PZC
Hoog tijd voor
steviger koers
jegens Antillen
Met leasen leert Lotje rijden
Opgave
Kind leert op cursus te trappen naar vreemde die mooie dingen belooft
Cijfers zijn ver te zoeken
30 augustus 1953
zaterdag 30 augustus 2003
Angst
Trappen
Groep
Honderd euro
Dikke leasebak
r
Risico ontvoering is te verkleinen
De elfjarige Lusanne van der
Gun uit Olderberkoop is weer
veilig bij haar familie op de
kaasboerderij, maar talloze ou
ders zijn zich wild geschrokken.
Je kind, zou maar met een vreem
de in een auto spoorloos ver
dwijnen. Wat kun je er tegen
doen?
door Rudi Buis
Neem geen snoepjes aan van
vreemden. En loop weg van
onbekende mannen of vrouwen
met rare vragen. Ieder kind
krijgt deze zinnetjes ingepeperd
door bezorgde ouders, zodra het
zijn eerste stappen buiten de
deur zet. Maar kinderen zijn
avontuurlijk en door hun jeug
dige onschuld vaak naïef. Een
ontvoering voorkomen is onmo
gelijk. De kans op verdwijning
verkleinen lijkt de enige optie.
In Tilburg vertellen ouders hun
kinderen ter waarschuwing nog
altijd het verhaal van Marietje
Kessels. In 1900 werd het elfja
rige meisje na twee dagen ver
missing verkracht en vermoord
aangetroffen in een kerk. De da
der is nooit gevonden. Uit eer
betoon is een weerbaarheids
project naar haar vernoemd:
kinderen leren via oefeningen
machtsmisbruik en seksueel in
timiderend gedrag te herken
nen. Zo weten ze beter hoe ze in
onveilige situaties moeten han
delen. Hoe zelfverzekerder de
jeugd is, des te kleiner de kans
dat ze ten prooi valt aan ont
voerders.
Maar helpt een dergelijk project
nou echt of biedt het schijnvei
ligheid? „Het werkt echt", zegt
Andries Klompstra, projectlei
der van Weerbaarheid in Basis
onderwijs (Wibo), één van de ve
le varianten op het Marietje
Kessels Project. „Ik zeg niet dat
het project de ontvoering van
Lusanne had kunnen voorko
men, maar ze had wellicht har
der 'nee' durven zeggen."
Het project draaide voor de
schoolvakantie proef op tien
basisscholen in de Groningse
gemeenten Veendam en Zuid-
horn. De kinderen van groep ze
ven zijn duidelijk: negentig pro
cent geeft in een enquête aan
zich 'weerbaarder' te voelen.
„Moet je de deur opendoen als je
alleen thuis bent? En hoe wapen
je jezelf op straat tegen vreem-
van onze redactie
binnenland
Het is de angst van iedere
ouder, de ontvoering
van je kind. Maar hoe vaak
komt dat in Nederland voor?
Harde cijfers ontbreken,
blijkt na een rondgang langs
diverse instellingen.
Het ministerie van Justitie,
verantwoordelij k voor de po
litiediensten, houdt geen cij
fers bij over kinderontvoe
ringen.
„Misschien dat het Centraal
Bureau voor de Statistiek het
weet. Die houden gegevens
bij voor de verschillende po
litiediensten", meldt een
woordvoerster.
Het CBS verwijst naar het
Korps Landelijke Politie
diensten. Dat beschikt over
een website, www.vermiste-
kinderen.nl, met daarop 95 in
Nederland vermiste minder
jarige kinderen. Volledig is
de lijst niet, zegt een woord
voerdervan deKLPD. „Con
stant worden er in Nederland
tussen de 500 en 600 kinde
ren vermist. Het merendeel
bestaat uit weglopers die
snel terugkomen. Hoeveel
van die vermisten ontvoerd
zijn, weten we niet."
Of daar ontvoeringen op
klaarlichte dag door wild
vreemden bij zitten, is even
eens onbekend. Net zo min
worden er centraal gegevens
bijgehouden over het aantal
pogingen tot ontvoeringen.
GPD
door Paul Koopman
Op kousenvoeten bewegen de
fractievoorzitters van de
grote partijen in de Tweede Ka
mer zich op de Nederlandse An
tillen. Diplomatiek, voorko
mend en beleefd. Nergens de
gastheren bruuskerend. Ka
mervoorzitter Weisglas in de rol
van charmante rasdiplomaat.
Zeer vereerd met de ontvangst.
Excuses voor het minuutje ver
traging. Er wordt geknuffeld en
gecoiffeerd. Wat kunnen we het
toch goed met elkaar vinden.
