!8 i Schapen ontsnapt aan vuurzee Regenton mee naar huis op de achterbank Achttien Austers landen in Blauwe Wijk Nederland niet ingelicht over olielek Tricolor Middelburgs college wil parkeertarieven voor zomer en winter Gemeente stelt voor verwijderen auto 's voor alle wegen mogelijk te maken Trots Abonnementstarieven zeeuwse almanak maandag 8 september 2003 Tevreden Drankrijder belandt in sloot Zonnepanelen gestolen Scooter gesloopt Oud ondergoed Wemeldinge Verkenningen Verbaasd Duurder Commentaar BEVELANDEN/THOLEN wak- land- mmer deed ?rslag A eet ver ral op om te nooit valt ngei fina- lanks miste et fa- Bak- Ste- erwee i van laven mhet en el- ij zelf toch .nder. Nieuwe wegsleepregeling Goes kon wed- ireed ope- roege n dat !gn> paar s zou ik.' liters rarei .pal- woon nijde itge- spuit Wel UC1- Goes idig- o vijf ver- ij ia- rinnr Mieke van der Jagt GOES - De gemeente Goes gaat een nieuwe wegsleepverorde- Bing instellen. Dat moet, omdat in dc Wegenverkeerswet een besluit is opgenomen dat een ze kere uniformiteit in de Neder- derlandse wegsleeppraktijk nastreeft. Alle regels die ge meenten hebben opgesteld voor bet wegslepen van motorvoer tuigen, zijn daarmee komen te [pallen. gemeenteraad bespreekt in de vergadering van donderdag september een voorstel waarin het laten wegslepen van auto's voor alle wegen in de ge meente mogelijk wordt. In de verordening kan een motor voertuig worden weggesleept als het geparkeerd staat op een plaats waar het de veiligheid of de vrijheid van het verkeer in gevaar brengt. Ook is wegslepen mogelijk om duidelijk aange wezen weggedeelten of wegen vrij te houden voor een bepaalde reden. Voor het daadwerkelijke weg slepen wil de gemeente een overeenkomst aangaan met het bedrijf De Moor uit Wissenker- ke, waarmee de gemeente ook in de vorige wegsleepregeling za ken heeft gedaan. Met De Moor worden afspraken gemaakt over tarieven in verschillende klassen. Zo komt er een tarief voor de zogenaamde loze rit, als de takelwagen voor niks komt, omdat de overtreder al vertrok ken is. Er komt een tarief voor sleepklussen, waarbij de eige naar van de auto zijn bezit claimt voordat het goed en wel is weggebracht. En er komt een apart tarief voor bergingen waarbij het vehikel wordt opge slagen. Uiteraard betalen de overtreders de kosten allemaal zelf. Dat is ook de bedoeling als de auto's niet worden opge haald, naar de sloop moeten worden gebracht of worden ver kocht. De eigenaar van de auto moet ook de rit betalen die De Moor maakt om de auto terug te brengen. Voor de stalling heeft de ge meente nog geen tarief bedacht, maar mocht het al te druk wor den en de ruimte schaars, kan dat nog in de verordening ver anderd worden. Als opslagplaats voor de wegge sleepte auto's wil Goes het ter rein van de Reinigingsdienst aan het Geldelozepad aanwij zen. De administratieve hande lingen zullen worden afgewik keld door medewerkers van De Moor. Met het bedrijf en met de politie Zeeland heeft het gemeentebe stuur de verordening doorgeno men. Gebeleken is dat iedereen er tevreden mee is. De raad be oordeelt het voorstel tijdens de openbare vergadering in het stadhuis aan de Grote Markt, die om 19.30 uur begint. HEINKENSZAND Een veer tigjarige vrachtwagenchauf feur uit Woensdrecht is zater dag in de sloot langs de oprit van de A58 terecht gekomen. Hij raakte op weg van de Sloeweg naar de Rijksweg in een slip en reed door de berm de sloot in. De chauffeur bleek dronken. Hij bad 4,5 keer meer gedronken dan wordt toegestaan en moest Ujnrijbewijs inleveren. ILLAND - Langs de Oude lijksweg in Rilland zijn afgelo- weekeinde zonnepanelen ptolen. De panelen waren be- wtigd aan een paal. De bijbe- kende kast werd vernield. ÜDDELBURG - Onbekenden lebben vrijdagmiddag tussen lier uur en middernacht een scooter vernield in Middelburg De scooter stond geparkeerd aan de Gravenstraat. De kap aan de voorkant van de scooter terd eraf gehaald en naast de scooter gegooid. Alle bedrading tas losgetrokken en de scooter tas naar achter getrokken, laardoor het slot in het wiel rast kwam te zitten. KMELDINGE - Museum IVVaskot in Wemeldinge houdt saterdag 13 september een on- ierkledingshow. Tijdens de show zijn ouderwetse kledingstukken zoals hansop pen en hemdrokken te zien. Be- kalve kleren zijn er ook oude tasmachines en strijkijzers. Het museum is geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Veel rookontwikkeling bij de brand in een landbouwschuur in Kats. door Mieke van derJagt KATS - Brandweerlieden van Walcheren, Noord-Be veland en Goes zijn zaterdag van vier uur tot na mid dernacht bezig geweest met het blussen van een brand in een landbouwschuur aan de Oostzeedijk in Kats. Vijftig schapen, die in de schuur zaten, waren op tijd buiten om aan de vuurzee te ontsnappen. De familie De Regt fokt in de boerderij aan de Oost zeedijk bijzondere schapen. De eigenaar had rond half vier laswerkzaamheden in de schuur afgerond en bemerkte even later dat de schuur in brand stond. De beesten werden in veiligheid gebracht, terwijl de brandweer de vuurzee al te lijf ging. Aan de schuur viel weinig te redden, maar aan de rest van de boerde rij des te meer. Een andere schuur, vol met stro, en het wooonhuis moesten voortdurend worden natgehou- den om niet ook vlam te vatten. foto Mechteld Jansen Het vuur was rond het avondeten onder controle, maar tot ver na middernacht bleef de brandweer be zig met nablussen. Gisterochtend werden de muren van de schuur neergehaald, zodat de laatste vonken konden worden geblust. Hoe hoog de schade is, was zondag nog niet te precies becijferen maar de ver wachting is dat die in de tonnen loopt. De brand trok veel belangstelling. Vanaf de zeedijk maar ook vanuit het dorp, was de brand goed te zien. door Mieke van der Jagt GOES - Veel mensen in de ge meenten Vlissingen, Middel burg, Borsele, Goes en Noord- Beveland, klapten zaterdag de achterbank van hun auto neer om een regenton naar huis te Advertentie als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is aanpassing van de abonnementstarieven noodzakelijk. «Hgt: oktober 2003 zijn de abonnementsprijzen van de PZC als Maandabonnement Kwartaalabonnement ^•jaarabonnement Jaarabonnement bij automatische incassobetaling 19,45 56,60 110,00 217,00 bij acceptgiro betaling n.v.t. 58,60 114,50 221,00 vervoeren. Ruim op tijd om in de komende herfst water op te van gen voor de plantjes, voor de tuin of voor schoonmaakklusjes in en om het huis. Met de Zeeuwse Watertonnendag sloot het Centrum voor Internationa le Samenwerking Zeeland (COS) de actie 'Een ton voor wa ter' af. In aanvulling op het aanschou welijk onderwijs over waterge brek, dat de Zeeuwen in de afgelopen maanden hebben ge kregen, kregen ze ook nog een brochure mee naar huis over het belang van schoon drinkwater, het gebrek eraan in een groot deel van de wereld en over de projecten in Bangladesh, die ge deeltelijk worden betaald uit de actie 'Een ton voor water'. Van elke verkocht watervat, dat te gen kostprijs kon worden aan geschaft, gaat vijf euro naar Bangladesh, waar putten wor den geslagen, pompen worden geïnstalleerd, sanitaire voorzie ningen worden gemaakt en waar mensen leren om drinkwa ter op gevaarlijke gifstoffen te testen. Evenals in Zeeland is er in Ban gladesh water zat, maar het is vaak zout, giftig of met ziekte kiemen besmet. Het is niet de eerste keer dat de actie in Zeeland wordt gevoerd. Borsele deed al een paar jaar eerder mee, maar ook in die ge meente bleek er nog steeds be langstelling voor de tonnen. Het COS is daarom van plan ook volgend jaar weer met de actie te komen, waarbij er ook steeds meer keuze komt in de modellen van de tonnen. De kunststof va ten zijn er in twee modellen. De houten hebben de grootste in houd: 240 liter. Verschillende scholen volgen dit jaar ook een speciaal ont wikkeld lespakket, waarin kin deren kennismaken met het le ven van leeftijdgenootjes in Bangladesh. De nadruk ligt op de manier waarop kinderen in Bangladesh en in Zeeland om gaan met water. Meneer Anrochte won een gratis regenton met een loterij op de Zeeuwse watertonnendag. foto Mechteld Jansen oktober 2003 zijn de losse verkoopprijzen als volgt: Maandag t/m vrijdag 1,20 öterdag 1,70 Roemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen ^bestaande verspreidingsgebied van deze krant. Wstabonnees worden portikosten doorberekend. "ilnemen graag aan dat abonnees die een machtiging tot •Jamatische afschrijving hebben verstrekt, akkoord gaan dat bij Eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt •Whouden. formeer informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe tarieven voor ^Postbezorging, kunt u