PZC Nieuwe Panda laat zijn tanden zien Eerste rally-da gmet Auto: stof en adrenaline Oeverloos deinen door de polder 22 vrijdag 12 september 2003 Vraag antwoord KENNISMAKING Het legendarische blokkendoosje van Fiat, de Panda, gaat na 23 jaar met pen sioen. De opvolger is een volwassen, comfortabele auto die het de fabriek makkelijker en de concurrentie moei lijker moet maken. Fiat: waarom is diesel zo duur? De eerste rallycursusdag voor lezers van Auto zit erop. Op het parcours van de Beelcse Bergen in Hilvarenbeelc leerden de kandi daten de beginselen van het rallyrijden. Of niet. „Ga dan in een begrafenisauto rijden." Meedoen? Op wielen Zwolle geeft gas Luxe Rexton diesel Geleide raket van Triumph Minder gepeperde Cayenne Lexus met tien airbags bmw maakt rijden geweldig en Zwartepoorte maakt het betaalbaar www.zwartepoorte.nl Ql Fiat Panda OUD NIEUW 6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE 3 JAAR VOLLEDIGE FABRIEKSGARANTIE 3 JAAR ROAD ASSISTANCE KIA Carnival nu met gratis portable DVD-speler t.w.v. 699,-!* De nieuwe Panda heeft mooie gebogen lijnen boven aan de portieren. Door Rien van der Steen Praktisch was-ie wel, de nieuwe Fiat Pan da van 1980. Hij was compact en zuinig, en voor zo'n kleintje had-ie best een grote achter klep. Maar Spartaans was hij ook, hard en sober. Je lacht ie dereen uit in een Fiat Panda was vroeger de slogan. Maar tja, na 23 jaar is het publiek wel 'ns uitgelachen. De opvolger die nu klaarstaat belichaamt in tal van opzich ten de wraak van Fiat. Want terwijl het brave Pandaatje vro lijk doortufte verloor het merk in thuisland Italië veel van zijn status. Italianen klagen over de kwaliteit van de auto's, maar meer nog over het modellen- aanbod. Inmiddels zijn er tal van nieuwe favorieten als Ford Ka,!-Daewoo Matiz, Hyundai Atos; Renault Twingo, Opel Agila en Suzuki Wagon R+. Fiat is gebeten op revanche; op de critici, maar feitelijk ook op zichzelf. Het merk wil niets lie ver dan tonen waar het van ouds goed in is: kleine, prakti sche auto's maken. Een gloed nieuwe Panda dus, eentje die de concurrentie zijn tanden laat zien. Flinke getallen Met een lengte van ruim drieënhalve meter en een hoogte van dik anderhalve me ter is de Panda 2 een kleine ruimte-auto. Vanaf volgend jaar komt er een verschuifbare achterbank in, waarmee je een bagageruimte kunt bereiken van 236 liter. Met de bank plat gaat er zelfs 775 liter mee. Flin ke getallen voor een kleine au to die als basismodel 8.495 eu ro kost. Daarvoor krijg je vijf deuren, want ook de driedeurs komt pas volgend jaar, evenals een vierwielaangedreven Pan da. De auto is licht, hoog en lekker handelbaar. Stuurbekrachti ging is standaard, evenals veel glas rondom en een draaicir- keltje van 9,1 meter. De torsie- as achter voldoet prima en comfortabel is-ie ook. Hij scha kelt opvallend gemakkelijk - de pook zit hoog en handig op een glooiende middenconsole - en doet zijn werk stil. Behalve met een 1.1/54 pk of een 1.2/60 pk benzinemotor, kun je de Panda vanaf volgend jaar ook uitrusten met de mooie 1.3/70 pk Multijet diesel. Die weet wel raad met het 850 kilo zware autootje. Zijn kop pel is zelfs wat omlaag ge bracht zodat je niet om de ha verklap met spinnende voor wielen wegspolt. De prijs is nog niet bekend. Voor de 1.2 is een zogeheten gerobotiseerde versnellingsbak leverbaar: die heeft een automatisch werken de koppeling. De duurdere versies van de Panda hebben abs en zes air bags en bijvoorbeeld stabili- teitsregeling. Standaard zijn in elk geval twee airbags, ver traagd uitschakelende verlich ting, een neerklapbare achter bank, een wisser op de achter ruit en interval op de ruiten wisser. Fiat wil per jaar 200.000 Panda's gaan produceren. De Nederlandse importeur denkt er volgend jaar zo'n 5.000 te kunnen verkopen. De dieselmotor in de Fiat Panda is superzuinig. Om dat we in een Fiat Punto met deze 1.3 multijet tur bodiesel gemiddeld 1 op 19 reden, zou in de lichte re Panda een verbruik van 1 op 23 haalbaar moeten zijn. Het rijk laat dieselkopers sinds een paar jaar 907 eu ro extra aan bpm betalen omdat diesels het milieu te veel zouden belasten. „Volstrekt onterecht," zeggen ze bij Fiat, „de mo tor voldoet aan de emis sienorm Euro 4." De toe slag weegt voor de Panda zwaar: een prijsverhoging van dertig procent. Voor een VW Golf 1.9 TDI is dat bijvoorbeeld maar