FILM BY WE ESS Helemaal ingepakt in een electronisch toneelstuk 25 Talkshows Openlucht 1835 1 Prijzen Zee dinsdag 2 september 2003 >zc Als ik loop langs het strand moet ik altijd dicht bij de zee zijn ik loop dan heel aan het randje en zij streelt mijn voeten zij betast ze, of ze mijn blinde moeder is de zee was groot ze was vol witte koppen vanmorgen want het waaide hard overal danste het schuim de golven waren boos en trots ze sprongen als valse wolven en toonden hun witte tanden maar ik was rustig en stond hoog in de wind ik stond als een oude koning als ik zie overzee ben ik sterk en machtig en mijn tanden staan vast op elkaar Met Van Schagen op het Domburgse strand De Amsterdamse filmer Kees Hin heeft iets met de gedichten van J.C. van Schagen. Het was zijn buur man en vriend, schrijver K. Schippers, die hem jaren geleden wees op het oeu vre van de Domburgse bard. Vanwege zijn gebruik van gevonden voorwer pen, zijn scherpe blik op het alledaagse en zijn diepzinnige bespiegelingen naar aanleiding van onbeduidende voorvallen, werd Van Schagen in de ja ren zestig door de dichters rond het tijdschrift Barbarber (naast K. Schip pers onder anderen ook J. Bernlef) als een voorloper en geestverwant gezien. In die roerige jaren zestig voelde ook Hin zich meteen aangetrokken door de poëzie van Van Schagen. „Een man als Van Schagen moedigt je aan om buiten de gevestigde wereld te staan, dat an archistische zonder agressie, volko men je eigen gang gaan, dat inspi reert." Hin heeft even pauze genomen. In een studio in de Amsterdamse staatslie denbuurt werkt hij hard aan de montage van Zomerzee, de eerste korte film uit de reeks Gedichten uit Zee. Dat is een project van de van oorsprong Zeeuwse filmmaak ster en -producent Digna Sinke. Voor Film by the Sea heeft zij negen Nederlandse filmmakers gevraagd een gedicht over de zee te verfilmen. Volgend jaar is de hele reeks te zien tijdens het filmfestival, maar dit jaar gaat de eerste in première, de film van Kees Hin. „Digna en ik kennen elkaar al ons hele filmleven", vertelt hij. „We wer ken allebei voornamelijk documentair, zij het dat zij meer de kant opgaat van speel films met elementen uit de documentaire, terwijl ik documentaires maak met speel filmelementen erin. Het lag voor de hand dat ze mij ook zou vragen een gedicht over de zee te verfilmen." Hin wist meteen dat het een vers van Van Schagen moest worden. Jaren geleden had hij de dichter al eens geciteerd in zijn film pje Er zijn nog Zeeuwen. Hij koos voor het gedicht 'Zee', dat volgens hem in zijn een voud raakt aan de essentie van het bestaan. „Het is een lichtvoetig gedicht over een wandeling aan het strand. Je loopt langs de zee en plotseling word je overvallen door een lichte emotie, zoals je dat in dit gedicht leest. Van Schagen begint dromerig iets te zeggen, dan weidt hij uit, komt hij met de vergelijking van valse wolven die hun tan den laten zien en plotseling confronteert hij je met de vraag 'Wil je nu wel of niet graag sterven?' Ik zie het als een performance in taal, als een mooie solo van Thelonious Monk of het begin van het pianoconcert in f van Ravel. Iets heel vluchtigs, ogenschijn lijk bij toeval ontstaan, maar je vraagt je af hoe ineens die diepgang wordt bereikt." Dat terloopse van Van Schagen, diens een voud, de manier waarop hij met het toeval speelt, dat is wat Hin met Zomerzee ook voor ogen had. „Zijn lichtvoetige manier om het over sterfelijkheid te hebben, die trof me. Die weigering om zwaarwichtig te doen, wat ik sterk heb bij het filmen, waar door iets juist een bepaald gewicht krijgt. Ik besloot gewoon met het gedicht het strand op te gaan, het te laten lezen aan wandelaars die ik daar tegenkwam en te vragen wat hun hoogtepunt of dieptepunt was. Dat moest in Domburg gebeuren, want ik wilde natuurlijk ook de verloren tijd van Van Schagen herbeleven en op film vastleggen. Voor de film was maar weinig geld beschikbaar. De opnamen moesten in twee dagen gebeuren. Natuurlijk was dat ook bepalend voor wat ik ging doen, maar cruciaal was toch wel dat ik dezelfde toe valligheid nastreefde die zo kenmerkend is voor Van Schagens werk." Hin besefte dat hij ook andere ideetjes, die hij ooit eens had genoteerd, in de film kwijt kon. „Net als iedereen heb ik zo'n vergaar bak. Ik had ooit eens een interview met een museumdirecteur gelezen die vertelde dat je