Vier ton coke loon
van dagen zoeken
Damen Shipyards
wekt toorn directeur
Vd Giessen-de Noord
otnmissaris van de koningin heeft wel kritiek op laat inleveren plan
reek in
pen veld
outelande
15
0800 - 0231 231 (GRATIS)
woensdag 27 augustus 2003
ndbouwers
••-^en elkaar in
haren langs
laamse kust
Gedrag
Motorpech
Bewaking
Tonnen staal gestolen
Lanciaclub jubileert in Zeeland
Medicijnen gestolen
Boete voor mishandelen vriendin
Voorwaardelijke straf Vlissinger
ROM is niet nodig
Eerste rechten
Fregatten
Rampenplan tunnel goedgekeurd
«rWout Bareman
jtNEUZEN - Commissaris
de koningin W. van Gelder
il akkoord met de inhoud van
Rampenbestrijdingsplan
Je Westerscheldetunnel.
heeft wel opdracht gegeven
gespecialiseerd bureau het
onderdelen te laten bijstel-
maar met de hoofdlijnen
bet plan heeft hij geen moei-
pq
au-
be- i.
tiig
'Of
.ur-
sen it
fa
)ul-
iteri
ibu
en-
schrijft Van Gelder in een
jefaan de burgemeesters van
tunnelgemeenten' Terneu-
en Borsele en aan de hulp
eten. De commissaris geeft
burgemeesters wel een veeg
de pan. Ze hadden het plan
ihagenpreek is een preek in
;open veld. Deze preken wer-
iten tijde van de vervolging
protestanten in de eerste
Ivan de hervorming gehou-
De preken vonden vaak
atsin de buurt van een boer-
hagenpreken die de Zuidelij-
Land- en Tuinbouworgani-
jenu vijf jaar op Walcheren
pj at, is een openluchtpredi-
,ze]. gwaar jong en oud welkom
ui waar mensen met elkaar
itji igedachte kunnen wisselen,
hagenpreek wordt zondag
1100 uur gehouden op mini-
stojlprng d'Ouwe Ploeg aan de
idewijnskerke 74. De preek
idtgeleid door Theo van Tey-
(enuit Goes. Het gospelkoor
ind of Hope uit Oost-Sou-
jd- {zorgt voor de muzikale be
ading. Bij slecht weer gaat
hagenpreek gewoon door,
ar dan in een schuur bij de
iicamping.
ifWout Bareman
EBRUGGE - Eerst waren er
idalen die de tent met
culpturen in Zeebrugge
oielden, toen zwichtte het
tal bijna onder een meeu-
iplaag en nu vliegen de orga-
itoren van het schulpturen-
ijn in Zeebrugge en het
urige Blankenberge elkaar
(baren. De man met de oud-
Khten, Francis Vandendor-
anhet jaarlijkse evenement
ieebrugge, vindt dat er geen
lis is voor twee festivals, zo
it bij elkaar en nagenoeg op
'elfde tijdstip.
til overleg met de 'collega's'
fdeconcurrentiestrijd, die is
irand en er zelfs toe leidde
over en weer regelmatig
tingaanwijzers werden ver-
'tst of gestolen.
dendorpe wijst met de be
ëdigende vinger naar Blan-
Ifage, dat 'in de fout' ging
'twee jaar geleden ook met
groot zandscultuurfestival
Kt strand uit te pakken. De
«kers worden door de be-
seijzering op het verkeerde
'gezet, maar de provincie
'•Vlaanderen kan tegen de
fang van die borden niets
'omdat ze op privégrond
«i.
