YOUR CULT GUI
Vanuit de theorie eindelijk
eens de praktijk inzweven
Kapelle moet toch op zoek naar exploitant dorpshuizen
Wolphaartsdijk toe
aan opknapbeurt
•m
Na vijftig jaar afwezigheid weer halte op Haven Middelplaat
Goes-Oost
inventariseert
knelpunten
4
W14
donderdag 28 augustus 2003
PI
mm
Lol
Nieuwe expositie
Zijdemuseum
Alternatief plan
Wat vind jij van film, theater
of muziek? Geef je mening op
www.cjp.nl/recensie
KORTING INFORMATIE AANBIEDINGEN
door Famke van Loon
NIEUW-HAAMSTEDE - Dag
in dag uit zitten ze allemaal ach
ter hun eigen bureau. Bij de
Luchtverkeersleiding Neder
land, de gemeente Rotterdam,
de Europese Commissie, het Ge
rechtshof in Amsterdam of bij
de Raad voor Transportveilig
heid. Te bedenken hoe het met
het verkeer in de lucht moet. Op
uitnodiging van de Stichting
Vliegen Is Ons Doel (VIOD)
zweven ze nu vier dagen lang de
praktijk in vanaf vliegveld
Haamstede.
Het VIOD-kamp is oorspronke
lijk een idee van R. Schütker.
Toen iemand bij de luchtver
keersleiding zich in zijn bijzijn
liet ontvallen dat hij zich hoofd
zakelijk bezighield met de theo
rie en de grote burger- en mili
taire luchtvaart, werd het plan
geboren. Inmiddels voor de ne
gentiende keer op rij zijn de
'theoretici' van de luchtvaart
deze week bij elkaar gekomen
voor het jaarlijkse VIOD-kamp.
Deze keer op het zweefvliegveld
bij Nieuw-Haamstede. „Het
zijn allemaal mensen die de the
orie en de wetten kennen, maar
vaak geen idee hebben van de
praktijk", legt woordvoerder H.
Hansson uit.
Tijdens de vier dagen gaat het
om het zweefvliegen en het net
werken. Mensen ontmoeten die
op een andere manier ook met
een deel van de luchtvaart te
maken hebben. De hete hang
ijzers van vandaag de dag, zoals
de rekenfout bij Schiphol, wor
den herhaaldelijk bediscussi
eerd. 'Allemaal informeel' vol
gens Hansson. Maar voor de
VIOD zit er een interessante
kant aan de jaarlijkse ontmoe
tingen. Het is de kans om het
vliegsport - en met name het
zweefvliegen - onder de aan
dacht te brengen. „Bij de lucht
verkeersleiding heb ik jaren ge
praat over luchtruimgebruik.
Het sluitstuk daarin is altijd de
kleine luchtvaart. Op deze ma
nier kom je toch in contact met
die kleinere luchtvaart en de
kleinere luchthavens", stelt
A. van Oort, die inmiddels ook
voorzitter van de VIOD is.
En al zit er een serieuze kant aan
de bijeenkomst, de lol en de lief
de voor het vliegen spat er aan
alle kanten af. De zweefvlieg
tuigen staan achter elkaar klaar
om de lucht ingeslingerd te wor
den, terwijl de tractor af- en
aanrijdt met verse lierkabels.
F. Könnemann van Eurocontrol
in Maastricht geniet zichtbaar.
Al jong had hij de smaak van het
zweefvliegen te pakken en hij
heeft van zijn hobby zijn werk
gemaakt. Via vliegtuigbouwer
Fokker is hij bij Eurocontrol te
recht gekomen, dat het vlieg
verkeer dat hoger vliegt dan
zevenenhalve kilometer in de
gaten houdt. Altijd bezig met de
veiligheid van het Europese en
intercontinentale luchtverkeer,
houdt hij nu in Haamstede de
veiligheid rond de zweefkisten
in het oog.
Schütker zelf loopt ook rond op
het Westschouwse vliegveldje.
De ervaren piloot stapt keer op
keer in om de mensen zonder
brevet toch de thrill van het op
stijgen en de schoonheid van de
glijvlucht te laten beleven.
In de lucht legt hij enthousiast
uit wat de verschillende meters
aangeven. Zo'n vijftien keer per
dag doet hij dat deze dagen.
Want het nuttige mag deze da
gen best met het aangename ge
combineerd worden. Van Oort:
„Voor mij is het half werk en
half pretMaar dat klopt voor de
meeste mensen hier wel, geloof
ik."
De bedenkers van de luchtvaartregels staan klaar om de praktijk te ervaren tijdens een zweefvliegtocht boven de Schouwse Westhoek.
foto Marijke Folkertsma
Tramlijn op Schouwen-Duiveland
door Piet Kleemans
SCHARENDIJKE - Schouwen-
Duiveland krijgt volgend jaar
weer een stukje tramlijn op haar
grondgebied. De museumstich
ting RTM Ouddorp gaat de
tramlijn vanaf De Punt West
doortrekken naar de haven
Middelplaat aan de Brouwers-
dam bij Scharendijke. Daarmee
keert de tram na 50 jaar afwe
zigheid weer - zij het op zeer be
scheiden schaal - terug.
