YOUR CULT GUI Vanuit de theorie eindelijk eens de praktijk inzweven Kapelle moet toch op zoek naar exploitant dorpshuizen Wolphaartsdijk toe aan opknapbeurt •m Na vijftig jaar afwezigheid weer halte op Haven Middelplaat Goes-Oost inventariseert knelpunten 4 W14 donderdag 28 augustus 2003 PI mm Lol Nieuwe expositie Zijdemuseum Alternatief plan Wat vind jij van film, theater of muziek? Geef je mening op www.cjp.nl/recensie KORTING INFORMATIE AANBIEDINGEN door Famke van Loon NIEUW-HAAMSTEDE - Dag in dag uit zitten ze allemaal ach ter hun eigen bureau. Bij de Luchtverkeersleiding Neder land, de gemeente Rotterdam, de Europese Commissie, het Ge rechtshof in Amsterdam of bij de Raad voor Transportveilig heid. Te bedenken hoe het met het verkeer in de lucht moet. Op uitnodiging van de Stichting Vliegen Is Ons Doel (VIOD) zweven ze nu vier dagen lang de praktijk in vanaf vliegveld Haamstede. Het VIOD-kamp is oorspronke lijk een idee van R. Schütker. Toen iemand bij de luchtver keersleiding zich in zijn bijzijn liet ontvallen dat hij zich hoofd zakelijk bezighield met de theo rie en de grote burger- en mili taire luchtvaart, werd het plan geboren. Inmiddels voor de ne gentiende keer op rij zijn de 'theoretici' van de luchtvaart deze week bij elkaar gekomen voor het jaarlijkse VIOD-kamp. Deze keer op het zweefvliegveld bij Nieuw-Haamstede. „Het zijn allemaal mensen die de the orie en de wetten kennen, maar vaak geen idee hebben van de praktijk", legt woordvoerder H. Hansson uit. Tijdens de vier dagen gaat het om het zweefvliegen en het net werken. Mensen ontmoeten die op een andere manier ook met een deel van de luchtvaart te maken hebben. De hete hang ijzers van vandaag de dag, zoals de rekenfout bij Schiphol, wor den herhaaldelijk bediscussi eerd. 'Allemaal informeel' vol gens Hansson. Maar voor de VIOD zit er een interessante kant aan de jaarlijkse ontmoe tingen. Het is de kans om het vliegsport - en met name het zweefvliegen - onder de aan dacht te brengen. „Bij de lucht verkeersleiding heb ik jaren ge praat over luchtruimgebruik. Het sluitstuk daarin is altijd de kleine luchtvaart. Op deze ma nier kom je toch in contact met die kleinere luchtvaart en de kleinere luchthavens", stelt A. van Oort, die inmiddels ook voorzitter van de VIOD is. En al zit er een serieuze kant aan de bijeenkomst, de lol en de lief de voor het vliegen spat er aan alle kanten af. De zweefvlieg tuigen staan achter elkaar klaar om de lucht ingeslingerd te wor den, terwijl de tractor af- en aanrijdt met verse lierkabels. F. Könnemann van Eurocontrol in Maastricht geniet zichtbaar. Al jong had hij de smaak van het zweefvliegen te pakken en hij heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Via vliegtuigbouwer Fokker is hij bij Eurocontrol te recht gekomen, dat het vlieg verkeer dat hoger vliegt dan zevenenhalve kilometer in de gaten houdt. Altijd bezig met de veiligheid van het Europese en intercontinentale luchtverkeer, houdt hij nu in Haamstede de veiligheid rond de zweefkisten in het oog. Schütker zelf loopt ook rond op het Westschouwse vliegveldje. De ervaren piloot stapt keer op keer in om de mensen zonder brevet toch de thrill van het op stijgen en de schoonheid van de glijvlucht te laten beleven. In de lucht legt hij enthousiast uit wat de verschillende meters aangeven. Zo'n vijftien keer per dag doet hij dat deze dagen. Want het nuttige mag deze da gen best met het aangename ge combineerd worden. Van Oort: „Voor mij is het half werk en half pretMaar dat klopt voor de meeste mensen hier wel, geloof ik." De bedenkers van de luchtvaartregels staan klaar om de praktijk te ervaren tijdens een zweefvliegtocht boven de Schouwse Westhoek. foto Marijke Folkertsma Tramlijn op Schouwen-Duiveland door Piet Kleemans SCHARENDIJKE - Schouwen- Duiveland krijgt volgend jaar weer een stukje tramlijn op haar grondgebied. De museumstich ting RTM Ouddorp gaat de tramlijn vanaf De Punt West doortrekken naar de haven Middelplaat aan de Brouwers- dam bij Scharendijke. Daarmee keert de tram na 50 jaar afwe zigheid weer - zij het op zeer be scheiden schaal - terug. In vroeger tijden kenden de Zeeuwse en Zuidhollandse ei landen een uitgebreid tramlij- nennet. Op Schouwen-Duive land konden mensen en goederen per tram van Zijpe bij Bruinisse via Nieuwerkerk naar Zierikzee. Van daaruit reed de tram via Schuddebeurs, Noord- gouwe, Zonnemaire, Brouwers haven, Noordwelle, Renesse en Haamstede naar Burgh. Tijdens de Tweede Wereldoor log weren spoor- en spoormate rieel op Schouwen-Duiveland zwaar beschadigd. De waters noodramp van 1953 betekende de genadeklap voor de tramlij nen op het eiland. In 1954 werd definitief een streep gehaald door de Schouwen-Duiveland- se tram, die vervangen werd door busvervoer. In 1989 verhuisde het trammu seum van Hellevoetsluis naar Ouddorp. In den beginne reed de tram slechts twee kilometer, en wel van de remise naar het Bezoekerscentrum Grevelin- gen. In 1996 werd het museum tramtraject tussen De Punt MELISKERKE - 'Zijde, mode accessoires en design' is de titel van een nieuwe expositie in het Zijdemuseum in Meliskerke. Tal van kunstenaars laten zien wat er met zijde mogelijk is. De expositie gaat zaterdag open en is tot en met 19 november te be zichtigen. Het Zijdemuseum be vindt zich aan de Dorpsstraat 3 in Meliskerke. West bij Ouddorp en vakantie dorp Port Zélande in gebruik genomen. Toen gingen al stem men op om de tramlijn door te trekken naar Zeeland, maar dat bleek in de praktijk heel wat minder simpel dan het in theorie leek. Pr-man H. Reints van het RTM- trammuseum: „Allereerst was er binnen het bestuur geen unanimiteit over. Op een gege ven moment stonden daar de neuzen wel allemaal in dezelfde richting, maar dan krijg je het volgende probleem: de financi en. Vandaar dat het allemaal zo lang heeft geduurd voordat er echt concrete plannen gemaakt konden worden." Volgens Reints is het doortrek ken van de museumtramlijn naar Schouwse bodem zo goed als rond. „Er is sprake van een aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid." Met het door trekken van het spoor naar de Middelplaathaven - een traject van circa drie kilometer volgens Reints - is een investering van ministens enkele tonnen ge moeid. Over het geld maakt Reints zich geen zorgen. „Dat komt er. We hebben verschillen de sponsors en subsidiegevers." Met het doortrekken van de tramlijn krijgt het trammuseum de mogelijkheid een ritje met de tram te koppelen aan een rond vaart over de Grevelingen. Bij de Middelplaathaven komt een tramhalte. door Mieke van der Jagt KAPELLE - De privatisering van ge meenschapscentrum De Vroone in Ka pelle en het dorpshuis in Schore gaat als nog door. De Stichting Gemeenschaps- en Dienstencentrum Kapelle, die een jaar de kans heeft gekregen om van de dorpshuizen goed draaiende voorzienin gen te maken, heeft het niet kunnen red den. In minder dan een jaar is al gebleken dat de financiële doelstelling niet kan wor den gehaald en dat het gevaar dreigt dat er te weinig geld in kas komt. Een plan van het dagelijks gemeentebestuur, vo rig jaar door de raad voor een jaar in de wacht gezet, ligt nu weer op tafel. De problemen met de Kapelse dorpshui zen zijn al jaren aan de gang. De Vroone in Kapelle en het Schoorse dorpshuis draaiden onder de paraplu van een stich ting, die beheerders en schoonmakers in dienst had. Elk jaar moest er echter geld bij omdat niemand echt de markt op ging met de ruimten. De gesubsideerde club jes die er regelmatig gebruik van maak ten, brachten weinig geld in het laadje en grote bijeenkomsten waren er te weinig. Het college stelde daarom voor de zaak te privatiseren. Er zou een exploitant wor den gezocht die in De Vroone een mooie boterham kon verdienen, en het dorps huis in Schore erbij moest nemen. De gemeente zou voor sociaal culturele acti viteiten een jaarlijks bedrag van 25.000 euro betalen. De stichting die dorpshuizen beheert, kwam echter met een alternatief plan. Als de markt beter werd benaderd, zou de Vroone meer worden gebruikt, meer geld opleveren en zou de gemeenschap De museumstichting RTM Ouddorp gaat de tramlijn vanaf De Punt West doortrekken naar de Haven Middelplaat. foto Marijke Folkertsma een grotere