!8
i
Schapen ontsnapt aan vuurzee
Regenton mee naar
huis op de achterbank
Achttien Austers landen in Blauwe Wijk
Nederland niet
ingelicht over
olielek Tricolor
Middelburgs college
wil parkeertarieven
voor zomer en winter
Gemeente stelt voor verwijderen auto 's voor alle wegen mogelijk te maken
Trots
Abonnementstarieven
zeeuwse almanak
maandag 8 september 2003
Tevreden
Drankrijder
belandt in sloot
Zonnepanelen
gestolen
Scooter gesloopt
Oud ondergoed
Wemeldinge
Verkenningen
Verbaasd
Duurder
Commentaar
BEVELANDEN/THOLEN
wak-
land-
mmer
deed
?rslag
A
eet
ver
ral op
om te
nooit
valt
ngei
fina-
lanks
miste
et fa-
Bak-
Ste-
erwee
i van
laven
mhet
en el-
ij zelf
toch
.nder.
Nieuwe wegsleepregeling Goes
kon
wed-
ireed
ope-
roege
n dat
!gn>
paar
s zou
ik.'
liters
rarei
.pal-
woon
nijde
itge-
spuit
Wel
UC1-
Goes
idig-
o vijf
ver-
ij ia-
rinnr Mieke van der Jagt
GOES - De gemeente Goes gaat
een nieuwe wegsleepverorde-
Bing instellen. Dat moet, omdat
in dc Wegenverkeerswet een
besluit is opgenomen dat een ze
kere uniformiteit in de Neder-
derlandse wegsleeppraktijk
nastreeft. Alle regels die ge
meenten hebben opgesteld voor
bet wegslepen van motorvoer
tuigen, zijn daarmee komen te
[pallen.
gemeenteraad bespreekt in
de vergadering van donderdag
september een voorstel
waarin het laten wegslepen van
auto's voor alle wegen in de ge
meente mogelijk wordt. In de
verordening kan een motor
voertuig worden weggesleept
als het geparkeerd staat op een
plaats waar het de veiligheid of
de vrijheid van het verkeer in
gevaar brengt. Ook is wegslepen
mogelijk om duidelijk aange
wezen weggedeelten of wegen
vrij te houden voor een bepaalde
reden.
Voor het daadwerkelijke weg
slepen wil de gemeente een
overeenkomst aangaan met het
bedrijf De Moor uit Wissenker-
ke, waarmee de gemeente ook in
de vorige wegsleepregeling za
ken heeft gedaan. Met De Moor
worden afspraken gemaakt
over tarieven in verschillende
klassen. Zo komt er een tarief
voor de zogenaamde loze rit, als
de takelwagen voor niks komt,
omdat de overtreder al vertrok
ken is. Er komt een tarief voor
sleepklussen, waarbij de eige
naar van de auto zijn bezit
claimt voordat het goed en wel is
weggebracht. En er komt een
apart tarief voor bergingen
waarbij het vehikel wordt opge
slagen. Uiteraard betalen de
overtreders de kosten allemaal
zelf. Dat is ook de bedoeling als
de auto's niet worden opge
haald, naar de sloop moeten
worden gebracht of worden ver
kocht. De eigenaar van de auto
moet ook de rit betalen die De
Moor maakt om de auto terug te
brengen.
Voor de stalling heeft de ge
meente nog geen tarief bedacht,
maar mocht het al te druk wor
den en de ruimte schaars, kan
dat nog in de verordening ver
anderd worden.
Als opslagplaats voor de wegge
sleepte auto's wil Goes het ter
rein van de Reinigingsdienst
aan het Geldelozepad aanwij
zen. De administratieve hande
lingen zullen worden afgewik
keld door medewerkers van De
Moor.
Met het bedrijf en met de politie
Zeeland heeft het gemeentebe
stuur de verordening doorgeno
men. Gebeleken is dat iedereen
er tevreden mee is. De raad be
oordeelt het voorstel tijdens de
openbare vergadering in het
stadhuis aan de Grote Markt,
die om 19.30 uur begint.