contact opnemen met onze afdeling ^rsservice, bel gratis (0800) 0231 231 feente restyling van het dagblad PZC met duidelijk Eenbare pagina's en thematische katernen stelt ons in staat u Olijks te voorzien van een kwaliteitsproduct. "•actie Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. door Mieke van der Jagt WOLPHAARTSDIJK - Voor één keer was de Wilhelminapolder, doordeweeks een groot landbouwbedrijf, zaterdag eens vliegveld. Dick de Ruiter uit de Blauwe Wijk had zijn hobbyvrienden op visite. De Ruiter, directeur van Transal Aero Ser vices, en fantiek liefhebber van oude vlieg tuigen, organiseerde voor de zevende keer een Fly Inn voor leden van de Austerclub. Meer dan achttien leden van de club kwa men in 18 Austertoestelletjes naar Zeeland, waar De Ruiter toestemming had gekregen om achter zijn huis op het stoppelveld te landen. Op die manier kon er een beetje voor de show worden gevlogen, zonder dat het vliegverkeer op Midden-Zeeland daar last van had. De Ruiter legt uit waar de Austers vandaan komen: „Ze zijn ontworpen in de Tweede Wereldoorlog om verkenningen boven het front uit te voeren. Austers zijn klein, ze kunnen langzaam vliegen, overal landen en opstijgen en ze zijn minder kwetsbaar dan je zou denken. Het zijn prachtdingetjes van buizen, hout en doek, die je snel en goed kunt repareren. Ze zijn dan ook razendpo- pulair." Volgens de Ruiter zijn er naar schatting 400 leden van de internationale club van Aus- terpiloten, maar die moeten het doen met 170 vliegtuigjes. „Er vliegen er nog in Au stralië en Indonesië, maar de meesten zijn in eigendom bij Britten. Van de achttien vlieg tuigen die dit weekeind kwamen, waren er vijftien van de overkant van de Noordzee. Nog een Hollander, uit Seppe, is er met een tje gekomen en die van mezelf, een exem plaar uit 1950, reken ik ook mee. Willy See- man en zijn vrouw Liesbet zijn met hun vliegtuigje helemaal uit Denemarken ko men vliegen." De oudste Auster dit weekeinde was uit 1943, de jongste uit 1966. Inmiddels worden de vliegtuigjes niet meer gemaakt maar des te meer gekoesterd. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland is afgelopen weekeinde niet geïn formeerd over een nieuwe olie lekkage uit de Tricolor, het autoschip dat momenteel wordt geborgen in het Nauw van Ca lais. „We zouden wel betere contac ten willen", liet woordvoerster A. Andriesse van Rijkswater staat directie Noordzee gister avond weten, „maar tot nu toe is dat niet gelukt." Een patrouillevliegtuig van de Nederlandse kustwacht ont dekte de vervuiling zaterdag ochtend 'bij toeval'. Het toestel dat praktisch dagelijks over de Noordzee vliegt, was verder naar het zuiden gestuurd. Fran se autoriteiten hadden gewaar schuwd. Niet voor de lekkage uit de Tricolor, maar voor bolle tjes olie op de kust bij Calais, he lemaal afkomstig van de vorig jaar bij Spanje gezonken olie tanker Prestige. Op zoek naar die verontreini ging zag de vliegtuigbemanning een spoor, aldus woordvoerster Andriesse, dat leidde naar de Tricolor. De olie bevond zich op Frans en Belgisch grondgebied Omdat olie uit de Tricolor etx- der dit jaar ook Nederlandse stranden zwaar vervuilde, be sloot Rijkswaterstaat eigen oliebestrijdingsvaartuigen in te zetten, de Area uit Schevenin- gen en het Vlissingse beton- ningsvaartuig Frans Naere- bout. De kans dat de olie op de kust komt, wordt nu klein geacht. De windrichting en windsnelheid zijn 'gunstig'. En de verontrei niging wordt vanaf vandaag door Rijkswaterstaat nog met een extra schip, het betonnings- vaartuig Rotterdam, bestreden. De Frans Naerebout en Rotter dam moeten met olieschermen de olie naar de Area varen, die de rommel kan innemen. Vraag blijft waarom Nederland niet is ingelicht. Voorlichter L. Walder van de bergingscom binatie Tricolor weet het niet. De combinatie, waarin Smit Rotterdam, het Antwerps sleep bedrijf URS en Multraship Ter- neuzen samenwerken, heeft direct contact met Franse én Belgische autoriteiten. De Tri color ligt op Frans grondgebied en de geborgen stukken van het schip gaan naar het Belgische Zeebrugge. De Fransen en/of Belgen zouden Nederland moe ten informeren. Dat is niet ge beurd. Rijkswaterstaat directie Noordzee was daar blijkbaar al bang voor. Woordvoerster An driesse van de directie: „We wil len betere contacten, maar tot op heden is dat niet