Opnieuw vertraging voor treinreizigers door werkzaamheden Het zit scheef in de scheepsbouw Drietandbord blijkt overblijfsel van Groene Kustweg 12 WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL 13 PvdA-Statenlid ontkent beschuldigen boeren Vertrouwen in toekomst visafslag GROTE KERK VEERE vrijdag 29 augustus 2003 ÏUé. Investeren ïis 21 maanden ïgen verdachte (steekpartij Planning ■SJiLHART" IJ H'UUILL nazomer zingen Zorgen bij CD A-Kamerlid Kortenhorst over concurrentie in Europa Spanje Radardisplay gestolen Veere mag ijszaak aanpakken Jaar cel geëist voor gijzeling Rijverbod na dronkemansrit PIETER JAM LEUSIIMK dirigent Kans Motorrijder gewond in Koudekerke 40. Mdt 8.00 ilche- Ikape- ites lerts aurj: e re istraa 166, 133, help deg~ wets e gas 'mei te 1, da irvot :ein4 litia ÜS 4 /004 bsid) ft allee roka e no anda iedei eni tUnig in di T*-J Colijnsplaatse mijn draait weer itoorHarmen van der Werf COLIJNSPLAAT - Het hele jaar is de garnalenvisserij niks. Als een donderslag bij heldere he mel slaat de stemming om. Aan gemoedigd door hogere prijzen schakelen de vissers die Colijns- plaat als thuishaven hebben, over. In een week zetten ze dui- lenden kilo's garnalen in de vis mijn. Colijnsplaat lijkt boven Jan. Zo voelt het ook, vindt interim- inanager J. Vader van de Noord - Bevelandse visafslag, en niet al leen door de plotselinge, bijna explosieve garnalenaanvoer. Het voortbestaan van Colijns plaat stond op z'n zachtst ter discussie. Vader probeert van de yismijn weer een bedrijf met toekomstperspectief te maken. Naar zijn idee begint dat aardig te lukken. De omzetdaling, het eerste kwartaal 47 procent, is teruggebracht tot nu 20 pro cent. Hij verwacht dit jaar quit te te draaien en volgend jaar 'een kleine winst' te boeken. Vader werkt voor United Fish Auctions (Ufa), waartoe drie visafslagen behoren: Scheve- ningen, Stellendam, en Colijns plaat. Hij is eerder dit jaar naar Noord-Beveland gestuurd met de opdracht de kleinste loot aan de Ufa-stam te reorganiseren. De tering moest naar de nering worden gezet. Van de drieënhal ve arbeidsplaats bij de vismijn zijn er nog anderhalf over. Eén halknecht is ontslagen, een an dere medewerker is overgestapt naar Stellendam. Colijnsplaat kan zo inkrimpen en de kosten drukken, omdat het sinds 1 januari 1999 onder deel uitmaakt van een groter ge heel, de Ufa. Volgens Vader is zo'n samenwerkingsverband dé weg die kleinere Nederlandse vismijnen moeten inslaan om te overleven. Als directeur van de visveiling in Breskens vond hij dat al. Zijn toenmalige bestuur dacht er anders over. Hij stapte eind 1999 over naar Ufa, eerst als kwaliteitsdeskundige. Ufa heeft inmiddels de administra tie en het management in Stel lendam gecentraliseerd. Ook het leeuwendeel van de viskis- ten wordt daar gespoeld. Hoe belangrijk ook, alleen met efficiëncy-maatregelen haalt Colijnsplaat het niet, is de over tuiging van A. Bout. Hij is voor zitter van de vissersorganisatie vvu.. V", Interim-manager J. Vader van de visveiling Colijnsplaat: „Het draait nu gewoon lekker." foto Willem Mieras die het lossen en sorteren van vis in de veiling regelt. „Het be langrijkste is dat de vissers blij ven komen. Wij zijn bereid te investeren, in een moderne vorkheftruck, in een vissorteer- machine. Geld is het probleem niet. We moeten zekerheid heb ben dat de vloot blijft." Vader beseft dat ook. De sterk ste troef van Colijnsplaat is de donderdagmarkt, voordat vrij dags de bulk van de vis in Ne derland aankomt. Vooral