PZC Het syndroom van Piggelmee yn Jeugdfestival Today Everyday wil meer meiden trekken Dansevenement Goes begint klein Oud fort sterkt Stravinsky's sprookje V, 12 ELICHT Nazomerfestival lezers schrijven kunst donderdag 28 augustus 2003 T r* r- Het onzichtbare Diepgang Zwartepiet Workshops Rijzende ster Kameleon Informatiedag cursussen ZYU Hit Heit Iers: dere sche vers derl stap door A. J. Snel De organisatoren van het Zeeland Nazomer Festival lijden aan een variant van het Piggelmee-syndroom. De heer en mevrouw Piggelmee, dwergen uit het land der blonde dui nen, woonden niet in een huis, maar in een Keulse pot. Zij kregen talrijke na volgers die voorwerpen gingen benut ten voor en heel ander doel dan waar voor die waren gemaakt. Geheel in de geest van de Piggelmeetjes werd al heel lang geleden in brede lagen van de bevolking besloten het wagenwiel te gebruiken als lamp, de toiletpot als bloembak en de granaathuls als para- plubak. De Zeeland Nazomer Festi- vallers hebben bedacht dat je dat met plekken ook kunt doen. Akoestiek, belichtingsmogelijkheden, geluid, dat zijn zaken die er minder toe doen. Als je locatie maar goed zit. Het fenomeen heeft zich in het tempo ontwikkeld als waarin wonen aan het water populair is geworden. Schouw burgen en concertzalen voor de op richting waarvan kosten noch moeite zijn gespaard, worden gemeden als de sars. Wie een toneelstuk wil opvoeren, een monoloog wil zeggen of anders zins op kunstzinnige wijze iets wenst te verbeelden, die gaat op zoek naar een voetbalveld, een betonnen pijp, een eiland of een supermarkt. Bij raadpleging van het programma van het Zeeland Nazomer Festival wordt duidelijk dat de hang naar plekken waar je nou toch nooit voor stellingen of uitvoeringen zou ver wachten - hoe verzint een mens zoiets en hoe is het mogelijk dat ze erop ge komen zijn; het is me toch wat, de mensen weten tegenwoordig van gek kigheid niet meer wat ze moeten doen; de ezel speelt schalmei - ook dit jaar weer ten volle is uitgeleefd. Philokte- tes, een bewerking van een stuk van Sophocles, wordt gespeeld op het ei land de Haringvreter in het Veerse Meer, de monoloog Ik, Zeeuws Meisje zal worden gesproken op de zuivelaf- deling van een aantal Zeeuwse vesti gingen van Albert Heijn en het Vlaamse neusje van de zalm op het ge bied van popmuziek laat van zich ho ren op het Middelburgse Abdijplein. Wat ooit begonnen is als een aardig heidje ter afwisseling lijkt regel te zijn geworden. Bestaande, permanente podia blijven links liggen en er wor den tijdelijk nieuw opgetrokken. Wat nu is hiervan toch de bedoeling? De uitleg bestaat uit meerdere compo nenten. Het Nazomer Festival is voor al ook op touw gezet om toeristen in het naseizoen iets aardigs te bieden en toeristen vangt men in het wild. Voorts is er de gedachte dat kunst niet geïsoleerd moet worden van de alle daagse werkelijkheid, maar daarvan deel kan uitmaken. En het werkelijk heidsgehalte van een vertelling zou groter worden als zij wordt gebracht in een omgeving waar het verhaal zich logischerwijs zou kunnen afspelen. De kunst moet naar het volk toe. Dat is allemaal mooi bedacht, maar de nadelen van deze modieuze benade- ring zijn aanzienlijk. Wat al heel on plezierig is: de toeschouwers moeten vaak blokkades nemen om nabij de kunstuiting te raken. Een voorstelling in een nagebouwd schip op Neeltje Jans, dat lijkt aantrekkelijk, maar als de bezoeker hele einden moet lopen tussen brandende autowrakken die zonder zin of doel de biotoop van scholekster, rosse