren bij drogisterijen. On geveer twee keer per maand, zo schat De Waardt, wordt dan zo'n winkel bezocht. 'Mensen: er is ook dierproefvrije cosmeti ca in de handel', daar willen we op wijzen. We gaan ook ham keningen ophalen voor alten tieven." Via informatiestands door h Zeeland gaat Proefdiervrij aandacht vragen voord' gebruikt worden voor prcw met medische doeleinden., alternatieven die daarbij mq lijk zijn moeten veel meerj bruikt worden. Veel testenh je ook doen met computers.? weefselonderzoek kan slachtafval worden gebruik:'oor studenten die willen oefener' het dichtnaaien van een JUA kunnen net zo goed een band gebruiken." De Waardt is, zo zegt hij zelf.» wtl echte dierenliefhebber, daaij IU'; wil hij zich ook inzetten v« *'101 Proefdiervrij. „Ik heb corai sie met dieren. Ik ben therapeut voor honden en li veel huisdieren - 2 Duitse Is ders, 4 katten, een pony, es p'i paard, kippen en een haan.Hi is hier een beestenboel. En 4 actievoeren.Eerder deed it; dnd1 mee aan demonstraties tea >an veetransporten en legbatterj en. Tja, dat zit er een beetje ii iiï fcb MIDDELBURG - DeNunu: tische Kring Zeeland zaterdag een ruildag van mus f® ten, penningen, bankbiljette Knc en ansichtkaarten in de zaal van het Ontmoetingsm [aa' trum Dauwendaele aan de landstraat 51 in Middelburg! >P5e ruildag is geopend van 9 tot 1 ^aal uur. Wie dat wil, kan graüïn munten en ansichtkaartenlal taxeren. fom' ichc dorp wen- lelu je be «oh Advertentie -"Vit* BW**** ff9 «ff? KRANT Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen L I door Kees Groenenboom MIDDELBURG - Sinds Zuid- Afrika de apartheid heeft afge- zworeg en uit zijn culturele isolement is gekomen, zijn Ne derlandse theaterbezoekers meermalen onthaald op shows die de zwarte muziek en dans uit het land laten zien. Van de op zwepende krijgsdansen van de zoeloes tot de stoere kaplaars capriolen van de mijnwerkers en de prachtige a-capella sa menzang van groepen als La- dysmith Black Mambazo. Maar nog nooit is het culturele erf goed zo wervelend en energiek de theaterzalen in gespat als bij de show Umoja. Woensdag (17 september) beleeft het spekta kel de Nederlandse première in de Stadsschouwburg van Mid delburg. De voorstelling is de droom van danseressen Todd Twala en Thembi Nyandeni, twee danse ressen die geboren werden in de South West Township - oftewel Soweto. Een paar jaar voor hun geboorte waren in Zuid-Afrika de wetten ingesteld die de zwar ten verbanden naar dergelijk 'thuislanden'. Een fraaie naam voor een soort deportatiekam pen waar de bewoners nauwe lijks middelen van bestaan had den. Vanuit die kansloze positie slaagden de twee erin een show op te bouwen die bijna ander- Advertentie iSWO ri@ \a9e( half jaar draaide in Londens theatermekka West End en nu in tweevoud over de wereld gaat, met een derde op komst. En voor elke show worden de acteurs/dansers van straat ge plukt. Umoja - 'goede geest, saamho righeid' - was vooral bedoeld voor binnenlands gebruik. „Wij vonden dat de nieuwe generatie moest weten over onze eigen muziek", vertelt Twala. „Nadat de culturele boycot werd opge heven is ons land overspoeld met buitenlandse muziek. De jongeren van nu kennen alleen nog die muziek en dreigen hun wortels te vergeten. Op deze manier kunnen we laten zien en horen waar het allemaal van daan komt. Voordat ze die ande- remuziek kunnen begrijpen, moeten ze eerst hun eigen mu ziek leren waarderen." En zo voert Umoja het publiek stap voor stap door de geschie denis van de Zuid-Afrikaanse muziek. Van de oervorm van de zoeloe- dans tot aan de Johannesburg- variant van de hiphop. Het is net of er steeds een beetje blanke cultuur wordt bijge mengd. De erotisch getinte rei dansen van de meisjes uit de dorpen, met hun aardse seksua liteit, komen terug in de zeer lij felijke Zuid-Afrikaans versie van het rock-'n-rolldansen. En de passen van de mijnwerkers zijn verre echo's van de krijgs dansen van de zoeloes. Ook aan de kostuums is grote zorg besteed. In de dorpen lie pen de jongemeisjes topless. Naarmate ze verkering kregen en trouwden, bedekten ze steeds meer van hun lichaam. De kra lenkettingen om hun nek vorm den een kleurcode die een ver haal vertelde. In de kleding van een paar decennia later komen elementen terug: de kralenket- tinkjes bij de meisjes, en in plaats van de ornamenten van koeiestaarten rond de knie, dra gen de jongens langebroeken met een bont motief op knie hoogte. Een echte musical kun je Umoja niet noemen. De scènes worden op de eenvoudigste manier aan eengeregen, namelijk door een verteller die zijn eigen levens verhaal presenteert. Drama tisch niet erg sterk, maar het doet je wel beseffen hoe schok kend de veranderingen zijn ge weest die zich inderdaad heb ben voltrokken in de periode van één mensenleven. Het leven in de kraal, waar de vrouwen liederen zongen 'zo oud als de tijd'de trek naar de stad, de on derdrukking onder de Apart heid, de 'bevrijding' van het misdadige systeem. 