'pen Hilde Decleer van
voelt mee met de Zee-
pe organisator, die al jaren
^lijkbare festivals opzet en
nu toe iedere zomer hon-
'duizenden bezoekers mee
>ntract
do concurrentie van Blan-
wge moest de stad Brugge
'ontract voor Zeebrugge
Wen. Ze spreekt van een
"igename situatie, die al-
kan worden opgelost door
'overleg met Blankenberge.
de burgemeester van die
■od. Ludo Monset, voelt
voor de inzet van zo'n ge-
afwisselend een festival
in Blankenberge en
'fagge. Vandendorpe ziet
'ookomst van de festivals
win. „Door die twee festi-
zo dicht bij elkaar, heeft
tenement aan kracht ver-
r' meent hij.
fad jaar verwacht hij bo-
fan enorme concurrentie
een groot sculpturenfesti-
Antwerpen. De festivals
sust zijn nog anderhalve
de bezichtigen.
eerder ter toetsing moeten voor
leggen aan de provincie. On
danks herhaaldelijk aandrin
gen van 'Middelburg' om het
plan uiterlijk oktober 2002 in te
leveren, gebeurde dat pas op 27
februari van dit jaar. Van Gel
der: ,,En toen was ik helaas niet
meer in de gelegenheid dit plan
vóór de openingsdatum van de
tunnel op 15 maart 2003 te toet
sen." Een conceptplan kreeg
Van Gelder al helemaal niet,
zodat ook vooroverleg noodge
dwongen uitbleef. De commis
saris: ,,Ik verzoek u bij toekom
stige planvorming hiermee
rekening te houden."
Van Gelder noemt het bestrij-
dingsplan een draaiboek met
concrete bestrijdingsmaatrege
len, waarbij de coördinatie tus
sen de verschillende hulpverle
ningsdiensten voorop staat. Het
plan maakt deel uit van een om
vangrijker veiligheidspakket.
Bij de bouw van de tunnel is aan
die veiligheid al veel aandacht
besteed. Maar van primair be
lang is het gedrag van de gebrui
kers zelf, in de eerste plaats om
ongevallen te voorkomen, maar
ook om bij eventuele calamitei
ten de aanwijzingen van de
hulpverleners te volgen. De
commissaris: De zelfredzaam
heid van de tunnelgebruikers is
bij bepaalde calamiteiten van
cruciaal belang. Goede voor
lichting richting de gebruikers
is in mijn ogen dan ook van grote
importantie." Bij de toetsing
van het rampenplan voor de
tunnel heeft Van Gelder zich la
ten adviseren door het gespecia
liseerde bureau Det Norske
Veritas (DNV) en dat advies
voorgelegd aan een ambtelijke
projectgroep. Op basis daarvan
kreeg DNV opdracht wat klei
nere zaken aan te passen.
Wat betreft de financiering van
de hulpdiensten in de tunnel (en
dan vooral van een geprofessio
naliseerd brandweerkorps)
wacht Van Gelder de lopende
studie en het overleg tussen de
gemeenten en het Rijk af. Vorige
week brak burgemeester J. Lo-
nink van Terneuzen een lans
voor een beroepsbrandweer
korps dat bij calamiteiten zowel
op als onder de Westerschelde
kan worden ingezet. De burge
meesters van Terneuzen en Bor
sele waren gisteren niet bereik
baar voor commentaar op de
uitbrander van Van Gelder.
hd tTELANDE - Voor het vijf-
achtereenvolgende jaar
iidtzondag in Zoutelande een
renpreek gehouden.
Drugsschip Otton aan de kade in Vlissingen.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Met pers-
luchtapparatuur liet een doua
ne-medewerker zich in de
brandstoftank van de zeesle
per Otton zakken. Liters gas-
olie waren net overgebracht in
een bunkerboot, die er vlak te
genaan was gelegd. Het stonk
er en het was glad en donker in
de buik van het schip. De me
dewerker pakte nog een keer
de bouwtekening en vergeleek
die met de werkelijkheid. Hij
kwam tot de conclusie dat er
iets niet klopte. Het was de hint
die uiteindelijk leidde naar de
vondst van 4050 kilo cocaïne in
de Otton, die vorige week
maandag met motorpech was
gestrand in de Binnenhaven
van Vlissingen.
Eerder meldde het Openbaar
Ministerie dat er 4005 kilo was
aangetroffen in de zeesleper.
Maar de douane corrigeerde
dat gisteren tot 4050 kilo pure
cocaïne. Daarmee is het de
grootste drugsvangst ooit in
Nederland. Het was een hels
karwei om de drugs te vinden.
