ZC
De Zilverpijl van Mercedes herleeft
Heterdaadje bij een slapende politieman
23 i
KENNISMAKING
KnufFel-roadster Copen
van Daihatsu komt eraan
in samenwerking met OAutoTrack.nl
O
O
vrijdag 12 september 2003
Fiat Panda laattanden zien
tankfurt is de autoshow waar vooral de
)uitse merken heer en meester willen zijn.
lercedes doet er verleden en toekomst sa
mensmelten in een onwaarschijnlijke super-
sportwagen: de SLR McLaren.
De Peilstok
Volvo: whips werkt
Spiegeltje, spiegeltje...
Mercedes met filter
Gedurende de hele
septembermaand
Zeer scherp geprijsde
nieuwe 3-series
Alléén bij Zwarfepoorfe
Altijd weer het kwartje
I| Mercedes Bene 300 SL
O; Mercedes Bene SL 300
Qj Mercedes Bens
SLR McLaren 2003
Oude liefde roest niet
idvertentie-exploitatie:
loord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
^euvvs-Vlaanderen: 0114-372770;
iationaal: 020-4562500.
ledactie: 0113-315680
(wvv.pzc.nl/aut0
i-mail: redactie@pzc.nl
iostbus 31,4460 AA Goes.
j
loorRien van der Steen
Het merk met de
ster uit Stuttgart
houdt er wel van
de buitenwereld
te imponeren. Op
Ie grote autotentoonstelling
an Frankfurt laat Mercedes-
lenz ongegeneerd zijn spier
ballen zien. Het presenteert er
de Gr an Turismo voor de 21ste
eeuw Zo'n eeuw duurt een
poos, dus laten we dat nog
maar 'ns afwachten. Desalniet
temin staat daar een prachtig
gebouwde supersportwagen,
waarvan de productie voor de
komende twee jaar al is uitver
kocht: de SLR. Hij kwam tot
stand in samenwerking met
Formule I-partner McLaren. Het
ontwerp is een knipoog naar
de roemruchte SL's met hun
vleugeldeuren, de Silberpfeïlen
uit de jaren vijftig van de vori
ge eeuw.
Het Mercedes-vlaggenschip was
dan ook door de Finse coureur
Kimi Raikkonen vanaf Brescia,
de legendarische startplaats
van de Mille Miglia rally, naar
Frankfurt gereden. De eerste
kilometers begeleid door Sir
Stirling Moss, de man die in
1955 met een SLR Roadster de
rally op zijn naam schreef.
Verbijsterend
Mercedes lijkt de nieuwe Zil
verpijl vooral te richten op Por
sche, want de 5.5 liter V8 van
de SLR heeft aanzienlijk meer
in huis dan Porsche uit zijn
boxermotoren peurt. Mercedes
brengt het tot 626 pk, een trek
kracht van 780 Nm en een ac
celeratie van 0-100 km per uur
in een verbijsterende 3,8 secon
den.
Hij heeft 'slechts' een vijftraps
automaat, terwijl Mercedes er
toch al eentje geconstrueerd
heeft met zeven versnellingen.
Maar die heeft deze krachtpat
ser nergens voor nodig. Gedoe
met begrenzing van de topsnel
heid op 250 per uur vindt Mer
cedes nauwelijks relevant. De
SLR McLaren zet 334 km per
uur op de klok en is al na 10,6
tellen de 200 gepasseerd.
Bots-constructie
Behalve zulke duizelingwek
kende cijfers laat de auto na
tuurlijk vooral zien wat de mo
derne autoindustrie vermag.
De SLR is opgebouwd uit taai
koolstofvezel, dat de helft lich
ter is dan staal maar wel tot
vijf keer meer energie kan ab
sorberen. Het is de eerste auto
t»* «»e waren thuis met velen en in
11f de buurt was het niet anders.
IA/ Kinderrijke gezinnen, naar
w goed katholiek gebruik in de
sren vijftig. Ze hadden geen rooie cent te
Bakken.
fet enige geld dat we kregen was voor de
®ïecteschalen in de kerk: tweemaal een
®it welteverstaan, en nog een dubbeltje,
w stelden alles in het werk om ergens
een extra cent te komen. Dan stopten
'edie in de schaal, in plaats van dat dub-
™tje. Dat was bij de kruidenier immers
Jen velletjes snoeppapier waard.
hadden we wel iets bijzonders: onze
Mer bezat een auto, een van de weinige
de buurt. Het was een prachtige licht
je Opel Olympia. Op een dag besloten
Wemet wat buuijongens dat we zelf ook
*0 ns een ritje in die wonderschone Opel
I den maken. Maar hoe kom je aan de
eutels? Mijn vader was geen gemakkelij-
®an. Bovendien was hij een hele hoge bij
e Politie, dus dat betekende voor ons, op-
Moten jongens, oppassen geblazen. Op
aterdagmiddag knapte vader altijd een
a' 'h' 'n de armstoel bij de eetkamertafel,
was onze kans! Buiten bespraken we
J-de sleutels zou gaan pikken. Die zou
meteen een handvol sigaretten uit de
°P tafel moeten meebrengen. Full
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
Speed was het merk, herinner ik me nog.
