Rare snuiters van Midas Dekkers Ook cultureel is er veel ontwikkelingswerk nodig 22 Literaire parel uit Wales 23 I Annie M. G. als toneelstuk 24 I Orgels met een geschiedenis donderdag 28 augustus 2003 Herontdekking Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 0W/.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. - De ander beslist wie jij bent ls Nederlands bekendste bioloog Midas Dekkers een boek schrij fteen televisieprogramma presenteert of een radiopraatje houdt, zijn de ingrediënten altijd dezelfde. Hij heeft een broertje dood aan wetenschappelijk jargon en beschikt over een onnavolgbare humor, ironie en zelfspot. Ook in zijn debuut als conservator van de fototentoonstelling Rare Snuiters in De Nieuwe Kerk blijft hij rolvast. In een hecht doortimmerd, helder betoog wast hij ons met een amusante selectie uit de belangrijkste Nederlandse collecties de oren over onze vaak onthutsend beperkte kijk op vreemdelingen. Badende jongens. Houhai Lake, Beijing 1997-2000 foto Bertien van Manen Portret van een jong Indiaans bruidspaar voor een decor in de tuin van Julius Muller, Paramaribo, circa 1885-1895, collectie Ko ninklijk InstituutvoordeTropen. foto Julius Muller In verleden én heden onder scheidt Midas Dekkers grof weg zes 'variaties op een mens beeld' van vreemdelingen die hij als rode draad door de expositie laat lopen. Anders is raar, raar is fotogeniek, maar anders is ook eng en dan helpt het om het on bekende tot stereotypen te neu traliseren. De 'rare snuiters' in de eerste sectie typeren dit on uitroeibare automatisme, want tot op de dag van vandaag blijkt het onmogelijk los te komen van clichés. Het kleine Chinese meisje op een foto uit 1932 heeft staartjes en eet met stokjes, welgestelde Ieren spelen in de jaren zestig in overdreven nette vrije tijds kleding croquet en drie glimla chende schonen uit Hawaï dra gen bloemenkransen. In bloe metjesjurken gehulde grijze dames fotografeerden in 1968 Zuid-Afrikaanse negerkindjes met ongeveer niks aan. Ed van der Elsken fotografeerde op zijn beurt dit tafereel en je hoort de dames nog steeds denken: „Oh, wat zielig, maar wel snoe zig hè!Friso Spoelstra beves tigt op een foto uit 2002 een hardnekkig stereotiep over Duitsers: de speknek in Leder- hosen aan zijn zoveelste bier, in derdaad een héle rare snuiter. Mooi is goed en slecht is lelijk, vat Dekkers in de sectie 'Lelijk beest' weer andere ingesleten opvattingen over vreemdelin gen samen. Beschrijvingen van vreemde volkeren begonnen in vroeger tijden niet met hoe groot of hoe geel ze waren, maar hoe lelijk. En fotografen volg den: slechtheid konden ze niet fotograferen, maar lelijkheid wel. De foto die Alphons Hus- tinx in 1932 in Bagdad van twee Irakese militairen in traditione le Arabische kledij maakte, be vestigen die neiging. Die louche koppen met hun vervaarlijk glanzende ogen: het kan niet an ders, deze mannen zijn de ver persoonlijking van alles wat slecht is. Volgens Dekkers werd bovendien vaak het dierlijke van al die verre vreemdelingen benadrukt. Om dat te illustre ren koos hij onder meer foto's van in palmen klimmende ne gers en elkaar vlooiende exoti sche types. Daarna komen de 'edele wilden' aan de beurt. Omdat het hier en nu niet deugen wil, verlangen we naar daar en toen, aldus Dekkers. Ergens moet het leven ooit onbezoedeld zijn geweest, kijk maar naar het portret van een jong Indiaans bruidspaar dat Julius Muller ten behoeve van een foto ergens tussen 1885 en 1895 voor een décor in zijn tuin in Paramaribo plaatste. Katherina Behrend maakte in 1911 'In het paradijs bij het ba den', de blote blanke vrouwen op deze foto zijn een voorbeeld van de mislukte, pathetisch ogende pogingen om die onbe dorven wilde natuurmensen te imiteren. Op Hawaï verdient de bevolking daar nog steeds goed geld mee, toont de foto die Sem Presser in 1962 maakte van lo kale feestgangers die toeristen plezieren. Vreemdelingen als 