PZC
Keimerswaal verzet
zich tegen verdieping
van Wester schelde
PZC
lv H*;
Jos en Jos krijgen geen eigen steiger
Schuddebeurs vreest stankoverlast
Bomenkap in Goese
Beukenstraat uitgesteld
Project tegen wildgroei
uitstallingen Veere was
niet goed voorbereid
13
Vlissingse fractie D66 bepleit afsluiting Bergweg voor gemotoriseerd verkeer
agenda
12
w
donderdag 28 augustus 2003
Onbehaaglijk
*L
Wisselgeld
§É§I -
Weggestuurd
Geen obstakels
Rechter
Tanken zonder te betalen
Yerseks terras moet vroeger dicht
LPFklaarheid over grondbeleid
Straat taboe voor vrachtwagens
Concert
Danny Vera in
Shownieuws
m
en li
Sluipweg gevaarlijk voor fietsers
HnorEdith Ramakers
VLISSINGEN - Fietsers lopen
gevaar door sluipverkeer tussen
Vlissingen en Koudekerke via
je Jacoba van Beierenweg en de
Bergweg- Dat zegt de Vlissingse
fractie van D66. Zij wil dat de
Bergweg wordt afgesloten voor
gemotoriseerd verkeer met uit
zondering van landbouwvoer
tuigen.
De gemeente Vlissingen en het
waterschap Zeeuwse Eilanden,
beheerder van de Bergweg,
zijn het met de politieke partij
eens dat er te veel auto 's gebruik
maken van de weg. ,,De Berg
weg is te smal en daardoor niet
geschikt voor intensief autover
keer, Maar we zullen de weg nu
aietmeer afsluiten voor auto's",
rt K. Slabbekoorn van
het waterschap. Volgens Slab
bekoorn is in de beginjaren ne
gentig al onderzoek gedaan
naar de mogelijkheid om de
eg af te sluiten. „Daar zit
een groothandel in de buurt, die
veel mensen trekt. Verder maakt
veel bestemmingsverkeer ge
bruik van de Bergweg. Sluiten
we die weg af, dan schaden we
het belang van velen.
Wethouder P. van der Maden
(verkeer) van de gemeente Vlis
singen voorspelt dat het niet
eenvoudig is om die weg ver
keersluw te maken, omdat de
politie 'niet de hele dag iemand
kan laten posten'. „We zitten
dan met een handhavingspro-
bleem."
Zowel Slabbekoorn als Van der
Maden kaart aan dat het pro
bleem waarschijnlijk verholpen
is zodra de S14/S15, de weg van
Vlissingen naar Koudekerke
wordt opgeleverd. „Dan is het
heel aantrekkelijk voor auto's
om die doorgaande weg te kie
zen", stelt Van der Maden. De
verwachting is dat de nieuwe
weg eind 2004 klaar is.
Van der Maden merkt op dat hij
zelf 'een onbehaaglijk gevoel
heeft als hij met de auto de Berg
weg inslaat'. „Die zou je niet
moeten gebruiken als automo
bilist, maar moeten gunnen aan
fietsers en hardlopersHet is een
landweg. Maar dan komen we
terecht bij het gedrag van de au
tomobilisten. Dat is niet altijd
even voorbeeldig. Ook verbods
borden met gouden randen wor
den niet gezien."
door Rolf Bosboom
GOES - De 22 bedreigde bomen
aan de Beukenstraat in Goes
worden voorlopig niet gekapt.
Er wordt in elk geval gewacht
tol er ook een bouwvergunning
is voor het woonzorgcentrum
op die plaats moet komen.
