ingelicht over olielek Tricolor Middelburgs college wil parkeertarieven voor zomer en winter Nederland niet Koninklijke waardering voor Oosterlandse brandweerlieden Ouwerkerk houdt wel van een feestje Trots Abonnementstarieven Bureaucratie zit alternatieve agrariërs in de weg zeeuwse almanak to1 oktober 2003 zijn de losse verkoopprijzen als volgt: Schapen ontsnapt laan vuurzee maandag 8 september 2003 Verbaasd Duurder Commentaar waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 Lerares Advertentie m&Alü:' - Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is aanpassing van de abonnementstarieven noodzakelijk. to 1 oktober 2003 zijn de abonnementsprijzen van de PZC als volgt: bij automatische bij acceptgiro- incassobetaling betaling 19,45 n.v.t. 56,60 58,60 €110,00 €114,50 €217,00 €221,00 Maandabonnement Kwartaalabonnement ^(jaarabonnement mement Maandag t/m vrijdag 1,20 «terdag 1,70 «•noemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen «'bestaande verspreidingsgebied van deze krant. "ipostabonnees worden portikosten doorberekend. nemen graag aan dat abonnees die een machtiging tot jMomatische afschrijving hebben verstrekt, akkoord gaan dat bij eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt «•gehouden. formeer informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe tarieven voor «Postbezorging, kunt u contact opnemen met onze afdeling «arsservice, bel gratis (0800) 0231 231 geënte restyling van het dagblad PZC met duidelijk ^kenbare pagina's en thematische katernen stelt ons in staat u %lijks te voorzien van een kwaliteitsproduct. fSctie Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. AIS - Brandweerlieden van lalcheren, Noord-Beveland en Goes zijn zaterdag van vier uur tol na middernacht bezig ge weest met het blussen van een brand in een landbouwschuur aan de Oostzeedijk in Kats. Vijf tigschapen, die in de schuur za len, waren op tijd buiten om aan de vuurzee te ontsnappen. Be familie De Regt fokt in de boerderij aan de Oostzeedijk bijzondere schapen. De eige naar had rond half vier laswerk- raamheden in de schuur afge rond en bemerkte even later dat schuur in brand stond. De beesten werden in veiligheid ge bracht, terwijl de brandweer de vuurzee al te lijf ging. Aan de schuur viel weinig te redden, maar aan de rest van de boerde rij des te meer. Een andere schuur, vol met stro, en het wooonhuis moesten voortdu rend worden natgehouden om niet ook vlam te vatten. SCHOUWEN-DUIVELAND door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland is afgelopen weekeinde niet geïn formeerd over een nieuwe olie lekkage uit de Tricolor, het autoschip dat momenteel wordt geborgen in het Nauw van Ca lais. ,,We zouden wel betere contac ten willen", liet woordvoerster A. Andriesse van Rijkswater staat directie Noordzee gister avond weten, „maar tot nu toe is dat niet gelukt." Een patrouillevliegtuig van de Nederlandse kustwacht ont dekte de vervuiling zaterdag ochtend 'bij toeval'. Het toestel dat praktisch dagelijks over de Noordzee vliegt, was verder naar het zuiden gestuurd. Fran se autoriteiten hadden gewaar schuwd. Niet voor de lekkage uit de Tricolor, maar voor bolle- t j es olie op de kust bij Calais he lemaal afkomstig van de vorig jaar bij Spanje gezonken olie tanker Prestige. Op zoek naar die verontreini ging zag de vliegtuigbemanning een spoor, aldus woordvoerster Andriesse, dat leidde naar de Tricolor. De olie bevond zich op Frans en Belgisch grondgebied. Omdat olie uit de Tricolor eer der dit jaar ook Nederlandse stranden zwaar vervuilde, be sloot Rijkswaterstaat eigen oliebestrijdingsvaartuigen in te zetten, de Area uit Schevenin- gen en het Vlissingse beton- ningsvaartuig Frans Naere- bout. De kans dat de olie op de kust komt, wordt nu klein geacht. De windrichting en windsnelheid zijn 'gunstig'. En de verontrei niging wordt vanaf vandaag door Rijkswaterstaat nog met een extra schip, het betonnings- vaartuig Rotterdam, bestreden. De Frans Naerebout en Rotter dam moeten met olieschermen de olie naar de Area varen, die de rommel kan innemen. Vraag blijft waarom Nederland niet is ingelicht. Voorlichter L. Walder van de bergingscom binatie Tricolor weet het niet. De combinatie, waarin Smit Rotterdam, het Antwerps sleep bedrijf URS en Multraship Ter- neuzen samenwerken, heeft direct contact