grutto, duindoorn en helm verramponeren, heeft hij zijn zakken al aardig vol voor de vertoning een aanvang neemt. Of je zult in een wankel bootje naar de Haringvreter moeten om daar waar te nemen hoe de Vogel- en Habitatrichtlijnen thea traal in de wind worden geslagen. Waarbij het werkelijkheidsgehalte van de ambiance - de Haringveter als .V J PIns j -4" Jk Een perfecte locatie om buiten te spelen in Middelburg. A-lP. ism mm m 4 foto Lex de Meester het onbewoonde eiland Lemnos - ge heel en al wordt tenietgedaan door de aanwezigheid van enkele honderden medemensen, onder wie veel Bra bantse toeristen. Heel naar is ook re gen of afgelasting van de beloofde voorstelling wegens naderend on weer. Ben je keurig op tijd op het Ab dijplein, dan blijken Japanse gelegen heidsmonniken niet te durven optre den omdat zij blikseminslag vrezen. Dat zijn allemaal zwarigheden die zich niet voordoen als het spel ge speeld zou worden in de gebouwen die ervoor bedoeld zijn. En waar mensen met inzet van zo veel talent en energie voorstellingen geven, dat de toe schouwer het onzichtbare tóch denkt te zien. Het is niet zo moeilijk op een akker in de buitenlucht een stuk te spelen en dan in de verte een echte mo tor te laten aankomen. Nee, in het the ater met een valhelm op het hoofd het toneel betreden en door middel van stil spel de bezoekers in de waan te brengen dat ze benzine ruiken, daar is vakmanschap voor nodig en dat wil len mensen alsmede toeristen graag zien. De locatiespelers nemen onnodige ri sico's. Weer of geen weer, zonnen, sterren en manen gaan in de schouw burg altijd naar believen op of onder. Dat is op een eiland in het Veerse Meer afwachten. Je weet maar nooit of er plotseling bewolking voor het gewen ste effect schuift. Onberekenbaar is ook de wind. Die waait in daarvoor geschikt gemaakte gebouwen wan neer de regisseur het wil. In de vrije natuur kunnen als gevolg van meteo rologische onregelmatigheden bij de Azoren van het ene op het andere mo ment de toch al moeilijk te volgen ac teurs totaal onverstaanbaar worden; hetgeen overigens lang niet altijd be zwaarlijk is. Zeker, er spreekt een zekere gedre venheid uit de voorkeur die aan de dag gelegd wordt voor locatievoorstellin gen. Maar er zitten te veel onaangena me kanten aan. Terug naar het theater dus. Als dat er tenminste al staat. Soms kan het er beter niet staan. De te krappe plek waar in Middelburg een nieuwe schouwburg moet verrijzen, zou in de huidige staat gelaten moeten worden om bij wijze van uitzondering fijn buiten te spelen. Een mooi stuk over de recente Amerikaanse inspan ningen in Bagdad zou er veel en dank baar publiek trekken. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verier nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietdatj redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Der* dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overqt. weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In het artikel Geef Antwerpse haven een kans (PZC 23-8) doet schepen Delwaide net alsof Ne derland de schuld is van de be perkte diepgang van de vaar geul in de Westerschelde en dat Nederland dus verplicht is tot de gewenste aanpassing. Onzin natuurlijk, want de overeen komst betreft de ongehinderde tolvrije doorvaart en niets over een verplichting om de vaargeul te verdiepen als de schepen die per gaan steken. De rivier heeft zelf zijn beddingdiepte bepaald in het grijze verleden en die kan niet ongestraft gewijzigd wor den. Baggert men de geul bij Bath bijvoorbeeld twee