Ingenieur Boorsma offert Waddenzee op f,MISIS; Einde Van der Giessen tekent verval Nederlandse werven Succes tolheffing Londen is te groot riA* Betaalmoraal van Nederland krijgt Zuid-Europese trekjes 28 augustus 1953 donderdag 28 augustus 2003 Asociaal Cultuurlandschap Kredietwaardigheid Kortzichtig Klap Veerschepen Alarmerend Iï Aa Rekeningen blijven lang liggen van onze redactie binnenland Nederland wordt traag van betalen. Rekeningen die vroeger keurig op tijd werden overgemaakt, blijven nu weken of zelfs maanden liggen. De ge middelde betalingstermijn is opgelopen tot 53 dagen. De leverancier accepteert nood gedwongen zijn rol als krediet verstrekker, maar raakt er zelf vaak door in de problemen. Een kwart van de faillissementen vloeit voort uit slecht debiteu renbeheer. Bij gewone huishoudens blijven nota's vaak liggen uit gemak zucht. Telefoonrekeningen, fac turen van postorderbedrijven zijn daar meestal de onderge schoven kindjes. Maar ook de economische tegenwind speelt mee. Geldgebrek is bij de consu ment in eenderde van de geval len de reden voor verlate beta ling, zo blijkt uit een onderzoek onder deurwaarders. Twee pro cent van de particulieren be taalt altijd te laat. De Alkmaarse deurwaarder S. Baldinger stipt aan dat de gou den consumententijden voorbij zijn na de beurshausse en een vanzelfsprekende waardestij ging van woningen. „Nu loon- groei niet meer vanzelfsprekend is en de banken terughoudender zijn met leningen, moet het uit gavenpatroon worden aange past. Aan de onderkant van de sociale ladder komt die klap soms hard aan, maar zolang de rente laag blijft en de meeste mensen hun woonlasten nog kunnen opbrengen, valt de re cessie voor veel consumenten te overzien." Voor het bedrijfsleven is de situ atie zorgelijker, zo blijkt uit de praktijk. Bij het midden- en kleinbedrijf kwam de economi sche tegenwind het hardst aan. Daar moesten ze de afgelopen jaren omzet en winst prijsgeven. „En wie krap zit, gaat later be talen", signaleert Baldinger. In ondernemersland zijn rekenin- gen die maanden blijven liggen daarom geen zeldzaamheid meer. Was tien jaar geleden een betalingstermijn van dertig da gen nog gebruikelijk, nu is de tijd tussen afleveren en betalen opgerekt als oud elastiek. On derzoek bij het MKB door fi nancieel adviesbureau Graydon bracht aan het licht dat bedrij ven gemiddeld pas na 53 dagen hun rekeningen betalen. Vorig jaar was dat nog 49 dagen. „Bedrijven zijn met z'n allen rente van elkaar aan het pik ken", zegt Baldinger. Volgens Graydon-onderzoeker R. Blom schuilt hierin een groot gevaar. „Kleine ondernemingen die het zich niet kunnen permitteren om lang rood te staan, komen daardoor in geldnood. Het aan tal faillissementen neemt daar door weer hand over hand toe." „Met die uitgestelde betalingen ontstaat een domino-effect", meent Baldinger. „Het ene be drijf na het andere gaat met kre dieten op de leverancier leunen. Zo raakt de cirkel rond en be zorgen de ondernemers elkaar allemaal slapeloze nachten." Grote bedrijven geven het slechte voorbeeld als trage be talers, schetst Blom. „Ahold is heel langzaam met betalen en ook Philips pikt op deze manier rente van zijn leveranciers. Tien jaar geleden zei de top van Phi lips: „We gaan later betalen en willen zelf sneller vangen van onze klanten. Per jaar leverde dat rentespel toen zeventien miljoen gulden op. Ze zullen het wel presenteren als handig za ken doen, maar eigenlijk is het natuurlijk asociaal. De over heid is geen haar beter. Gemeen ten, Rijk en provincies betalen wel, maar zelden binnen de ter mijn van dertig dagen." Bij de ambtenarij gaat de betaling vaak over diverse schijven, zo dat het maanden kan duren voor een rekening wordt betaald. Blom: „Daarmee houden ze zich niet aan hun eigen wet. Het is toch raar dat we dat met z'n al len accepteren?" De slechte betalers zijn uiter aard de boosdoeners, maar te gelijk zijn het ook de leveran ciers zelf die het zo ver laten komen. Soms omdat ze de klant niet kunnen missen, soms om Jan Adriaanszoon Leeghwater, drooglegger van de polders Pur- mer, Wormer, Beemster en Schermer en geestelijk vader van de Haarlemmermeer. Cor- nelis Lely, bouwer van de Af- - sluitdijk en geestelijk vader van het IJsselméer, Johan van Veen, bedenker van het Deltaplan. Wordt aan ditJrl'jtje de Friese in genieur Kees Boorsma toege- vvoegd? n- door Mertijn Hover Kees Boorsma kan er om la chen. „Dat zal de geschie denis moeten uitwijzen." De plannen van de Friese water bouwkundige zijn in elk geval niet minder ambitieus dan die van zijn roemruchte voor gangers. Helaas heeft hij, an ders dan het supertrio van de strijd tegen het water, het tij te gen. „Van Veen kon pas beginnen met de uitvoering van het Delta plan na de Ramp van 1953. Er zal opnieuw een ramp nodig zijn om een einde te maken aan de kortzichtigheid van de politieke besluitvormers, vrees ik", zegt Boorsma. Het voornaamste bezwaar te gen Boorsma's plannen: de Drachtenaar offert de Wadden zee op in de strijd tegen droogte en hoog water. Hij stelt onder meer voor een extra zoetwater bekken, een 'onderloopboezem' aan te leggen buiten de Afsluit dijk. „Dat kan in de winter wor den gebruikt om overtollig ri vierwater te lozen en op te slaan en in droge zomers om de zoet watervoorziening en het opper vlaktewater in de Randstad op peil te houden. Dat is zinniger dan de ideeën die er nu zijn om onderloopboezems te creë ren in het stroomgebied van Maas en Waal, want daar is in ons dichtbevolkte land geen plaats voor." Zijn plannen zullen op heftig verzet stuiten van de Wadden vereniging, dat beseft Boorsma ook wel. Maar hij is optimis tisch: „Al dat gedoe om natuur behoud is volgens mij slechts een tijdelijk fenomeen. We zul len ons moeten realiseren dat Nederland geen ongerept na tuurgebied kent. Het hele land schap is cultuurlandschap. Als we de natuur haar gang hadden laten gaan, dan had de zee bij voorbeeld Ameland allang doormidden gesneden." andere redenen. Blom: „Verko pers zijn soms blind op jacht naar de provisie die ze krijgen bij iedere afgesloten order. Of de beoogde klant de bestelling kan betalen, verliezen ze uit het oog. Als zij de order maar kunnen noteren. In de drift om te scoren hebben ze niet in de gaten dat ze hun baas in plaats van omzet een schadepost bezorgen." „Vaak hebben bedrijven zelf J S5&; De betaalmoraal gaat snel achteruit. fotocollage Sylvia Buczynski/GPD nauwelijks in de gaten dat het verkeerd gaat. Ze hebben het druk met het doen van hun da gelijkse werk en besteden geen aandacht aan de openstaande rekeningen. Tot de bank alarm slaat. Dan is het vaak al te laat. Dan zijn de problemen zo groot dat er geen weg meer terug is. Een kwart van de faillissemen ten hangt samen met slecht de biteurenbeheer." Blom stelt dat het trage betalen in ondernemersland niet alleen samenhangt met geldgebrek. „Het is vaak ook een kwestie van niet willen betalen. Vroeger was je slecht als je niet op tijd je schulden inloste. Nu denkt een deel van het bedrijfsleven daar wat makkelijker over. De mo raal is aan het verschuiven. Ne derland begint het al een beetje normaal te vinden om op krediet van de leverancier te draaien. Daarmee gaan we Frankrijk, Italië en Spanje achterna. Daar is een betalingstermijn van zes tig dagen al gebruikeli j kTrek j e voor die tijd aan de bel, dan vin den ze je moeilijk en raak je je klant kwijt." Om problemen te voorkomen adviseren deurwaarders en de onderzoeker het bedrijfsleven om bij nieuwe klanten eerst de kredietwaardigheid van de be oogde afnemer te onderzoeken. Voor een paar tientjes kunnen ze daar binnen een paar uur een beeld van hebben. Dat voor komt zeperds." Bij bestaande klanten dringen ze er op aan om het betalingsge drag scherp in de gaten te hou den. „Dat lijkt hard, maar is de beste manier om problemen te voorkomen. Een klant die bin nen dertig dagen niet heeft be taald, moet binnen vijf dagen een herinnering krijgen. Komt er dan nog geen geld binnen, dan moet er na vijf dagen een aanmaning de deur uit. Komt ook daarop geen reactie, dan zou ik een incassobureau in schakelen. In ieder geval heeft de leverancier het recht om de trage betaler een nota te sturen om de betaalde rente te verreke nen." GPD Boorsma voorspelt: „De hele Waddenzee zal over tweehon derd jaar zijn afgesloten. Ne derland kent vóór 2200 een ge sloten kustlijn, van Cadzand in Zeeland tot Nieuwe Statenzijl in Groningen. De Zeeuwse meren en de Waddenzee zijn voor het waterbeheer