PZC V akantieoord Jubileum met een rouwrandje Wie heeft zin in een partijtje buikschuiven of vrouwsjouwen? 29 40 jaar Teleac zaterdag 30 augustus 2003 Pijnbos Kever Waardeoordeel J Lugubere erfenis Hitlers Rijk Op het Duitse eiland Rügen ligt Prora, een gigantisch vakantie oord uit de tijd van het Derde Rijk, waar de arbeiders van de nationaal- socialistische heilstaat hun vakantie hadden moeten doorbrengen. Het is echter nooit gebruikt, omdat de oor log er tussen kwam. Nu rijst de vraag wat te doen met de megalomane ko los. Het betonnen complex is vierenhalve kilometer lang en strekt zich uit als een lint langs de mooie zandstranden van het Oost-Duitse eiland Rügen. Het is in verval en staat nagenoeg leeg. Het 'Kraft durch Freude-Bad' (KdF) Prora, bij kuuroord Binz op het noordelijkste punt van Duitsland, is een indrukwekkende en lugubere erfenis van Hitiers Derde Rijk. Tussen 1936 en 1939 werd gebouwd aan 'project Prora'. Twintigduizend trouwe kaderarbeiders mochten van de nazi's in het 'reuzenbad voor de werkenden' jaar lijks een goedkope zomervakantie door brengen. Maar het uitbreken van de oor log verhinderde de uitvoering van de plannen. Geld en arbeidskrachten wer- den voor een ander doel gebruikt: de bouw van de V-raketten. Vakantiegan gers zijn er in het KdF-Bad nooit ge weest. De 'kolos van Rügen' werd niet af gebouwd en functioneert tegenwoordig als een bizarre herinnering aan die tijden van verschrikking - met de officiële sta tus van 'monument'. Wat te doen met een complex van deze af metingen? Zes verdiepingen hoog, met een gebruiksoppervlakte van 185.000 vierkante meteren 9847 kamers is de ko los onhanteerbaar. Aan het eind van de oorlog werden er vluchtelingen onderge bracht, vervolgens nam het Oost-Duitse Volksleger het complex in bezit als ka zerne en opleidingscentrum: krijgsge vangenen en dwangarbeiders verrichten herstelwerkzaamheden, die noodzake lijk waren wegens de bombardementen. Het terrein was in de communistische tijd 'Sperrgebiet', evenals de verre omge ving van Prora, en daarmee ontoeganke lijk voor nieuwsgierige burgers. Maar na de ineenstorting van de DDR en de val van de Muur trokken de militairen weg. Tegenwoordig vieren Duitsers uit oost en west vakantie bij 'project Prora', dat pal aan het strand ligt, maar vanaf zee nauwelijks zichtbaar is omdat een pijnbos de betonnen blokken aan het oog onttrekt. Slechts vanuit de lucht wordt de werkelijke omvang zichtbaar van dit bouwwerk, het langste in Europa, dat te massief is om opgeblazen te kunnen wor den. „Plannen om voor Prora een totaalcon cept te ontwikkelen komen sinds de her eniging telkens bovendrijven", vertelt Sven Wichert (42), historicus van het Do- kumentations Zentrum Prora. „Maar het is gewoon niet uitvoerbaar. Het complex is te groot, het zou allemaal veel te veel geld gaan kosten. Bovendien zou Prora als vakantiecomplex, een reuzenhotel of zo, teveel concurrentie betekenen voor de toeristenindustrie in Binz en omge ving. En stel dat het complex zou worden om getoverd in een modern vakantiepark, dan zou dat de politiek op het verwijt kunnen komen te staan dat met de nazi erfenis goede sier wordt gemaakt. Dat is in Duitsland erger dan vloeken in de kerk. En dus worden delen van het complex nu onderverhuurd. Je treft er kunstgaleries aan, caféswinkeltjes, een grote disco theek. De bonte reclameborden en provi sorisch aandoende gevelopschriften contrasteren hevig met de overheersende grauwheid van het gebouw. „Ik vind het wel een vrolijke wildgroei", bekent Wic- kert. „Er ontwikkelt zich hier een eigen biotoop. Dat vind ik fascinerend om mee te maken." Als historicus is Sven Wickert vanzelf sprekend geïnteresseerd in de geschiede nis van het project Prora. „Met de Reich- sparteitaggelande in Nürnberg als symbool voor het gigantisme en de con centratiekampen als uiting van de ver schrikkingen van Hitler-Duitsland, staat Prora symbool voor de volkse mas saliteit van het nationaal-socialisme", legt hij uit. Het 'KdF-Bad' stond niet op zichzelf. 