PZC Hoog tijd voor steviger koers jegens Antillen Met leasen leert Lotje rijden Opgave Kind leert op cursus te trappen naar vreemde die mooie dingen belooft Cijfers zijn ver te zoeken 30 augustus 1953 zaterdag 30 augustus 2003 Angst Trappen Groep Honderd euro Dikke leasebak r Risico ontvoering is te verkleinen De elfjarige Lusanne van der Gun uit Olderberkoop is weer veilig bij haar familie op de kaasboerderij, maar talloze ou ders zijn zich wild geschrokken. Je kind, zou maar met een vreem de in een auto spoorloos ver dwijnen. Wat kun je er tegen doen? door Rudi Buis Neem geen snoepjes aan van vreemden. En loop weg van onbekende mannen of vrouwen met rare vragen. Ieder kind krijgt deze zinnetjes ingepeperd door bezorgde ouders, zodra het zijn eerste stappen buiten de deur zet. Maar kinderen zijn avontuurlijk en door hun jeug dige onschuld vaak naïef. Een ontvoering voorkomen is onmo gelijk. De kans op verdwijning verkleinen lijkt de enige optie. In Tilburg vertellen ouders hun kinderen ter waarschuwing nog altijd het verhaal van Marietje Kessels. In 1900 werd het elfja rige meisje na twee dagen ver missing verkracht en vermoord aangetroffen in een kerk. De da der is nooit gevonden. Uit eer betoon is een weerbaarheids project naar haar vernoemd: kinderen leren via oefeningen machtsmisbruik en seksueel in timiderend gedrag te herken nen. Zo weten ze beter hoe ze in onveilige situaties moeten han delen. Hoe zelfverzekerder de jeugd is, des te kleiner de kans dat ze ten prooi valt aan ont voerders. Maar helpt een dergelijk project nou echt of biedt het schijnvei ligheid? „Het werkt echt", zegt Andries Klompstra, projectlei der van Weerbaarheid in Basis onderwijs (Wibo), één van de ve le varianten op het Marietje Kessels Project. „Ik zeg niet dat het project de ontvoering van Lusanne had kunnen voorko men, maar ze had wellicht har der 'nee' durven zeggen." Het project draaide voor de schoolvakantie proef op tien basisscholen in de Groningse gemeenten Veendam en Zuid- horn. De kinderen van groep ze ven zijn duidelijk: negentig pro cent geeft in een enquête aan zich 'weerbaarder' te voelen. „Moet je de deur opendoen als je alleen thuis bent? En hoe wapen je jezelf op straat tegen vreem- van onze redactie binnenland Het is de angst van iedere ouder, de ontvoering van je kind. Maar hoe vaak komt dat in Nederland voor? Harde cijfers ontbreken, blijkt na een rondgang langs diverse instellingen. Het ministerie van Justitie, verantwoordelij k voor de po litiediensten, houdt geen cij fers bij over kinderontvoe ringen. „Misschien dat het Centraal Bureau voor de Statistiek het weet. Die houden gegevens bij voor de verschillende po litiediensten", meldt een woordvoerster. Het CBS verwijst naar het Korps Landelijke Politie diensten. Dat beschikt over een website, www.vermiste- kinderen.nl, met daarop 95 in Nederland vermiste minder jarige kinderen. Volledig is de lijst niet, zegt een woord voerdervan deKLPD. „Con stant worden er in Nederland tussen de 500 en 600 kinde ren vermist. Het merendeel bestaat uit weglopers die snel terugkomen. Hoeveel van die vermisten ontvoerd zijn, weten we niet." Of daar ontvoeringen op klaarlichte dag door wild vreemden bij zitten, is even eens onbekend. Net zo min worden er centraal gegevens bijgehouden over het aantal pogingen tot ontvoeringen. GPD door Paul Koopman Op kousenvoeten bewegen de fractievoorzitters van de grote partijen in de Tweede Ka mer zich op de Nederlandse An tillen. Diplomatiek, voorko mend en beleefd. Nergens de gastheren bruuskerend. Ka mervoorzitter Weisglas in de rol van charmante rasdiplomaat. Zeer vereerd met de ontvangst. Excuses voor het minuutje ver traging. Er wordt geknuffeld en gecoiffeerd. Wat kunnen we het toch goed met elkaar vinden. Maar de realiteit is een stuk rau wer. Vooral op Curafao hebben ze een eenvoudige en effectieve manier gevonden voor het op lossen van het probleem met ontspoorde criminele jongeren: een enkele reis Schiphol. Het