PZC
Nieuwe Panda laat zijn tanden zien
Eerste rally-da gmet Auto: stof en adrenaline
Oeverloos deinen door de polder
22
vrijdag 12 september 2003
Vraag antwoord
KENNISMAKING
Het legendarische
blokkendoosje van
Fiat, de Panda, gaat
na 23 jaar met pen
sioen. De opvolger is
een volwassen,
comfortabele auto
die het de fabriek
makkelijker en de
concurrentie moei
lijker moet maken.
Fiat: waarom is
diesel zo duur?
De eerste rallycursusdag voor lezers van Auto
zit erop. Op het parcours van de Beelcse
Bergen in Hilvarenbeelc leerden de kandi
daten de beginselen van het rallyrijden. Of
niet. „Ga dan in een begrafenisauto rijden."
Meedoen?
Op wielen
Zwolle geeft gas
Luxe Rexton diesel
Geleide raket van Triumph
Minder gepeperde Cayenne
Lexus met tien airbags
bmw maakt rijden geweldig en
Zwartepoorte maakt het betaalbaar
www.zwartepoorte.nl
Ql Fiat Panda
OUD
NIEUW
6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE 3 JAAR VOLLEDIGE FABRIEKSGARANTIE 3 JAAR ROAD ASSISTANCE
KIA Carnival nu met gratis portable DVD-speler t.w.v. 699,-!*
De nieuwe Panda heeft mooie gebogen
lijnen boven aan de portieren.
Door Rien van der Steen
Praktisch was-ie wel,
de nieuwe Fiat Pan
da van 1980. Hij was
compact en zuinig,
en voor zo'n kleintje
had-ie best een grote achter
klep. Maar Spartaans was hij
ook, hard en sober. Je lacht ie
dereen uit in een Fiat Panda was
vroeger de slogan. Maar tja, na
23 jaar is het publiek wel 'ns
uitgelachen.
De opvolger die nu klaarstaat
belichaamt in tal van opzich
ten de wraak van Fiat. Want
terwijl het brave Pandaatje vro
lijk doortufte verloor het merk
in thuisland Italië veel van zijn
status. Italianen klagen over de
kwaliteit van de auto's, maar
meer nog over het modellen-
aanbod. Inmiddels zijn er tal
van nieuwe favorieten als Ford
Ka,!-Daewoo Matiz, Hyundai
Atos; Renault Twingo, Opel
Agila en Suzuki Wagon R+.
Fiat is gebeten op revanche; op
de critici, maar feitelijk ook op
zichzelf. Het merk wil niets lie
ver dan tonen waar het van
ouds goed in is: kleine, prakti
sche auto's maken. Een gloed
nieuwe Panda dus, eentje die
de concurrentie zijn tanden
laat zien.
Flinke getallen
Met een lengte van ruim
drieënhalve meter en een
hoogte van dik anderhalve me
ter is de Panda 2 een kleine
ruimte-auto. Vanaf volgend
jaar komt er een verschuifbare
achterbank in, waarmee je een
bagageruimte kunt bereiken
van 236 liter. Met de bank plat
gaat er zelfs 775 liter mee. Flin
ke getallen voor een kleine au
to die als basismodel 8.495 eu
ro kost. Daarvoor krijg je vijf
deuren, want ook de driedeurs
komt pas volgend jaar, evenals
een vierwielaangedreven Pan
da.
De auto is licht, hoog en lekker
handelbaar. Stuurbekrachti
ging is standaard, evenals veel
glas rondom en een draaicir-
keltje van 9,1 meter. De torsie-
as achter voldoet prima en
comfortabel is-ie ook. Hij scha
kelt opvallend gemakkelijk - de
pook zit hoog en handig op
een glooiende middenconsole -
en doet zijn werk stil.
Behalve met een 1.1/54 pk of
een 1.2/60 pk benzinemotor,
kun je de Panda vanaf volgend
jaar ook uitrusten met de
mooie 1.3/70 pk Multijet diesel.
