ingelicht over
olielek Tricolor
Middelburgs college
wil parkeertarieven
voor zomer en winter
Nederland niet
Koninklijke waardering voor
Oosterlandse brandweerlieden
Ouwerkerk houdt wel van een feestje
Trots
Abonnementstarieven
Bureaucratie zit alternatieve agrariërs in de weg
zeeuwse almanak
to1 oktober 2003 zijn de losse verkoopprijzen als volgt:
Schapen
ontsnapt
laan vuurzee
maandag 8 september 2003
Verbaasd
Duurder
Commentaar
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
Lerares
Advertentie
m&Alü:' -
Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is
aanpassing van de abonnementstarieven noodzakelijk.
to 1 oktober 2003 zijn de abonnementsprijzen van de PZC als
volgt:
bij automatische bij acceptgiro-
incassobetaling betaling
19,45 n.v.t.
56,60 58,60
€110,00 €114,50
€217,00 €221,00
Maandabonnement
Kwartaalabonnement
^(jaarabonnement
mement
Maandag t/m vrijdag 1,20
«terdag 1,70
«•noemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen
«'bestaande verspreidingsgebied van deze krant.
"ipostabonnees worden portikosten doorberekend.
nemen graag aan dat abonnees die een machtiging tot
jMomatische afschrijving hebben verstrekt, akkoord gaan dat bij
eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt
«•gehouden.
formeer informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe tarieven voor
«Postbezorging, kunt u contact opnemen met onze afdeling
«arsservice, bel gratis (0800) 0231 231
geënte restyling van het dagblad PZC met duidelijk
^kenbare pagina's en thematische katernen stelt ons in staat u
%lijks te voorzien van een kwaliteitsproduct.
fSctie Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v.
AIS - Brandweerlieden van
lalcheren, Noord-Beveland en
Goes zijn zaterdag van vier uur
tol na middernacht bezig ge
weest met het blussen van een
brand in een landbouwschuur
aan de Oostzeedijk in Kats. Vijf
tigschapen, die in de schuur za
len, waren op tijd buiten om aan
de vuurzee te ontsnappen.
Be familie De Regt fokt in de
boerderij aan de Oostzeedijk
bijzondere schapen. De eige
naar had rond half vier laswerk-
raamheden in de schuur afge
rond en bemerkte even later dat
schuur in brand stond. De
beesten werden in veiligheid ge
bracht, terwijl de brandweer de
vuurzee al te lijf ging. Aan de
schuur viel weinig te redden,
maar aan de rest van de boerde
rij des te meer. Een andere
schuur, vol met stro, en het
wooonhuis moesten voortdu
rend worden natgehouden om
niet ook vlam te vatten.
SCHOUWEN-DUIVELAND
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Nederland is
afgelopen weekeinde niet geïn
formeerd over een nieuwe olie
lekkage uit de Tricolor, het
autoschip dat momenteel wordt
geborgen in het Nauw van Ca
lais.
,,We zouden wel betere contac
ten willen", liet woordvoerster
A. Andriesse van Rijkswater
staat directie Noordzee gister
avond weten, „maar tot nu toe is
dat niet gelukt."
Een patrouillevliegtuig van de
Nederlandse kustwacht ont
dekte de vervuiling zaterdag
ochtend 'bij toeval'. Het toestel
dat praktisch dagelijks over de
Noordzee vliegt, was verder
naar het zuiden gestuurd. Fran
se autoriteiten hadden gewaar
schuwd. Niet voor de lekkage
uit de Tricolor, maar voor bolle-
t j es olie op de kust bij Calais he
lemaal afkomstig van de vorig
jaar bij Spanje gezonken olie
tanker Prestige.
Op zoek naar die verontreini
ging zag de vliegtuigbemanning
een spoor, aldus woordvoerster
Andriesse, dat leidde naar de
Tricolor. De olie bevond zich op
Frans en Belgisch grondgebied.
Omdat olie uit de Tricolor eer
der dit jaar ook Nederlandse
stranden zwaar vervuilde, be
sloot Rijkswaterstaat eigen
oliebestrijdingsvaartuigen in te
zetten, de Area uit Schevenin-
gen en het Vlissingse beton-
ningsvaartuig Frans Naere-
bout.
