PZC FILM BY1HE Meryl Streep vangt vele pagina's tekst Cinema Literair Scheveningen opent deuren die anders... I dinsdag 2 september 20(1 Geslaagd Mysterie Compensatie WÊÊÊÊHÊÊÊÊÊÊÊSÊÊÊÊÊSÊM Film by the Sea heeft het thema Film Literatuur dit j aar verbreed door de introductie van een cursus en een Cinema Literair Lezing. Een van de cursusdagen is gewijd aan de romans Mrs Dalloway van Virginia Woolf en The Hours van Michael Cunningham en de verfilming van The Hours door regisseur Stephen Daldry. Laatstge noemde komt diezelfde dag - zaterdag 13 september - de Cinema Literair Le zing houden. Regisseur Stephen Daldry Als een jaar geleden een enquête was ge houden onder literatuurliefhebbers met de vraag welk boek absoluut onver- filmbaar zou zijn, dan was The Hours, de roman waarmee de Amerikaanse schrijver Michael Cunningham in 1999 de prestigi euze Pulitzer Prize won, wellicht vaak ge noemd. Het boek is een bewerking van Mrs Dalloway van de Britse schrijfster Virginia Woolf, een roman die tegelijk met het even beroemde boek Ulysses van James Joyce de wereldliteratuur veranderde, aldus Cun ningham, omdat ze bewezen dat 'elke dag van elk leven literatuur kan opleveren, dat het hele verhaal van de mensheid ligt beslo ten in elke dag van elk leven, min of meer zoals de blauwdruk van een compleet orga nisme in elke streng van zijn DNA is te vin den.' In haar boek, dat ze lange tijd The Hours wilde noemen, beschrijft Woolf een dag uit het leven van Clarissa Dalloway, een wel gestelde Londense dame die het druk heeft met de voorbereidingen van een feest dat ze 's avonds geeft. In gedachten is ze met veel meer bezig. Ze wordt overspoeld door her inneringen, waardoor ze zich afvraagt of de keuzes die haar hebben gebracht waar ze nu is wel de juiste zijn geweest. Het boek zit ingenieus in elkaar. Woolf springt vanuit het hoofd van het ene personage in het hoofd van een ander, dikwijls op een mo ment dat ze elkaar tegenkomen. Er gebeurt weinig in het boek, de ene monologue inte rieur volgt de andere op. Toch blijft het ver- haal'onderhoudend en spannend, doordat de lieïrer te weten komt wat de figuren over elkaar denken en omdat de dreiging van een catastrofe vanaf het begin voelbaar is. Cunninghams The Hours is een virtuoze hommage aan Woolfs meesterwerk. Hij be schrijft een dag uit het leven van drie ver schillende vrouwen. Clarissa Vaughan is redactrice bij een New Yorkse uitgeverijZe treft voorbereidingen voor een feestje voor de dichter Richard, eens haar geliefde, om dat hij is onderscheiden met een literaire prijs. Hij lijdt aan AIDS. Dit verhaal, dat aan het eind van de jaren negentig speelt, wordt afgewisseld met het relaas van Laura Brown, een huisvrouw uit de jaren vijftig, die door het lezen van Mrs Dalloway beseft dat haar ogenschijnlijk perfecte leven geen voldoening schenkt. En tenslotte is er het verhaal van Virginia Woolf die in 1923 wor stelt met het schrijven van Mrs Dalloway en tegelijk kampt met een depressie die haar dwingt haar tijd op het platteland in Rich mond door te brengen. The Hours begint met de beschrijving van Woolfs zelfmoord in 1941. Ze stopt een zware steen in de zak van haar jas en loopt Meryl Streep en Ed Harris in The Hours. Michael Cunningham foto Phil Nijhuis/GPD de rivier in. Hiermee creëert Cunningham een spanningsboog, omdat de lezer beseft dat het wellicht de aankondiging is van een andere zelfmoord. Tegelijk is het een van de weinige dramatische handelingen, want ook Cunningham vertelt zijn verhaal door de lezers een kijkje te gunnen in de gedach- tenwereld van zijn personages, al heeft hij wel een uiterst verrassende ontknoping in petto. Magistraal is de manier waarop hij, meestal door verwijzingen naar Mrs Dallo way, de drie afzonderlijke verhaallijnen aan elkaar weeft. Ga daar maar aan staan als filmer. Een ui terst gelaagde taalconstructie vol verwij zingen naar een topper uit de wereldlitera tuur die gekenmerkt wordt door een vrijwel ontbreken van handeling. 