als je heel vroeg opstaat op zee een prach- tigroze licht kuntzien. Ik dacht: 'Daar ga ik dan nu meteen naar zoeken.' Gewoonlijk is Valentijn Byvanck, de directeur van het Zeeuws Museum in Middelburg, zal zich tijdens Film by the Sea op een verras sende manier aan het Zeeuwse publiek la ten zien. Hij is presentator van de talkshow die van dinsdag 9 tot en met vrijdag 12 sep tember elke avond plaatsvindt in Cine City. De verfilming van literatuur is het belang rijkste onderwerp tijdens die talkshows. Byvanck krijgt in ieder geval de filmma kers Kees Hin en Ate de Jong en schrijver Karei Glastra van Loon aan tafel om daar over met hem te discussiëren. Op de don derdagavond schuiven schrijfster Rosita Steenbeek en filmmakers Fons en Lily Ra demakers aan om te vertellen over de Itali aanse filmregisseur Frederico Fellini. Net als vorig jaar vertoont Film by the Sea op het Bellamypark in Vlissingen in de open lucht een film op een gigantisch scherm. Het gaat dit keer om Freaky Fri day, met Jamie Lee Curtis en Mark Harmon in de hoofdrol. Het is een komedie waarin moeder en dochter van lichaam wisselen. Dat wordt een freaky vrijdag, 12 september om 21.30 uur op het Bellamypark. dat er nooit als je aan het filmen bent. Het magische moment is heel kort. Alle schil ders die in Domburg hebben gewerkt, we ten dat. Omdat het toeristenseizoen begon nen was, waren we ook gedwongen vroeg het strand op te gaan, anders kom je alleen Duitsers tegen die niets kunnen met een ge dicht van Van Schagen." Hin interviewde vijf mensen die hij in de montage de Baliman, de schelpenvrouw, het meisje Vrijdag, de schilder en de goud zoeker is gaan noemen. Uiteindelijk heeft de Baliman de film niet gehaald. De filmer volgt hun bezigheden op het strand, con fronteert ze met een passage uit het gedicht van Van Schagen en laat ze vertellen. „Het gedicht bleek goed te werken. Mensen rea geerden niet cynisch, zoals je zou kunnen verwachten, maar heel serieus. Iedereen bleek zichzelf wel te kunnen zien als onder deel van een groter verhaal." Zoals een dichter zijn woorden weegt, her schikte Hin vervolgens zijn materiaal in de montage. „Elk shot dat je gebruikt moet iets betekenen. Het heeft een bepaalde lengte nodig, het moet zich koppelen met woorden, het moet niet te nadrukkelijk zijn en niet te vluchtig en werkt iets alleen voor mij of kun je er een algemene betekenis aan geven. Tussen die elementen moet je een ba lans vinden. Bij de montage moet je je hele film opnieuw bedenken." Ernst Jan Rozendaal De documentaire De Ramp van de in Zeeland geboren en getogen filmma ker Koert Davidse trok vorig jaar tijdens Film by the Sea veel bezoekers en werd hoog gewaardeerd. Tijdens het komende festival presenteert Davidse opnieuw een project dat te maken heeft met de Ramp van 1953. De titel is 1835+1, naar het officiële dodental van de Ramp en de ene, nooit gere gistreerde dode die vorig jaar door journa list Kees Slager werd ontdekt. Met multi mediakunstenaar Roel Wouters heeft Davidse een concept ontwikkeld voor een monument voor de slachtoffers van de wa tersnood. Het gaat om een website van ver halen over de 1836 slachtoffers. De bedoe ling is dat de verhalen op afroep ten gehore worden gebracht in het Museum Waters nood 1953 in Ouwerkerk. De bezoeker noemt een naam en hoort het bijbehorende verhaal. Davidse komt zijn project in Vlis singen toelichten. Zoals elk zichzelf respecterend filmfesti val heeft Film by the Sea een aantal prijzen te verdelen. Acht nieuwe boekver- filmingen dingen mee naar de Film by the Sea Award. De Britse regisseur Stephen Daldry reikt zaterdag 13 september een beeldje en een cheque van 10.000 euro uit aan de winnende filmmaker of diens verte genwoordiger. De jury die de literatuurver filmingen beoordeelt bestaat uit Rinus Fer- dinandusse (voorzitter), Connie Palmen, Lily Rademakers, Peter van Bueren, Ate de Jong, Ronald Giphart en Geert Mak. Een nieuwe prijs is de Life Time Achievement Award die hoort bij het onderdeel Eurofo- cus, waarin extra aandacht wordt besteed aan de filmproductie van een Europees land. Dit jaar staat Italië centraal. De Award gaat naar regisseur Ettore ScolaHij neemt hem donderdag 11 septembef in Scheveningen in ontvangst. Het publiek kan een stem uitbrengen op een film die tot dusver niet in Nederland is uitgebracht. De maker van de meest verkozen film krijgt de