Opnieuw vertraging
voor treinreizigers
door werkzaamheden
Het zit scheef in de scheepsbouw
Drietandbord blijkt
overblijfsel van
Groene Kustweg
12
WWW.
NAZOMER
FESTIVAL
.NL
13
PvdA-Statenlid ontkent
beschuldigen boeren
Vertrouwen in toekomst visafslag
GROTE KERK VEERE
vrijdag 29 augustus 2003
ÏUé.
Investeren
ïis 21 maanden
ïgen verdachte
(steekpartij
Planning
■SJiLHART" IJ H'UUILL
nazomer zingen
Zorgen bij CD A-Kamerlid Kortenhorst over concurrentie in Europa
Spanje
Radardisplay gestolen
Veere mag ijszaak aanpakken
Jaar cel geëist voor gijzeling
Rijverbod na dronkemansrit
PIETER JAM LEUSIIMK dirigent
Kans
Motorrijder
gewond in
Koudekerke
40.
Mdt
8.00
ilche-
Ikape-
ites
lerts
aurj:
e re
istraa
166,
133,
help
deg~
wets
e gas
'mei
te
1, da
irvot
:ein4
litia
ÜS 4
/004
bsid)
ft
allee
roka
e no
anda
iedei
eni
tUnig
in di
T*-J
Colijnsplaatse
mijn draait weer
itoorHarmen van der Werf
COLIJNSPLAAT - Het hele jaar
is de garnalenvisserij niks. Als
een donderslag bij heldere he
mel slaat de stemming om. Aan
gemoedigd door hogere prijzen
schakelen de vissers die Colijns-
plaat als thuishaven hebben,
over. In een week zetten ze dui-
lenden kilo's garnalen in de vis
mijn. Colijnsplaat lijkt boven
Jan.
Zo voelt het ook, vindt interim-
inanager J. Vader van de Noord -
Bevelandse visafslag, en niet al
leen door de plotselinge, bijna
explosieve garnalenaanvoer.
Het voortbestaan van Colijns
plaat stond op z'n zachtst ter
discussie. Vader probeert van de
yismijn weer een bedrijf met
toekomstperspectief te maken.
Naar zijn idee begint dat aardig
te lukken. De omzetdaling, het
eerste kwartaal 47 procent, is
teruggebracht tot nu 20 pro
cent. Hij verwacht dit jaar quit
te te draaien en volgend jaar
'een kleine winst' te boeken.
Vader werkt voor United Fish
Auctions (Ufa), waartoe drie
visafslagen behoren: Scheve-
ningen, Stellendam, en Colijns
plaat. Hij is eerder dit jaar naar
Noord-Beveland gestuurd met
de opdracht de kleinste loot aan
de Ufa-stam te reorganiseren.
De tering moest naar de nering
worden gezet. Van de drieënhal
ve arbeidsplaats bij de vismijn
zijn er nog anderhalf over. Eén
halknecht is ontslagen, een an
dere medewerker is overgestapt
naar Stellendam.
Colijnsplaat kan zo inkrimpen
en de kosten drukken, omdat
het sinds 1 januari 1999 onder
deel uitmaakt van een groter ge
heel, de Ufa. Volgens Vader is
zo'n samenwerkingsverband dé
weg die kleinere Nederlandse
vismijnen moeten inslaan om te
overleven. Als directeur van de
visveiling in Breskens vond hij
dat al. Zijn toenmalige bestuur
dacht er anders over. Hij stapte
eind 1999 over naar Ufa, eerst
als kwaliteitsdeskundige. Ufa
heeft inmiddels de administra
tie en het management in Stel
lendam gecentraliseerd. Ook
het leeuwendeel van de viskis-
ten wordt daar gespoeld.
Hoe belangrijk ook, alleen met
efficiëncy-maatregelen haalt
Colijnsplaat het niet, is de over
tuiging van A. Bout. Hij is voor
zitter van de vissersorganisatie
vvu.. V",
Interim-manager J. Vader van de visveiling Colijnsplaat: „Het draait nu gewoon lekker."
foto Willem Mieras
die het lossen en sorteren van vis
in de veiling regelt. „Het be
langrijkste is dat de vissers blij
ven komen. Wij zijn bereid te
investeren, in een moderne
vorkheftruck, in een vissorteer-
machine. Geld is het probleem
niet. We moeten zekerheid heb
ben dat de vloot blijft."
Vader beseft dat ook. De sterk
ste troef van Colijnsplaat is de
donderdagmarkt, voordat vrij
dags de bulk van de vis in Ne
derland aankomt. Vooral Belgi
sche handelaren kopen graag op
donderdag. Ufa wil dat uitbou
wen. En vis die op vrijdag in Co
lijnsplaat wordt aangevoerd,
draait ook mee op de mijnklok
in Stellendam. Vader: „Voor de
vissers levert dat betere prijzen
op en de omzet blijft bij ons." Of
Colijnsplaat het redt, lijkt voor
Vader geen vraag, maar een
weet. „Het draait nu gewoon
lekker." Recente berichten dat
'ook Colijnsplaatse vissers in
Breskens garnalen aanlanden'
en Zierikzee een kreeftencen
trum wil, terwijl Colijnsplaat
veel in de kreeftenhandel doet,
neemt hij voor lief. „Zulke din
gen houden je scherp."
door Rinus Antonisse
SINT MAARTENSDIJK - Sta
tenlid P. van der Wal (PvdA)
ontkent dat hij Zeeuwse boeren
ervan beschuldigt verboden be
strijdingsmiddelen te gebrui
ken. Hij vindt dat zijn CDA-col-
i K. Martinet hem daar in
een open brief ten onrechte van
beticht.
Wel stelt Van der Wal vast dat
niet-toegestane stoffen nog al
tijd worden aangetroffen in het
Zeeuwse oppervlaktewater.
akV Metingen van sinds 1999 verbo
den middelen geven zelfs op en
kele plaatsen een lichte verho
ging te zien.
Van der Wal heeft naar eigen
leggen echter niet de boeren als
kosdoeners aangemerkt, maar
erin het algemeen op gewezen
dat de verboden stoffen nog ge
bruikt worden. „Zo niet hier,
dan wel in België. Over de grens
zijn deze middelen nog vrij ver
krijgbaar."
Van der Wal gaat ervan uit dat
de gemiddelde boer heus wel
milieubewust bezig is. De pro
vincie heeft een speciaal project
opgezet om gebruik van kunst
mest en bestrijdingsmiddelen
terug te dringen. „Wel is het
jammer te moeten constateren
dat de deelname aan het project
Mineralen en Middelen Meester
minimaal is."
Voor de wijze waarop Statenlid
Martinet op Van der Wals uitla
tingen in een Statenvergadering
meende te moeten reageren kan
de PvdA'er weinig waardering
opbrengen. Omdat Martinet
echter Van der Wals bedoelin
gen in een verkeerd daglicht
stelt, ziet het Statenlid zich toch
genoodzaakt te reageren.
doorHarmen van der Werf
0ES - Zeeuwse treinreizigers
|noeten het komende weekeinde
ipnieuw rekening houden met
tragi ngen. Tussen Bergen op
loom en Roosendaal en tussen
lotterdam Centraal en Dor-
«cht wordt aan het spoor ge-
leuteld.
pe werkzaamheden tussen Ber
gen op Zoom en Roosendaal
Vinden zaterdagavond vanaf
21.20 uur en zondagavond van-
f 18.20 uur plaats. De NS zet
fe avonden bussen in tussen de
Wee West-Brabantse stations,
fe stoptrein blijft de gewone
nstregeling volgen op de
euwse lijn, tussen Bergen op
om en Vlissingen. De interci
ty Vlissingen-Amsterdam rijdt
avonds op de Zeeuwse lijn als
optrein tussen Vlissingen en
lergen op Zoom, ongeveer een
|alf uur na de normale stop
sin.
Jok zaterdag 6 en zondag
september wordt aan het
SPoor tussen Bergen op Zoom en
MIDDELBURG - Een 26-jarige
Nn zonder vaste woon - of ver
blijfplaats ontkende gisteren bij
ISe rechtbank in Middelburg in
B* toonaarden verantwoorde-
J]k te zijn voor een steekpartij
|®de Vlissingse drugsscene.
Officier van justitie H. den Har-
•°g eiste een 21 maanden gevan
genisstraf tegen de man. Daarin
[ras het dealen in harddrugs in
begrepen. Op 21 mei kreeg de uit
Marokko afkomstige verdachte
hizie over geld met een landge
noot.