HEINKENSZAND Een veer
tigjarige vrachtwagenchauf
feur uit Woensdrecht is zater
dag in de sloot langs de oprit van
de A58 terecht gekomen. Hij
raakte op weg van de Sloeweg
naar de Rijksweg in een slip en
reed door de berm de sloot in. De
chauffeur bleek dronken. Hij
bad 4,5 keer meer gedronken
dan wordt toegestaan en moest
Ujnrijbewijs inleveren.
ILLAND - Langs de Oude
lijksweg in Rilland zijn afgelo-
weekeinde zonnepanelen
ptolen. De panelen waren be-
wtigd aan een paal. De bijbe-
kende kast werd vernield.
ÜDDELBURG - Onbekenden
lebben vrijdagmiddag tussen
lier uur en middernacht een
scooter vernield in Middelburg
De scooter stond geparkeerd
aan de Gravenstraat. De kap
aan de voorkant van de scooter
terd eraf gehaald en naast de
scooter gegooid. Alle bedrading
tas losgetrokken en de scooter
tas naar achter getrokken,
laardoor het slot in het wiel
rast kwam te zitten.
KMELDINGE - Museum
IVVaskot in Wemeldinge houdt
saterdag 13 september een on-
ierkledingshow.
Tijdens de show zijn ouderwetse
kledingstukken zoals hansop
pen en hemdrokken te zien. Be-
kalve kleren zijn er ook oude
tasmachines en strijkijzers.
Het museum is geopend van
10.00 tot 17.00 uur.
Veel rookontwikkeling bij de brand in een landbouwschuur in Kats.
door Mieke van derJagt
KATS - Brandweerlieden van Walcheren, Noord-Be
veland en Goes zijn zaterdag van vier uur tot na mid
dernacht bezig geweest met het blussen van een brand
in een landbouwschuur aan de Oostzeedijk in Kats.
Vijftig schapen, die in de schuur zaten, waren op tijd
buiten om aan de vuurzee te ontsnappen.
De familie De Regt fokt in de boerderij aan de Oost
zeedijk bijzondere schapen. De eigenaar had rond
half vier laswerkzaamheden in de schuur afgerond en
bemerkte even later dat de schuur in brand stond. De
beesten werden in veiligheid gebracht, terwijl de
brandweer de vuurzee al te lijf ging. Aan de schuur
viel weinig te redden, maar aan de rest van de boerde
rij des te meer. Een andere schuur, vol met stro, en het
wooonhuis moesten voortdurend worden natgehou-
den om niet ook vlam te vatten.
foto Mechteld Jansen
Het vuur was rond het avondeten onder controle,
maar tot ver na middernacht bleef de brandweer be
zig met nablussen. Gisterochtend werden de muren
van de schuur neergehaald, zodat de laatste vonken
konden worden geblust. Hoe hoog de schade is, was
zondag nog niet te precies becijferen maar de ver
wachting is dat die in de tonnen loopt.
De brand trok veel belangstelling. Vanaf de zeedijk
maar ook vanuit het dorp, was de brand goed te zien.
door Mieke van der Jagt
GOES - Veel mensen in de ge
meenten Vlissingen, Middel
burg, Borsele, Goes en Noord-
Beveland, klapten zaterdag de
achterbank van hun auto neer
om een regenton naar huis te
Advertentie
als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is
aanpassing van de abonnementstarieven noodzakelijk.
«Hgt:
oktober 2003 zijn de abonnementsprijzen van de PZC als
Maandabonnement
Kwartaalabonnement
^•jaarabonnement
Jaarabonnement
bij automatische
incassobetaling
19,45
56,60
110,00
217,00
bij acceptgiro
betaling
n.v.t.
58,60
114,50
221,00
vervoeren. Ruim op tijd om in de
komende herfst water op te van
gen voor de plantjes, voor de
tuin of voor schoonmaakklusjes
in en om het huis. Met de
Zeeuwse Watertonnendag sloot
het Centrum voor Internationa
le Samenwerking Zeeland
(COS) de actie 'Een ton voor wa
ter' af.