zo'n vijftien procent, bij een Mercedes E220 zeven pro cent. Door Corno van den Berg Terwijl de volgende lezer/cou reur in een fraaie stofwolk de lange bocht neemt, blaast hij even uit. Het zweet staat op zijn rug, maar om zijn mond verschijnt een glimlach als hij hoort dat hij de snelste tijd heeft geklokt. Tycho Rost van Tonningen is rijschoolhouder in Den Haag. „Ik rij hier net als op de openbare weg en niet zo- ais de meeste anderen", zegt hij. Die uitspraak daagt de twintig, voornamelijk jongere mannen die langs de kant hun adrenali ne in toom proberen te hou den, alleen maar meer uit. Au toliefhebbers, stuk voor stuk, die inschreven omdat ze wel 'ns willen meemaken wat rally rijden eigenlijk is. Een dag lang krijgen ze van het Auto-team uitleg over het glijden door een bocht, wanneer ze de rem en het gaspedaal 'door de bodem' moeten trappen en hoe je strak instuurt. Met de klok als kei harde getuige van hun presta ties. Wie een pilon raakt, wordt gediskwalificeerd. Ton Stapelkamp kan niet wachten tot hij weer mag. De banketbakker uit Bergen op Zoom beleeft een topdag, zegt hij zelf. Hij volgt de Formule 1 en de wereldkampioenschap pen rally op tv en stapt zelf ge regeld in een kart. „Als ik het geld kon missen wist ik het wel." Stapelkamp zet een mooie tweede tijd neer. Plotseling wordt de geur van droogkokend rubber verdreven door die van aangebrande kop pelingsplaten. Het leert de aan wezigen dat wegrijden in de derde versnelling een doodzon de is in de rallysport. Of, zoals instructeur en oud-coureur Hans Deen zegt: „Ga dan in een begrafenisauto rijden". Rost van Tonningen begint op eens te glunderen; zijn laatste concurrent raakt een pilon, In oktober en november houdt Auto weer rally cursusdagen voor lezers. Alleen op zondag 9 no vember zijn nog plekken beschikbaar. Ga voor de tails naar de rubriek Au to op de website van de krant en klik op 'Snel heidsduivel gevraagd'. dus zijn eerste plaats vandaag is veilig. „Ik ben rij-instructeur geworden omdat ik vind dat ze in Nederland te truttig rijden. Een cursus als deze zou ver plicht moeten zijn. Dan weet je wat er wel en niet kan met een auto." De drie snelste coureurs gaan naar de lezersfinale later dit jaar. Stuurtechniek en eerlijk zweet vloeien samen tot rallyspektakel op de Auto-cursusdag. UITSLAG: 1Tycho Rost van Tonningen 116 min.03 sec 2. Ton Stapelkamp 118.92 Foto Mare Bolsius 3. Herman van der Steen 120.51 4. Rogier Linterman 121.03 5. Wesley Scheepens 121.36 Advertentie Het weidse land van eindeloze, kaars rechte wegen en een horizon die altijd voor je uit reist ligt niet alleen aan de overkant van de Atlan tische Oceaan. Ook om de hoek. Autorijden in Flevoland is een ervaring. De inklinkende zee bodem onder het Nieuwe Land laat de auto's op sommige we gen flink deinen, zoals de A6 bij Almere. Je voelt je een schipper op de harde weg. Je kunt er volledig gedachte loos rijden, alleen gestoord door een paar bouwwerken. Bij Knooppunt Almere staan be tonnen olifanten, ter hoogte van Almere-Buiten passeer je een serie knalrode apparte mentenflats, en dat is het dan weer voor dertig kilometer. Van Lelystad zie je het Dago- bert-pakhuis van De Neder- Column Door Quirijn Visscher landsche Bank en de Donker voort-fabriek. Van Emmeloord ontwaar je de Poldertoren. Na drie kwartier ben je de provin cie weer uit. Mensen reageren heel verschil lend op die lege vlakten. De één duwt zijn gaspedaal door de bodem in een poging de ho rizon dichterbij te halen. De ander gaat, overweldigd door de grootsheid van Flevoland, juist vertragen. De confronta tie tussen beide soorten is wei nig gelukkig. Op de snelweg valt het nog wel mee. Links rij den de gehaasten, rechts de ontspannen bestuurders. Maar rijden op de buitenwegen is vervelender. Langs veel we gen staan daarom blauwe, vier kante verkeersborden met een witte auto erop. Veel mensen zegt dat bord niks. De horizon blijft maar wijken, waarom zou je nog harder dan tachtig rijden? Wie de toegestane hon derd rijdt kan zich nog wel eens aan hen ergeren. Inhalen is een optie, maar niet altijd wijs. Op polderwegen schat je de snelheid van tegemoetko mende auto's gauw verkeerd in. Hulde aan de provincie Flevo land die aan de onwetendheid van de rustige automobilist een einde maakt. Onder de ver keersborden autoweg hangen nu bordjes met de dwingende boodschap dus 100 km/u. En ook de rappe bestuurder mag dit ter harte nemen. Ik zag op het journaal dat ze in Engeland een blitse waterauto hebben bedacht. Mag je daar in Nederland mee rijden en varen? Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Op zaterdag 27 en zondag 28 september voltrekt zich in Zwolle Full Speed, het vroegere Speed Volume. Het is in de IJsselhallen twee dagen lang plank-gas met de keuze van de mooiste auto, tientallen merkenclubs, imposante car audio en decibelwedstrijden. Ook zijn er competities flitspaalschieten, wiel verwisselen en kar- ten. De hallen zijn beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur, de toegang kost 10 euro. De Triumph Rocket 3. Het is de over treffende trap van een Harley Da vidson en zijn naam past hem goed. Rocket 3 heet de gi gantische Triumph die begin volgend jaar op de markt komt. Het is veruit de zwaarst gemoto riseerde tweewieler in de moderne mo torgeschiedenis. Het blok telt drie cilin ders en heeft een inhoud van 2300cc. Triumph mikt er mee op de Amerikaanse markt en meldt waarschijnlijk daarom fijntjes dat de zuigers even groot zijn als die van een Chrysler Viper ^sportwagen. De 200 Nm trekkracht van deze jumbo overtreft die van menig auto met turbo diesel. Porsche heeft een derde variant van de 4x4 Cayenne: na twee achtcilinders komt eind november een zes cilinder voor de prijs van 66.950 euro op de markt. De V6 heeft een vermogen van 250 pk. De motor komst van VW, dat hem onder andere toepast in de 4x4 Toua- reg. Porsche heeft de krachtbron wel aangepast. De nieuwe Lexus LS430 zit mudvol: een zestraps au tomaat, in bochten meedraaiende koplampen, ach terlichten met led-jes, dvd-navigatie, luchtvering en Bluetooth voor handsfree telefoneren. Maar de derde ge neratie van Lexus' topmodel met 4.3 liter V8 heeft ook voor bestuurder en voorpassagier een knieairbag. Waar mee het totaal aantal plofzakken in de LS430 op tien komt. Hij kost 105.900 euro. Advertentie Gedurende de hele septembermaand krijgt u alléén bij Zwartepoorte een zeer aantrekkelijk voorstel op uw huidige auto, als u een nieuwe 3-serie aanschaft. Dit geldt voor de Sedan, de Compact, de Coupé en de Touring. Kom nu bij ons langs voor een vrijblijvende proefrit in een van onze nieuwe 3-series en wij laten u merken dat BMW rijden en kopen bij Zwartepoorte écht geweldig is Zwartepoorte Goes, Amundsenweg 33 te Goes. Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2 te Roosendaal. Volgende week in Auto: De vrouwenauto bestaat niet Oude liefde: Charlie's Angel Peilstok: Euromobilisme Cor van Linden van de Rijksdienst voor het Wegver keer: „Dat de auto in Engeland in de verkoop gaat bete kent dat de wagen beschikt over een Europese typegoed keuring. Dus mag je er in Nederland ook de weg mee op." Of je er ook mee mag varen hangt af van de vraag of de auto tevens is geregistreerd als speedboot. John Bennink van de KLPD in Driebergen: „Als de bestuur der een vaarbewijs heeft en de auto voldoet aan de eisen die gelden voor een speedboot, bijvoorbeeld becijfering aan de zijkant, zwemvest en brandblusser aan boord, dan mag hij er mee varen." De Aquada haalt met gemak 45 km per uur in het wa ter. Prijs 1986: 5.700 euro Prijs 2002: 6.095 euro Bouwperiode: 1980-2003 Productie: 4 miljoen stuks in zestig versies, waarvan ruim 105.000 verkocht in Nederland Prijs: v.a. 8.495 euro Comfortabel, stil Verkrijgbaar als diesel De Ssang Yong Rexton was al te koop in vier uitvoe ringen met benzine en dieselmotor. Daar komt nu de 4x4 Rex ton als 290S, een luxe diesel, bij. De auto heeft elek- De Rexton diesel van SsangYong trekt trisch verstelbare 3,5 ton. voorstoelen met ge heugen, lederen inte rieur en zijairbags. De 290S kan 3,5 ton aan de trekhaak hebben. Met grijs kenteken kost hij 32.412 euro, op geel kenteken 50.990 euro. *De DVD-actie is geldig tot en met 31 oktober 2003. Verkoopprijs is incl. BTW/BPM, excl. kosten deel I en II, verwijderingsbijdrage, rijklaar maken en metallic lak. Afgebeeld model bevat opties tegen meerprijs. Gemiddeld verbruik van 8,2 L/100 km -1 L op 12,2 km tot 12,4 L/100 km -1 L op 8,1 km. C02-uitstoot: van 217 tot 293 g/km. Wijzigingen voorbehouden. E-MAIL: INFO@KIA.NL INTERNET: WWW.KIA.NL Er is al een Carnival vanaf 26.995,-* De Carnival 2.9 CRDi diesel is er vanaf 30.295,-*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23