In vroeger tijden kenden de
Zeeuwse en Zuidhollandse ei
landen een uitgebreid tramlij-
nennet. Op Schouwen-Duive
land konden mensen en
goederen per tram van Zijpe bij
Bruinisse via Nieuwerkerk naar
Zierikzee. Van daaruit reed de
tram via Schuddebeurs, Noord-
gouwe, Zonnemaire, Brouwers
haven, Noordwelle, Renesse en
Haamstede naar Burgh.
Tijdens de Tweede Wereldoor
log weren spoor- en spoormate
rieel op Schouwen-Duiveland
zwaar beschadigd. De waters
noodramp van 1953 betekende
de genadeklap voor de tramlij
nen op het eiland. In 1954 werd
definitief een streep gehaald
door de Schouwen-Duiveland-
se tram, die vervangen werd
door busvervoer.
In 1989 verhuisde het trammu
seum van Hellevoetsluis naar
Ouddorp. In den beginne reed
de tram slechts twee kilometer,
en wel van de remise naar het
Bezoekerscentrum Grevelin-
gen. In 1996 werd het museum
tramtraject tussen De Punt
MELISKERKE - 'Zijde, mode
accessoires en design' is de titel
van een nieuwe expositie in het
Zijdemuseum in Meliskerke.
Tal van kunstenaars laten zien
wat er met zijde mogelijk is. De
expositie gaat zaterdag open en
is tot en met 19 november te be
zichtigen. Het Zijdemuseum be
vindt zich aan de Dorpsstraat 3
in Meliskerke.
West bij Ouddorp en vakantie
dorp Port Zélande in gebruik
genomen. Toen gingen al stem
men op om de tramlijn door te
trekken naar Zeeland, maar dat
bleek in de praktijk heel wat
minder simpel dan het in theorie
leek.
Pr-man H. Reints van het RTM-
trammuseum: „Allereerst was
er binnen het bestuur geen
unanimiteit over. Op een gege
ven moment stonden daar de
neuzen wel allemaal in dezelfde
richting, maar dan krijg je het
volgende probleem: de financi
en. Vandaar dat het allemaal zo
lang heeft geduurd voordat er
echt concrete plannen gemaakt
konden worden."
Volgens Reints is het doortrek
ken van de museumtramlijn
naar Schouwse bodem zo goed
als rond. „Er is sprake van een
aan zekerheid grenzende waar
schijnlijkheid." Met het door
trekken van het spoor naar de
Middelplaathaven - een traject
van circa drie kilometer volgens
Reints - is een investering van
ministens enkele tonnen ge
moeid. Over het geld maakt
Reints zich geen zorgen. „Dat
komt er. We hebben verschillen
de sponsors en subsidiegevers."
Met het doortrekken van de
tramlijn krijgt het trammuseum
de mogelijkheid een ritje met de
tram te koppelen aan een rond
vaart over de Grevelingen. Bij
de Middelplaathaven komt een
tramhalte.
door Mieke van der Jagt
KAPELLE - De privatisering van ge
meenschapscentrum De Vroone in Ka
pelle en het dorpshuis in Schore gaat als
nog door. De Stichting Gemeenschaps-
en Dienstencentrum Kapelle, die een
jaar de kans heeft gekregen om van de
dorpshuizen goed draaiende voorzienin
gen te maken, heeft het niet kunnen red
den.
In minder dan een jaar is al gebleken dat
de financiële doelstelling niet kan wor
den gehaald en dat het gevaar dreigt dat
er te weinig geld in kas komt. Een plan
van het dagelijks gemeentebestuur, vo
rig jaar door de raad voor een jaar in de
wacht gezet, ligt nu weer op tafel.
De problemen met de Kapelse dorpshui
zen zijn al jaren aan de gang. De Vroone
in Kapelle en het Schoorse dorpshuis
draaiden onder de paraplu van een stich
ting, die beheerders en schoonmakers in
dienst had. Elk jaar moest er echter geld
bij omdat niemand echt de markt op ging
met de ruimten. De gesubsideerde club
jes die er regelmatig gebruik van maak
ten, brachten weinig geld in het laadje en
grote bijeenkomsten waren er te weinig.
Het college stelde daarom voor de zaak te
privatiseren. Er zou een exploitant wor
den gezocht die in De Vroone een mooie
boterham kon verdienen, en het dorps
huis in Schore erbij moest nemen. De
gemeente zou voor sociaal culturele acti
viteiten een jaarlijks bedrag van 25.000
euro betalen.
De stichting die dorpshuizen beheert,
kwam echter met een alternatief plan.
Als de markt beter werd benaderd, zou
de Vroone meer worden gebruikt, meer
geld opleveren en zou de gemeenschap
De museumstichting RTM Ouddorp gaat de tramlijn vanaf De Punt West doortrekken naar de Haven Middelplaat.
foto Marijke Folkertsma
een grotere vinger in de pap houden. De
raad gaf in meerderheid groen licht om
dat een jaar te gaan proberen. Al naar
aanleiding van de halfjaarcijfers, heeft
de stichting de opdracht teruggegeven.
