zc 9 ieuwendijk herwint oude glorie Stippen in het landschap WCT Heroic World houdt langer stand III! Zeeland valt goed bij weg- en waterbouw debat WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL Trein 'lissingen ziet rol voor woningcorporatie als bouwer en kamerverhuurder mm n Deel centrum Zierikzee zonder stroom Het nieuwe zoveel kwaliteit voor zo'n prijs! €793.- zeeuwse almanak WALCHEREN vrijdag 29 augustus 2003 Eigenaren Mini gratis naar film Kwaliteit KI Mi pit vanaf de dijk 'traatbeeld Man scheurt met 162 over 80 km-weg vandaag rechtstreeks op Omroep Zeeland Radio vanaf 09.45 uur LAND J voo 8L lan voor campus bij hogeschool Edith Ramakers Pj jJSSINGEN - De Hogeschool ïces rfand (HZ), de gemeente Vlis- „gen en woningcorporatie Escaut werken samen aan een lan voor een nieuwe campus, [studentenhuisvesting moet ikbij het schoolcomplex aan «Edisonweg verschijnen. „De heeft geen geld om een euw gebouw neer te zetten. Escaut kan de bouw financie- to o en kamerverhuurder wor- UWi j. Daarvoor wordt een con- fuctie bedacht en er worden spraken gemaakt", zegt wet- auder C. de Keijzer, van de ge ënte Vlissingen. 2'.. era/ (Verwachting is dat de plan- W jivoor de campus op de Ken- swerf eind september gepre- nteerd worden. De Keijzer kent voor dat een nieuwe mpus 'op zijn vroegst over s»m ie jaar' klaar is. Met dit plan tejiji imt de ijdelijke huisvesting ir studenten op het terrein de Koninklijke Schelde (KSG) aan de Konings- egop losse schroeven te staan, id vorig jaar werd een bouw- ïivraag bij de gemeente inge- end voor de plaatsing van de :oe* nt nz. G' ioes j?! sma' VLISSINGEN - Automo bilisten die in het bezit zijn van een Mini mogen morgen gratis naar een [voorstelling van de nieu we film The Italian job in pe Vlissingse bioscoop Ci- iecity. Voorwaarde is dat jde eigenaren hun wagen jop het terrein van de Vlis- igse bioscoop parkeren, ie voorstelling begint om 13.45 uur. Per auto zijn er maximaal twee vrijkaar ten te krijgen. portakabins op 1 hectare braak liggend terrein van de KSG. Op dat moment kampte de HZ met een ernstig en direct tekort aan kamers voor vooral buitenland se studenten. J. Mandos, voorzitter van het college van bestuur van de HZ erkent dat de noodzaak voor tij delijke studentenaccommoda tie nu weg is. „De buitenlandse studenten hebben allemaal on derdak gevonden. De druk is weg. Er zijn studenten die met elkaar studentenhuizen hebben betrokken én wij zijn zelf ook creatief geweest om ze onder te brengen." Studenten kregen onderdak in complexen in Schoondijke en Zeeduin. Een aantal particulie ren in de Vlissingse binnenstad bood ook kamers aan. „Vervol gens duurde de beoordeling van de bouwaanvraag voor de semi- permanente huisvesting nogal lang. De noodzaak is door de tijd ingehaald." Aan de bouw van de tijdelijke huisvesting zijn 'uiteraard ook behoorlijk wat kosten verbon den'. De keuze voor een perma nent gebouw komt daardoor steeds dichterbij. „We kiezen voor kwaliteit en willen nu hard gaan trekken aan de nieuw bouw", merkt Mandos op. „Er zijn studenten die er voor kiezen om dichtbij een school onder dak te krijgen, anderen willen juist in het centrum wonen. We moeten onze positie in de stu dentenwereld blijvend op peil houden, liever verbeteren. Dat kunnen we door kwalitatief goede en diverse kamers aan te bieden." De HZ heeft onlangs het hoofd kantoor van de Provinciale Stoombootdiensten aan de Prins Hendrikweg overgeno men. Het complex wordt nu ge bruikt door lectoren van de HZ. „We hadden ruimtegebrek. Het zijn nu nog kantoren voor de lectoren, maar in de toekomst willen we er wellicht ook lesge ven." De zandsculpturen bij Scharendijke blijven drie weken langer staan. foto Marijke Folkertsma door Famke van Loon SCHARENDIJKE - Tovenaar Brandal zal nog even zijn zitvlees moeten trainen. De uit zand opgetrokken sculptuur en de rest van zijn Heroic World in de duinen achter Scha rendijke zullen drie weken langer voor het publiek te bezichtigen zijn dan aanvanke lijk gepland. Sinds de opening op 18 juni zijn al heel wat bezoekers binnengetreden in de zanderige sprookjeswereld bij Scharendijke. „Ik schat dat we tussen de 60.000 en 70.000 bezoekers