In aanvulling op het aanschou
welijk onderwijs over waterge
brek, dat de Zeeuwen in de
afgelopen maanden hebben ge
kregen, kregen ze ook nog een
brochure mee naar huis over het
belang van schoon drinkwater,
het gebrek eraan in een groot
deel van de wereld en over de
projecten in Bangladesh, die ge
deeltelijk worden betaald uit de
actie 'Een ton voor water'. Van
elke verkocht watervat, dat te
gen kostprijs kon worden aan
geschaft, gaat vijf euro naar
Bangladesh, waar putten wor
den geslagen, pompen worden
geïnstalleerd, sanitaire voorzie
ningen worden gemaakt en
waar mensen leren om drinkwa
ter op gevaarlijke gifstoffen te
testen.
Evenals in Zeeland is er in Ban
gladesh water zat, maar het is
vaak zout, giftig of met ziekte
kiemen besmet.
Het is niet de eerste keer dat de
actie in Zeeland wordt gevoerd.
Borsele deed al een paar jaar
eerder mee, maar ook in die ge
meente bleek er nog steeds be
langstelling voor de tonnen. Het
COS is daarom van plan ook
volgend jaar weer met de actie
te komen, waarbij er ook steeds
meer keuze komt in de modellen
van de tonnen. De kunststof va
ten zijn er in twee modellen. De
houten hebben de grootste in
houd: 240 liter.
Verschillende scholen volgen
dit jaar ook een speciaal ont
wikkeld lespakket, waarin kin
deren kennismaken met het le
ven van leeftijdgenootjes in
Bangladesh. De nadruk ligt op
de manier waarop kinderen in
Bangladesh en in Zeeland om
gaan met water.
Meneer Anrochte won een gratis
regenton met een loterij op de
Zeeuwse watertonnendag.
foto Mechteld Jansen
oktober 2003 zijn de losse verkoopprijzen als volgt:
Maandag t/m vrijdag 1,20
öterdag 1,70
Roemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen
^bestaande verspreidingsgebied van deze krant.
Wstabonnees worden portikosten doorberekend.
"ilnemen graag aan dat abonnees die een machtiging tot
•Jamatische afschrijving hebben verstrekt, akkoord gaan dat bij
Eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt
•Whouden.
formeer informatie, bijvoorbeeld over de nieuwe tarieven voor
^Postbezorging, kunt u contact opnemen met onze afdeling
^rsservice, bel gratis (0800) 0231 231
feente restyling van het dagblad PZC met duidelijk
Eenbare pagina's en thematische katernen stelt ons in staat u
Olijks te voorzien van een kwaliteitsproduct.
"•actie Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v.
door Mieke van der Jagt
WOLPHAARTSDIJK - Voor één keer was
de Wilhelminapolder, doordeweeks een
groot landbouwbedrijf, zaterdag eens
vliegveld. Dick de Ruiter uit de Blauwe Wijk
had zijn hobbyvrienden op visite.
De Ruiter, directeur van Transal Aero Ser
vices, en fantiek liefhebber van oude vlieg
tuigen, organiseerde voor de zevende keer
een Fly Inn voor leden van de Austerclub.
Meer dan achttien leden van de club kwa
men in 18 Austertoestelletjes naar Zeeland,
waar De Ruiter toestemming had gekregen
om achter zijn huis op het stoppelveld te
landen.
Op die manier kon er een beetje voor de
show worden gevlogen, zonder dat het
vliegverkeer op Midden-Zeeland daar last
van had.
De Ruiter legt uit waar de Austers vandaan
komen: „Ze zijn ontworpen in de Tweede
Wereldoorlog om verkenningen boven het
front uit te voeren. Austers zijn klein, ze
kunnen langzaam vliegen, overal landen en
opstijgen en ze zijn minder kwetsbaar dan je
zou denken. Het zijn prachtdingetjes van
buizen, hout en doek, die je snel en goed
kunt repareren. Ze zijn dan ook razendpo-
pulair."
Volgens de Ruiter zijn er naar schatting 400
leden van de internationale club van Aus-
terpiloten, maar die moeten het doen met
170 vliegtuigjes. „Er vliegen er nog in Au
stralië en Indonesië, maar de meesten zijn in
eigendom bij Britten. Van de achttien vlieg
tuigen die dit weekeind kwamen, waren er
vijftien van de overkant van de Noordzee.
