PZC Nieuw jasje voor paddestoel Werkstraffen staan onder druk 1 l Schildersclub toont werk in Nicolaaskerk Ode aan de leugen smaakt niet bitter Weinig nominaties voor laatste Elektra's 12 WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL s."V V - - ■r i -*■ g' kunst GROTE KERK VEERE zaterdag 30 augustus 2003 Visserij gebaat bij beschermde natuurgebieden Orgelconcert in Goes I - 00STBURC7 Wegwijzers Stalen kap R o Aanbidding m DOEN DOOR J TE LEREN JO ÏÏÊL □33 door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Vissers zijn ge baat bij de instelling van be schermde natuurgebieden in zee. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) komt tot die conclusie op basis van het gisteren gepresen teerde Engelstalige rapport Buiten de grenzen: Visserij-ef fecten op mariene reserves. Volgens dit onderzoek is het noodzakelijk één derde van de oceanen uit te roepen tot be schermd gebied. Visbestanden zullen daar toenemen, volgens het WNF-rapport, en uiteinde lijk kunnen ook vissers daarvan profiteren. De WNF vraagt de Nederlandse regering met Engeland en Duitsland afspraken te maken over bescherming van de Dog- gersbank. Nederland zou zelf in de Noordzee de Klaverbank, het Friese Front en de Centrale Oes- tergronden plus een deel van de kustzone als natuurreservaat kunnen aanwijzen. Nieuw is dit voorstel niet. De Rijksoverheid werkt al enige tijd aan een na tuurbeleid voor de Noordzee, waarbij wordt gedacht de aan wijzing van beschermde zeege bieden. Vissers hebben veel twijfels over het nut van zulke maatre gelen voor de visstand. Die zijn gevoed door ervaringen met de al jaren voor grote kotters geslo ten scholbox in de buurt van de Duitse Waddeneilanden. Visse rijbiologen voorspelden dat dit een gunstig effect op de schol stand zou hebben, maar sinds dien is de hoeveelheid schol in de Noordzee eerder af- dan toe genomen. GOES - Organist Jan Wisse geeft vanavond een concert in de Grote of Maria Magdale- nakerk in Goes. Tijdens dit zomeravondconcert speelt hij werken van onder an dere Bach, Franck en Wolf .Wis se is organist bij de Gerefor meerde gemeente in Aagte- kerke. Hij won verschillende prijzen op internationale orgel concoursen. Het concert begint om acht uur. door Wout Bareman Niets is meer zeker in deze rumoeri ge wereld. Nu valt ook de oude, vertrouwde paddestoel van de Algeme ne Nederlandse Wielrijders Bond (ANWB), die de vrolijke fietser decen nia lang zo voortreffelijk de weg wees, ten prooi aan de vernieuwingsdrift. De eerste betonnen exemplaren werden in 1919 geplant in het Gooi; sindsdien groeide het aantal uit tot 5500. Massie ve vrienden waren het, die de dolende pedaleur en wandelaar probleemloos weer op het rechte pad brachten. De paddestoel was van begin af aan uit gevoerd in wit, met zwarte letters, later hier en daar met rode. Waar de inktlap, de melkbrigade, de kolenboer, de ra diodistributie, de zwartwit-televisie, het zakje chips met het blauwe zakje zout en de oude Daf uit het wereldbeeld verdwenen, hield de paddestoel ferm stand. In notulen van de vergadering van het dagelij ks bestuur van de ANWB van 17 december 1921 werd voor het eerst van 'onze paddestoeltjes' gerept: r -v ■S fe vil De dolende pedaleur zal zijn betonnen vrienden langzaam kwijtraken. Daar staat tegenover dat hij een hoop nieuwe polyes ter exemplaren zal leren kennen. foto Peter Nicolai „Het vierkante paaltje van beton met breeden kop, op welks schuinafloopen- de vier zijden eenvoudige opschriften zijn aangebracht." De ANWB heeft nu abrupt een einde ge maakt aan wat rustig