PZC Keimerswaal verzet zich tegen verdieping van Wester schelde PZC lv H*; Jos en Jos krijgen geen eigen steiger Schuddebeurs vreest stankoverlast Bomenkap in Goese Beukenstraat uitgesteld Project tegen wildgroei uitstallingen Veere was niet goed voorbereid 13 Vlissingse fractie D66 bepleit afsluiting Bergweg voor gemotoriseerd verkeer agenda 12 w donderdag 28 augustus 2003 Onbehaaglijk *L Wisselgeld §É§I - Weggestuurd Geen obstakels Rechter Tanken zonder te betalen Yerseks terras moet vroeger dicht LPFklaarheid over grondbeleid Straat taboe voor vrachtwagens Concert Danny Vera in Shownieuws m en li Sluipweg gevaarlijk voor fietsers HnorEdith Ramakers VLISSINGEN - Fietsers lopen gevaar door sluipverkeer tussen Vlissingen en Koudekerke via je Jacoba van Beierenweg en de Bergweg- Dat zegt de Vlissingse fractie van D66. Zij wil dat de Bergweg wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer met uit zondering van landbouwvoer tuigen. De gemeente Vlissingen en het waterschap Zeeuwse Eilanden, beheerder van de Bergweg, zijn het met de politieke partij eens dat er te veel auto 's gebruik maken van de weg. ,,De Berg weg is te smal en daardoor niet geschikt voor intensief autover keer, Maar we zullen de weg nu aietmeer afsluiten voor auto's", rt K. Slabbekoorn van het waterschap. Volgens Slab bekoorn is in de beginjaren ne gentig al onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de eg af te sluiten. „Daar zit een groothandel in de buurt, die veel mensen trekt. Verder maakt veel bestemmingsverkeer ge bruik van de Bergweg. Sluiten we die weg af, dan schaden we het belang van velen. Wethouder P. van der Maden (verkeer) van de gemeente Vlis singen voorspelt dat het niet eenvoudig is om die weg ver keersluw te maken, omdat de politie 'niet de hele dag iemand kan laten posten'. „We zitten dan met een handhavingspro- bleem." Zowel Slabbekoorn als Van der Maden kaart aan dat het pro bleem waarschijnlijk verholpen is zodra de S14/S15, de weg van Vlissingen naar Koudekerke wordt opgeleverd. „Dan is het heel aantrekkelijk voor auto's om die doorgaande weg te kie zen", stelt Van der Maden. De verwachting is dat de nieuwe weg eind 2004 klaar is. Van der Maden merkt op dat hij zelf 'een onbehaaglijk gevoel heeft als hij met de auto de Berg weg inslaat'. „Die zou je niet moeten gebruiken als automo bilist, maar moeten gunnen aan fietsers en hardlopersHet is een landweg. Maar dan komen we terecht bij het gedrag van de au tomobilisten. Dat is niet altijd even voorbeeldig. Ook verbods borden met gouden randen wor den niet gezien." door Rolf Bosboom GOES - De 22 bedreigde bomen aan de Beukenstraat in Goes worden voorlopig niet gekapt. Er wordt in elk geval gewacht tol er ook een bouwvergunning is voor het woonzorgcentrum op die plaats moet komen. Ook dient een bezwaarschrift ju, tegen de kapvergunning eerst te entj worden afgehandeld, gen gstb De raadsfractie van D66 had jelj opheldering geëist over de kap vergunning die de gemeente on- ehu langs voor de bomen heeft afge- Hah geven. Volgens de fractie is dat 0 ti nogal voorbarig, aangezien de plannen voor het woonzorgcen- ido- ruit eid reten ofdfi door Rob Paardekam ué fel- in- HtUININGEN - De gemeente Reimerswaal zal zich tot het ui- edttferste verzetten tegen een ver te verdieping van de Wester- schelde. Een scherpe brief aan verschillende overheden in Ne derland en België is de eerste grif Be meeste partijen uit de ge- ale meenteraad willen echter ver- nca dergaan. Vooral het feit dat Bel gië steeds weer zwaait met een vroej terdrag uit 1839, waarin een vrije doorvaart naar Antwerpen atles wordt gegarandeerd, stuit veel raadsleden tegen de borst. „Het onacceptabel dat ze blijven verwijzen naar een verdrag dat ®eer dan anderhalve eeuw oud zei A. Jumelet (Christen unie) dinsdag tijdens de raads- neta aatd jflj wi i et le 8 id led me: ar a 'and ■ntfl 'M at® hè' tik igtit redactie walcheren Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG vlissingen Tel: 0118-460116 Fax:0118-472404 E-mail: redwalch@pzc.nl Abvan der Sluis (chef) Nadia Berkelder Edith Ramakers Miriam van den Broek Ron Magnée centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl internet ïufl vvww.pzc.nl :d( E-mail: web@pzc nl Bezorgklachten: 08OÓ-O231231 °P maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur vergadering. „De omstandighe den waren toen heel anders. De huidige schepen zijn zeker tien keer zo groot." Andere partijen drongen aan op juridische toetsing van het ver drag. Daar heeft de Antwerpse havenwethouder Delwaide ook al mee gedreigd. „Laat hem maar komen", aldus Jumelet. „Ik denk dat ze in Antwerpen weieens aan het kortste eind kunnen trekken." Ook P. Koe man (CDA) zei ernstig te betwij felen of het verdrag nog rechts geldig is. Hij kreeg daarin bijval van de meeste andere partijen. A. van Stee (SGP) hoopt dat de gemeente enkele mazen in het verdrag ontdekt. „Dan staan we een stuk sterker tegenover Bel gië." Ook Bewoners Belangen Reimerswaal stelde dat een ver drag niet tot in het oneindige geldig blijft. Aan de andere kant zeiden veel raadsleden te beseffen dat de gemeente niet veel te zeggen heeft over de verdieping, die Reimerswaal volgens hen hele maal niets te bieden heeft, maar slechts een inbreuk is op de na tuur en de veiligheid. „We kun nen er weinig aan doen", beves tigde burgemeester A. Verbree. „Reimerswaal zal moeten toe kijken hoe de discussie zich op Rijksniveau afspeelt, maar we kunnen natuurlijk wel onze vi sie duidelijk maken. Om de dis cussie op scherp te zetten, mo gen we best eens een keihard standpunt innemen." Dat doet de raad. Dinsdag werd besloten om het Reimerswaalse standpunt weer te geven in een brief die wordt gestuurd naar de buurgemeenten, de provincie, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de gemeente Ant werpen en het Vlaamse parle ment. Reimerswaal zal zich per tinent uitspreken tegen een verdere verdieping. „Zo'n brief heeft absoluut zin", stelde J. Kramer (BBR). „Het kan toch niet zo zijn dat een stel arrogan te ministers over onze zorgen heen stappen?" De WD betwij felt dat. „Wij hebben helemaal niets te zeggen en zijn voor Den Haag niet meer dan een stukje wisselgeld", aldus M. van der Meijden. Jumelet toonde zich echter strijdbaar. „Wij moeten hier gewoon iets over te zeggen hebben. Het is nota bene ons grondgebied." De Bergweg wordt veel gebruikt als sluiproute tussen Vlissingen en Koudekerke. foto Ruben Oreel trum nog niet rond zijn. In maart van dit jaar werd de eer ste opzet daarvoor afgewezen, omdat er onvoldoende rekening was gehouden met de belangen van omwonenden. Verder vindt de partij het niet netjes dat de kapvergunning midden in de vakantie is gepubliceerd. Wethouder S. van 't Westeinde zegt dat het gebruikelijk is dat bouw- en kapvergunningen worden gecombineerd. In dit geval is dat door een 'foutje' niet gebeurd. Toch heeft dat geen di recte gevolgen. De kapvergun ning is verleend onder de voor waarde dat de bomen pas mogen worden gerooid als de bouwver gunning is verleend. :U/ - V; ,s.~: Jos Marijs en Jos Marijs uit Arnemuiden willen steigertje voor hun boot. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder ARNEMUIDEN - Jos Marijs en zijn neef Jos Marijs hebben samen een boot. Ze vinden het leuk om een stukje te varen door het oude Arnekanaal in Arnemuiden, dat vlak langs hun huizen loopt. Omdat ze graag een steiger willen heb ben om de boot te kunnen aan leggen, hebben ze een brief ge schreven. Maar de provincie vindt het niet goed. Hun boot, die naar de jongens zelf de Jos 1 en 2 is genoemd, ligt nu toch in het kanaal, aan een geïmproviseerde steiger. „Die heeft mijn vader ge maakt", zegt Jos 2. De steiger is gemaakt van een stel palen. Verderop liggen nog meer bootjes, die liggen ook aan zelfgemaakte steigertjes of ge woon vastgebonden aan een paal die in het water is gesla gen. Het kanaal wordt door veel kinderen uit Arnemuiden gebruikt om in