PZC wmi 11 iwm imm Mm s mit 413 Ja I Hoogtij voor de paprika Superoudste Thuis woensdag 10 september 2003 Wijnscheurkalender Mild Squad seven Weer zelf mixen 3) Oppeppende crèmes, verkwikkende parfums en ontspannende douche-gels. Cosmetica wordt multifunctioneel: het moet de gebruiker niet alleen reinigen, verzorgen of lekker laten ruiken, maar ook een goed gevoel geven. De opmars van feel good-producten. „Het jaar is als een druiventros; driehonderd vijf en zestig bessen; de dwaze snoept er maar op los; de wijze trekt hun sap op flessen. Zo begint de nieuwe Wijnscheur kalender. Daarmee is het elke dag genieten van wijn. De bekende wijnschrijver Hubrecht Duijker geeft tal van praktische adviezen, ook voor lekker wijn- en spijscom- binaties. Daarnaast staat de Wijn scheurkalender 2004 boordevol kooptips, leuke ditjes en datjes en verrassende uitspraken van ande re wijnkenners onder wie Onno Kleyn en Hugh Johnson. De prijs: 13,50 euro, uitgeverij Het Spectrum, ISBN 90 274 8698 0 De voorkant vano Wijnscheurkalendi 200 Een bordspel in de geer van een computergamt of omgekeerd? Het schoonmaken van je gezicht is belangrijk, maar als je niet oppast gaat het meteen ten koste van je huid. Niet alleen zijn sommige reinigingsproducten agressief (door alcohol en conserveringsmiddelen), zelfs leiding water bevat bijvoorbeeld kalk dat de huid uitdroogt. Vi chy vond er iets op: Pureté Thermale Micellaire Reini gingsoplossing voor de gevoelige huid. Micellaire wat? Nou, dat wil zoveel zeggen als 'bestanddelen die reini gen in deeltjes'. Je huid wordt opgefrist zonder te wrij ven. Rose Fytophenol kalmeert je huid; bovendien be vat de reinigingsemulsie een niet-uitdrogende formule voor huid en ogen. En er komt geen water aan te pas. De prijs: 10,95 euro. Een extreme missie in de Amazone jungle: een verloren kunstschat op sporen. Daarom draait het nieuwe Jumbo-spel Squad Seven. Het com bineert handig de interactiviteit van computerspellen, de spanning van paintballen en het sociale ple zier van bordspellen. De spelers moeten goed opletten, snel rea geren, gericht schieten en rond rennen door de huiskamer. Bij 'Squad Seven, Extreme Jungle Mission', zoals het spel voluit heet, horen onder meer een speelgoedpistool, een stapel speelkaarten en een cd. Het spel duurt netzo lang als het cd'tje: zeventien minuten met opzwepende ritmes, obscuur geritsel en angstkreten. De prijs: 29,95 Waren we net gewend aan kant-en-klare mixdrankjes, moeten we van BootZ weer zelf aan het mengen slaan. „Natuurlijk is een biertje op zich al lekker", meldt BootZ, „maar het is ook een perfect pro duct om eens mee te experimenteren." Dus hebben ze onder meer Lime Caipirin- ha verzonnen om een biertje 'heftiger en frisser' te maken. Het is een van de 22 smaken die op de markt verschijnen in opvallende, trendy flessen. Zo kun je ook Vodka Pink, Rum Orange of Blue Curacao in je biertje gooien. Maar je kunt de likeu ren ook mengen met frisdranken en vruchtensappen. Of zelfs met slagroom en appelmoes! Meer ideeën biedt www.bootz.nl. Lime Caipirinha van BootZ. BOOTZ Voorgerecht/salade voor 4 personen 2,5 dl yoghurt 3 rode punt-paprika's kwart komkommer 4 stengels lente-ui 250 gram kikkererwten uit blik 1 theelepel chilipoeder 1 teen knoflook 1 theelepel komijnzaad (kummel) 1 theelepel suiker 1 eetlepel gehakte munt Laat de kikkererwten goed uitlekken. Schil één gewassen paprika met een dunschillertje. Snijd de schil in ragfijne reepjes. Zet in een bakje ijskoud water in de koelkast. Ze zullen opkrullen. Snijd het paprikavruchtvlees in kleine blokjes. Was komkommer, snijd inde lenqte doormidden, verwijder zaadlijst en zaad en snijd in kleine blokjes. Snijd de lente-uitjes in dunne ringetjes. Knijp knoflook fijn in knoflookknijper en voeg bij de yoghurt, samen met chilipoeder, qehakte munt, gekneusd komijnzaad (in vijzel of met deegroller), suiker, pa prika, komkommer, lente-ui en zout. Roer kikkererwten erdoor en zet min stens een uur in de koelkast. Was twee puntpaprika's, snijd in de lengte doormidden en