Ook dient een bezwaarschrift
ju, tegen de kapvergunning eerst te
entj worden afgehandeld,
gen
gstb De raadsfractie van D66 had
jelj opheldering geëist over de kap
vergunning die de gemeente on-
ehu langs voor de bomen heeft afge-
Hah geven. Volgens de fractie is dat
0 ti nogal voorbarig, aangezien de
plannen voor het woonzorgcen-
ido-
ruit
eid
reten
ofdfi door Rob Paardekam
ué
fel-
in-
HtUININGEN - De gemeente
Reimerswaal zal zich tot het ui-
edttferste verzetten tegen een ver
te verdieping van de Wester-
schelde. Een scherpe brief aan
verschillende overheden in Ne
derland en België is de eerste
grif Be meeste partijen uit de ge-
ale meenteraad willen echter ver-
nca dergaan. Vooral het feit dat Bel
gië steeds weer zwaait met een
vroej terdrag uit 1839, waarin een
vrije doorvaart naar Antwerpen
atles wordt gegarandeerd, stuit veel
raadsleden tegen de borst. „Het
onacceptabel dat ze blijven
verwijzen naar een verdrag dat
®eer dan anderhalve eeuw oud
zei A. Jumelet (Christen
unie) dinsdag tijdens de raads-
neta
aatd
jflj
wi
i
et
le 8
id
led
me:
ar a
'and
■ntfl
'M
at®
hè'
tik
igtit
redactie
walcheren
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG vlissingen
Tel: 0118-460116
Fax:0118-472404
E-mail: redwalch@pzc.nl
Abvan der Sluis (chef)
Nadia Berkelder
Edith Ramakers
Miriam van den Broek
Ron Magnée
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
internet
ïufl vvww.pzc.nl
:d( E-mail: web@pzc
nl
Bezorgklachten:
08OÓ-O231231
°P maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
vergadering. „De omstandighe
den waren toen heel anders. De
huidige schepen zijn zeker tien
keer zo groot."
Andere partijen drongen aan op
juridische toetsing van het ver
drag. Daar heeft de Antwerpse
havenwethouder Delwaide ook
al mee gedreigd. „Laat hem
maar komen", aldus Jumelet.
„Ik denk dat ze in Antwerpen
weieens aan het kortste eind
kunnen trekken." Ook P. Koe
man (CDA) zei ernstig te betwij
felen of het verdrag nog rechts
geldig is. Hij kreeg daarin bijval
van de meeste andere partijen.
A. van Stee (SGP) hoopt dat de
gemeente enkele mazen in het
verdrag ontdekt. „Dan staan we
een stuk sterker tegenover Bel
gië." Ook Bewoners Belangen
Reimerswaal stelde dat een ver
drag niet tot in het oneindige
geldig blijft.
Aan de andere kant zeiden veel
raadsleden te beseffen dat de
gemeente niet veel te zeggen
heeft over de verdieping, die
Reimerswaal volgens hen hele
maal niets te bieden heeft, maar
slechts een inbreuk is op de na
tuur en de veiligheid. „We kun
nen er weinig aan doen", beves
tigde burgemeester A. Verbree.
„Reimerswaal zal moeten toe
kijken hoe de discussie zich op
Rijksniveau afspeelt, maar we
kunnen natuurlijk wel onze vi
sie duidelijk maken. Om de dis
cussie op scherp te zetten, mo
gen we best eens een keihard
standpunt innemen."
Dat doet de raad. Dinsdag werd
besloten om het Reimerswaalse
standpunt weer te geven in een
brief die wordt gestuurd naar de
buurgemeenten, de provincie,
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat, de gemeente Ant
werpen en het Vlaamse parle
ment. Reimerswaal zal zich per
tinent uitspreken tegen een
verdere verdieping. „Zo'n brief
heeft absoluut zin", stelde J.
Kramer (BBR). „Het kan toch
niet zo zijn dat een stel arrogan
te ministers over onze zorgen
heen stappen?" De WD betwij
felt dat. „Wij hebben helemaal
niets te zeggen en zijn voor Den
Haag niet meer dan een stukje
wisselgeld", aldus M. van der
Meijden. Jumelet toonde zich
echter strijdbaar. „Wij moeten
hier gewoon iets over te zeggen
hebben. Het is nota bene ons
grondgebied."
De Bergweg wordt veel gebruikt als sluiproute tussen Vlissingen en Koudekerke.
foto Ruben Oreel
trum nog niet rond zijn. In
maart van dit jaar werd de eer
ste opzet daarvoor afgewezen,
omdat er onvoldoende rekening
was gehouden met de belangen
van omwonenden. Verder vindt
de partij het niet netjes dat de
kapvergunning midden in de
vakantie is gepubliceerd.
Wethouder S. van 't Westeinde
zegt dat het gebruikelijk is dat
bouw- en kapvergunningen
worden gecombineerd. In dit
geval is dat door een 'foutje' niet
gebeurd. Toch heeft dat geen di
recte gevolgen. De kapvergun
ning is verleend onder de voor
waarde dat de bomen pas mogen
worden gerooid als de bouwver
gunning is verleend.
:U/
- V;
,s.~:
Jos Marijs en Jos Marijs uit Arnemuiden willen steigertje voor hun boot.
foto Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
ARNEMUIDEN - Jos Marijs
en zijn neef Jos Marijs hebben
samen een boot. Ze vinden het
leuk om een stukje te varen
door het oude Arnekanaal in
Arnemuiden, dat vlak langs
hun huizen loopt. Omdat ze
graag een steiger willen heb
ben om de boot te kunnen aan
leggen, hebben ze een brief ge
schreven. Maar de provincie
vindt het niet goed.
Hun boot, die naar de jongens
zelf de Jos 1 en 2 is genoemd,
ligt nu toch in het kanaal, aan
een geïmproviseerde steiger.
„Die heeft mijn vader ge
maakt", zegt Jos 2. De steiger
is gemaakt van een stel palen.
Verderop liggen nog meer
bootjes, die liggen ook aan
zelfgemaakte steigertjes of ge
woon vastgebonden aan een
paal die in het water is gesla
gen. Het kanaal wordt door
veel kinderen uit Arnemuiden
gebruikt om in te varen, vooral
als het warm weer is. De boot is
te zwaar om na het varen uit
het water te tillen. „Die weegt
bijna vierhonderd kilo", weet
de broer van Jos 2. Ze willen
hun kostbare bezit niet ergens
anders leggen, omdat ze bang
zijn dat hij dan gestolen wordt.
De neefjes willen graag een
lange steiger, waar alle bootjes
van de kinderen aan kunnen
liggen. „We kunnen nergens
anders spelen", zegt Jos 2.
Moeder Lia vult aan: „Ze had
den eerst gevraagd om een
trapveldje achter Molenzicht,
maar dat is ook afgewezen.
Verder worden ze overal weg
gestuurd als ze willen spelen.
Enhierhebjeerzichtop. Het is
ook een plekje waar niemand
last van ze heeft." Ze krijgen
nooit klachten, zeggen de twee
veertienjarigen. Alleen als ze
met een andere boot, die heel
snel is, door het kanaal scheu
ren. „Dan hangen we er een
soort luchtbed achter, zo'n ba
naan. Dan gaan we wel vijftig
kilometer per uur."
Zo hard vaart hun eigen boot
niet. Het is een oude sloep van
Rijkswaterstaat. Samen met
een van hun vaders hebben ze
hem opgeknapt. Er zitten nog
een paar pokken aan de onder
kant, maar deze winter gaat de
boot op de kant voor een grote
opknapbeurt. Met de twee
blonde jongens erop, is het net
De Kameleon. Maar dan niet
in Friesland, maar in Arne
muiden. „Vorig jaar hebben
we een bordje met 'rondvaart'
op de dijk neergezet. In een
paar dagen hebben we zestien
euro verdiend."
De jongens begrijpen niet
waarom er geen steiger ge
bouwd kan worden. „Bij het
wijkondersteuningspunt von
den ze het goed.De provincie,
die eigenaar is van het kanaal,
zegt dat ze zo weinig mogelijk
obstakels op de oever wil heb
ben. „We moeten vanaf het
water bij de oever kunnen"al
dus een ambtenaar. „Als er een
steiger wordt gebouwd, moet
de noodzaak daarvoor echt
zijn aangetoond." Dat kinde
ren het leuk vinden om te va
ren, is geen goede reden, geeft
hij toe. „Dat klinkt misschien
hard, maar dat is inderdaad
geen noodzaak."