Belgi sche handelaren kopen graag op donderdag. Ufa wil dat uitbou wen. En vis die op vrijdag in Co lijnsplaat wordt aangevoerd, draait ook mee op de mijnklok in Stellendam. Vader: „Voor de vissers levert dat betere prijzen op en de omzet blijft bij ons." Of Colijnsplaat het redt, lijkt voor Vader geen vraag, maar een weet. „Het draait nu gewoon lekker." Recente berichten dat 'ook Colijnsplaatse vissers in Breskens garnalen aanlanden' en Zierikzee een kreeftencen trum wil, terwijl Colijnsplaat veel in de kreeftenhandel doet, neemt hij voor lief. „Zulke din gen houden je scherp." door Rinus Antonisse SINT MAARTENSDIJK - Sta tenlid P. van der Wal (PvdA) ontkent dat hij Zeeuwse boeren ervan beschuldigt verboden be strijdingsmiddelen te gebrui ken. Hij vindt dat zijn CDA-col- i K. Martinet hem daar in een open brief ten onrechte van beticht. Wel stelt Van der Wal vast dat niet-toegestane stoffen nog al tijd worden aangetroffen in het Zeeuwse oppervlaktewater. akV Metingen van sinds 1999 verbo den middelen geven zelfs op en kele plaatsen een lichte verho ging te zien. Van der Wal heeft naar eigen leggen echter niet de boeren als kosdoeners aangemerkt, maar erin het algemeen op gewezen dat de verboden stoffen nog ge bruikt worden. „Zo niet hier, dan wel in België. Over de grens zijn deze middelen nog vrij ver krijgbaar." Van der Wal gaat ervan uit dat de gemiddelde boer heus wel milieubewust bezig is. De pro vincie heeft een speciaal project opgezet om gebruik van kunst mest en bestrijdingsmiddelen terug te dringen. „Wel is het jammer te moeten constateren dat de deelname aan het project Mineralen en Middelen Meester minimaal is." Voor de wijze waarop Statenlid Martinet op Van der Wals uitla tingen in een Statenvergadering meende te moeten reageren kan de PvdA'er weinig waardering opbrengen. Omdat Martinet echter Van der Wals bedoelin gen in een verkeerd daglicht stelt, ziet het Statenlid zich toch genoodzaakt te reageren. doorHarmen van der Werf 0ES - Zeeuwse treinreizigers |noeten het komende weekeinde ipnieuw rekening houden met tragi ngen. Tussen Bergen op loom en Roosendaal en tussen lotterdam Centraal en Dor- «cht wordt aan het spoor ge- leuteld. pe werkzaamheden tussen Ber gen op Zoom en Roosendaal Vinden zaterdagavond vanaf 21.20 uur en zondagavond van- f 18.20 uur plaats. De NS zet fe avonden bussen in tussen de Wee West-Brabantse stations, fe stoptrein blijft de gewone nstregeling volgen op de euwse lijn, tussen Bergen op om en Vlissingen. De interci ty Vlissingen-Amsterdam rijdt avonds op de Zeeuwse lijn als optrein tussen Vlissingen en lergen op Zoom, ongeveer een |alf uur na de normale stop sin. Jok zaterdag 6 en zondag september wordt aan het SPoor tussen Bergen op Zoom en MIDDELBURG - Een 26-jarige Nn zonder vaste woon - of ver blijfplaats ontkende gisteren bij ISe rechtbank in Middelburg in B* toonaarden verantwoorde- J]k te zijn voor een steekpartij |®de Vlissingse drugsscene. Officier van justitie H. den Har- •°g eiste een 21 maanden gevan genisstraf tegen de man. Daarin [ras het dealen in harddrugs in begrepen. Op 21 mei kreeg de uit Marokko afkomstige verdachte hizie over geld met een landge noot. Getuigen zagen dat hij met een tes het slachtoffer in het been ^tak en zo een slagaderlijke Woeding veroorzaakte. De da der werd na de steekpartij in een Khiiur achter de woning aange houden. Daar werden ook 19 Pam cocaïne en ruim twee gram 'oïne aangetroffen. Verdach- verblijft illegaal in Neder land. De officier vorderde ook terugbetaling van de drugs- Jinst, circa 6.000 euro, aan de «ederlandse Staat. Uitspraak: 10 september. Roosendaal gewerkt. Zaterdag 6 september gebeurt dat vanaf 22.20 uur en zondag 7 septem ber vanaf 18.20 uur. Wie van Roosendaal naar Zeeland wil of andersom moet, volgens de NS, rekening houden met een ver traging van een half uur. Treinreizigers die het komende weekeinde naar de Randstad willen of van de Randstad naar Zeeland, komen nog een ander knelpunt tegen, tussen Rotter dam Centraal en Dordrecht. De hele zaterdag en zondag staan bij Barendrecht diverse werk zaamheden op het programma voor de Betuwelijn. Stoptreinen rijden daar niet, intercity's en sneltreinen wel. Alleen de inter nationale trein Amsterdam- Brussel die in Roosendaal aan sluit op de Zeeuwse stoptrein, valt uit. De internationale trein rijdt tussen Roosendaal en Brussel. Treinreizigers van en naar Zee land zijn de afgelopen dagen al geconfronteerd met forse ver tragingen door de vernieuwing van één van de sporen op de Moerdijkbrug over het Hol lands Diep. Dat werk is vijf da gen uitgelopen. Infrastructuur- bedrijf Prorail gaat ervan uit dat vandaag de Moerdijkbrug weer volledig vrijgemaakt kan worden, zodat er vanaf morgen weer twee sporen beschikbaar zijn. In oktober staat de vervanging van het tweede spoor over de Moerdijkbrug gepland. NS en Prorail gaan zich nog beraden over de planning van dat werk. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 OOO 33 (neezingpro9ramma HetWestkappels Dameskoor Vocaal Ensemble Sint-Laorensl IKoor Aller Tijden zo 3 laugMSuOOMrat- door Harmen van der Werf DEN HAAG - Doemdenken over de toe komst van de Nederlandse scheepsnieuw- bouw is niet aan hem besteed. CDA-Kamer- lid R. Kortenhorst, woordvoerder industriebeleid en oud-directeur van scheepswerf Bijlsma in het Friese Lemmer, ziet daar geen enkele reden toe. Het bericht over de sluiting van scheepswerf Van der Giessen-de Noord begin deze week heeft bij hem wel de alarmbellen doen rinkelen, vooral als het gaat om eerlijke concurren tieverhoudingen binnen de Europese Unie. Van de ondergang van Van der Giessen-de Noord is Kortenhorst zich 'rotgeschrok- ken'. Juist de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel was in zijn ogen één van de toon beelden van de Nederlandse scheepsbouw- industrie. Vernieuwend, technologisch hoogstaand en ook lange tijd concurrerend. „Veerboten hebben ze er gebouwd die een kruissnelheid kunnen halen van 28 knopen, zonder trillingen of te veel geluid in de pas sagiersruimten", weet Kortenhorst. „Dat is magnifiek. Om zo'n product te kunnen ma ken, moet je voortdurend met het uitbou wen van je technologische knowhow bezig zijn." Moederbedrijf IHC Caland besloot toch de werf te sluiten, omdat de orderportefeuille begin volgend jaar leeg is. Van der Giessen- de Noord heeft zich in het recente verleden ook vertild aan twee opdrachten, waarop zwaar verlies is geleden. „Maar", stelt Kor tenhorst, „dat is niet de hoofdoorzaak van de problemen. Een op zich gezond bedrijf moet een incidentele fout kunnen opvan gen. Nee, de oorzaak ligt veel eerder bij de oneerlijke concurrentieverhoudingen tus sen scheepsbouwlanden in de Europese Unie." Het CDA-Kamerlid heeft deze week staats secretaris Van Gennip van Economische Zaken gevraagd 'exact' in kaart te brengen hoe andere Europese landen met hun scheepsbouw omspringen. Hij wil ook van Van Gennip weten welke maatregelen zij wil nemen om de concurrentieverhoudin