7
College wil twee parkeertarieven ingelicht over
r olielek Tricolor
I
I
Veertig jaar in de ban van de ring
Deelnemers actie
nemen regenton mee
Vijftig schapen op
tijd uit brandende
schuur Kats gehaald
Inloopavond over N57
Allijn bezorgd over grote
nadruk op betaald werk
Trots
Gemeentebestuur Middelburg hoopt dat auto's meer in garages gestald worden NcdcrlSHld Iliet
Abonnementstarieven
zeeuwse almanak
WALCHEREN
maandag 8 september 2003
Duurder
Lespakket
Verbaasd
zc
J
J HnnrNadia Berkelder
MIDDELBURG - Het gemeen
tebestuur van Middelburg wil
fen verschillend parkeertarief
Invoeren voor de zomer en de
winter. Met die maatregel moet
worden gestimuleerd dat meer
bezoekers van de stad hun auto
in een parkeergarage zetten.
Vanaf volgend jaar moet het
verschil in prijs tussen een par
keerkaartje op straat en in de
garage nog groter zijn dan het
nu al is.
Het invoeren van een zomer- en
wintertarief is één van de maat
regelen die het gemeentebe
stuur wil treffen om de kinder
ziektes van het parkeersysteem
teherstellen. Anderhalf jaar ge
leden werd overal in de stad be
taald parkeren ingevoerd. Spe
ciale plaatsen voor bewoners
verdwenen. Uit een evaluatie
van het nieuwe beleid, die voor
de zomer verscheen, bleek dat
veel bezoekers van de stad hun
auto op straat parkeren. De par
keerkelders worden nog onvol
doende gebruikt. Het gevolg is
dat bewoners op drukke dagen
geen parkeerplaats meer kun
nen vinden.
Het zomertarief geldt van begin
april tot eind september en
loopt gelijk met het seizoen van
de toeristenbelasting. Om ver
schillende tarieven te kunnen
heffen, moet de software van de
parkeerautomaten worden aan
gepast. Overigens wordt parke
ren op straat vanaf volgend jaar
ook in de winter duurder dan
het nu is. De tarieven van de
parkeergarages stijgen alleen
mee met de inflatie. De prijs van
een parkeerkaartje voor een
plekje in straat midden in het
centrum stijgt het meest, de
prijs voor parkeerplaatsen die
verder uit het centrum liggen
het minst. Hoeveel een parkeer
kaartje volgend jaar kost, wordt
bepaald tijdens de begrotings
behandeling door de gemeente
raad in november.
De gemeenteraad discussieert
deze maand nog over de aanleg
van een parkeerterrein aan de
Sandberglaan, de weg naar
Sint-Laurens. Dat terrein zou
opengesteld moeten worden
voor forensen, mensen die lan
gere tijd willen parkeren en toe
ristenbussen. De provincie
heeft de aanleg van het terrein
lange tijd geblokkeerd, in ver
band met de aansluiting van het
terrein op de weg. De gemeente
wil nu een rotonde aanleggen en
daar kan de provincie zich in
vinden. Of de gemeenteraad dat
ook kan, moet nog blijken. Dit
voorjaar was er veel commen
taar op de hoge kosten van de
rotonde (ruim een miljoen euro).
Wethouder L. Luitwieler van
verkeer heeft inmiddels laten
weten dat het ook goedkoper
kan. Volgend jaar gaat de par
keergarage onder het nieuwe
stadskantoor open.
Om bezoekers naar die kelder en
de parkeerkelder onder het
nieuwe theater te leiden, is een
nieuwe parkeerverwijssysteem
nodig. Daarvoor is een bedrag
van 400.000 euro nodig.
In het voorjaar van 2005 wordt
bekeken of de extra maatrege
len het gewenste effect hebben
gehad.
ièorNadia Berkelder
VLISSINGEN - Mensen met
zorgtaken komen in de knel
doordat sociale diensten tegen
woordig te veel de nadruk op be
taald werk leggen. Dat stelt de
Vlissingse stichting Allijn in een
zorgmanifest. De stichting is
bang dat de opvoeding van kin
deren en de zorg voor bijvoor
beeld een ouder erbij inschieten
als mensen gedwongen worden
een baan te accepteren.