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Inwoners van Schuddebeurs
vrezen een verdere toename van de stank
overlast door de varkenshouderij van M.
Schepers aan de Lange Blokweg bij Zierik-
zee. De boer heeft van de gemeente toestem
ming gekregen voor een verandering van
het systeem van mestafvoer. De kwestie
diende gisteren voor de bezwaar- en be-
roepsschriftencommissie van Schouwen-
Duiveland.
De bezwaarmakers wantrouwen, door er
varing wijs geworden, elke bedrijfswijzi-
ging bij de varkenshouderij. Drie bewo
ners, E. van Haveren, G. Velders en F. Ritse-
ma-Bruinsma, dienden gezamenlijk een be
zwaarschrift in tegen de gemeentelijke ver
gunning. Zij menen dat daar zowel proce
dureel als inhoudelijke veel mis mee is.
Volgens de milieu-ambtenaren M. de Waal
en C. van Dalen gaat het maar om een kleine
verandering bij de varkensmesterij, die
geen invloed op de stankoverlast of overige
milieuzaken zal hebben. Het spoelen van de
mestgoten gebeurt nu met een aangezuurde
vloeistof. Schepers wil overgaan op een
spoelgotensysteem met dunne mest.
Van Haveren verwijt de gemeente geen en
kele onderbouwing te hebben voor de bewe
ring dat deze verandering niet leidt tot gro
tere nadelige gevolgen voor het milieu. Al
leen het advies dat er met dunne mest mini
maal tweemaal per dag gespoeld moet wor
den, doet de bewoners vrezen dat de stank
overlast wel degelijk toeneemt. Tenslotte
wordt er nu met de aangezuurde vloeistof
volstaan met één keer per dag spoelen.
„Waarom gaat de gemeente in dit geval ook
af op de gegevens die verstrekt moeten wor
den door een ondernemer die in het verleden
officiële vergunningen heeft genegeerd en
illegale zaken via juridische handigheidjes
alsnog gelegaliseerd heeft gekregen?",
vraagt hij zich af. Van Haveren doelt daar
mee op de werkelijke onvrede onder de be
volking van Schuddebeurs ten aanzien van
deze varkensmesterij. Die betreft het feit
dat de gemeente een kleine tien jaar geleden
vergunning heeft verleend voor de bouw
van drie stallen met een zogeheten koeldek-
systeem. In de praktijk realiseerde Schepers
echter slechts één stal met dit deksysteem en
volstond hij bij de andere twee stallen met
de aanzienlijk goedkopere spoelgoten. Hij
handelde daarmee in strijd met de bouw
vergunning, maar uiteindelijk heeft de ge
meente die situatie toch gelegaliseerd. De
bewoners van Schuddebeurs namen daar
geen genoegen mee en hebben nog steeds
een beroepsprocedure lopen.
Van Haveren vindt dat de gemeente geen
wijzigingen moet toestaan tot dat de rechter
onherroepelijk heeft beslist in deze zaak
met de mogelijkheid dat er alsnog in de ove
rige twee stallen ook koeldeksystemen ge
realiseerd moeten worden. De bezwaarma-.
kers vinden dat het beleid van het gemeen
tebestuur er steeds op gericht is alle plannen
van de varkensmesterij kosten wat kost te
laten uitvoeren. Van Haveren wijst in dit
verband vooral naar oud-wethouder L. van
Gastel van de voormalige gemeente Zierik-
zee, die tevens voormalige eigenaar en ge
bruiker van de grond was.
VLISSINGEN - Een onbekende automobilist heeft dinsdag
avond zijn tank gevuld zonder te betalen. De automobilist
tankte bij een benzinestation aan de Sloeweg in Vlissingen
voor 11,48 euro aan benzine en reed vervolgens weg.