Maar de realiteit is een stuk rau
wer. Vooral op Curafao hebben
ze een eenvoudige en effectieve
manier gevonden voor het op
lossen van het probleem met
ontspoorde criminele jongeren:
een enkele reis Schiphol. Het
Nederlandse justitiële apparaat
wordt al jaren ontregeld door
stromen bolletjesslikkers. Op
hun beurt kampen bestuurders
en inwoners van de Antilliaanse
eilanden met schrijnende ar
moede, corruptie en criminali
teit en een explosief gegroeid
wantrouwen in eikaars goede
bedoelingen.
Paradoxaal genoeg wordt de
Nederlandse voorkomendheid
nauwelijks beantwoord. De An
tilliaanse premier Mirna Godett
nam niet de moeite om fatsoen
lijk tijd uit te trekken voor een
ontmoeting: amper achttien mi
nuten. Broer Anthony, de wer
kelijke leider, verkoos het Pa-
piaments te spreken, hoewel hij
heel goed wist dat zijn bezoe
kers geen woord verstonden van
wat hij zei. Deze bruuskeringen
werden met veel begrip geïncas
seerd. „Natüürlijk is mevrouw
Godett een druk bezet politica",
werd geroepen. Dat Anthony
Papiaments sprak hoewel hij
het Nederlands perfect beheerst
'is zijn volste recht'.
Dat een delegatie politici gezien
de precaire relatie tussen de An
tillen en Nederland omzichtig
opereert, is te billijken. Wat
heeft het voor zin om tijdens een
bezoek dat vooral bedoeld is om
de betrekkingen te verbeteren,
op je strepen te gaan staan? Bo
vendien kan het geen kwaad
eens een keer echte interesse te
tonen in de uithoek van het ko
ninkrijk. Tot nu toe schrikken
pers en politiek alleen wakker
als de Antillen problemen ver
oorzaken in Nederland.
Maar de ironie wil, dat de Antil-
lianen zelf helemaal niet op Ne
derlandse beleefdheden zitten
te wachten. In tegendeel: zij ver
langen actie en assertiviteit. Ne
derland moet ingrijpen, luidt de
boodschap.
De verhoudingen zijn zo ver
ziekt, dat de hoop van velen ge
vestigd is op de voormalige ko
lonisator. Die moet maar eens
orde op zaken stellen. Zo eiste
het bestuur van Sint Maarten
dat Den Haag zou ingrijpen om
de band met Curasao te verbre
ken. Ondernemers op Curagao
vroegen weer om ingrijpen van
de 'grote broer' om een betere
rechtshandhaving te garande
ren. Vrijwel iedereen wil meer
'geld, maar daarmee is niets
nieuws onder de zon.
Tegenover deze smeekbede om
leiding staat de aarzelende Ne
derlandse houding. Doodsbang
om voor neo-koloniaal te wor
den aangezien. De overtuiging
dat de Antillen als gelijkwaar
dige partner hun zaken moeten
regelen, is nog steeds sterk.
Maar de gelijkwaardigheid be
staat alleen op papier, in het
statuut uit 1954. In werkelijk
heid is Nederland de financier
en waarborg voor goed bestuur,
zonder welke het met de Antil
len even snel bergafwaarts zou
gaan als met Suriname destijds.
De tiendaagse rondreis van
fractievoorzitters langs de An
tillen heeft zin wegens de ver
kregen kennis en de opgedane
contacten. Maar de expeditie
krijgt pas werkelijk betekenis,
als de Nederlandse politieke eli
te een knop omdraait en kiest
voor een steviger koers. Het
pappen en nat houden van de af
gelopen decennia heeft immers
zowel op de Antillen als in Ne
derland weinig goeds gebracht.
De economie van de Antillen zit
al jaren in het slop en bij gebrek
aan leiding valt het bouwwerk
langzaam maar zeker uiteen.
De niet kinderachtige geld
stroom van Den Haag naar de
Antillen kan een prachtig
breekijzer zijn om de al veel te
lang durende impasse mee te
doorbreken. Dat lukt alleen als
Haagse politici na terugkomst
moed kunnen opbrengen. GPD
den? Dat zijn vragen waarop
kinderen antwoord krijgen",
zegt Klompstra.
De kinderen worden niet alleen
mondiger, ze leren zich ook li
chamelijk te weren. „Als ze
worden beetgepakt, dan zijn ze
na de cursus in staat op een zeer
pijnlijke plek te trappen", zegt
hij. Veel scholen verspreid over
Nederland tonen belangstelling
voor het project, dat donderdag
officieel werd gelanceerd.