De kans dat de olie op de kust
komt, wordt nu klein geacht. De
windrichting en windsnelheid
zijn 'gunstig'. En de verontrei
niging wordt vanaf vandaag
door Rijkswaterstaat nog met
een extra schip, het betonnings-
vaartuig Rotterdam, bestreden.
De Frans Naerebout en Rotter
dam moeten met olieschermen
de olie naar de Area varen, die
de rommel kan innemen.
Vraag blijft waarom Nederland
niet is ingelicht. Voorlichter
L. Walder van de bergingscom
binatie Tricolor weet het niet.
De combinatie, waarin Smit
Rotterdam, het Antwerps sleep
bedrijf URS en Multraship Ter-
neuzen samenwerken, heeft
direct contact met Franse én
Belgische autoriteiten. De Tri
color ligt op Frans grondgebied
en de geborgen stukken van het
schip gaan naar het Belgische
Zeebrugge. De Fransen en/of
Belgen zouden Nederland moe
ten informeren. Dat is niet ge
beurd.
Rijkswaterstaat directie
Noordzee was daar blijkbaar al
bang voor. Woordvoerster An
driesse van de directie: „We wil
len betere contacten, maar tot
op heden is dat niet gelukt."
J. Rusthoven, chef van de wacht
bij het kustwachtcentrum in
Den Helder, is ook verbaasd
over de gang van zaken. „Maar
het belangrijkste is dat er actie
wordt ondernomen. De rest mo
gen de hoge heren uitzoeken."
Rusthoven vraagt zich overi
gens af of de aangetroffen olie -
'dikke pannenkoeken van twee
bij vijf meter doorsnee', volgens
hem - van de Tricolor afkomstig
is. Resultaten van monsterop
names zijn nog niet bekend. De
bergingscombinatie is boven
dien zelf direct in actie geko
men, toen de lekkage zich voor
deed bij het zagen van een stuk
van de Tricolor. Dat kon snel.
Het oliebestrijdingsvaartuig
Union Beaver van URS is conti
nu ter plekke.
Dat er olie uit de Tricolor lekt,
komt niet onverwacht. Naar
schatting tien procent van de in
totaal 2.200 ton brandstof in het
schip kon eerder dit jaar niet
worden geborgen. Sommige bij
tanks waren onbereikbaar. De
Tricolor wordt zoals bekend in
negen stukken gezaagd. De neus
wordt vandaag op een ponton
gehesen. Als het weer meezit, is
het karwei eind oktober klaar.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het gemeen
tebestuur van Middelburg wil
een verschillend parkeertarief
invoeren voor de zomer en de
winter. Met die maatregel moet
worden gestimuleerd dat meer
bezoekers van de stad hun auto
in een parkeergarage zetten.
Vanaf volgend jaar moet het
verschil in prijs tussen een par
keerkaartje op straat en in de
garage nog groter zijn dan het
nu al is.
Het invoeren van een zomer- en
wintertarief is één van de maat
regelen die het gemeentebe
stuur wil treffen om de kinder
ziektes van het parkeersysteem
te herstellen.
Anderhalf jaar geleden werd
overal in Middelburg betaald
parkeren ingevoerd. Speciale
plaatsen voor bewoners ver
dwenen.
Uit een evaluatie van het nieu
we beleid, die voor de zomer
verscheen, bleek dat veel bezoe
kers van de stad hun auto op
straat parkeren. De parkeerkel
ders worden nog onvoldoende
gebruikt. Het gevolg is dat be
woners op drukke dagen geen
parkeerplaats meer kunnen
vinden.
Het zomertarief geldt van begin
april tot eind september en
loopt gelijk met het seizoen van
de toeristenbelasting. Om ver
schillende tarieven te kunnen
heffen, moet de software van de
parkeerautomaten worden aan
gepast. Overigens wordt parke
ren op straat vanaf volgend jaar
ook in de winter duurder dan
het nu is. De tarieven van de
parkeergarages stijgen alleen
mee met de inflatie. De prijs van
een parkeerkaartje voor een
plekje in straat midden in het
centrum stijgt het meest, de
prijs voor parkeerplaatsen die
vérder uit het centrum liggen
het minst. Hoeveel een parkeer
kaartje volgehd jaar kost, wordt
bepaald tijdens de begrotings
behandeling door de gemeente
raad in november.