te varen, vooral als het warm weer is. De boot is te zwaar om na het varen uit het water te tillen. „Die weegt bijna vierhonderd kilo", weet de broer van Jos 2. Ze willen hun kostbare bezit niet ergens anders leggen, omdat ze bang zijn dat hij dan gestolen wordt. De neefjes willen graag een lange steiger, waar alle bootjes van de kinderen aan kunnen liggen. „We kunnen nergens anders spelen", zegt Jos 2. Moeder Lia vult aan: „Ze had den eerst gevraagd om een trapveldje achter Molenzicht, maar dat is ook afgewezen. Verder worden ze overal weg gestuurd als ze willen spelen. Enhierhebjeerzichtop. Het is ook een plekje waar niemand last van ze heeft." Ze krijgen nooit klachten, zeggen de twee veertienjarigen. Alleen als ze met een andere boot, die heel snel is, door het kanaal scheu ren. „Dan hangen we er een soort luchtbed achter, zo'n ba naan. Dan gaan we wel vijftig kilometer per uur." Zo hard vaart hun eigen boot niet. Het is een oude sloep van Rijkswaterstaat. Samen met een van hun vaders hebben ze hem opgeknapt. Er zitten nog een paar pokken aan de onder kant, maar deze winter gaat de boot op de kant voor een grote opknapbeurt. Met de twee blonde jongens erop, is het net De Kameleon. Maar dan niet in Friesland, maar in Arne muiden. „Vorig jaar hebben we een bordje met 'rondvaart' op de dijk neergezet. In een paar dagen hebben we zestien euro verdiend." De jongens begrijpen niet waarom er geen steiger ge bouwd kan worden. „Bij het wijkondersteuningspunt von den ze het goed.De provincie, die eigenaar is van het kanaal, zegt dat ze zo weinig mogelijk obstakels op de oever wil heb ben. „We moeten vanaf het water bij de oever kunnen"al dus een ambtenaar. „Als er een steiger wordt gebouwd, moet de noodzaak daarvoor echt zijn aangetoond." Dat kinde ren het leuk vinden om te va ren, is geen goede reden, geeft hij toe. „Dat klinkt misschien hard, maar dat is inderdaad geen noodzaak." door Ali Pankow ZIERIKZEE - Inwoners van Schuddebeurs vrezen een verdere toename van de stank overlast door de varkenshouderij van M. Schepers aan de Lange Blokweg bij Zierik- zee. De boer heeft van de gemeente toestem ming gekregen voor een verandering van het systeem van mestafvoer. De kwestie diende gisteren voor de bezwaar- en be- roepsschriftencommissie van Schouwen- Duiveland. De bezwaarmakers wantrouwen, door er varing wijs geworden, elke bedrijfswijzi- ging bij de varkenshouderij. Drie bewo ners, E. van Haveren, G. Velders en F. Ritse- ma-Bruinsma, dienden gezamenlijk een be zwaarschrift in tegen de gemeentelijke ver gunning. Zij menen dat daar zowel proce dureel als inhoudelijke veel mis mee is. Volgens de milieu-ambtenaren M. de Waal en C. van Dalen gaat het maar om een kleine verandering bij de varkensmesterij, die geen invloed op de stankoverlast of overige milieuzaken zal hebben. Het spoelen van de mestgoten gebeurt nu met een aangezuurde vloeistof. Schepers wil overgaan op een spoelgotensysteem met dunne mest. Van Haveren verwijt de gemeente geen en kele onderbouwing te hebben voor de bewe ring dat deze verandering niet leidt tot gro tere nadelige gevolgen voor het milieu. Al leen het advies dat er met dunne mest mini maal tweemaal per dag gespoeld moet wor den, doet de bewoners vrezen dat de stank overlast wel degelijk toeneemt. Tenslotte wordt er nu met de aangezuurde vloeistof volstaan met één keer per dag spoelen. „Waarom gaat de gemeente in dit geval ook af op de gegevens die verstrekt moeten wor den door een ondernemer die in het verleden officiële vergunningen heeft genegeerd en illegale zaken via juridische handigheidjes alsnog gelegaliseerd heeft gekregen?", vraagt hij zich af. Van Haveren doelt daar mee op de werkelijke onvrede onder de be volking van Schuddebeurs ten aanzien van deze varkensmesterij. Die betreft het feit dat de gemeente een kleine tien jaar geleden vergunning heeft verleend voor de bouw van drie stallen met een zogeheten koeldek- systeem. In de praktijk realiseerde