'Kraft durch Freude' was onderdeel van het Deutsche Arbeitsfront (DAF), dat de door Hitier opgedoekte vakbonden had vervangen en als doel had de Duitse ar beidersklasse wegwijs te maken in de be ginselen van het nationaal-socialisme. Hiertoe dienden ook grote projecten als een 'KdF-vloot', dit 'KdF-Seebad' in Prora en een heuse 'KdF-Wagen', de be roemd geworden Volkswagen Kever. Deze aspecten van Hitiers sociale beleid genoten grote populariteit. Maar in de folders van het Dokumentations Zen trum wordt gewaarschuwd, zoals zo vaak in Duitsland waar de omgang met het nazi-verleden zeer omzichtig is. 'Dat het KdF-Bad Prora nooit in gebruik ge nomen is', staat daar te lezen, 'is een rechtstreeks gevolg van de expansionis tische en racistische politiek van het Duitse Rijk en een bewijs van het falen van de nationaal-socialistische 'sociale politiek'. De prijs voor de schone schijn was volkerenmoord, massagraven en 'Zivilisationsbruch'. Het is maar dat de bezoekers - enkele honderdduizenden per jaar, van wie twintigduizend ook het documentatiecentrum bezoeken - het weten en niet vergeten. Wierd Duk Maak van je leunstoel een leerstoel. Zo luidde heel lang de leus van de educatieve omroep Teleac. Met cursussen als 'Ongevallen ip en rond de woning', 'Kennis van Textiel', Attische Tragedie', Doorbou wen in de Winter'; en 'Kernfysi ca' introduceerde de omroep in het begin van de jaren zestig educatieve televisie in Neder land. Met invoering van de vrije zaterdag werd er meteen voor gezorgd dat burgers die over daad aan vrije tijd in ieder geval zinvol zouden kunnen besteden. „Het was school op televisie. De studenten thuis werden streng toegesproken door de docent op het scherm. Het was een andere tijd. Talencursussen kosten we kelijks minimaal tien tot twaalf uur en cursisten brachten dat op. Tegenwoordig hebben ze daar geen tijd meer voor", aldus Arie Smit, algemeen directeur van de inmiddels met Schoolte levisie gefuseerde zendgemach tigde, die op 4 oktober samen met kijkers en luisteraars het veertigjarig jubileum viert. Een verjaardagsfeest met een zwart randje, dat wel. Dit jaar alleen al zal 1,3 miljoen euro be zuinigd moeten worden door de Educom-combinatie (Teleac, RVU en Schooltelevisie). Het zwaard der bezuinigingen, ge- volg van het rapport van onder zoeksbureau McKinsey, blijft ook daarna nog bungelen boven het Teleac-gebouw in Hilver sum. Opvallend riant trouwens, zo blijkt uit de McKinsey-rap- portage. De zendgemachtige zit in vergelijking met andere om roepen ruim in zowel stafleden (49 van de 200 personeelsleden) als vierkante meters, alhoewel een deel van de ruimte per 1 ja nuari wordt overgedaan aan een ander bedrijf. Arie Smit en Aart van der Want, Teleac-programmadirecteur, tonen zich niet ingenomen met die constatering. Smit: „Het lijkt nu alsof we de minst effici ënte omroep in Hilversum zijn, maar ons vergelijken met ande re omroepen is het vergelijken van appels met peren. Onze stafleden behoren niet tot het management maar zijn mensen die geschoold zijn op bepaalde terreinen, met een