zc
9
ieuwendijk herwint oude glorie
Stippen in het landschap
WCT
Heroic World houdt langer stand
III!
Zeeland valt goed
bij weg- en waterbouw
debat
WWW.
NAZOMER
FESTIVAL
.NL
Trein
'lissingen ziet rol voor woningcorporatie als bouwer en kamerverhuurder
mm
n
Deel centrum
Zierikzee
zonder stroom
Het nieuwe
zoveel kwaliteit voor zo'n prijs!
€793.-
zeeuwse almanak
WALCHEREN
vrijdag 29 augustus 2003
Eigenaren
Mini gratis
naar film
Kwaliteit
KI
Mi
pit
vanaf de dijk
'traatbeeld
Man scheurt
met 162 over
80 km-weg
vandaag
rechtstreeks op
Omroep Zeeland
Radio
vanaf 09.45 uur
LAND
J
voo 8L
lan voor campus bij hogeschool
Edith Ramakers
Pj jJSSINGEN - De Hogeschool
ïces rfand (HZ), de gemeente Vlis-
„gen en woningcorporatie
Escaut werken samen aan een
lan voor een nieuwe campus,
[studentenhuisvesting moet
ikbij het schoolcomplex aan
«Edisonweg verschijnen. „De
heeft geen geld om een
euw gebouw neer te zetten.
Escaut kan de bouw financie-
to o en kamerverhuurder wor-
UWi j. Daarvoor wordt een con-
fuctie bedacht en er worden
spraken gemaakt", zegt wet-
auder C. de Keijzer, van de ge
ënte Vlissingen.
2'..
era/ (Verwachting is dat de plan-
W jivoor de campus op de Ken-
swerf eind september gepre-
nteerd worden. De Keijzer
kent voor dat een nieuwe
mpus 'op zijn vroegst over
s»m ie jaar' klaar is. Met dit plan
tejiji imt de ijdelijke huisvesting
ir studenten op het terrein
de Koninklijke Schelde
(KSG) aan de Konings-
egop losse schroeven te staan,
id vorig jaar werd een bouw-
ïivraag bij de gemeente inge-
end voor de plaatsing van de
:oe*
nt
nz.
G'
ioes
j?!
sma'
VLISSINGEN - Automo
bilisten die in het bezit
zijn van een Mini mogen
morgen gratis naar een
[voorstelling van de nieu
we film The Italian job in
pe Vlissingse bioscoop Ci-
iecity. Voorwaarde is dat
jde eigenaren hun wagen
jop het terrein van de Vlis-
igse bioscoop parkeren,
ie voorstelling begint om
13.45 uur. Per auto zijn er
maximaal twee vrijkaar
ten te krijgen.
portakabins op 1 hectare braak
liggend terrein van de KSG. Op
dat moment kampte de HZ met
een ernstig en direct tekort aan
kamers voor vooral buitenland
se studenten.
J. Mandos, voorzitter van het
college van bestuur van de HZ
erkent dat de noodzaak voor tij
delijke studentenaccommoda
tie nu weg is. „De buitenlandse
studenten hebben allemaal on
derdak gevonden. De druk is
weg. Er zijn studenten die met
elkaar studentenhuizen hebben
betrokken én wij zijn zelf ook
creatief geweest om ze onder te
brengen."
Studenten kregen onderdak in
complexen in Schoondijke en
Zeeduin. Een aantal particulie
ren in de Vlissingse binnenstad
bood ook kamers aan. „Vervol
gens duurde de beoordeling van
de bouwaanvraag voor de semi-
permanente huisvesting nogal
lang. De noodzaak is door de
tijd ingehaald."
Aan de bouw van de tijdelijke
huisvesting zijn 'uiteraard ook
behoorlijk wat kosten verbon
den'. De keuze voor een perma
nent gebouw komt daardoor
steeds dichterbij. „We kiezen
voor kwaliteit en willen nu hard
gaan trekken aan de nieuw
bouw", merkt Mandos op. „Er
zijn studenten die er voor kiezen
om dichtbij een school onder
dak te krijgen, anderen willen
juist in het centrum wonen. We
moeten onze positie in de stu
dentenwereld blijvend op peil
houden, liever verbeteren. Dat
kunnen we door kwalitatief
goede en diverse kamers aan te
bieden."