De douane heeft na 950 'man
uren' de 135 pakketten van 30
kilo gevonden.
,,Het schip is niet groot, maar
heeft veel verborgen plekken",
verklaart de leider van de
zoekploeg van de Douane-
Zuid. „We mogen uit vooral
veiligheidsoverwegingen niet
met onze naam in de publici
teit treden", merkt de douanier
op.
De douane is wel trots op de ge
slaagde zoekactie. „Mijn colle
ga telde een spant minder dan
vermeld stond op de bouwte
kening. We hebben hem nog
even gedold: Je bent bevangen
door de stank. Maar vanaf dat
moment konden we doelge
richt bikken en snijden en heb
ben de bufferruimte tussen het
waterreservoir en de gasolie-
tanks blootgelegd. Uiteinde
lijk vonden we de pakketten
cocaïne, die als een soort plak
cake in de buik zat", stelt hij
„We hebben in 1997 in de Fogo
Isle 1236 kilo cocaïne gevon
den. Dit is de tweede klapper
voor ons."
Door een toevalligheid is de
grote zoekactie naar de drugs
begonnen. Eerst kreeg het
schip, dat bestemming Ant
werpen had, motorpech ter
hoogte van Vlissingen. De Ot
ton was al enkele weken on
derweg van Venezuela naar
Antwerpen. Een gewoon schip
zou de reis in een week kunnen
Een deel van de 135 pakken van 30 kilo cocaïne die in het schip zijn gevonden, foto Politie Zeeland
Via dit luik kwam de douane bij de drugs.
volbrengen. Maar de Otton
maakt geen al te solide indruk
en heeft duidelijk moeite ge
had om de andere kant te be
reiken.
Weer min of meer bij toeval
ging de douane aan boord bij
de Otton. Het was een routine-
onderzoek. „Maar tijdens dat
onderzoek berichtte de Natio
nale Recherche dat zij het ver
moeden had dat er verdovende
middelen aan boord waren",
legt Luuk Boogert, persofficier
van justitie uit. Het protocol
'controle' werd veranderd in
'opsporen'. Het Hare-team
(Hit and run cargo-team) werd
actief. Daarin zijn de regiopo
litie Zeeland, de Koninklijke
Marechaussee, de Fiod, doua
ne en de waterpolitie vertegen
woordigd. „De tien beman
ningsleden uit Colombia,
foto Lex de Meester
Ecuador en Panama werden
verhoord. In verhoorkoppels
hebben we ze aan de tand ge
voeld", legt J. Schouwenaar,
tactisch teamleider van het
Harc-team uit. „De beman
ning was in het begin rustig.
Nu ik terugkijk, kan ik zeggen
dat ik de spanning onder hen
heb zien oplopen. Ze kregen in
de gaten dat er goed gezocht
werd."
,_u ,Ar
ÉfKfeifc' fari V - .dPal
foto Lex de Meester
De Vlissingse zoekactie werd
bekendgemaakt bij een natio
naal meldpunt. De politie Fle
voland merkte die melding op
en schoof aan bij het onder
zoek. „Flevoland zag een link
met een eigen onderzoek naar
handel in drugs", zegt de pers
officier. De Flevolandse politie
was een criminele organisatie
op het spoor, die zich met de in
voer van harddrugs bezig
houdt. Kortom: Flevoland had
de afnemers van de harddrugs
op het oog en in Vlissingen was
een verdachte lading ontdekt.
Die twee zaken werden met el
kaar in verband gebracht.
Boogert: „Die gevolgtrekking
heeft het afgelopen weekeinde
nog eens de aanhouding van
vijf mensen opgeleverd. Er zijn
invallen in Amsterdam, Erme-
lo en Almere gedaan. Vier heb
ben de Colombiaanse en een de
Nederlandse nationaliteit."
In Vlissingen werd intussen
driftig verder gezocht. Na drie
dagen, dag en nacht zoeken
kreeg Schouwenaar een tele
foontje van de douane dat er
cocaïne was ontdekt. Over de
hoeveelheid was toen nog niets
bekend. „Alleen dat het cocaï
ne was en dat er nog heel veel
weggebikt moest worden om
bij de pakketten te komen."
