7 College wil twee parkeertarieven ingelicht over r olielek Tricolor I I Veertig jaar in de ban van de ring Deelnemers actie nemen regenton mee Vijftig schapen op tijd uit brandende schuur Kats gehaald Inloopavond over N57 Allijn bezorgd over grote nadruk op betaald werk Trots Gemeentebestuur Middelburg hoopt dat auto's meer in garages gestald worden NcdcrlSHld Iliet Abonnementstarieven zeeuwse almanak WALCHEREN maandag 8 september 2003 Duurder Lespakket Verbaasd zc J J HnnrNadia Berkelder MIDDELBURG - Het gemeen tebestuur van Middelburg wil fen verschillend parkeertarief Invoeren voor de zomer en de winter. Met die maatregel moet worden gestimuleerd dat meer bezoekers van de stad hun auto in een parkeergarage zetten. Vanaf volgend jaar moet het verschil in prijs tussen een par keerkaartje op straat en in de garage nog groter zijn dan het nu al is. Het invoeren van een zomer- en wintertarief is één van de maat regelen die het gemeentebe stuur wil treffen om de kinder ziektes van het parkeersysteem teherstellen. Anderhalf jaar ge leden werd overal in de stad be taald parkeren ingevoerd. Spe ciale plaatsen voor bewoners verdwenen. Uit een evaluatie van het nieuwe beleid, die voor de zomer verscheen, bleek dat veel bezoekers van de stad hun auto op straat parkeren. De par keerkelders worden nog onvol doende gebruikt. Het gevolg is dat bewoners op drukke dagen geen parkeerplaats meer kun nen vinden. Het zomertarief geldt van begin april tot eind september en loopt gelijk met het seizoen van de toeristenbelasting. Om ver schillende tarieven te kunnen heffen, moet de software van de parkeerautomaten worden aan gepast. Overigens wordt parke ren op straat vanaf volgend jaar ook in de winter duurder dan het nu is. De tarieven van de parkeergarages stijgen alleen mee met de inflatie. De prijs van een parkeerkaartje voor een plekje in straat midden in het centrum stijgt het meest, de prijs voor parkeerplaatsen die verder uit het centrum liggen het minst. Hoeveel een parkeer kaartje volgend jaar kost, wordt bepaald tijdens de begrotings behandeling door de gemeente raad in november. De gemeenteraad discussieert deze maand nog over de aanleg van een parkeerterrein aan de Sandberglaan, de weg naar Sint-Laurens. Dat terrein zou opengesteld moeten worden voor forensen, mensen die lan gere tijd willen parkeren en toe ristenbussen. De provincie heeft de aanleg van het terrein lange tijd geblokkeerd, in ver band met de aansluiting van het terrein op de weg. De gemeente wil nu een rotonde aanleggen en daar kan de provincie zich in vinden. Of de gemeenteraad dat ook kan, moet nog blijken. Dit voorjaar was er veel commen taar op de hoge kosten van de rotonde (ruim een miljoen euro). Wethouder L. Luitwieler van verkeer heeft inmiddels laten weten dat het ook goedkoper kan. Volgend jaar gaat de par keergarage onder het nieuwe stadskantoor open. Om bezoekers naar die kelder en de parkeerkelder onder het nieuwe theater te leiden, is een nieuwe parkeerverwijssysteem nodig. Daarvoor is een bedrag van 400.000 euro nodig. In het voorjaar van 2005 wordt bekeken of de extra maatrege len het gewenste effect hebben gehad. ièorNadia Berkelder VLISSINGEN - Mensen met zorgtaken komen in de knel doordat sociale diensten tegen woordig te veel de nadruk op be taald werk leggen. Dat stelt de Vlissingse stichting Allijn in een zorgmanifest. De stichting is bang dat de opvoeding van kin deren en de zorg voor bijvoor beeld een ouder erbij inschieten als mensen gedwongen worden een baan te accepteren. „Ik ben een groot voorstander van economische zelfstandig- beid", zegt Y. Wagenaar van de stichting. „Maar alleenstaande ouders redden het niet als ze fulltime moeten werken." De stichting Allijn, ter bevordering van de sociale cohesievindt dat zorgtaken van bijvoorbeeld al leenstaande ouders gezien moe- worden als werk. Daarom moet het mogelijk blijven om een uitkering, of zorgloon, zoals ie stichting het noemt, te krij- als iemand bijvoorbeeld kleine kinderen heeft. De over heid ziet het belang van zorg, aandacht, praktische hulp en het huishouden niet in, zegt de stichting in het manifest. „Nu winst, productie, zelfs