'werkvolk' is het grimmige vierde thema. De bediende van de heer Sillem klimt in 1930 in een boom in Turkmenistan om een nest te onderzoeken en een arme fa brieksarbeider uit Nigeria staat in 1959 naast een primitief ogende machine. Gastarbeiders in het Rotterdam van de jaren zeventig staan als geslagen hon den naast stapelbedden in een pensionkamer en mijnwerkers dalen in 2 0 01 af in een van de ge- vaarlijke mijnen in de Oekraïne. Paul Julien temidden van Pygmeeën-kinderen, Kameroen 1959. Collectie Nederlands Fotomuseum. foto P.A.M. Roberts Dekkers frist in zijn wandtekst het geheugen op over hoe veel Europeanen de inwoners van hun koloniën zagen: een zee van mensen die toch maar zitten te niksen. En tot op de dag van vandaag worden vreemde vol keren in den vreemde én bij ons uitgebuit. De foto's geven hem gelijk. Onder de noemer 'arme schep selen' passeren ze de revue in de vijfde sectie. Onder hen lepro zen met verminkte handen in Indië in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog, een kindje in een mortuarium in Napels in 1979, een hongerende in Kenia in 19 81 en een dronken vrouw in de Oe kraïne in 2 001Maar we gingen ze ook helpen: omstreeks 1950 werkte één op elke vijfhonderd Nederlandse katholieken in de missie, meer dan tien procent van alle missionarissen was Ne derlander. Cas Oorthuys was in 1959 in het toenmalige Belgisch Kongo: hij vereeuwigde er de bebaarde jezuïet die met een dikke sigaar in zijn mond ge schiedenisonderwijs aan een gehoorzaam luisterende zwarte man geeft. Anders is natuurlijk ook opwin dend, toont Dekkers in de laat ste sectie 'lustobjecten'. Amu sant zijn de Tibetaanse mon niken die Clemens Rikken in 1987 in China fotografeerde: ze staren gebiologeerd in een wes ters pornoblad. Ook leuk: actri ce Jayne Mansfield die in 1957 haar welgevormde lichaam op de redactie van de Telegraaf bo venop een bureau aan de redac teuren toont. Bertien van Ma nen maakte tussen 1997 en 2000 in China de foto van een stel ap petijtelijk ogende jongens in zwembroek. Lustobjecten in een wel heel onschuldige uit voering, maar misschien wilde Dekkers dit keer simpelweg de jonge dames onder de bezoekers een genoegen doen. Het schaamrood op de kaken brengt daarentegen een foto van de Dienst voor Legercontacten uit 1948: prostituees uit een bordeel van de kampong Kot ja staren lusteloos in de lens. De behoefte aan plaatjes van mensen zonder kleren nam een eeuw geleden zo sterk toe dat er volgens Dekkers zelfs een heel genre ontstond: de antropoporno. 'Wat kunrfen ons die rare snui ters schelep? Waarom kijken we naar al die foto's in de bladen, al die gezichten op de tv, al die hoofden in de tram? Omdat de ander beslist wie jij bent. Hoe meer anderen je ziet, des te dui delijker zie je de raarste snuiter van allemaal, jezelf. Uiteinde lijk vormen alle foto's van ande ren samen niets meer of minder dan jouw zelfportret'zegt Dek kers de bezoekers in zijn laatste wandtekst. Wij de raarste snui ters van allemaal? Dat kén niet waar zijn, maar thuis toch voor de zekerheid wel even in de spie gel kijken. Frangoise Ledeboer Expositie: Rare Snuiters. Midas Dekkers kiest uit de Fotocollectie Nederland - De Nieuwe Kerk Am sterdam, van 29 aug. t/m 26 okt. Ge opend dagelijks 10-18 uur, do. tot 22 uur. Het gelijknamige boek van Dekkers verschijnt bij Uitgeverij Contact en kost €14,90. Tusea in Tallinn, de hoofdstad van ,i.Estland, hebben Nederland om hulp ivraagd bij de organisatie van een ten- l©stelling van de verwaarloosde collec- 7 oude kunst uit Nederland en Vlaande- J°- De expositie moet deel uitmaken van I'culturele programma waarmee Estland Itoetreding tot de Europese Unie in 2004 pl vieren. De musea bezitten laat-mid- peuwse altaarstukken, meer dan hon- d schilderij en en ruim driehonderd wer- 1 op papier van onder anderen Pieter keghel de Jongere, Frans Pourbus de Jon- Adriaen van Ostade en Jacob Gerritz. [uyp. aanvraag is een van de vele uit Midden- ropa die de afgelopen jaren werden ladiend bij de Stichting Cultuur Inventa- ®tie (SCI). Net als veel andere musea in ®den achter het voormalige IJzeren Gor- 'ja kampen de instellingen in Estland met chronisch gebrek aan middelen om werstallige restauraties te bekostigen, erk verouderd wetenschappelijk onder ste actualiseren en publicaties te reali gn. 