Het werd strootje trekken en zoals altijd
trok ik aan het kortste eind. In een hand
omdraai had ik binnen de sleutels uit de
zakken van mijn slapende vader gevist.
Daarna ging ik aan tafel even de krant zit
ten lezen, waarbij ik stiekem wat sigaret
ten onder de krant schoof. Weer buiten
stak ik triomfantelijk de sleutels en de
ter wereld met een bots-con
structie aan de voorkant die
helemaal uit carbonfiber be
staat.
Achterop komt bij een snel
heid van 95 km per uur auto
matisch een spoiler omhoog.
Als de remklauwen stevig in de
keramische schijven happen
gaat die spoiler in een flits ho
ger staan zodat hij als lucht-
rem fungeert. Dat moet de sta
biliteit van de auto ten goede
komen.
De SLR heeft een heel nest air
bags, waaronder twee die de
knieën beschermen. Zelf scha
kelen aan het stuur kan met le
peltjes; wie het kalmaan wil
doen kiest de stand sport, bij
haast is supersport beschikbaar,
en bij gloeiende haast de stand
race.
Vier katalysatoren maken dat
de uitlaatgassen voldoen aan
de Europese norm. De achter
lichten en knipperlichten zijn
opgebouwd uit vele tientallen
led-lampjes. Verder heeft een
supersporter in deze topklasse
bijvoorbeeld een schermpje dat
de bandenspanning aanduidt.
Mercedes gaat er de komende
zeven jaar 500 per jaar van
bouwen. En voor 375.000 euro
is hij te koop.
Jagfighter
Om de superioriteit van Merce
des te benadrukken, lieten de
Schwaben in Frankfurt ook een
studie zien van de CLS, een
grote vierpersoons coupé op
basis van de E-klasse. In de
kantoren te Stuttgart schijnen
ze het model Jagfighter te noe
men, een offensief tegen het
Britse Jaguar dus. Behalve met
een potente achtcilinder benzi
nemotor is de CLS straks te be
stellen met een 3,2 liter bitur-
bo diesel van 265 pk.
rookwaar in de lucht. Een gedempt ge
juich steeg op, en snel verdeelden we de si
garetten en de taken.
Mijn oudere broer Henk kroop achter het
stuur, en naast en achter hem installeerde
zich met bonzend hart de hele jongens
club. Mijn broer liet de Opel als op kou
senvoeten langs het raam glijden waarach
ter mijn vader lag te slapen. De bocht om
en, terwijl de cabine zich vulde met blau
we rook, trapte mijn broer nu het gas
flink op de plank. Full Speed!, het feest kon
beginnen. Met rode hoofden en gillende
banden vlogen we door de straten, zo hard
als we maar konden. In de bochten
schraapten de randen van de wielen over
de klinkers. En wij maar zingen: We gaan
nog niet naar huis.
Na een uur zetten we de auto voorzichtig
terug op z'n plek, met gloeiende banden
en een nahijgende motor. Maar het ris-
kantste kwam nog: de sleutels moesten te
rug in vader z'n jas. Hij sliep nog, en ook
later heeft hij nooit iets gemerkt van ons
uitstapje. Gelukkig maar want zelfs toen
we ons auto-avontuur jaren later, op een
feestje, opbiechtten, wilde hij alsnog
kwaad worden. „Jullie hebben met mijn poten
van..." begon hij, maar toen zag hij het on
zinnige ervan in. Wij lachten, en hij uit
eindelijk ook. Als een boer met kiespijn.
Daihatsu heeft besloten het
piepkleine roadstertje Copen
naar Nederland te halen. De
compacte cabriolet komt er al
leen met het stuur aan de rech
terkant. In Japan rijden al meer
dan 18.000 Copens rond, en tal
van eigenaren hebben zich ver
enigd in elf verschillende Co-
pen-clubs.
Het 3.40 meter lange autootje
heeft eigenwijze ronde vormen
en een aluminium dak dat
elektrisch kan worden ge
opend. In de Copen zit stan
daard een 660cc turbomotor
van 68 pk, die de tweepersoons
roadster een topsnelheid van
170 km per uur verleent. ABS
met elektrische remkrachtver-
deler, airco en twee airbags
zijn standaard. De instapprijs is
22.695 euro. Wie nu zo'n knuf-
fel-roadster bestelt, kan vol
gens Daihatsu Nederland in het
voorjaar rijden.