De HZ heeft onlangs het hoofd
kantoor van de Provinciale
Stoombootdiensten aan de
Prins Hendrikweg overgeno
men. Het complex wordt nu ge
bruikt door lectoren van de HZ.
„We hadden ruimtegebrek. Het
zijn nu nog kantoren voor de
lectoren, maar in de toekomst
willen we er wellicht ook lesge
ven."
De zandsculpturen bij Scharendijke blijven drie weken langer staan.
foto Marijke Folkertsma
door Famke van Loon
SCHARENDIJKE - Tovenaar Brandal zal
nog even zijn zitvlees moeten trainen. De uit
zand opgetrokken sculptuur en de rest van
zijn Heroic World in de duinen achter Scha
rendijke zullen drie weken langer voor het
publiek te bezichtigen zijn dan aanvanke
lijk gepland.
Sinds de opening op 18 juni zijn al heel wat
bezoekers binnengetreden in de zanderige
sprookjeswereld bij Scharendijke. „Ik schat
dat we tussen de 60.000 en 70.000 bezoekers
hebben gehad", stelt Rob van Hoof, be
drijfsleider van het Internationaal Zands
culpturen Festival.
Deze aantallen voldoen echter niet aan de
verwachtingen van om en nabij de 100.000
bezoekers. Het hete zomerweer, dat mensen
vooral naar het strand en minder naar de at
tractie lokte, is volgens Van Hoof de oorzaak
hiervan. En juist nu de weergoden Heroic
World beter gezind lijken, zou de attractie
moeten sluiten. Want volgens de oorspron
kelijke planning gaat na aanstaande zon
dag deze wereld ten onder.
Gezien de resultaten tot nu toe is echter be
sloten de zandsculpturen drie weken langer
te laten staan. Volgens Van Hoof kan dat
best: de kunstwerken zien er nog goed uit en
kunnen nog een tijdje weer en wind verdra
gen. De recordtijd, dat een zandsculptuur in
Nederland in de buitenlucht heeft over
leefd, staat immers op één jaar en negen
maanden.
Dat de Scharendijkse figuren er al bijna drie
maanden staan, is ze amper aan te zien. Op
een paar kleine beschadigingen na zijn de
sculpturen nog volledig intact. En dat er in
de hoeken van de traptreden inmiddels een
klein laagje strandzand is gewaaid, maakt
de aanblik van het sprookjeskasteel alleen
maar realistischer.
Aan het eind van de wandeling door de ma
gische wereld van trollen, elfen en tove
naars worden bezoekers uitgewuifd met
'Tot volgend jaar'. Of achter de duinen van
Scharendijke dan opnieuw een zanderige
wereld zal verrijzen, weet Van Hoof nog
niet. Wanneer Heroic World weer is wegge
zonken in het zand, zoals het verhaal wil,
zullen organisator Pro Surf, de gemeente en
VW Schouwen-Duiveland de huidige at
tractie evalueren. Gezien de ervaringen van
de bezoekers van dit jaar is het wat Van
Hoof betreft best voor herhaling vatbaar:
„Van de mensen krijgen we veel goede reac
ties. In oktober zullen we bespreken wat we
volgend jaar kunnen doen."
De zandsculpturen van Heroic World zijn
nog tot en met zondag 21 september te be
zichtigen.
vergJ
jisvï
.rooj ;1N1
152» ujj,
ng
n
ïeuzï
jorGerard Montsma
'et ontstaan van de in om
vang bescheiden Vlissingse
iwendijk gaat terug tot het
1443. Kort voor die tijd he
it Philips van Bourgondië,
Heer van Vlissingen, om een
gebied rondom Vlissingen
het West-Souburgs Am-
it te annexeren om hier een
iwe haven te graven. Bij het
aven van deze Nye Haven
latere Vissershaven of jacht-
ven) ontstond er nieuwe
luwgrond, waarop nieuwe
raten zoals de Nieuwendijk en
Nieuwstraat werden ge
luwd.