en de kustbeveiliging zo belangrijk dat aan een dergelijk project niet te ontkomen valt. Neder land kampt met een enorm ruimtegebrek. De enige manier waarop we meer ruimte kunnen creëren, is de wijze waarop we dat altijd al hebben gedaan: door land te veroveren op het water." Het afsluiten van de Waddenzee is een plan voor de lange ter mijn, erkent Boorsma. „Maar ook op korte termijn valt er al ruimte winnen. Bijvoorbeeld door het alsnog droogleggen van de Markerwaard, zoals ook in de oorspronkelijke IJssel- meerplannen was voorzien. Daar is de politiek in de jaren tachtig onder maatschappelijke druk op teruggekomen, maar in mijn visie (en in die van de oor spronkelijke plannenmakers) valt er niet aan te ontkomen." De Fries ergert zich aan de in zijn visie kortzichtige dwarslig gerij van actiegroepen die am bitieuze plannen zoals het zijne in de weg staan.,Als zulke groe pen er in de jaren twintig of in de jaren vijftig waren geweest, dan waren zelfs de Afsluitdijk en de Deltawerken nooit werkelijk heid geworden", foetert hij. Doorgaan op de weg die ons land in de zeventiende eeuw on der leiding van 'visionairs' als Leeghwater insloeg, is volgens Boorsma de enige garantie voor een welvarende toekomst. „Zul ke projecten zullen voor een enorme economische, technolo gische en sociale impuls zorgen. Dat leert ons het verleden." „Ik pleit ervoor niet te volstaan met het aanleggen van een 'Schipholeiland' of een wind molenpark in de Noordzee", vertelt hij. „In mijn visie moet op tien tot vijftien kilometer uit de kust een keten van kunstma tige eilanden worden aangelegd voor allerlei doeleinden. Van luchthaven en windmolenpark tot recreatie- en natuurgebied." Boorsma: „Het is voor Neder land een volstrekt natuurlijke ontwikkeling. Maar eerst moe ten de politici hun kop uit het zand halen en meer op de lange termijn leren denken." GPD door Alexander Bakker De Nederlandse veer dienstrederij Norfolkline bestelde onlangs een ferry bij de Zuid-Koreanse scheepsbouwer Samsung. De Koreanen deden een aanbieding die gewoon weg niet geweigerd kón worden. Met de order 'koopt' Samsung ken nis voor het bouwen van veer schepen. Die heeft het nodig als opstapje om enorme cruisesche pen te kunnen bouwen. De Krimpense scheepswerf Van der Giessen-de Noord heeft niet eens meer geprobeerd de direc tie van Norfolk te verleiden de order in Nederland te plaatsen. Het zou een kansloze missie zijn geweest. De markt waarin Van der Giessen-de Noord zich de afgelopen twintig jaar speciali seerde is de afgelopen jaren grondig verziekt. Eind vorig jaar leek de werf, op zoek naar alternatief werk, in aanmerking te kunnen komen voor het bouwen van drie che- micaliëntankers. Van der Gies- sen-de Noord gooide hier de handdoek in de ring toen de Spaanse combinatie Izar met staatssteun een aanbie ding deed die zo'n vijftig pro cent onder de berekende kost prijs zat. De werf in de Krimpense Stormpolder, waar de giganti sche bouwhal de omgeving do mineert, sluit eind dit jaar. Daarmee komt een einde aan 183 jaar scheepsnieuwbouw bij Van der Giessen-de Noord en de werven die aan de basis stonden van het huidige bedrijf. In juni heeft de werf voor de Franse re derij SNCM de veerboot Pascal Paoli opgeleverd. Bouwnum- mer 988. Op de helling in de bouwhal ligt nu nog een bagger schip dat namens zusterwerf IHC Holland wordt gebouwd en ook de eerste secties van een klein riviercruiseschip voor de Bulgaarse rederij Dunav Tours staan al klaar; een ordertje dat is doorgeschoven door een andere zus, Merwede Shipyards. Dat brengt het totaal op 990 sche pen. De ondergang van Van der Gies sen-de Noord is een klap voor de gemeente Krimpen aan den IJs- sel. De werf is er één van de be langrijkste werkgevers en ook heel wat Krimpense toeleve- Na het aanhoren van het droeve nieuws wordt in Krimpen weer ge woon doorgewerkt. foto Wim Vleghaar/ANP ringsbedrij ven komen nu in gro te problemen. Met de sluiting van Van der Giessen-de Noord verdwijnt één van de laatste bolwerken van de Nederlandse scheeps- nieuwbouwindustrie. De werf heeft, na de grote saneringen in deze industrietak in de jaren ze ventig en tachtig, nog enkele bloeiperiodes gekend. De speci alisatie tot bouwer van veer schepen