een stukje histo risch erfgoed mag worden genoemd. De komende jaren worden de betonnen paddestoelen één voor één vervangen door exemplaren van het veel lichtere polyester. Terneuzenaar Ko Dieleman, gepensioneerd ANWB-medewerker: „Dat moest op last van de Arbo-dienst. Die oude paddestoelen zijn niet te til len; ze wegen minstens 125 kilo en er waren drie mensen voor nodig om ze te plaatsen of te vervangen. De ANWB geeft de nieuwe paddestoelen nu ook een ander uiterlijk: rood met witte vlakken tekst. Daarmee sluiten ze naadloos aan bij de huisstijl, die ook al terug te vinden is op de bordjes, die fietsroutes aangeven. Maar ik heb be grepen dat niet alle oude paddestoelen in één keer worden vervangen, hoor. Het is een proces van jaren. Waar oude exemplaren in verval zijn geraakt of zijn gesneuveld bij een ongeluk, wor den de nieuwe polyester paddestoelen geplaatst." Maar zie, de operatie Paddestoel is nau welijks gestart of er weerklinkt protest. Blind Color, een organisatie die voor lichting geeft over kleurenblindheid, sloeg een week of wat geleden alarm. „Ze zijn rood", kreet een woordvoerder. En dat is juist een kleur, die de meeste kleurenblinden niet kunnen onder scheiden. Ze zien varianten van groen, oranje en rood als één en dezelfde kleur en pasteltinten zien ze als grijs. „In een groen bos vallen de rode paddestoelen dus helemaal weg. Stel je voor, 700.000 kleurenblinden in Nederland, die die paddestoelen over het hoofd zien! De ANWB had er, reageerde een woord voerder, niet zo direct bij stil gestaan. Niet onlogisch, want waren de oude paddestoelen in veel gevallen niet uit gevoerd in wit met rode letters? En daarover was nooit geklaagd. De ANWB wijst de reizende Nederlander al bijna 110 jaar de weg. De eerste hou ten wijzer wees... de weg naar Kralin gen. Diezelfde winter verdween de wij zer in de kachel van een koukleumende dorpeling. Over het algemeen hadden dorpelingen het niet zo op die wijzers. Ze dreigden de zedenverwildering te stimuleren. Want waren fietsers geen bezwete jongemannen uit de stad, die racekledij met korte mouwen droegen? Voor je het wist, zaten die losbandige types achter je dochter aan. Of erger nog: andersom. Ook de wijzers bij de kroegen moesten het ontgelden. Kroeg bazen beschouwden die houten kren gen als een regelrechte concurrent. Im mers, waarom zou een fietser nog de weg vragen in een kroeg - en er iets nut tigen - als die paal op straat de weg wees... Later stapte de ANWB noodgedwon gen over op ijzeren wegwijzers, die in de grond verankerd stonden. De geschie denis van de paddestoel begon in 1919. Ko Dieleman: „Er was behoefte aan la ge wegwijzers voor de fietsers en wan delaars, laag omdat ze op die manier minder detoneerden in het landschap. Na verloop van tijd kregen ze een stalen kap, waarop de letters en cijfers beter leesbaar bleven. En nog later werden die kappen van kunststof gemaakt." Het ontwerp was van bestuurslid inge nieur J. Leliman. Een paddestoel om trots op te zijn, oordeelde de schrijver van het jubileumboek (40 jaar ANWB) in 1923. En hij schreef: „Deze betonnen paddestoelen beginnen nu reeds als heel gewone paddestoelen uit den grond te verrijzen, dank zij de voortdu rende uitbreiding van het net rijwielpa den, die zoo hoogst nuttige verkeers aderen van het platteland." Er was één probleem: voortdurend misbruik. „En wel vooral door dames, die op hare tochten de paddestoelen als een zitje beschouwen en daarbij vergeten dat zij daardoor deze nuttige wegwijzertjes tijdelijk aan hunne bestemming ont trekken." De hedendaagse