inde overzijde van de haven
erden eveneens huizen ge
luwd. Deze huizen in het hui-
mbm Mnffl
lill
31
OeiaelMeSier
H
ij
TW»i
STS
De Vlissingse Nieuwendijk heeft veel van haar oude status verloren.
lc Arsenaal-gebied werden in
Franse tijd gesloopt in ver-
ergoe ind met de versterking van de
jtarial St'n§' Lampsinshuis aan
Nieuwendijk 11, in 1641 ge-
t door reder-koopman Cor
dis Lampsins (de voormalig
trkgever van Michiel de Ruy-
devd r) bewijst dat het toch zeker
'n voorrecht was om aan deze
ili te wonen. Het koopmans-
uis maakt nu onderdeel uit van
i'Zeeuws Maritiem Museum.
Nieuwendijk heeft sinds die
spree* id veel van deze oude status
va rloren. Afgezien van enkele
li) 'unumentale panden die de
'riogen en overstromingen
Weefden, de meeste hui-
II opnieuw opgetrokken en
ordt het straatbeeld nu over
at door cafés, restaurants en
"handjevol winkels. Vrijwel
e hoge bomen aan het begin
inde dijk zijn twee jaar gele-
III gerooid en de parkeerha-
®s rond de dijk staan vol met
Bto's. Een parkeervergunning
lreen kleine tachtig euro per
geeft de bewoner van de
'e,*wendijk geen enkele ga-
Me op een plekje voor de
Bovendien klaagden veel
omwonenden en horecaonder
nemers over de hobbelige be
strating en het drukke verkeer
op de dijk.
Dat de grote iepen uit het straat
beeld verdwenen was voor veel
bewoners van de bovenverdie
pingen geen ramp. In de ven
sterbank van de familie He-
melaar boven de voormalige
naaimachinewinkel, staan
sinds kort dan ook enkele verre
kijkers gereed om 'de grote
vaart' in de gaten te houden. „Er
gebeurt hier altijd wat. Is het
niet op zee, dan is het wel op
straat. Vooral 's avonds is het
hier mooi met al die lichtjes van
de haven en die grote schepen op
zee. Je zit hier nu beter dan op de
boulevard."
foto Lex de Meester
Toch heeft de familie Hemelaar
ooit overwogen om de dijk te
verlaten. De onrust en het ge
weld op straat trokken een zwa
re wissel op hun woongenot.
„Het was hier vroeger een hel.
Elke nacht knokpartijen. Depo-
litiepetten rolden over de straat
en de ambulances reden hier af
en aan. We hielden de kinderen
dan in de keuken, want die
mochten dat niet zien. We wo
nen hier nu 53 jaar en hebben
hier eigenlijk alles meege
maakt. De woningruil ging uit
eindelijk niet door en dat was
uiteindelijk maar goed ook. Nu
willen we hier nooit meer weg.
Eind jaren tachtig werd het rus
tiger op de Nieuwendijk. De po
litie legde het geweld en de ge
luidsoverlast aan banden en
enkele beruchte tenten sloten
hun deuren. Onlangs besloot de
gemeente om ook wat aan het
uiterlijk van de dijk te doen. In
samenspraak met de bewoners
richt de gemeente zich in de
plannen op meer eenheid in het
straatbeeld. De projectgroep
van de gemeente houdt daarbij
vast aan het thema: maritiem,
ongepolijst en kleurrijk. De bo
men komen terug, rekening
houdend met het uitzicht van de
bewoners op de bovenverdie
pingen. De dijk moet in de plan
nen voorzien worden van nieuw
straatmeubilair, autoluw wor
den en zou de huidige bestrating
eveneens vervangen worden. De
vervallen panden kunnen met
hulp van de gemeente eveneens
een opknapbeurt krijgen. De
Nieuwendijk moet zich tegen
die tijd weer enigszins kunnen
meten met haar oude imago:
vorstelijk wonen aan een brui
send stukje Vlissingen.