gen gelijk te trekken. De staatssecretaris heeft een week de tijd gekregen. Nederland subsidieert ook, tegen wil en dank. Omdat Zuid-Korea weigerde de staatssteun te beperken, besloot de Europe se Unie vorig jaar een klacht in te dienen bij de wereldhandelsorganisatie WTO én de subsidiëring weer toe te staan. Nederland kon niet achterblijven. Vanaf 1 september stelt het ministerie van Economische Zaken zestig miljoen euro beschikbaar, alleen voor de bouw van containerschepen, chemicali- entankers, productentankers en LNG-tan- kers. Dat zijn de scheepstypen waarmee Zuid-Korea de Europese Unie vooral con currentie aandoet. Maximaal zes procent van de bouwkosten wordt vergoed. Het idee bestaat dat sommige Europese lan den direct en indirect de eigen scheepsbouw veel steviger steunen. Kortenhorst noemt met name Spanje. De Vereniging van Ne derlandse Scheepsbouwindustrie (VNSI) heeft eind vorig jaar tegen dat land nog een klacht ingediend in Brussel. De grote Spaanse staatswerf Izar wist een order van drie bitumentankers 'weg te kapen' voor de neus van een Nederlands bedrijf. Izar zat 25 procent onder de Nederlandse kostprijs. Volgens de VNSI is hier 'met een aan zeker heid grenzende waarschijnlijkheid sprake van illegale subsidies'. Kortenhorst is ervan overtuigd dat de Ne derlandse scheepsbouwindustrie nog altijd goed voor 9.500 tot 10.000 directe arbeids plaatsen zonder dit soort praktijken een bloeiend bestaan kan leiden. „Wat betreft kennis en productiviteit staat Nederland aan top." Niet dat het mogelijk is in Nederland alle soorten schepen van begin tot einde zelf te bouwen. „Het grove staalwerk, de bouw van casco's, wordt voor de niet al te complexe scheepstypen meer en meer uitbesteed aan landen als Tsjechië, Roemenië en Oekraïne. Dat scheelt al snel tien procent op de totale bouwkosten." A. Houweling, directeur van Van der Gies sen-de Noord, verweet Damen Shipyards eerder deze week langs die weg een order voor een Nederlandse veerboot te hebben binnengehaald. Damen laat het casco in Roemenië bouwen, het ontwerp komt van de Schelde in Vlissingen en ook de enginee ring gebeurt daar. „Wat blijft er op den duur van de Schelde over",vroeg Houweling zich af. „Een verkoopafdeling en wat enginee ring." Op die kritiek wil CDA'er Kortenhorst niet specifiek ingaan, maar wel in het algemeen. „Natuurlijk is het veel mooier om een schip helemaal te zien bouwen. Vanaf de eerste staalplaat uit de platenhal tot en met de te waterlating. Maar als veel Nederlandse werven er niet voor hadden gekozen de bouw van casco's uit te besteden, dan werd zo'n schip helemaal niet meer in Nederland gebouwd. Dus ook niet de installatie, de af bouw, de uitrusting en noem maar op. Ver geet niet, de kennisontwikkeling in Neder land gaat door. En met de af- en inbouw van schepen blijft het grootste stuk van de toe gevoegde waarde hier." Kortenhorst wil dat zo houden. Hij is daar om reuze benieuwd naar de antwoorden van staatssecretaris Van Gennip op zijn vragen. Dat er sprake is van concurrentievervalsing lijkt al zo klaar als een klontje. „We moeten er daarom continu bovenop blijven zitten richting Brussel", stelt Kortenhorst, „en we moeten ook kijken wat Brussel allemaal toelaatbaar acht. Wellicht valt er iets te doen in de vorm van financieringsregelin gen, het stellen van financiële zekerheden, maar één ding moeten we zeker niet doen: kwaad met kwaad bestrijden en vervallen in een schatkisten-oorlog." KERKWERVE - Op de Lokkersweg tussen