kleuren blinde zal begrijpend knikken. Nu echter onttrekt de ANWB zelf de weg wijzer aan het zicht. door Emile Calon MIDDELBURG - Hoofdofficier van Justitie J. Eland vreest dat ontslagen veroordeelden eerder in herhaling vallen als er fors wordt bezuinigd op de reclasse ring. Tevens is hij bang dat er minder taakstraffen opgelegd kunnen worden omdat de re classering straks veel minder geld heeft voor begeleiding. De werkstraffen staan volgens de hoofdofficier toch al onder druk. De capaciteit voor de werkstraffen loopt namelijk te rug, omdat er nu al onvoldoende mogelijkheden zijn voor bege leiding. Hij vindt dat vreselijk, zegt hij in Reclassering, het blad van de Stichting Reclassering Nederland. „Ik kan toch moei lijk op een zitting aan verdach ten melden dat hij toch maar de cel in moet omdat er geen werkstraf voor hem beschik baar is." De werkstraf is volgens hem de logische stap tussen een geld boete, een voorwaardelijke straf en een kortdurende vrij heidsstraf. Dat laatste heeft volgens hem niet zoveel nut. „De taakstraf juist wel." Die wordt dan ook met zeer gro te regelmaat opgelegd in Mid delburg. „Maar dat kan nu al niet in alle gevallen wegens ca paciteitsgebrek", zegt hij desge vraagd. Het baart hem zorgen als de begeleiding van taak straffers in het gedrang komt. Vooral omdat mensen dan niet langer op een fatsoenlijke ma nier teruggeleid kunnen worden naar de maatschappij en deels in herhaling zullen vallen zodat de hele keten van politie, justi tie, rechterlijke macht, reclasse ring, bewaring en hulpverte ning extra wordt belast. El®- stelt met nadruk dat hij tr over de centen gaat en dat regi ring en Tweede Kamer besluite; waar er wel en niet gekort moet worden. Wel merkt hij op ds: een bezuiniging ergens in strafrechtketen gevolgen heer voor alle samenwerkende ij. stanties. „Zo'n bezuinigd werkt door." Zover de kabinetsplannen bekend zijn, moet de reclas sering met name zeer fors be zuinigen op reïntegratie en n- socialisatie. Het zijn volgen medewerkers van de reel ring juist die taken die bijdra gen aan het beperken van het te rugvallen in het oude criminelt patroon. In het artikel laat Eland duidt li j k weten dat hij geen voorst®, der is van minimumstraffe! „De ene moord is de andere niet en dus kan je ook geen stan daardstraffen opleggen." Voa het rijden onder invloed maat hij echter een uitzonderint „Het is een delict dat zowel i Groningen als hier hetzelfde!» straft kan wordenJe kunt totq de komma nauwkeurig bereke nen wat iemand gedronke heeft en verzachtende omstat digheden zijn er niet. Wel voa drinken, niet voor het in deaiit stappen." GC KAPELLEBRUG - In de kap| °P' van Onze Lieve Vrouw ta Eecken in Kapellebrug wordt: september een aanbidding ge houden. De aanvang is 14.30 uur. Dege bedsdienst in duurt een uur. Advertentie Beroepsopleiding makelaar. Start: maandag 1 september a.s. Aanmelden kan nog! Tel. 0118-558930 .ZEELAND door Ali Pankow DREISCHOR - De boodschap van kunstenaar Ben Vernimmen aan zijn cursisten is dat schilde ren meer is dan het weergeven van de werkelijkheid. Dat die bij de Schildersclub Dreischor goed is overgekomen, bewijst de gevarieerde expositie die nog tot eind volgende week te zien is in de Sint Nicolaaskerk in Brou wershaven. Vernimmen uit Bennekom geeft al geruime tijd les in Dreischor aan enthousiaste kunstschil ders. Hij stimuleert hen vanuit een persoonlijke invalshoek hun omgeving te bekijken en daarmee hun eigen creativiteit te ontwikkelen. Dat levert bij velen verrassende resultaten op. Daarom geen geijkte