verwijder zaad lijsten. Zo ontstaan vier rode bootjes. Schep de kikkererwtensalade erin en garneer met reepjes paprikaschil en wat blaadjes munt. Tip: Lekker als vegetarisch voorgerecht met een stukje Turks brood. Of als salade bij bijvoorbeeld tandoori- kip met basmati-rijst. Wie niet van paprika houdt, kan beter stoppen met lezen want dit artikel staat er bol van. Hoewel, misschien laat je ze links liggen omdat je ze niet kunt ver dragen. Lees in dat geval vooral door, want dan heb ik goed nieuws. Het is volop paprikatijd. Kijk maar op de markt; de planken van de groente- kramen buigen bijna door onder het ge wicht van de rode, groene en gele ber gen. Sappig glanzende Hollandse blok vormige paprika's, keurig opgestapeld en op kleur geselecteerd. Maar ook bonte Turkse puntpaprika's die grillig alle kanten op krullen. Wat een over vloed. De prijzen vallen me echter tegen, vooral in de supermarkt. 99 eurocent voor een kleine Hollandse paprika, midden in het seizoen, belachelijk! Die gaan de komende weken zakken, let maar op. Door de 'dure' euro staat de export naar Amerika en Canada onder druk en het kieskeurige Japan dreigt zijn grenzen te sluiten voor onze prachtige paprika's omdat in een kas in het Westland het gevreesde Middel- landsezee-vliegje is aangetroffen. Ik hoop op een flink overschot en lage prijzen want ik ben dol op paprika en kook er graag en veelvuldig mee. Het lijkt zo'n vertrouwd, oer-Hollands product, maar eigenlijk is de paprika hier pas op de markt sinds de zeven tiger jaren. Ik herinner me nog goed Prachtig, zo'n enorme berg Turkse puntpaprika's op de markt. Ze krullen alle kanten op en variëren in kleur van donkerrood tot geelgroen. Foto Karei de Vos dat ik ze voor de eerste keer at. Ik was twaalf en logeerde bij mijn reislustige tante in Amsterdam. Zij kende paprika's van haar reizen naar Andalusië, Toscane en de Balkan. Samen maakten we gevulde papri ka's, op z'n Hongaars, met rijst en gehakt. De (import)paprika's kwamen van een ex clusief groentemannetje bij de Albert Cuijp. Heerlijk vond ik het. Dat gerecht wil de ik thuis voor mijn ouders ook maken, maar bij ons in dat 'achterlijke' dorp was natuurlijk geen paprika te krijgen. Balen. Op dat moment besloot ik dat ik naar de stad zou gaan, zodra ik van de middelbare school af was. Een voornemen dat ik ook heb waargemaakt, ook al waren paprika's tegen die tijd allang tot ons dorp doorge drongen. De paprika als keerpunt in mijn leven. Die Hongaarse gevulde paprika's komen vast nog wel een keer langs in deze ru briek. Dan zal ik ook iets vertellen over hun herkomst en hun zwerftocht over de wereld. Vandaag geef ik graag het recept van een heerlijke frisse salade uit India, waarin rauwe rode paprika wordt verwerkt en waarbij de paprika tevens dienst doet als 'presenteerblaadje'. Het komt van Pim Haaksman, van het Kookcollege in Amers foort, die een culinaire studiereis door In dia maakte. Daar liep hij op tegen het ge bruik om rauwe paprika's te schillen. Want wat blijkt, mensen die rauwe paprika nor maal gesproken niet kunnen verdragen (en dat zijn er heel wat, ook in mijn omge ving), kunnen wél tegen geschilde papri ka's. Die kunnen dus maar beter om de de coratie van flinterdun gesneden, opgekrul de schilletjes heen eten en de 'bootjes' la ten staan. Middelste kleutert nog een jaartje door. Dat vonden wij beter voor haar. Dat vonden ook de jufs beter voor haar. En ja, dan is de keuze niet zo moeilijk. Ze heeft het voorbije jaar met de oud sten meegedraaid, omdat ze in groep 1 zo goed door de toetsen was gerold. Maar ons oktoberkindje - op 14 okto ber wordt ze zes - is nog helemaal niet toe aan cijfers en letters. Ik merkte bovendien dat ze op ver baal en sociaal gebied het onderspit moest delven tegen klasgenootjes die in het uiterste geval een jaar ouder waren dan zij. Middelste sprak wel met ze af, maar veel liever bemoeder de ze de kleintjes in de groep. Tegen hen hoefde ze niet op te kijken. Geen halszaak van gemaakt daarom: gewoon een jaartje 'blijven zitten', zoals trouwens de