Kerkwerve en Brouwershaven is een mobiele radardisplay (MRD) van het Waterschap Zeeuwse Eilanden gestolen. Met dit matrixbord worden automobilisten, die te hard rijden, direct gewaar schuwd voor hun té hoge snelheid. Voor iedereen, die op deze weg harder dan 60 kilometer per uur rijdt, licht de tekst 'U rijdt te hard' op. De MRD was juist langs de Lokkersweg geïn stalleerd omdat volgende week de scholen weer van start gaan en veel scholieren via deze weg naar Zierikzee fietsen. Het Waterschap is door de diefstal voor ruim 8.000 euro gedu peerd. DEN HAAG - De Raad van State vindt dat de gemeente Veere souvenir- en ijszaak Capello Giallo aan de Kaai terecht een dwangsom heeft opgelegd omdat bezoekers in de winkel ijsjes en drankjes nuttigen. De gemeente legde Capello Giallo een dwangsom op van maximaal 45.000 euro. De gemeente wil niet dat de souvenirwinkel een horecazaak wordt. De Raad van State stelt vast dat het huidige bestemmingsplan ter plaatse geen horeca en alleen detailhandel toestaat. Verder merkt het hoogste bestuursrechtscollege op dat Capello Gial lo in 2001 slechts 2 procent van de omzet uit de verkoop van ansichtkaarten en souvenirs haalde. De rest komt uit de hore- ca-activiteiten. De uitspraak is een tegenvaller voor de ijs- en souvenirwin kel. Uitbater G. Geelhoed vond dat de gemeente met twee ma ten meet. Zijn winkel wordt hard aangepakt terwijl links en rechts om hem heen de terrassen als paddestoelen uit de grond schieten. De Raad van State deelt die visie niet en ziet geen re den de dwangsom te schrappen. MIDDELBURG - Een 48-jarige Terneuzenaar moest zich gis teren voor de rechtbank in Middelburg verantwoorden voor het gijzelen van zijn ex-vrouw. Hij kon niet verkroppen dat de relatie voorbij was. Ook zou hij haar hebben verkracht. Vol gens officier van Justitie L. Boogert was de wederrechtelijke vrijheidsberoving en verkrachting bewezen. Hij eiste ander half jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaar delijk, met reclasseringstoezicht. „U denkt eerst aan uzelf, maar u denkt niet na over de gevolgen. U realiseert zich niet wat u uw ex heeft aangedaan", verzekerde de officier. Boogert vond het opvallend dat de man gisteren zijn rol afzwakte, na dat hij eerder tegenover de politie alles had bekend. De vrijheidsberoving vond 21 mei dit jaar in Terneuzen plaats. Nadat hij het portier van haar auto had geopend, ging hij naast haar zitten en dwong haar onder bedreiging van een mes naar zijn woning te rijden. Hij wilde met haar praten, maar daar had zij geen zin in. Hij bedreigde haar met de dood en zei: „Moet ik dan eerst onze zoon doodsteken, dan jou en dan mezelf. "De vrouw wist te vluchten en deed aangifte bij de politie. Daar vertelde ze ook over een verkrachting op 25 fe bruari in haar woning. De rechtbank doet 10 september uitspraak. RENESSE - Een 49-jarige man van Schouwen-Duiveland heeft woensdagavond zijn auto een uur moeten laten staan omdat hij te diep in het glaasje gekeken had. De man werd rond tien uur 's avonds aangehouden op de Stoofweg in Re- nesse. Uit de blaastest bleek dat hij met meer drank op achter het stuur was gekropen dan wettelijk is toegestaan. Naast het rijverbod kreeg hij een boete. door Marcel Modde ZIERIKZEE - Honderdvijftig vertegenwoordigers van VVV's uit Nederland, Duitsland en De nemarken kwamen er in 1968 voor naar Zierikzee. Theater Mondragon vormde met een congres twee dagen lang het centrum van de Groene Kust weg. Ter ere van die gelegenheid liet