Kwart minder aardappels door droogte Karavaan FNV voorbode hardere acties lternatieven voor WCT zijn wél bekeken WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL 15 Minder aandacht voor onderhoud en vertrek ervaren personeel eisen hun tol 14 donderdag 28 augustus 2003 tok Zeeland Seaports gaat floor met WCT Ruzie over invangen mosselbroed Auto in brand op A58 Tuchtcollege spreekt Buijs vrij Chronisch zieken h-gedeputeerde Bruinooge noemt verwijt Raad van State onzin Zeebrugge Kiemrust I jong Zeeuws talent ens J Dertig jaar geleden streek de grote industrie neer in Zeeland, onder meer in het Sloegebied. Meer storingen grote bedrijven foto Ruben Oreel [a| ra fcorRinus Antonisse Ea MIDDELBURG - Het aantal srljitoringen en incidenten bij gro lt li (ere Zeeuwse bedrijven neemt ietj de laatste jaren duidelijk toe. beüi Oorzaken: minder aandacht lea roor systematisch onderhoud, raj ieroudering van installaties, -Oo (ertrek van ervaren medewer- Iers, vermindering van kennis rail loorpersoneelsverloop. ir i let feit dat een flink deel van de anh «drijven zo'n dertig jaar gele- erti len naar de provincie kwam, D; peeltmee een rol. De 'oude gar- orp le' onder het personeel vertrekt nsj letoename van storingen en in- iein identen betekent niet zonder fvi leer dat de bedrijven daardoor eenl pvaarlijker worden voor hun nigi mgeving, verduidelijkt T. van nog let van de provinciale milieu- fdeling. •pli Het gaat om zaken met een di nk iet of mogelijk milieugevolg, dnd b de meeste gevallen is sprake am an lucht- of bodemvervuiling bij n geluidhinder, maar inder- ;anj aadook wel van externe veilig- g« tid." Hij onderstreept dat de nvincie kritischer op de vei- igheidssituatie let dan een aan- I fél jaren geleden. USSINGEN - Behalve het lovinciebcstuur gaat ook het uur van Zeeland Seaports ■stig op zoek naar mogelijk- Men om de Westerschelde fontainer Terminal alsnog aan- pegd te krijgen. Het dagelijks stuur van het havenschap - pitiatiefnemer van de WCT - eeft dat gisteren besloten. lekritiek van de Raad van Sta- kvraagt om goede antwoorden, indt het havenschapsbestuur. lat is daarom van plan om 'dit Jerk met voortvarendheid ter te nemen'. Daarvoor zal Eerne deskundigheid worden ïgehuurd. De WCT is goed voor Jeregionale economie, essenti- [j:voor de ontwikkeling van de suwse havens, goed geposi- Rneerd in de containermarkt t financieel gezond, stelt be- Juursvoorzitter en gedeputeer- |eG. de Kok in een persverkla- En de locatie De Kaloot is fZeeland de enig geschikte, («deputeerde Staten hadden frder al aangekondigd de ge reken te willen herstellen. Een ^eerderheid van Provinciale laten is het daarmee eens. plgens de raadsman van ver jaging Redt de Kaloot, L. D. H. jamer, is het onaannemelijk Jat provincie en havenschap in pnopzet zullen slagen. Hamer pit dat vooral de bescherming het gebied waar de WCT iet komen, de Kaloot, een lauwe procedure vrijwel kans- jas maakt. Het aantal storingsmeldingen door bedrijven zelf blijft naar verhouding hoog en is ook stij gend. Positief uitgelegd komt dit door een beter meidgedrag van de bedrijven. Was over heel 1998 het aantal meldingen 341, de eerste zes maanden van 2003 is dat al 296 (over heel 2002 lag dat aantal op 558). Dit blijkt uit een provinciaal rapport over de controles op mi lieuregels in het eerste halfjaar van 2003. De bedrijven waar een toename van problemen is vastgesteld, zijn door het pro vinciaal bestuur op hun verant woordelijkheid aangesproken. In het rapport zijn geen namen van bedrijven genoemd. Er is, gezien over de laatste vijf jaar, ook sprake van een 'be langrijke toename' van klach ten, met name van geluidshin der. In 1998 lag het totaal aantal klachten (geluid, stank, stof, overig) tegen de 400, voor 2003 gaat