Die weet wel raad met het 850
kilo zware autootje. Zijn kop
pel is zelfs wat omlaag ge
bracht zodat je niet om de ha
verklap met spinnende voor
wielen wegspolt. De prijs is
nog niet bekend. Voor de 1.2 is
een zogeheten gerobotiseerde
versnellingsbak leverbaar: die
heeft een automatisch werken
de koppeling.
De duurdere versies van de
Panda hebben abs en zes air
bags en bijvoorbeeld stabili-
teitsregeling. Standaard zijn in
elk geval twee airbags, ver
traagd uitschakelende verlich
ting, een neerklapbare achter
bank, een wisser op de achter
ruit en interval op de ruiten
wisser. Fiat wil per jaar 200.000
Panda's gaan produceren. De
Nederlandse importeur denkt
er volgend jaar zo'n 5.000 te
kunnen verkopen.
De dieselmotor in de Fiat
Panda is superzuinig. Om
dat we in een Fiat Punto
met deze 1.3 multijet tur
bodiesel gemiddeld 1 op
19 reden, zou in de lichte
re Panda een verbruik van
1 op 23 haalbaar moeten
zijn.
Het rijk laat dieselkopers
sinds een paar jaar 907 eu
ro extra aan bpm betalen
omdat diesels het milieu
te veel zouden belasten.
„Volstrekt onterecht,"
zeggen ze bij Fiat, „de mo
tor voldoet aan de emis
sienorm Euro 4." De toe
slag weegt voor de Panda
zwaar: een prijsverhoging
van dertig procent. Voor
een VW Golf 1.9 TDI is dat
bijvoorbeeld maar zo'n
vijftien procent, bij een
Mercedes E220 zeven pro
cent.
Door Corno van den Berg
Terwijl de volgende lezer/cou
reur in een fraaie stofwolk de
lange bocht neemt, blaast hij
even uit. Het zweet staat op
zijn rug, maar om zijn mond
verschijnt een glimlach als hij
hoort dat hij de snelste tijd
heeft geklokt. Tycho Rost van
Tonningen is rijschoolhouder
in Den Haag. „Ik rij hier net als
op de openbare weg en niet zo-
ais de meeste anderen", zegt
hij.
Die uitspraak daagt de twintig,
voornamelijk jongere mannen
die langs de kant hun adrenali
ne in toom proberen te hou
den, alleen maar meer uit. Au
toliefhebbers, stuk voor stuk,
die inschreven omdat ze wel
'ns willen meemaken wat rally
rijden eigenlijk is. Een dag lang
krijgen ze van het Auto-team
uitleg over het glijden door een
bocht, wanneer ze de rem en
het gaspedaal 'door de bodem'
moeten trappen en hoe je strak
instuurt. Met de klok als kei
harde getuige van hun presta
ties. Wie een pilon raakt,
wordt gediskwalificeerd.
Ton Stapelkamp kan niet
wachten tot hij weer mag. De
banketbakker uit Bergen op
Zoom beleeft een topdag, zegt
hij zelf. Hij volgt de Formule 1
en de wereldkampioenschap
pen rally op tv en stapt zelf ge
regeld in een kart. „Als ik het
geld kon missen wist ik het
wel." Stapelkamp zet een
mooie tweede tijd neer.
Plotseling wordt de geur van
droogkokend rubber verdreven
door die van aangebrande kop
pelingsplaten. Het leert de aan
wezigen dat wegrijden in de
derde versnelling een doodzon
de is in de rallysport. Of, zoals
instructeur en oud-coureur
Hans Deen zegt: „Ga dan in een
begrafenisauto rijden".
Rost van Tonningen begint op
eens te glunderen; zijn laatste
concurrent raakt een pilon,
In oktober en november
houdt Auto weer rally
cursusdagen voor lezers.
Alleen op zondag 9 no
vember zijn nog plekken
beschikbaar. Ga voor de
tails naar de rubriek Au
to op de website van de
krant en klik op 'Snel
heidsduivel gevraagd'.
dus zijn eerste plaats vandaag
is veilig. „Ik ben rij-instructeur
geworden omdat ik vind dat ze
in Nederland te truttig rijden.