Schepers echter slechts één stal met dit deksysteem en volstond hij bij de andere twee stallen met de aanzienlijk goedkopere spoelgoten. Hij handelde daarmee in strijd met de bouw vergunning, maar uiteindelijk heeft de ge meente die situatie toch gelegaliseerd. De bewoners van Schuddebeurs namen daar geen genoegen mee en hebben nog steeds een beroepsprocedure lopen. Van Haveren vindt dat de gemeente geen wijzigingen moet toestaan tot dat de rechter onherroepelijk heeft beslist in deze zaak met de mogelijkheid dat er alsnog in de ove rige twee stallen ook koeldeksystemen ge realiseerd moeten worden. De bezwaarma-. kers vinden dat het beleid van het gemeen tebestuur er steeds op gericht is alle plannen van de varkensmesterij kosten wat kost te laten uitvoeren. Van Haveren wijst in dit verband vooral naar oud-wethouder L. van Gastel van de voormalige gemeente Zierik- zee, die tevens voormalige eigenaar en ge bruiker van de grond was. VLISSINGEN - Een onbekende automobilist heeft dinsdag avond zijn tank gevuld zonder te betalen. De automobilist tankte bij een benzinestation aan de Sloeweg in Vlissingen voor 11,48 euro aan benzine en reed vervolgens weg. YERSEKE - De eigenaar van restaurant de Kruik aan de Kaaistraat in Yerseke mag zijn terras voortaan niet meer open hebben na zeven uur 's avonds. Dat heeft de gemeente Rei merswaal bepaald. Als hij dat toch doet, krijgt hij per dag een boete van 750 euro met een maximum van 20.000. Uit akoes tisch onderzoek is gebleken dat de geluidsnormen na zeven uur met een paar decibel worden overschreden. Volgens een onderzoeksbureau zou een overkapping van het terras een uitkomst zijn, maar daar wil de gemeente nietaan. De top van zo'n kap zou op vier meter hoogte komen en dat laat het be stemmingsplan niet toe. TERNEUZEN - De Terneuzense gemeenteraad kan geen goed oordeel vellen over de gemeentebegroting voor volgend jaar, als niet bekend is welk grondbeleid burgemeester en wethou ders voor ogen staat. LPF-raadslid C. Freeke stelt dat in schriftelijke vragen aan het college van B en W. Die visie met betrekking tot het grondbeleid moet worden vastgelegd in een programa Grondexploitatie. Al in juli vroeg de LPF-frac- tie het college om een dergelijke notitie. Nu de gemeenteraad straks in een informele bijeenkomst de 'speerpunten pro grammabegroting 2004' gaat bespreken, constateert Freeke dat het programma Grondexploitatie opnieuw ontbreekt. Dat betekent dat het gronduitgiftebeleid niet besproken kan worden. Freeke concludeert dat het college het 'uitdrukkelijke ver zoek' van de raad om zoveel mogelijk informatie te geven en zoveel mogelijk voorstellen te doen niet volledig heeft uitge voerd. „De LPF-fractie betreurt dit." Verder vraagt De LPF zich af hoe B en W het nu ontbrekende hoofdstuk Grondex ploitatie straks in de uiteindelijke begroting vorm denken te geven. GRAAUW - Over de Achtereindstraat in Graauw mogen voortaan geen vrachtwagens meer rijden. B en W van de ge meente Hulst hebben dit besluit genomen om nieuwe proble men met het wegdek te voorkomen. „De Achtereindstraat is prachtig gerenoveerd. We willen voorkomen dat nieuwe ver zakkingen ontstaan. Daarom is het besluit genomen om vrachtverkeer voortaan uit deze straat te weren. Er zijn ge noeg andere wegen voor vrachtwagens om Graauw te verla ten", zegt wethouder E. de Deckere (verkeer). De Graauwenaren moesten lang wachten op de reconstructie van de Achtereindstraat. Het rioolstelsel was zo'n vijftig jaar oud en ook de bestrating was nodig aan vervanging toe. De boel was verzakt zodat de weg vol putten lag en de riolering mankementen begon te vertonen. Een paar maanden geleden is met de reconstructie begonnen. De Achtereindstraat heeft een nieuw wegdek gekregen. Daarnaast zijn de kruispunten aan de Rozenstraat en de Tulpstraat licht verhoogd aangelegd en gemarkeerd. Ook zijn meer er meer parkeerstroken geko men en zijn alle lantaarnpalen vernieuwd. De reconstructie was voor de bouwvak