en gespecialiseerde werkschepen voor de offshore industrie leverde de werf een goede reputatie op, maar onvol doende werk. In 1997 kreeg de werf door de overname door het Schiedamse maritiem-technisch concern IHC Caland een nieuwe impuls. Binnen die groep had bagger- schepenbouwer IHC Holland dringend een grotere werf extra nodig voor de bouw van jumbo baggerschepen. Zonder de Krimpense werf hadden dit soort mega-orders aan andere werven moeten worden gelaten die dan al snel de kunst van het bouwen van baggerschepen zouden hebben afgekeken. Na drie van die 'jumbo's' - een vierde order ging door de fusie tussen de baggerbedrijven HAM en Ballast Nedam niet door - concentreerde Van der Giessen-de Noord zich weer op het ontwerp en de bouw van veerschepen. Die markt is altijd als 'veelbelovend' omschreven. Na enkele rampen met veer schepen leefde de verwachting dat door aanscherping van vei ligheidsregels veel oude boten zouden worden vervangen. Dat is nooit gebeurd. Met de bouw van twee zuster schepen voor de Griekse rederij Strintzis zijn in Krimpen alle records gebroken en werd bo vendien een belangrijke inno vatieprijs in de wacht gesleept. De echte doorbraak op de markt bleef uit, vooral omdat de reders na het afschaffen van de be lastingvrije verkopen aan boord wel andere dingen aan hun hoofd hadden. Toch gingen de zaken in de Stormpolder gingen nog zo goed, dat in 1999 de noodlijdende Yssel Vliet Combinatie (YVC) aan de overzijde van de Hollandsche IJssel in Capelle werd overgeno men. Van der Giessen-de Noord kwam in grote problemen toen eind 2000 in Europa de staats subsidies aan de bouwwerven zijn afgeschaft. In de aanloop naar dat moment hebben veel reders nog even schepen laten bouwen. In Krimpen konden ze het werk nauwelijks aan. Maar in alle haast zijn ook fouten ge maakt. Met de laatste twee fer ry's ging het mis, onder meer door ontwerpfouten. Het leidde tot kostbare aanpassingen en vertraagde opleveringen met torenhoge boetes, ook al omdat op het hoogtepunt te weinig ar beidskrachten voorhanden wa ren. De toenmalige directeur D. Brink was vorig jaar, samen met 270 werknemers, het eerste slachtoffer. Hij gaf toe dat de werf te veel hooi op de vork had genomen. Bij IHC Caland was de liefde voor Van der Giessen-de Noord na het opdrogen van de markt voor jumbo-baggerschepen snel over. Topman J. van Doorema- len van moederbedrijf IHC Caland erkende ook onvoldoen de de vinger aan de pols te heb ben gehouden. „Toen Van der Giessen-de Noord de jumbo baggerschepen bouwde, zaten de mensen van IHC Holland er bovenop", sprak hij. Dat was niet zo bij de veerschepen: „Achteraf kan je zeggen dat we er ten onrecht van zijn uitge gaan dat alles onder controle was." GPD door Esther Gotink De 'Congestion Charge', tolheffing voor autover keer in de binnenstad van Londen, dreigt ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Het plan is zo effectief dat het verkeer met 38 procent is af genomen. Dit betekent een enorm verlies aan verwachte inkomsten, waarvan het openbaar vervoer en het we gennet zouden worden ver beterd. Burgemeester Ken Livingstone wil dan ook de bus en metro duurder maken. Automobilisten die in hartje Londen willen rijden, moe ten sinds 17 februari vijf pond (7,20 euro) betalen in de spitsuren op doordeweekse dagen. Nu blijven zoveel voertuigen weg, dat Londen geen 175 miljoen euro maar slechts de helft van dat be drag aan tol binnenhaalt. Een maand geleden zag bur gemeester Livingstone de bui al hangen en hij besloot de aankoop van nieuwe treinstellen voor de Dock lands Railway uit te stellen. In een eerder stadium had hij toegezegd dat aan elke loco motief van deze stadstrein vóór 2007 drie wagons zou den hangen. Ook stelde hij plannen uit om geld te pom pen in de verlichting van de twee drukste wegen buiten de tolzone. Nu gaat Livingstone nog een stap verder. In januari wor den bus en metro in de bin nenstad 25 procent duurder. In zones daarbuiten worden metrotickets tien tot achttien procent duurder, buskaart jes plaatselijk zelfs 40 pro cent. De stadsraad hoopt zo 107 miljoen euro op te halen. Tarieven worden alleen be vroren voor kinderen en voor de deelnemers aan een nieuw 'smartcard'-systeem waar mee tickets vooruit