Heerlijk zo'n autovakantie, maar dat
vreselijke verkeer in het buitenland,
niet? Duitsers die je opjagen met hun knip
perende koplampen, Fransen die 's nachts
met groot licht rijden, roekeloze Spanjaar
den met hun inhaalcapriolen. Aan welke Eu-
romobilisten heeft u de grootste hekel?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
O
Geen teruggave Kwartje van Kok
30%
O
Lager belaste lease-autorijder
23%
O
Tolheffing op wegen
16%
O
Lagere vergoeding zakelijke km's
12%
Meer 80 km-zones rond steden
10%
Cruise-control verplicht
9%
O Minister Peijs van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat: "Ik snap best dat de gemiddelde auto
mobilist het onder Balkenende-1 beloofde kwartje liever
aan de pomp teruggekregen had, maar ik denk dat die er
ook vrede mee heeft als het wordt gebruikt voor infra
structuur. Als nu opeens het Kwartje van Kok zou worden
teruggegeven aan de pomp, kun je er donder op zeggen
dat nog meer mensen gebruik gaan maken van de auto.
Dat wil ik niet. Wat de tolheffing betreft: In 2020 hebben
we met z'n allen zo'n acht miljoen auto's, nu zijn dat er
zes miljoen. Het is dus struisvogelpolitiek om nu al te zeg
gen dat het voor altijd en eeuwig is uitgesloten. Maar in
deze kabinetsperiode komt het niet".
Bij zeven van de tien ongelukken met gewonden
loopt iemand nekletsel (whiplash) op. De afgelopen
vier jaar heeft een Volvo-onderzoeksteam daarom kop-
staartbotsingen met Volvo's in Zweden onder de loep ge
nomen. Het letsel werd vergeleken van de inzittenden
van auto's mét en zonder whips, een whiplash protectie
systeem in de stoelen.
De uitkomsten zijn volgens de fabriek helder: whips
dringt het aantal verwondingen met 33 procent terug,
terwijl verwondingen die meer dan een jaar naijlen zelfs
met meer dan de helft afnemen. Volvo's hebben sinds
2000 standaard een whips-systeem in de voorstoelen.
De Avensis met 2.0 D-cat diesel is de schoonste diesel
van de wereld, en dat, zo beweert Toyota, is geen
sprookje. De motor stoot tot 50 procent minder stiksto
foxide uit en zelfs 90 procent minder roetdeeltjes dan de
Euro 4-norm toestaat. De schoonste van het land wordt
deze Avensis niet: de 116 pk sterke common rail diesel
komt voorlopig niet naar Nederland.
De CDI-diesels van Mercedes in de C- en E-klasse heb
ben voortaan een roetfilter en voldoen zo aan de
Euro 4-norm voor uitlaatgassen. Anders dan Peugeot en
Citroen voegt Mercedes niets toe aan het verbrandings
proces om de roetdeeltjes in het filter te verbranden.
Daardoor ontstaat er volgens de Duitsers veel niet-recy-
clebare as. Betere zwavelvrije diesel en speciaal ontwik
kelde motorolie zullen de levensduur van de roetfilters
in de toekomst verlengen.
i-
ï-
n
i-
k
r-
n
Advertentie
Copen staat voor compact en open.
O Vorige week vroegen we u welke
Haagse plannen bij u vooral op verzet
stuiten. Dat we het Kwartje van Kok dan
weer wel en nu weer niet terugkrijgen
blijkt bijna een op de drie Auto-lezers het
meest dwars te zitten.
Trouwens, hoe zag
zo'n kwartje er ook
alweer uit?
Welk
kabinetsplan
irriteert u
het meest?
serie W194 1952
3 liter, 6 cilinder lijn
170 pk
230 km/uur
serie W198 1954-1957
3 liter, 6 cil. in lijn
234 pk
260 km/uur
1 1.160 kg
1.400 exemplaren gebouw
Nieuwprijs 1956: 15.500 euro
Huidige waarde: 150.000 euro
5.5 liter V8
626 pk
334 km per uur
0-100 km in 3,8 sec
Prijs: 375.000 euro
Opgebouwd uit
koolstofvezel
Crashfront van
carbonfiber
Automatische
spoiler, tevens
luchtrem
Vier katalysatoren
Bi-xenon kop
lampen
Sensoren voor de
bandenspanning
Door Dré Cleijne
Een anti-whiplashstoel kan ernstig letsel helpen voorkomen,