Nog een Hollander, uit Seppe, is er met een
tje gekomen en die van mezelf, een exem
plaar uit 1950, reken ik ook mee. Willy See-
man en zijn vrouw Liesbet zijn met hun
vliegtuigje helemaal uit Denemarken ko
men vliegen."
De oudste Auster dit weekeinde was uit
1943, de jongste uit 1966. Inmiddels worden
de vliegtuigjes niet meer gemaakt maar des
te meer gekoesterd.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Nederland is
afgelopen weekeinde niet geïn
formeerd over een nieuwe olie
lekkage uit de Tricolor, het
autoschip dat momenteel wordt
geborgen in het Nauw van Ca
lais.
„We zouden wel betere contac
ten willen", liet woordvoerster
A. Andriesse van Rijkswater
staat directie Noordzee gister
avond weten, „maar tot nu toe is
dat niet gelukt."
Een patrouillevliegtuig van de
Nederlandse kustwacht ont
dekte de vervuiling zaterdag
ochtend 'bij toeval'. Het toestel
dat praktisch dagelijks over de
Noordzee vliegt, was verder
naar het zuiden gestuurd. Fran
se autoriteiten hadden gewaar
schuwd. Niet voor de lekkage
uit de Tricolor, maar voor bolle
tjes olie op de kust bij Calais, he
lemaal afkomstig van de vorig
jaar bij Spanje gezonken olie
tanker Prestige.
Op zoek naar die verontreini
ging zag de vliegtuigbemanning
een spoor, aldus woordvoerster
Andriesse, dat leidde naar de
Tricolor. De olie bevond zich op
Frans en Belgisch grondgebied
Omdat olie uit de Tricolor etx-
der dit jaar ook Nederlandse
stranden zwaar vervuilde, be
sloot Rijkswaterstaat eigen
oliebestrijdingsvaartuigen in te
zetten, de Area uit Schevenin-
gen en het Vlissingse beton-
ningsvaartuig Frans Naere-
bout.
De kans dat de olie op de kust
komt, wordt nu klein geacht. De
windrichting en windsnelheid
zijn 'gunstig'. En de verontrei
niging wordt vanaf vandaag
door Rijkswaterstaat nog met
een extra schip, het betonnings-
vaartuig Rotterdam, bestreden.
De Frans Naerebout en Rotter
dam moeten met olieschermen
de olie naar de Area varen, die
de rommel kan innemen.
Vraag blijft waarom Nederland
niet is ingelicht. Voorlichter
L. Walder van de bergingscom
binatie Tricolor weet het niet.
De combinatie, waarin Smit
Rotterdam, het Antwerps sleep
bedrijf URS en Multraship Ter-
neuzen samenwerken, heeft
direct contact met Franse én
Belgische autoriteiten. De Tri
color ligt op Frans grondgebied
en de geborgen stukken van het
schip gaan naar het Belgische
Zeebrugge. De Fransen en/of
Belgen zouden Nederland moe
ten informeren. Dat is niet ge
beurd. Rijkswaterstaat directie
Noordzee was daar blijkbaar al
bang voor. Woordvoerster An
driesse van de directie: „We wil
len betere contacten, maar tot
op heden is dat niet gelukt."
J. Rusthoven, chef van de wacht
bij het kustwachtcentrum in
Den Helder, is ook verbaasd
over de gang van zaken. „Maar
het belangrijkste is dat er actie
wordt ondernomen. De rest mo
gen de hoge heren uitzoeken."
Rusthoven vraagt zich overi
gens af of de aangetroffen olie -
'dikke pannenkoeken van twee
bij vijf meter doorsnee', volgens
hem - van de Tricolor afkomstig
is. Resultaten van monsterop
names zijn nog niet bekend. De
bergingscombinatie is boven
dien zelf direct in actie geko
men, toen de lekkage zich voor
deed bij het zagen van een stuk
van de Tricolor. Dat kon snel.
Het oliebestrijdingsvaartuig
Union Beaver van URS is conti
nu ter plekke.
