FOTO VERSCHOORE VLISSINGEN! AL ONZE DIGITALE VIDEOCAMERA1) SENSATIONEEL IN PRIJS VERLAAGD! PZC Harley is luxe speelgoed geworden Gemeente Terneuzen schrapt vijftig banen AANTREKKELIJK AANBIEDINGEN Instandhouding materieel vraagt veel vrijwilligerswerk k wm>m VERDER HEBBEN WIJ HOC VEEL MED IN ONZE WINKEL Canon Canon __jina> Canon icai 2,5 inch Icd-scherm zaterdag 30 augustus 2003 Sfeer Vervanging Bint Ruigere type Aard Vacaturestop I A***% T rammuseum ligt goed op stoom door Piet Kleemans OUDDORP - Een 'Koekdöze'- locomotief, financiële steun en handige vrijwilligers. Die drie dingen staan hoog op het ver langlijstje van de Museumstich- ting RTM Ouddorp. In de loop der tijden, het trammuseum be staat inmiddels zo'n 37 jaar, zijn veel locomotieven, wagons en allerlei andere tramzaken 'ge red'. Onderhoud en restauratie van het rollend materieel kost echter veel geld en vooral inzet van vrijwilligers. Die ook nog eens de ritten met de historische trams verzorgen. De (elektronische) tram is in veel grote steden nog steeds een veelgebruikt vervoermiddel. The Amazing Stroopwafels wijdden er het nummer 'De Moordenaar' aan en anno 2003 zitten in heel wat fotoalbums kiekjes van zwarte rookpluimen uitbrakende stoomtrams. On- getwij feld geschoten in de buurt van De Punt West, want het daar gevestigde trammuseum is in Nederland enig in zijn soort. Het trammuseum werd in 1966 opgericht. De Tramweg Stich ting kocht een deel van het stoommaterieel van de Rotter- damsche Tramweg Maatschap pij (RTM), niet lang nadat defi nitief een streep was gezet door de RTM-trams op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden. Van 1966 tot en met 1988 reden gerestaureerde trams op een klein stukje spoor tussen Helle- voetsluis en de buurtschap Vlot brug. In 1989 verhuisde het mu seum naar de huidige stek: De Punt West bij Ouddorp. Daar is inmiddels, weet PR- man en tram- en treinenthousi- asteling H. Reints uit Scharen- dijke, heel veel werk verzet om het museum zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Met oog voor detail. Je bent er niet met een al dan niet gerestaureerde tram. Om de sfeer van toen terug te halen is véél meer nodig. Kleding bijvoorbeeld, zoals de conducteurs die vroeger droe gen. En reisbenodigdheden als koffers en valiezen. Aanwij zingsbordjes, boeken, oude dienstregelingen, het is er alle maal. En nog steeds komen met enige regelmaat schenkingen van allerlei aard binnen. Varië rend van een partij verf tot his torische foto's. Op de muur in de remise is vrij willigster Ceciel Schöne-Sarle- mijn druk doende met een muurschildering van zo'n vier bij drie meter. Oorspronkelijk was de geschilderde tramlijnen- kaart op station Roosestraat in Rotterdam te vinden. De museumstichting beschikt inmiddels ook over een goed uit geruste werkplaats. Afgedank te metaalbewerkingsappara- tuur heeft er een tweede leven gekregen. Reints: „Sommige machines zijn zo oud dat we ze gekocht hebben voor de oud ijzerwaarde. En andere hebben we weer uit schenkingen ver kregen." De machines krijgen weinig rust in Ouddorp, want er wordt door de vrijwilligers véél gerestaureerd én nieuw gepro duceerd. Is een nieuwe aanwinst binnen dan wordt nauwkeurig bekeken wat er allemaal aan dient te gebeuren. Vervolgens wordt een plan voor restauratie gemaakt. Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe, maar niet meer te krijgen hetgeen met enige re gelmaat voorkomt dan wordt na nauwkeurig meetwerk en als het even kan met de fabriekste- keningen er naast een nieuw ex emplaar gemaakt. In de werkplaats wordt immer druk gewerkt. De tram die in Oostenrijk jarenlang dienst heeft gedaan op de Zillertal- bahn is weer in zijn oorspronke lijke RTM-uitvoering terugge bracht en in de werkplaats zijn diverse rijtuigen in verschillen de staat van restauratie te zien. Alle disciplines zijn vertegen woordigd: er zijn metaalbewer kingmachines, er is een comple te houtbewerkingafdeling en een keur aan schildersbeno digdheden. Plus een uitgebreid De 82-jarige conducteur Calon is een van de vrijwilligers. onderdelenmagazijn. De werk plaats is het kloppend hart van het RTM-museum. Het is de plek waar technische problemen geanalyseerd en op gelost worden en waar van hopeloos verpauperd ogen de locomotieven of rijtuigen weer nostalgische pronkstukjes wor den gemaakt. Reints: „We wil len ooit graag nog een 'Koekdó- ze'-locomotief. En stel dat we geen oude