Mooi, dat project, maar de be
zorgdheid van ouders is deze
week flink toegenomen. Is dat
overtrokken, zo'n schokgolf na
één ontvoering? Verkeerd is het
niet, zo constateert massapsy
choloog Henri Beunders, ver
bonden aan de Erasmus Univer
siteit in Rotterdam. „Stel dat
het inderdaad een professionele
ontvoerder is geweest, dan
maakt dat iets los. Vervolgens is
er meer aandacht voor preven
tie. En voorkomen is beter dan
genezen."
Maar voorkomen begint in eer
ste instantie bij de opvoeding,
stelt Jacques Smits van de
Stichting Kinderontvoering.
„Waarschuw je kinderen voor
het 'puppy-effect'. Zeg dat ze
nooit met vreemden mee moeten
gaan die iets moois beloven."
Dat credo heeft Smits zijn acht
jarige zoontje met de paplepel
ingegoten. „Hij weet nu dat hij
zo'n persoon tegen zijn enkel
moet schoppen, om er vervol
gens snel vandoor te gaan."
Het valt Smits op dat veel kin
derontvoeringen zich in de drie
noordelijke provincies voor
doen. Zijn verklaring: wellicht
is de bevolking daar naïever. „Ik
geef mijn zoontje een westerse
opvoeding. Hij moet leren van
zich af te bijten." Maar dat is
moeilijk, als je dat niet gewend
bent, geeft hij toe.
Daarom moeten kinderen op het
platteland ook nooit alleen of
slechts met z'n tweeën naar
school fietsen. Een groep van
tien of meer is effectiever, meent
Smits. Ook moeten ze leren een
nummerbord te onthouden.
„Uit onderzoek blijkt dat kin
deren het heel moeilijk vinden
een signalement te onthouden,
Het milieu wordt de grote verliezer.
foto Toussaint Kluiters/ANP
van onze redactie binnenland
Lotje (29) is arbeidsdeskun-
dige en heeft een leaseauto
van de zaak. De glanzende VW
Golf is voorzien van alle moge
lijke accessoires en kostte des
tijds 25.000 euro. Afschrijving,
brandstof en alle andere kosten
worden door haar werkgever
betaald, maar toch rijdt Lotje
niet volledig gratis auto. Ze doet
er boodschappen mee en gaat er
mee op vakantie. Ook een deel
van de ritten naar en van kan
toor wordt als niet-zakelijk be
schouwd.
De Belastingdienst vindt dat zij
door dit privé-gebruik een
voordeel heeft ten opzichte van
mensen met een eigen auto. In
fiscale termen betekent dat on
herroepelijk: kassa! Sinds drie
jaar geschiedt dat aanslaan op
privé-gebruik in de vorm van de
'bijtelling'. Afhankelijk van het
aantal gereden 'eigen' kilome
ters moet een percentage van de
cataloguswaarde bij de aangifte
opgevoerd worden in de vorm
van inkomen waarover belas
ting verschuldigd is.
Het private part van de kilome-
trage dient secuur bijgehouden
te worden. Ome Fiscus verlangt
gedetailleerde ritregistraties
die samen met de agenda moe
ten worden ingeleverd zodat de
inspecteur kan vaststellen of de
opgevoerde cijfers aannemelijk
zijn.Het slot van het liedje dit
jaar zal waarschijnlijk worden
dat zij ondanks alle gehannes
met de kilometerregistratie uit
komt boven de 8000 kilometer
privé en dus aangeslagen zal
worden in de hoogste categorie:
25 procent. Dat komt haar te
staan op een bijtelling van zo'n
6250 euro.
Berend komt niet in aanmer
king voor een leaseauto van de
zaak. Hij wil er trouwens ook
geen, want hij denkt voordeli
ger uit te zijn met zijn eigen auto
waarvoor hij zakelijke kilome
ters bij de baas in rekening
brengt. De Peugeot-midden-
klasser kostte ook 25 mille en
voor de jaarlijks gedeclareerde
10.000 zakelijke kilometers
krijgt Berend een vergoeding
van 2 8 cent per kilometer, onbe
last. Omdat hij woon-werkver-
keer niet vergoed krijgt, heeft
deze eigen autorijder niets met
de fiscus te maken. Was dat wel
het geval, dan zou een deel van
de kilometerprijs belast worden
uitgekeerd.