YERSEKE - De eigenaar van restaurant de Kruik aan de
Kaaistraat in Yerseke mag zijn terras voortaan niet meer open
hebben na zeven uur 's avonds. Dat heeft de gemeente Rei
merswaal bepaald. Als hij dat toch doet, krijgt hij per dag een
boete van 750 euro met een maximum van 20.000. Uit akoes
tisch onderzoek is gebleken dat de geluidsnormen na zeven
uur met een paar decibel worden overschreden. Volgens een
onderzoeksbureau zou een overkapping van het terras een
uitkomst zijn, maar daar wil de gemeente nietaan. De top van
zo'n kap zou op vier meter hoogte komen en dat laat het be
stemmingsplan niet toe.
TERNEUZEN - De Terneuzense gemeenteraad kan geen goed
oordeel vellen over de gemeentebegroting voor volgend jaar,
als niet bekend is welk grondbeleid burgemeester en wethou
ders voor ogen staat. LPF-raadslid C. Freeke stelt dat in
schriftelijke vragen aan het college van B en W. Die visie met
betrekking tot het grondbeleid moet worden vastgelegd in
een programa Grondexploitatie. Al in juli vroeg de LPF-frac-
tie het college om een dergelijke notitie. Nu de gemeenteraad
straks in een informele bijeenkomst de 'speerpunten pro
grammabegroting 2004' gaat bespreken, constateert Freeke
dat het programma Grondexploitatie opnieuw ontbreekt.
Dat betekent dat het gronduitgiftebeleid niet besproken kan
worden.
Freeke concludeert dat het college het 'uitdrukkelijke ver
zoek' van de raad om zoveel mogelijk informatie te geven en
zoveel mogelijk voorstellen te doen niet volledig heeft uitge
voerd. „De LPF-fractie betreurt dit." Verder vraagt De LPF
zich af hoe B en W het nu ontbrekende hoofdstuk Grondex
ploitatie straks in de uiteindelijke begroting vorm denken te
geven.
GRAAUW - Over de Achtereindstraat in Graauw mogen
voortaan geen vrachtwagens meer rijden. B en W van de ge
meente Hulst hebben dit besluit genomen om nieuwe proble
men met het wegdek te voorkomen. „De Achtereindstraat is
prachtig gerenoveerd. We willen voorkomen dat nieuwe ver
zakkingen ontstaan. Daarom is het besluit genomen om
vrachtverkeer voortaan uit deze straat te weren. Er zijn ge
noeg andere wegen voor vrachtwagens om Graauw te verla
ten", zegt wethouder E. de Deckere (verkeer).
De Graauwenaren moesten lang wachten op de reconstructie
van de Achtereindstraat. Het rioolstelsel was zo'n vijftig jaar
oud en ook de bestrating was nodig aan vervanging toe. De
boel was verzakt zodat de weg vol putten lag en de riolering
mankementen begon te vertonen. Een paar maanden geleden
is met de reconstructie begonnen. De Achtereindstraat heeft
een nieuw wegdek gekregen. Daarnaast zijn de kruispunten
aan de Rozenstraat en de Tulpstraat licht verhoogd aangelegd
en gemarkeerd. Ook zijn meer er meer parkeerstroken geko
men en zijn alle lantaarnpalen vernieuwd. De reconstructie
was voor de bouwvak afgerond.
Het opknappen van de Achtereindstraat plus de aanleg van
de parkeervoorzieningen op de Graauwsedijk kostte in totaal
622.000 euro.
voetpad en de weg stonden, ver
wijderd moesten worden.
Juist dat besluit leverde veel
commotie op. Want toen de
proef begon hoefden de contro
leurs daar nog niet op te letten
Ze zeiden er dus ook niets over
tegen de ondernemers. Later
moest dat wel.
Verder was het project opgezet
met het idee definitief af te reke
nen met de reclame-uitingen die
in de weg staan. Er zou eerst
mondeling gewaarschuwd wor
den. Daarna kreeg de onderne
mer een boete. Als dat niet hielp
volgde er een schriftelijke
waarschuwing en uiteindelijk
zou de gemeente de uitstalling
zelf komen verwijderen.