hebben gehad", stelt Rob van Hoof, be drijfsleider van het Internationaal Zands culpturen Festival. Deze aantallen voldoen echter niet aan de verwachtingen van om en nabij de 100.000 bezoekers. Het hete zomerweer, dat mensen vooral naar het strand en minder naar de at tractie lokte, is volgens Van Hoof de oorzaak hiervan. En juist nu de weergoden Heroic World beter gezind lijken, zou de attractie moeten sluiten. Want volgens de oorspron kelijke planning gaat na aanstaande zon dag deze wereld ten onder. Gezien de resultaten tot nu toe is echter be sloten de zandsculpturen drie weken langer te laten staan. Volgens Van Hoof kan dat best: de kunstwerken zien er nog goed uit en kunnen nog een tijdje weer en wind verdra gen. De recordtijd, dat een zandsculptuur in Nederland in de buitenlucht heeft over leefd, staat immers op één jaar en negen maanden. Dat de Scharendijkse figuren er al bijna drie maanden staan, is ze amper aan te zien. Op een paar kleine beschadigingen na zijn de sculpturen nog volledig intact. En dat er in de hoeken van de traptreden inmiddels een klein laagje strandzand is gewaaid, maakt de aanblik van het sprookjeskasteel alleen maar realistischer. Aan het eind van de wandeling door de ma gische wereld van trollen, elfen en tove naars worden bezoekers uitgewuifd met 'Tot volgend jaar'. Of achter de duinen van Scharendijke dan opnieuw een zanderige wereld zal verrijzen, weet Van Hoof nog niet. Wanneer Heroic World weer is wegge zonken in het zand, zoals het verhaal wil, zullen organisator Pro Surf, de gemeente en VW Schouwen-Duiveland de huidige at tractie evalueren. Gezien de ervaringen van de bezoekers van dit jaar is het wat Van Hoof betreft best voor herhaling vatbaar: „Van de mensen krijgen we veel goede reac ties. In oktober zullen we bespreken wat we volgend jaar kunnen doen." De zandsculpturen van Heroic World zijn nog tot en met zondag 21 september te be zichtigen. vergJ jisvï .rooj ;1N1 152» ujj, ng n ïeuzï jorGerard Montsma 'et ontstaan van de in om vang bescheiden Vlissingse iwendijk gaat terug tot het 1443. Kort voor die tijd he it Philips van Bourgondië, Heer van Vlissingen, om een gebied rondom Vlissingen het West-Souburgs Am- it te annexeren om hier een iwe haven te graven. Bij het aven van deze Nye Haven latere Vissershaven of jacht- ven) ontstond er nieuwe luwgrond, waarop nieuwe raten zoals de Nieuwendijk en Nieuwstraat werden ge luwd. inde overzijde van de haven erden eveneens huizen ge luwd. Deze huizen in het hui- mbm Mnffl lill 31 OeiaelMeSier H ij TW»i STS De Vlissingse Nieuwendijk heeft veel van haar oude status verloren. lc Arsenaal-gebied werden in Franse tijd gesloopt in ver- ergoe ind met de versterking van de jtarial St'n§' Lampsinshuis aan Nieuwendijk 11, in 1641 ge- t door reder-koopman Cor dis Lampsins (de voormalig trkgever van Michiel de Ruy- devd r) bewijst dat het toch zeker 'n voorrecht was om aan deze ili te wonen. Het koopmans- uis maakt nu onderdeel uit van i'Zeeuws Maritiem Museum. Nieuwendijk heeft sinds die spree* id veel van deze oude status va rloren. Afgezien van enkele li) 'unumentale panden die de 'riogen en overstromingen Weefden, de meeste hui- II opnieuw opgetrokken en ordt het straatbeeld nu over at door cafés, restaurants en "handjevol winkels. Vrijwel e hoge bomen aan het begin inde dijk zijn twee jaar gele- III gerooid en de parkeerha- ®s rond de dijk staan vol met Bto's. Een parkeervergunning lreen kleine tachtig euro per geeft de bewoner van de 'e,*wendijk geen enkele ga- Me op een plekje voor de Bovendien klaagden veel omwonenden en horecaonder nemers over de hobbelige be strating en het drukke verkeer op de dijk. Dat de grote iepen uit het straat beeld verdwenen was voor veel bewoners van de bovenverdie pingen geen ramp. In de ven sterbank van de familie He- melaar boven de voormalige naaimachinewinkel, staan sinds kort dan ook enkele verre kijkers gereed om 'de grote vaart' in de gaten te houden. „Er gebeurt hier altijd wat. Is het niet op zee, dan is het wel op straat. Vooral 's avonds is het hier mooi met al die lichtjes van de haven en die grote schepen op zee. Je zit hier nu beter dan op de boulevard." foto