het richting 550. Volgens de provinciale milieu-afdeling is de stijging voor een deel terug te voeren op enkele lastig oplosba re situaties rond bedrijven. Uit het rapport blijkt dat niet alleen storingen en indicenten omhoog gaan, ook het aantal overtredingen dat bij milieu controles wordt ontdekt neemt toe. Daarbij gaat het met name om ondernemingen in de secto ren afval, chemie en industrie. Het naleven van de regels blijft bij een aantal bedrijven achter. Het vaststellen van méér over tredingen komt mede door het afleggen van meer inspectiebe zoeken, maar ook is het aantal overtredingen dat per bezoek wordt opgespoord, groter. Vorig jaar werden bij afvalbedrijven 446 inspecties gehouden, bij in dustrie en chemie 429 en bij zwembaden 104. Het eerste halfjaar van 2003 lagen die aan tallen op respectievelijk 255, 281 en 45. Door de stijging van het aantal overtredingen, is ook de hoe veelheid formele waarschuwin gen die het provinciaal bestuur uitdeelde, omhoog gegaan. Maar ook zijn de controles aan gescherpt. In 2002 werden 84 waarschuwingen uitgedeeld, 14 dwangsommen opgelegd en in 14 gevallen werd lik-op-stuk toegepast: boete betalen. De eerste zes maanden van het lo pende jaar zijn al 51 waarschu wingen gegeven, 3 dwangsom men aangekondigd en 11 maal kregen overtreders lik-op-stuk. Opvallend is de afname van het aantal gedoogbeschikkingen: toestemming van de provincie om voor bepaalde tijd van de re gels af te wijken. In 1998 gingen er nog 16 beschikkingen de deur uit, vorig jaar vier en tot nu toe in 2003 slechts één. DEN HAAG - TNO in Den Helder moet stoppen met een proef met het invangen van mosselbroed, waarvoor het onder zoeksinstituut samenwerkt met de Yersekse mosselhandel Prins en Dingemanse. Uitvinderbedrijf West6 van K. Groot uit Den Helder heeft dit geëist in een kort geding voor de Haagse rechtbank en wil tegelijkertijd dat TNO de samen werking met hem hervat. Volgens Groot heeft TNO voor het experiment met Prins en Dingemanse een invangsysteem voor mosselzaad van hem ge kopieerd. TNO bestrijdt dat. Het systeem dat met Prins en Dingemanse wordt beproefd, een systeem met lange lijnen waaraan mosselbroed zich kan hechten, is niet te vergelijken met dat van West6, aldus TNO. De lijnen hangen veel verder uit elkaar, terwijl West6 een compact lijnensysteem had uit gedacht. Het invangen van mosselbroed is interessant vanwe ge de schaarste aan mosselzaad. De Haagse rechtbank doet 3 september uitspraak. GOES - Op de zuidbaan van de A5 8 ter hoogte van Goes is gis termorgen rond elf uur door nog onbekende oorzaak de auto van een 55-jarige Rotterdammer in brand gevlogen. De man kon zijn voertuig tijdig verlaten, maar aan zijn auto viel wei nig meer te redden. De brandweer rukte met twee wagens uit en had het vuur snel onder controle. De brandende auto stond op het verdrijvingsvlak tussen de rijstroken van de snelweg en de invoegstrook. Desondanks besloot de politie de hele zuide lijke rijbaan af te sluiten. Daardoor ontstond een korte file. Een kwartier na het ongeluk werd één rijstrook vrijgegeven. Nog eens vijftien minuten later was de situatie weer normaal. DEN HAAG - Het Zeeuwse Kamerlid S. Buijs (CDA) is giste ren door het centraal medisch tuchtcollege vrijgesproken in een zaak die was aangespannen door Nico 10, een organisatie van zieke ex-rokers. Hij heeft zich, volgens het tuchtcollege in Den Haag, bij de behandeling van de Tabakswet in het parle ment niet opgeworpen als spreekbuis van de tabakslobby. Buijs is blij met de uitspraak. Hij was al eerder vrijgesproken door het regionale medisch tuchtcollege. Toch tekende hijna overleg met zijn advocaat en Kamervoorzitter F. Weisglas, hoger beroep aan. Hij deed dat uit principe. „Ik sta wel inge schreven als arts, maar spreek in de Tweede Kamer als politi cus. Als Nico 10 zijn zin had gekregen, zouden ik en andere po litici voortaan altijd op hun woorden moeten letten, zou elke belangenorganisatie een politicus voor de rechter kunnen da gen. Dat is met deze uitspraak van het centraal medisch tuchtcollege voorkomen." Nico 10 stapte juist naar het medisch tuchtcollege, omdat Buijs naar de mening van de organisatie als voormalig huis arts in Goes niet tegen een verbod op tabaksreclame had mo gen pleiten. Hij zou als deskundige beter moeten weten, vond Nico 10, dat tabaksreclame een middel is om het roken te sti muleren. Advocaat M. de Witte van Nico 10 betreurt de uit spraak van het centraal medisch tuchtcollege in hoger beroep. „Buijs heeft met zijn optreden het vertrouwen van mensen in de medische stand geschaad", aldus De Witte. „Ik was en ben van mening", licht Buijs zijn standpunt nog eens toe, „dat vooral preventieve maatregelen tegen roken nood zakelijk zijn, met name om jongeren van het roken af te hou den. Alleen verbieden helpen niet." Het CDA stemde in de Tweede Kamer tegen de Tabakswet, in de Eerste Kamer voor. Dat kwam, aldus Buijs, doordat toen malig minister Borst van Volksgezondheid onder druk van het CDA in de Eerste Kamer twaalf miljoen euro extra voor preventie toezegde. De actiekaravaan ontmoette bij toeval in Terneuzen chronisch zieke patiënten. foto Peter Nicolai door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Kaderleden van de vak organisatie FNV Bondgenoten trokken gisteren door Zeeland om te protesteren tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet Balkenende II. De respons op de foldercampagne van de vakbondsleden, onderdeel van een landelijke campagne van de bonden, was redelijk groot. Vooral in Terneuzen en Vlissingen bleek dat het winkelende publiek en andere passanten zich, net als de bonden, zorgen beginnen te maken over de afbouw van het Nederlandse sociale voorzieningen stelsel. Volgens actiecoördinator Cor Dijkhuizen waren de reacties in Goes en Zierikzee wat minder, omdat veel Duitse toeristen deel uitmaakten van het pu bliek dat benaderd werd. „Deze campagne kan beschouwd wor den als de voorbode voor hardere, grotere acties. De AbvaKabo wilde nu al een sta kingsdag uitroepen, maar de andere bon den vinden dat we dat nog beter even kunnen opzouten tot na de derde dinsdag in september. Het is goed dat we als vak organisatie het voortouw nemen om mensen te informeren wat hen te wach ten staat. Veel mensen beseffen nog niet goed wat dit kabinet allemaal van plan is. Ze redeneren nogal eens in de trant van 'het zal allemaal wel los lopen'. Wij denken daar toch anders over. Er wordt gesneden in de WW-uitkering, de Bij standswet wordt aangescherpt, de bij zondere bijstand verdwijnt, de ziekte kostenverzekeringen worden duurder en dat zijn dan nog de meest voor de hand liggende beleidsinitiatieven. Dit kabinet wil echt werk maken van de ontmante ling van ons systeem aan sociale voorzie ningen en wel in een heel rap tempo", voerde Dijkhuizen aan. De kaderleden hadden op de Terneuzen- se markt geluk dat veel leden van hun doelgroep aan de actiebus voorbij kwa men. Het Rode Kruisschip Henri Dunant deed Terneuzen aan met chronisch zie ken. Veel van hen verlieten 's avonds de havenstad met tasjes, bidons en T-shirts van de bond waarop vermeld staat dat alles beter en socialer kan. Burgemeester J. Lonink van Terneuzen nam even de moeite om zijn steun te be tuigen aan de FNV-campagne. Lonink (PvdA'er en oud-bondsraadlid) is het met de vakorganisatie eens dat gevreesd moet worden dat de minst draagkrachti- gen in onze samenleving zware tijden te gemoet gaan. Ook de gemeenten zullen, zo liet Lonink weten, een zware dobber krijgen aan de