De mysterieuze cirkels op wegen en dijken worden door
Rijkswaterstaat gebruikt bij het maken van driedimensio-
nele kaarten. foto Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
Ze liggen her en der in het
landschap, vaak zijn ze te
zien op dijken of wegen. Myste
rieuze cirkels, zwart met wit.
Achter de eenvoudige stip gaat
een ingewikkeld verhaal schuil
over coördinaten, fotogramme-
trie en het rijksdriehoeksstelsel.
De cirkels zijn geen helikopter
landingsplaatsen, zoals vaak
wordt gedacht. Het zijn paspun-
ten, of vliegschijven van de
Meetkundige Dienst van Rijks
waterstaat. Ze worden gebruikt
bij het maken van driedimen-
sionele kaarten. „Het zijn refe
rentiepunten voor foto's die
vanuit de lucht worden geno
men", zegt R. Bustraan. „Die
foto's stoppen we in fotogram-
metische instrumenten." Foto-
grammetrie is de techniek om
ruimtelijke metingen te ver
richten vanaf foto's. Aan de
hand van die metingen, worden
bijvoorbeeld kaarten gemaakt.
De vliegschijven liggen op vaste
afstand van elkaar. De coördi
naten van de schijven worden
uitgerekend aan de hand van
punten die al een keer opgeme
ten zijn. „We hebben bijvoor
beeld NAP-punten. Die zitten
onder meer in kerken en sluizen.
Van daaruit kunnen we meten
naar het paspunt." De NAP-
punten worden gebruikt om de
hoogte van het paspunt ten op
zichte van Normaal Amster
dams Peil te bepalen. Op die
manier is het mogelijk om hoog
teverschillen in het landschap
te berekenen op basis van de fo
to's.
Voor de lengte- en breedtema-
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De grond- water
en wegenbouwers zijn goed te
spreken over de wijze waarop in
Zeeland wordt omgesprongen
met de opleidingen binnen deze
sector.
Op drie verschillende fronten
dingen vertegenwoordigers van
de provincie mee naar de lande
lijke Infra Opleidingsprijs. Die
prijzen wordt jaarlijks uitge
reikt door het instituut SBW in
Harderwijk: de opvallendste
leerling, het beste leerbedrijf en
de creatieve opdrachtgever.
Genomineerd zijn respectieve
lijk Wilbert de Bas uit Wissen-
kerke, het Middelburgse aanne
mingsbedrijf J. D. Janse en de
afdeling gemeentewerken van
Schouwen-Duiveland.
Volgens SBW-woordvoerder H.
Doppenberg is het toeval dat in
iedere categorie een Zeeuwse
kandidaat staat genoemd. In to
taal zijn over het hele land ver
spreid iets meer dan vijftig aan
meldingen binnengekomen van
betrokkenen die tevreden wa
ren over de opgedane contacten
en ervaringen, aldus Doppen
berg.
Voor de prijs van de meest op
vallendste leerprestaties is
naast De Bas nog slechts één an
dere gegadigde. In beide andere
categorieën wordt met drie kan
didaten om het bot gestreden.
De winnaars worden op 18 sep
tember bekend gemaakt door
voorzitter L. Brinkman van het
KERKWERVE - Een 19-jarige
automobilist uit Schouwen-
Duiveland werd woensdag
avond op de Heuvelsweg bij
Kerkwerve aangehouden nadat
hij daar met een snelheid van
162 km per uur had gereden. Op
die weg geldt een maximum
snelheid van 80 km per uur. Het
rijbewijs van deze automobilist
werd in beslag genomen.
ZIERIKZEE - Een deel van het
centrum van Zierikzee heeft
gisterenmorgen enige tijd zon
der stroom gezeten.
l
De storing duurde van zeven
uur tot kwart voor acht. Nuts
bedrijf Delta NV heeft de sto
ring verholpen door de stroom
om te leiden.
Het is de derde keer in korte tijd
dat een deel van Schouwen-
Duiveland wordt getroffen door
een stroomstoring. In het Pink
sterweekend was het enkele
uren donker in de hele Westhoek
omdat overal de spanning weg
viel.
