PZC Zuchten onder boekenlast Evenwichtig beeld Kluiver Groepsexpositie in Galerie/Atelier Sia WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL Bundel eerbetoon aan overleden historicus Lesmateriaal lezers schrijven kunst II woensdag 3 september 2003 Oproep aan vissers jonge tong te sparen Traject Zwaar Piggelmee Honden II Skeelerwedstriji Vriendenbundel Kritiek Oosters URK - De Federatie van Visse rijverenigingen heeft de leden opgeroepen jonge tong te spa ren. De tongvangsten zijn zo goed, met name van kleine tong, dat vissers in de verleiding ko men om ondermaatse vis aan te voeren en buiten de normale handelskanalen te verkopen. In een open brief maakt Federatie voorzitter B. Daalder daar mel ding van. In een visverwerkend bedrijf in Urk werden vorige maand der tig kisten te kleine tong ontdekt. „Vissers die menen om nu voor een korte termijn-succes te gaan, die benadelen zichzelf, maar wat nog erger is, zij bena delen hun collega's", schrijft Daalder. De Federatie-voorzit ter heeft overleg gevoerd met de voorzitters van de beheersgroe- pen waarin vissers zich hebben .verenigd, en met de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Na tuur en Voedselkwaliteit (LNV) Daalder weet niet of zijn actie heeft geholpen. Hij zegt moed te putten uit de stijging van de prijzen voor de kleinste tong soorten. Die schommelden in augustus rond de vier euro per kilo. De prijzen stonden flink onder druk. „Nu is er een euro bijgekomen", meldt Daalder. De Federatie van Visserijver enigingen is er veel aan gelegen de boel op orde te houden, om dat de goede tongvangsten vol gens Daalder mede te danken zijn aan de sanering van de Ne derlandse vloot én de terughou dendheid van Nederlandse vis sers. „We vissen nu al meer dan tien, twaalf jaar binnen de quo ta. Als je zoiets lang genoeg vol houdt, krijg je er op den duur wat voor terug." Opvallend veel jonge tong van twee, drie jaar oud komt nu in de vangst, merken vissers. Het is altijd de vraag of zo'n ontwik keling zich vertaalt in een hoger quotum voor het volgend jaar. Visserijbiologen adviseren de Europese Unie over de nieuwe visquota. Vissers verwijten hen nogal eens achter de feiten aan te lopen. Daalder heeft vorige week al een bespreking gehad gehad bij het Nederlands Insti tuut voor Visserijonderzoek (RIVO). „Dit jaar zijn wij er als vissers gelukkig vroeg bij." door Henk Postma Het grote sjouwen is weer begonnen. Stapels boeken krijgen ze weer mee naar huis, de studenten en scholie ren die deze week aan de slag gaan in het voortgezet onderwijs en de middel bare of hogere beroepsopleidingen. Ou ders kreunen onder de last van de reke ningen die ze ervoor krijgen gepresen teerd. En de scholieren zelf bezwijken welhaast onder het gewicht van het pa pier. Te oordelen naar de jammerklach ten wordt het ieder jaar erger. Directeur L. de Looff van Walcherse boekhandel De Ruiter Fanoy wordt daar soms wel eens een beetje moe van. Volgens hem is het net zo erg als in ieder ander jaar. Met de invoering van het Studiehuis (ook wel Tweede Fase genoemd) scho ten de kosten van de boeken en lesmate rialen in het voortgezet onderwijs de hoogte in. Veel boeken waren niet eens tijdig beschikbaar. Op de scholen ston den de kopieermachines roodgloeiend om leerlingen aan provisorisch ver vaardigd lesmateriaal te helpen. Maar dat was vijf jaar geleden. „Sindsdien zijn de prijzen zo'n beetje stabiel, wat neerkomt op een stijging die gelijk is aan de inflatie: zc'n 3 tot 4 procent per jaar", zegt L. de Looff, wiens boekhan del De Ruiter Fanoy het overgrote deel van de scholen in Zeeland bedient. Tijdige levering verzekerd. Nou ja, een enkele uitzondering daargelaten. „Er kan eens een boekje in herdruk zijn. Dan moeten we daar even op wachten. Vaak wordt zo'n boek toch pas later in het schooljaar gebruikt. En zo zijn er nu bijvoorbeeld ook wat problemen in de mbo-sector bouwkunde. Maar ook dat wordt wel weer opgelost." En wat de prijzen betreft? „Ja", zegt De Looff, „die zijn gewoon hoog. Ouders moeten vaak veel geld betalen. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar als boekhandel kunnen we daar niets aan veranderen." Consumentenorganisaties stellen dat schoolboeken 20 procent goekoper kunnen zijn. Klopt, geeft De Looff me teen toe. „Want dat is precies onze mar ge. Daar houden we onze mensen mee aan het werk. Als we die er af halen, dan kan ik niet het hele jaar door 23 mensen vast in dienst houden, met in de drukke zomertijd nog veel extra krachten erbij om de scholen van boeken te voorzien." Hoewel deze week - op soms wel vijftien scholen tegelijk - de duizenden pakket ten boeken worden afgeleverd, is de schoolboekhandel ook de rest van het Boekenpakketten sorteren op het Goese Lyceum. jaar druk in de weer. Aan het stapeltje boeken dat elke leerling aan het begin van het schooljaar krijgt, gaat ruim een half jaar werk vooraf. Al in januari be ginnen de eindeloze onderhandelingen met ministeries en uitgevers, waarna uiteindelijk de definitieve boekenlijs ten worden opgesteld. De Ruiter F anoy regelt voor het merendeel van de Zeeuwse scholen het traject van boe kenlijst tot boekenpakket. Naast de aankoop en verhuur van de boeken, re gelt het bedrijf ook de inname, het voorraadbeheer en het versturen van de nota's. Maar, benadrukt De Looff, het is de school die uiteindelijk bepaalt wat voor boeken de leerlingen nodig hebben, en wat de prijs is die er voor in rekening wordt gebracht. Hij wil het niet hebben over sommige beroepsopleidingen. Want daar heb je soms heel dure boeken voor nodig, die je overigens vaak later in je beroep ook nog nodig hebt. Maar de overe scholen en opleidingen weten de kosten volgens hem in Zeeland door gaans heel aardig te beperken. „Neem nou het Goese Lyceum. Daar le veren we voor havo-2 een pakket van 29 boeken. Het Goese Lyceum vraagt daar 193 eurohuurvoor. In de hogere klassen van het vwo kost een pakketje boeken heel wat meer. Maar veel hoger dan 350 euro komt volgens De Looff op de scho- foto Willem Mieras len die hij in Zeeland bedient niet voor. In vergelijking met andere provincies is dat nog aan de lage kant. Dat komt vol gens hem doordat de scholen er nog al lemaal een boekenfonds op na houden, waarmee grote prijsschommelingen kunnen worden opgevangen. „Dan heb je ook nog dat de ene school voor elk jaar de precieze kosten doorberekent, en dat de andere de kosten over de schooljaren verdeelt." De grootste uitgever van schoolboeken in ons land, Wolters Noordhoffbeloof de eind vorig jaar dat het de scholieren van hun veel te zware boekentassen zou afhelpen. Dikke boeken zouden in twee of meer dunnere delen worden ge splitst. Maar zelfs wat het gewicht van de boeken betreft, is er niets veranderd. De Looff puft nog even na: „Ik kan met de hand op het hart verklaren, dat ze nog steeds zwaar zijn." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactieti beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat: redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen wordt niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Der dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overj weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van 28-8 wordt ge schreven: „De te krappe plek waar in Middelburg een schouwburg moet verrijzen, zou in de huidige staat gelaten moe ten worden om bij wijze van uit zondering fijn buiten te spelen. Een mooi stuk over de recente Amerikaanse inspannningen in Bagdad zou er veel en dankbaar publiek trekken." Het is me uit het hart gegrepen want ik heb daar ook regelmatig aan moeten denken. De laatse jaren voor mijn werk regelmatig bezoeker in het Bagijnhofnaast deze nu desolate locatie. Op een van de gevels staat: 'Samenwerking geeft een vreugd aan ieder'. De afbraak van dichtbij meege maakt en nu een groot gat in de boezem van Middelburg, waar het historische verleden nu tot in de kern wordt blootgelegd. „Een mooi historisch labyrint". Dat heeft Middelburg nog niet. Onder het stof vandaan voor even om daarna weer snel uit de as te moeten herrijzen voor 'een schouwburcht' die zijn weerga niet kent. Ik zou wel willen plei ten voor de opbouw begint voor een historisch/openlucht/spek takelstuk op deze locatie waar in o.a. politici, Woongoed, de toekomstige docenten en stu denten van de Rooseveltaeade- mie en alle (oud)bewoners van het Bagijnhof deelnemen aan dit spektakelstuk 'Samenwer king geeft een vreugd aan ieder'. Ik denk dat het niet alleen toe risten zal trekken maar vooral vele Middelburgers. 'Een histo risch labyrint', dat lijkt me ook wel iets voor Middelburg. Piet de Bruin Poelendaeleweg 6 Middelburg Naar aanleiding van de veroor deling tot een boete van 200 eu ro voor de mevrouw die haar Beagle in de kofferbak had op gesloten, waardoor de hond is gestikt (PZC, 27-8) wil ik met afschuw reageren, dat deze boe te zo laag is uitgevallen. De mevrouw sluit haar hond op de kofferbak zonder licht lucht in de zomerperiode ij gaat daarna vrolijk naar et concours hippique zitten lc ken. Logischerwijs is het art dier een gruwelijke dood tegJ moet gegaan. In de hitte en zo: der zuurstof langzaam gestikt Probeer er eens een voorstelli; van te maken hoe dit gegaan in het donker! Haar 'straf' i» staat nu uit een boete van ee miezerige 200 euro, met ancM woorden als je een hond wille) en wetens op zo'n manier f dood injaagt, is het leven va dat dier niet meer waard danc. bedrag. Hieruit blijkt nogmaa: dat het hoognodig is dat U recht van het dier in de grout wet opgenomen dient te wo: den, zoals in Duitsland reedsM geval is. Laten we hopen datb: de volgende verkiezingen g| Partij voor de Dieren één g meer zetels zal gaan halen, al dat we dit soort uitwassen ino# 'rechtsysteem' grondig kunne gaan aanpakken en dat er stras fen uitgedeeld gaan worde naar verhouding tot het mis drijf. Hoewel er naar mijn idij niet eens een redelijke straft bedenken is voor dit soort wat- gedrag. J.W.H.Hw Sint Jacobsstraat Vlissingt AXEL - Vanaf de Rooseveltlae in Axel gaat zaterdag 6 septet ber de zevende editie van e skeelerwedstrijden en -toe-, tocht van start. Naast wedstri; den met toprijders uit de Neder] landse competitie strijde: plaatselijke rijders om de Zee land skeelercup. In de toertoci; op de omloop van 1900 mete verzamelen de deelnemers zc- veel mogelijk stempels in twee stempelkramen op hi parcours. De toertocht begiij om 14.00 uur. Om 15.30 uura veteranen, dames en C-rijden De internationale A-categoii: start om 16.30 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Iemand met een ervaring van eeuwen, een overlevende uit een voorbije tijd, een van de laatste voorbeel- dén van de uomo universale, ge verseerd in vele Icünsten, am bachten en wetenschappen, de meest historische historicus. Het zijn karakteriseringen uit de onlangs verschenen bundel Hein Kluiver, een Zeeuws cul tuurhistoricus. Het door Frits Smulders en Erik van der Doe samengestelde en geredigeerde boek is een voorbeeldig en voor het grootste deel zeer lezens waardig eerbetoon