onderwijsbe voegdheid en jarenlange erva ring op de verschillende terrei nen. Zulke mensen heb je nodig als educatieve omroep." Volgens de Teleac-bazen brengt het werken voor vaak moeilijk bereikbare en steeds wisselende doelgroepen meer problemen én kosten met zich mee dan een 'ge wone' omroep heeft. Teleac, dat programma's maakt voor zowel scholen als voor kijkers die zich willen bekwamen in het schil deren, in de Spaanse cultuur of het houtbewerken, heeft geen vast omroepblad maar voor bei de doelgroepen aparte gidsen. Van der Want: „Voor de omroe pen worden de kijkcijfers geme ten door Kijk- en Luisteronder zoek, een gemeenschappelijke dienst. Die echter niét meet hoe veel scholen tv kijken, of wat het effect is van een cursus als Stop pen met Roken. Dat soort nood zakelijke onderzoeken moeten we dus vaak uitbesteden, het kost ons handenvol geld. Ook de programma's die we maken over gecompliceerde onderwerpen vergen veel onderzoek. Voor het eerste beeld geschoten is zijn we vaak al maanden bezig." Bezuinigingen, het onderzoe ken van de structuur en de effec tiviteit van de organisatie: pri ma, aldus de Teleac-bazen. Alleen vragen ze zich wel af: hoe ver kun je gaan met bezuinigen? Van der Want: „Op een gegeven moment moet je stoppen, want dan gaan die bezuinigen ten koste van de programma's. Er wordt gedaan of er zoveel ruim te is om te bezuinigen, terwijl te gelijkertijd erg wordt onder schat wat de publieke omroep voor het publiek betekent. We hebben elektriciteit en dat vin den we doodgewoon, maar als de elektriciteitscentrales op eens geen koelwater hebben, ga je pas nadenken over wat het voor je betekent als er geen stroom meer is. Zo zit het ook met de omroep, het is een vast onderdeel van het dagelijks le ven, maar als er een programma uitvalt, krijgen wij de brieven." Van der Want en Smit zijn van mening dat Teleac het verdient een volledige A-omroep te wor den. „Er zou eens gekeken moe ten worden hoe je, in een maat schappij waar onderwijs zo belangrijk wordt geacht, om gaat met educatieve omroep", aldus Smit. „We zitten hier niet zomaar iets te doen. Het afgelo pen jaar hadden we een groot project rond slavernij. Daar werkt een redactieraad aan met vooraanstaande hoogleraren, er waren twaalf stichtingen bij be trokken. Dat pakken we heel degelijk aan." Voor het komend jaar heeft Te leac weer een aantal van zulke grote projecten op stapel staan. In met 'Vlag en Rimpel' praten Antillianen en Arubanen in zes programma's over Nederland. In de serie 'Je Lijf je Leven' wordt ingegaan op chronisch ziek zijn. 'Hoe? Zo!' heet de nieuwe wetenschapskwis die Bart Peeters vanaf 30 oktober presenteert. Vanaf 9 september wordt het nieuwe paradepaard je van Teleac in gebruik geno men: de schooltv-beeldbank. Honderden educatieve video clips over met name biologie, natuur en wetenschap van maximaal vijf minuten zijn via deze beeldbank te bekijken. Monique Brandt Zwientje tikken foto Vincent Jannink/GPD Luchtgitaar foto Serge Ligtenberg/GPD Pvnzinkampioenschappen als luchtgi- k9taarspelen, 'bommetje' en sigaarroken (wie heeft de langste kegel?) lijken popu lairder dan ooit. 