meter uit, dan is de kans groot dat bin nen enkele jaren de oever daar instort en een nieuwe verbin ding met de Oosterschelde ont staat. Op andere stukken zullen de nieuwe wallen ook na gerui me tijd instorten en resteert een vaarwater dat ondieper is dan voorheen. De tegenwoordige bodem van de geul is bovendien broedgebied en mag dus volgens de natuurrichtlijnen niet aan getast worden. Ruimen van wrakken, verder lijkt mij de Ne derlandse medewerking niet te kunnen gaan. In goede samen werking met Vlissingen, aan het aantal richtingborden bij Ant werpen te zien is de reus doodsbang voor Klein Duimpje, behoeft er slechts weinig la- dingverlies op te treden. N. A. Blomme Ruys de Beerenbrouckstraat 32 Vlissingen De PZC (23-8) schrijft over 'het aanhoudende bloedige optre den van de Israëliërs in de bezet te gebieden'. Israël wordt hier weer in de beklaagdenbank ge zet, terwijl de PZC op 13-8 nog over twee zelfmoordaanslagen van Harnas schreef. Zolang de Israël-is-weg-kaart in het ge ding is zijn de Arabieren door- door Marjolein Verbruqqen GOES - Het festival Tbday Everyday brengt donderdag 4 tot en met zondag 6 september allerlei subculturen samen op de Grote Markt in Goes. Het muzikale aanbod varieert van hiphop tot rock en van blues tot punk. Verder zijn er doorlopend workshops, zoals graffiti, breakdance, skating en make up. „Dit evenement moet toeganke lijk zijn voor iedereen," vindt Hubert Krier van organiserend kunstenaarsplatform Trechter 5 uit Goes. „We mikken op jon geren tussen 19 en 25 jaar, maar de muzieksoorten zijn voor alle leeftijden." De eerste dag staat vooral in het teken van hiphop. De groep Jef Wareef komt speciaal voor dit evenement vanuit Senegal overgevlogen naar Nederland. Dit is hun tweede optreden in ons land. Codewoord uit Gro ningen scratcht niet alleen bij hun Nederlandstalige hiphop maar gebruikt ook instrumen ten. Ook 111 Productionz is die middag van de partij. Rock en blues zijn yooral te ho ren op de tweede dag, met namen als Flavour, Odette Sor- ber en Coldpop Culture. Die avond eindigt met de trance en house van dj's Figo en Mefisto. „Zodat iedereen nog even lek ker uit zijn dak kan gaan", ver telt Krier. Zaterdag is het de beurt aan ska en punk met onder meer de band Tapharheejl. De laatste dag ko men zo veel mogelijk soorten muziek weer terug. Ook stijlen als rhythm 'n' blues, disco en zelfs een taptoeband zijn dan vertegenwoordigd „We mixen de optredens van be kende acts met die van begin nende artiesten uit de regio. De overgangen van de ene muziek soort naar de andere zijn op zich al een vorm van kunst", vindt Krier. door Marjolein Verbruggen GOES - Goes heeft vanaf morgen een eigen dansfesti- val. Voor Goes Summer Dance komen dj's uit Neder land en België naar de Grote Markt. Het dansfestijn begint bui ten. Op het podium voor de samenwerkende cafés Lam- bik, Nationaal en Pubbles draaien de dj's vrijdagavond vanaf half acht. „De bedoe ling is om dit evenement laagdrempelig te houden", zegt organisator dj Reza Ge leedst. „Nergens staan hek ken en we vragen geen entree. Ik wil iedereen de mo gelijkheid geven om kennis te maken met het fenomeen dansfestival. Bij Mystery- land moest ik dit weekeinde 53 euro betalen." De dj's die draaien zijn Stan ton uit Rotterdam, Philip uit België, Sun uit Goes en Mar cel Woods uit Brabant. Woods is een rijzende ster, volgens Reza. De muziekstij len die gedraaid zullen wor den, zijn vooral club, trance en hardstyle. Na midder nacht verplaatst het feest van buiten naar binnen in