aan Hein Kluiver (1942-1998), de 'onder koning van Zeeland'. Die laatste typering, twee keer aangehaald in de bundel, is mis schien de minst treffende. Klui ver speelde een belangrijke rol in het Zeeuwse cultuurleven. Hij was onder meer bestuurslid en hoofdconservator van het Koninklijk Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen, redacteur van het tijdschrift Nehalennia, lid van de redactie commissies van de Encyclope die van Zeeland en het tijd schrift Zeeland, bestuurslid van de Zeeuwsche Vereeniging voor Dialectonderzoek, Stichting De Zeeuwsche Taele en Stichting Huize 's Hertogenbosch. Vooral zijn greep op het reilen en zeilen van het Zeeuwsch Genootschap was groot, zijn politieke invloed wellicht ook, maar hij had geen politieke macht. Dus was hij geen onderkoning, eerder een schatbewaarder van het Zeeuwse erfgoed. De bovengeciteerde lijst aan functies geeft een indicatie hoe Advertentie 26aug t/m 7 sept 2003 0900 33 00033 ^^éASSIEKERINFORT ellewoutsdijk l.Historie DU SOLD Al van Igor Stravinsky drukbezet Kluiver was, en dan is zijn beroep nog niet eens ver meld. De Middelburgse histori cus werkte vierentwintig jaar bij het Instituut voor Neder landse Geschiedenis in Den Haag, waar hij zich bezighield met de correspondentie van Willem van Oranje, en was al die tijd ook druk doende met zijn promotieonderzoek, wat een half jaar voor zijn dood resul teerde in het proefschrift De souvereine en independente staat Zeeland, waarin hij de rol belicht die Zeeland speelde bij het beëindigen van de Tachtig jarige Oorlog. Zijn verdiensten als muziekhis toricus, dialectonderzoeker en restaurator mogen evenmin over het hoofd worden gezien. De term uomo universale, gebe zigd door zijn promotor Wij nand Mijnhardt, is dan ook geenszins overdreven. Zo iemand verdient een boek. Dat is de gedachte die kort na Kluivers overlijden opkwam bij Smulders en Van der Doe, twee prominente leden van het Zeeuwsch Genootschap. Maar wat voor boek moest dat wor den? Ze kozen voor een vrien denbundel, met teksten van en over hem. Het boek bestaat uit zes afdelingen waarin achter eenvolgens de historicus, de muziekhistoricus, de dialecton derzoeker, de restaurator, Klui vers rol in het Zeeuwse cultuur leven en zijn nagedachtenis aan bod komen. De aanduidingen spreken voor zich, de afdeling 'Nagedachtenis' bevat in me- moria die kort na het overlijden van de historicus zij n uitgespro ken of gepubliceerd. Alle overige afdelingen bevat ten een of meer teksten van Kluiver zelf. De meeste komen daardoor opnieuw of zelfs voor het eerst in druk beschikbaar. De samenstellers hebben de tek sten met zorg geredigeerd en ernaar gestreefd zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de bijpassende illustraties te verhogen. Daardoor maken ook deze bijdragen deel uit van de hommage, die de gehele bundel natuurlijk is. Maar Smulders en Van der Doe zijn niet in de val kuil gestapt die levensgroot gaapte. Als historicus en zeker als bestuurslid van het Zeeuwsch Genootschap was Kluiver, ondanks zijn verdien sten, bepaald niet onomstreden. Bij zijn artikelen en proefschrift baseerde hij zich niet altijd op de recentste publicaties, zijn Zeeuwse patriottisme vertroe belde soms zijn wetenschappe lijke blik en in verschillende be- stuurscrises in het Genootschap speelde hij een cruciale rol. Natuurlijk wordt dat in het vriendenboek niet breed uitge meten, maar het wordt evenmin onder het tapijt geveegd. De in leiding van de samenstellers is een gedegen verantwoording van hun werkwijze. Ze consta teren dat de bundel een positief beeld van Hein Kluiver schetst. „Hiermee willen wij niet de in druk wekken dat er geen