kunnen vinden, dan kunnen we er altijd zelf nog een maken. Alle tekeningen zijn er." In de werkplaats staat onder an dere de 'ongelukswagon' op res tauratie te wachten. Dit in 1907 gebouwde rijtuig werd in 1941 omgebouwd om te kunnen wor den ingezet bij kleine ontspo ringen en ongelukjes. Een dikke stalen bint loopt over de hele lengte over het dak van het rijtuig en aan één zijde van het rijtuig is een hijsmechanis me aangebracht. Daarmee kon den ontspoorde rijtuigen opge tild en vervolgens weer op het juiste spoor gezet worden. Voor de restauratie van de ongeluks wagon heeft de museumstich ting inmiddels een subsidie van 10.000 euro van het Prins Bern- hard Cultuurfonds in de wacht gesleept. „Daar moeten we een heel eind mee kunnen komen", vermoedt Reints. Ook aan het buitengebeuren wordt nijver gewerkt. Na vijf jaar onderhandelen kreeg de museumstichting in maart 2002 toestemming het tracé bij De Punt te verleggen. Het huidige eindpunt bij bezoekerscentrum De Punt is vervangen door een keerlus met kruisingsspoor, in RTM-kringen bij voorkeur aan geduid met baanverlenging. Tussen het hoofd- en het krui singsspoor is een noodperron gebouwd van ruim 100 meter lengte. Vanaf het perron loopt een tijdelijk voetpad naar het bezoekerscentrum, het mari tiem restaurant en de aanleg plaats van de veerboot. Het nieuwe spoor voert door duin gebied. Langs het spoor zijn in middels ook telefoonpalen ge plaatst. In de eerste plaats bedoeld ter vervolmaking van het nostalgisch beeld maar een maal bespannen met de juiste draad krijgen de palen ook een functie. Reints: „We gaan het in tern telefoonverkeer via die pa len doen. Dat kan natuurlijk ook per gsm, maar dit is natuur lijk wel veel leuker. door Winnie van Dam GOES - Harley-Davidson bestaat honderd jaar. Reden voor een feestje voor Harley- freaks in, onder andere, het Amerikaanse Milwaukee. In die stad werd honderd jaar geleden, in 1903, de eerste Harley-motor ontwikkeld door Bill Harley en de broers Arthur en Walter Davidson. Sinds die tijd zijn er over de hele wereld veel motorrijders als een blok gevallen voor de blinkende tweewieler met die grote knallen uit de uit laat. Zo ook Veronica Weber (41) en Wim Hendrikse (44) uit Goes. Hun passie voor de motor gaat nog net iets verder dan het stukje toeren op een zonnnige zondagmiddag; zij bouwen, reviseren en verkopen de zeer ge wilde motoren. Het honderdjarig bestaan van de motor zegt het stel niet zo gek veel. Ze staan er eigenlijk niet zo bij stil. „Maar het is natuurlijk wel een geweldige prestatie. Er bestaat geen en kel motormerk zo lang als Harley-David son", vertelt Wim, die zelf twintig jaar gele den zijn eerste Harley kocht. Hij was een echte sleutelaar, en dat was toen ook wel no dig, want motorisch gezien zat de motor toen niet zo goed in elkaar. Dat veranderde na 1984, toen er voor de motor een nieuw blok werd ontwikkeld. „Vroeger had je al leen een Harley als je handig was en graag aan dat ding sleutelde. Sinds er een nieuw motorblok onder ligt, is dat niet meer nodig. Nu is het luxe speelgoed geworden." Har- ley-Davidson's zijn vaak Toys for boys, maar toch niet voor iedere boy. Het is nog wel nodig om een liefhebber te zijn. Je moet in eerste instantie een hoop duiten mee brengen voor de aanschaf en bovendien moet je je aangetrokken voelen tot de le vensstijl van Harley-Davidson. Die levensstijl valt volgens het tweetal niet zo makkelijk te omschrijven. Dertig jaar ge leden was dat makkelijker. Toen waren het toch de wat ruigere types die zo'n motor be stegen. Maar het stereotype is er tegenwoor dig een beetje vanaf. Het zijn niet alleen meer de ruige langharige, ongewassen man nen met achterop de blonde in het leer gehe sen bimbo, maar een Harley kan volgens Wim nu ook best bereden worden door een kantoorpikkie met een scheiding opzij. En fin, langharig of een scheiding, het maakt niet uit wanneer de Harley-rijders onder mekaar zijn op een motortreffen. Iedereen heeft dezelfde passie en dat vormt volgens de motorliefhebbers een band. „Het geeft zo'n kick als er zoveel Harleys bij elkaar zijn." En de vrouwen, hoe zit het daar mee? Veronica lacht. „Tegenwoordig zie je geluk kig steeds meer vrouwen die zelf rijden. Ze zitten niet alleen meer achterop." Van hun hobby hebben Veronica en Wim in 1993 hun werk gemaakt. Wim sleutelde zo veel aan motoren van anderen, dat hij sa men met Veronica besloot de boterham er mee te