De Middelburgse gemeenteraad
discussieert deze maand nog
over de aanleg van een parkeer
terrein aan de Sandberglaan, de
weg naar Sint-Laurens. Dat ter
rein zou opengesteld moeten
worden voor forensen, mensen
die langere tijd willen parkeren
en toeristenbussen.
De provincie Zeeland heeft de
aanleg van het terrein lange tijd
geblokkeerd, in verband met de
aansluiting van het terrein op de
weg. De gemeente wil nu een ro
tonde aanleggen en daar kan de
provincie zich in vinden. Of de
gemeenteraad dat ook kan,
moet nog blijken. Dit voorjaar
was er veel commentaar op de
hoge kosten van de rotonde
(ruim een miljoen euro). Wet
houder L. Luitwieler van ver
keer heeft inmiddels laten we
ten dat het ook goedkoper kan.
Volgend jaar gaat de parkeerga
rage onder het nieuwe stads
kantoor open.
Om bezoekers naar die kelder en
de parkeerkelder onder het
nieuwe theater te leiden, is een
nieuwe parkeerverwijssysteem
nodig.
Voor dat verwijssysteem is een
bedrag van vierhonderddui
zend euro nodig. In het voorjaar
van 2005 wordt bekeken of de
extra maatregelen het gewenste
effect hebben gehad.
Het liep met dat onderhoud
van die Bevelandse school
toch de spuigaten uit, vond
een ouder.
Na veel ergernis klom hij in
de pen en schreef het school
bestuur een brief. Dat er snel
iets moest gebeuren aan de
algehele staat van het pand
en de toiletten in het bijzon
der. Het schoolbestuur had
zich de klacht aangetrokken
en was ermee naar de ge
meente gestapt.
De directeur was trots op het
behaalde onderhandelings
resultaat: de gemeente zou er
een potje voor vrijmaken.
GroenLinks vraagt
ruimte voor bioboer
Marcel Modde
20NNEMAIRE - De gemeente
Schouwen-Duiveland moet in-
I novatieve boeren meer ruimte
I gunnen, vindt GroenLinks. Ze-
I gerwanneer het om biologische
edrijven gaat. Daarmee is het
milieu gediend, krijgt het toe
isme een extra alternatief en
jologisch boeren is bovendien
eschikt voor educatieve pro
leten.
De heersende bureaucratie
jjedt volgens de gemeente-
aadsfractie te weinig kansen
oor serieuze vernieuwers in de
trarische sector. De biologsche
wekerij van D. Klompe aan de
[orte Weg bij Zonnemaire is
iervan bij uitstek een voor-
leeld, aldus fractievoorzitter H.
Je Vries.
[lompe is al ruim drie jaar in de
/eer met de gemeente en de
grarische Advies Commissie
1AC) in Zeeland voor toestem-
om haar bedrijf van de
pnd te krijgen. Ze diende her-
aaide een plan in voor de bouw
meen opslag- en droogschuur
oor zaden en een dienstwo-
maar ze heeft tot dusver de
anden in de commissie niet op
Ikaar gekregen.
^landbouwdeskundigen in de
JAC willen eerst harde kernge-
lllen zien, op basis waarvan
rnbeeld kan worden verkregen
an de continuïteit en volwaar-
d van het alternatieve be-
rijf. De commissie wil voorko-
ïen dat wordt gebouwd voor
jeuwe leegstand, wanneer la-
jerzou blijken dat de onderne-
ling niet levensvatbaar is. Om
die zin 'verdere verstening
an het platteland' tegen te
aan. wordt de voorkeur gege-
ïi aan hergebruik van oude
jerderijen. Die optie is volgens
ompe niet reëel. „Zo'n boer-
Henk de Jong (links) en Jan Bolle (midden) zingen met burgemeester Asselbergs het Wilhelmus.
door Marcel Modde
OOSTERLAND - Even was
burgemeester J. Asselbergs van
zijn apropos. Want daar stond
hij zaterdagavond bij de blus-
groep Oosterland van de Schou-
wen-Duivelandse brandweer,
klaar om de koninklijke onder
scheiding bij J. Bolle op te spel
den. Maar waar moest de me
daille komen?