kritiek mogelijk is op zijn wetenschap pelijk oeuvre of op zijn openba re activiteiten." Verschillende vooraanstaande historici zijn door Smulders en Van der Doe benaderd met de vraag een kri tische beschouwing over de wetenschapper Kluiver te schrijven, maar weigerden om uiteenlopende redenen. Naar een kritische bijdrage over zijn rol in het Zeeuwse cultuurleven is niet echt gezocht, maar te recht concluderen de samen stellers dat het gevaar groot was dat die in anekdoten of een per soonlijk gekleurd relaas zou blijven steken. „Wellicht is het ook nog te vroeg voor een seri euze beoordeling van dit as pect." Dergelijke inleidende op merkingen nemen elke criticus van deze bundel bij voorbaat de wind uit de zeilen. Des te ver- frissender is het vervolgens te merken dat verschillende au teurs - waaronder de samenstel lers - Kluiver desondanks niet sparen. Hein Kluiver, een Zeeuws cultuurhistoricus schetst daarom wel degelijk een behoorlijk evenwichtig beeld van deze uomo universale. Dat na het dichtslaan van dit boek - Hein Kluiver was volgens sommigen een van de laatste voorbeelden van de uomo universale. foto Lex de Meester het lezen is bepaald geen straf, uitgezonderd Kluivers specia listische artikelen over muziek - bewondering voor een zo pro ductief leven overheerst, is niet meer dan terecht. Frits Smulders en Erik van der Doe (samenst.): Hein Kluiver, een Zeeuws cultuurhistoricus, Middel burg /Zierikzee, druk: ADZ Vlissin- gen, 384 blz, geïll. engeb., isbn 90-9017188-6, prijs: 35 euro. door Anita Tournois PHILIPPINE - Vier in de streek wonende kunstenaressen, Leslie Martin, Christa van der Heide, Marij Bekkers en Sia Braakman, tonen hun werk in een gezamenlijke expositie. De verschillende disciplines, glaskunst, juwelen, keramiek en schilderijen zorgen voor een bijzonder gevarieerd geheel in Galerie/Atelier Sia. Toch zijn in belijning en gebruik van ne venmateriaal bepaalde overeenkomsten opmerkelijk. Een materiaal waar veel gebruik van wordt gemaakt is metaaldraad, als versie ring of met een bedoeling; zoals in de ob jecten van Van der Heide. Op een zwart geschilderd vlak is met draad en gips een mens uitgebeeld. De open hand wil een kluwen, gevormd uit rood gelakt lint van lood, weggooien. „Het is de angst voor la waai. Het schiet voorbij en is niet te ont wijken", legt Van der Heide uit. Vleugels van draad, die in een ander werk in een hoek kleven, en een object met opgewerk te wormvorm, omwonden met ijzerdraad, beelden gevangenschap uit. Van der Hei de: „Het weg willen, maar op de een of an- Sereen, keramiek van Sia Braakman. foto Camile Schelstraete dere manier verstrengeld zitten, er niet aan kunnen ontsnappen." In een van haar schilderijen zijn kleine witte poppetjes en rode kruistekens uitge strooid over een zwart vlak. De menselijke beperking blijkt een grote inspiratiebron, uitgebeeld in zwart, rood en wit. Een kleurencombinatie die aan het werk een bepaalde dramatiek verleent. Voor Braakman blijft blauw de boven toon voeren. Keramische vazen en scha len van Braakman, soms heel fijn gepo lijst, waardoor een prachtige tekening wordt verkregen, deels geglazuurd, zijn ook vaak versierd met koperdraad of neergelegd op spiralen. Recenter werk laat wel een kleine verschuiving zien rich ting minder kleur, het toepassen van meer wit, en minder versiering. Het werk oogt wat strakker en doet enigszins Oosters aan. Ook het toepassen van originele te kens en patronen uit andere culturen is blijvend en keert steeds terug. Bijzonder zijn de platen van plexiglas, waarop kera mische delen zijn verwerkt. In Sereen is de afbeelding van een mens te zien, echter zonder mond. Braakman: „Hier is