de drie cafés. Wie er dan nog geen genoeg van heeft, kan na twee uur doorgaan in dis cotheek El Toro. Daar draait Reza verder. Goes is erg geschikt voor zo'n evenement, vindt hij. „De Grote Markt is een prachtige locatie en de horeca is er ini tiatiefrijk. De drie cafébazen hadden direct interesse voor dit idee." Samenwerking is voor Reza een sleutelwoord bij het tot stand komen van een festival. „Ook de Dance Tour Goes, die ik in novem ber weer organiseer, valt of staat met het samenwerken met de horecagelegenhe den." Kleinschaligheid is zijn andere trefwoord. „In Zeeland past een grote opzet als in de Randstad niet. Bo vendien begin ik graag klein om later te kunnen uitbou wen." Hij hoopt volgend jaar bij Goes Summer Dance meer horecazaken en meer dj's te betrekken. De dansevenementen in Mid delburg en Vlissingen ziet Reza niet als concurrentie. „Hoe meer we deze steden en Goes op de kaart zetten, hoe beter. Ik verwacht ook wel Walcherse bezoekers. Verder komen er natuurlijk jongelui die op vrijdagavond altijd al naar de cafés gaan." „Vorig jaar was het festival zo ruw dat er weinig vrouwen in het publiek waren. Nu willen we meer toegankelijk zijn voor meiden. Daarom hebben we een groep ingesteld die onder de naam Meidenpit zorgt voor een vrouwelijke aankleding van het festival. Dan kun je denken aan dingen als versiering met bloe men en doeken. Ook de lounge, waar iedereen even rustig kan zitten, is daarvan een onder deel." De groep zorgt ook voor wat workshops en een mode show. Bezoekers mogen in workshops met de aanwezige artiesten en instrumenten hun eigen cd maken. Wie wil, kan ook naar huis gaan met een zelf gemaakte animatiefilm. Om de kunsten en toeren van het ska ten en biken te laten zien, komt er een miniramp op de markt. Allerlei subculturen die voor komen in de regio helpen mee om dit evenement op touw te zetten. Trechter 5 geeft hen de gelegenheid samen te komen en te uiten wat er bij hen leeft. Krier is woonwagenbewoner. „Ik doe dit samen met onder meer punkers, boeren, allochto nen, breakdancers en hard rockers." Het festival is ontstaan uit een graffitiproject twee jaar gele den. „Jongeren staan vaak stie kem in tunneltjes te spuiten met verf. Wij willen ze van de straat halen." Vorig jaar is hieruit To day Everyday gegroeid. „Die naam betekent dat je elke dag opnieuw een kans hebt om iets van je leven te maken. Je kunt veranderen als een kameleon", legt Krier uit. „Daarom hebben we dat dier gekozen als logo van ons festival." De gekozen locatie - het oude fort, met daarin de soldatenkwartieren - voegt wel degelijk iets toe aan het verhaal over de soldaat en zijn vi ool. foto Lex de Meester FORT ELLEWOUTSDIJK Nazomerfestival 'L'histoire du soldat', van Stravins ky, met Els Dottermans, Genio de Groot, Erik Whien en Didy Heus (dans). Kostuums van Bernadette Corstens. Muziek uitgevoerd door het Donskoy Ensemble o.l.v. Jussi Jaaninen. Regie van Lidwien Root haan. door Willem Nijssen Een operaklassieker, dat is niet bepaald mijn genre. Maar L'histoire du soldat is - on danks alle PR in die termen - he lemaal geen operaklassieker. Er is muziek, er is een 'libretto', maar dat maakt nog geen opera. En klassiek zal L'histoire du sol dat wel zijn, maar dan vooral omdat het een grensverleggend stuk is, dat indertijd als 'contro versieel' ervaren werd. De mu ziek (van Stravinsky) is een mengeling van stijlen - klassiek, ragtime, jazz en 'balkan' - en dat was in diens dagen op zijn minst uitdagend. En wat heerlijk is het, om anno 2003 te kunnen