De gebruikelijke linkerborst
van het uniformjasje was al 'vol'
behangen met eretekens van de
dienst zelf. Eén van de drie krui
zen aan het lint moest wijken,
oordeelde de burgemeester,
want koninklijk metaal ver
dient een ere-plek. En dus zat er
voor vertrekkend brandwacht
eerste klasse niks anders op dan
zijn minst dierbare van het rijtje
er af te peuteren, hetgeen hij
overigens met trots deed.
Bolle werd tijdens de speciale
afscheidsavond in de Ooster
landse kazerne benoemd tot Lid
in de Orde van Oranje-Nassau.
Hij kreeg de onderscheiding
voor zijn 33-jarige inzet voor de
vrijwillige brandweer. De in
Duiveland rondrijdende melk
boer is daarnaast actief be
stuurslid geweest van de plaat
selijke ondernemersvereniging
en het Oosterlandse Mussengil-
de. Verder is hij nog steeds pen
ningmeester bij biljartvereni
ging Neffen d'Eule en vervult hij
die functie tevens bij loterij ver
eniging Op hoop van zegen.
Het opspelden van de gebruike
lijke versierselen verliep bij zijn
collega H. de Jong eenvoudiger.
Ook hij staat sinds zaterdag te
boek als Lid in de Orde van
Oranje-Nassau. De Jong, in zijn
glorietijd één van de snelste
brandweerlieden op de hard
loopschoenen, heeft reeds enke
foto Marijke Folkertsma
le maanden geleden formeel
afscheid genomen van de
brandweer. Evenals Bolle is het
bereiken van de 55-jarige leef
tijd de reden voor dat -gedwon
gen- vertrek. Een niet voor ie
dereen even logisch moment, er
kende Asselbergs. „Je bent nog
kerngezond, maar het is nu een
maal zo in de brandweerwe
reld." De Jong, eigenaar van een
riool-inspectiebedrijfis 27 jaar
actief geweest voor de brand
weer op Schouwen-Duiveland.
Daarnaast is hij sinds 1971 be
stuurslid van de Oranjevereni
ging in Oosterland, waarvan de
laatste zeven jaar als voorzitter.
derij is meestal peperduur. Het
bestaat nooit dat je als beginner
iets kunt opzetten met direct
zo'n last op je nek!" Wat voor
haar ook een belangrijke rol
speelt is de kwaliteit van de
grond.
Klompe heeft één van haar 7,5
hectare in gebruik. Zodra ze
toestemming krijgt voor de
bouw van de noodzakelijke op
stallen, wil ze haar kwekerij
stapsgewijs uitbreiden over de
volle oppervlakte. Klompe
werkt nu nog deeltijds als lera
res aan het Groen College in
Goes. De kwekerij zou bij uit
stek geschikt zijn voor praktij k-
lessen, geeft ze aan. Daarnaast
geeft ze nu al met enige regel
maat rondleidingen aan toeris
ten en omwonenden en ver
koopt ze op bescheiden schaal
producten.
„Dit is nu precies iets waar we
als Schouwen-Duiveland op
verschillende vlakken onge
looflijk veel profijt van zouden
kunnen hebben", vindt De
Vries. „Biologische kwekerijen
in deze vorm zijn in ons land
heel dun gezaaid, dus moet je
dergelijke initiatieven koeste
ren en waar mogelij k alle nodige
ondersteuning bieden. Maar
wat doen wij, we kijken naar de
bestaande regeltjes en conclu
deren dat het niet past. Dit is een
boerin die nu eens géén mini-
camping begint. Provincie en
gemeente hebben hun mond vol
van Nieuwe Ecomische Dragers
en plattelandsvernieuwing.
Waarom kan dit dan niet?"