in de zorg, nieuwe goden zijn, wordt het onzichtbare werk weggesa neerd." Opvoeding en mantel zorg zijn belangrijk voor de sa menleving, betoogt de stichting. Daarom moeten de overheid en de sociale diensten niet alleen de nadruk leggen op werk. De overheid probeert door soci ale activering zo veel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Maar volgens Allijn komen veel mensen daardoor terecht in laagbetaalde banen zonder veel perspectief. Om net zo veel te verdienen als een uitkering, moeten mensen fulltime wer ken. „En wie eenmaal fulltime werkt in een laagbetaalde baan heeft geen tijd meer om 'op de koopjes te lopen', elkaar te hel pen, kinderen te helpen met hun eerste stappen in de samenle ving en ouders te verzorgen. door Mieke van der Jagt GOES - Veel mensen in de ge meenten Vlissingen, Middel burg, Borsele, Goes en Noord- Beveland, klapten zaterdag de achterbank van hun auto neer om een regenton naar huis te vervoeren. Ruim op tijd om in de komende herfst water op te van gen voor de plantjes, voor de tuin of voor schoonmaakklusjes in en om het huis. Met de Zeeuwse Watertonnendag sloot bet Centrum voor Internationa le Samenwerking Zeeland (COS) de actie 'Een ton voor wa ter'af. b aanvulling op het aanschou welijk onderwijs over waterge brek, dat de Zeeuwen in de afgelopen maanden hebben ge kregen, kregen ze ook nog een brochure mee naar huis over het belang van schoon drinkwater, het gebrek eraan in een groot deel van de wereld en over de Projecten in Bangladesh, die ge deeltelijk worden betaald uit de actie 'Een ton voor water'. Van elke verkocht watervat, dat te gen kostprijs kon worden aan geschaft, gaat vijf euro naar Bangladesh, waar putten wor den geslagen, pompen worden geinstalleerd, sanitaire voorzie ningen worden gemaakt en waar mensen leren om drinkwa ter op gevaarlijke gifstoffen te testen. Evenals in Zeeland is er in Ban gladesh water zat, maar het is vaak zout, giftig of met ziekte kiemen besmet. Het is niet de eerste keer dat de actie in Zeeland wordt gevoerd. Borsele deed al een paar jaar eerder mee, maar ook in die ge meente bleek er nog steeds be langstelling voor de tonnen. Het COS is daarom van plan ook volgend jaar weer met de actie te komen, waarbij er ook steeds meer keuze komt in de modellen van de tonnen. De kunststof va ten zijn er in twee modellen. De houten hebben de grootste in houd: 240 liter. Verschillende scholen volgen dit jaar ook een speciaal ont wikkeld lespakket, waarin kin deren kennismaken met het le ven van leeftijdgenootjes in Bangladesh. De nadruk ligt op de manier waarop kinderen in Bangladesh en in Zeeland om gaan met water. Hans Geertse uit Grijpskerke stak op zestienjarige leeftijd meteen 18 van de 35 ringen. door Anita Janse GRIJPSKERKE - De gezichten zijn veran derd en de paarden ook, maar voor Hans Geertse van de Grijpskerkse Ringrijders Vereniging is het spel nog net zo fascinerend als vroeger. Hij is de eerste Grijpskerkenaar die het al veertig jaar lang heeft volgehou den in de baan. Niet minder fanatiek dan veertig jaar gele den tuurt Hans Geertse naar de punt van zijn lans. Iedere ring is er één, en met minder dan twintig ringen neemt hij eigenlijk geen genoegen, ,,'t Is een echte sport. Als je wilt presteren moet je oefenen en niet te veel drinken." Met oefenen zit het wel goed. Met zijn eigen paard Foratina gaat Hans gedu rende het seizoen regelmatig de baan in. En wat betreft het drinken weet hij zichzelf prima in te houden. „Tegenwoordig is dat toch heel anders dan veertig jaar geleden. Toen ging het er veel ruiger aan toe en ging het vooral om bier en jenever", vertelt Hans. „In die tijd moest de barman van de Gouwe Geit nogal eens zijn gezag laten gelden. Nu is het veel meer een echte sport geworden." Dat het allemaal wel mee zou vallen, dat kreeg Hans Geertse zijn moeder veertig jaar geleden niet aan het verstand. „Ze vond het maar niks dat ik mee wilde doen, maar ik kon niet wachten tot ik vijftien was", vertelt Hans. Hij zal nooit vergeten hoe hij als vijf tienjarige met een brok in zijn keel naar het ringrijden had staan kijken. Hij had zo graag mee willen doen, maar zijn