De bewaking moest worden
vergroot, want 'voorzichtig ge
zegd, zullen er mensen zijn ge
weest die het spul in een eigen
vrachtwagen hadden willen
laden', zegt Schouwenaar.
„Het gaat om heel veel geld."
De cocaïne heeft een straat
waarde van ruim 200 miljoen
euro. Een globale schatting le
vert op dat dat zo'n tachtig
miljoen lijntjes zijn. Boogert
zegt dat het OM door de publi
citeit in het nauw had kunnen
komen.
„Ik zeg niet dat we er last van
hebben gehad dat de zoektocht
zo snel bekend werd. Maar het
is wel zo dat de vijf mensen die
naar aanleiding van deze
vondst zijn aangehouden, had
den kunnen vluchten of iets
met de vracht hadden kunnen
doen."
De kapitein van de Otton heeft
inmiddels bekend op de hoogte
te zijn geweest van de drugsla
ding. De vijf anderen worden
vandaag voorgeleid aan de
rechter-commissaris in Lely
stad. Met de Otton zullen geen
drugs meer worden vervoerd.
Het schip is in beslag genomen
door het OM en wordt hoogst
waarschijnlijk verbeurd ver
klaard. De cocaïne is vernie
tigd.
YERSEKE - Bij een bedrijf in de Groeninx van Zoelenstraat
in Yerseke zijn in de nacht van maandag op dinsdag enkele
honderden kilo's roestvrijstaal en acht aluminium afdekpla-
ten met een waarde van meer dan duizend euro gestolen.
ZIERIKZEE - De Lanciaclub Nederland viert eind deze week
op Schouwen-Duiveland haar dertigjarig bestaan. Veertig
auto's verzamelen zich vrijdag rond tien uur 's ochtends bij het
gemeentehuis in Zierikzee voor een officieel ontvangst door
gemeentesecretaris J. de Vos. Het gezelschap rijdt een uur la
ter naar camping Kloet aan het Eersteweegje. Later die dag is
er een toeristische tocht over Schouwen-Duiveland en
Noord-Beveland. Het bezoek maakt deel uit van een meer
daags programma in het kader van de landelijke jubileumvie
ring, die donderdag met een samenkomst in het Renesser Slot
Moermond begint. De festiviteiten worden afgesloten met een
rit van Renesse naar Berg en Dal bij Nijmegen.
SLUIS - In de omgeving van de Meerminnestraat in Sluis zijn
zondagmiddag medicijnen gestolen uit de tas van een vijftig
jarige vrouw. Het gaat om veertig tabletten Oxazepam. De ta
bletten zijn gevaarlijk voor kinderen.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft giste
ren een 37-jarige inwoner van Yerseke wegens mishandeling
van zijn vriendin conform de eis veroordeeld tot 250 euro boe
te. Een ruzie escaleerde 27 juni dit jaar in hun woning in Krui-
ningen. Verdachte kneep de keel van zijn partner dicht. Die
wist zich los te rukken door hem een schop te verkopen. Bei
den verkeerden onder invloed van alcohol. De man zei in zijn
reactie te ver te zijngegaan. Officiervan Justitie J. Valente ty
peerde de mishandeling als huiselijk geweld. De relatie is
daarna verbroken.
MIDDELBURG - Een dertigjarige inwoner van Vlissingen is
gisteren door de Middelburgse politierechter veroordeeld tot
twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf. De Vlissinger
had 2 juli dit jaar in zijn woonplaats een vrouw gedreigd haar
te verkrachten door obscene taal uit te kramen. Een dag later
had hij een karatetrap in haar richting gegeven. De vrouw
werd niet geraakt, maar was behoorlijk geschrokken van de
onbezonnen actie. De man kon gisteren niet precies verklaren
waarom hij zich zo had laten gaan.