met Franse én Belgische autoriteiten. De Tri color ligt op Frans grondgebied en de geborgen stukken van het schip gaan naar het Belgische Zeebrugge. De Fransen en/of Belgen zouden Nederland moe ten informeren. Dat is niet ge beurd. Rijkswaterstaat directie Noordzee was daar blijkbaar al bang voor. Woordvoerster An driesse van de directie: „We wil len betere contacten, maar tot op heden is dat niet gelukt." J. Rusthoven, chef van de wacht bij het kustwachtcentrum in Den Helder, is ook verbaasd over de gang van zaken. „Maar het belangrijkste is dat er actie wordt ondernomen. De rest mo gen de hoge heren uitzoeken." Rusthoven vraagt zich overi gens af of de aangetroffen olie - 'dikke pannenkoeken van twee bij vijf meter doorsnee', volgens hem - van de Tricolor afkomstig is. Resultaten van monsterop names zijn nog niet bekend. De bergingscombinatie is boven dien zelf direct in actie geko men, toen de lekkage zich voor deed bij het zagen van een stuk van de Tricolor. Dat kon snel. Het oliebestrijdingsvaartuig Union Beaver van URS is conti nu ter plekke. Dat er olie uit de Tricolor lekt, komt niet onverwacht. Naar schatting tien procent van de in totaal 2.200 ton brandstof in het schip kon eerder dit jaar niet worden geborgen. Sommige bij tanks waren onbereikbaar. De Tricolor wordt zoals bekend in negen stukken gezaagd. De neus wordt vandaag op een ponton gehesen. Als het weer meezit, is het karwei eind oktober klaar. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het gemeen tebestuur van Middelburg wil een verschillend parkeertarief invoeren voor de zomer en de winter. Met die maatregel moet worden gestimuleerd dat meer bezoekers van de stad hun auto in een parkeergarage zetten. Vanaf volgend jaar moet het verschil in prijs tussen een par keerkaartje op straat en in de garage nog groter zijn dan het nu al is. Het invoeren van een zomer- en wintertarief is één van de maat regelen die het gemeentebe stuur wil treffen om de kinder ziektes van het parkeersysteem te herstellen. Anderhalf jaar geleden werd overal in Middelburg betaald parkeren ingevoerd. Speciale plaatsen voor bewoners ver dwenen. Uit een evaluatie van het nieu we beleid, die voor de zomer verscheen, bleek dat veel bezoe kers van de stad hun auto op straat parkeren. De parkeerkel ders worden nog onvoldoende gebruikt. Het gevolg is dat be woners op drukke dagen geen parkeerplaats meer kunnen vinden. Het zomertarief geldt van begin april tot eind september en loopt gelijk met het seizoen van de toeristenbelasting. Om ver schillende tarieven te kunnen heffen, moet de software van de parkeerautomaten worden aan gepast. Overigens wordt parke ren op straat vanaf volgend jaar ook in de winter duurder dan het nu is. De tarieven van de parkeergarages stijgen alleen mee met de inflatie. De prijs van een parkeerkaartje voor een plekje in straat midden in het centrum stijgt het meest, de prijs voor parkeerplaatsen die vérder uit het centrum liggen het minst. Hoeveel een parkeer kaartje volgehd jaar kost, wordt bepaald tijdens de begrotings behandeling door de gemeente raad in november. De Middelburgse gemeenteraad discussieert deze maand nog over de aanleg van een parkeer terrein aan de Sandberglaan, de weg naar Sint-Laurens. Dat ter rein zou opengesteld moeten worden voor forensen, mensen die langere tijd willen parkeren en toeristenbussen. De provincie Zeeland heeft de aanleg van het terrein lange tijd geblokkeerd, in verband met de aansluiting van het terrein op de weg. De gemeente wil nu een ro tonde aanleggen en daar kan de provincie zich in vinden. Of de gemeenteraad dat ook kan, moet nog blijken. Dit voorjaar was er veel commentaar op de hoge kosten van de rotonde (ruim een miljoen euro). Wet houder L. Luitwieler van ver keer heeft inmiddels laten we ten dat het ook goedkoper kan. Volgend jaar gaat de parkeerga rage onder het nieuwe stads kantoor open. Om bezoekers naar die kelder en de parkeerkelder onder het nieuwe theater te leiden, is een nieuwe parkeerverwijssysteem nodig. Voor dat verwijssysteem is een bedrag van vierhonderddui zend euro nodig. In het voorjaar van 2005 wordt bekeken of de extra maatregelen het gewenste effect hebben gehad. Het liep met dat onderhoud van die Bevelandse school toch de spuigaten uit, vond een ouder. Na veel ergernis klom hij in de pen