stillevens op deze tentoonstelling in de Brouwse kerk, maar steeds weer het tastbaar bewijs van creatie ve impulsen en zoektochten. Zo komt Ellen Hondius met de opdracht 'keukengerei' tot een boeiende collage waarin frag menten van fluitketels, stop flessen en pollepels verweven zijn in een mooie kleurencombi natie van groene, blauwe en gele tinten. Dick Kornaat vestigt nadruk kelijk de aandacht op zichzelf. Opvallend in het schilderij 'Vrienden' is zijn keus voor het werken in vlakken. Titel en ta fereel bieden bovendien extra spanning. De drie bruin getinte silhouetten lijken eerder eenza me figuren dan dat ze verbon den zijn door warme vriend schap. In de twee 'droomschil- derijen' brengt Kornaat ook op subtiele wijze gevoelens tot ui ting. In het ene de ingetogenheid van de religieuze toewijding en in het andere de blijheid over te kunnen dansen in vrijheid. Mooi expressief werk toont Iet Botterweg met haar 'schepen bij ondergaande zon' in felle tinten Advertentie zaterdag 30 augustus 16.00 uur blauw, rood en paars. Mooi con trast daarmee vormt haar im pressie van 'Alleen', waarop Botterweg in mooie contouren een vrouw uit het venster van een monumentenpand laat kij ken. Opvallend in het totale aanbod van de expositie zijn de^talrijke speelse vormen en gedurfde kleurencombinaties. Hil Maase levert daar een knap voorbeeld van met 'Kat en hond' waarin ze diverse aspecten van beide soorten huisdieren in één boei end beeld weet samen te vatten. Mensen op de vlucht of in stille optocht worden door de cursis ten op tal van manieren ver beeld. Eén van de mooiste schil derijen in die serie is de 'Stille Tocht' van Bertine Datema. Marjo van der Steen getuigt er van mystieke sferen te kunnen creëren met haar impressie van optrekkende nevel op een nazo merochtend. Het is slechts een greep uit het brede aanbod op deze expositie van ruim twintig verschillende amateur-kunstenaars. De ten toonstelling is nog tot en met donderdag 4 september dage lijks geopend van 13.30 tot 16.30 uur. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 OOO 33 - admiral freebee rock 'n roll sept"uOOMrate DE HARINGVRETER Nazomerfestival 'Philoktetes', van Heiner Muller, met Vic De Wachter (Philoktetes), Dimitri Dupont (Odysseus) en Hyl- ke van Sprundel (Neoptolemos). Vormgeving Kris van Oudenhoven. Regie Albert Lubbers. door Willem Nijssen Als er zich in je eigen leven iets voordoet, word je ge acht genuanceerd te denken, het van de andere kant (of nog eens beter) te bekijken, te relative ren. Al n«ar gelang. En als het zich bij anderen voordoet, ver wacht je dat van hen. Eén van de 'charmes' van toneel is, dat dat allemaal niet meer hoeft. Bush zou eens wat minder vader landslievend moeten zijn (voor beeldje), maar voor Neoptole mos hoeft dat niet te gelden. Wie Neoptolemos dan wel is? De zoon van Achilles, natuurlijk. Hij is na de dood van zijn vader naar het strijdtoneel rond Troje geroepen om diens mannen met nieuwe vechtlust te bezielen. Maar Odysseus heeft zijn recht matige erfenis ingepikt. Neop tolemos haat hem daarom. De oorlog in Troje verloopt zo ongunstig dat Odysseus heeft bedacht dat Philoktetes terug moet komen naar het front. Wie Philoktetes dan wel is? De grote strijder, natuurlijk. Die ooit een boog kreeg van de Griekse god Herakles en daarmee schier on overwinnelijk is. Maar die bij Troje al snel een walgelijk stin kende ongeneeslijke wonde kreeg en die daarom in zijn dooie eentje door Odysseus is achtergelaten op het eiland Lemnos. Daar heeft hij nu tien jaar in diepe eenzaamheid en el lende