PZC
1
Kleine Fiat-diesel is superzuinig
Hobbelen en scheuren op de weg
19
Golf groter en duurder
in samenwerking met OAutoTrack.nl
TEST
vrijdag 29 augustus 2003
Fiat Punto
1.3 Multijet
De vernieuwde Punto van Fiat is op het eer
ste gezicht niet mooi. Maar dat uiterlijk met
die grote grille went snel. De geteste diesel
versie profiteert bovendien van de opzienba
rende nieuwe techniek. De 1.3 Multijet rijdt
gemakkelijk 1 op 19.
Q) Concurrentie Fiat Punto
(kleine diesels)
Altijd meer dan
2000 occasions,
met foto!
De Peilstok
Gevaarlijk op de weg?
De Panda komt terug
Modernere Freelander
Honda op waterstof
Vraag en antwoord
Volgende week in Auto:
Oude liefde roest niet
Advertentie-exploitatie:
Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
(ledactie: 0113-315680
flvvw.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes.
Standaarduitrusting: o.a. twee
airbags, in hoogte verstelbare
stoel en stuur, elektrisch bedien
de zijruiten voor, toerenteller,
centrale vergrendeling.
Motor: 1.3 viercilinder common
rail diesel met meerdere inspuit-
momenten, vermogen 70 pk,
koppel 180 Nm bij 1.750 toeren,
4 kleppen percilinder, hoge com
pressie en hoge inspuitdruk, tur
bo en tussenkoeler.
Lxbxh: 3.84/3.86 x 1.66 x 1.48
meter
Wielbasis: 2.46 meter
Draaicirkel: 10.5 meter
Bagageruim: 264/297 liter
Tankinhoud: 49 liter.
Gewicht: 940 kg.
Verbruik: 1: 19 (gemiddeld)
1:25,6 (bij 90km/u)
Prijs: 1.2 Active 11.795 euro
1.3 Multijet 15.495 euro
1.9 JTD 17.595 euro
Conclusie: Een fabuleus dieseltje,
die nieuwe Multijet. Hij past heel
goed bij de vernieuwde Punto,
mits de berijder niet schakellui is.
Voor
Goede, zuinige 1.3 diesel
Grote stoelen
Tegen
Plaats ruitschakelaars
Score: 3
El
17.000
4.750
7.150
11.2S
7.250
7.#
bM
13
5.50!
0.»
10.25
nis
18.»
14,15
7J
1.7»
2.50
1.50'
NAVIGATIE ZONDER CD
Door Rien van der Steen
Mooi vond ik hem bij lange na
niet, toen Fiat pas zijn nieuwe
Punto presenteerde. De grille-
loze voorganger had juist zo
veel eigen karakter en nu kwa
men ze daar in Turijn met een
Punto die zich nauwelijks on
derscheidt van een Hyundai
Getz. Een grote grille, als ging
het om een Volkswagen Polo.
We haalden hem op voor een
dag of acht en echt, het nieuwe
gezicht went ook weer snel.
Wat belangrijker is dan uiter
lijk: we kregen nu de gelegen
heid eens wat langer met
's werelds kleinste common
raildiesel te rijden. De 1.3 Mul
tijet, die Opel en onder meer
Suzuki ook gaan gebruiken.
Diesels worden met de dag be
ter en schoner, maar ook klei
ner, lichter en zuiniger bewijst
Fiat met dit mooie product.
Van de nieuwe compacte Mul
tijet wil Fiat er per jaar een
half miljoen maken in Polen.
Onder meer voor de nieuwe
Lancia Ypsilon, de kleine opvol
ger van de Panda/Seicento en
de Idea, de mini-mpv op basis
van de Punto.
Maar we wilden het even over
die diesel hebben: hij is dus
splinternieuw en borduurt
voort op de eerste Unijet JTD-
common rail, die Fiat uitvond
en aan Bosch verkocht. De 1.3
kent niet één, maar verschil
lende brandstofinspuitingen en
wordt daarom Multijet ge
noemd. De viercilinder turbo
diesel (aan drie is gedacht,
maar die is per definitie ru
moerig) met een inspuitdruk
van max. 1.400 bar telt zestien
kleppen en twee bovenliggen
de nokkenassen, een onder
houdsvrije distributieketting
en een aluminium cilinderkop.