gaan verdienen. In tegenstelling tot de originele winkel, waarbij je je in een Amerikaanse westernfilm waant, is de werkplaats er één uit duizenden. Zo een met een kalender met veel vlees en een poster met zeker tien blote billen erop. Die krijgt Wim van z'n klanten, zegt 'ie. In de werk plaats komt de ware aard van het beestje naar boven. „Het bouwen van een motor is één van de leukste dingen om te doen", legt Wim uit terwijl hij wijst naar twee motor frames. Daar is 'ie al even mee bezig. Hij bouwt er ongeveer drie per jaar. En dan doet 'ie alles zelf. Van de motor tot het frame. Hij heeft het er naar eigen zeggen enorm druk mee. Oh zeker, houdt hij nog tijd over om motor te rijden. Morgen is het oliepompen- treffen. Wim verwacht dat het daar vanwe ge het honderdjarige bestaan van Harley- Davidson extra druk zal worden. Daar zijn hij en Veronica ook te vinden. Tenminste, als het droog is, want anders gaan ze niet. Wim Hendrikse en Veronica Weber op een echte Harley-Davidson. foto Willem Mieras foto's Marijke Folkertsma door Conny van Gremberphe TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen stond donderdag avond aan de rand van de finan ciële afgrond. Gisteren zette de gemeente - na berichten uit Den Haag - een flinke stap voor waarts. Er moeten ambtenaren weg en ook de gesubsidieerde instellingen ontkomen niet aan bezuinigingen. Het tekort voor de begroting van 2004 was begin deze week opgelopen tot 5,6 miljoen euro. Het kabinet voegde daar giste ren nog eens 0,8 miljoen euro aan toe, omdat Terneuzen een extra korting op de Gemeente fondsuitkering kan verwach ten. Wethouder J. van Schaik (fi nanciën) vreest dat nu ook de gesubsidieerde instellingen moeten rekenen op forse bud getkortingen. Zeker is dat de ge meente de komende jaren geen nieuw personeel zal aannemen. Feitelijk is er sprake van een va caturestop. Bovendien moet het personeelsbestand in vier jaar tien procent krimpen. Dat bete kent een verlies van ruim vijftig arbeidsplaatsen (er werken nu 530 mensen bij de gemeente). Volgens Van Schaik vallen er geen gedwongen ontslagen. Raad en college bogen zich don derdagavond in beslotenheid over een pakket maatregelen om de gemeente er financieel weer boven op te krijgen. Vol gens Van Schaik is er overeen stemming over de ombuigings- voorstellen die zo'n drie miljoen gulden aan besparingen zullen opleveren. Daarnaast verhoogt de gemeente volgend jaar zowat alle leges en vergoedingen voor gemeentelijke diensten. De burgers gaan dit volgens Van Schaik zeker merken. „Je spreekt al gauw over een gemid delde lastenstijging per burger van zo'n 30 euro per jaar. Ik zeg gemiddeld, want een gezin dat net aan het bouwen is, nieuwe paspoorten nodig heeft en ge troffen wordt door een sterfge. val, zal aanmerkelijk meer gel- kwijt zijn. Vooralsnog blij;? we van de onroerend-zaakt*. lasting af, die gaat met niet mee; dan het inflatiepercentage on. hoog. Maar er is meer dat burgers treft. De bijzonderebi standsuitkering komt te verval, len, dat kost ons twee ton, ma? dat gaat feitelijk ten kostevi de uitkeringsgerechtigden onze gemeente." De verhogingen van de legeslt- vert Terneuzen een klein mi. joen extra op, maar daarmee; de gemeente nog lang niet uitè brand. De raad wil namelijk meerderheid nog zo'n twee mi joen euro beschikbaar houdt voor nieuw beleid, maar omè bedrag vrij te krijgen zal eri ders geld weggeplukt moe!? worden. Die noodzaak word versterkt door de extra rijk korting. Van Schaik: „We hebben nut raad voorgesteld om het meentelijk apparaat verder; reorganiseren. Nog platter; maken dan het al is. Mindert dinggevenden, kortere lijnt Dat betekent dat mensen fun ties zien veranderen, verplars zullen worden binnen de nisatie en dat sommigen futs ties zullen vervallen. Daarna willen we de personeelslast verder omlaag krijgen, dtt minder beroep te doen op exte- ne krachten. Ook voeren we® feitelijke vacaturestop in. I zullen slechts mensen van tenaf aantrekken als inte geen geschikte mensen va handen zijn voor bepaal functies. Als je dit op je personeel laat afkomen, i moeten van de gemeente afha kelijke instellingen als een'i bliotheek, de stichting Wela en Maatschappelijk Werks tuurlijk beseffen dat zij ontzien kunnen worden. Ooki zullen het mes moeten zettenl hun personeelslasten", ali Van Schaik. V u o F Het nieuwe spoor voert door duingebied. «MS*»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14