ZC De Zilverpijl van Mercedes herleeft Heterdaadje bij een slapende politieman 23 i KENNISMAKING KnufFel-roadster Copen van Daihatsu komt eraan in samenwerking met OAutoTrack.nl O O vrijdag 12 september 2003 Fiat Panda laattanden zien tankfurt is de autoshow waar vooral de )uitse merken heer en meester willen zijn. lercedes doet er verleden en toekomst sa mensmelten in een onwaarschijnlijke super- sportwagen: de SLR McLaren. De Peilstok Volvo: whips werkt Spiegeltje, spiegeltje... Mercedes met filter Gedurende de hele septembermaand Zeer scherp geprijsde nieuwe 3-series Alléén bij Zwarfepoorfe Altijd weer het kwartje I| Mercedes Bene 300 SL O; Mercedes Bene SL 300 Qj Mercedes Bens SLR McLaren 2003 Oude liefde roest niet idvertentie-exploitatie: loord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; ^euvvs-Vlaanderen: 0114-372770; iationaal: 020-4562500. ledactie: 0113-315680 (wvv.pzc.nl/aut0 i-mail: redactie@pzc.nl iostbus 31,4460 AA Goes. j loorRien van der Steen Het merk met de ster uit Stuttgart houdt er wel van de buitenwereld te imponeren. Op Ie grote autotentoonstelling an Frankfurt laat Mercedes- lenz ongegeneerd zijn spier ballen zien. Het presenteert er de Gr an Turismo voor de 21ste eeuw Zo'n eeuw duurt een poos, dus laten we dat nog maar 'ns afwachten. Desalniet temin staat daar een prachtig gebouwde supersportwagen, waarvan de productie voor de komende twee jaar al is uitver kocht: de SLR. Hij kwam tot stand in samenwerking met Formule I-partner McLaren. Het ontwerp is een knipoog naar de roemruchte SL's met hun vleugeldeuren, de Silberpfeïlen uit de jaren vijftig van de vori ge eeuw. Het Mercedes-vlaggenschip was dan ook door de Finse coureur Kimi Raikkonen vanaf Brescia, de legendarische startplaats van de Mille Miglia rally, naar Frankfurt gereden. De eerste kilometers begeleid door Sir Stirling Moss, de man die in 1955 met een SLR Roadster de rally op zijn naam schreef. Verbijsterend Mercedes lijkt de nieuwe Zil verpijl vooral te richten op Por sche, want de 5.5 liter V8 van de SLR heeft aanzienlijk meer in huis dan Porsche uit zijn boxermotoren peurt. Mercedes brengt het tot 626 pk, een trek kracht van 780 Nm en een ac celeratie van 0-100 km per uur in een verbijsterende 3,8 secon den. Hij heeft 'slechts' een vijftraps automaat, terwijl Mercedes er toch al eentje geconstrueerd heeft met zeven versnellingen. Maar die heeft deze krachtpat ser nergens voor nodig. Gedoe met begrenzing van de topsnel heid op 250 per uur vindt Mer cedes nauwelijks relevant. De SLR McLaren zet 334 km per uur op de klok en is al na 10,6 tellen de 200 gepasseerd. Bots-constructie Behalve zulke duizelingwek kende cijfers laat de auto na tuurlijk vooral zien wat de mo derne autoindustrie vermag. De SLR is opgebouwd uit taai koolstofvezel, dat de helft lich ter is dan staal maar wel tot vijf keer meer energie kan ab sorberen. Het is de eerste auto t»* «»e waren thuis met velen en in 11f de buurt was het niet anders. IA/ Kinderrijke gezinnen, naar w goed katholiek gebruik in de sren vijftig. Ze hadden geen rooie cent te Bakken. fet enige geld dat we kregen was voor de ®ïecteschalen in de kerk: tweemaal een ®it welteverstaan, en nog een dubbeltje, w stelden alles in het werk om ergens een extra cent te komen. Dan stopten 'edie in de schaal, in plaats van dat dub- ™tje. Dat was bij de kruidenier immers Jen velletjes snoeppapier waard. hadden we wel iets bijzonders: onze Mer bezat een auto, een van de weinige de buurt. Het was een prachtige licht je Opel Olympia. Op een dag besloten Wemet wat buuijongens dat we zelf ook *0 ns een ritje in die wonderschone Opel I den maken. Maar hoe kom je aan de eutels? Mijn vader was geen gemakkelij- ®an. Bovendien was hij een hele hoge bij e Politie, dus dat betekende voor ons, op- Moten jongens, oppassen geblazen. Op aterdagmiddag