betaald worden. De Londense metro behoor de al tot de duurste. Een rit van Notting Hill Gate naar Farringdon zal 2,89 euro kosten. Vooreen vergelijkba re afstand betaalt de reiziger 2,17 euro in Berlijn, 1,37 eun inNew York, 1,27 euroinPa. rijs en 79 cent in Rome. Raadslid Tony Arbour rea geerde woedend op Livings- tones maatregel: „Ken be loofde de tarieven de komen- de vier jaar niet te verhogen, hooguit alleen om ze in lijn té brengen met de inflatie. Waar zijn de verbeteringen van de service die deze onge- looflijke stijging rechtvaar- digen? Bewoners van buiten- wijken moeten voor zoveelste keer de financiële klappen van de binnenstad opvangen." De voorzitter van de stads raad, Sally Hamwee, zei ziel ernstige zorgen te maken nn de burgemeester kennelij) niet voor een 'reddingsplan' heeft gezorgd. „Dat we inhei eerste jaar slechts de helft van de geplande inkomstea uit de Congestion Charge krijgen, is alarmerend. Voor deze cijfers bekend werden, dreigde voor het vervoersbe drijf Transport voor London (TfL) al een gat van 563 mil joen pond (814 miljoen euro] in 2005-2006. Minder presti gieuze plannen als verkeers veiligheid voor voetgangers en fietsers zullen als eerste sneuvelen." Een woordvoerder van Li vingstone zei in juni nog dat een negatieve opbrengst uil het tolproject geen weerslag zou hebben op verbeteringen van het stadsvervoer. „Het programma is ontworpen om verkeer te verminderen, niet om meer inkomsten te gene reren." Twee maanden late blijkt dat achterhaald. De Conservatieve partij en het bedrijfsleven vrezen dat hogere tarieven voor bus en metro niet genoeg opleveren. Zij voorspellen een forse stij ging van de lokale belasting. Livingstone gokt zelf op een hardere aanpak van 'zwart rijders' in het Londense cen trum. Tot nog toe zijn 92.001 boetes niet betaald. GPD SCHOUWEN VEILIG - De zee heeft niet langer vat op Schou wen sinds gisteren het laatste gat in de ringdam rond het Schelpenhoekgat werd ge dicht. Honderden mensen woonden dit historische mo ment bij en feestten op de dijk mee met de slepers die de laat ste elementen in het gat lieten zakken. JUWELENROOF - Twee mannen hebben in alle vroegte ingebroken in hotel Aioli in Saint Tropez, waar ze de eige naresse onder dreiging dwon gen de kluis te openen en er vandoor gingen met juwelen ter waarde van ruim een mil joen gulden. GELEERDEN - Geleerds blijken inderdaad zo vergeet achtig als het stereotyp ti doen geloven: nog nooit we den er zo veel verloren voor werpen gevonden als op negende filosofencongres da onlangs in Brussel werd ge houden, aldus de organisatie. |j KUNSTGEBIT - Een Haar lemmer deed gisteren aangifi van diefstal van zijn kunstgi [q bit. De dief bleek een vriendin,! de man geld had geleend vk het aanmeten van het kunstg! bit, en het onderpand had is gevorderd toen de maandi lijkse betalingen begonnen haperen. var PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel. (0118) 460116 Fax (0118)472404 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114)372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/rm vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2.00) per maand: 20,50 per kwartaal 55,10 perjaar: €209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag:€ 1,10 zaterdag 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezel Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kanWJ aanl zondag van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113) 315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleinlf Tel. (0113) 315550 Fax: (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax: (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114) 372771 Internet www pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante d'en^ producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig#** teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meld® PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229,480U MB Breda. ook dezi De zoel fik Jacl der, deb naa dig: erof iega ,.We ovei der ter i reac dere doei niet min: kinc tUSS' Bijl moe tels c zien kent vaal Ban zien ïan zien Zi j1 ken ofwe fieke Behoort tot ÜJGQGDer talfi zoek kind »aai zo va dien tien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4