„Ik ben een groot voorstander
van economische zelfstandig-
beid", zegt Y. Wagenaar van de
stichting. „Maar alleenstaande
ouders redden het niet als ze
fulltime moeten werken." De
stichting Allijn, ter bevordering
van de sociale cohesievindt dat
zorgtaken van bijvoorbeeld al
leenstaande ouders gezien moe-
worden als werk. Daarom
moet het mogelijk blijven om
een uitkering, of zorgloon, zoals
ie stichting het noemt, te krij-
als iemand bijvoorbeeld
kleine kinderen heeft. De over
heid ziet het belang van zorg,
aandacht, praktische hulp en
het huishouden niet in, zegt de
stichting in het manifest. „Nu
winst, productie, zelfs in de
zorg, nieuwe goden zijn, wordt
het onzichtbare werk weggesa
neerd." Opvoeding en mantel
zorg zijn belangrijk voor de sa
menleving, betoogt de stichting.
Daarom moeten de overheid en
de sociale diensten niet alleen
de nadruk leggen op werk.
De overheid probeert door soci
ale activering zo veel mogelijk
mensen aan het werk te krijgen.
Maar volgens Allijn komen veel
mensen daardoor terecht in
laagbetaalde banen zonder veel
perspectief. Om net zo veel te
verdienen als een uitkering,
moeten mensen fulltime wer
ken. „En wie eenmaal fulltime
werkt in een laagbetaalde baan
heeft geen tijd meer om 'op de
koopjes te lopen', elkaar te hel
pen, kinderen te helpen met hun
eerste stappen in de samenle
ving en ouders te verzorgen.
door Mieke van der Jagt
GOES - Veel mensen in de ge
meenten Vlissingen, Middel
burg, Borsele, Goes en Noord-
Beveland, klapten zaterdag de
achterbank van hun auto neer
om een regenton naar huis te
vervoeren. Ruim op tijd om in de
komende herfst water op te van
gen voor de plantjes, voor de
tuin of voor schoonmaakklusjes
in en om het huis. Met de
Zeeuwse Watertonnendag sloot
bet Centrum voor Internationa
le Samenwerking Zeeland
(COS) de actie 'Een ton voor wa
ter'af.
b aanvulling op het aanschou
welijk onderwijs over waterge
brek, dat de Zeeuwen in de
afgelopen maanden hebben ge
kregen, kregen ze ook nog een
brochure mee naar huis over het
belang van schoon drinkwater,
het gebrek eraan in een groot
deel van de wereld en over de
Projecten in Bangladesh, die ge
deeltelijk worden betaald uit de
actie 'Een ton voor water'. Van
elke verkocht watervat, dat te
gen kostprijs kon worden aan
geschaft, gaat vijf euro naar
Bangladesh, waar putten wor
den geslagen, pompen worden
geinstalleerd, sanitaire voorzie
ningen worden gemaakt en
waar mensen leren om drinkwa
ter op gevaarlijke gifstoffen te
testen.
Evenals in Zeeland is er in Ban
gladesh water zat, maar het is
vaak zout, giftig of met ziekte
kiemen besmet.
Het is niet de eerste keer dat de
actie in Zeeland wordt gevoerd.
Borsele deed al een paar jaar
eerder mee, maar ook in die ge
meente bleek er nog steeds be
langstelling voor de tonnen. Het
COS is daarom van plan ook
volgend jaar weer met de actie
te komen, waarbij er ook steeds
meer keuze komt in de modellen
van de tonnen. De kunststof va
ten zijn er in twee modellen. De
houten hebben de grootste in
houd: 240 liter.
