PZC Oud-PSD 'er telt passagiers Waterlanders is echt oorlog Levensecht decor voegt niks toe aan monoloog Zeeuws Meisje GELICHT 10 Het vijfde Kunstspoor leidt voornamelijk naar kunst in Kortgene kunst 0800 - 0231 231 (GRATIS) Everhard Zwart bespeelt orgel in Nieuwe Kerk vrijdag 29 augustus 2003 Fiets-voetveer Voetafdruk Zwarte humor ZIERIKZEE - Organist Ever- hard Zwart, kleinzoon van de legendarische Jan Zwart en leerling van Feike Asma, geeft woensdagavond om acht uur een concert op het Kam Van der Meulen-orgel in de Nieuwe Kerk in Zierikzee. Op het programma staan com posities van zijn vader en zijn leermeester, maar ook werken van Johann Sebastian Bach, Re- né Louis Becker en Hendrik An- driessen. Everhard Zwart was sinds 1979 als organist verbonden aan de Gereformeerde Bergsingelkerk in Rotterdam. Tegenwoordig is hij hoofdorganist van de Ne derlands Hervormde Nieuwe Westerkerk in Capelle aan de IJssel. In 1983 en 1984 werd hij uitge nodigd in respectievelijk Rot terdam en Parijs de internatio nale meestercursussen te volgen bij de Franse orgelvirtuoos Jean Guillou. In 1987 studeerde hij bij de Duitse organist Günther Kaun- zinger in Würzburg. Zijn inter nationale debuut als concertge ver maakte Everhard Zwart in 1983 in Barcelona, waarna hij regelmatig concerteerde in ver schillende landen in Europa. Het concert in de Nieuwe Kerk begint om 20.00 uur. Advertentie \3-0° ieoP®' ,r\d Keè^\<*d°°0%N door Maurits Sep Dagelijks is oud-PSD'er Henk West- land nog op het veerplein in Vlis- singen te vinden. Al sinds de opening van de Westerscheldetunnel, en dus het begin van het fiets-voetveer Vlissin- gen-Breskens, telt hij de passagiers die de oversteek maken. Elke dag pakweg een halfuurtje, twee afvaarten, steeds op een ander tijdstip, om een evenwich tig beeld te krijgen. Westland gelooft geen snars van de cij fers die de provincie en BBA Connex, exploitant van het fiets-voetveer, ver strekken. Zij schatten vooraf het aantal mensen dat per jaar zou gaan meevaren op ruim 800.000. Uit tellingen van de exploitant blijkt dat die verwachting tot op dit moment waargemaakt wordt. Freek Jochems van BBA Connex durft nog een exacte aantallen te geven. De cijfers die er zijn, vindt hij nog niet re- presentatief. ,,We zijn pas sinds maart in de vaart. Iedereen moet er dus nog aan wennen. Bovendien hebben we nu de vakantieperiode doorgemaakt." Ei genlijk vindt Jochems dat pas in maart een getrouw beeld gegeven kan worden van het gebruik van het fiets-voetveer. Na een jaar varen zijn alle effecten zoals toeristenseizoen en woon-werkverkeer bekend. Maar goed, de indicaties zijn werkelijk veelbelovend. „We merken dat de reizigers gewend raken aan het nieuwe systeem." BBA Connex heeft inmiddels 250 klan ten met een jaarabonnement en ruim 600 met een maandkaart. Daaronder zitten heel wat scholieren. De provincie biedt jongeren tot 18 jaar een goedko per tarief, omdat zij voor school naar één van beide overkanten moeten en nog geen ov-jaarkaart krijgen, in te genstelling tot studenten van boven de 18. Volgens Ad Segers van de provincie hebben 30 scholieren een jaarkaart aangeschaft en 91 een maandkaart, die ze vervolgens steeds hebben verlengd. „Het is wel degelijk drukker geworden Volgens oud-PSD'er Henk Westland maken veel meer mensen gebruik van het fiets-voetveer, dan de exploitant wil doen ge loven. foto Ruben Oreel sinds half maart", onderstreept Jo chems nog maar eens. Nu, in de vakan tieperiode, is de tweede helft van de ochtend, pakweg tussen tien en twee uur, erg druk op de boot van Breskens naar Vlissingen. Die mensen moeten ook weer een keer terug en dat doen ze vanaf drie uur. Buiten de zomermaanden, als vooral Zeeuwen het fiets-voetveer gebruiken, is de ochtendspits van acht tot negen, de avondspits van vijf tot zes. Volgens Jochems zitten er afvaarten bij van tweehonderd passagiers. Ondanks dat het voor Jochems nog te vroeg is harde conclusies te trekken, durft hij wel de voorspelling aan dat 'de spitsuren drukke vaarten zullen worden'. Westland, zoals gezegd, gelooft geen snars van de cijfers die BBA Connex tot nu toe verstrekt. Hij telt al maanden lang eigenhandig hoeveel mensen de boot nemen. En dat zijn er veel meer dan de exploitant wil doen geloven. Want, stelt hij, de exploitant denkt rijk te kunnen worden over de ruggen van de Zeeuwen. „Ik tel elke dag een half uurtje. Dat zijn twee boten. Ik tel op wisselende tijden, om een goed beeld te krijgen van de drukte. Ik kan het niet exact bijhouden, maar zeker de laatste tijd zijn het er zo veel, ik kan het niet meer bijhouden. Ik schat het totaal aantal reizigers over een jaar niet op 800.000, zoals de prognose is, maar op een miljoen. Misschien wel meer." Als er inderdaad veel meer mensen meevaren, dan maakt BBA Connex dikke winsten, benadrukt Westland. Want de tarieven zijn gebaseerd op 800.000 passagiers. Meer mensen bete kent meer inkomsten. Maar Westland vindt dat niet juist. „Meer mensen, dan moeten de prijzen omlaag." Zo zit het niet, reageert provincieamb tenaar Segers. De provincie betaalt 2,4 mijoen euro subsidie om ervoor te zor gen dat het fiets-voetveer in de vaart kan blijven. Want BBA Connex lijdt zonder die subsidie verlies. „Dus als er inderdaad veel meer mensen meevaren, dan betekent dat hooguit dat het tekort kleiner wordt", verduidelijkt Segers. Want de meeropbrengsten worden ge- lij k verdeeld: de helft voor BBA Connex en de helft voor de provincie. Een andere voorspelling van Westland kan wel uitkomen. Als zich voor som mige afvaarten inderdaad tweehon derd mensen, of meer, melden, zijn de toekomstige veerboten te klein. Die krijgen 185 zitplaatsen. Wie laat aan komt, loopt straks in de spits dus het ri sico een half uur te moeten wachten. BBA Connex heeft nog tot maart de tijd om te onderzoeken hoe vaak dat kan voorkomen en welke oplossingen haal baar zijn. „De bevindingen kunnen we verwerken in de dienstregeling", op pert Segers. Een vaart inlassen door een extra schip in te zetten zou een moge lijkheid kunnen zijn, zegt Jochems voorzichtig. Tenzij de kans op wachttij den erg klein is. „Misschien moeten mensen dan voor die keer even wach ten." Westland vroeg voordat het fiets-voet veer in de vaart kwam al om goede tel lingen zodat de nieuwe schepen groot genoeg zijn. Hij kondigde toen ook aan een eigen veerverbinding in stand te willen houden met twee oude PSD- schepen: één op de lijn Vlissingen-Bres- kens, één op de lijn Kruiningen-Perk- polder. Dat plan heeft hij nog niet los gelaten. Zolang de PSD-schepen niet zijn verkocht, houdt hij moed. „Maar zijn ze verkocht, dan is het gewoon voorbijDan vertrek ik met mijn eigen boot en vaar ik weer de oceaan over." door Ernst Jan Rozendaal WISSENKERKE - Het Kunst- spoor Noord-Beveland viert dit weekeinde zijn eerste lustrum. Voor de vijfde keer is een traject uitgezet tussen galeries en ate liers in Wissenkerke, Kamper land, Kortgene, Kats en Geers- dijk. Gele vlaggen en borden met een zwarte voetstap en een folder met plattegrond wijzen bezoekers de weg. Het Kunstspoor is vijf jaar gele den in het leven geroepen om duidelijk te maken dat Noord- Beveland ondanks zijn uitge strektheid en kleine dorpen geen culturele woestenij is. Ver spreid over het voormalige ei land wonen en werken verschil lende kunstenaars. Her en der zijn galeries gevestigd. Een keer in het jaar wordt een zaterdag en een zondag lang samenge werkt. Nadat deelnemers en genodig den vanavond in Wissenkerke het vijfde Kunstspoor feestelijk openen, kan vanaf morgen het publiek terecht op veertien ver schillende locaties. In totaal doen eenentwintig kunstenaars mee. In Kamperland is aan de Stekeldijk werk van twee kun stenaars te zien: olieverven van Jacques Benschop en aquarel len van voornamelijk tuintafe- relen van Rie de Ligt-Dekker. In de Voorstraat in Wissenkerke liggen twee haltes van het Kunstspoor. De kunstenaars Paul en Marion Kamper expo seren in hun eigen atelier. Paul Kamper maakt ruimtelijke ob jecten die zijn liefde verraden voor de Zeeuwse natuur. Marion Kamper maakt keramische ob jecten voor binnen en buiten. In dezelfde straat is ook Galerie De Praktijk gevestigd. Daar be gint een expositie van de gast- exposant van dit Kunstspoor, Leendert van der Pool. Hij is de enige deelnemende kunstenaar die niet op Noord-Beveland woont. De ene helft van het jaar verblijft Van der Pool in Middel burg, de andere helft in New York. De Praktijk toont pastel schilderingen van zijn hand. Van der Pool verricht vanavot ook de officiële openingshant ling van het Kunstspoor zijn voetafdruk op een scfe dersdoek te zetten. Op 25 set. tember geeft hij in De Prakt:, een lezing over de Mourlot-pej in Parijs (aanvang 20 uur). Wie de weg neemt van Wiss®- kerke naar Kortgene, kan Geersdijk terecht bij Dannyvati Rijt die op de natuur geïnspi reerde objecten, schilderijen? ontwerpen tentoonstelt. De meeste locaties van fe Kunstspoor zijn te vinden: Kortgene. In de Wilhelmit straat staan zowel huis als te van het echtpaar Klop open.: de tuin zijn beelden te zienv? Lydia Klop-Steendijk, binne haar schilderijen, evenals van haar echtgenoot Micks Klop. In de Kaaistraat kans woongalerij van Hans Keufc laar worden bezocht.De schi- derijen van Prunier (Hooft straat) worden gekenmek door licht en ruimte, water,!*, weging en stilte. Kiek Zwagt de Visser (Botterlaan) vervat digt landschappelijke schilt rijen in acrylverf, van Ingrï Bom zijn bronzen beelden: zien bij notariskantoor Muys: de Wilhelminastraat. Moes ontwerpster/tekenares B® Mink exposeert in de Kat straat. In Kats kan de kunstzoeker?, vijf adressen terecht. In Teun! Atelier exposeren Anne: Frenks, Esther Meulblok, Ik Nijkamp (schilderijen) eni Nijkamp (illustraties). Profs sor Klaas Rozemond geeft erz; terdag een lezing over De tem keer van het tevreden varké (20.30 uur, reserveren: 011; 600383). Aan de Zuidlangem zijn schilderijen te bezichtig: van Martha de Jonge-Vand: Maas, in de Molstraat toontO? no de Graaf zijn monoprintsi aan de Noordlangeweg kuur.: tekeningen, schilderijen en: stallaties van Han ter Ke: worden bekeken. Galerie Kï toont onder meer werk van Le ny van Broekhoven. Het Kunstspoor Noord-Bes land kan zaterdag en zoi van 11.00 tot 18.00 uur wol gevolgd. In Waterlanders staat de strijd tegen wind en water centraal. TERNEUZEN Nazomerfestival 'Waterlanders' door Dansgroep Krisztina de Chatel, concept en cho reografie: Krisztina de Chatel, mu ziek Dirk Haubrich, videoprojecties Bea de Visser. Gezien: woensdag voorpremière door Ernst Jan Rozendaal In de door het Zeeland Na zomer Festival (ZNF) gepre senteerde reeks 'premières, exclusieve hernemingen en voorstellingen die nooit eerder in ons land te zien waren', is Wa terlanders van Dansgroep Kris ztina de Chatel, die gisteren in première ging bij de sluizen van Terneuzen, een uitzondering. De choreografie voor tien dan sers is twee jaar geleden uitge voerd op verschillende locaties in Nederland en is onveranderd ingepast in het ZNF-program- ma van dit jaar. Toch is volstrekt begrijpelijk waarom. In Waterlanders staat de strijd tegen wind en water centraal. Het stuk lijkt voor de ze provincie gemaakt en dus maakt de festivalorganisatie goed dat Zeeland twee jaar gele den als locatie is overgeslagen. De dans is gesitueerd aan de monding van het kanaal van Gent naar Terneuzen. Verras send is dat het publiek niet uit kijkt over de Westerschelde, maar op het sluizencomplex van Terneuzen. De aanvankelijke teleurstelling daarover wordt vergoed als bij het donker wor den in de verte de lichtjes van de Zeeuws-Vlaamse havenindu strie oplichten. Dat versterkt één van de belangrijkste tegen stellingen in het stuk: die tussen cultuur en natuur. De dansen van De Chatel wor den getypeerd door herhalende, rituele bewegingen en verschui vende lijnen en patronen, meldt een aan de bezoeker verstrekte informatiefolder. Het is inder daad fascinerend te zien hoe de dansers zich de uitgestrekte vlakte langs het water toeëige- nen door zich daar in wisselende formaties overheen te bewegen. De geometrie van de perfect in gestudeerde dans kan niet een duidig worden geïnterpreteerd als de natuur die wordt onder worpen aan de mens. Dat ele ment zit er wel in, maar De Cha- tels beelden kunnen op meer manieren worden uitgelegd. In samenhang met aan water en wind refererende geluiden van componist Dirk Haubrich doen de zwaaiende armen en door het gras rollende lichamen net zo goed denken aan een door gol ven opgestuwde watermassa. Toch zijn de dansers wel dege lijk in gevecht met wind en wa ter. Twee in duikpakken gehul de danseressen zijn gevangen in grote glazen kokers die lang zaam vollopen met water. Mede door de belichting lijken ze op vissen in een aquarium. Drie windturbines laten van tijd tot (Advertentie KRANT foto Lex de Meester Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen tijd een storm aanwakkeren. Het is echt oorlog. Als de dan sers bij het begin vanuit de verre struiken opduiken, doen ze den ken aan een militaire patrouille. Dichterbij gekomen blijken ze inderdaad geen maillots en spit zen te dragen, maar kledij die meer wegheeft van een uniform met kistjes. Halverwege zakt de voorstel ling eventjes in. Door het repe terende karakter van de bewe gingen ligt verveling op de loer. Tijdens de stilte voor de te ver wachten storm lijkt die toe te slaan. Des te groter het contrast als de orkaan gaat bulderen. De toeschouwer heeft dan al heel wat mooie beelden op het net vlies gehad, maar die worden weggevaagd door de projectie van filmbeelden van de waters nood van 1953 op een door de dansers omhooggehouden scherm. Het projectiescherm met het woelende water is tege lijkertijd een in de wind klappe rend zeil van een schip in nood, met de dansers als wanhopig worstelende zeelui. De beang stigende kracht van wind en water is op dat moment voel baar. Een ongekend knappe prestatie. Waterlanders is nog te zien van avond en morgenavond en woe 3 t/m za 6 sep, bij de sluizen van Terneu zen. VLISSINGEN, AH (MIRO) Nazomerfestival 'Ik, Zeeuws Meisje', theatermo noloog van Angelique de Bruij- ne. Tekst en regie van Marjolein Bierens. door Willem Nijssen Theater moet net echt zijn, maar het vreemde is, dat het ook weer niet té echt mag zijn. Er moet altijd nog een beetje ruimte overblijven voor iets wat je soms 'magie' zou willen noe men. Of in een ander geval 'het universele'. Misschien is er nog een beter woord voor net dat kleine beetje extra, wat een toneelvoorstel ling tot een unieke ervaring kan maken. Toneel moet kortom op gespannen voet staan met de werkelijkheid. En dat is in 'Ik, Zeeuws Meisje' - de tweede pre mière in het Nazomerfestival - wel enigszins het geval, maar tóch is het geen pakkende voor stelling geworden. Het Zeeuws Meisje, het meisje van het land waar het leven nog goed is, bestaat natuurlijk niet. Nergens is het leven goed, dat heeft dit Zeeuws Meisje ook al heel snel gemerkt. Er is de zon, de geur van vers gras, er zijn de beesten die snuffelen naar een suikerklontje in je schortzak. Maar er zijn ook de mannen. En die hebben iets met gaten. Ga ten in hun sokken, in hun han den... altijd zijn ze op zoek naar gaatjes. Ook bij het Zeeuws Meisje. Op een zeker moment draagt het Zeeuws Meisje haar ongesteld heidsondergoed dus al 14 dagen tevergeefs. Het nieuwe leven in haar geeft haar een speciale kracht. Als dat dan toch ineens uit haar wegvloeit, komt er naast het lijdzaam verdragen van opnieuw 'die cirkelgang van dag en nacht' een woede in haar op. Ze doet rattengif en vi triool in het eten van de man nen, steekt een schuur met de 8 lijken in de fik en trekt naar de stad. Daar zit ze onder meer achter het raam en komt ze te recht in een 'project voor meis jes van het platteland en hun weldoeners'. En altijd weer ein digt de vernedering in een wraakoefening met vuur. Met enige moeite kan ik in dit .verhaal over de vernederde maar toch sterke vrouw nog wel Angelique de Bruijne als Zeeuws Meisje tijdens haar theatermono loog. foto Lex deMeester het spanningsveld ontdekken tussen de boodschap en de iro nie. Dat spanningsveld is me al wel véél te groot, maar alia. Het verhaal moet daarom misschien toch nog wel verteld kunnen worden. Maar Angelique de Bruijne kan helemaal niet ver tellen. Ze is niet bij machte om in een klein uur monoloog de spanningsboog op te bouwen, laat staan om hem waar nodig ook vast te houden. Ze heeft ook niet veel met de zwarte humor die dit stuk misschien nog over eind kan houden. En er is verder niets anders, wat de vonk kan doen overslaan. Niet de disco pasjes op dito dreun in Zeeuwse dracht. En ook niet het levens echte gezoem van de koelschap- pen van 'uw dagelijkse super markt'. Theater op locatie kan (zie Fort Ellewoutsdijk) iets heel bijzon ders hebben. Maar niet altijd dus. Dat 'Ik, Zeeuws Meisje' ge speeld wordt in de zuivelhoek van de Albert Heijn (een vrien delijke gastheer trouwens, blij dat ze daar zoiets wel eens wil len uitproberen) blijkt totaal niets toe te voegen. Het verhaal wordt er niet wranger, toegan kelijker, prikkelender, ontroe render, absurdistischer of rea listischer van. Als j e er de j uiste neus voor hebt kan je misschien ontdekken dat de overdaad van een enorme winkel vol zojuist aangevulde schappen even hard als dat Zeeuws Meisje staat te liegen, dat het leven in dit land nog goed is. Maar dat had je dan ook al kunnen zien, toen je gewoon de boodschappen deed. 'Ik, Zeeuws Meisje' is nog te zien op 29 augustus in Vlissingen (AH/Miro), op 1 t/m 3 september (AH Goes) en op 4 t/m 6 september (AH Burgh-Haamstede). In België liggen al haar optre dens stil in verband met de opnamen van een nieuw albiit maar voor het Zeeland Nazoms Festival wipt Jo Lemaire van daag even de grens over. Opk Abdijplein in Middelburg kor ze met een liedjesprogramma waarin de chansons van Jac ques Brei en Edith Piaf centra staan, aangevuld met eigen nummers. Jo Lemaire Flouze, dat was een van de grote Belgische na men uit de tijd van de newwat Ze was de vrouwelijke tegen hanger van Arno Hintjes, des tijds voorman van TC Matic. Anders dan Arno bleef Lemais niet in de gunst bij de progres sieve popliefhebber. Ze ontK kelde zich meer en meer inde richting van het Franse chaffl (een genre waarvan Arno ove: gens ook niet vies is) nadatze een grote hit scoorde met J« venue te dire que je m'en rad- dat prachtige liedje van Serge Gainsbourg. Toch is ze ook ai tijd in andere talen blijvenziï gen. Haar langspeelplaat O corde (1983) had een Frans-0 een Engelstalige kant en met Heimwee naar huis deed begi jaren 90 het Nederlandstalige lied zijn intrede in haar repel toire. Ze vertolkte daarna o# meer nummers van Frank Boeijen en Wigbert van Lierdf Maar van welke taal ze zich» bedient, feitelijk zingt ze altif chansons. Het tedere, uit dui zenden herkenbare timbre va haar stem is voor het genre ge schapen. Logisch dat Lemaia uiteindelijk is uitgekomen bi twee grootmeesters van het chanson: Brei en Piaf. Aanlei ding was een rol in de musici Brei Blues in 1998. Niet volgt iedereen een succes, want de van oorsprong Waalse zang® zong de Brelnummers in hetN derlands. Maar door dit proj® durfde ze wel een langgekofö terde wens in vervulling teW gaan: de vertolking van hetd vre van Piaf. „Ik had altijd al Piaf willeni gen", zegt ze in een intervie»' met Harry de Bock. „Ik heb# genoeg levenservaring om dit liedjes op het podium te zing Bij Piaf was de interpretatie' nummers van cruciaal belarï Dat gaf mij de mogelijkheid; registers open te trekken. P nu echt in een lied kruipen® zelfs vergeten dat er publiek- dat naar mij kijkt. Ik doe mij ogen toe en ben vertrokken Jo Lemaire, vanavond op het dijplein in Middelburg, aanval 21.30 uur. pagina 15: evenementenag'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 30