Nederlandse justitiële apparaat wordt al jaren ontregeld door stromen bolletjesslikkers. Op hun beurt kampen bestuurders en inwoners van de Antilliaanse eilanden met schrijnende ar moede, corruptie en criminali teit en een explosief gegroeid wantrouwen in eikaars goede bedoelingen. Paradoxaal genoeg wordt de Nederlandse voorkomendheid nauwelijks beantwoord. De An tilliaanse premier Mirna Godett nam niet de moeite om fatsoen lijk tijd uit te trekken voor een ontmoeting: amper achttien mi nuten. Broer Anthony, de wer kelijke leider, verkoos het Pa- piaments te spreken, hoewel hij heel goed wist dat zijn bezoe kers geen woord verstonden van wat hij zei. Deze bruuskeringen werden met veel begrip geïncas seerd. „Natüürlijk is mevrouw Godett een druk bezet politica", werd geroepen. Dat Anthony Papiaments sprak hoewel hij het Nederlands perfect beheerst 'is zijn volste recht'. Dat een delegatie politici gezien de precaire relatie tussen de An tillen en Nederland omzichtig opereert, is te billijken. Wat heeft het voor zin om tijdens een bezoek dat vooral bedoeld is om de betrekkingen te verbeteren, op je strepen te gaan staan? Bo vendien kan het geen kwaad eens een keer echte interesse te tonen in de uithoek van het ko ninkrijk. Tot nu toe schrikken pers en politiek alleen wakker als de Antillen problemen ver oorzaken in Nederland. Maar de ironie wil, dat de Antil- lianen zelf helemaal niet op Ne derlandse beleefdheden zitten te wachten. In tegendeel: zij ver langen actie en assertiviteit. Ne derland moet ingrijpen, luidt de boodschap. De verhoudingen zijn zo ver ziekt, dat de hoop van velen ge vestigd is op de voormalige ko lonisator. Die moet maar eens orde op zaken stellen. Zo eiste het bestuur van Sint Maarten dat Den Haag zou ingrijpen om de band met Curasao te verbre ken. Ondernemers op Curagao vroegen weer om ingrijpen van de 'grote broer' om een betere rechtshandhaving te garande ren. Vrijwel iedereen wil meer 'geld, maar daarmee is niets nieuws onder de zon. Tegenover deze smeekbede om leiding staat de aarzelende Ne derlandse houding. Doodsbang om voor neo-koloniaal te wor den aangezien. De overtuiging dat de Antillen als gelijkwaar dige partner hun zaken moeten regelen, is nog steeds sterk. Maar de gelijkwaardigheid be staat alleen op papier, in het statuut uit 1954. In werkelijk heid is Nederland de financier en waarborg voor goed bestuur, zonder welke het met de Antil len even snel bergafwaarts zou gaan als met Suriname destijds. De tiendaagse rondreis van fractievoorzitters langs de An tillen heeft zin wegens de ver kregen kennis en de opgedane contacten. Maar de expeditie krijgt pas werkelijk betekenis, als de Nederlandse politieke eli te een knop omdraait en kiest voor een steviger koers. Het pappen en nat houden van de af gelopen decennia heeft immers zowel op de Antillen als in Ne derland weinig goeds gebracht. De economie van de Antillen zit al jaren in het slop en bij gebrek aan leiding valt het bouwwerk langzaam maar zeker uiteen. De niet kinderachtige geld stroom van Den Haag naar de Antillen kan een prachtig breekijzer zijn om de al veel te lang durende impasse mee te doorbreken. Dat lukt alleen als Haagse politici na terugkomst moed kunnen opbrengen. GPD den? Dat zijn vragen waarop kinderen antwoord krijgen", zegt Klompstra. De kinderen worden niet alleen mondiger, ze leren zich ook li chamelijk te weren. „Als ze worden beetgepakt, dan zijn ze na de cursus in staat op een zeer pijnlijke plek te trappen", zegt hij. Veel scholen verspreid over Nederland tonen belangstelling voor het project, dat donderdag officieel werd gelanceerd. Mooi, dat project, maar de be zorgdheid van ouders is deze week flink toegenomen. Is dat overtrokken, zo'n schokgolf na één ontvoering? Verkeerd is het niet, zo constateert massapsy choloog Henri Beunders, ver bonden aan de Erasmus Univer siteit in Rotterdam. „Stel dat het inderdaad een professionele ontvoerder is geweest, dan maakt dat iets