Verschillende scholen volgen
dit jaar ook een speciaal ont
wikkeld lespakket, waarin kin
deren kennismaken met het le
ven van leeftijdgenootjes in
Bangladesh. De nadruk ligt op
de manier waarop kinderen in
Bangladesh en in Zeeland om
gaan met water.
Hans Geertse uit Grijpskerke stak op zestienjarige leeftijd meteen 18 van de 35 ringen.
door Anita Janse
GRIJPSKERKE - De gezichten zijn veran
derd en de paarden ook, maar voor Hans
Geertse van de Grijpskerkse Ringrijders
Vereniging is het spel nog net zo fascinerend
als vroeger. Hij is de eerste Grijpskerkenaar
die het al veertig jaar lang heeft volgehou
den in de baan.
Niet minder fanatiek dan veertig jaar gele
den tuurt Hans Geertse naar de punt van
zijn lans. Iedere ring is er één, en met minder
dan twintig ringen neemt hij eigenlijk geen
genoegen, ,,'t Is een echte sport. Als je wilt
presteren moet je oefenen en niet te veel
drinken." Met oefenen zit het wel goed. Met
zijn eigen paard Foratina gaat Hans gedu
rende het seizoen regelmatig de baan in. En
wat betreft het drinken weet hij zichzelf
prima in te houden. „Tegenwoordig is dat
toch heel anders dan veertig jaar geleden.
Toen ging het er veel ruiger aan toe en ging
het vooral om bier en jenever", vertelt Hans.
„In die tijd moest de barman van de Gouwe
Geit nogal eens zijn gezag laten gelden. Nu
is het veel meer een echte sport geworden."
Dat het allemaal wel mee zou vallen, dat
kreeg Hans Geertse zijn moeder veertig jaar
geleden niet aan het verstand. „Ze vond het
maar niks dat ik mee wilde doen, maar ik
kon niet wachten tot ik vijftien was", vertelt
Hans. Hij zal nooit vergeten hoe hij als vijf
tienjarige met een brok in zijn keel naar het
ringrijden had staan kijken. Hij had zo
graag mee willen doen, maar zijn moeder
lag in het ziekenhuis en daarom wilde hij
thuis geen drukte maken. Op 8 juni 1964
verscheen Hans als zestienjarige debutant
op een Zeeuws trekpaard van zijn vader in
de baan. Hij stak meteen 18 van de 35 ringen
waarmee hij al aangaf geen eendagsvlieg te
zijn. „Ik vond het geweldig en ik dacht bij
mezelf: dit blijf ik altijd doen", vertelt Hans.
foto Ruben Oreel
De mooiste wedstrijd reed hij in 1995, een
klassewedstrijd waarbij zijn zoon als kam
pioen eindigde en Hans zelf als de reserve
kampioen van de derde klas.
Inmiddels is Hans 54 en hoewel hij zondag
beduidend meer last van spierpijn zal heb
ben gehad dan veertig jaar geleden, denkt
hij nog niet aan ophouden. Als echte paar
denliefhebber en ringrij-fanaat neemt hij
dat ongemak op de koop toe.
Voor Paul Koole die vandaag zijn vijfen
twintig jarig jubileum vierde waren de lede
maten wél de reden om te stoppen in de
baan. „Je moet de sprongen van je paard
met je rug opvangen, dat werd me te veel."
Als voorzitter is Paul dan wel niet meer ac
tief in de baan, maar wel achter de schermen
en op de kar.
Met een toespraak en een plaquette, het tra
ditionele jonassen en een extra slok bier
gaan de twee jubilarissen hun volgende
jaargang in.
nrijtë
IHEfl-
>tmoo
ind
elect*
Prijs
IC»
mbad
andere
31731
door Mieke van der Jagt
KATS - Brandweerlieden van
Walcheren, Noord-Beveland en
Goes zijn zaterdag van vier uur
tot na middernacht bezig ge
weest met het blussen van een
brand in een landbouwschuur
aan de Oostzeedijk in Kats.