uitvoering van het nieuwe sociaal beleid dat het Rijk voorstaat. „De middelen die dit kabinet gemeenten geeft om werk te maken van beleid dat mensen weer aan werk helpt zijn ontoereikend. Als de ge meenten dan bovendien dan ook nog ge confronteerd worden met een lagere uit kering uit het Gemeentefonds, dan wordt dat nog eens extra moeilijker", aldus Lo nink. [oorWout Bareman en jinyvan Gremberghe ^RNEUZEN - Het verwijt van Raad van State dat het #uyvs provinciebestuur bij de wikkeling van de plannen Hf de Westerschelde Contai- f*rTerminal (WCT) heeft nage- Jten alternatieve locaties te ®ken, is 'onzin'. het kader van de discussie fid de Tweede Maasvlakte en P Project Mainportontwikke- re Rotterdam (PMR) is de wbije jaren wel degelijk on- "zoek verricht naar alterna te grootschalige havenloca- P in het Westerscheldegebied 'at zegt oud-gedeputeerde D. nhnooge (economie). r is heel goed gekeken naar verschillende mogelijke loca ties voor container-terminals. Uiteindelijk bleef er één over, de locatie waar we nu over spre ken. Andere vielen om verschil lende economische en nautische redenen af", aldus Bruinooge. De omstreden locatie Kaloot bleek ideaal vanwege de ligging aan diep vaarwater en voldoen de ruimte voor een kade van tweeënhalve kilometer en grote opslagterreinen. Volgens Bruin ooge viel zo'n plaats elders in het Scheldegebied niet te vin den. „Voor Terneuzen is wel diep vaarwater aanwezig, maar dat gebied viel af in verband met de aanwezigheid van het Kanaal Gent-Terneuzen. Het uitermate intensieve scheep vaartverkeer ter plekke maakte een containerterminal daar al leen al om verkeerstechnische redenen onhaalbaar. Het had wel gekund, maar dan had je een tweede Braakmanhaven moe ten aanleggen. En daarvan zou den de kosten een vijfvoud van die bij Vlissingen hebben bedra gen." Bij het onderzoek in het kader van het mainportproject is ook gekeken naar samenwerking met Belgische havens, maar ook die vielen om uiteenlopende re denen af. Gent is, met z'n ligging achter de sluizen van Terneu zen, ongeschikt voor contrai- nerbehandeling op grote schaal. Ook een terminal in de voorha ven van Zeebrugge bleek niet aantrekkelijk vanwege de slechte achterlandverbindin gen. De bereikbaarheid over de weg en per spoor bleek 'rede lijk', maar de kusthaven ont beert sinds jaar en dag goede verbindingen over water. De Koninklijke Schippersver eniging Schuttevaer noemt de locatie Kaloot 'de beste' in het hele Westerscheldegebied. Zeeuws voorzitter W. Bonde- wel: „We hebben de ontwikke lingen nauwlettend gevolgd, ook al in verband met de plan nen voor een aparte kade voor het laden en lossen van contai ners op binnenschepen en dit bleek de meest ideale plek. Het Sloegebied is goed bereikbaar voor de binnenvaart, de contai nerschepen kunnen er pro bleemloos afmeren, zonder de passerende scheepvaart te hin deren en manoeuvreren is ook geen probleem. Kijk je naar an dere locaties, dan kom je auto matisch bij Terneuzen terecht. In de Put van Terneuzen kunnen dergelijke mammoets wel voor anker, maar verder is het daar te druk. Bovendien moet je de risi cocontouren niet vergeten. Daarmee hebben we in het ver leden al genoeg geduvel gehad." Bondewel herinnert eraan dat de WCT voor Hesse-Noordnatie een goed alternatief bleek voor het minder aantrekkelijke Zee brugge. Aanvankelijk zou de grote bulk van containers per binnenschip worden afgevoerd, 'dus viel Zeebrugge al snel af'. Vlissingen bood, volgens hem, veel betere mogelijkheden. „Doorvoer van de containers over water was daar geen pro bleem. Dat zou ook geen protes ten hebben opgeleverd, in te genstelling tot het spoor en de weg." Woordvoerder E. Laforse van het Waterbouwkundig Labora torium in Borgerhout wil niet te veel in details