Maar het gemeentebestuur was
geen voorstander van het uit
schrijven van boetes. Het colle
ge besloot daarom dat het bij
een mondelinge waarschuwing
moest blijven. In de evaluatie
wordt geconcludeerd dat de ge
meente in de volgende fase van
het project, die inmiddels is be
gonnen, daadkrachtiger moei
optreden om haar geloofwaar
digheid niet aan te tasten. „Uit
eindelijk kunnen we natuurlijk
niet blijven waarschuwen",
staat in de evaluatie.
Het project heeft wel veel losge
maakt onder de bevolking en
daarmee is al veel bereikt, stelt
de gemeente vast. Mensen zijn
gaan nadenken over obstakels
op de stoepen.
door Miriam van den Broek
DOMBURG - Het project van de
gemeente Veere waarbij kritisch
is gekeken naar de wildgroei
van terrassen en uitstallingen,
is slecht voorbereid en wfcs on
duidelijk voor allerlei betrok
kenen. Dat concludeert dé ge
meente zelf in een evaluatie.
Gedurende drie weken in juli
gingen controleurs van de ge
meente met camera's en meet
linten op pad om te zien of de
reclameborden en terrassen
volgens de regels waren ge
plaatst. Veel uitstallingen blok
keerden de stoepen waardoor
mensen er niet goed door kon
den. De ondernemers kregen
dan een waarschuwing.
„Achteraf bleek dat we niet
klaar waren om met het project
te beginnen", staat in de evalua
tie. Het projectplan was niet tij
dig klaar. Ook de informatie
brieven voor de ondernemers
moesten nog gemaakt worden
toen het project al aan de gang
was. Daardoor hadden veel on
dernemers het gevoel dat ze
werden overvallen.
Binnen de gemeente was het
niet voor iedereen duidelijk wat
het eindresultaat van het pro
ject moest zijn. Aanvankelijk
zouden uitsluitend de hinderlij
ke en verkeersgevaarlijke uit
stallingen worden aangepakt.
Toen het project al draaide, be
sloot het college van B en W dat
ook uitstallingen die bijvoor
beeld op de strook tussen het
STREEKACTIVITEITEN
DOMBURG - Strand voor de Stenen To
ko, 10.30 - 11.30 uur: Beachfitness;
Zorgcentrum Simnia, 9.30 - 17.00 uur:
Ringrijden;
MELISKERKE - Ons Huis, 09.30 uur:
Koersbal;
MIDDELBURG - Artemis Koudekerkse-
weg 133,13.30 -15.30 uur: Training voor
vrouwen die te kampen hebben met he
vige emoties;
Trefpunt, Nassaulaan, 20.00-22.00 uur:
Computerclub en wijkinternetpunt;
VEERE - Stadhuistoren, 15.00-16.00 uur:
Carillonbespeling door stadsbeiaardier
Kees van Eersel;
VLISSINGEN - Theo van Doesburgcen
trum, 14.00uur: Ontmoetingsmiddag 50-
plussers;
De Oude Stad, 09.30 uur: Peutergym van
2,5 tot 4 jaar en 10.30 uur: Peutergym tot
2,5 jaar;
In- en Uitloophuis, Van Goghlaan 241a,
9.30 -12.00 uur: Koffie contactochtend;
Het Bolwerk, 13.00-13.45 uur en 14.00-
14.45 uur: Gymnastiek 50+;
ZOUTELANDE - In de Catha-
rinakerk in Zoutelande wordt
vanavond een zomeravondcon
cert gehouden met Jos Vogel op
klavecimbel, sopraan Nel van
den Broeke, Gilberto Caserio op
hobo en Emily Robinson op cel
lo. Het begint om 20.30 uur.
GOES - SBS6-Shownieuws be
steedt vandaag aandacht aan de
Middelburgse zanger Danny
Vera. Tijdens de uitzending
worden beelden getoond van
zijn recente optredens in Nash
ville. Ook zijn voor het eersl
beelden te zien van zijn nieuwe
videoclip 'I was made for loving
you'. Shownieuws is te zien van
af 22.30 uur.