meeste oktober- kindjes doen. Vroeger - vóór 1985 - kleuterden ze allemaal door. Tegen woordig mogen ze meestromen, als ze er tenminste rijp voor zijn. Maar hoe gaat het met die meestro- mertjes? Moeten ze op hun tenen lo pen? En hoe doen ze het buiten de klas? Van ouders (en leraren) hoor ik wisselende ervaringen. Maar is er ooit onderzoek naar gedaan? En wat ik ook wel zou willen weten: hoe zit het met septemberkindjes - zoals Oudste - die eigenlijk maar een maandje jon ger zijn? Een avondje speuren op In ternet maakte me niet veel wijzer. Van een collega hoorde ik - en zij wist het weer van een schoolhoofd - dat septemberkindjes doorgaans weinig problemen tegenkomen, tótdat ze naar het middelbaar onderwijs gaan. Dan ineens blijkt dat verschil van soms bijna een jaar zwaar te gaan we gen. Dan speelt het septemberldnd bij wijze van spreken nog met de Bar biepop, terwijl de oktoberkindjes van Door Susanne Groeneveld redacteur en moeder van drie (fgg het vorige jaargang al aan het pub eren gaan, hevig verliefd kunnen J en last hebben van opspelende hoi monen. Wat je dan vaak ziet is dal septemberkindjes het sociaal moet lijk krijgen. Klinkt aannemelijk. Ons septembe kindje zit in groep 5 en ik merk m soms het leeftijdsverschil met haat klasgenootjes. Alleen naar de ke® Vind ik haar echt nog te jong voor- Maar vriendinnetjes mogen wel. Et neem Sinterklaas. Van mij magK nog best een jaartje geloven. Maai' groep 5 zitten niet zo heel veel ge" gen meer en dus zal ik haar het gn geheim binnenkort toch maar ont hullen. Septemberkindjes mogen gewoon wat minder lang kind zijn. OktoW kindjes, die niet meestromen, knf een jaar cadeau. Dat kan in mijn ogen meer goeds dan kwaads aan richten, tenzij een kind er overdui- lijk aan toe is en zich in de kleuter klas gaat vervelen. Wat Middelste er zelf van vindt? S heeft er niet de minste moeite Als oudste van de groep heeft ze tel Superoudste gekregen en die draagt ze met trots. Bovendien: in maart komt Jongste bij haar in® klas. En alleen al om die reden W* ze echt nog niet naar groep 3. Geuren hebben meer invloed dan men eerst dacht. de delen van onze hersenen die be trokken zijn bij de vorming van een verstandelijk oordeel over de indruk die we op anderen maken en veel meer met systemen die iets zeggen over de vraag of we ons ontspannen voelen of niet'. In het hoofdstuk De commercie tekenen ze daarbij aan dat de hedonische (zinnenprikkelende) ei genschappen van geurstoffen sterk af hankelijk zijn van de (sociale) omge ving waarin ze verspreid worden: 'Wie uitlaatgassen denkt te kunnen ver bloemen met Chanel no.5 maakt een ernstige beoordelingsfout: het parfum doet waarschijnlijk denken aan de da gelijkse ellende in de file'. Het feel good-effect van cosmetica heeft dus ook alles te maken met associaties die geuren oproepen. Toch staat de wer king van een aantal geuren vast. Zo hebben etherische oliën van lavendel, roos, sandelhout, sinaasappel, gera nium en honing duidelijk een ont spannende werking en staan rozema rijn en jeneverbes bekend om hun op peppende effect. Toekomsttrend Vooral de exclusievere cosmeticamer ken, die de beschikking hebben over eigen laboratoria, ontwikkelen de laat ste jaren het ene na het andere zintui gen prikkelende product. Lancóme lanceerde eind jaren '90 aromatische verzorgingslijnen voor het lichaam en bedacht hiervoor de term neuro- cosmetica. Voor het gezicht kwam Lancóme met Hydra Zen, een crème die de huid hydrateert en dankzij ethe rische oliën zo wel de huid als de geest kal meert. Polyzin- tuiglijkheid, noemt de fabri kant deze wer king. Ook mer ken als Clarins, L'Eau d'Issey, Kenzo en Versa ce haakten in op de feel good- trend. Volgens Maaike Caarels van onderzoeks bureau Trend box is het nog te vroeg om te spreken van een belangrijke trend, maar Ma- riska van Bent- hem van het merk Shiseido, voorloper op het gebied van feel good-cosmetica, zegt dat daar ab soluut wel spra ke van is. „Shi seido werkt er al heel lang mee, maar er zijn steeds meer mer ken die het gaan gebruiken". Ken- zo ontwikkelde onlangs Kenzo- ki: een assorti ment verzor gingsproducten voor gezicht en li chaam, gebaseerd op de oosterse filo sofie waarin 'lichaam en geest tot el kaar komen en één geheel vormen'. De crèmes van Kenzoki bevatten plantwater met mineralen, spoorele- menten en essentiële oliën uit bam boeblad, gemberbloem, witte lotus en rijst. Deze zouden niet alleen een wel dadig effect hebben, maar ook bijdra gen aan de penetratie van de overige actieve bestanddelen in de huid. 