Getuigen zagen dat hij met een
tes het slachtoffer in het been
^tak en zo een slagaderlijke
Woeding veroorzaakte. De da
der werd na de steekpartij in een
Khiiur achter de woning aange
houden. Daar werden ook 19
Pam cocaïne en ruim twee gram
'oïne aangetroffen. Verdach-
verblijft illegaal in Neder
land. De officier vorderde ook
terugbetaling van de drugs-
Jinst, circa 6.000 euro, aan de
«ederlandse Staat.
Uitspraak: 10 september.
Roosendaal gewerkt. Zaterdag
6 september gebeurt dat vanaf
22.20 uur en zondag 7 septem
ber vanaf 18.20 uur. Wie van
Roosendaal naar Zeeland wil of
andersom moet, volgens de NS,
rekening houden met een ver
traging van een half uur.
Treinreizigers die het komende
weekeinde naar de Randstad
willen of van de Randstad naar
Zeeland, komen nog een ander
knelpunt tegen, tussen Rotter
dam Centraal en Dordrecht. De
hele zaterdag en zondag staan
bij Barendrecht diverse werk
zaamheden op het programma
voor de Betuwelijn. Stoptreinen
rijden daar niet, intercity's en
sneltreinen wel. Alleen de inter
nationale trein Amsterdam-
Brussel die in Roosendaal aan
sluit op de Zeeuwse stoptrein,
valt uit. De internationale trein
rijdt tussen Roosendaal en
Brussel.
Treinreizigers van en naar Zee
land zijn de afgelopen dagen al
geconfronteerd met forse ver
tragingen door de vernieuwing
van één van de sporen op de
Moerdijkbrug over het Hol
lands Diep. Dat werk is vijf da
gen uitgelopen. Infrastructuur-
bedrijf Prorail gaat ervan uit
dat vandaag de Moerdijkbrug
weer volledig vrijgemaakt kan
worden, zodat er vanaf morgen
weer twee sporen beschikbaar
zijn.
In oktober staat de vervanging
van het tweede spoor over de
Moerdijkbrug gepland. NS en
Prorail gaan zich nog beraden
over de planning van dat werk.
Advertentie
26 aug t/m 7 sept 2003
0900 33 OOO 33
(neezingpro9ramma
HetWestkappels Dameskoor
Vocaal Ensemble Sint-Laorensl
IKoor Aller Tijden
zo 3 laugMSuOOMrat-
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Doemdenken over de toe
komst van de Nederlandse scheepsnieuw-
bouw is niet aan hem besteed. CDA-Kamer-
lid R. Kortenhorst, woordvoerder
industriebeleid en oud-directeur van
scheepswerf Bijlsma in het Friese Lemmer,
ziet daar geen enkele reden toe. Het bericht
over de sluiting van scheepswerf Van der
Giessen-de Noord begin deze week heeft bij
hem wel de alarmbellen doen rinkelen,
vooral als het gaat om eerlijke concurren
tieverhoudingen binnen de Europese Unie.
Van de ondergang van Van der Giessen-de
Noord is Kortenhorst zich 'rotgeschrok-
ken'. Juist de scheepswerf in Krimpen aan
den IJssel was in zijn ogen één van de toon
beelden van de Nederlandse scheepsbouw-
industrie. Vernieuwend, technologisch
hoogstaand en ook lange tijd concurrerend.
„Veerboten hebben ze er gebouwd die een
kruissnelheid kunnen halen van 28 knopen,
zonder trillingen of te veel geluid in de pas
sagiersruimten", weet Kortenhorst. „Dat is
magnifiek. Om zo'n product te kunnen ma
ken, moet je voortdurend met het uitbou
wen van je technologische knowhow bezig
zijn."
Moederbedrijf IHC Caland besloot toch de
werf te sluiten, omdat de orderportefeuille
begin volgend jaar leeg is. Van der Giessen-
de Noord heeft zich in het recente verleden
ook vertild aan twee opdrachten, waarop
zwaar verlies is geleden. „Maar", stelt Kor
tenhorst, „dat is niet de hoofdoorzaak van
de problemen. Een op zich gezond bedrijf
moet een incidentele fout kunnen opvan
gen. Nee, de oorzaak ligt veel eerder bij de
oneerlijke concurrentieverhoudingen tus
sen scheepsbouwlanden in de Europese
Unie."
Het CDA-Kamerlid heeft deze week staats
secretaris Van Gennip van Economische
Zaken gevraagd 'exact' in kaart te brengen
hoe andere Europese landen met hun
scheepsbouw omspringen. Hij wil ook van
Van Gennip weten welke maatregelen zij
wil nemen om de concurrentieverhoudin
gen gelijk te trekken. De staatssecretaris
heeft een week de tijd gekregen.
Nederland subsidieert ook, tegen wil en
dank. Omdat Zuid-Korea weigerde de
staatssteun te beperken, besloot de Europe
se Unie vorig jaar een klacht in te dienen bij
de wereldhandelsorganisatie WTO én de
subsidiëring weer toe te staan. Nederland
kon niet achterblijven. Vanaf 1 september
stelt het ministerie van Economische Zaken
zestig miljoen euro beschikbaar, alleen voor
de bouw van containerschepen, chemicali-
entankers, productentankers en LNG-tan-
kers. Dat zijn de scheepstypen waarmee
Zuid-Korea de Europese Unie vooral con
currentie aandoet. Maximaal zes procent
van de bouwkosten wordt vergoed.
Het idee bestaat dat sommige Europese lan
den direct en indirect de eigen scheepsbouw
veel steviger steunen. Kortenhorst noemt
met name Spanje. De Vereniging van Ne
derlandse Scheepsbouwindustrie (VNSI)
heeft eind vorig jaar tegen dat land nog een
klacht ingediend in Brussel. De grote
Spaanse staatswerf Izar wist een order van
drie bitumentankers 'weg te kapen' voor de
neus van een Nederlands bedrijf. Izar zat 25
procent onder de Nederlandse kostprijs.
Volgens de VNSI is hier 'met een aan zeker
heid grenzende waarschijnlijkheid sprake
van illegale subsidies'.
Kortenhorst is ervan overtuigd dat de Ne
derlandse scheepsbouwindustrie nog altijd
goed voor 9.500 tot 10.000 directe arbeids
plaatsen zonder dit soort praktijken een
bloeiend bestaan kan leiden. „Wat betreft
kennis en productiviteit staat Nederland
aan top."
Niet dat het mogelijk is in Nederland alle
soorten schepen van begin tot einde zelf te
bouwen. „Het grove staalwerk, de bouw van
casco's, wordt voor de niet al te complexe
scheepstypen meer en meer uitbesteed aan
landen als Tsjechië, Roemenië en Oekraïne.
Dat scheelt al snel tien procent op de totale
bouwkosten."
A. Houweling, directeur van Van der Gies
sen-de Noord, verweet Damen Shipyards
eerder deze week langs die weg een order
voor een Nederlandse veerboot te hebben
binnengehaald. Damen laat het casco in
Roemenië bouwen, het ontwerp komt van
de Schelde in Vlissingen en ook de enginee
ring gebeurt daar. „Wat blijft er op den duur
van de Schelde over",vroeg Houweling zich
af. „Een verkoopafdeling en wat enginee
ring."
Op die kritiek wil CDA'er Kortenhorst niet
specifiek ingaan, maar wel in het algemeen.
„Natuurlijk is het veel mooier om een schip
helemaal te zien bouwen. Vanaf de eerste
staalplaat uit de platenhal tot en met de te
waterlating. Maar als veel Nederlandse
werven er niet voor hadden gekozen de
bouw van casco's uit te besteden, dan werd
zo'n schip helemaal niet meer in Nederland
gebouwd. Dus ook niet de installatie, de af
bouw, de uitrusting en noem maar op. Ver
geet niet, de kennisontwikkeling in Neder
land gaat door. En met de af- en inbouw van
schepen blijft het grootste stuk van de toe
gevoegde waarde hier."
Kortenhorst wil dat zo houden. Hij is daar
om reuze benieuwd naar de antwoorden van
staatssecretaris Van Gennip op zijn vragen.