Vijftig schapen, die in de schuur
zaten, waren op tijd buiten
om aan de vuurzee te ontsnap
pen.
De familie De Regt fokt in de
boerderij aan de Oostzeedijk
bijzondere schapen. De eige
naar had rond half vier laswerk-
zaamheden in de schuur afge
rond en bemerkte even later dat
de schuur in brand stond. De
Veel rookontwikkeling bij de
brand in de landbouwschuur
aan de Oostzeedijk in Kats.
foto Mechteld Jansen
beesten werden in veiligheid ge
bracht, terwijl de brandweer de
vuurzee al te lijf ging. Aan de
schuur viel weinig te redden,
maar aan de rest van de boerde
rij des te meer.
Een andere schuur, vol met stro,
en het wooonhuis moesten
voortdurend worden natgehou-
den om niet ook vlam te
vatten.
Het vuur was rond het avond
eten onder controle, maar tot
ver na middernacht bleef de
brandweer bezig met nablus
sen. Gisterochtend werden de
muren van de schuur neerge
haald, zodat de laatste vonken
konden worden geblust. Hoe
hoog de schade is, was zondag
nog niet te precies becijferen
maar de verwachting is dat die
in de tonnen loopt.
De brand trok veel belangstel
ling. Vanaf de zeedijk maar ook
uit de verte, vanuit het dorp,was
de brand goed te volgen.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Nederland is
afgelopen weekeinde niet geïn
formeerd over een nieuwe olie
lekkage uit de Tricolor, het
autoschip dat momenteel wordt
geborgen in het Nauw van Ca
lais.
„We zouden wel betere contac
ten willen", liet woordvoerster
A. Andriesse van Rijkswater
staat directie Noordzee gister
avond weten, „maar tot nu toe is
dat niet gelukt."
Een patrouillevliegtuig van de
Nederlandse kustwacht ont
dekte de vervuiling zaterdag
ochtend 'bij toeval'. Het toestel
dat praktisch dagelijks over de
Noordzee vliegt, was verder
naar het zuiden gestuurd. Fran
se autoriteiten hadden gewaar
schuwd. Niet voor de lekkage
uit de Tricolor, maar voor bolle
tjes olie op de kust bij Calais, he
lemaal afkomstig van de vorig
jaar bij Spanje gezonken olie
tanker Prestige.
Op zoek naar die verontreini
ging zag de vliegtuigbemanning
een spoor, aldus woordvoerster
Andriesse, dat leidde naar de
Tricolor. De olie bevond zich op
Frans en Belgisch grondgebied.
Omdat olie uit de Tricolor eer
der dit jaar ook Nederlandse
stranden zwaar vervuilde, be
sloot Rijkswaterstaat eigen
oliebestrijdingsvaartuigen in te
zetten, de Area uit Schevenin-
gen en het Vlissingse beton-
ningsvaartuig Frans Naere-
bout.
De kans dat de olie op de kust
komt, wordt nu klein geacht. De
windrichting en windsnelheid
zijn 'gunstig'. En de verontrei
niging wordt vanaf vandaag
door Rijkswaterstaat nog met
een extra schip, het betonnings-
vaartuig Rotterdam, bestreden.
De Frans Naerebout en Rotter
dam moeten met olieschermen
de olie naar de Area varen, die
de rommel kan innemen.
Vraag blijft waarom Nederland
niet is ingelicht. Voorlichter
L. Walder van de bergingscom
binatie Tricolor weet het niet.
De combinatie, waarin Smit
Rotterdam, het Antwerps sleep
bedrijf URS en Multraship Ter-
neuzen samenwerken, heeft di
rect contact met Franse én Bel
gische autoriteiten. De Tricolor
ligt op Frans grondgebied en de
geborgen stukken van het schip
gaan naar het Belgische Zee-
brugge. De Fransen en of
Belgen zouden Nederland moe
ten informeren. Dat is niet ge
beurd. Rijkswaterstaat directie
Noordzee was daar blijkbaar al
bang voor. Woordvoerster An
driesse van de directie: „We wil
len betere contacten, maar tot
op heden is dat niet gelukt."