los. Vervolgens is er meer aandacht voor preven tie. En voorkomen is beter dan genezen." Maar voorkomen begint in eer ste instantie bij de opvoeding, stelt Jacques Smits van de Stichting Kinderontvoering. „Waarschuw je kinderen voor het 'puppy-effect'. Zeg dat ze nooit met vreemden mee moeten gaan die iets moois beloven." Dat credo heeft Smits zijn acht jarige zoontje met de paplepel ingegoten. „Hij weet nu dat hij zo'n persoon tegen zijn enkel moet schoppen, om er vervol gens snel vandoor te gaan." Het valt Smits op dat veel kin derontvoeringen zich in de drie noordelijke provincies voor doen. Zijn verklaring: wellicht is de bevolking daar naïever. „Ik geef mijn zoontje een westerse opvoeding. Hij moet leren van zich af te bijten." Maar dat is moeilijk, als je dat niet gewend bent, geeft hij toe. Daarom moeten kinderen op het platteland ook nooit alleen of slechts met z'n tweeën naar school fietsen. Een groep van tien of meer is effectiever, meent Smits. Ook moeten ze leren een nummerbord te onthouden. „Uit onderzoek blijkt dat kin deren het heel moeilijk vinden een signalement te onthouden, Het milieu wordt de grote verliezer. foto Toussaint Kluiters/ANP van onze redactie binnenland Lotje (29) is arbeidsdeskun- dige en heeft een leaseauto van de zaak. De glanzende VW Golf is voorzien van alle moge lijke accessoires en kostte des tijds 25.000 euro. Afschrijving, brandstof en alle andere kosten worden door haar werkgever betaald, maar toch rijdt Lotje niet volledig gratis auto. Ze doet er boodschappen mee en gaat er mee op vakantie. Ook een deel van de ritten naar en van kan toor wordt als niet-zakelijk be schouwd. De Belastingdienst vindt dat zij door dit privé-gebruik een voordeel heeft ten opzichte van mensen met een eigen auto. In fiscale termen betekent dat on herroepelijk: kassa! Sinds drie jaar geschiedt dat aanslaan op privé-gebruik in de vorm van de 'bijtelling'. Afhankelijk van het aantal gereden 'eigen' kilome ters moet een percentage van de cataloguswaarde bij de aangifte opgevoerd worden in de vorm van inkomen waarover belas ting verschuldigd is. Het private part van de kilome- trage dient secuur bijgehouden te worden. Ome Fiscus verlangt gedetailleerde ritregistraties die samen met de agenda moe ten worden ingeleverd zodat de inspecteur kan vaststellen of de opgevoerde cijfers aannemelijk zijn.Het slot van het liedje dit jaar zal waarschijnlijk worden dat zij ondanks alle gehannes met de kilometerregistratie uit komt boven de 8000 kilometer privé en dus aangeslagen zal worden in de hoogste categorie: 25 procent. Dat komt haar te staan op een bijtelling van zo'n 6250 euro. Berend komt niet in aanmer king voor een leaseauto van de zaak. Hij wil er trouwens ook geen, want hij denkt voordeli ger uit te zijn met zijn eigen auto waarvoor hij zakelijke kilome ters bij de baas in rekening brengt. De Peugeot-midden- klasser kostte ook 25 mille en voor de jaarlijks gedeclareerde 10.000 zakelijke kilometers krijgt Berend een vergoeding van 2 8 cent per kilometer, onbe last. Omdat hij woon-werkver- keer niet vergoed krijgt, heeft deze eigen autorijder niets met de fiscus te maken. Was dat wel het geval, dan zou een deel van de kilometerprijs belast worden uitgekeerd. De berichten over de op handen zij nde nieuwe fiscale regels voor het zakelijk autoverkeer leidde bij Lotje tot vreugde; Berend ontstak in woede. De leaserijder zal er dan ook - als het allemaal doorgaat - fors op vooruit gaan terwijl de tol wordt betaald door de zakelijke rijder met eigen au to. Bedoeling is immers voor de leaseauto alle drie jaar geleden ingevoerde ingewikkelde rege lingen overboord te gooien en - zónder verplichte rittenstaten - een verlaagde bijtelling van twintig procent in te voeren, on geacht het aantal werkelijke privékilometers. Daartegen over staat de verlaging van de fiscale vrijstelling voor de zake lijk rijder met eigen auto. Aan genomen wordt dat straks niet 28, maar hooguit de helft onbe last mag