vinger in de pap houden. De raad gaf in meerderheid groen licht om dat een jaar te gaan proberen. Al naar aanleiding van de halfjaarcijfers, heeft de stichting de opdracht teruggegeven. Wethouder J. Herselman, die altijd voor stander van privatisering is geweest, zegt het toch te betreuren dat het niet ge lukt is. „Maar het is wel fideel van de stichting om zo vroeg terug te komen. Daardoor kunnen we de procedure waar die vorig jaar gestopt is, meteen oppak ken. We gaan als een haas op zoek naar een beheerder voor beide dorpshuizen. Hoe eerder die aan de slag is, hoe beter." door Winnie van Dam WOLPHAARTSDIJK - Bewo ners van Wolphaartsdijk vinden dat hun dorp hard aan een op knapbeurt toe is. De begraaf plaats, de Ring op Oud-Sabbin- ge en de sloten binnen de bebouwde kom zijn sommige inwoners een doorn in het oog. De Vereniging Gemeenschap Wolphaartsdijk organiseert in het kader van Kijk in de Wijk op 15 september een fietstocht voor college - en raadsleden langs de knelpunten. Inwoners van Wolphaartsdijk zijn vanaf begin dit jaar in de gelegenheid geweest om situa ties die zij als knelpunt ervaren aan te melden. Volgens voorzit ter S. Huissoon van de dorps vereniging is het meest ge klaagd over de begraafplaats, de Ring en de sloten. Dat zijn volgens haar dan ook de knel punten waar zo snel mogelijk iets aan moet worden gedaan. De entree van de begraafplaats ligt bezaaid met grind. Dat is volgens Huissoon lastig voor mensen met een rollator of in een rolstoel. Verder staat een aantal graven schots en scheef of is kapot. Op de Ring in Oud- Sabbinge liggen de fundamen ten van een oude kerk, die niet meer in al te beste staat verke ren. Stenen ontbreken hier en daar en het groen moet onder houden worden. Als Wol phaartsdijk al een toeristische trekpleister heeft, dan is het de Ring en daar moet het dorp zui nig op zijn, vindt Huissoon. De bedoeling is om de knelpun tenroute al fietsend af te leggen. Zo'n vijftien college -en raads leden beginnen bij de begraaf plaats, rijden over de dijk naar Oud-Sabbinge en weer terug naar Wolphaartsdijk. Ook de discussie over de rondweg, waar de bevolking al jaren om roept, zal niet ontbreken. „De ver keersknelpunten lopen eigen lijk als een rode draad door de route heen." 's Avonds is er in het dorpshuis een bijeenkomst voor alle dorpsbewoners. De knelpun tenroute wordt meteen aan de kaak gesteld en de verschillende plannen voor de rondweg wor den op tafel gelegd. „Voordat we verder gaan onderhandelen^ de gemeente, willen we een- weten hoe de inwoners va» dorp over de plannen denken' De bijeenkomst in dorpshuis^ Griffioen begint om 19.30®, Alle inwoners van Wolphaaitj. dijk krijgen een uitnodiging, GOES - Wijkbelangen Go» Oost nodigt vertegenwoorj, gers van het gemeentebesln uit om op 24 september de top: vier van knelpunten in de vijl te komen bekijken. De wijkvereniging verzarrt reacties van bewoners op la leefomgeving. Daaruit een top-vier van probleae naar voren. Deze kunnen ga over bijvoorbeeld de wegern het verkeer. De inwoners vanj wijk krijgen de gelegen!» hierover op 24 september (loi gedachten te wisselen met ij houders en raadsleden, gaan die de situatie in de vi bekijken. De bijeenkomst In gint om 19.30 uur in de Kies Je laan 64. De bestuurders ken daarna of ze de problei loc kunnen oplossen en wanmjrer Alle inwoners van Goes-Oi ontvangen in oktober nieuwsbrief over wat er ver®0( met het materiaal gebeurt. KijkindeWijk is dit jaar Éiel proef begonnen in Goes. Aani iet eind van het jaar evalueerti Ier gemeente dit experiment. Di pe hebben alle wijken en dorp Ie' binnen de gemeente de kansj )e had om mee te doen. Dit nieui idi initiatief is een alternatief vo «ei de praatavonden van gemeen! jtv bestuurders en wijk verenig: im| gen. De verenigingen mog lie kiezen tussen praatavonden li voortaan de problemen terpld H( ke bekijken met bestuurda ecl Wie in Goes-Oost een hardnd nc kig probleem signaleert, kanl an per brief kenbaar maken bijl t Wijkinfowinkel, Vogelzang laa weg 76a of via e-mail g# soost@hotmail.com. iro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14