er varen dat die muziek nog altijd wel 'uitdagend' is, maar zeker niet meer controversieel. De tekst van L'histoire du soldat is gebaseerd op een oud Rus sisch sprookje, waarin een sol daat zijn viool (een symbool voor zijn ziel) aan de duivel ver koopt. Hij slaagt erin om die vi ool (dat wil zeggen: zijn meest wezenlijke kern) terug te ver overen, maar ontsnappen aan de duivel blijkt desondanks toch niet mogelijk. Stravinsky schreef zijn 'opera' aan het eind van de Eerste Wereldoorlog, toen hijzelf berooid op de vlucht was uit revolterend Rusland. Maar dit stuk drukt meer uit dan een persoonlijke ontgoo cheling, het drukt uit hoeveel er in die dagen te wanhopen was voor iedereen. L'histoire du soldat is geschre ven voor een beperkt ensemble en voor slechts drie acteurs: de soldaat, de duivel en een vertel ler (we vergeten even de danse res, daarover later meer). En van die drie speelt de verteller (zeer mooi bewogen en afstan delijk tegelijkertijd, gedaan door Els Dottermans) een be langrijke rol. L'histoire du sol dat is dus sterk vertellend, en het bevredigende aan de muziek is - en meer ga ik er hier niet over zeggen - dat hij dat vertellende zo prachtig weergeeft. Herken bare lijnen, heldere ritmes, stu wing en ontspanning zoals een goed verteller zijn verhaal brengt. Schijnbaar eenvoudig, en tegelijkertijd altijd aanwezig de notie, het beseffen zelfs, van complexiteit. Want zo zit het le ven - en ook dit zinnebeeld er van, dat sprookje - in elkaar. Vertellen, ja, dat is veel meer mijn terrein. Het woord (en voor zo meteen: het beeld)dat maakt theater. Een goed verteller weet dat er weinig te zeggen is. Er is eigenlijk maar één thema: de liefde. Als een roos tussen het onkruid. Nooit zomaar te pluk ken, altijd omzichtig te nade ren. Na afloop ving ik het woord 'langdradig' op, maar dat is ab soluut niet terecht. Het verhaal neemt zijn tijd, omdat het moei lijk is om eenvoudige zaken ook simpel te zeggen. 'Verkoop nooit je ziel', neemt niemand voet stoots aan voor waar. Heel mis schien zal een enkeling het wil len geloven na deze voorstel ling. De rest is cultuur-blabla. En het kan. Het verhaal wordt heerlijk rustig verteld. Lange pauzes, waar de muziek natuur lijk aan bijdraagt. Genio de Groot is een prachtige duivel, in het wit (hulde aan de vormge ver). Zijn spel geeft sjeu aan het verhaal, dat van soldaat Erik Whien treft minder diep. Het oeroude massieve fort biedt ruimte voor een groot speelvlak. Is kaal. Doods ook. Maar her bergt achter zijn zwaarmoedige uiterlijk andere domeinen, vol licht en kleur en symboliek. Dat blijkt wanneer de deuren van de in de verdedigingswallen ge borgen soldatenverblijven openzwenken. Als verborgen hoeken in de ziel. Zo ook de be vrijding van de prinses, met donderende klap valt een 'meta len' schild omlaag. En zij danst. Meer doet de vreugde niet, die heeft verder niets te zeggen. Mooie beelden. Moet dat per se in een oud, bijna onvindbaar fort, in de open lucht? Het moet niet. Maar het voegt wel een dimensie toe. Ruimte, al genoemd. Meer drie- dimensionaliteit dan een thea ter kan bieden. Een ander besef van verhoudingen. Minder ge voel van 'alles onder controle'. Perfect om de o zo veelzeggende eenvoud van een sprookje écht te laten binnenkomen. 