Dat er sprake is van concurrentievervalsing
lijkt al zo klaar als een klontje. „We moeten
er daarom continu bovenop blijven zitten
richting Brussel", stelt Kortenhorst, „en we
moeten ook kijken wat Brussel allemaal
toelaatbaar acht. Wellicht valt er iets te
doen in de vorm van financieringsregelin
gen, het stellen van financiële zekerheden,
maar één ding moeten we zeker niet doen:
kwaad met kwaad bestrijden en vervallen
in een schatkisten-oorlog."
KERKWERVE - Op de Lokkersweg tussen Kerkwerve en
Brouwershaven is een mobiele radardisplay (MRD) van het
Waterschap Zeeuwse Eilanden gestolen. Met dit matrixbord
worden automobilisten, die te hard rijden, direct gewaar
schuwd voor hun té hoge snelheid. Voor iedereen, die op deze
weg harder dan 60 kilometer per uur rijdt, licht de tekst 'U
rijdt te hard' op. De MRD was juist langs de Lokkersweg geïn
stalleerd omdat volgende week de scholen weer van start gaan
en veel scholieren via deze weg naar Zierikzee fietsen. Het
Waterschap is door de diefstal voor ruim 8.000 euro gedu
peerd.
DEN HAAG - De Raad van State vindt dat de gemeente Veere
souvenir- en ijszaak Capello Giallo aan de Kaai terecht een
dwangsom heeft opgelegd omdat bezoekers in de winkel ijsjes
en drankjes nuttigen. De gemeente legde Capello Giallo een
dwangsom op van maximaal 45.000 euro. De gemeente wil
niet dat de souvenirwinkel een horecazaak wordt. De Raad
van State stelt vast dat het huidige bestemmingsplan ter
plaatse geen horeca en alleen detailhandel toestaat. Verder
merkt het hoogste bestuursrechtscollege op dat Capello Gial
lo in 2001 slechts 2 procent van de omzet uit de verkoop van
ansichtkaarten en souvenirs haalde. De rest komt uit de hore-
ca-activiteiten.
De uitspraak is een tegenvaller voor de ijs- en souvenirwin
kel. Uitbater G. Geelhoed vond dat de gemeente met twee ma
ten meet. Zijn winkel wordt hard aangepakt terwijl links en
rechts om hem heen de terrassen als paddestoelen uit de grond
schieten. De Raad van State deelt die visie niet en ziet geen re
den de dwangsom te schrappen.
MIDDELBURG - Een 48-jarige Terneuzenaar moest zich gis
teren voor de rechtbank in Middelburg verantwoorden voor
het gijzelen van zijn ex-vrouw. Hij kon niet verkroppen dat de
relatie voorbij was. Ook zou hij haar hebben verkracht. Vol
gens officier van Justitie L. Boogert was de wederrechtelijke
vrijheidsberoving en verkrachting bewezen. Hij eiste ander
half jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaar
delijk, met reclasseringstoezicht. „U denkt eerst aan uzelf,
maar u denkt niet na over de gevolgen. U realiseert zich niet
wat u uw ex heeft aangedaan", verzekerde de officier. Boogert
vond het opvallend dat de man gisteren zijn rol afzwakte, na
dat hij eerder tegenover de politie alles had bekend.
De vrijheidsberoving vond 21 mei dit jaar in Terneuzen
plaats. Nadat hij het portier van haar auto had geopend, ging
hij naast haar zitten en dwong haar onder bedreiging van een
mes naar zijn woning te rijden. Hij wilde met haar praten,
maar daar had zij geen zin in. Hij bedreigde haar met de dood
en zei: „Moet ik dan eerst onze zoon doodsteken, dan jou en
dan mezelf. "De vrouw wist te vluchten en deed aangifte bij de
politie. Daar vertelde ze ook over een verkrachting op 25 fe
bruari in haar woning.
De rechtbank doet 10 september uitspraak.
RENESSE - Een 49-jarige man van Schouwen-Duiveland
heeft woensdagavond zijn auto een uur moeten laten staan
omdat hij te diep in het glaasje gekeken had. De man werd
rond tien uur 's avonds aangehouden op de Stoofweg in Re-
nesse. Uit de blaastest bleek dat hij met meer drank op achter
het stuur was gekropen dan wettelijk is toegestaan. Naast het
rijverbod kreeg hij een boete.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Honderdvijftig
vertegenwoordigers van VVV's
uit Nederland, Duitsland en De
nemarken kwamen er in 1968
voor naar Zierikzee. Theater
Mondragon vormde met een
congres twee dagen lang het
centrum van de Groene Kust
weg. Ter ere van die gelegenheid
liet directeur J. de Regt van de
toenmalige Provinciale WV
Zeeland het logo van de route,
een drietand, als bordje neerzet
ten bij de Zeelandbrug.