Het hele ding weegt maar 130
kilo. Onderhoudsbeurten zijn
pas nodig na 30.000 kilometer
en volgens Fiat kan de motor
- die al aan de milieueisen voor
2005 voldoet (de zogeheten Eu
ro 4-emissienorm) - met gemak
250.000 kilometer mee.
Stil en rap
Als je hem niet onder pakweg
1.800 toeren laat zakken, ge
draagt de diesel zich voortreffe
lijk. Lekker stil en bewonde
renswaardig rap. En toch heel
zuinig. Want hij kwam met
een liter diesel 19 kilometer
ver. Dat kan nog 10 procent
zuiniger, want de airco (het
was eind juli) stond op wind
tunnelsterkte. Je moet geen he
kel hebben aan schakelen,
want zodra hij een eindje on
der 2.000 toeren zakt, moet je
echt terug in de versnellingen.
Dat kon wat soepeler dus. De
wegligging is goed voor elkaar
en de torsieas achter voldoet
eigenlijk boven verwachting.
De Punto heeft prettig grote
stoelen met lange zittingen en
goede verstelmogelijkheden.
Deze derde generatie drie- en
vijfdeurs Punto heeft een aar
dig interieur met genoeg op-
bergmogelijkheden en plezie
rig materiaal, maar het is wel
jammer dat de bediening van
de elektrische zijruiten midden
op het dashboard zit. Da's onlo
gisch.
De Punto bestaat tien jaar en
tot nu toe zijn er ruim vijf mil
joen gemaakt. Wat je noemt
een moneymaker voor Fiat, en
die kunnen ze in Turijn best
gebruiken. De compacte ge
zinsauto is een beetje duurder
geworden en Fiat wil hem posi
tioneren als een kleine luxe au
to. Dat moet je lezen als een
compacte auto, die voor extra
geld luxe uit te rusten is. Want
cruise control, parkeer- en re
gensensoren, een infotain-
mentsysteem, abs en esp, het
kan tegen extra betaling alle
maal. Hij heeft elektrische
stuurbekrachtiging, die met
een knopje op stadsverkeer te
zetten is. Dan draait het stuur
wiel heel licht en dat kan ge
makkelijk zijn bij inparkeren.
Gewicht:
•Verbruik 90km/u
Bagageruimte:
•0-100 km/u:
Prijs:
997 kg.
1 23
305 - 1310 Itr.
14,8 sec.
16.290 euro
Citroën C3
1.4 Hdi
Ford O"
Fiësta 1065 kg.
1.4 TDCi 1:23
284 - 947 Itr.
14,9 sec.
16.150 euro
Vanaf oktober is de nieuwe Fiat
Punto Diesel hij ook te krijgen met
een speciaal navigatiesysteem, ge
naamd Connect. Daarbij zit geen
cd-rom meer in de auto. De ge
bruiker moet dan wel een paar
euro's betalen elke keer dat hij
het systeem gebruikt.
Het geïntegreerde gps/gsm-sys-
teem werkt met informatie die
in 12 talen via een centraal sys
teem in Milaan wordt verspreid.
Gebruikers kunnen zelf met een
toetsenbord informatie opvra
gen of dat laten doen door de
operator, die opgeroepen
wordt door op een knop te
drukken. In beide
gevallen wordt de route ge-
download en in het geheugen
opgeslagen.
Het complete systeem wordt
minstens 35 procent goedkoper
dan een conventioneel
navigatiesysteem.
954 kg.
1 22
251 - 584 Itr.
17,0 sec.
15.325 euro
O
730 kg. Smart
129 City-Coupé
150-479 Itr. CDI
19,8 sec.
14.050 euro
Toyota Yaris 'J
1.4D4-D
895 kg.
1 23
205 - 950 Itr.
12,9 sec.
16.690 euro
955 kg. VW Lupo
1:23 1.4 Tdi
130-830 Itr.
12,3 sec.
