PZC
Even goede vrienden tijdens wedstrijd
Tarieven voor tunnel
variëren zeer fors
i|K
Reimerswaal wil 27
appartementen in
Krabbendijke bouwen
Schouwenaar nu
kampioen wielrennen
b(
Zierikzee aast op
kreeftencentrum
Bekladdingen in Zierikzee en Brouwershaven passen in landelijke statistieken
zaterdag 23 augustus 2003
Belangstelling
fietsvoetveer
voldoet aan
verwachting
Hoekvlaggen
Beren
Canada
Exclusief b
Leuzen verdienen geen aandacht
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De leuzen en
symbolen kunnen grote gevoe
lens en angsten in één keer te
rughalen. Ook voor wie het
slechts tekens uit de geschiede
nisboeken zijn, kan de confron
tatie ermee schokkend zijn.
Maar zo snel als de bushokjes
weer zijn schoongemaakt, zo
snel moet er ook gezwegen wor
den over de neergekalkte racis
tische graffiti in Zierikzee en
Brouwershaven. Geen aan
dacht aan schenken, zo lijkt het
devies.
„Wij zijn er eigenlijk tamelijk
laconiek over", stelt J. van We
zel, voorzitter van de ANBO af
deling Schouwen-Duiveland,
voorzichtig. Deze week is er
binnen zijn organisatie wel even
kort over gesproken, maar veel
ophef maken over de racistische
bekladdingen in Zierikzee en
Brouwershaven wil hij niet.
Want veel aandacht verdient het
volgens hem niet. „Het is een
klein clubje extreme jongeren,
dat ook een zekere baldadigheid
ten toon spreidt." T. Vis - de
Reus, die namens de Stichting
Gastdocent WOII kinderen en
jongelui vertelt over de gebeur
tenissen in Europa en Azië tus
sen 1940 en 1945, is het met Van
Wezel eens. „Ik denk dat het een
paar jongeren zijn die ergens ge
frustreerd zijn. Maar eigenlijk is
het onbegrijpelijk."
Bij het busstation aan de
Grachtweg in Zierikzee, maar
ook op openbare gebouwen in
de stad, werden ruim een week
geleden racistische leuzen,
'White Power' (Blanke Macht)
en hakenkruizen gespoten met
witte verf. Op andere plekken
werden pamfletten aangetrof
fen met daarop de oorlogsmis
dadiger uit het Duitse nazi-re
gime, Rudolph Hess. „Wij zullen
u niet vergeten, wij zullen u vol
gen in de strijd, gegroet uw trou
we kameraden." Deze rotzooi
was net opgeruimd en wegge
poetst, toen een paar dagen la
ter Brouwershaven aan de beurt
was. Het rolluik, de stoep en
banken op het speelplein van
openbare basisschool De
BRESKENS - De belang
stelling voor het fietsvoet
veer tussen Breskens en
Vlissingen is overeen
komstig de prognose van
800.000 passagiers per
jaar. Dat zegt woordvoer
der F. Jochems Van exploi
tant BBA Fast Ferries. Hij
baseert zich op tellingen
die sinds de start van de
veerverbinding op 14
maart zijn gehouden.
In de eerste volledige
maand april zette het veer
56.000 fietsers en brom
fietsers over. Juli bleek
met name vanwege het
toeristenseizoen een ab
solute topmaand met
100.000 passagiers. „Af
gaande op de trend die we
hebben gesignaleerd, zal
het streefcijfer van
800.000 passagiers zeker
worden gehaald. Ook de
piek in de zomermaanden
is redelijk goed ingeschat.
Overige cijfers zijn nog
niet beschikbaar, maar
ook mei, juni en augustus
zien ze er veelbelovend
uit", aldus Jochems. BBA
Fast Ferries heeft jaar
lijks 800.000 passagiers
nodig om voldoende ren
dement uit de verbinding
te halen. Op basis van dit
getal is de kostprijs van
een overtocht berekend.
In de komende maanden
houdt BBA Fast Ferries
ook een reizigersonder-
zoek om gegevens te ver
zamelen over de passa
giers zelf en hun mening
over het fietsvoetveer. Met
deze gegevens en met de
telling van het aantal pas
sagiers is het volgens Jo
chems mogelijk na te gaan
welke aanpassingen of
verbeteringen nog te rea
liseren zijn.