Het verwondert De Regt dat het
bordje aan weerszijden van de
opritten in Noord-Beveland en
Schouwen-Duiveland er na al
die jaren nog steeds staat. Nog
verbaasder was hij te vernemen
dat de beeltenis onlangs in op
dracht van de provincie werd
vernieuwd, terwijl niemand ei
genlijk wist waar het voor dien
de. De route is immers jaren ge
leden een stille dood gestorven
en bestaat alleen nog in naam.
Al staat de drietand niet exclu
sief langs de Zeelandbrug, maar
vinden we het logo van de Groe
ne Kustweg ook in de omgeving
van Amsterdam en de provin
cies Friesland en Groningen. De
kans is bovendien groot dat ook
op sommige plaatsen in Duits
land, Denemarken en Noorwe
gen eveneens nog sporen van het
internationale project terug zijn
te vinden. De route liep van het
Noorse Bergen tot aan de Belgi
sche kust kriskras langs plaat
sen die oude banden met de zee
hebben. Een beschrijving van
die slordige 1750 kilometer in
totaal, is tegenwoordig echter
alleen maar in boekenkasten te
rug te vinden.
In 1992 werd een poging onder
nomen de Groene Kustweg
nieuw leven in te blazen. Noor-
Advertentie
zaterdag 30 augustus 16.00 uur
De Urker zangers hebben een jarenlange
ervaring in de oude Urker zangtraditie. Een
uniek koor, vol kracht en loepzuiver in Urker
vissersdracht presenteren zij het programma
ZIJ DIE DE ZEE BEVAREN.
Toegang 8 Tel. 0118 623650 I 501829
wegen was inmiddels afgehaakt
en omdat ook Zuid-Holland en
Zeeland geen tijd en geld meer
in het project wilden investeren,
kwam de zuidelijke grens te lig
gen bij Noord-Holland, die zich
juist als deelnemer had aange
meld. Desondanks raakte de
route snel in de vergetelheid, zo
ondervond ook W. Smallegan-
ge-Ribbens uit Burgh-Haam-
stede. „Toen ik een jaar of tien
geleden bij de VW om nieuwe
folders vroeg, keken ze me daar
aan alsof ze door een wesp wa
ren gestoken. Ze hadden er nog
nooit van gehoord. Via een nicht
uit Den Oever heb ik die spullen
toen toch kunnen krijgen."
Oud-VW-directeur De Regt
nam in de jaren zestig het initia
tief Zeeland bij de Groene Kust
weg te betrekken. „In die tijd
moest de provincie toeristisch
nog op de kaart worden gezet,
dus aanhaken bij zo'n interna
tionale benadering was een uit
gelezen kans."
Overigens zijn beide bordjes
met de blauwgekleurde drie
tand langs de Zeelandbrug niet
helemaal meer geheel krachtens
voorschriften. Volgens Smalle-
gange was de middelste tand
oorspronkelijk groen. De Regt
kan zich de exacte kleur niet
meer herinneren, maar meent
dat de drietand in z'n geheel in
zeegroen was uitgevoerd, naar
voorbeeld van het logo.
Directeur J. Klapwijk van de
VW Schouwen-Duiveland en
Ouddorp wil de 'herontdekking'
van de route aangrijpen om te
zien of er een nieuwe manier is
daar op in te haken, zo liet hij
gisteren weten. „Als zoiets door
je gebied loopt, moet je daar ge
bruik van maken
KOUDEKERKE - Bij een onge
val in Koudekerke is een motor
rijder gewond geraakt.
De 61-jarige man uit Wassenaar
sloeg rond kwart over een op de
Vlissingsestraat over de kop na
dat hij de bocht bij Der Boede
had gemist.
Hij werd met onbekende ver
wondingen overgebracht naar
het ziekenhuis.
Een foto uit de gouden dagen van de Nederlandse scheepsbouw. In juli 1953 liep bij de Schelde in in Vlissingen de Lena van stapel.
foto archief PZC