en schreef het school bestuur een brief. Dat er snel iets moest gebeuren aan de algehele staat van het pand en de toiletten in het bijzon der. Het schoolbestuur had zich de klacht aangetrokken en was ermee naar de ge meente gestapt. De directeur was trots op het behaalde onderhandelings resultaat: de gemeente zou er een potje voor vrijmaken. GroenLinks vraagt ruimte voor bioboer Marcel Modde 20NNEMAIRE - De gemeente Schouwen-Duiveland moet in- I novatieve boeren meer ruimte I gunnen, vindt GroenLinks. Ze- I gerwanneer het om biologische edrijven gaat. Daarmee is het milieu gediend, krijgt het toe isme een extra alternatief en jologisch boeren is bovendien eschikt voor educatieve pro leten. De heersende bureaucratie jjedt volgens de gemeente- aadsfractie te weinig kansen oor serieuze vernieuwers in de trarische sector. De biologsche wekerij van D. Klompe aan de [orte Weg bij Zonnemaire is iervan bij uitstek een voor- leeld, aldus fractievoorzitter H. Je Vries. [lompe is al ruim drie jaar in de /eer met de gemeente en de grarische Advies Commissie 1AC) in Zeeland voor toestem- om haar bedrijf van de pnd te krijgen. Ze diende her- aaide een plan in voor de bouw meen opslag- en droogschuur oor zaden en een dienstwo- maar ze heeft tot dusver de anden in de commissie niet op Ikaar gekregen. ^landbouwdeskundigen in de JAC willen eerst harde kernge- lllen zien, op basis waarvan rnbeeld kan worden verkregen an de continuïteit en volwaar- d van het alternatieve be- rijf. De commissie wil voorko- ïen dat wordt gebouwd voor jeuwe leegstand, wanneer la- jerzou blijken dat de onderne- ling niet levensvatbaar is. Om die zin 'verdere verstening an het platteland' tegen te aan. wordt de voorkeur gege- ïi aan hergebruik van oude jerderijen. Die optie is volgens ompe niet reëel. „Zo'n boer- Henk de Jong (links) en Jan Bolle (midden) zingen met burgemeester Asselbergs het Wilhelmus. door Marcel Modde OOSTERLAND - Even was burgemeester J. Asselbergs van zijn apropos. Want daar stond hij zaterdagavond bij de blus- groep Oosterland van de Schou- wen-Duivelandse brandweer, klaar om de koninklijke onder scheiding bij J. Bolle op te spel den. Maar waar moest de me daille komen? De gebruikelijke linkerborst van het uniformjasje was al 'vol' behangen met eretekens van de dienst zelf. Eén van de drie krui zen aan het lint moest wijken, oordeelde de burgemeester, want koninklijk metaal ver dient een ere-plek. En dus zat er voor vertrekkend brandwacht eerste klasse niks anders op dan zijn minst dierbare van het rijtje er af te peuteren, hetgeen hij overigens met trots deed. Bolle werd tijdens de speciale afscheidsavond in de Ooster landse kazerne benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn 33-jarige inzet voor de vrijwillige brandweer. De in Duiveland rondrijdende melk boer is daarnaast actief be stuurslid geweest van de plaat selijke ondernemersvereniging en het Oosterlandse Mussengil- de. Verder is hij nog steeds pen ningmeester bij biljartvereni ging Neffen d'Eule en vervult hij die functie tevens bij loterij ver eniging Op hoop van zegen. Het opspelden van de gebruike lijke versierselen verliep bij zijn collega H. de Jong eenvoudiger. Ook hij staat sinds zaterdag te boek als Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De Jong, in zijn glorietijd één van de snelste brandweerlieden op de hard loopschoenen, heeft reeds enke foto Marijke Folkertsma le maanden geleden formeel afscheid genomen van de brandweer. Evenals Bolle is het bereiken van de 55-jarige leef tijd de reden voor dat -gedwon gen- vertrek. Een niet voor ie dereen even logisch moment, er kende Asselbergs. „Je bent nog kerngezond, maar het is nu een maal zo in de brandweerwe reld." De Jong, eigenaar van een riool-inspectiebedrijfis 27 jaar actief geweest voor de brand weer op Schouwen-Duiveland. Daarnaast is hij sinds 1971 be stuurslid van de Oranjevereni ging in Oosterland, waarvan de laatste zeven jaar als voorzitter. derij is meestal peperduur. Het bestaat nooit dat je als beginner iets kunt opzetten met direct zo'n last op je nek!" Wat voor haar ook een belangrijke rol speelt is de kwaliteit van de grond. Klompe heeft één van haar 7,5 hectare in gebruik. Zodra ze toestemming krijgt voor de bouw van de noodzakelijke op stallen, wil ze haar kwekerij stapsgewijs uitbreiden