'Onmogelijk', is het oordeel na lezing van twee subliem ge schreven boeken. Maar 'verbazingwek kend goed geslaagd', luidt de conclusie na het zien van de film The Hours. Stephen Daldry heeft geen seconde getwij feld toen hij de vraag kreeg voorgelegd of hij The Hours wilde regisseren. Op dat mo ment had hij de roman van Cunningham nog niet gelezen, maar hij wist dat het script gemaakt was door David Hare, be halve scenarioschrijver zelf ook een bege nadigd toneelschrijver. „Er zijn een paar schrijvers waarmee je een verstandhouding hebt opgebouwd die feitelijk inhoudt dat je gewoon doet wat ze zeggen", aldus Daldry in een interview in The Guardian. „Een daarvan is David Hare. Ik kreeg zijn script en hij vroeg: Wil jij deze film doen? Ik zei: Natuurlijk. Wat is het precies?" Of het precies zo gegaan is, mag worden be twijfeld. Een uitspraak even verderop in het interview wijst erop dat Daldry zijn be slissing toch echt na lezing van het script heeft genomen, hoe hoog zijn achting voor Hare ook is. „Ik kreeg heel veel scripts aan geboden. Dit script leek op geen van de an dere die ik las. Dit was uniek en viel buiten elk genre. Ieder ander script deed me den ken aan een bestaande film - dit niet en het was ongelooflijk indrukwekkend." Nicole Kidman In een ander interview voegt hij daaraan toe: „Wat ik mooi vond aan Cunninghams boek is dat zo briljant beschreven wordt welke moeilijke keuzes nodig zijn om ons leven draaglijk te maken en de momenten van geluk die we moeten grijpen wanneer ze zich voordoen." Het is bewonderenswaardig dat Daldry The Hours heeft weten te verfilmen, zonder gebruik te maken van de voice over, dat af schuwelijke zwaktebod in de meeste litera tuurverfilmingen. Hij beschouwt het ver haal als een mysterie dat zich langzaam ontrafelt naarmate de drie verhaallijnen meer en meer door elkaar gaan lopen. Het procédé van verwijzingen en weerspiege lingen, dat Cunningham in zijn roman zo vaardig hanteert, heeft Daldry overgehe veld naar film. Motieven als een kus tussen twee vrouwen, het kopen van bloemen, of het behang in verschillende kamers knopen de drie verhalen aan elkaar. Daldry: „Het belangrijkste dat je als regis seur doet is ervoor zorgen dat iedereen zich in dezelfde wereld bevindt. Jij creëert die wereld en moet ervoor zorgen dat iedereen die accepteert. Ik heb theaterstukken ge zien waarin de acteurs verbluffend spelen, maar waarbij je niet de indruk hebt dat ze samen het toneel delen. In film zie je dat ook. Mijn belangrijkste taak in deze film was drie verschillende verhalen uit te beel den, maar toch uit te gaan van één emotio nele boog en ervoor te zorgen dat de the ma's, de vertelling en de emotionele draden aan elkaar werden geknoopt. Dat gaat met een serie van motieven. Hopelijk is het nog leuker de film een tweede of een derde keer te bekijken, omdat je dan meer verbanden ziet tussen verschillende verhaallijnen. Het behang is mijn favoriete motief." Zoals in de film verschillende beelden en voorvallen naar elkaar verwijzen zo ge beurt dat ook tussen de beide boeken en de film. In Cunninghams book ziet Clarissa Vaughan in een flits Meryl Streep. Dat is de actrice die in de film Clarissa speelt, iets wat Cunningham natuurlijk nooit had kunnen vermoeden. De bloemenverkoop ster