knapte vader altijd een a' 'h' 'n de armstoel bij de eetkamertafel, was onze kans! Buiten bespraken we J-de sleutels zou gaan pikken. Die zou meteen een handvol sigaretten uit de °P tafel moeten meebrengen. Full Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. Speed was het merk, herinner ik me nog. Het werd strootje trekken en zoals altijd trok ik aan het kortste eind. In een hand omdraai had ik binnen de sleutels uit de zakken van mijn slapende vader gevist. Daarna ging ik aan tafel even de krant zit ten lezen, waarbij ik stiekem wat sigaret ten onder de krant schoof. Weer buiten stak ik triomfantelijk de sleutels en de ter wereld met een bots-con structie aan de voorkant die helemaal uit carbonfiber be staat. Achterop komt bij een snel heid van 95 km per uur auto matisch een spoiler omhoog. Als de remklauwen stevig in de keramische schijven happen gaat die spoiler in een flits ho ger staan zodat hij als lucht- rem fungeert. Dat moet de sta biliteit van de auto ten goede komen. De SLR heeft een heel nest air bags, waaronder twee die de knieën beschermen. Zelf scha kelen aan het stuur kan met le peltjes; wie het kalmaan wil doen kiest de stand sport, bij haast is supersport beschikbaar, en bij gloeiende haast de stand race. Vier katalysatoren maken dat de uitlaatgassen voldoen aan de Europese norm. De achter lichten en knipperlichten zijn opgebouwd uit vele tientallen led-lampjes. Verder heeft een supersporter in deze topklasse bijvoorbeeld een schermpje dat de bandenspanning aanduidt. Mercedes gaat er de komende zeven jaar 500 per jaar van bouwen. En voor 375.000 euro is hij te koop. Jagfighter Om de superioriteit van Merce des te benadrukken, lieten de Schwaben in Frankfurt ook een studie zien van de CLS, een grote vierpersoons coupé op basis van de E-klasse. In de kantoren te Stuttgart schijnen ze het model Jagfighter te noe men, een offensief tegen het Britse Jaguar dus. Behalve met een potente achtcilinder benzi nemotor is de CLS straks te be stellen met een 3,2 liter bitur- bo diesel van 265 pk. rookwaar in de lucht. Een gedempt ge juich steeg op, en snel verdeelden we de si garetten en de taken. Mijn oudere broer Henk kroop achter het stuur, en naast en achter hem installeerde zich met bonzend hart de hele jongens club. Mijn broer liet de Opel als op kou senvoeten langs het raam glijden waarach ter mijn vader lag te slapen. De bocht om en, terwijl de cabine zich vulde met blau we rook, trapte mijn broer nu het gas flink op de plank. Full Speed!, het feest kon beginnen. Met rode hoofden en gillende banden vlogen we door de straten, zo hard als we maar konden. In de bochten schraapten de randen van de wielen over de klinkers. En wij maar zingen: We gaan nog niet naar huis. Na een uur zetten we de auto voorzichtig terug op z'n plek, met gloeiende banden en een nahijgende motor. Maar het ris- kantste kwam nog: de sleutels moesten te rug in vader z'n jas. Hij sliep nog, en ook later heeft hij nooit iets gemerkt van ons uitstapje. Gelukkig maar want zelfs toen we ons auto-avontuur jaren later, op een feestje, opbiechtten, wilde hij alsnog kwaad worden. „Jullie hebben met mijn poten van..." begon hij, maar toen zag hij het on zinnige ervan in. Wij lachten, en hij uit eindelijk ook. Als een boer met kiespijn. Daihatsu heeft besloten het piepkleine roadstertje Copen naar Nederland te halen. De compacte cabriolet komt er al leen met het stuur aan de rech terkant. In Japan rijden al meer dan 18.000 Copens rond, en tal van eigenaren hebben zich ver enigd in elf verschillende Co- pen-clubs. Het 3.40 meter lange autootje heeft eigenwijze ronde vormen en een aluminium dak dat elektrisch kan worden ge opend. In de Copen zit stan daard een 660cc turbomotor van 68 pk, die de tweepersoons roadster een topsnelheid van 170 km per uur verleent. ABS met elektrische remkrachtver- deler, airco en twee airbags zijn standaard. De instapprijs is 22.695 euro. Wie nu zo'n knuf- fel-roadster bestelt, kan vol gens Daihatsu Nederland in het voorjaar rijden. Heerlijk zo'n autovakantie, maar dat vreselijke verkeer in het buitenland, niet? Duitsers die je opjagen met hun knip perende koplampen, Fransen die 's nachts met groot licht rijden, roekeloze Spanjaar den met hun inhaalcapriolen. Aan welke Eu- romobilisten heeft u de grootste hekel? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Geen teruggave Kwartje van Kok 30% O Lager belaste lease-autorijder 23% O Tolheffing op wegen 16% O Lagere vergoeding zakelijke km's 12% Meer 80 km-zones rond steden 10% Cruise-control verplicht 9% O Minister Peijs van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat: "Ik snap best dat de gemiddelde auto mobilist het onder Balkenende-1 beloofde kwartje liever aan de pomp teruggekregen had, maar ik denk dat die er ook vrede mee heeft als het wordt gebruikt voor infra structuur. Als nu opeens het Kwartje van Kok zou worden teruggegeven aan de pomp, kun je er donder op zeggen dat nog meer mensen gebruik gaan maken van de auto. Dat wil ik niet. Wat de tolheffing betreft: In 2020 hebben we met z'n allen zo'n acht miljoen auto's, nu zijn dat er zes miljoen. Het is dus struisvogelpolitiek om nu al te zeg gen dat het voor altijd en eeuwig is uitgesloten. Maar in deze kabinetsperiode komt het niet". Bij zeven van de tien ongelukken met gewonden loopt iemand nekletsel (whiplash) op. De afgelopen vier jaar heeft een Volvo-onderzoeksteam daarom kop- staartbotsingen met Volvo's in Zweden onder de loep ge nomen. Het letsel werd vergeleken van de inzittenden van auto's mét en zonder whips, een whiplash protectie systeem in de stoelen. De uitkomsten zijn volgens de fabriek helder: whips dringt het aantal verwondingen met 33 procent terug, terwijl verwondingen die meer dan een jaar naijlen zelfs met meer dan de helft afnemen. Volvo's hebben sinds 2000 standaard een whips-systeem in de voorstoelen. De Avensis met 2.0 D-cat diesel is de schoonste diesel van de wereld, en dat, zo beweert Toyota, is geen sprookje. De motor stoot tot 50 procent minder stiksto foxide uit en zelfs 90 procent minder roetdeeltjes dan de Euro 4-norm toestaat. De schoonste van het land wordt deze Avensis niet: de 116 pk sterke common rail diesel komt voorlopig niet naar Nederland. De CDI-diesels van Mercedes in de C- en E-klasse heb ben voortaan een roetfilter en voldoen zo aan de Euro 4-norm voor uitlaatgassen. Anders dan Peugeot en Citroen voegt Mercedes niets toe aan het verbrandings proces om de roetdeeltjes in het filter te verbranden. Daardoor ontstaat er volgens de Duitsers veel niet-recy- clebare as. Betere zwavelvrije diesel en speciaal ontwik kelde motorolie zullen de levensduur van de roetfilters in de toekomst verlengen. i- ï- n i- k r- n Advertentie Copen staat voor compact en open. O Vorige week vroegen we u welke Haagse plannen bij u vooral op verzet stuiten. Dat we het Kwartje van Kok dan weer wel en nu weer niet terugkrijgen blijkt bijna een op de drie Auto-lezers het meest dwars te zitten. Trouwens, hoe zag zo'n kwartje er ook alweer uit? Welk kabinetsplan irriteert u het meest? serie W194 1952 3 liter, 6 cilinder lijn 170 pk 230 km/uur serie W198 1954-1957 3 liter, 6 cil. in lijn 234 pk 260 km/uur 1 1.160 kg 1.400 exemplaren gebouw Nieuwprijs 1956: 15.500 euro Huidige waarde: 150.000 euro 5.5 liter V8 626 pk 334 km per uur 0-100 km in 3,8 sec Prijs: 375.000 euro Opgebouwd uit koolstofvezel Crashfront van carbonfiber Automatische spoiler, tevens luchtrem Vier katalysatoren Bi-xenon kop lampen Sensoren voor de bandenspanning Door Dré Cleijne Een anti-whiplashstoel kan ernstig letsel helpen voorkomen,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21