over de volle oppervlakte. Klompe werkt nu nog deeltijds als lera res aan het Groen College in Goes. De kwekerij zou bij uit stek geschikt zijn voor praktij k- lessen, geeft ze aan. Daarnaast geeft ze nu al met enige regel maat rondleidingen aan toeris ten en omwonenden en ver koopt ze op bescheiden schaal producten. „Dit is nu precies iets waar we als Schouwen-Duiveland op verschillende vlakken onge looflijk veel profijt van zouden kunnen hebben", vindt De Vries. „Biologische kwekerijen in deze vorm zijn in ons land heel dun gezaaid, dus moet je dergelijke initiatieven koeste ren en waar mogelij k alle nodige ondersteuning bieden. Maar wat doen wij, we kijken naar de bestaande regeltjes en conclu deren dat het niet past. Dit is een boerin die nu eens géén mini- camping begint. Provincie en gemeente hebben hun mond vol van Nieuwe Ecomische Dragers en plattelandsvernieuwing. Waarom kan dit dan niet?" Volgens De Vries is er bi j de AAC geen sprake van onwil, maar veel eerder van onwetendheid. „Ze baseren zich op een tradi tionele bedrijfsvoering. Voor dit soort innovatieve projecten be staan nog geen richtlijnen. Dan moeten wij die als gemeente maar eens duidelijk opstellen, want dit kan zo toch niet langer doorgaan. Ze loopt al drie jaar tegen dikke muren aan." De AAC brengt vandaag een oriëntatiebezoek aan de kweke- Dieneke Klompe (rechts) ontvangt de onderscheiding van Heieen de Vries. foto Marijke Folkertsma rij. GroenLinks gaat binnen de raad steun zoeken voor de plan nen van Klompe, aldus De Vries. CDA en WD hebben volgens haar eerder al aangegeven een doorbraak te willen forceren in de kwestie. Ook rekent ze op steun van de Christenunie. Het advies van de AAC is voor de ge meente niet bindend, maar wordt doorgaans klakkeloos opgevolgd. „Als dat nu weer negatief uit pakt, moeten we dat dan mis schien maar eens niet doen", zegt De Vries. Klompe kreeg za terdag uit handen van De Vries en haar steunfractielid P. de Gijt de Groene Pluim. De onder scheiding is door de Groen- Links-afdeling in het leven geroepen voor mensen of instel lingen die op sociaal- of milieu gebied iets bijzonders beteke nen. De kwekerij is volgens GroenLinks 'een voorbeeld van doorzettingsvermogen en roei en tegen de stroom in'. door Marcel Modde OUWERKERK - Wanneer je er zo langs rijdt, met de auto of op de fiets, lijken het niet meer dan een paar mooie plassen ver bui ten het dorp. Eenmaal onder weg met de kano wordt die in druk alleen maar versterkt. Maar vanuit de lucht is de sa menhang tussen Ouwerkerk en zijn kreken onmiskenbaar. De bebouwing wordt aan zuidelij ke kant grotendeels omsloten door de grillige gevormde wa terlopen. De hoekige caissons hebben zo op tweehonderd me ter hoogte in de helikopter van Prince iets weg van pleisters op de nog duidelijk zichtbare litt- tekens in het landschap. Door de droogte geeft dat zelfde land schap nu nog meer van zijn be wogen verleden prijs. Oude landweggetjes en reeds lang weggewerkte perceelgrenzen openbaren zich als lichte stre pen door het groen en bruin. Die onuitwisbare band met de kreken vormt de basis voor het feest dat vorig jaar werd gebo ren en afgelopen zaterdag met opnieuw vele duizenden bezoe kers zijn bestaansrecht ferm heeft bevestigd. De rij wachten den voor een helicoptervlucht was lang, de rij wachtenden om langs een touw aan de buiten kant van de kerktoren naar be neden te kunnen roetsjen was foto Marijke Folkertsma chines. „Het moet vooral gezel lig zijn", zegt Roessingh met een vanzelfsprekendheid dat zeker niet zomaar overal op Schou wen-Duiveland het zelfde ef fect heeft. „MaarOuwerkerkers houden wel van een feestje. Zelfs al zijn ze verhuisd, dan ko men ze er speciaal voor terug. lang, zelfs de rij voor de kar met Italiaanse ijsco's was lang. Kortom, mede-organisator B. Roessingh was dik tevreden over het verloop van de tweede editie van het Ouwerkerkse Krekenfeest. Een boemeltreintje onderhield zaterdag een vaste verbinding tussen het dorpshart, waar de meeste activiteiten waren ge concentreerd rond de feesttent, en het eigenlijke krekengebied. In de tent continu live-muziek van twee uur in de middag tot twee uur 's nachts, buiten een braderie met streekproducten, huisvlijt en oude landbouwma- Het koor Popwave in de feesttent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25