worden uitgekeerd. Dat betekent dat de niet-lease- rijder zal moeten toeleggen op de ritten voor zijn baas. Minister Zalm van Financiën (VVD) maakt met zijn plan vooral zijn vrienden in het be drijfsleven blij. Ondernemers werden gek van de steeds wijzi gende regels voor de bijtelling. Want voor de bedrijfswagens op grijs kenteken moeten ook regi straties worden bijgehouden als werknemers ermee naar huis gaan. Dat is na 1 januari verle den tijd. Dat geldt ook voor de belastingdienst, waar niet meer tot vijf cijfers achter de komma behoeft te worden gecontro- leerd of de rittenstaten kloppen. En hoe valt de ommezwaai bij de leasebedrijven? Wim Kusters van SNS Autolease: „Het levert voor de ondernemers, onze klanten dus, een enorme bespa ring op. In dat opzicht is het pri ma dat de zaak weer terug gaat naar de situatie van drie jaar te rug. Maar voor een van onze producten zal het de nekslag be tekenen: de contracten voor de privéleasers. Die zullen wel gek zijn op die basis te gaan rijden, want ze zijn veel duurder uit. Het meest heb ik nog te doen met de gewone werknemer die in zijn eigen auto zakelijke kilo meters rijdt. Hij zal er misschien wel honderd euro in de maand bij inschieten." Kusters verwacht dat meer werknemers een leaseauto zul len vragen en krijgen. „Een beetje raar omdat het beleid toch eerst erop gericht was men sen uit de auto te krijgen?" Dat Lotje de leaserijdster straks bepaald niet aangemoedigd wordt te gaan lopen, bussen en treinen om naar het werk te ko men, staat ook als een paal bo ven water voor Milieudefensie. Joris Wijnhoven: „Furieus zijn we! Onbegrijpelijk dat leaserij ders zo'n douceurtje wordt aan geboden. Het is toch niet be paald een onbemiddelde groep die nu nog ruimer baan krijgt. We wilden toch minder files, minder herrie, minder luchtver vuiling? Dit leidt tot het tegen overgestelde. En dan wordt aan de andere kant ook nog het openbaar vervoer geknepen. De werknemer die met zijn dikke leasebak over de Veluwe scheurt, kan straks nog makke lijker zijn goddelijke gang gaan. De buslijn naar zijn dorp wordt opgeheven, maar hij is toch al goedkoper uit met zijn auto. Het milieu? Dat wordt, zoals bij ie der besluit van dit kabinet, het echte slachtoffer." GPD maar ieder kind kan vanaf zijn zesde cijfers en letters lezen. Richt je daarop." Ook een mobiele telefoon lijkt onmisbaar in 'onveilige stre ken'. Een ander systeem: een kettinkje met daarin een ver borgen GPS-systeem, zodat het kind te lokaliseren is. „Alleen kost je dat per jaar 250 euro om op de meldkamer aangesloten te zijn", zegt Smits. Behalve het fietsen van en naar school zijn ook de schoolpauzes gevaarlijk. „Tijdens de circa 120 ontvoeringen per jaar - veelal kortdurende door ruziënde ou ders die kinderen bij elkaar weghalen - worden er veel kin deren van het schoolplein ge plukt. Leerkrachten moeten daar beter op toe zien." GPD Met het vernietigende oordeel over de besla vorming rond de Westerschelde Container' minal heeft de Raad van State het Zeem provinciebestuur een rijstebrijberg geserveerd waj van de Provinciale Staten gisteren met een aanzien!: dosis doorzettingsvermogen de eerste happen nais Het zal nog enkele jaren vergen voor het bestuurt door de berg heeft heen gegeten, zo het daar al in zal: gen. De vernietiging van de Zeeuwse beslissing tot: ziging van het streekplan leverde een taai doch ziw debat op. De Statenleden moeten zich er weerg scherp van bewust zijn geworden dat zij geroepen: tot het maken van keuzes. Zij staan niet voor een eenvoudige opgave. Nient heeft ze ook bij hun aantreden een rozentuin belooi Dat konden ze zeer wel wetenDe uitkomst van hetZe landdebat, waarbij de bevolking voor de vuist i wensen kon formuleren over de koers die Zeeland; moeten varen naar schone einders, leverde vorige een divers beeld op. Dat is geen wonder. In Zeek wordt in eerste aanleg meer op regionale dan op proii ciale schaal gedacht. Wat voor Beveland of Zee» Vlaanderen acceptabel wordt