Een cursus als deze zou ver
plicht moeten zijn. Dan weet je
wat er wel en niet kan met een
auto." De drie snelste coureurs
gaan naar de lezersfinale later
dit jaar.
Stuurtechniek en eerlijk zweet vloeien samen tot rallyspektakel op de
Auto-cursusdag.
UITSLAG:
1Tycho Rost van Tonningen
116 min.03 sec
2. Ton Stapelkamp 118.92
Foto Mare Bolsius
3. Herman van der Steen
120.51
4. Rogier Linterman 121.03
5. Wesley Scheepens 121.36
Advertentie
Het weidse land van
eindeloze, kaars
rechte wegen en een
horizon die altijd
voor je uit reist ligt niet alleen
aan de overkant van de Atlan
tische Oceaan. Ook om de
hoek.
Autorijden in Flevoland is een
ervaring. De inklinkende zee
bodem onder het Nieuwe Land
laat de auto's op sommige we
gen flink deinen, zoals de A6
bij Almere. Je voelt je een
schipper op de harde weg.
Je kunt er volledig gedachte
loos rijden, alleen gestoord
door een paar bouwwerken. Bij
Knooppunt Almere staan be
tonnen olifanten, ter hoogte
van Almere-Buiten passeer je
een serie knalrode apparte
mentenflats, en dat is het dan
weer voor dertig kilometer.
Van Lelystad zie je het Dago-
bert-pakhuis van De Neder-
Column
Door Quirijn Visscher
landsche Bank en de Donker
voort-fabriek. Van Emmeloord
ontwaar je de Poldertoren. Na
drie kwartier ben je de provin
cie weer uit.
Mensen reageren heel verschil
lend op die lege vlakten. De
één duwt zijn gaspedaal door
de bodem in een poging de ho
rizon dichterbij te halen. De
ander gaat, overweldigd door
de grootsheid van Flevoland,
juist vertragen. De confronta
tie tussen beide soorten is wei
nig gelukkig. Op de snelweg
valt het nog wel mee. Links rij
den de gehaasten, rechts de
ontspannen bestuurders.
Maar rijden op de buitenwegen
is vervelender. Langs veel we
gen staan daarom blauwe, vier
kante verkeersborden met een
witte auto erop. Veel mensen
zegt dat bord niks. De horizon
blijft maar wijken, waarom
zou je nog harder dan tachtig
rijden? Wie de toegestane hon
derd rijdt kan zich nog wel
eens aan hen ergeren. Inhalen
is een optie, maar niet altijd
wijs. Op polderwegen schat je
de snelheid van tegemoetko
mende auto's gauw verkeerd
in.
Hulde aan de provincie Flevo
land die aan de onwetendheid
van de rustige automobilist
een einde maakt. Onder de ver
keersborden autoweg hangen
nu bordjes met de dwingende
boodschap dus 100 km/u. En
ook de rappe bestuurder mag
dit ter harte nemen.
Ik zag op het journaal dat ze in Engeland een blitse waterauto
hebben bedacht. Mag je daar in Nederland mee rijden en varen?
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Op zaterdag 27 en zondag 28 september voltrekt zich
in Zwolle Full Speed, het vroegere Speed Volume.
Het is in de IJsselhallen twee dagen lang plank-gas met
de keuze van de mooiste auto, tientallen merkenclubs,
imposante car audio en decibelwedstrijden. Ook zijn er
competities flitspaalschieten, wiel verwisselen en kar-
ten. De hallen zijn beide dagen open van 10.00 tot 17.00
uur, de toegang kost 10 euro.
De Triumph Rocket 3.
Het is de over
treffende trap
van een Harley Da
vidson en zijn naam
past hem goed.
Rocket 3 heet de gi
gantische Triumph
die begin volgend
jaar op de markt
komt. Het is veruit
de zwaarst gemoto
riseerde tweewieler
in de moderne mo
torgeschiedenis. Het
blok telt drie cilin
ders en heeft een inhoud van 2300cc. Triumph mikt er
mee op de Amerikaanse markt en meldt waarschijnlijk
daarom fijntjes dat de zuigers even groot zijn als die van
een Chrysler Viper ^sportwagen. De 200 Nm trekkracht
van deze jumbo overtreft die van menig auto met turbo
diesel.