Dat er olie uit de Tricolor lekt,
komt niet onverwacht. Naar
schatting tien procent van de in
totaal 2.200 ton brandstof in het
schip kon eerder dit jaar niet
worden geborgen. Sommige bij
tanks waren onbereikbaar. De
Tricolor wordt zoals bekend in
negen stukken gezaagd.
De neus wordt vandaag op een
ponton gehesen. Als het weer
meezit, is het karwei eind okto
ber klaar.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het gemeen
tebestuur van Middelburg wil
een verschillend parkeertarief
invoeren voor de zomer en de
winter. Met die maatregel moet
worden gestimuleerd dat meer
bezoekers van de stad hun auto
in een parkeergarage zetten.
Vanaf volgend jaar moet het
verschil in prijs tussen een par
keerkaartje op straat en in de
garage nog groter zijn dan het
nu al is.
Het invoeren van een zomer- en
wintertarief is één van de maat
regelen die het gemeentebe
stuur wil treffen om de kinder
ziektes van het parkeersysteem
te herstellen.
Anderhalf jaar geleden werd
overal in Middelburg betaald
parkeren ingevoerd. Speciale
plaatsen voor bewoners ver
dwenen.
Uit een evaluatie van het nieu
we beleid, die voor de zomer
verscheen, bleek dat veel bezoe
kers van de stad hun auto op
straat parkeren. De parkeerkel
ders worden nog onvoldoende
gebruikt. Het gevolg is dat be
woners op drukke dagen geen
parkeerplaats meer kunnen
vinden.
Het zomertarief geldt van begin
april tot eind september en
loopt gelijk met het seizoen van
de toeristenbelasting. Om ver
schillende tarieven te kunnen
heffen, moet de software van de
parkeerautomaten worden aan
gepast. Overigens wordt parke
ren op straat vanaf volgend jaar
ook in de winter duurder dan
het nu is. De tarieven van de
parkeergarages stijgen alleen
mee met de inflatie. De prijs van
een parkeerkaartje voor een
plekje in straat midden in het
centrum stijgt het meest, de
prijs voor parkeerplaatsen die
verder uit het centrum liggen
het minst. Hoeveel een parkeer
kaartje volgend jaar kost, wordt
bepaald tijdens de begrotings
behandeling door de gemeente
raad in november.
De Middelburgse gemeenteraad
discussieert deze maand nog
over de aanleg van een parkeer
terrein aan de Sandberglaan, de
wegnaar Sint-Laurens. Dat ter
rein zou opengesteld moeten
worden voor forensen, mensen
die langere tijd willen parkeren
en toeristenbussen.
De provincie Zeeland heeft de
aanleg van het terrein lange tijd
geblokkeerd, in verband met de
aansluiting van het terrein op de
weg. De gemeente wil nu een ro
tonde aanleggen en daar kan de
provincie zich in vinden. Of de
gemeenteraad dat ook kan,
moet nog blijken. Dit voorjaar
was er veel commentaar op de
hoge kosten van de rotonde
(ruim een miljoen euro). Wet
houder L. Luitwieler van ver
keer heeft inmiddels laten we
ten dat het ook goedkoper kan.
Volgend jaar gaat de parkeerga
rage onder het nieuwe stads
kantoor open.
Om bezoekers naar die kelder en
de parkeerkelder onder het
nieuwe theater te leiden, is een
nieuwe parkeerverwijssysteem
nodig.
Voor dat verwijssysteem is een
bedrag van vierhonderddui
zend euro nodig. In het voorjaar
van 2005 wordt bekeken of de
extra maatregelen het gewenste
effect hebben gehad.
Het liep met dat onderhoud
van die Bevelandse school
toch de spuigaten uit, vond
een ouder.
Na veel ergernis klom hij in
de pen en schreef het school
bestuur een brief. Dat er snel
iets moest gebeuren aan de
algehele staat van het pand
en de toiletten in het bijzon
der. Het schoolbestuur had
zich de klacht aangetrokken
en was ermee naar de ge
meente gestapt. De directeur
was trots op het behaalde on
derhandelingsresultaat: de
gemeente zou er een potje
voor vrijmaken.