Volkwagen Publieksprijs. Film by the Sea zal vervolgens proberen de betreffende film toch in de Nederlandse bioscopen te krij gen. Fidessa zou een toneelstuk worden. Maar toen er ter promotie van het stuk een filmpje was gemaakt, beviel dat zo goed dat de overstap van theater naar film snel was gemaakt. Fidessa is een cinema- en carré projectie geworden. Niet onder de indruk van het gebruikte medium is de rode draad van de voorstelling hetzelfde gebleven: de ontmoeting van twee werelden - ingepakt in de liefde die tussen bosnimf Fidessa en ridder Sans-Joye ontstaat. Die twee werelden krijgen visueel vorm op vier in een vierkant geplaatste schermen. Als toeschouwer zit je in het midden van een wereld die in basis door Louis Couperus werd geschapen. Jeremy Baker maakte van de novelle van Couperus een toneelstuk, om deze vervolgens te bewerken tot script. Mi chael Helmerhorst voerde de regie. Het was ook Helmerhorst die in het promotiefilmpje het omvangrijke - zij het low budget ge maakte - vervolg zag. De ingekeyde acteurs tegen de Middeleeuws ogende Westerkerk in Enkhuizen gaven een haast groteske di mensie aan de liefdesgeschiedenis. De kop pen werden bij elkaar gestoken en het elec tronisch toneelstuk - zoals de regisseur zijn werk zelf zonder opsmuk aanduidt - was een feit. Fidessa is het verhaal over een naakte nimf die in de geharnaste Sans-Joye de liefde van haar leven vindt. Zij laat zich door een cycloop in een pantser opsluiten, omdat haar naaktheid taboe is in de wereld van Sans-Joye. Hij op zijn beurt wordt gevan gen genomen als straf voor de liefde die hij voor de sylfide voelt. Couperus schreef het sprookjesachtige verhaal in 1899. Hij liet zich daarbij inspireren door de 19e-eeuwse romantische schilderkunst van die tijd: de Preraphaëlieten en Symbolisten. „Couperus was geen man van dialogen", geeft Helmerhorst aan. „Hij schilderde met woorden. Beschreef bewegende schilderij en. Die insteek heeft de regisseur, samen met cameraman en editor Henk Haselager, geprobeerd te benaderen in de filmbeelden. Het was scenarioschrijver Baker op zijn beurt die allerlei personages en intriges aan het oorspronkelijke verhaal toevoegde. Zo komt Sans-Joye als hij zijn nimf ontmoet net terug uit de oorlog. Op dat moment is hij reeds verloofd en maakt de kerk de dienst uit in de wereld die zich in het carré ont vouwt. Drie poetsvrouwen soppen bebloe de harnassen schoon en het magie-achtige personage Sternval komt om de hoek kij ken. Als toeschouwer word je in het hart van dit alles geplaatst, gezeten op een draaikruk. Zo zit je als het ware tussen de mensen in die een dialoog met elkaar voeren. Dat heeft, is ■:.x. de ervaring van de makers tot nu toe, niet zozeer tot gevolg dat mensen mee willen gaan doen - maar eerder dat ze zich een soort van ultieme voyeur voelen. Aardig is dat kijkers in eerste instantie geneigd blij ken en masse het geluid te volgen. Pas na verloop van tijd draaien zij zich om richting scherm waar een voor hen intrigerend per sonage te zien is. En die zijn er zat in deze Blond en Blauw-productie. Jéröme Ree huis geeft body aan de tyrannieke kerk vorst. Nelly Frijda, Huub van der Lubbe en Peter Drost zijn enkele andere medewer kers die op de lange lijst met credits staan. De making of van deze een uur en tien mi nuten durende productie nam aardig wat tijd in beslag. Elke dialoog werd als dialoog opgenomen, met dien verstande dat slechts één van de acteurs - degene die tegen een blue screen stond - daadwerkelijk werd geregistreerdEen gesprek tussen vier men sen moest dus vier maal worden overge daan, om vervolgens nog eens met 'achter grondmateriaal' gecombineerd te worden. Die achtergrondbeelden zijn veelzijdig; van locatieshots tot zwart-wit materiaal afkomstig uit de eigen archieven. Er zijn klassieke uitsneden en subjectieve shots verwerkt en kitscherige sfeerbeelden wor den net zo makkelijk afgewisseld met rönt- gentechnieken. Het electronisch toneelstuk over Fidessa is een rare mengvorm van tal van insteken, geeft Helmerhorst grif toe. „Het is meer to neelstuk dan film, maar we gebruiken wel allerlei filmische technieken." En het resul taat smaakt, in ieder geval voor de regis seur, naar meer. Het - prille - plan is een korte cinema- en carréproductie te maken bestemd voor de Parade. Esme Soesman -v

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25