De berichten over de op handen
zij nde nieuwe fiscale regels voor
het zakelijk autoverkeer leidde
bij Lotje tot vreugde; Berend
ontstak in woede. De leaserijder
zal er dan ook - als het allemaal
doorgaat - fors op vooruit gaan
terwijl de tol wordt betaald door
de zakelijke rijder met eigen au
to. Bedoeling is immers voor de
leaseauto alle drie jaar geleden
ingevoerde ingewikkelde rege
lingen overboord te gooien en -
zónder verplichte rittenstaten -
een verlaagde bijtelling van
twintig procent in te voeren, on
geacht het aantal werkelijke
privékilometers. Daartegen
over staat de verlaging van de
fiscale vrijstelling voor de zake
lijk rijder met eigen auto. Aan
genomen wordt dat straks niet
28, maar hooguit de helft onbe
last mag worden uitgekeerd.
Dat betekent dat de niet-lease-
rijder zal moeten toeleggen op
de ritten voor zijn baas.
Minister Zalm van Financiën
(VVD) maakt met zijn plan
vooral zijn vrienden in het be
drijfsleven blij. Ondernemers
werden gek van de steeds wijzi
gende regels voor de bijtelling.
Want voor de bedrijfswagens op
grijs kenteken moeten ook regi
straties worden bijgehouden als
werknemers ermee naar huis
gaan. Dat is na 1 januari verle
den tijd. Dat geldt ook voor de
belastingdienst, waar niet meer
tot vijf cijfers achter de komma
behoeft te worden gecontro-
leerd of de rittenstaten kloppen.
En hoe valt de ommezwaai bij
de leasebedrijven? Wim Kusters
van SNS Autolease: „Het levert
voor de ondernemers, onze
klanten dus, een enorme bespa
ring op. In dat opzicht is het pri
ma dat de zaak weer terug gaat
naar de situatie van drie jaar te
rug. Maar voor een van onze
producten zal het de nekslag be
tekenen: de contracten voor de
privéleasers. Die zullen wel gek
zijn op die basis te gaan rijden,
want ze zijn veel duurder uit.
Het meest heb ik nog te doen met
de gewone werknemer die in
zijn eigen auto zakelijke kilo
meters rijdt. Hij zal er misschien
wel honderd euro in de maand
bij inschieten."
Kusters verwacht dat meer
werknemers een leaseauto zul
len vragen en krijgen. „Een
beetje raar omdat het beleid
toch eerst erop gericht was men
sen uit de auto te krijgen?"
Dat Lotje de leaserijdster straks
bepaald niet aangemoedigd
wordt te gaan lopen, bussen en
treinen om naar het werk te ko
men, staat ook als een paal bo
ven water voor Milieudefensie.
Joris Wijnhoven: „Furieus zijn
we! Onbegrijpelijk dat leaserij
ders zo'n douceurtje wordt aan
geboden. Het is toch niet be
paald een onbemiddelde groep
die nu nog ruimer baan krijgt.
We wilden toch minder files,
minder herrie, minder luchtver
vuiling? Dit leidt tot het tegen
overgestelde. En dan wordt aan
de andere kant ook nog het
openbaar vervoer geknepen. De
werknemer die met zijn dikke
leasebak over de Veluwe
scheurt, kan straks nog makke
lijker zijn goddelijke gang gaan.
De buslijn naar zijn dorp wordt
opgeheven, maar hij is toch al
goedkoper uit met zijn auto. Het
milieu? Dat wordt, zoals bij ie
der besluit van dit kabinet, het
echte slachtoffer." GPD
maar ieder kind kan vanaf zijn
zesde cijfers en letters lezen.
Richt je daarop."
Ook een mobiele telefoon lijkt
onmisbaar in 'onveilige stre
ken'. Een ander systeem: een
kettinkje met daarin een ver
borgen GPS-systeem, zodat het
kind te lokaliseren is. „Alleen
kost je dat per jaar 250 euro om
op de meldkamer aangesloten te
zijn", zegt Smits.
Behalve het fietsen van en naar
school zijn ook de schoolpauzes
gevaarlijk. „Tijdens de circa 120
ontvoeringen per jaar - veelal
kortdurende door ruziënde ou
ders die kinderen bij elkaar
weghalen - worden er veel kin
deren van het schoolplein ge
plukt. Leerkrachten moeten
daar beter op toe zien." GPD
Met het vernietigende oordeel over de besla
vorming rond de Westerschelde Container'
minal heeft de Raad van State het Zeem
provinciebestuur een rijstebrijberg geserveerd waj
van de Provinciale Staten gisteren met een aanzien!:
dosis doorzettingsvermogen de eerste happen nais
Het zal nog enkele jaren vergen voor het bestuurt
door de berg heeft heen gegeten, zo het daar al in zal:
gen. De vernietiging van de Zeeuwse beslissing tot:
ziging van het streekplan leverde een taai doch ziw
debat op. De Statenleden moeten zich er weerg
scherp van bewust zijn geworden dat zij geroepen:
tot het maken van keuzes.