's Zomers is het aanbod in dit soort volksvermaak op z'n top, met wedstrijden buikschuiven, vrouwsjouwen, zwientjetik en jamworstelen. Waar komt die belangstelling voor des keizers baard t°eh vandaan? Volksvermaak is van alle tijden, de discussie over wat daarbij (on)gepast is ook. Zo wier- Pen ooit de Romeinen geen aanhangers van bet christendom meer voor de leeuwen, toen deze religie de staatsgodsdienst werd. In een "tinder ver verleden, midden negentiende («uw, ontstond onder invloed van de Ver lichting in ons eigen land een beweging die een halt wilde toeroepen aan wat toen als te plat vermaak werd beschouwd. De gegoede burgerij maakte zich meer en meer zorgen over vormen van ruw volksvermaak als kat- meppen en palingtrekken. Het verbod op die laatste sport leidde tot het beruchte palingoproer. Maar de nieuw opgerichte Vereniging tot Veredeling van het Volksver maak won terrein en zou tot ver in de twin tigste eeuw de toon zetten voor verantwoor de recreatie. Geen ruwe spelletjes meer, die onder invloed van drankmisbruik dikwijls uitmondden in vechtpartijen, maar on schuldig vermaak als volksdansen, zaklo- pen, koekhappen en ringsteken. „Men vond het ook niet passend dat het volk zich vermaakte rondom schandpalen of openbare executies. Niet dat men tegen de doodstraf was, maar wel dat oude vrouwtjes er al breiend op de eerste rij bij zaten", zegt prof. Wim Knuist, hoogleraar vrijetijdwe- tenschappen aan de Universiteit Tilburg. Waar komt toch die behoefte aan vrouws jouwen, buikschuiven en vergelijkbare on- zinkampioenschappen vandaan? Knuist: „Ik heb moeite met het woord behoefte. Het is gewoon iets gearrangeerds, net als al die braderieën met oude ambachten. Vaak is het bedacht door de VW of de midden stand, onder het mom van een oud volksge bruik dat nieuw leven wordt ingeblazen. Je eigen traditie creëren, noemen de Engelsen dat." Knuist vermoedt dat de televisie en het Guinness Book of World Records een flinke bijdrage hebben geleverd aan de vlucht van allerlei bijzondere wedstrijden en record pogingen. Met name programma's als Spel Zonder Grenzen, de Willem Ruis Show en Te Land ter Zee en in de Lucht, hebben grote invloed op het volksvermaak gehad. De verzuiling was op z'n retour en voortaan mochten katholieken, protestanten en an deren zelf uitmaken wat ze leuk vonden. Tijdens die verzuiling was het overigens al een tweede natuur van de Nederlander ge worden om vooral geen waardeoordeel over 'anderen' uit te spreken. De typisch Nederlandse eigenschap van het nieuwe wedstijdvermaak is volgens Knuist, dat iedereen er aan moet kunnen meedoen. „De boodschap die ervan uitgaat, is dat ie dereen meetelt en dat we allemaal even goed zijn. Het is de absolute democratisering van de prijzenkast." Dat klinkt mooimaar volgens Knuist zitten er ook schaduwkanten aan de democratise ring van het vermaak. „Het vervelende is, dat je er geen waardeoordelen over hoort uit te spreken. We mogen het niet meer over kwaliteit of smaak hebben. Die angst voor het elitaire zie je in de serieuze sport nooit. Daar wordt de lat altijd hoog gelegd. Nie mand die zich er over beklaagt dat de Tour de France zo verschrikkelijk zwaar is en daarmee mensen uitsluit. Dat is ook een cir cus." Moddergevechten, dwergwerpen en jam- worstelen, alles kan en mag in het polder model van volksvermaak. „De gêne is weg", constateert Knuist. De commercie is inmid dels gretig ingesprongen op de nieuwe recreatievormen en garandeert via sponso ring het voortbestaan van de publiekstrek kers. Is de tijd rijp voor een nieuwe Vereniging tot Veredeling van het Volksvermaak? Knuist weet het niet. „Ik denk wel dat de weerstand weer begint bij bepaalde groepen in de sa menleving en vervolgens naar onderen sij pelt." Martin Ruesink Het voormalige 'Kraft durch Freude-Bad' (KdF) Prora op het eiland Rügen foto Thomas Haentzschel/GPD Jamworstelen foto Wouter Borre/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29