moeder lag in het ziekenhuis en daarom wilde hij thuis geen drukte maken. Op 8 juni 1964 verscheen Hans als zestienjarige debutant op een Zeeuws trekpaard van zijn vader in de baan. Hij stak meteen 18 van de 35 ringen waarmee hij al aangaf geen eendagsvlieg te zijn. „Ik vond het geweldig en ik dacht bij mezelf: dit blijf ik altijd doen", vertelt Hans. foto Ruben Oreel De mooiste wedstrijd reed hij in 1995, een klassewedstrijd waarbij zijn zoon als kam pioen eindigde en Hans zelf als de reserve kampioen van de derde klas. Inmiddels is Hans 54 en hoewel hij zondag beduidend meer last van spierpijn zal heb ben gehad dan veertig jaar geleden, denkt hij nog niet aan ophouden. Als echte paar denliefhebber en ringrij-fanaat neemt hij dat ongemak op de koop toe. Voor Paul Koole die vandaag zijn vijfen twintig jarig jubileum vierde waren de lede maten wél de reden om te stoppen in de baan. „Je moet de sprongen van je paard met je rug opvangen, dat werd me te veel." Als voorzitter is Paul dan wel niet meer ac tief in de baan, maar wel achter de schermen en op de kar. Met een toespraak en een plaquette, het tra ditionele jonassen en een extra slok bier gaan de twee jubilarissen hun volgende jaargang in. nrijtë IHEfl- >tmoo ind elect* Prijs IC» mbad andere 31731 door Mieke van der Jagt KATS - Brandweerlieden van Walcheren, Noord-Beveland en Goes zijn zaterdag van vier uur tot na middernacht bezig ge weest met het blussen van een brand in een landbouwschuur aan de Oostzeedijk in Kats. Vijftig schapen, die in de schuur zaten, waren op tijd buiten om aan de vuurzee te ontsnap pen. De familie De Regt fokt in de boerderij aan de Oostzeedijk bijzondere schapen. De eige naar had rond half vier laswerk- zaamheden in de schuur afge rond en bemerkte even later dat de schuur in brand stond. De Veel rookontwikkeling bij de brand in de landbouwschuur aan de Oostzeedijk in Kats. foto Mechteld Jansen beesten werden in veiligheid ge bracht, terwijl de brandweer de vuurzee al te lijf ging. Aan de schuur viel weinig te redden, maar aan de rest van de boerde rij des te meer. Een andere schuur, vol met stro, en het wooonhuis moesten voortdurend worden natgehou- den om niet ook vlam te vatten. Het vuur was rond het avond eten onder controle, maar tot ver na middernacht bleef de brandweer bezig met nablus sen. Gisterochtend werden de muren van de schuur neerge haald, zodat de laatste vonken konden worden geblust. Hoe hoog de schade is, was zondag nog niet te precies becijferen maar de verwachting is dat die in de tonnen loopt. De brand trok veel belangstel ling. Vanaf de zeedijk maar ook uit de verte, vanuit het dorp,was de brand goed te volgen. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland is afgelopen weekeinde niet geïn formeerd over een nieuwe olie lekkage uit de Tricolor, het autoschip dat momenteel wordt geborgen in het Nauw van Ca lais. „We zouden wel betere contac ten willen", liet woordvoerster A. Andriesse van Rijkswater staat directie Noordzee gister avond weten, „maar tot nu toe is dat niet gelukt." Een patrouillevliegtuig van de Nederlandse kustwacht ont dekte de vervuiling zaterdag ochtend 'bij toeval'. Het toestel dat praktisch dagelijks over de Noordzee vliegt, was verder naar het zuiden gestuurd. Fran se autoriteiten hadden gewaar schuwd. Niet voor de lekkage uit de Tricolor, maar voor bolle tjes olie op de kust bij Calais, he lemaal afkomstig van de vorig jaar bij Spanje gezonken olie tanker Prestige. Op zoek naar die verontreini ging zag de vliegtuigbemanning een spoor, aldus woordvoerster Andriesse, dat leidde naar de Tricolor. De olie bevond zich op Frans en Belgisch grondgebied. Omdat olie uit de Tricolor eer der dit jaar ook Nederlandse stranden zwaar vervuilde, be sloot Rijkswaterstaat eigen oliebestrijdingsvaartuigen in te zetten, de Area uit Schevenin- gen en het Vlissingse beton- ningsvaartuig Frans Naere- bout. De kans dat de olie op de kust komt, wordt nu klein geacht. De windrichting en windsnelheid zijn 'gunstig'. En de verontrei niging wordt vanaf vandaag door Rijkswaterstaat nog met een extra schip, het betonnings- vaartuig Rotterdam, bestreden. De