geleefd. Ook hij haat Odysseus Maar Odysseus heeft nieuwe strijdlust nodig onder de manschappen van Philoktetes, en alleen de terugkeer van hun Vic De Wachter als Philoktetes (links) en Hylke van Sprundel als Neoptolemos. vroegere aanvoerder kan die op wekken. En dus is Odysseus te ruggekeerd naar Lemnos om hem terug te halen, samen met Neoptolemos. Het kost wel twee lange alinea's, maar deze eigenlijk zeer een voudige verhaallijn is het start punt van een indrukwekkende tragedie. Oorspronkelijk van Sofokles, in de twintigste eeuw in Oost-Duitsland bewerkt door Heiner Müller. Van Sofokles komt de tragische worsteling in elk van deze drie mannen tussen persoonlijk standpunt en het staatsbelang, Heiner Müller maakt het stuk tot een ode aan de leugen. Een sarcastische ode natuurlijk,want Heiner Müller was zelf een moderne Philokte tes, doodgezwegen in zijn 'va derland' waar hij nota bene be wust voor gekozen had. En waar hij de leugen bijzonder goed had leren kennen. Dat alleen al maakt dit stuk tot een imponerend gegeven, waar in je ongehinderd door nuances kunt méévoelen. Waarin je even contact kunt maken met eigen basale emoties, die dikwijls een beetje ondergesneeuwd raken in modern -nuancerend en rela tiverend- denken. En dat lukt zekerop het eiland De Haring vreter, dat na afloop eigenlijk toch wel een klein beetje Lem nos is geworden. Waar een open plek in het bos helemaal is afge dekt met zwart plastic en een doods skelet van verbrand hout en een smeulend vuur het decor vormen. Waar vanuit een verte die geen theater kan waarma ken, de twee in wit geklede Grieken opkomen en later -nog altijd strompelend- de vereen zaamde, verwilderde Philokte tes. Waar de prachtige taal (Pé Hawinkels vertaalde Müllers foto Lex de Meester tekst) zijn net van list en leugen begint te spinnen, uit monden van acteurs die hun woorden liefhebben. Waardoor hun sobe re spel -dat meer gebruik maakt van de wijdse ruimte dan van gebaar of mimiek- vanzelf van een grote overtuigende kracht wordt. Waar Odysseus' laatste woorden -natuurlijk over de tri omf van leugen- niet bitter hoe ven nasmaken, maar helder doorzien kunnen worden. Dat is theater op zijn best. 'Philoktetesis nog te zien op De Ha ringvreter op 30 en 31 augustus en van 2 t/m 6 september. De Urker zangers hebben een jarenlange ervaring in de oude Urker zangtraditie. Een uniek koor, vol kracht en loepzuiver in Urker vissersdracht presenteren zij het programma ZIJ DIE DE ZEE BEVAREN. PIETER JAW LEUSIIMK dirigent Toegang 8 Tel. 0118 6236501501829 door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Tijdens het laatste Elektrafestival, zater dag 20 september in de Stads schouwburg in Middelburg, zullen aanzienlijk minder thea termakers in spanning zitten dan bij voorgaande edities. Het Zeeuws Centrum voor Ama teurtheater (ZCA) heeft elf nominaties bekendgemaakt voor opmerkelijke prestaties in het amateurtoneel. De voor gaande jaren waren dat er ruim dertig. Dertien jaar lang heeft het ZCA opmerkelijke producties van Zeeuwse amateurtheaterma kers met prijzen beloond. Aan vankelijk werkte de prijzentoe- kenning kwaliteitsverhogend, maar volgens het ZCA-bestuur is dat niet langer het geval. Van daar dat besloten is te stoppen met het toekennen van Elektra Awards. Zaterdag 20 september gebeurt dat voor de laatste keer. De jury van dit jaar lijkt met het magere aantal van elf nomina ties het bestuur gelijk te geven. De mogelijkheid een Elektra te verdienen, stimuleert theater groepen kennelijk niet meer de lat hoger te leggen. Twee genomineerden