„Denk aan de aansluitin
gen met NS- en busver
voer, de afvaarttijden en
andere dingen die de ser
vice kunnen verbeteren.
De resultaten van het
onderzoek kunnen ook
van belang zijn op het mo
ment dat de twee nieuwe
snelle schepen op de ver
binding worden ingezet."
De twee nieuwe schepen
komen in maart 2004 in de
vaart. Tot die tijd wordt
gebruik gemaakt van
twee oude PSD-veren.
Schoener werden ondergekalkt
met dezelfde graffiti.
Het is niet de eerste keer dat
Schouwen-Duiveland hiermee
te maken krijgt. In de zomer van
1994 werd in navolging van de
graancirkels een hakenkruis
van ongeveer 8 meter in omtrek
in een graanveld aan de Platte-
weg gestampt. Drie jaar later
werden in korte tijd eerst een
paar swastika's op de Grote
Kerk in Zierikzee geschilderd,
waarna later in het najaar een
taxi-busje van Lemson BV on
der handen genomen werd. „We
hebben reden aan te nemen dat
de bekladdingen op de kerk
door kinderen zijn uitgevoerd",
meldde de politie destijds. Een
ondoordachte kwajongens
daad, dus.
Deze veronderstelling is niet
vreemd, gezien de cijfers. Jaar
lijks worden honderden acties
van racistisch geweld gepleegd.
Dat gaat van bommeldingen en
bedreigingen tot de graffiti wer
ken. „Bekladdingen, vooral in
de vorm van lichte vernielingen,
zijn uitingen van racistisch
geweld die relatief vaak voor
komen", stelt het Wetensehap-
pelijkOnderzoek-en Documen
tatiecentrum van het Ministerie
van Justitie. Volgens het jaar
overzicht van het Centrum In
formatie en Documentatie Isra
el (CIDI) zijn in 2002 negen keer
joodse begraafplaatsen, monu
menten en synagogen beklad.
Nog eens 49 andere meldingen
van aangetroffen anti-semiti-
sche leuzen en hakenkruizen op
andere plekken moeten daarbij
worden opgeteld. En dat zijn al
leen de schilderingen die be-
kénd zijn. Volgens het ministe
rie is het giswerk om hoeveel
acties het daadwerkelijk gaat.
„Veel voorvallen blijven onbe
kend, al is niet duidelijk hoe top
en ijsberg zich tot elkaar ver
houden."
In veel gevallen worden de spui
ters van dit graffitiwerk niet in
de kraag gegrepen. Gebeurt dat
wel, dan blijken vaak jongelui
uit de eigen omgeving de daders.
Zoals de vijf 17- en 18-jarigen
uit Zevenaar, die op hun eigen
voetbalveld een hakenkruis uit
zetten met hoekvlaggen. Of de
drie Schouwen-Duivelandse
jongens van 15,17 en 18 jaar, die
eergisteren en gisteren werden
aangehouden op verdenking
van het ophangen van de pam
fletten in Zierikzee. Hoewel
volgens politie-woordvoerder J.
van Mourick naar alles en ieder
een is gekeken om de daders van
de bekladdingen te vinden, is
het niet verwonderlijk dat in het
onderzoek toch vooral de eigen
dossiers opgediept zijn. De snel
le aanhouding van het drietal
vindt Van Mourick de verdien
ste van 'goede kennis van de ei
gen bevolking' binnen het eilan
delij ke politieteam.
Passen de bekladdingen in Zie
rikzee (en Brouwershaven) he
lemaal in de landelijke statistie
ken, toch blijft de vraag waarom
deze jongeren deze leuzen en
symbolen hebben neergekalkt
en deze pamfletten opgehangen
hebben. „Ik denk dat ik wel
weet waarom ze dat doen: ge
woon stoer doen", stelt de zes
tienjarige Fons. Onder jongelui
komen dit soort zaken volgens
hem regelmatig voor. Zeker als
ze in een groep zijn. „Ze tekenen
dan hakenkruizen of brengen de
Hitler-groet en meer van dat
soort onzin-dingen. Gewoon om
te laten zien: kijk eens wat ik
durf." Of er ook daadwerkelijk
neo-nazistische of nationalisti
sche gedachten achter schuil
gaan, durft Fons niet te zeggen.
Ook de veertienjarige Tabitha
betwijfelt dat. AI geeft ze wel
toe dat er onder jongeren be
trekkelijk gemakkelijk over de
buitenlanders gedacht wordt.