MIDDELBURG - Het is niet nodig een Recreatie Ontwikke-
lings Maatschapij Zeeland op te richten. Er dienen wel nieu
we ontwikkelingen te worden gestimuleerd, er moet bijzon
dere aandacht zijn voor promotie en samenwerking moet
worden geïntensiveerd, maar er zijn in Zeeland al genoeg in
stituten op dit gebied actief. Als de provincie, bijvoorbeeld
via de afdeling economie, meer de regie gaat voeren, wordt de
sector recreatie en toerisme voldoende bediend. Die slotsom
staat in een ambtelijke notitie die het dagelijks bestuur van de
provincie heeft laten opstellen. De notitie wordt in de verga
dering van 3 oktober van de Provinciale Staten besproken.
door Harmen van der Werf
KRIMPEN A/D IJSSEL - Niet
alleen buitenlandse concurren
tie heeft scheepswerf Van der
Giessen-de Noord in Krimpen
aan den IJssel de das om gedaan,
maar ook binnenlandse prijs
brekers. Directeur A. Houwe-
ling van Van der Giessen-de\
Noord noemt met name Damen
Shipyards, het moederbedrijf
van de Koninklijke Schelde
Groep (KSG) in Vlissingen.
Damen Shipyards slaagde erin
de order voor een nieuwe veer
boot voor de Texelse maat
schappij TESO in de wacht te
slepen, aldus Houweling, door
ver onder de marktprijs te dui
ken.
Van der Giessen-de Noord deed
een offerte voor eerst zo'n 43
miljoen euro, om later 'met pijn
en moeite' terug te gaan naar
'rond de veertig miljoen euro'.
Damen Shipyards schoot daar
nog onder met een bieding van
35 a 36 miljoen euro, volgens de
directeur van Van der Giessen-
de Noord.
De TESO-opdracht had de
Krimpense scheepswerf zes
maanden werk opgeleverd. Van
der Giessen-de Noord had dan
weer wat op adem kunnen ko
men.
Het steekt Houweling niet al
leen om die reden dat de TESO-
order aan zijn neus voorbij is ge
gaan. Het werk voor de veerboot
wordt grotendeels in het buiten
land uitgevoerd, bij een Damen -
werf in Roemenië. De Schelde in
Vlissingen doet het ontwerp en
de engineering.
Houweling heeft meer kritiek
op Damen Shipyards en in het
verlengde daarvan op de rijks
overheid. Merwede Shipyard,
waarvan Houweling ook direc
teur is, heeft mee willen dingen
naar de bouw van twee hydro
grafische opnemingsvaartuigen
en een tweede amfibisch trans
portschip voor de Koninklijke
Marine.
Het ministerie van Defensie
ging daar echter niet op in. Da
men Shipyards had met De
Schelde de eerste rechten. Dat
was zo bedongen bij de overna
me van de Vlissingse rijkswerf
door Damen in 2000.
Die bevoorrechte positie dwars
boomde Merwede Shipyard,
maar wat Houweling vooral
'heel kwalijk' vindt, is dat Da
men Shipyards de bouw van de
casco's voor die marineschepen
bij de eigen scheepswerf in Roe
menië mocht onderbrengen. Hij
vraagt zich af of dit ooit de be
doeling van de rijksoverheid is
geweest bij de verkoop van De
Schelde aan Damen. „Want",
stelt hij, „wat blijft er uiteinde
lijk van De Schelde over, een
verkoopafdeling met wat engi
neering."
Merwede Shipyard in Hardinx-
veld blijft bestaan onder de pa
raplu van moederconcern IHC
Caland. Houweling voorspelt
alvast dat Merwede Shipyard de
Damengroep concurrentie aan
gaat doen op de marinemarkt.
Veel nieuwe Nederlandse orders
zijn niet in de maak, maar bij
Defensie wordt wel gezinspeeld
op de vervanging van fregatten
door kleinere, goedkopere en
flexibeler inzetbare korvetten.
„Als het zover komt", aldus
Houweling, „zullen we zeker
proberen die orders te verwer
ven."
Van de zijde van de Koninklijke
Schelde Groep in Vlissingen
was gisteren niemand tijdig be
reikbaar voor een reactie op de
kritiek uit Krimpen aan den IJs
sel.
Advertentie
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen