Flark is varend zomerhuisje Botenbeurs lijdt niet onder malaise vrijdag 29 augustus 2003 Kaartentafel Schakelaar Afhankelijker Gemak dient de mens. Op het land, maar zeker ook op het water doet deze vuistregel opgeld. Met hydraulische systemen wordt het zware werk aan dek verlicht, terwijl steeds geavanceerder electronica de ingewikkelde navigatie tot een koud kunstje maken. Menig watersporter vertrouwt blindelings op de apparatuur.We worden steeds afhankelij - ker van die knopjes." Electronica maakt navigatie simpel Marnix Hameeteman van Nova Yachting International BV in Brui- nisse aan de knoppen van de navigatie-instrumenten aan boord van een Hallberg Rassy zeilschip. foto Marijke Folkertsma Een klets buiswater om je oren op het voordek is haast niet meer nodig. Bij het strijken van de fok of genua rolt het zeildoek eenvoudig om zijn stag. De paar sterke armen om het grootzeil te hijsen zijn ook geen must. Het zeil zit keurig opgeborgen in de mast of giek. Met een hydraulische lier als hulpje staat het in een mum van tijd. Ook als het schip onder zeil is, kunnen de wapperende lap pen simpel opnieuw gezet wor den. Alles op afstand vanuit de kuip. De dekzwabber, het ketel binkie en het fokkemaatje kun nen hun koffers pakken.,De he le boot wordt zo uitgerust dat deze te bedienen valt door twee mensen", legt Marnix Hameete man van Nova Yachting Inter national BV in Bruinisse uit. De Bruse jachtmakelaar, die ge specialiseerd is in de luxe Hall berg Rassy zeilboten, stelt dat deze automatisering aan dek steeds meer standaard wordt. Zowel in de nieuwbouw als op de bestaande boten. Tachtig procent van de schepen vanaf twaalf meter zijn voorzien van electrische lieren, terwijl negen van de tien schepen van dertien meter en langer hun zeilen elec- trisch of hydraulisch kunnen zetten en reven. De rolf ok is eer der regel dan uitzondering ge worden en de boegschroef - lange tijd 'not done' volgens de ervaren schippers - raakt ook steeds meer in zwang. „Mensen gaan toch varen voor hun ple zier en hebben geen zin in iedere keer stress bij het aanleggen in een sluis." Datzelfde gemak doet ook steeds meer zijn intrede op de kaartentafel. Het log, waarmee de snelheid van het schip geme ten kan worden, de windmeter en de radar zijn alle lange tijd vertrouwde apparatuur aan boord, maar sinds de GPS (Glo bal Positioning System) tien tot twaalf jaar geleden is aange monsterd, heeft de electroni- sche navigatie een grote vlucht genomen. Aanvankelijk geven de displays ieder hun eigen in formatie door aan de stuurman, die er zelf al turend op zijn kaar ten zijn voordeel mee mag doen. Maar steeds meer worden de ap paraten aan elkaar gekoppeld, zodat de informatie over stro ming van het water, windkracht en richting en positie van het schip gecombineerd worden. Wanneer zo'n drie jaar geleden de kaartplotter - een beeld scherm met daarop de digitale versie van de vaarkaart - hier aan gekoppeld wordt, kan een computer langzaam maar zeker een groot deel van het naviga- tiewerk voor zijn rekening ne men. Worden die gegevens door gegeven aan de (electronische) stuurautomaat, die het schip op koers kan houden, dan hoeft de stuurman eigenlijk alleen nog een oogje in het zeil te houden of alles gaat zoals hij wil. „Eerst alleen voor de grote scheep vaart, wordt dit steeds toegan kelijker en betaalbaar voor de pleziervaart. De systemen wor den nu wel zo complex, dat het een nieuw vakgebied binnen te watersportbranche is gewor den", aldus Hameeteman. „Het wordt zo geavanceerd dat het voor de 'gewone' water sportwinkelier steeds moeilij ker te behappen is", stelt ook Ronald Bunders van Tijssen Electro BV in Wemeldinge. Het bedrijf heeft zich jaren geleden al toegelegd op de electronica aan boord en grossiert nu in de geavanceerde, volledig geïnte greerde navigatiesystemen. Met de komst van de LCD-schermen en de computer aan boord heeft deze tak van sport zich volgens Bunders in rap tempo ontwik keld. „Vooral de laatste twee, drie jaar gaat het erg snel. Er zit bijna geen schakelaar meer op het dashboard." De ontwikkeling op het gebied van die electronische navigatie wordt nu voor een belangrijk deel bepaald door de computer. Die rekent een adequate koers van a naar b met behulp van de gegevens van log, gps en wind meter uit en zet die uit in de digi tale kaart. Is de radar hieraan gelinkt, dan kunnen naast het eigen schip ook de omliggende bootjes in kaart gezet worden. Met een sateliettelefoon aan boord is het tegenwoordig ook mogelijk om met ISDN-snel- heid gegevens over bijvoorbeeld het weer zeemijlen verderop in het systeem te brengen. Betere software om dit allemaal te or ganiseren en gebruiksvriende lijke apparatuur als waterdich te kleuren-LCD-schermen met touch screen vergroten het be dieningsgemak. Volgens Bun ders wordt het bezit van deze geavanceerde kaartentafel aan boord hierdoor steeds 'vanzelf sprekender'. Die centrale rol neemt de com puter overigens niet alleen in bij de navigatie, maar krijgt ook steeds meer taken bij het 'moni toren' van het scheepje. Zit er nog voldoende water in de re servoirs, hoe vol zit de vuil wa tertank en hoe staat het met de motor. Eén blik op het scherm en een paar tikken tegen het touch screen en de gang van zaken in de kajuit is in beeld te brengen. En al worden volgens Bunders nu nog vooral de 'glamour cara vans' - de luxe mega-jachten - met deze top of the bill systemen uitgerust, steeds meer schepen krijgen wel een eigen (compu- ter)netwerkje aan boord. „Voor de monteur maakt de multime ter plaats voor de computer. Ze krijgen een laptop mee om een storing op te lossen." De toenemende automatisering aan boord brengt volgens Bun ders wel met zich mee dat wa tersporters 'steeds afhankelij ker' worden van die knopjes. De sextant hoeft al jaren niet meer te voorschijn te komen om de positie van het schip op zee te bepalen. Maar de gemakzuchti ge electronica zorgt er wel voor dat de watersporters steeds minder geoefend zijn in het handmatige navigatiewei'k. Al ontslaat al die electronische ap paratuur de schipper er niet van 'gewone' vaarkaarten aan boord te hebben zodat alsnog de koers bepaald kan worden. Volgens Hameeteman brengt de automatisering - zowel aan dek als op de kaartentafel - met zich mee dat mensen langer, ook op latere leeftijd, kunnen doorva ren of zich met iets mindererva- ring toch 'comfortabel' voelen op langere trips. En al lijkt dat laatste - minder ervaren schip pers op de grote wateren - niet geschikt, toch blijkt de veilig heid met de electronica aan boord toe te nemen. Omdat mensen er vertrouwen in heb ben. Hameeteman: Als je ziet hoe druk het is, gebeuren er maar weinig ongelukken door de goede apparatuur. De goede navigatie zorgt ervoor dat men sen rustig blijven, ook onder zwaardere omstandigheden. En dan nemen ze geen overhaaste beslissingen." Famke van Loon De Flark is een motorjacht met het aanzien van een zomerhuisje. foto GPD Al zit het economisch tij niet mee, in bootjesland gaat het zo slecht nog niet. Zoals Hiswa- voorzitter Jan Dirk Smit zegt: „Vrijetijdssectoren die het sterk van de binnenlandse markt moeten hebben, lijken juist voordeel te hebben van de wat teruglopende reisdrift. Binnen landse vakanties doen het goed en de bootbezitters kiezen mas saal voor hun geliefde vorm van vrijetijdsbesteding." Dat werkt ook door in de Hiswa te Water. Aangezien de Hiswa een 'product' is, wordt de beurs georganiseerd door een pro ductmanager. Cora Burger: „De belangstelling voor de beurs is weer enorm. Het recordaantal boten van voricf ia ar eraan wn zp- ker evenaren. We werken nu al met een wachtlijst. Bovendien benutten we weer extra steigers om alle boten een plaats te kun nen geven." Al met al ontvangt Burger 250 exposanten, die samen goed zijn voor 430 schepen. Het is weer een breed pakket van klassiek gelijnde houten en stalen jach ten, alsmede moderne alumini um en polyester schepen. De productmanager is in haar nop jes met de trouwe gasten en ver welkomt enkele nieuwkomers onder wie Limas Jachttechniek en Hardy Marine. Na een paar jaar afwezigheid is het merk Sunseeker weer van de partij. Vooral is Burger blij met de tal ten de tienduizenden bezoekers - vorig jaar waren er 37.245 - voorschotelen. Ze noemt een he le rits merken, waaronder Grand Soleil, Jeanneau, Con test, Jachtbouw Peter Linskens en Menken Maritiem. In het bijprogramma prolon geert Burger enkele activitei ten, die vorig jaar goed aan sloegen. Zo zijn er weer de ma- noeuvreerclinics, voor wie wil leren een zeegaand zeiljacht on der controle te krijgen. De Zee zeilers van Marken nemen zulke cursussen al negentien jaar voor hun rekening. Deelname is mo gelijk na inschrijving op de His wa te Water. Er is elke dag maar plaats voor 24 man. De wondere wereld van mul- tiknikspanten en hek- schroeven houdt de eerste week van september open huis voor watersportliefhebbers, of mis schien beter 'open dek'. De His wa te Water presenteert in IJmuiden dik vierhonderd sche pen. Vreemdste eend in de bijt is de Flark, het eerste varend zo merhuisje. Aan de drijvende steigers van de jachthaven Seaport Marina IJmuiden hangen een slordige 430 fonkelnieuwe schepen. De twintigste Hiswa te Water her bergt weer een gevarieerd aan bod van open boten en sloepen, zeil- en motorjachten van mini maal zeven meter lengte. De Bradford 92 van Vripack Yacht Ship Brokers spant de kroon. Met dertig meter is dit het groot ste motorjacht op de beurs. Maar misschien is de Flark, een varend zomerhuisje, toch de meest opvallende verschijning. Bedenker Kees Westerbeek (58) is onderhand veertig jaar bin nenhuisarchitect, maar eigen lijk allround ontwerper. „Ik vaar mijn hele leven, dus ik weet er wel het nodige van. Mijn ou ders hadden een huisje langs de plassen, waar we regelmatig naartoe gingen. Die houten huisjes kosten tegenwoordig al gauw een miljoen. Dat betaal je in feite alleen maar voor de lo catie. Daarnaast heb je altijd dezelfde buren. Nederland is zo mooi, de Friese meren, rivier tjes, Hanzestadjes. Zo is het idee ontstaan van een flexibel vaar- huis." De Flark ziet er met zijn houten wanden, witte kozijnen en donker dak met pannen uit als een vakantiehuisje. Daaron der gaat een solide, goed vaar- bare romp schuil, elf meter lang, vier meter breed en een diep gang van 7 5 centimeter. Het vaarhuis heeft geen gewoon an ker, maar twee ankerpalen. „Daarmee kun je overal gaan liggen, waar het niet dieper is dan twee meter. Hydraulische cilinders drukt de palen de bo dem in." De Flark ligt daarna rotsvast. Ook bijzonder is de besturing. Nergens een roer te vinden om aan te staan. Het vaarhuis heeft een soort elektrische afstands bediening, een boxje met hen dels, waarmee je ook op het dek kunt gaan zitten. „Vergelijk het maar met modelvliegtuigjes", zegt Westerbeek. Met de handen aan de knoppen manoeuvreert opgeven voor een matchrace met twee snelle wedstrijdjach- ten. Ze kunnen strijden om de snelste tijd op een Noordzee- parcours. Met professionele be geleiding, dat wel. Maarten van de Rakt De Hiswa te Water wordt van 2 tot en met 7 september gehou den in Seaport Marina IJmui den. Open van dinsdag tot en met vrijdag 11-19 uur, zaterdag en zondag 10-18 uur. Toegangsprijs 15 euro. Vanaf Centraal Station Amsterdam vaart een snelle veerboot recht streeks heen en weer naar Vel- sen, waar bussen klaar staan. de Flark vlot, desgewenst ook om zijn as. Orders voor zijn CE-gekeurde motorjacht heeft Westerbeek nog niet in de wacht gesleept. Er is wel veel belangstelling, maar eerst zien is het motto van velen. ,Ik krijg reacties in de trant van: dat is precies wat ik zoek. Een boot om de natuur en stilte op te zoeken met de flexibiliteit van een camper. Het zijn vooral de 55-plussers met vrije tijd en geld waar we op mikken. Som mige zijn van plan een kleiner huis te kopen en daarnaast rond te trekken met zo'n vaarhuis." De Flark wordt compleet inge richt afgeleverd. Alles erop en eraan, centrale verwarming, keukentje, douche, terras met vlaggenmast, ingebouwde zwemtrap en een houtkachel voor de kille avonden. Op zolder is slaapplaats voor zes man. De prijs: 375.000 euro. Wester beek moet de 'kale' prijs nog vaststellen. Maarten van de Rakt Meer informatie over het vaar huis: Flark Floating, Loenen aan de Vecht, tel. 0294-230 032; www.flarkfloating.nl Zeilboten worden van steeds meer gemak voorzien. Een beetje kletsen en de boot gaat vanzelf, foto Mechteld Jansen Matchracen kan in IJmuiden weer, met dank aan Quote.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21