weten zich drie weken voor dato al verzekerd van een Elektra. In de categorie beste mannelijke bij rol is Peter Boot (Florindo Ar- tusi in De knecht van twee mees ters van het Middelburgs Thea ter) de enige genomineerde, in de categorie beste mannelijke hoofdrol Huub Stals (Roy Hu- bley in Plaza Suite van Toneel vereniging ODI uit Vogelwaar de). Net als vorig jaar heeft het Middelburgs Theater de meeste nominaties in de wacht ge sleept. Ploneke Scholtsz is ge nomineerd voor de vrouwelijke bijrol in De knecht van twee meesters en Marianne Sinke voor de vrouwelijke hoofdrol in Jaloezieën. Naast de eerdergenoemden zijn genomineerd: Wraak en liefde van Scholengemeenschap Ne- halennia in Middelburg, Tien kleine negertjes van Toneelver eniging De Plattelanders uit Oostburg en Versteend van de jongeren van De Zeeuwse Ko medie voor de opmerkelijke vormgeving, Wilma Seelen van De Zeeuwse Komedie voor de vrouwelijke bijrol in Slagveld van verlangen, Gabien Borm voor de vrouwelijke hoofdrol in Plaza Suite van ODI, en de To neelvereniging Sempre Avanti uit Sluiskil en de volwassenen van theaterschool De Ambitie voor het ensemblespel in res pectievelijk Gewoon te gek en Doodgewoon. De uitreiking begint 20 septem ber in de Stadsschouwburg in Middelburg om 20.30 uur. Reis en ontmoeting. Dat zijl de twee woorden waarmei de carrière kan worden ge typeerd van zanger/gitarist Fernando Lameirinhas, die vanavond optreedt op het Mid delburgse Abdijplein. Telken: opnieuw onderneemt hij een muzikale reis waarbij hij muzi kanten uit alle windstreken oil moet. Lameirinhas is in 1944 gebore in Porto. In 1959 was hij ge dwongen zijn geboorteland Portugal te verlaten, dat toen zuchtte onder de dictatuur vi de fascistische dictator Salazi Met zijn broer Antonio - bassi; in zijn band - kwam hij via Bé gië in Nederland terecht. Me! Antonio vormde hij het duoJi se James en hij speelde ind; formatie Sail/Joia. In 1994 bracht hij zijn eerste solo-al bum Lagrimas e risos uit. Daarop speelt Lameirinhas,? steund fenomenale muzikant als saxofonist Michael Moorei drummer Michael Vatcher, ee geheel eigen vorm van de fadi de Portugese blues. De klaag zangen van de fado klinkenbj Lameirinhas teder en melodi eus. Door zijn weemoed heen klinkt altijd het plezier vanhi musiceren door. Op zijn debuutalbum staatee duet met Henny Vrienten. D# de jaren heen zijn daar heelv muzikale ontmoetingen bijge komen. Zo werkte Lameirinit samen met onder anderen Ra; mond van het Groenewoud, Frank Boeijen en Blof. Laatst genoemde combinatie leverdf de mooie ballad Abraga- me/Omhels me op, te vinden: Lameirinhas album O destiiï en de live-registratie op dvd> het laatste Blof-album Omar Maar Lameirinhas' reizen vot ren lang niet altijd naar bekes de Nederlandse artiesten. Vo: jaar toerde hij door Nederlac met het programma Raiz, dat vanavond de basis vormt voc zijn concert in Middelburg. 'Raiz' betekent wortel, en het programma is dan ook een zot tocht die de Portugese zange met zijn kwintet en een zestó gasten onderneemt naar zijn muzikale wortels. Natuurlij! komt de fado aan bod, maart de jazz, de Kaap-Verdiaansc morna, de Braziliaanse chort ho en de samba cangao. Af ent klinkt de muziek zelfs uitgef ken keltisch. Volgend jaarri» Lameirinhas zijn blik op Indi Fernando Lameirinhas, vanavtt Abdijplein Middelburg, 21.30v( pagina 17: evenementenagf nir tin Pai De ooi hal Op me en dag ger 17. dot te: het Scl De ma dei ten Th< ver var har wai kre mu der tal sei; mu voc voc Er: .der >,Vc I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 64