PZC 1 Kleine Fiat-diesel is superzuinig Hobbelen en scheuren op de weg 19 Golf groter en duurder in samenwerking met OAutoTrack.nl TEST vrijdag 29 augustus 2003 Fiat Punto 1.3 Multijet De vernieuwde Punto van Fiat is op het eer ste gezicht niet mooi. Maar dat uiterlijk met die grote grille went snel. De geteste diesel versie profiteert bovendien van de opzienba rende nieuwe techniek. De 1.3 Multijet rijdt gemakkelijk 1 op 19. Q) Concurrentie Fiat Punto (kleine diesels) Altijd meer dan 2000 occasions, met foto! De Peilstok Gevaarlijk op de weg? De Panda komt terug Modernere Freelander Honda op waterstof Vraag en antwoord Volgende week in Auto: Oude liefde roest niet Advertentie-exploitatie: Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. (ledactie: 0113-315680 flvvw.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes. Standaarduitrusting: o.a. twee airbags, in hoogte verstelbare stoel en stuur, elektrisch bedien de zijruiten voor, toerenteller, centrale vergrendeling. Motor: 1.3 viercilinder common rail diesel met meerdere inspuit- momenten, vermogen 70 pk, koppel 180 Nm bij 1.750 toeren, 4 kleppen percilinder, hoge com pressie en hoge inspuitdruk, tur bo en tussenkoeler. Lxbxh: 3.84/3.86 x 1.66 x 1.48 meter Wielbasis: 2.46 meter Draaicirkel: 10.5 meter Bagageruim: 264/297 liter Tankinhoud: 49 liter. Gewicht: 940 kg. Verbruik: 1: 19 (gemiddeld) 1:25,6 (bij 90km/u) Prijs: 1.2 Active 11.795 euro 1.3 Multijet 15.495 euro 1.9 JTD 17.595 euro Conclusie: Een fabuleus dieseltje, die nieuwe Multijet. Hij past heel goed bij de vernieuwde Punto, mits de berijder niet schakellui is. Voor Goede, zuinige 1.3 diesel Grote stoelen Tegen Plaats ruitschakelaars Score: 3 El 17.000 4.750 7.150 11.2S 7.250 7.# bM 13 5.50! 0.» 10.25 nis 18.» 14,15 7J 1.7» 2.50 1.50' NAVIGATIE ZONDER CD Door Rien van der Steen Mooi vond ik hem bij lange na niet, toen Fiat pas zijn nieuwe Punto presenteerde. De grille- loze voorganger had juist zo veel eigen karakter en nu kwa men ze daar in Turijn met een Punto die zich nauwelijks on derscheidt van een Hyundai Getz. Een grote grille, als ging het om een Volkswagen Polo. We haalden hem op voor een dag of acht en echt, het nieuwe gezicht went ook weer snel. Wat belangrijker is dan uiter lijk: we kregen nu de gelegen heid eens wat langer met 's werelds kleinste common raildiesel te rijden. De 1.3 Mul tijet, die Opel en onder meer Suzuki ook gaan gebruiken. Diesels worden met de dag be ter en schoner, maar ook klei ner, lichter en zuiniger bewijst Fiat met dit mooie product. Van de nieuwe compacte Mul tijet wil Fiat er per jaar een half miljoen maken in Polen. Onder meer voor de nieuwe Lancia Ypsilon, de kleine opvol ger van de Panda/Seicento en de Idea, de mini-mpv op basis van de Punto. Maar we wilden het even over die diesel hebben: hij is dus splinternieuw en borduurt voort op de eerste Unijet JTD- common rail, die Fiat uitvond en aan Bosch verkocht. De 1.3 kent niet één, maar verschil lende brandstofinspuitingen en wordt daarom Multijet ge noemd. De viercilinder turbo diesel (aan drie is gedacht, maar die is per definitie ru moerig) met een inspuitdruk van max. 1.400 bar telt zestien kleppen en twee bovenliggen de nokkenassen, een onder houdsvrije distributieketting en een aluminium cilinderkop. Het hele ding weegt maar 130 kilo. Onderhoudsbeurten zijn pas nodig na 30.000 kilometer en volgens Fiat kan de motor - die al aan de milieueisen voor 2005 voldoet (de zogeheten Eu ro 4-emissienorm) - met gemak 250.000 kilometer mee. Stil en rap Als je hem niet onder pakweg 1.800 toeren laat zakken, ge draagt de diesel zich voortreffe lijk. Lekker stil en bewonde renswaardig rap. En toch heel zuinig. Want hij kwam met een liter diesel 19 kilometer ver. Dat kan nog 10 procent zuiniger, want de airco (het was eind juli) stond op wind tunnelsterkte. Je moet geen he kel hebben aan schakelen, want zodra hij een eindje on der 2.000 toeren zakt, moet je echt terug in de versnellingen. Dat kon wat soepeler dus. De wegligging is goed voor elkaar en de torsieas achter voldoet eigenlijk boven verwachting. De Punto heeft prettig grote stoelen met lange zittingen en goede verstelmogelijkheden. Deze derde generatie drie- en vijfdeurs Punto heeft een aar dig interieur met genoeg op- bergmogelijkheden en plezie rig materiaal, maar het is wel jammer dat de bediening van de elektrische zijruiten midden op het dashboard zit. Da's onlo gisch. De Punto bestaat tien jaar en tot nu toe zijn er ruim vijf mil joen gemaakt. Wat je noemt een moneymaker voor Fiat, en die kunnen ze in Turijn best gebruiken. De compacte ge zinsauto is een beetje duurder geworden en Fiat wil hem posi tioneren als een kleine luxe au to. Dat moet je lezen als een compacte auto, die voor extra geld luxe uit te rusten is. Want cruise control, parkeer- en re gensensoren, een infotain- mentsysteem, abs en esp, het kan tegen extra betaling alle maal. Hij heeft elektrische stuurbekrachtiging, die met een knopje op stadsverkeer te zetten is. Dan draait het stuur wiel heel licht en dat kan ge makkelijk zijn bij inparkeren. Gewicht: •Verbruik 90km/u Bagageruimte: •0-100 km/u: Prijs: 997 kg. 1 23 305 - 1310 Itr. 14,8 sec. 16.290 euro Citroën C3 1.4 Hdi Ford O" Fiësta 1065 kg. 1.4 TDCi 1:23 284 - 947 Itr. 14,9 sec. 16.150 euro Vanaf oktober is de nieuwe Fiat Punto Diesel hij ook te krijgen met een speciaal navigatiesysteem, ge naamd Connect. Daarbij zit geen cd-rom meer in de auto. De ge bruiker moet dan wel een paar euro's betalen elke keer dat hij het systeem gebruikt. Het geïntegreerde gps/gsm-sys- teem werkt met informatie die in 12 talen via een centraal sys teem in Milaan wordt verspreid. Gebruikers kunnen zelf met een toetsenbord informatie opvra gen of dat laten doen door de operator, die opgeroepen wordt door op een knop te drukken. In beide gevallen wordt de route ge- download en in het geheugen opgeslagen. Het complete systeem wordt minstens 35 procent goedkoper dan een conventioneel navigatiesysteem. 954 kg. 1 22 251 - 584 Itr. 17,0 sec. 15.325 euro O 730 kg. Smart 129 City-Coupé 150-479 Itr. CDI 19,8 sec. 14.050 euro Toyota Yaris 'J 1.4D4-D 895 kg. 1 23 205 - 950 Itr. 12,9 sec. 16.690 euro 955 kg. VW Lupo 1:23 1.4 Tdi 130-830 Itr. 12,3 sec. 16.745 euro Ik zag 'm te koop staan langs de weg en wist het meteen; dat is mijn auto. Al maanden was ik op zoek naar een mooie, betaalbare Mini. Zo'n schattige, hobbelende auto met grote, ronde kop lampen moest het zijn en niets anders. En m kocht ik voor duizend gulden een pik zwarte Mini. Perfect voor in de stad. Waar andere automobilisten vier keer op en neer moesten bij het parkeren, zette ik de anto in één keer in een vak, hij kon zelfs dwars op een plek staan als het moest. Het was zomer en tevreden scheurde ik