Lex de Meester Toch heeft de familie Hemelaar ooit overwogen om de dijk te verlaten. De onrust en het ge weld op straat trokken een zwa re wissel op hun woongenot. „Het was hier vroeger een hel. Elke nacht knokpartijen. Depo- litiepetten rolden over de straat en de ambulances reden hier af en aan. We hielden de kinderen dan in de keuken, want die mochten dat niet zien. We wo nen hier nu 53 jaar en hebben hier eigenlijk alles meege maakt. De woningruil ging uit eindelijk niet door en dat was uiteindelijk maar goed ook. Nu willen we hier nooit meer weg. Eind jaren tachtig werd het rus tiger op de Nieuwendijk. De po litie legde het geweld en de ge luidsoverlast aan banden en enkele beruchte tenten sloten hun deuren. Onlangs besloot de gemeente om ook wat aan het uiterlijk van de dijk te doen. In samenspraak met de bewoners richt de gemeente zich in de plannen op meer eenheid in het straatbeeld. De projectgroep van de gemeente houdt daarbij vast aan het thema: maritiem, ongepolijst en kleurrijk. De bo men komen terug, rekening houdend met het uitzicht van de bewoners op de bovenverdie pingen. De dijk moet in de plan nen voorzien worden van nieuw straatmeubilair, autoluw wor den en zou de huidige bestrating eveneens vervangen worden. De vervallen panden kunnen met hulp van de gemeente eveneens een opknapbeurt krijgen. De Nieuwendijk moet zich tegen die tijd weer enigszins kunnen meten met haar oude imago: vorstelijk wonen aan een brui send stukje Vlissingen. De mysterieuze cirkels op wegen en dijken worden door Rijkswaterstaat gebruikt bij het maken van driedimensio- nele kaarten. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder Ze liggen her en der in het landschap, vaak zijn ze te zien op dijken of wegen. Myste rieuze cirkels, zwart met wit. Achter de eenvoudige stip gaat een ingewikkeld verhaal schuil over coördinaten, fotogramme- trie en het rijksdriehoeksstelsel. De cirkels zijn geen helikopter landingsplaatsen, zoals vaak wordt gedacht. Het zijn paspun- ten, of vliegschijven van de Meetkundige Dienst van Rijks waterstaat. Ze worden gebruikt bij het maken van driedimen- sionele kaarten. „Het zijn refe rentiepunten voor foto's die vanuit de lucht worden geno men", zegt R. Bustraan. „Die foto's stoppen we in fotogram- metische instrumenten." Foto- grammetrie is de techniek om ruimtelijke metingen te ver richten vanaf foto's. Aan de hand van die metingen, worden bijvoorbeeld kaarten gemaakt. De vliegschijven liggen op vaste afstand van elkaar. De coördi naten van de schijven worden uitgerekend aan de hand van punten die al een keer opgeme ten zijn. „We hebben bijvoor beeld NAP-punten. Die zitten onder meer in kerken en sluizen. Van daaruit kunnen we meten naar het paspunt." De NAP- punten worden gebruikt om de hoogte van het paspunt ten op zichte van Normaal Amster dams Peil te bepalen. Op die manier is het mogelijk om hoog teverschillen in het landschap te berekenen op basis van de fo to's. Voor de lengte- en breedtema- door Marcel Modde ZIERIKZEE - De grond- water en wegenbouwers zijn goed te spreken over de wijze waarop in Zeeland wordt omgesprongen met de opleidingen binnen deze sector. Op drie verschillende fronten dingen vertegenwoordigers van de provincie mee naar de lande lijke Infra Opleidingsprijs. Die prijzen wordt jaarlijks uitge reikt door het instituut SBW in Harderwijk: de opvallendste leerling, het beste leerbedrijf en de creatieve opdrachtgever. Genomineerd zijn respectieve lijk Wilbert de Bas uit Wissen- kerke, het Middelburgse aanne mingsbedrijf J. D. Janse en de afdeling gemeentewerken van Schouwen-Duiveland. Volgens SBW-woordvoerder H. Doppenberg is het toeval dat in iedere categorie een Zeeuwse kandidaat staat genoemd. In to taal zijn over het hele land ver spreid iets meer dan vijftig aan meldingen binnengekomen van betrokkenen die tevreden wa ren over de opgedane contacten en ervaringen, aldus Doppen berg. Voor de prijs van de meest op vallendste leerprestaties is naast De Bas nog slechts één an dere gegadigde. In beide andere categorieën wordt met drie kan didaten om het bot gestreden. De winnaars worden op 18 sep tember bekend gemaakt door