Begin augustus werd ditzelfde
gebied opnieuw getroffen. Gis
teren was het centrum van Zie
rikzee aan de beurt, toen rond 7
uur een storing in één van de ka
bels optradt. Net als bij de eerste
storing in de Westhoek lijkt een
mof - een verbindingsstuk tus
sen twee kabels - de boosdoener
in Zierikzee.
Hoeveel huizen en bedrijven
door de laatste stroomstoring
getroffen zijn, wist Delta giste
ren nog niet.
Algemeen Verbond Bouwbe
drijf. Dat gebeurt tijdens een
bijeenkomst in het Infra Oplei
dingscentrum in Harderwijk.
De prijs bestaat uit een onge
veer dertig centimeter groot
beeldje van kunstenares Corry
Ammerlaan-van Niekerk. Be
halve in Harderwijk verzorgen
ook de ROC's opleidingen voor
de grond- water- en wegen
bouw.
Met de jaarlijkse prijsuitreiking
wil het SBW het belang onder
strepen van een gezamenlijke
inspanning van leerling, leerbe
drijf en opdrachtgever. Dop
penberg: „Van een leerling
wordt verwacht dat hij z'n ui
terste best doet om de theorie
tijdens een stage in praktijk te
brengen. Daarvoor heb je weer
een gemotiveerd leerbedrijf no
dig en die zijn op hun beurt weer
afhankelijk van een opdracht
gever die creatieve zaken aan
draagt om zo'n project tot stand
te kunnen brengen. Zo houdt al
les met elkaar verband."
In aansluiting op de prijsuitrei
king vindt de verkiezing plaats
van de 'ambassadeur van het
jaar van de Go Infra campagne',
die er op is gericht jongeren te
interesseren voor een toekomst
in de grond-, water- en wegen
bouw. Branchebreed telt de sec
tor 350 'ambassadeurs' die op
vrijwillige basis worden ingezet
bij voorlichtingsactiviteiten
over infrastructuur.
Advertentie
Op 16 juli liet de Raad van
Staten niets heel van de
plannen voor een nieuwe
containerhaven in het
Sloegebied.
Vandaag praten de Zeeuwse
staten over de vraag of die
containers er nu toch moeten
komen of niet.
www.omroepzeeland.nl
Advertentie
26 aug t/m 7 sept 2003
0900 33 00033
Advertentie
ten wordt nog steeds het rijks
driehoeksstelsel gebruikt, een
netwerk van meetpunten met
als nulpunt Joigny, een plaats in
de buurt van Parijs. Tegenwoor
dig maakt de meetkundige
dienst ook gebruik van moderne
middelen, zoals GPS, waarbij
de positie op aarde wordt vast
gesteld met behulp van satellie
ten. „Maar dat is niet zo nauw
keurig", aldus Bustraan.
De meetkundige dienst brengt
heel Nederland in kaart. De
vliegtuigen moeten steeds op
nieuw de lucht in, omdat het
landschap continu verandert.
Omdat de foto's aan strenge ei
sen moeten voldoen, kan er op
een beperkt aantal dagen wor
den gevlogen.
Elk jaar wordt ongeveer een
kwart van Nederland gefoto
grafeerd.
Dat stijlvol niet altijd staat voor
duur, bewijst Paauwe met een
imposante eettafel in puur,
massief eikenhout. Formaat
90 x 180 cm. Voor de prijs hoeft
u het niet te laten, want die
bedraagt slechts v.a.:
R
Zuidweg 20a, Zonnemaire. 0111-401318
www.inierieur-paauwe.n! nfo@inter eur-paauwe.nl
Een paar honderd meter voor
het station van Goes, ter
hoogte van de brandweerka
zerne, hield de trein naar
Middelburg halt. Verwon
derd blikten de passagiers
naar buiten. Om tot hun
schrik de plaatselijke brand
weer in allerijl te zien uitruk
ken. Ongerust vroegen twee
reizigers zich hardop af of de
trein wellicht in brand zou
staan. „Ach", reageerde een
medereizger nonchalant,
„we zitten toch in een rook
vrije coupé."