Wethouder J. Herselman, die altijd voor
stander van privatisering is geweest,
zegt het toch te betreuren dat het niet ge
lukt is. „Maar het is wel fideel van de
stichting om zo vroeg terug te komen.
Daardoor kunnen we de procedure waar
die vorig jaar gestopt is, meteen oppak
ken. We gaan als een haas op zoek naar
een beheerder voor beide dorpshuizen.
Hoe eerder die aan de slag is, hoe beter."
door Winnie van Dam
WOLPHAARTSDIJK - Bewo
ners van Wolphaartsdijk vinden
dat hun dorp hard aan een op
knapbeurt toe is. De begraaf
plaats, de Ring op Oud-Sabbin-
ge en de sloten binnen de
bebouwde kom zijn sommige
inwoners een doorn in het oog.
De Vereniging Gemeenschap
Wolphaartsdijk organiseert in
het kader van Kijk in de Wijk op
15 september een fietstocht
voor college - en raadsleden
langs de knelpunten.
Inwoners van Wolphaartsdijk
zijn vanaf begin dit jaar in de
gelegenheid geweest om situa
ties die zij als knelpunt ervaren
aan te melden. Volgens voorzit
ter S. Huissoon van de dorps
vereniging is het meest ge
klaagd over de begraafplaats,
de Ring en de sloten. Dat zijn
volgens haar dan ook de knel
punten waar zo snel mogelijk
iets aan moet worden gedaan.
De entree van de begraafplaats
ligt bezaaid met grind. Dat is
volgens Huissoon lastig voor
mensen met een rollator of in
een rolstoel. Verder staat een
aantal graven schots en scheef
of is kapot. Op de Ring in Oud-
Sabbinge liggen de fundamen
ten van een oude kerk, die niet
meer in al te beste staat verke
ren. Stenen ontbreken hier en
daar en het groen moet onder
houden worden. Als Wol
phaartsdijk al een toeristische
trekpleister heeft, dan is het de
Ring en daar moet het dorp zui
nig op zijn, vindt Huissoon.
De bedoeling is om de knelpun
tenroute al fietsend af te leggen.
Zo'n vijftien college -en raads
leden beginnen bij de begraaf
plaats, rijden over de dijk naar
Oud-Sabbinge en weer terug
naar Wolphaartsdijk. Ook de
discussie over de rondweg, waar
de bevolking al jaren om roept,
zal niet ontbreken. „De ver
keersknelpunten lopen eigen
lijk als een rode draad door de
route heen."
's Avonds is er in het dorpshuis
een bijeenkomst voor alle
dorpsbewoners. De knelpun
tenroute wordt meteen aan de
kaak gesteld en de verschillende
plannen voor de rondweg wor
den op tafel gelegd. „Voordat we
verder gaan onderhandelen^
de gemeente, willen we een-
weten hoe de inwoners va»
dorp over de plannen denken'
De bijeenkomst in dorpshuis^
Griffioen begint om 19.30®,
Alle inwoners van Wolphaaitj.
dijk krijgen een uitnodiging,
GOES - Wijkbelangen Go»
Oost nodigt vertegenwoorj,
gers van het gemeentebesln
uit om op 24 september de top:
vier van knelpunten in de vijl
te komen bekijken.
De wijkvereniging verzarrt
reacties van bewoners op la
leefomgeving. Daaruit
een top-vier van probleae
naar voren. Deze kunnen ga
over bijvoorbeeld de wegern
het verkeer. De inwoners vanj
wijk krijgen de gelegen!»
hierover op 24 september (loi
gedachten te wisselen met ij
houders en raadsleden,
gaan die de situatie in de vi
bekijken. De bijeenkomst In
gint om 19.30 uur in de Kies Je
laan 64. De bestuurders
ken daarna of ze de problei loc
kunnen oplossen en wanmjrer
Alle inwoners van Goes-Oi
ontvangen in oktober
nieuwsbrief over wat er ver®0(
met het materiaal gebeurt.
KijkindeWijk is dit jaar Éiel
proef begonnen in Goes. Aani iet
eind van het jaar evalueerti Ier
gemeente dit experiment. Di pe
hebben alle wijken en dorp Ie'
binnen de gemeente de kansj )e
had om mee te doen. Dit nieui idi
initiatief is een alternatief vo «ei
de praatavonden van gemeen! jtv
bestuurders en wijk verenig: im|
gen. De verenigingen mog lie
kiezen tussen praatavonden li
voortaan de problemen terpld H(
ke bekijken met bestuurda ecl
Wie in Goes-Oost een hardnd nc
kig probleem signaleert, kanl an
per brief kenbaar maken bijl t
Wijkinfowinkel, Vogelzang laa
weg 76a of via e-mail g#
soost@hotmail.com. iro