16.745 euro
Ik zag 'm te koop staan langs de weg en
wist het meteen; dat is mijn auto. Al
maanden was ik op zoek naar een
mooie, betaalbare Mini. Zo'n schattige,
hobbelende auto met grote, ronde kop
lampen moest het zijn en niets anders. En
m kocht ik voor duizend gulden een pik
zwarte Mini. Perfect voor in de stad. Waar
andere automobilisten vier keer op en
neer moesten bij het parkeren, zette ik de
anto in één keer in een vak, hij kon zelfs
dwars op een plek staan als het moest.
Het was zomer en tevreden scheurde ik
rond. Dat gaat vanzelf in een mini, het is
"et een kart. Ik zwaaide naar alle andere
minirijders en negeerde een groep lachen
de schilders in een busje die prompt met
:'n vieren hun voertuig net zo hard lieten
schudden als de mini op een hobbelende
weg.
Tijdens de strenge winter moest ik met
handschoenen aan achter het stuur bij ie
der stoplicht de ruiten aan de binnenkant
ijsvrij krassen. Dit tot hilariteit van man-
len in grijze pakken met grote, goed ver-
Warmde auto's met kreukelzone en vier
lirbags.
°en maakte ik voor het eerst het eigen-
fee, Britse karakter mee van de mini.
ijdens een regenachtige namiddag in de
Door Carin Beenen
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
file viel de auto in een tunnel stil. Er was
geen vluchtstrook dus er zat maar een
ding op; de auto bergopwaarts de tunnel
uitduwen. Voor het eerst was ik boos op
de mini, vooral toen brandweerlieden
voorbijreden zonder hulp te bieden. Toen
ik hem later die avond ging ophalen, start
te hij meteen alsof er niets aan de hand
was.
Ik kwam er achter dat de auto niet van file
hield. Op een volgepakte tweebaansweg
weigerde de mini opnieuw dienst. Een aar
dige vrachtwagenchauffeur duwde de auto
honderden meters aan na mijn liefste blik
het 'nog eens te proberen'. Opeens sloeg
de auto aan en ging er met brullende mo
tor zó snel vandoor dat ik niet eens kans
zag de man behoorlijk te bedanken.
Ondanks deze streken wilde ik de mini
graag als trouwauto gebruiken. Mijn aan
staande versierde de binnenkant met klei
ne roosjes. Nerveus kwam hij me ophalen,
natuurlijk vanwege 'de grote stap' maar
vooral, zo bekende hij later, uit angst dat
de mini weer een van zijn befaamde stre
ken zou vertonen. Maar de mini gedroeg
zich voorbeeldig en na een geslaagd feest
reden we diep in de nacht naar huis,
volgeladen met slechts een deel van de ca
deaus, want de rest paste niet meer.
En zo herinner ik me graag mijn Mini,
want inmiddels heb ik hem weg moeten
doen; de carrosserie was doorgeroest
waardoor hij met geen mogelijkheid meer
door de APK-keuring kwam. Hoe goed ik
ook heb gezocht, het lukte me niet een an
dere mini te vinden. Op de een of andere
manier klikte het steeds niet. En ik moet
beter weten, een Mini vindt mij vanzelf
wel, als het goede moment daar is.
Door Rien van der Steen
De nieuwe VW Golf die half
november verschijnt, wordt
400 euro duurder dan de huidi
ge. De 1.4/75 pk gaat in totaal
18.275 euro kosten. Volgens
VW-directeur Bas Wintjes
wordt het de beste Golf, die
sinds 1974 gemaakt is: hij
heeft standaard zes airbags, af-
standsbediende centrale verg
rendeling en een boordcompu
ter en cruise control.
VW liet de nieuwe Golf begin
deze week in Wolfsburg zien.
De auto is veel groter en voor
en achter zijn er stijlovereen
komsten met VW's topmodel
Phaeton. Vooral achterin is hij
ruimer en ook de kofferruimte
groeide iets.
Geen schokkende nieuwe lij
nen van de nieuwe midden
klasser, die er vooral veel ron
der uitziet dan het model dat
in 1974 de Kever opvolgde. De
nieuwe Golf met 1.6 FSI-motor
komt op 20.870 euro en de 1.9
TDI kost 24.105 euro. Van de
andere kant wordt de Golf met
2.0 diesel met 26.580 euro dui
zend euro goedkoper dan het
huidige model.