Frans Naerebout en Rotter dam moeten met olieschermen de olie naar de Area varen, die de rommel kan innemen. Vraag blijft waarom Nederland niet is ingelicht. Voorlichter L. Walder van de bergingscom binatie Tricolor weet het niet. De combinatie, waarin Smit Rotterdam, het Antwerps sleep bedrijf URS en Multraship Ter- neuzen samenwerken, heeft di rect contact met Franse én Bel gische autoriteiten. De Tricolor ligt op Frans grondgebied en de geborgen stukken van het schip gaan naar het Belgische Zee- brugge. De Fransen en of Belgen zouden Nederland moe ten informeren. Dat is niet ge beurd. Rijkswaterstaat directie Noordzee was daar blijkbaar al bang voor. Woordvoerster An driesse van de directie: „We wil len betere contacten, maar tot op heden is dat niet gelukt." J. Rusthoven, chef van de wacht bij het kustwachtcentrum in Den Helder, is ook verbaasd over de gang van zaken. „Maar het belangrijkste is dat er actie wordt ondernomen. De rest mo gen de hoge heren uitzoeken." Rusthoven vraagt zich overi gens af of de aangetroffen olie - 'dikke pannenkoeken van twee bij vijf meter doorsnee', volgens hem - van de Tricolor afkomstig is. Resultaten van monsterop names zijn nog niet bekend. De bergingscombinatie is boven dien zelf direct in actie geko men, toen de lekkage zich voor deed bij het zagen van een stuk van de Tricolor. Dat kon snel. Het oliebestrijdingsvaartuig Union Beaver van URS is conti nu ter plekke. Dat er olie uit de Tricolor lekt, komt niet onverwacht. Naar schatting tien procent van de in totaal 2.200 ton brandstof in het schip kon eerder dit jaar niet worden geborgen. Sommige bijtanks waren onbe reikbaar. De Tricolor wordt zo als bekend in negen stukken ge zaagd. De neus wordt vandaag op een ponton gehesen. Als het weer meezit, is het karwei eind oktober klaar. MIDDELBURG - Het project bureau N57 houdt woensdag in Middelburg een inloopavond over het ontwerpbestemmings- plan voor de nieuwe rijksweg. Bezoekers kunnen zich laten in formeren over het plan en kun nen vragen stellen aan medwer- kers van Rijkswaterstaat, de gemeente en het Waterschap Zeeuwse eilanden. De bijeen komst wordt gehouden in de burgerzaal van het stadhuis en duurt van 19.00 tot 21.00 uur. Het ontwerpbestemmingsplan ligt nog tot en met 2 oktober ter inzage bij de afdelingen com municatie en stadsontwikke ling van de gemeente. Advertentie j jQBj KRANT VOOR ZEELAND Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is een aanpassing van de abonnementstarieven noodzakelijk. Per 1 oktober 2003 zijn de abonnementsprijzen van de PZC als volgt: Maandabonnement Kwartaalabonnement Halfjaarabonnement Jaarabonnement bij automatische incassobetaling 19,45 56,60 110,00 217,00 bij acceptgiro betaling n.v.t. 58,60 114,50 221,00 Per 1 oktober 2003 zijn de iosse verkoopprijzen als volgt: Maandag t/m vrijdag 1,20 Zaterdag 1,70 Genoemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen het bestaande verspreidingsgebied van deze krant. Bij postabonnees worden portikosten doorberekend. Wij nemen graag aan dat abonnees die een machtiging tot automatische afschrijving hebben verstrekt, akkoord gaan dat bij de eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt aangehouden. Voor meer informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe tarieven voor de postbezorging, kunt u contact opnemen met onze afdeling Lezersservice, bel gratis (0800) 0231 231 Recente restyling van het dagblad PZC met duidelijk herkenbare pagina's en thematische katernen stelt ons in staat u dagelijks te voorzien van een kwaliteitsproduct. Directie Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. i Het liep met dat onderhoud van die Bevelandse school toch de spuigaten uit, vond een ouder. j Na veel ergernis klom hij in de pen en schreef het school- bestuur een brief. Dat er snel iets moest gebeuren aan de j algehele staat van het pand en de toiletten in het bijzon der. Het schoolbestuur had zich de klacht aangetrokken en was ermee naar de ge meente gestapt. De directeur was trots op het behaalde on derhandelingsresultaat: de gemeente zou er een potje voor vrijmaken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7