directeur J. de Regt van de toenmalige Provinciale WV Zeeland het logo van de route, een drietand, als bordje neerzet ten bij de Zeelandbrug. Het verwondert De Regt dat het bordje aan weerszijden van de opritten in Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland er na al die jaren nog steeds staat. Nog verbaasder was hij te vernemen dat de beeltenis onlangs in op dracht van de provincie werd vernieuwd, terwijl niemand ei genlijk wist waar het voor dien de. De route is immers jaren ge leden een stille dood gestorven en bestaat alleen nog in naam. Al staat de drietand niet exclu sief langs de Zeelandbrug, maar vinden we het logo van de Groe ne Kustweg ook in de omgeving van Amsterdam en de provin cies Friesland en Groningen. De kans is bovendien groot dat ook op sommige plaatsen in Duits land, Denemarken en Noorwe gen eveneens nog sporen van het internationale project terug zijn te vinden. De route liep van het Noorse Bergen tot aan de Belgi sche kust kriskras langs plaat sen die oude banden met de zee hebben. Een beschrijving van die slordige 1750 kilometer in totaal, is tegenwoordig echter alleen maar in boekenkasten te rug te vinden. In 1992 werd een poging onder nomen de Groene Kustweg nieuw leven in te blazen. Noor- Advertentie zaterdag 30 augustus 16.00 uur De Urker zangers hebben een jarenlange ervaring in de oude Urker zangtraditie. Een uniek koor, vol kracht en loepzuiver in Urker vissersdracht presenteren zij het programma ZIJ DIE DE ZEE BEVAREN. Toegang 8 Tel. 0118 623650 I 501829 wegen was inmiddels afgehaakt en omdat ook Zuid-Holland en Zeeland geen tijd en geld meer in het project wilden investeren, kwam de zuidelijke grens te lig gen bij Noord-Holland, die zich juist als deelnemer had aange meld. Desondanks raakte de route snel in de vergetelheid, zo ondervond ook W. Smallegan- ge-Ribbens uit Burgh-Haam- stede. „Toen ik een jaar of tien geleden bij de VW om nieuwe folders vroeg, keken ze me daar aan alsof ze door een wesp wa ren gestoken. Ze hadden er nog nooit van gehoord. Via een nicht uit Den Oever heb ik die spullen toen toch kunnen krijgen." Oud-VW-directeur De Regt nam in de jaren zestig het initia tief Zeeland bij de Groene Kust weg te betrekken. „In die tijd moest de provincie toeristisch nog op de kaart worden gezet, dus aanhaken bij zo'n interna tionale benadering was een uit gelezen kans." Overigens zijn beide bordjes met de blauwgekleurde drie tand langs de Zeelandbrug niet helemaal meer geheel krachtens voorschriften. Volgens Smalle- gange was de middelste tand oorspronkelijk groen. De Regt kan zich de exacte kleur niet meer herinneren, maar meent dat de drietand in z'n geheel in zeegroen was uitgevoerd, naar voorbeeld van het logo. Directeur J. Klapwijk van de VW Schouwen-Duiveland en Ouddorp wil de 'herontdekking' van de route aangrijpen om te zien of er een nieuwe manier is daar op in te haken, zo liet hij gisteren weten. „Als zoiets door je gebied loopt, moet je daar ge bruik van maken KOUDEKERKE - Bij een onge val in Koudekerke is een motor rijder gewond geraakt. De 61-jarige man uit Wassenaar sloeg rond kwart over een op de Vlissingsestraat over de kop na dat hij de bocht bij Der Boede had gemist. Hij werd met onbekende ver wondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Een foto uit de gouden dagen van de Nederlandse scheepsbouw. In juli 1953 liep bij de Schelde in in Vlissingen de Lena van stapel. foto archief PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13