'L'histoire du soldat' is nog te zien van 28 t/m 30 augustus en van 2 t/m 6' september in Fort Ellewoutsdijk. gegaan met geweld, maar staat niet in de krant. Overt dagelijkse beschietingen vt Kiriat Shmone heb ik nog rj?; gelezen. Het is verbijsterend^ de Israëliërs zich steeds opblazen en niet eens het oogon oog, tand om tand toepassen^ krijgen toch altijd de zwartepj toegespeeld, dus wat maakt uit. De PA heeft vanaf juni no; geen enkele moeite gedaan or de terreur te stoppen. Ze hebkg steeds andere smoesjes. Eriseet Arabisch gezegde: „Na efe vijfde zin volgt een leuge Arabieren zijn daar goed vooral wanneer de vijand sterk voor je is, pleegt menn raad en liegt men om de vijai te overwinnen. Daarom zij Arabische 'garanties' voorlsrj. el niet meer waard dan hetpj. pier waarop het geschrei staat. Arafat en consorten jol ten de hulpgelden van EU, ms besteden het geld niet aan onderdanen. De EU is metdet 'hulp' een bende 'Pontius Pi tussen'. Arafats vrouw en dor. ter hebben een luxueus levend in Parijs. De kinderen vanè leiders studeren allemaal in)j buitenland en ze sturen hunej. gen kinderen niet de dood inij wandelende bom. Democrat! bestaat niet in het denken® de Islam. Moslims vinden ot Westerlingen een naïef volk. J.C.C. Soi» Westerzichtil Vlissinp MIDDELBURG - De Zee» Volksuniversiteit (ZVU) hoii op zaterdag 6 september eenit formatiedag over het meai cursusjaar. Er zijn docente aanwezig om uitleg te gen over de cursussen. Belangstel lenden kunnen zich ter plekl fh inschrijven. De bijeenkomst wordt gehot- N den in de Drukkerij op deMaik 8ev' in Middelburg van 12.' 15.00 uur. plai Ozark Henry is het pseudo niem van Piet Goddaeruit Kortrijk. De naam is afgeleid van de Amerikaanse bergketn Ozark Mountains en de hoofl too guur Henry uit de roman Junh van William Burroughs. Wel licht heeft Goddaer, die van avond met zijn band optreedt) het Abdijplein in Middelburg, een artiestennaam gekozenoi verwarring te voorkomen mei zijn vader, klassiek componist Norbert Goddaer. I De nee verc vrije won raac is 0) verv nee Zijn vader heeft een belangrij rol gespeeld in zijn muzikale vorming. Hij bracht hem inca der; tact met klassieke muziek en jazz, maar liet hem ook alvffl luisteren naar Frank Zappa, Carlos Santana en The Beatles Aanvankelijk leek dat niette leiden tot een muzikale carriè Goddaer junior studeerde eet tijdje filologie en criminologie leerde meubels maken en ging kunstschilderen. Alsof hij alia Uni< wilde, behalve muziek maken Terwijl hij in zijn vrije tijdde ene na de andere cassette met» gen muziek vulde. Niet voor niets gaf hij zijn debuutplaat! titel I'm seeking something A has already found me. „Tend ik me afvroeg 'Wat moet ik doen?', had ik helemaal niet door dat ik eigenlijk allangifi aan het doen was", tekendeüi mo op uit zijn mond." Met de cd Birthmarks vond Ozark Henry twee jaar geledfl zijn stijl, nadat hij eerdermei barokke experimenten naare- gen zeggen 'het mysterie vaai muziek' had proberen te ontrs felen. Hij wilde zichzelf bewij zen aan zijn vader. Nu is dat® meer nodig. „Alles klopt, hè' merkte de oude componist op het horen van Birthmarks. „Mijn vader heeft me getraitf om te horen wat Zappa van Stravinsky gepikt had, en In* elk muziekstuk is opgebou® rond een thema, en met welte trucje je daar eindeloos opk® variëren." Zijn muziek is wel omschrerë als Vlaamse soul, een adeq:> omschrijving omdat zowelde groove als de kennelijk Belgi sche eigenzinnigheid daar:: zijn gevangen. Maar wel sc® de breedst mogelijke beteken omdat Ozark Henry zijn m® heel onnadrukkelijk heeft d^ spekt met dance- en reggae-'- vloeden. Alle citaten zijn afkomstig uitk mo. Concert Ozark Henry van avond, Abdijplein Middelburg 21.30 uur. pagina 17: evenementenag'"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12