in New York is Eileen Atkins, die ver maard is vanwege haar vertolking van Virginia Woolf in het toneelstuk Vita and Virginia. Bij diezelfde bloemenzaak is Cun ningham kort in beeld. In de oorspronkelij ke versie wisselde hij zelfs een paar woor den met Streep, maar die scène is op de montagetafel gesneuveld. Zo blijkt Daldry het literaire spel van Cunningham goed te kunnen meespelen. Toch zijn het vooral de acteerprestaties die The Hours tot een voorbeeldige boekverfil- ming maken. Niet voor niets ontvingen Streep, Julianne Moore (Laura Brown) en Nicole Kidman (Virginia Woolf) in Berlijn gezamenlijk de Gouden Beer voor de beste actrice en mocht Kidman voor haar rol ook een Oscar mee naar huis nemen. Hoe goed een film ook is, meestal vernietigt hij de voorstelling die een lezer heeft ge maakt bij een goed boek. Het is Cunning ham opgevallen dat dit bij The Hours niet gebeurt. Net als Daldry is hij door Film by the Sea uitgenodigd voor de Cinema Lite rair Lezing. Hij heeft het aanbod afgesla gen, maar zijn nawoord in de nieuwe poc keteditie van De Uren is precies het verhaal dat hij in Vlissingen had kunnen houden. „Terwijl ik de vrouwen hun werk zag doen, en toen ik de uiteindelijke film zag, begreep ik dat wat je bij het verfilmen van fictie ver liest - de mogelijkheid in de geest van je personages te kruipen en in hun verleden naar verklaringen voor hun toekomst te zoeken - door acteurs kan worden gecom penseerd. Je verliest aan innerlijk. Je wint Streeps talent om eiwit en dooier te schei den met die fanatieke precisie die meer over Clarissa's achtergrond en huidige ge moedstoestand vertelt dan in een aantal pagina's proza mogelijk is." „Daarbij kunnen acteurs, als ze dermate goed zijn, details inbrengen die je niet op papier kunt zettenal was het maar dat je ze door ze op te schrijven te doorzichtig maakt. Kidman: hoe ogenschijnlijkgemak- kelijk ze een Woolf wist neer te zetten die complex, verontrustend en beangstigend kwetsbaar is, en tegelijk de innemendste persoon in de kamer, geestig en scherpzin nig, een vrouw die zo propvol leven zit dat ze aan het contact ermee net niet barst." „Aldus bevind ik mij in de benijdenswaar dige, zij het enigszins genante positie de enige Amerikaanse schrijver te zijn die ge lukkig is met zijn ervaring met Hollywood. Deze actrices zijn niet degenen die ik me voorstelde toen ik het boek schreef, maar ze geven me het gevoel reïncarnaties te zijn van mensen die ik goed heb gekend. Het is alsof mensen die ik liefheb zijn gestorven, waarna ik ze later weer ontmoet, in andere lichamen, en door een of andere onont koombare vertrouwdheid, eenvoudigweg weet dat zij het zijn, wedergeboren." Ernst Jan Rozendaal De citaten van Daldry zijn ontleend aan in terviews met de BBC en The Guardian, de citaten van Cunningham aan diens na woord bij De Uren, Uitgeverij Bert Bakker, 2003. 1IÉ1S In het Scheveningse Circustheater treedt K3 treedt op. Kinderen sleuren hun moe ders de straat over, op weg naar de Vlaamse meidenband. In Pathé Scheveningen, de bioscoop van de badplaats, is het stil deze middag. Pirates of the Caribbean en grote publieksfilms draaien er. Vanaf maandag 8 september tot en met vrijdag 12 september moet alles er anders zijn. Pathé Schevenin gen is een weekje de dependance van Film by the Sea in Vlissingen. Joost de Langen, theatermanager van Pa thé Scheveningen, weet enkele weken voor de 'Vlissingse invasie' nog niet goed wat hem te wachten staat. In zijn kantoor ligt een stapeltje posters van het filmfestival. Dat is alles. Hij zit er niet mee. Het komt wel. „Wij leggen onze programmering stil en verhuren ons pand