alles vol harmonie, men hoeft niet meer te praten." Haar andere werk, abstracte schilderijen in primaire en felle tinten, zijn zeer tegengesteld aan de keramiek, zowel in kleurgebruik als stijl. Juwelen van Bekkers worden geïnspireerd door het omringende landschap, polder, strand en zee, die zij vastlegt op foto's. Deze foto's of delen ervan vormen achterliggend beeldmateriaal voor armbanden, bro ches, oorbellen en kettingen, al naarge lang het ontwerp. Fraai uitgestald en ge presenteerd in kleine vierkante houten raamwerkjes of laatjes. Met vormen van mosselschelpen, wier, keien, structuren van zand of klei, golf- en vlechtpatronen, vele vissenschubbetjes over elkaar of in elkaar schuivende hekjes. Verwerkt tot ragfijne sieraden waarbij veel gebruik wordt gemaakt van koper- of zilverdraad, dat in elkaar wordt gedraaid. Toch zijn er ook sieraden met een strakke vormgeving, net als de geklopte zilveren schaal van haar hand met zowel een bol- als hol vorm Schalen zijn er ook van Martin, maar dan van glas en met een Japans tintje. Witte transparante vierkante vormen, plat zo wel als verdiept, versierd met zwarte en azuurblauwe lijnen, die het werk door kruisen en vergezeld van zwarte eetstok jes. Glas-in-lood werk is er in de vorm van raamhangers waar verschillende blauw- schakeringen de boventoon voeren. Tentoonstelling t/m 28 september, Galerie/ Atelier Sia, Waterpoortstraat 2a, Philippine. Openingstijden: vrij-,za- en zondagmiddag van 13.00-17.00 uur Entertainer Sven Ratzke pas in de lange traditie van hel Duitse nachtclubcabaret zoals we dat kennen van onder ander Mariene Dietrich, de film Cabc ret, Zarah Leander, Romy Haa. en La Pat. Satirisch, sensueels sentimenteel, op het randje vat kunst en kitsch, vleiend maar ook vilein. De zesentwintigjarige Ratzke: als Duitser opgegroeid in Ne derland. Vier jaar geleden pre senteerde hij zijn eerste chan sonprogramma, volledig in het Duits. Hij nam daarin liederen en muziek op van Fassbinder, Brecht en Dietrichs componist Hollaender. Een jaar later ver huisde Ratzke naar Berlijn om van daaruit zijn carrière voort te zetten, overigens met hulp van de Nederlandse regisseur Pieter Vrijman en componist Jan Pieter Koch. Zijn tweede show bleek een groot succes .Ratzke toerde doe: Duitsland, Nederland en Dene marken en kwam vorig jaar me de voorstelling Heaven is in Germany. Nu werkt hij volop aan de opvolger Grand Hotel. Die gaat in oktober in première in Duitsland en de maand daan op in Nederland. Elementen uit Grand Hotel laat Ratzke deze zomer zien op verschillende fes tivals, zoals De Boulevard, Noorderzon en Kunstfest Wei- mar en vanavond in het Middel burgse Abdijprogramma van het Zeeland Nazomer Festival Met zijn band creëert Ratzke een nachtclubsfeer van weleer Zijn chansons zijn minidrama f Hij mixt daarin muzikale stijler als reggae, chanson, pop, coun try, funk en schlager. In muziek en presentatie is hij ongrijpbaar „Hij is androgyn en dus noch man noch vrouw", schreef het Utrechts Nieuwsblad over hem „Hij is een beetje Duits en een beetje Nederlands, maar eigen lijk geen van beiden. Hij is geen uitgesproken theaterman, zan ger of cabaretier, maar dat alle maal." De Duitse pers is net zo lovend als de Nederlandse. De West- deutsche Zeitung schreef: „Ratzke is een ongelooflijk ta lent; vol passie, uitdrukking, expressief en met grootse stem Hij laat zich meevoeren door golven en wind, schommelt een zaam op het schuim en zingt prachtige chansons vol Sehn- sucht en hartepijn." Sven Ratzke, vanavond op het Ab- j dijplein in Middelburg, aanvang 21.30 uur. Pagina 15: evenementenagenda

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 28