'etKadriorg Kunstmuseum, NigulisteMu- ""n en Mikkel Museum kwamen niet voor Pieter Brueghel de Jonge (1564-1638): De gasten bieden de bruid geschenken aan. niets terecht bij de SCI. De stichting docu menteert en inventariseert sinds 1993 onbe kende collecties Hollandse en Vlaamse kunst in niet-westerse landen. Aan tips voor dit culturele ontwikkelingswerk uit de hele wereld geen gebrek: zo ligt er op dit moment ook een aanvraag van een Argentijnse stich ting die assistentie vraagt bij de documen tatie van Hollandse en Vlaamse kunst in musea, kunsthandel en privébezit. Onder de succesvolle projecten van de afge lopen jaren waren de herontdekking van 175 Hollandse en Vlaamse meesters op Cu ba in 1999. Met hulp van twee Nederlandse restauratoren werden 33 werken van mees ters als Willem van Mieris, Anthonie van Dijck, David Teniers en Nicolaes Maes uit de collectie van het Nationaal Museum voor Schone Kunsten in Havana ter plaatse op geknapt. Dankzij een beurs van de Getty Foundation kregen twee Cubaanse restau ratoren vorig jaar een aanvullende oplei ding bij de Stichting Restauratie Atelier Limburg. Voor tentoonstellingen New Delhi, Banga lore en Mumbai onderzocht en beschreef de SCI-kunsthistoricus Bernard Vermet de ze ventiende-eeuwse collecties van de maha- radja Sayajio Rao Gaekwad III en Sir Ratan Tata. En als uitvloeisel van de inventarisa tie van de collectie van het Nationaal Mu seum in Belgrado ontdekte de Vlaamse expert Till-Holger Borchert afgelopen maart het verloren gewaande laatste van vijf panelen van het altaar 'Prediking van Johannes de Doper' van de Vlaams-Spaan se schilder Juan de Flandes (gestorven in 1519) uit het Mirafloresklooster nabij Bur gos. Het Servische museum was onkundig van de herkomst toen het paneel in 1963 werd aangeboden door een Italiaanse diplo maat. De SCI heeft als doelstelling het ter plaatse bevorderen van behoud en beheer en de ver betering van de toegankelijkheid voor we tenschappelijk onderzoek en publiek. Het aantal aanvragen om bijstand overtreft de beschikbare middelen altijd verre. Omdat de SCI geheel afhankelijk is van projectsub sidies, sponsoring en donaties moet coördi nator Lia Gorter dan ook steeds opnieuw bijdragen van derden zien te regelen. Zo is voor de aanvraag uit Tallinn een beroep ge daan op het Prins Bernhard Cultuurfonds, terwijl de Nederlandse ambassadeur in Est land al heeft toegezegd de reis- en verblijf kosten van twee SCI-medewerkers te dek ken. De artistieke contacten met de Nederlanden gaan terug tot de tijd van Michel Sittow (1469-1525), schilder uit de toenmalige Hanze-stad Tallinn die lange tijd in Brugge werkte. In samenwerking met het Rijksbu reau voor Kunsthistorische Documentatie en COD ART, het internationale samenwer kingsverband van experts in Hollandse en Vlaamse kunst, begint de SCI ook in Est land met de digitale registratie van de sindsdien opgebouwde collectie. De ar chiefstukken die betrekking hebben op her komst en toeschrijvingen worden gekopi eerd en de deelnemende musea stellen foto's ter beschikking die vergelijking met de foto-archieven in Nederland en Vlaande ren mogelijk maken. „Het komt nogal eens voor dat musea ten onrechte menen een éch te Rembrandtin huis te hebben", aldus Gor ter. „Maar onze inventarisatie blijkt altijd zeer welkom, niet in de laatste plaats als be scherming tegen diefstal. Een correcte regi stratie voorkomt bovendien dat werken op veilingen of in de kunsthandel terecht ko men." Frangoise Ledeboer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21