aan Film by the Sea, dat bijna alles voor de rest zelf regelt." Pathé Scheveningen is een mooi, groot the ater met acht zalen en 2.224 stoelen. Het Kurhaus ligt op steenworp afstand. Acht honderd genodigden kunnen zich daar de eerste festivalavond laven aan een Zeeuws getint galafeest. Oesters, mosselen en een optreden van Bluf. Vooral uit de politiek en het culturele leven zijn mensen benaderd. Film by the Sea zoekt landelijke bekend heid in de Randstad met het eerste lustrum. Tal van aanbiedingen kreeg de festivalor ganisatie voor het satellietprogramma, vertelt organisator Leo Hannewijk. Uit uit eenlopende steden als Hoogeveen, Ede- Wageningen, Maastricht, Enschede én Scheveningen. De keuze viel logischerwijs op de Haagse badplaats. Of het initiatief uit Scheveningen zelf kwam, zoals Hannewijk het voorstelt, is niet gemakkelijk te achterhalen. Oud-di recteur Jeroen Soer van de regionale zender RTV West zou aan de wieg van de depen dance in de Randstad hebben gestaan. Hij werkt inmiddels bij de Vara en blijkt onbe reikbaar. Zijn secretaresse meldt: „Hij weet niet eens of het festival in Scheveningen doorgaat." Jeroen Soer mag weg zijn, RTV West doet nog volop mee. Medewerker Louis Hueber is enthousiast. Hij kent de voorgeschiede nis. „Ad Weststrate (directeur van Cinecity in Vlissingen) en Jeroen Soer kennen el kaar. Weststrate wilde een randstedelijke versie van Film by the Sea. Zo is het balletje gaan rollen." Het initiatief lijkt dus eerder uit Vlissingen te zijn gekomen dan uit Sche veningen zelf. Volgens Hueber van RTV West betekent de komst van Film by the Sea 'een verrijking' voor het culturele leven in Den Haag. Henk Vermijs van organisatiebureau Schevenin gen, een onder meer door de gemeente ge subsidieerde promotieclub, vindt dat de badplaats er 'rijp' voor is. Vorig jaar is in Scheveningen een bescheiden oude film festival gehouden, ter gelegenheid van de eerste Nederlandse publieke filmvertoning door de gebroeders Lumière in 1896 in Scheveningen. Film by the Sea is, stelt Ver mijs, een 'heel aardige' opvolger van dat eerste filmevenement. Film by the Sea kwam te laat voor gemeen telijke of provinciale subsidie. Toch heeft de organisatie doorgezet om de Randstad beter te kunnen bedienen. Hannewijk die bij het filmfestival in Rotterdam heeft ge werkt, weet dat dit belangrijk is. Vanuit de Randstad wordt al snel met dédain naar een provinciestadje als Vlissingen gekeken en alles wat daar gebeurt. Hannewijk: „Dat heb je al tussen Amsterdam en Rotterdam. Rustigjes aan heeft Rotterdam zich toch tot een culturele stad van jewelste ontwik keld." Bang dat Film by the Sea in Scheveningen het moederfestival in Vlissingen ooit zal overvleugelen, hoeft niemand te zijn, ver zekert Hannewijk. De Italiaanse filmregis seur Ettore Scola mag zijn oeuvre-prijs in Scheveningen ontvangen. Een dvd-set van alle Charlie Chaplin-films mag er gepre senteerd worden. Vlissingen blijft A-loca tie. „Maar een dependance in Schevenin gen, in Den Haag, kan deuren openen die anders gesloten blijven"denkt Hannewijk. „Met de internationale naam van Den Haag achter ons kunnen we gemakkelijker een Amerikaan van faam binnenhalen." Tienduizend bezoekers hoopt hij in Sche veningen te trekken. Of dat lukt, is de vraag. Tussen alle activiteiten die het hele seizoen in de badplaats plaatsvinden, van een internationaal vuurwerkfestival tot en met het wereldkampioenschap kite-surfen, valt Film by the Sea tot nu toe helemaal niet op. Vlissingen hoeft (nog) niet bang te zijn. Harmen van der Werf -5SaS*i*. «wS mSffl - v HP ^"HÉj^gSgï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24