afgerond. Het opknappen van de Achtereindstraat plus de aanleg van de parkeervoorzieningen op de Graauwsedijk kostte in totaal 622.000 euro. voetpad en de weg stonden, ver wijderd moesten worden. Juist dat besluit leverde veel commotie op. Want toen de proef begon hoefden de contro leurs daar nog niet op te letten Ze zeiden er dus ook niets over tegen de ondernemers. Later moest dat wel. Verder was het project opgezet met het idee definitief af te reke nen met de reclame-uitingen die in de weg staan. Er zou eerst mondeling gewaarschuwd wor den. Daarna kreeg de onderne mer een boete. Als dat niet hielp volgde er een schriftelijke waarschuwing en uiteindelijk zou de gemeente de uitstalling zelf komen verwijderen. Maar het gemeentebestuur was geen voorstander van het uit schrijven van boetes. Het colle ge besloot daarom dat het bij een mondelinge waarschuwing moest blijven. In de evaluatie wordt geconcludeerd dat de ge meente in de volgende fase van het project, die inmiddels is be gonnen, daadkrachtiger moei optreden om haar geloofwaar digheid niet aan te tasten. „Uit eindelijk kunnen we natuurlijk niet blijven waarschuwen", staat in de evaluatie. Het project heeft wel veel losge maakt onder de bevolking en daarmee is al veel bereikt, stelt de gemeente vast. Mensen zijn gaan nadenken over obstakels op de stoepen. door Miriam van den Broek DOMBURG - Het project van de gemeente Veere waarbij kritisch is gekeken naar de wildgroei van terrassen en uitstallingen, is slecht voorbereid en wfcs on duidelijk voor allerlei betrok kenen. Dat concludeert dé ge meente zelf in een evaluatie. Gedurende drie weken in juli gingen controleurs van de ge meente met camera's en meet linten op pad om te zien of de reclameborden en terrassen volgens de regels waren ge plaatst. Veel uitstallingen blok keerden de stoepen waardoor mensen er niet goed door kon den. De ondernemers kregen dan een waarschuwing. „Achteraf bleek dat we niet klaar waren om met het project te beginnen", staat in de evalua tie. Het projectplan was niet tij dig klaar. Ook de informatie brieven voor de ondernemers moesten nog gemaakt worden toen het project al aan de gang was. Daardoor hadden veel on dernemers het gevoel dat ze werden overvallen. Binnen de gemeente was het niet voor iedereen duidelijk wat het eindresultaat van het pro ject moest zijn. Aanvankelijk zouden uitsluitend de hinderlij ke en verkeersgevaarlijke uit stallingen worden aangepakt. Toen het project al draaide, be sloot het college van B en W dat ook uitstallingen die bijvoor beeld op de strook tussen het STREEKACTIVITEITEN DOMBURG - Strand voor de Stenen To ko, 10.30 - 11.30 uur: Beachfitness; Zorgcentrum Simnia, 9.30 - 17.00 uur: Ringrijden; MELISKERKE - Ons Huis, 09.30 uur: Koersbal; MIDDELBURG - Artemis Koudekerkse- weg 133,13.30 -15.30 uur: Training voor vrouwen die te kampen hebben met he vige emoties; Trefpunt, Nassaulaan, 20.00-22.00 uur: Computerclub en wijkinternetpunt; VEERE - Stadhuistoren, 15.00-16.00 uur: Carillonbespeling door stadsbeiaardier Kees van Eersel; VLISSINGEN - Theo van Doesburgcen trum, 14.00uur: Ontmoetingsmiddag 50- plussers; De Oude Stad, 09.30 uur: Peutergym van 2,5 tot 4 jaar en 10.30 uur: Peutergym tot 2,5 jaar; In- en Uitloophuis, Van Goghlaan 241a, 9.30 -12.00 uur: Koffie contactochtend; Het Bolwerk, 13.00-13.45 uur en 14.00- 14.45 uur: Gymnastiek 50+; ZOUTELANDE - In de Catha- rinakerk in Zoutelande wordt vanavond een zomeravondcon cert gehouden met Jos Vogel op klavecimbel, sopraan Nel van den Broeke, Gilberto Caserio op hobo en Emily Robinson op cel lo. Het begint om 20.30 uur. GOES - SBS6-Shownieuws be steedt vandaag aandacht aan de Middelburgse zanger Danny Vera. Tijdens de uitzending worden beelden getoond van zijn recente optredens in Nash ville. Ook zijn voor het eersl beelden te zien van zijn nieuwe videoclip 'I was made for loving you'. Shownieuws is te zien van af 22.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13