'Werkzame formules voor puur genot, opgedragen aan schoonheid', zo ty peert Kenzo zijn nieuwe producten. Multifunctioneel dus, waarschijnlijk bedoeld voor de consument die zo min mogelijk moeite wil doen voor een zo groot mogelijk effect. Foto GPD/Theo Bohmers (bewerkt) Door MARIE-CATRIEN VAN DEIJCK rèmes die niet alleen de huid verzorgen, maar ook de hersenen manipuleren. Badschuim dat de huid ver- zorgt én de geest ontspant. Parfum dat behalve lekker ruikt, ook een oppepper geeft. Kortom: cosmeti ca die naast de normale verzorgende functies de gebruiker een goed gevoel moet geven. Dat is de nieuwste trend in de parfumerie. Er is zelfs een term voor in het leven geroepen: feel good- cosmetica. Het geheim zit 'm in de geurstoffen. Doordat geuren direct op het limbisch systeem van de hersenen werken, zijn ze niet alleen in staat herinneringen en associaties op te roe pen, maar ook het brein te beïnvloe den. Feel good cosmetica maakt ge bruik van aromatische etherische oliën, afkomstig uit bloemen en plan ten, die via de hersenen een bepaalde stemming creëren. Op zich zijn geu ren met een toegevoegde waarde niet nieuw: aromatherapie wordt al eeu wenlang toegepast om via de reuk én de huid het geestelijk en lichamelijk welbevinden te beïnvloeden met be hulp van essentiële oliën. Het ooit be roemde 4711 Kölnisch Wasser (Eau de Cologne) werd al in de 18e eeuw ont wikkeld om 'de vrouw te verkwikken'. Enkele jaren terug werden parfums met een extra functie herontdekt en op de markt gebracht als welkome mood-boosters in een tijdperk vol druk te, vermoeidheid en stress. Het Japan se merk Shiseido was hierin een voor loper en ontwikkelde twee geuren die niet alleen lekker ruiken, maar de geest tevens rust ge ven dan- wel stimuleren. Ook het parfum Zen komt uit de koker van Shiseido; een parfum dat geuren bevat die de inner lijke kalmte bevorderen, stress ver minderen en geestelijke helderheid geven. Door de rust gaan de hersenen alfagolven produceren, waardoor het niveau van stresshormonen daalt. Mer ken als Weleda en Aveda, die ervan uitgaan dat lichaam en geest één zijn, baseren al hun producten op de ge dachte dat ze effect op het brein heb ben. Maar ook minder holistisch ge stoelde fabrikanten hebben de laatste jaren het parfum als manipulator ont dekt. Calvin Klein en Collistar introdu ceerden zelfs bedparfums voor een re laxte nachtrust en geurkaarsen, wie rook en huisparfums met een feel good-werking. Gunstig effect Uit diverse onderzoeken die de afgelo pen decennia zijn gedaan, blijkt dat geuren niet alleen de hormoonbalans, de üchamelijke afweer en het centrale zenuwstelsel beïnvloeden, maar zelfs effect hebben op de ademhalingsfre quentie, bloeddruk en huidweerstand. Volgens de schrijvers van het boek Verborgen verleider, Psychologie van de reuk, bestaat er inderdaad een ver band tussen geuren en emoties en is bewezen dat geuren angst kunnen re duceren, prestaties verbeteren of ver slechteren en soms zelfs een gunstig effect hebben op lichamelijke en psy chische klachten. Ook erkennen de au teurs de ontspannende invloed van be paalde geuren. Bij mensen die een zee- geur ruiken, zou de spanning in de ge laatsspieren met ongeveer twintig pro cent afnemen. 'Zo'n algemene stress- reducerende functie van geuren kan ook een rol spelen bij het gebruik van parfums', schrijven Piet Vroon, Anton van Ameringen en Hans de Vries in het boek. Ze voegen daaraan toe: '(...(Reuksignalen staan verhoudingsgewijs weinig in contact met WYD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 20