treden over on derzoeksresultaten op Neder lands grondgebied. Wel stelt hij vast dat er weinig verschil is tussen bijvoorbeeld de Noord- zeeterminal in Antwerpen, op een locatie buiten de sluizen, vlak tegen de Nederlandse grens, en de WCT. „Je hebt in al le gevallen, ja ook in Zeebrugge, te maken met de stroming en de wind. Het kan betekenen dat je wat meer sleepboten nodig hebt bij het afmeren, maar daarbij blijft het dan ook wel." Eenzelf de verhaal valt in de loodswe- reld te horen. door Rinus Antonisse i PHILIPPINE - De aardappel oogst in Zeeland valt als gevolg van de droogte 20 tot 25 procent lager uit. Een aantal boeren kan daardoor niet volledig de con tractueel vastgelegde levering aan de fritesfabrieken nakomen of houdt geen aardappelen over om op de vrije markt te verhan delen. Akkerbouwbestuurder Joris van Waes van de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) doet er niet klagerig over. De boeren kunnen een be roep doen op overmacht. De prijzen op de vrije markt liggen dit jaar hoger dan de contract prijzen en dat is ook wel eens andersom. Dergelijke ontwik kelingen horen nu eenmaal bij het ondernemer-zijn. Ook al zijn er minder en kleinere aardappelen te verwachten, het betekent niet dat de consument daarom automatisch meer moet betalen voor zijn portie friet. „Dat hoeft helemaal niet. Het is de handel die de zaak wat op blaast. De fabrieken hebben via de contracten de levering van aardappelen voor zeker 60 tot 70 procent veiliggesteld", be toogt Van Waes. „En er is ook voorraad in de koelhuizen." Probleem is wel dat de aardap pelen vanwege de droogte op de akkers nauwelijks gerooid kun nen worden, zegt de ZLTO-be- stuurder. „De vraag is: wat doen de aardappelen. Er is doorwas, ofwel nieuwe knolvorming, maar ook kans op opnieuw kie men. Door de warmte is de kiemrust doorbroken en de plant zegt: ik moet weer aan de gang komen. Hij gaat loof vor men en groeit zich leeg. Dat is heel extreem, ik heb het nog nooit meegemaakt." Van Waes stelt dat de boeren met smart op regen wachten. Niet alleen voor de aardappelen, ook voor het oogsten van bijvoor beeld cichorei. Bij een proef- rooiing op Tholen bleek dat de rooimachines niet de grond in konden door de keiharde bo venlaag. „En het zal de vraag zijn of we half september wel bieten kunnen rooien. Vooral op de zwaardere gronden is het veel te droog", meldt de akkerbouw- specialist. Hij signaleert voor de suikerbie ten een wisselend beeld: er zijn goede, normale en minder goede percelen. „Het is hetzelfde ver haal als bij de andere gewassen. Met goede, vochthoudende grond benjedemanvanhetjaar. Met droge grond of zandgrond en je hebt niet kunnen berege nen, dan is er een slechte op brengst." Van Waes geeft aan dat er bijvoorbeeld in West- Zeeuws-Vlaanderen voor de bieten een verdampingstekort is van ruim 200 millimeter en dat heeft uiteraard invloed op de groei. Er zijn ook goede berichten. De opbrengst van het graszaad is goed en bij de tarwe is er een duidelijk hogere kilogram-op brengst. Voor het eerst sinds ja ren stijgt de tarweprijs iets. Van Waes tempert boeren-vreugde daarover. „Het is niet zo dat er daardoor een smak geld binnen komt; als het 100 euro per hecta re méér oplevert, dan is het veel." Het vlas groeide goed, maar door de droogte zijn problemen ontstaan met het roten: het los weken van de houtvezels. Dat proces kan niet op gang komen. De opbrengst van de plantuien valt niet tegen, maar hier is de prijsvorming matig. Dat komt doordat de uien van de vorige oogst duur eindigden en de han del nu voorzichtig aan doet, ver duidelijkt Van Waes. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 OOO 33 I^NF-FESTIVALBAND LrZeaugjZOuOO^grans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15