gelukt." J. Rusthoven, chef van de wacht bij het kustwachtcentrum in Den Helder, is ook verbaasd over de gang van zaken. „Maar het belangrijkste is dat er actie wordt ondernomen. De rest mo gen de hoge heren uitzoeken." Rusthoven vraagt zich overi gens af of de aangetroffen olie - 'dikke pannenkoeken van twee bij vijf meter doorsnee', volgens hem - van de Tricolor afkomstig is. Resultaten van monsterop names zijn nog niet bekend. De bergingscombinatie is boven dien zelf direct in actie geko men, toen de lekkage zich voor deed bij het zagen van een stuk van de Tricolor. Dat kon snel. Het oliebestrijdingsvaartuig Union Beaver van URS is conti nu ter plekke. Dat er olie uit de Tricolor lekt, komt niet onverwacht. Naar schatting tien procent van de in totaal 2.200 ton brandstof in het schip kon eerder dit jaar niet worden geborgen. Sommige bij tanks waren onbereikbaar. De Tricolor wordt zoals bekend in negen stukken gezaagd. De neus wordt vandaag op een ponton gehesen. Als het weer meezit, is het karwei eind okto ber klaar. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het gemeen tebestuur van Middelburg wil een verschillend parkeertarief invoeren voor de zomer en de winter. Met die maatregel moet worden gestimuleerd dat meer bezoekers van de stad hun auto in een parkeergarage zetten. Vanaf volgend jaar moet het verschil in prijs tussen een par keerkaartje op straat en in de garage nog groter zijn dan het nu al is. Het invoeren van een zomer- en wintertarief is één van de maat regelen die het gemeentebe stuur wil treffen om de kinder ziektes van het parkeersysteem te herstellen. Anderhalf jaar geleden werd overal in Middelburg betaald parkeren ingevoerd. Speciale plaatsen voor bewoners ver dwenen. Uit een evaluatie van het nieu we beleid, die voor de zomer verscheen, bleek dat veel bezoe kers van de stad hun auto op straat parkeren. De parkeerkel ders worden nog onvoldoende gebruikt. Het gevolg is dat be woners op drukke dagen geen parkeerplaats meer kunnen vinden. Het zomertarief geldt van begin april tot eind september en loopt gelijk met het seizoen van de toeristenbelasting. Om ver schillende tarieven te kunnen heffen, moet de software van de parkeerautomaten worden aan gepast. Overigens wordt parke ren op straat vanaf volgend jaar ook in de winter duurder dan het nu is. De tarieven van de parkeergarages stijgen alleen mee met de inflatie. De prijs van een parkeerkaartje voor een plekje in straat midden in het centrum stijgt het meest, de prijs voor parkeerplaatsen die verder uit het centrum liggen het minst. Hoeveel een parkeer kaartje volgend jaar kost, wordt bepaald tijdens de begrotings behandeling door de gemeente raad in november. De Middelburgse gemeenteraad discussieert deze maand nog over de aanleg van een parkeer terrein aan de Sandberglaan, de wegnaar Sint-Laurens. Dat ter rein zou opengesteld moeten worden voor forensen, mensen die langere tijd willen parkeren en toeristenbussen. De provincie Zeeland heeft de aanleg van het terrein lange tijd geblokkeerd, in verband met de aansluiting van het terrein op de weg. De gemeente wil nu een ro tonde aanleggen en daar kan de provincie zich in vinden. Of de gemeenteraad dat ook kan, moet nog blijken. Dit voorjaar was er veel commentaar op de hoge kosten van de rotonde (ruim een miljoen euro). Wet houder L. Luitwieler van ver keer heeft inmiddels laten we ten dat het ook goedkoper kan. Volgend jaar gaat de parkeerga rage onder het nieuwe stads kantoor open. Om bezoekers naar die kelder en de parkeerkelder onder het nieuwe theater te leiden, is een nieuwe parkeerverwijssysteem nodig. Voor dat verwijssysteem is een bedrag van vierhonderddui zend euro nodig. In het voorjaar van 2005 wordt bekeken of de extra maatregelen het gewenste effect hebben gehad. Het liep met dat onderhoud van die Bevelandse school toch de spuigaten uit, vond een ouder. Na veel ergernis klom hij in de pen en schreef het school bestuur een brief. Dat er snel iets moest gebeuren aan de algehele staat van het pand en de toiletten in het bijzon der. Het schoolbestuur had zich de klacht aangetrokken en was ermee naar de ge meente gestapt. De directeur was trots op het behaalde on derhandelingsresultaat: de gemeente zou er een potje voor vrijmaken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23