Porsche heeft een derde variant van de 4x4 Cayenne:
na twee achtcilinders komt eind november een zes
cilinder voor de prijs van 66.950 euro op de markt.
De V6 heeft een vermogen van 250 pk. De motor komst
van VW, dat hem onder andere toepast in de 4x4 Toua-
reg. Porsche heeft de krachtbron wel aangepast.
De nieuwe Lexus LS430 zit mudvol: een zestraps au
tomaat, in bochten meedraaiende koplampen, ach
terlichten met led-jes, dvd-navigatie, luchtvering en
Bluetooth voor handsfree telefoneren. Maar de derde ge
neratie van Lexus' topmodel met 4.3 liter V8 heeft ook
voor bestuurder en voorpassagier een knieairbag. Waar
mee het totaal aantal plofzakken in de LS430 op tien
komt. Hij kost 105.900 euro.
Advertentie
Gedurende de hele septembermaand krijgt u alléén bij
Zwartepoorte een zeer aantrekkelijk voorstel op uw
huidige auto, als u een nieuwe 3-serie aanschaft.
Dit geldt voor de Sedan, de Compact, de Coupé en de Touring.
Kom nu bij ons langs voor een vrijblijvende proefrit in een van onze
nieuwe 3-series en wij laten u merken dat BMW rijden en kopen bij
Zwartepoorte écht geweldig is
Zwartepoorte Goes, Amundsenweg 33 te Goes.
Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2 te Roosendaal.
Volgende week in Auto:
De vrouwenauto bestaat niet
Oude liefde: Charlie's Angel
Peilstok: Euromobilisme
Cor van Linden van de Rijksdienst voor het Wegver
keer: „Dat de auto in Engeland in de verkoop gaat bete
kent dat de wagen beschikt over een Europese typegoed
keuring. Dus mag je er in Nederland ook de weg mee
op." Of je er ook mee mag varen hangt af van de vraag
of de auto tevens is geregistreerd als speedboot. John
Bennink van de KLPD in Driebergen: „Als de bestuur
der een vaarbewijs heeft en de auto voldoet aan de eisen
die gelden voor een speedboot, bijvoorbeeld becijfering
aan de zijkant,
zwemvest en
brandblusser
aan boord, dan
mag hij er mee
varen."
De Aquada haalt
met gemak 45 km
per uur in het wa
ter.
Prijs 1986: 5.700 euro
Prijs 2002: 6.095 euro
Bouwperiode: 1980-2003
Productie: 4 miljoen stuks
in zestig versies, waarvan
ruim 105.000 verkocht
in Nederland
Prijs: v.a. 8.495 euro
Comfortabel, stil
Verkrijgbaar als diesel
De Ssang Yong
Rexton was al te
koop in vier uitvoe
ringen met benzine
en dieselmotor. Daar
komt nu de 4x4 Rex
ton als 290S, een
luxe diesel, bij.
De auto heeft elek-
De Rexton diesel van SsangYong trekt trisch verstelbare
3,5 ton. voorstoelen met ge
heugen, lederen inte
rieur en zijairbags.
De 290S kan 3,5 ton aan de trekhaak hebben. Met grijs
kenteken kost hij 32.412 euro, op geel kenteken 50.990
euro.
*De DVD-actie is geldig tot en met 31 oktober 2003. Verkoopprijs is incl. BTW/BPM, excl. kosten deel I en II, verwijderingsbijdrage, rijklaar
maken en metallic lak. Afgebeeld model bevat opties tegen meerprijs. Gemiddeld verbruik van 8,2 L/100 km -1 L op 12,2 km tot 12,4 L/100
km -1 L op 8,1 km. C02-uitstoot: van 217 tot 293 g/km. Wijzigingen voorbehouden. E-MAIL: INFO@KIA.NL INTERNET: WWW.KIA.NL
Er is al een Carnival vanaf 26.995,-*
De Carnival 2.9 CRDi diesel
is er vanaf 30.295,-*