voorzitter L. Brinkman van het KERKWERVE - Een 19-jarige automobilist uit Schouwen- Duiveland werd woensdag avond op de Heuvelsweg bij Kerkwerve aangehouden nadat hij daar met een snelheid van 162 km per uur had gereden. Op die weg geldt een maximum snelheid van 80 km per uur. Het rijbewijs van deze automobilist werd in beslag genomen. ZIERIKZEE - Een deel van het centrum van Zierikzee heeft gisterenmorgen enige tijd zon der stroom gezeten. l De storing duurde van zeven uur tot kwart voor acht. Nuts bedrijf Delta NV heeft de sto ring verholpen door de stroom om te leiden. Het is de derde keer in korte tijd dat een deel van Schouwen- Duiveland wordt getroffen door een stroomstoring. In het Pink sterweekend was het enkele uren donker in de hele Westhoek omdat overal de spanning weg viel. Begin augustus werd ditzelfde gebied opnieuw getroffen. Gis teren was het centrum van Zie rikzee aan de beurt, toen rond 7 uur een storing in één van de ka bels optradt. Net als bij de eerste storing in de Westhoek lijkt een mof - een verbindingsstuk tus sen twee kabels - de boosdoener in Zierikzee. Hoeveel huizen en bedrijven door de laatste stroomstoring getroffen zijn, wist Delta giste ren nog niet. Algemeen Verbond Bouwbe drijf. Dat gebeurt tijdens een bijeenkomst in het Infra Oplei dingscentrum in Harderwijk. De prijs bestaat uit een onge veer dertig centimeter groot beeldje van kunstenares Corry Ammerlaan-van Niekerk. Be halve in Harderwijk verzorgen ook de ROC's opleidingen voor de grond- water- en wegen bouw. Met de jaarlijkse prijsuitreiking wil het SBW het belang onder strepen van een gezamenlijke inspanning van leerling, leerbe drijf en opdrachtgever. Dop penberg: „Van een leerling wordt verwacht dat hij z'n ui terste best doet om de theorie tijdens een stage in praktijk te brengen. Daarvoor heb je weer een gemotiveerd leerbedrijf no dig en die zijn op hun beurt weer afhankelijk van een opdracht gever die creatieve zaken aan draagt om zo'n project tot stand te kunnen brengen. Zo houdt al les met elkaar verband." In aansluiting op de prijsuitrei king vindt de verkiezing plaats van de 'ambassadeur van het jaar van de Go Infra campagne', die er op is gericht jongeren te interesseren voor een toekomst in de grond-, water- en wegen bouw. Branchebreed telt de sec tor 350 'ambassadeurs' die op vrijwillige basis worden ingezet bij voorlichtingsactiviteiten over infrastructuur. Advertentie Op 16 juli liet de Raad van Staten niets heel van de plannen voor een nieuwe containerhaven in het Sloegebied. Vandaag praten de Zeeuwse staten over de vraag of die containers er nu toch moeten komen of niet. www.omroepzeeland.nl Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 00033 Advertentie ten wordt nog steeds het rijks driehoeksstelsel gebruikt, een netwerk van meetpunten met als nulpunt Joigny, een plaats in de buurt van Parijs. Tegenwoor dig maakt de meetkundige dienst ook gebruik van moderne middelen, zoals GPS, waarbij de positie op aarde wordt vast gesteld met behulp van satellie ten. „Maar dat is niet zo nauw keurig", aldus Bustraan. De meetkundige dienst brengt heel Nederland in kaart. De vliegtuigen moeten steeds op nieuw de lucht in, omdat het landschap continu verandert. Omdat de foto's aan strenge ei sen moeten voldoen, kan er op een beperkt aantal dagen wor den gevlogen. Elk jaar wordt ongeveer een kwart van Nederland gefoto grafeerd. Dat stijlvol niet altijd staat voor duur, bewijst Paauwe met een imposante eettafel in puur, massief eikenhout. Formaat 90 x 180 cm. Voor de prijs hoeft u het niet te laten, want die bedraagt slechts v.a.: R Zuidweg 20a, Zonnemaire. 0111-401318 www.inierieur-paauwe.n! nfo@inter eur-paauwe.nl Een paar honderd meter voor het station van Goes, ter hoogte van de brandweerka zerne, hield de trein naar Middelburg halt. Verwon derd blikten de passagiers naar buiten. Om tot hun schrik de plaatselijke brand weer in allerijl te zien uitruk ken. Ongerust vroegen twee reizigers zich hardop af of de trein wellicht in brand zou staan. „Ach", reageerde een medereizger nonchalant, „we zitten toch in een rook vrije coupé."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9