De occasionsite van Zeeland
Q Tankstations zijn de afgelopen jaren
steeds meer op minisupermarkten gaan
lijken. De geur van verse broodjes en een
kleurrijk assortiment bloemen en planten
zijn eerder regel dan uitzondering. Zou het
niet handig zijn als u ook uw pak kunt laten
stomen of uw e-mail checken? Kortom:
waarmee mag uw tankstation worden ver
rijkt? Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we u of door de
agressie van veel weggebruikers het
gevaar op de weg toeneemt. Meer dan de
helft van de lezers beaamt dit.
Wordt het verkeer gevaarlijker
door agressie en onverschilligheid?
O Ik moet overal steeds beter uitkijken 47%
Toch wel een beetje 20
Q Ik vind het de spuigaten uitlopen 13%
O In de grote steden wel 12%
O Ik merk er niets van 8%
O Hans Fontijn, woordvoerder bij het Centraal Bu
reau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR): "Wij letten
heel scherp op ontwikkelingen in het verkeer en probe
ren die ook in het rijexamen mee te nemen. Door de
enorm toegenomen verkeersdrukte zijn filerijden en rit
sen bijvoorbeeld belangrijke onderdelen geworden van
zowel de rijles als het theorie- en praktijkexamen. Voor
bereid zijn op agressie in het verkeer is lastiger. Wel toet
sen we de reactie erop tijdens het examen. Ook adviseren
de instructeurs hun leerlingen om niet mee te gaan in
'spelletjes op de weg'. Omdat het verkeer snel verandert
is het hard nodig de rijvaardigheid blijvend te testen. Zo
zou iemand die zijn rijbewijs vernieuwt bijvoorbeeld een
cd-rom met theorievragen kunnen krijgen en een bon
voor een goedkoop, vrijwillig rijadvies bij een rijschool of
het CBR."
Hij zou eigenlijk Gingo gaan heten, de nieuwe klein
ste Fiat. Maar Renault vond die naam te veel lijken
op haar kleine Twingo. Dus wordt de nieuwste kleinste
Fiat toch weer Panda genoemd. De uit 1980 daterende
Panda ligt blijkbaar toch goed in de markt, stelde Fiat
ook vast. De nieuwe Panda komt half september op de
markt en gaat 8.695 euro kosten,
i
LandRover heeft enkele stijlelementen van de grote Range Rover
toegepast in de vernieuwde Freelander.
LandRover heeft een vernieuwde Freelander. Het inte
rieur is aangepakt, net als front en achterkant van
deze permanente 4x4. De nieuwe heldere koplampen
zorgen voor beter licht. Hij is er in de gemoderniseerde
versie nog steeds als drie- en vijfdeurs en met de 1.8 vier
cilinder en 2.5 V6 benzine en 2.0 viercilinder common
raildiesel. Daarbovenop komt de nieuwe Sport, met een
verlaagd onderstel en 18 inch lichtmetalen wielen.
Om te laten zien wat er allemaal met hun producten
kan gaat een Japanse waterstoffabrikant nu in een
brandstofcelauto van Honda rijden. De brandstofcel
maakt uit waterstof elektriciteit en daarmee wordt de
elektromotor van de auto aangedreven. De eerste Honda
met waterstofaandrijving dateert van 1999 en het bedrijf
wil over een jaar of drie enkele tientallen brandstofcel
auto's in het verkeer hebben. De vierpersoons Honda
FCX heeft een waterstoftank die 156 liter onder 350 bar
opslaat. Hij haalt een top van 150 kilometer per uur en
kan met een volle tank 355 kilometer ver komen.
Ga voor de rubriek Vraag en antwoord naar de website
van de krant en klik op Auto.
Autorijden wordt als het aan dit kabinet ligt nog duurder
Hoe kan ik bezuinigen op mijn auto-uitgaven?
Ik wil hem niet wegdoen!
De autoshow in Frankfurt
Extra derde pagina: Kampeer- en caravanbeurs in Utrecht
De nieuwe Fiat Punto is voor ruim
twee mille meer ook te koop met
een dikke 1.9 diesel. Maar de nieu
we Multijet past hem prima.