rond. Dat gaat vanzelf in een mini, het is "et een kart. Ik zwaaide naar alle andere minirijders en negeerde een groep lachen de schilders in een busje die prompt met :'n vieren hun voertuig net zo hard lieten schudden als de mini op een hobbelende weg. Tijdens de strenge winter moest ik met handschoenen aan achter het stuur bij ie der stoplicht de ruiten aan de binnenkant ijsvrij krassen. Dit tot hilariteit van man- len in grijze pakken met grote, goed ver- Warmde auto's met kreukelzone en vier lirbags. °en maakte ik voor het eerst het eigen- fee, Britse karakter mee van de mini. ijdens een regenachtige namiddag in de Door Carin Beenen Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. file viel de auto in een tunnel stil. Er was geen vluchtstrook dus er zat maar een ding op; de auto bergopwaarts de tunnel uitduwen. Voor het eerst was ik boos op de mini, vooral toen brandweerlieden voorbijreden zonder hulp te bieden. Toen ik hem later die avond ging ophalen, start te hij meteen alsof er niets aan de hand was. Ik kwam er achter dat de auto niet van file hield. Op een volgepakte tweebaansweg weigerde de mini opnieuw dienst. Een aar dige vrachtwagenchauffeur duwde de auto honderden meters aan na mijn liefste blik het 'nog eens te proberen'. Opeens sloeg de auto aan en ging er met brullende mo tor zó snel vandoor dat ik niet eens kans zag de man behoorlijk te bedanken. Ondanks deze streken wilde ik de mini graag als trouwauto gebruiken. Mijn aan staande versierde de binnenkant met klei ne roosjes. Nerveus kwam hij me ophalen, natuurlijk vanwege 'de grote stap' maar vooral, zo bekende hij later, uit angst dat de mini weer een van zijn befaamde stre ken zou vertonen. Maar de mini gedroeg zich voorbeeldig en na een geslaagd feest reden we diep in de nacht naar huis, volgeladen met slechts een deel van de ca deaus, want de rest paste niet meer. En zo herinner ik me graag mijn Mini, want inmiddels heb ik hem weg moeten doen; de carrosserie was doorgeroest waardoor hij met geen mogelijkheid meer door de APK-keuring kwam. Hoe goed ik ook heb gezocht, het lukte me niet een an dere mini te vinden. Op de een of andere manier klikte het steeds niet. En ik moet beter weten, een Mini vindt mij vanzelf wel, als het goede moment daar is. Door Rien van der Steen De nieuwe VW Golf die half november verschijnt, wordt 400 euro duurder dan de huidi ge. De 1.4/75 pk gaat in totaal 18.275 euro kosten. Volgens VW-directeur Bas Wintjes wordt het de beste Golf, die sinds 1974 gemaakt is: hij heeft standaard zes airbags, af- standsbediende centrale verg rendeling en een boordcompu ter en cruise control. VW liet de nieuwe Golf begin deze week in Wolfsburg zien. De auto is veel groter en voor en achter zijn er stijlovereen komsten met VW's topmodel Phaeton. Vooral achterin is hij ruimer en ook de kofferruimte groeide iets. Geen schokkende nieuwe lij nen van de nieuwe midden klasser, die er vooral veel ron der uitziet dan het model dat in 1974 de Kever opvolgde. De nieuwe Golf met 1.6 FSI-motor komt op 20.870 euro en de 1.9 TDI kost 24.105 euro. Van de andere kant wordt de Golf met 2.0 diesel met 26.580 euro dui zend euro goedkoper dan het huidige model. De occasionsite van Zeeland Q Tankstations zijn de afgelopen jaren steeds meer op minisupermarkten gaan lijken. De geur van verse broodjes en een kleurrijk assortiment bloemen en planten zijn eerder regel dan uitzondering. Zou het niet handig zijn als u ook uw pak kunt laten stomen of uw e-mail checken? Kortom: waarmee mag uw tankstation worden ver rijkt? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we u of door de agressie van veel weggebruikers het gevaar op de weg toeneemt. Meer dan de helft van de lezers beaamt dit. Wordt het verkeer gevaarlijker door agressie en onverschilligheid? O Ik moet overal steeds beter uitkijken 47% Toch wel een beetje 20 Q Ik vind het de spuigaten uitlopen 13% O In de grote steden wel 12% O Ik merk er niets van 8% O Hans Fontijn, woordvoerder bij het Centraal Bu reau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR): "Wij letten heel scherp op ontwikkelingen in het verkeer en probe ren die ook in het rijexamen mee te nemen. Door de enorm toegenomen verkeersdrukte zijn filerijden en rit sen bijvoorbeeld belangrijke onderdelen geworden van zowel de rijles als het theorie- en praktijkexamen. Voor bereid zijn op agressie in het verkeer is lastiger. Wel toet sen we de reactie erop tijdens het examen. Ook adviseren de instructeurs hun leerlingen om niet mee te gaan in 'spelletjes op de weg'. Omdat het verkeer snel verandert is het hard nodig de rijvaardigheid blijvend te testen. Zo zou iemand die zijn rijbewijs vernieuwt bijvoorbeeld een cd-rom met theorievragen kunnen krijgen en een bon voor een goedkoop, vrijwillig rijadvies bij een rijschool of het CBR." Hij zou eigenlijk Gingo gaan heten, de nieuwe klein ste Fiat. Maar Renault vond die naam te veel lijken op haar kleine Twingo. Dus wordt de nieuwste kleinste Fiat toch weer Panda genoemd. De uit 1980 daterende Panda ligt blijkbaar toch goed in de markt, stelde Fiat ook vast. De nieuwe Panda komt half september op de markt en gaat 8.695 euro kosten, i LandRover heeft enkele stijlelementen van de grote Range Rover toegepast in de vernieuwde Freelander. LandRover heeft een vernieuwde Freelander. Het inte rieur is aangepakt, net als front en achterkant van deze permanente 4x4. De nieuwe heldere koplampen zorgen voor beter licht. Hij is er in de gemoderniseerde versie nog steeds als drie- en vijfdeurs en met de 1.8 vier cilinder en 2.5 V6 benzine en 2.0 viercilinder common raildiesel. Daarbovenop komt de nieuwe Sport, met een verlaagd onderstel en 18 inch lichtmetalen wielen. Om te laten zien wat er allemaal met hun producten kan gaat een Japanse waterstoffabrikant nu in een brandstofcelauto van Honda rijden. De brandstofcel maakt uit waterstof elektriciteit en daarmee wordt de elektromotor van de auto aangedreven. De eerste Honda met waterstofaandrijving dateert van 1999 en het bedrijf wil over een jaar of drie enkele tientallen brandstofcel auto's in het verkeer hebben. De vierpersoons Honda FCX heeft een waterstoftank die 156 liter onder 350 bar opslaat. Hij haalt een top van 150 kilometer per uur en kan met een volle tank 355 kilometer ver komen. Ga voor de rubriek Vraag en antwoord naar de website van de krant en klik op Auto. Autorijden wordt als het aan dit kabinet ligt nog duurder Hoe kan ik bezuinigen op mijn auto-uitgaven? Ik wil hem niet wegdoen! De autoshow in Frankfurt Extra derde pagina: Kampeer- en caravanbeurs in Utrecht De nieuwe Fiat Punto is voor ruim twee mille meer ook te koop met een dikke 1.9 diesel. Maar de nieu we Multijet past hem prima.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19