geacht, kan op Walt: ren en Schouwen-Duiveland als te belastend woe ervaren. En omgekeerd. Een breed debat levert scherwijs een variatie aan voorkeuren en bezwaren: Worden die allemaal in het beleid verwerkt, dankt dat de nondescripte smaak van een gerecht met te ingrediënten. Politici zijn ervoor ingehuurd om op basis van wei en verlangens van de bevolking, hoe gevarieerd die: zijn, lijnen te trekken. Politieke partijen moeten: niet laten leiden door mode of waan van de dag.D leidt tot zwalkpartijen. Zij dienen op basis van hun; gangspunten aan de bevolking voor te houden hoer: meest gewenste inrichting van de samenleving zier. het actuele geval: met of zonder WCT. De kiezer kat basis daarvan zijn voorkeur kenbaar maken. Ini Zeelanddebat is te veel de indruk gewekt dat bel maken een kwestie van prijsschieten is. De Provinciale Staten zijn zich er allicht meer van: wust geworden waar hun verantwoordelijkheden: gen. Er is leiderschap nodig om die te dragen. Daa: hoort het vermogen een redelijke mate van overa stemming te bewerkstelligen door de samenleving: ten en argumenten te leveren. In de afgelopen jarem het optreden van de provinciebestuurders nogal: g( meer overdonderend dan overtuigend. De toonzetting van het debat van gisteren duidt: dat daarin verandering kan komen. Het ziet ernaai dat aan de opgave van de Raad van State ongewil interessant neveneffect is verbonden: de noodzaak: opnieuw te bezinnen op de vraag hoe het democrat; handwerk moet worden bedreven. DROOGGEMALEN - Schou wen kan in 37 dagen droogge malen zijn. Provinciale Water staat pompt tien miljoen pond zoutwater de zee in. 32 pom pen en drie afwateringssluizen verrichten dit enorme werk. OVERBOORD - Een Duitse schipper heeft zijn knecht za terdag overboord gegooid bij de Middensluis in Terneuzen. Kort daarvoor was ruzie ont staan tussen het tweetal. De heetgebakerde schipper die alcohol had gedronken gooide zijn knecht vanaf de Tito XV in het water. De knecht bereikte zwemmend de wal. De politie concludeerde dat de schipper en zijn knecht niet over elkaar te spreken zijn. Daaromw. I besloten dat de knecht inDo:- drecht van boord gaat. RADIO - Een reporter vand Frankfurter Rundfunk maai vrijdag vanuit Kruin» een radioreportage voor Dt se scholen. Deze report^ in maakt deel uit van de Holland und das Meer. gekroond. PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bossoher (adjunct) A L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel. (0118) 460116 Fax: (0118) 472404 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12 00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55,10 per jaar: 209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand vod het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1,10 zaterdag: 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezef Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kant# zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel.(0113)315555 Fax (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel (0113)315540 Fax(0113)315549 - Rubrieksadvertenties (kleintf Tel. (0113) 315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax:(0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternet:www. pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern- u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voff* ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienst^ producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig#5* teerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meld#' PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda Behoort tot LUGgGnGC ZIGEUNERKONING - Z geuners uit heel de werelds: men op 7, 8 en 9 september Mantua in Italië bijeen voor de eerste keer in de nc schiedenis een zigeunerl 'm ning te kiezen. De koning: zij met groot ceremonieel wori sa Bij de weerbaarheidstraining leren kinderen zich los te maken uit de greep van een belager. foto Harmen de Jong/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4