J. Rusthoven, chef van de wacht
bij het kustwachtcentrum in
Den Helder, is ook verbaasd
over de gang van zaken. „Maar
het belangrijkste is dat er actie
wordt ondernomen. De rest mo
gen de hoge heren uitzoeken."
Rusthoven vraagt zich overi
gens af of de aangetroffen olie -
'dikke pannenkoeken van twee
bij vijf meter doorsnee', volgens
hem - van de Tricolor afkomstig
is. Resultaten van monsterop
names zijn nog niet bekend. De
bergingscombinatie is boven
dien zelf direct in actie geko
men, toen de lekkage zich voor
deed bij het zagen van een stuk
van de Tricolor. Dat kon snel.
Het oliebestrijdingsvaartuig
Union Beaver van URS is conti
nu ter plekke.
Dat er olie uit de Tricolor lekt,
komt niet onverwacht. Naar
schatting tien procent van de in
totaal 2.200 ton brandstof in het
schip kon eerder dit jaar niet
worden geborgen.
Sommige bijtanks waren onbe
reikbaar. De Tricolor wordt zo
als bekend in negen stukken ge
zaagd. De neus wordt vandaag
op een ponton gehesen. Als het
weer meezit, is het karwei eind
oktober klaar.
MIDDELBURG - Het project
bureau N57 houdt woensdag in
Middelburg een inloopavond
over het ontwerpbestemmings-
plan voor de nieuwe rijksweg.
Bezoekers kunnen zich laten in
formeren over het plan en kun
nen vragen stellen aan medwer-
kers van Rijkswaterstaat, de
gemeente en het Waterschap
Zeeuwse eilanden. De bijeen
komst wordt gehouden in de
burgerzaal van het stadhuis en
duurt van 19.00 tot 21.00 uur.
Het ontwerpbestemmingsplan
ligt nog tot en met 2 oktober ter
inzage bij de afdelingen com
municatie en stadsontwikke
ling van de gemeente.
Advertentie
j jQBj
KRANT VOOR ZEELAND
Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is
een aanpassing van de abonnementstarieven noodzakelijk.
Per 1 oktober 2003 zijn de abonnementsprijzen van de PZC als
volgt:
Maandabonnement
Kwartaalabonnement
Halfjaarabonnement
Jaarabonnement
bij automatische
incassobetaling
19,45
56,60
110,00
217,00
bij acceptgiro
betaling
n.v.t.
58,60
114,50
221,00
Per 1 oktober 2003 zijn de iosse verkoopprijzen als volgt:
Maandag t/m vrijdag 1,20
Zaterdag 1,70
Genoemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen
het bestaande verspreidingsgebied van deze krant.
Bij postabonnees worden portikosten doorberekend.
Wij nemen graag aan dat abonnees die een machtiging tot
automatische afschrijving hebben verstrekt, akkoord gaan dat bij
de eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt
aangehouden.
Voor meer informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe tarieven voor
de postbezorging, kunt u contact opnemen met onze afdeling
Lezersservice, bel gratis (0800) 0231 231
Recente restyling van het dagblad PZC met duidelijk
herkenbare pagina's en thematische katernen stelt ons in staat u
dagelijks te voorzien van een kwaliteitsproduct.
Directie Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v.
i Het liep met dat onderhoud
van die Bevelandse school
toch de spuigaten uit, vond
een ouder.
j Na veel ergernis klom hij in
de pen en schreef het school-
bestuur een brief. Dat er snel
iets moest gebeuren aan de
j algehele staat van het pand
en de toiletten in het bijzon
der. Het schoolbestuur had
zich de klacht aangetrokken
en was ermee naar de ge
meente gestapt. De directeur
was trots op het behaalde on
derhandelingsresultaat: de
gemeente zou er een potje
voor vrijmaken.