'Dankzij de muziek bleven we menselijk', zegt de verteller ergens. Het is geen theatrale overdrijving. Muziek werd gemaakt met alles wat voorhanden was: lege cola blikjes voor schoolmeisjes, die er ritmische klapspelletjes mee speelden, en vuilnisbakken en rubberlaarzen voor de arbei ders in de diamantmijnen, die ze als percussieinstrumenten ge bruikten. En natuurlijk was er altijd de stem, die God loofde of de ellende bezong in de a-capel- lastijl die ook uit de zoeloecul tuur stamt. Zuid-Afrikaanse show Umoja woensdag 17 sept. om 20 uur in de Stadsschouwburg van Middelburg. 00*'sa YSt t,as' Tony Grisoni: „We weten de mensen recht in het hart te raken. Umuja voert het publiek stap voor stap langs de geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse muziek. doorErnst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Scenario schrijver Tony Grisoni heeft voor de film In this world geen script van honderdtwintig pagi na's gemaakt zoals bij de meeste films gebruikelijk is. In plaats daarvan stippelde hij op een landkaart de route uit van een lange reis. Van Pakistan ging het via Iran, Turkije en Italië, naar Engeland. „Op die kaart gaf ik aan wat er op welke plek zou kunnen gebeuren." Grisoni is vandaag in Vlissingen om de film In this world van de Britse regisseur Michael Win- terbottom te presenteren. Het is een roadmovie over twee Af ghaanse vluchtelingen die ont snappen uit een kamp in Pesha war en een reis ondernemen naar West-Europa. De hoofd rolspelers Jamal en Enayatul- lah dragen in de film hun eigen naam. Winterbottom volgde ze met een kleine crew en filmde hun belevenissen met een digi tale videocamera. In grote lijnen stond het verhaal - gebaseerd op talloze inter views die Grisoni had met asiel zoekers - wel op papier, maar de filmmakers moedigden Jamal en Enayatullah aan zoveel mo gelijk te improviseren. „Niet ik, maar zij schreven het karakter van de hoofdrolspelers. Ze wor den niet zoals in de doorsnee speelfilm meteen neergezet maar ze ontstaan langzaam. Ik zou willen dat ik ze als scenario schrijver had kunnen verzin nen, maar dat is niet het geval." De film, die tijdens het filmfes tival van Berlijn werd onder scheiden met de prestigieuze Gouden Beer, heeft daardoor trekjes van een documentaire. Toch zegt het etiket docudrama Grisoni niets. „Een naam is een naam, zodat je iets in een vakje kunt onderbrengen. Wat mij be treft kun je deze film net zo goed een blikje sardientjes noemen als een docudrama. Allebei de termen schieten te kort. Winter bottom heeft inderdaad tech nieken uit de documentaire ge bruikt, maar het perspectief is episch, zoals je bij een speelfilm verwacht. De belichting was minimaal. We hebben het licht gebruikt dat onderweg voor handen was. Daar staat tegen over dat het verhaal een grote dramatische kracht hei Jamal en Enayatullah zijn pioniers van de eenentwintigt eeuw." Door met Jamal en Enayatulk mee te reizen, brengen de fil" makers in beeld wat vluchtelii gen onderweg zien en ervaff De kijker deelt hun emotis Grisoni: „Ik ben zo enthou» over de film, omdat ik merkt we daarin zo goed zijn geslaagd We weten de mensen recht int hart te raken. Toen Micb Winterbottom mij benadert zei hij dat hij twee dingen wil® Hij was geïnteresseerd in deft- die vluchtelingen maken D» was vlak na het moment daU die chinezen waren omgekoW in een vrachtwagen. In Neder land weten jullie daar alles w® En hij wilde iets doen met derf andigheid die vooral in deWes- Europese politiek bestaat tege illegalen, de zogenaamde efr nomische vluchtelingen. Ir world laat zien dat het oi scheid met politieke vlucht# gen nonsens is. Een vlucht# is een vluchteling. Wie zjjn milie, zijn vrienden en zijn® tuur verlaat en op weg naar onzekere toekomst de eris!c dingen meemaakt, doet dal leen maar uit de bitterste noo zaak." In this world is vandaag in City in Vlissingen te zienom en 19 uur. Na de avondvoofiW ling volgt een vraaggesprek Grisoni. Hij figureert om uur ook in de talkshow. Zonaas wordt de film om 16.45 uuri toond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 32