Volgens De Vries is er bi j de AAC
geen sprake van onwil, maar
veel eerder van onwetendheid.
„Ze baseren zich op een tradi
tionele bedrijfsvoering. Voor dit
soort innovatieve projecten be
staan nog geen richtlijnen. Dan
moeten wij die als gemeente
maar eens duidelijk opstellen,
want dit kan zo toch niet langer
doorgaan. Ze loopt al drie jaar
tegen dikke muren aan."
De AAC brengt vandaag een
oriëntatiebezoek aan de kweke-
Dieneke Klompe (rechts) ontvangt de onderscheiding van Heieen
de Vries. foto Marijke Folkertsma
rij. GroenLinks gaat binnen de
raad steun zoeken voor de plan
nen van Klompe, aldus De Vries.
CDA en WD hebben volgens
haar eerder al aangegeven een
doorbraak te willen forceren in
de kwestie. Ook rekent ze op
steun van de Christenunie. Het
advies van de AAC is voor de ge
meente niet bindend, maar
wordt doorgaans klakkeloos
opgevolgd.
„Als dat nu weer negatief uit
pakt, moeten we dat dan mis
schien maar eens niet doen",
zegt De Vries. Klompe kreeg za
terdag uit handen van De Vries
en haar steunfractielid P. de Gijt
de Groene Pluim. De onder
scheiding is door de Groen-
Links-afdeling in het leven
geroepen voor mensen of instel
lingen die op sociaal- of milieu
gebied iets bijzonders beteke
nen. De kwekerij is volgens
GroenLinks 'een voorbeeld van
doorzettingsvermogen en roei
en tegen de stroom in'.
door Marcel Modde
OUWERKERK - Wanneer je er
zo langs rijdt, met de auto of op
de fiets, lijken het niet meer dan
een paar mooie plassen ver bui
ten het dorp. Eenmaal onder
weg met de kano wordt die in
druk alleen maar versterkt.
Maar vanuit de lucht is de sa
menhang tussen Ouwerkerk en
zijn kreken onmiskenbaar. De
bebouwing wordt aan zuidelij
ke kant grotendeels omsloten
door de grillige gevormde wa
terlopen. De hoekige caissons
hebben zo op tweehonderd me
ter hoogte in de helikopter van
Prince iets weg van pleisters op
de nog duidelijk zichtbare litt-
tekens in het landschap. Door
de droogte geeft dat zelfde land
schap nu nog meer van zijn be
wogen verleden prijs. Oude
landweggetjes en reeds lang
weggewerkte perceelgrenzen
openbaren zich als lichte stre
pen door het groen en bruin.
Die onuitwisbare band met de
kreken vormt de basis voor het
feest dat vorig jaar werd gebo
ren en afgelopen zaterdag met
opnieuw vele duizenden bezoe
kers zijn bestaansrecht ferm
heeft bevestigd. De rij wachten
den voor een helicoptervlucht
was lang, de rij wachtenden om
langs een touw aan de buiten
kant van de kerktoren naar be
neden te kunnen roetsjen was
foto Marijke Folkertsma
chines. „Het moet vooral gezel
lig zijn", zegt Roessingh met een
vanzelfsprekendheid dat zeker
niet zomaar overal op Schou
wen-Duiveland het zelfde ef
fect heeft. „MaarOuwerkerkers
houden wel van een feestje.
Zelfs al zijn ze verhuisd, dan ko
men ze er speciaal voor terug.
lang, zelfs de rij voor de kar met
Italiaanse ijsco's was lang.
Kortom, mede-organisator B.
Roessingh was dik tevreden
over het verloop van de tweede
editie van het Ouwerkerkse
Krekenfeest.
Een boemeltreintje onderhield
zaterdag een vaste verbinding
tussen het dorpshart, waar de
meeste activiteiten waren ge
concentreerd rond de feesttent,
en het eigenlijke krekengebied.
In de tent continu live-muziek
van twee uur in de middag tot
twee uur 's nachts, buiten een
braderie met streekproducten,
huisvlijt en oude landbouwma-
Het koor Popwave in de feesttent.