Zij staan niet voor een eenvoudige opgave. Nient
heeft ze ook bij hun aantreden een rozentuin belooi
Dat konden ze zeer wel wetenDe uitkomst van hetZe
landdebat, waarbij de bevolking voor de vuist i
wensen kon formuleren over de koers die Zeeland;
moeten varen naar schone einders, leverde vorige
een divers beeld op. Dat is geen wonder. In Zeek
wordt in eerste aanleg meer op regionale dan op proii
ciale schaal gedacht. Wat voor Beveland of Zee»
Vlaanderen acceptabel wordt geacht, kan op Walt:
ren en Schouwen-Duiveland als te belastend woe
ervaren. En omgekeerd. Een breed debat levert
scherwijs een variatie aan voorkeuren en bezwaren:
Worden die allemaal in het beleid verwerkt, dankt
dat de nondescripte smaak van een gerecht met te
ingrediënten.
Politici zijn ervoor ingehuurd om op basis van wei
en verlangens van de bevolking, hoe gevarieerd die:
zijn, lijnen te trekken. Politieke partijen moeten:
niet laten leiden door mode of waan van de dag.D
leidt tot zwalkpartijen. Zij dienen op basis van hun;
gangspunten aan de bevolking voor te houden hoer:
meest gewenste inrichting van de samenleving zier.
het actuele geval: met of zonder WCT. De kiezer kat
basis daarvan zijn voorkeur kenbaar maken. Ini
Zeelanddebat is te veel de indruk gewekt dat bel
maken een kwestie van prijsschieten is.
De Provinciale Staten zijn zich er allicht meer van:
wust geworden waar hun verantwoordelijkheden:
gen. Er is leiderschap nodig om die te dragen. Daa:
hoort het vermogen een redelijke mate van overa
stemming te bewerkstelligen door de samenleving:
ten en argumenten te leveren. In de afgelopen jarem
het optreden van de provinciebestuurders nogal: g(
meer overdonderend dan overtuigend.
De toonzetting van het debat van gisteren duidt:
dat daarin verandering kan komen. Het ziet ernaai
dat aan de opgave van de Raad van State ongewil
interessant neveneffect is verbonden: de noodzaak:
opnieuw te bezinnen op de vraag hoe het democrat;
handwerk moet worden bedreven.
DROOGGEMALEN - Schou
wen kan in 37 dagen droogge
malen zijn. Provinciale Water
staat pompt tien miljoen pond
zoutwater de zee in. 32 pom
pen en drie afwateringssluizen
verrichten dit enorme werk.
OVERBOORD - Een Duitse
schipper heeft zijn knecht za
terdag overboord gegooid bij
de Middensluis in Terneuzen.
Kort daarvoor was ruzie ont
staan tussen het tweetal. De
heetgebakerde schipper die
alcohol had gedronken gooide
zijn knecht vanaf de Tito XV in
het water. De knecht bereikte
zwemmend de wal. De politie
concludeerde dat de schipper
en zijn knecht niet over elkaar
te spreken zijn. Daaromw. I
besloten dat de knecht inDo:-
drecht van boord gaat.
RADIO - Een reporter vand
Frankfurter Rundfunk maai
vrijdag vanuit Kruin»
een radioreportage voor Dt
se scholen. Deze report^ in
maakt deel uit van de
Holland und das Meer.
gekroond.
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bossoher (adjunct)
A L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG Vlissingen
Tel. (0118) 460116
Fax: (0118) 472404
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17 00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 12 00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2,00)
per maand: 20,50
per kwartaal: 55,10
per jaar: 209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand vod
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:€ 1,10
zaterdag: 1,65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezef
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kant#
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel.(0113)315555
Fax (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel (0113)315540
Fax(0113)315549 -
Rubrieksadvertenties (kleintf
Tel. (0113) 315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113) 315520
Fax:(0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel (0114) 372770
Fax:(0114)372771
lnternet:www. pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern-
u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voff*
ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienst^
producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig#5*
teerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meld#'
PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda
Behoort tot LUGgGnGC
ZIGEUNERKONING - Z
geuners uit heel de werelds:
men op 7, 8 en 9 september
Mantua in Italië bijeen
voor de eerste keer in de nc
schiedenis een zigeunerl 'm
ning te kiezen. De koning: zij
met groot ceremonieel wori sa
Bij de weerbaarheidstraining leren kinderen zich los te maken uit de greep van een belager.
foto Harmen de Jong/GPD