„Dan lees je iets in de krant en
dan wordt er gezegd: dat zal wel
een Turk zijn."
Het is hetzelfde gemak waar
mee voetbalsupporters 'Harnas.
Joden aan het gas' scanderen
door het stadion. Wél keurt Ta
bitha de gespoten leuzen zoals
in Zierikzee en Brouwershaven
duidelijk af. „Ze zullen wel een
hekel hebben aan een bepaalde
persoon en dat willen uiten. Ik
vind het raar. Zulke opmerkin-
door Gerard Monstra
EVERE - Het dressuurterrein
ligt er nog wat verlaten bij als
Hans Maljaars uit Oostkapelle
zijn bruinschimmel Eline naar
de inrit dirigeert. Aan de over
kant houdt jurylid Nicoline Vos
de combinatie niet toegeknepen
ogen en een peukje in de mond
scherp in de gaten. Wanneer zij
met een klein koperen belletje
zwaait, trekt Maljaars aan de
teugels en stapt zijn paard on
rustig in de ring.
„Eigen initiatief, lengtebuiging
en onrust met het hoofd. Daar
was hij zo te zien zelf ook al ach
ter", mompelt het jurylid.
„Houd toch eens op met die
kop", snauwt de menner en
brengt zijn paard even later
vlak voor de tafel tot stilstand.
„Afgroeten goed en bedankt."
De westelijke rand van Veere is
deze dagen weer het sfeervolle
decor voor de 7e Power Horse
Competition. Op de eerste dag
van deze trekpaardenwedstrijd
stonden de dressuur, de hinder
nissen en de afstandsrit door het
Veerse bos op het programma.
Op het Bastion rijden de vracht
auto's en wedstrijd wagens af en
aan. Daar druppelen de eerste
bezoekers binnen. Ze vergapen
zich aan de uitgestalde rijtuigen
en proberen daarbij de organi
satoren vooral niet in de weg lo
pen. De donkere wolken drijven
langzaam over en er waait een
stevig briesje. Het brengt com
mentator Joop Hanse niet van
zijn stuk. „De zon hebben we
hier niet bij nodig, mensen. Die
hebben we hier al genoeg gezien
de laatste tijd."
Coördinator Andrie de Buck is
eveneens tevreden. „Het mooi
ste is toch wel dat we nog steeds
in Veere zitten. We kunnen er ge
woon niet meer omheen en onze
Op de eerste dag van de zevende Power Horse Competition stonden de dressuur, de hindernissen en de afstandsrit door het Veerse bos op
het programma. foto Ruben Oreel
sponsors net zo min. Die willen
hier ook graag blijven. En als we
het dan toch over mooie locaties
hebben; de finale zal dit jaar
plaatsvinden op de terreinen
van Paleis Het Loo in Apel
doorn. Dat is helemaal mooi."
De Buck raakt niet uitgespro
ken over 'zijn' paardenshow.
„De gemoedelijke sfeer onder
de deelnemers is eigenlij k net zo
mooi. De wedstrijden worden
op het scherpst van de snede ge
reden en toch blijven ze even
goede vrienden. En laten we
tenslotte die prachtige trek
paarden niet vergeten. Die zit
ten sinds een paar jaar écht weer
in de lift. Ze zijn dan ook bijzon
der geschikt voor het recreatief
gebruik. De mensen hebben
vaak maar weinig tijd en deze
paarden hoef je niet elke dag te
trainen om er een ritje mee te
maken."
Vandaag wordt het programma
van de Power Horse Competi
tion om vijf uur afgesloten met
de prijsuitreiking en een slot-
show van authentieke rijtuigen.
door Ron Mapnée
ELLEWOUTSDIJK - De Westerschelde-
tunnel rekent verschillende tarieven
voor één en dezelfde camper. Dat ont
dekte de familie Aarnoutse tijdens haar
vakantie. Op de heenweg betaalden de
Aarnoutsen vier euro voor hun camper.
Op de terugweg moesten ze vijftien euro
neerleggen om thuis te komen. Directeur
T. Buis van de NV Westerscheldetunnel
kent het probleem, maar zegt dat er wei
nig aan te doen is.
De Aarnoutsen, eigenaars van garage
Touw in Koudekerke, zijn de bezitters
van een Bedford-camper. De wagen
brengt hen tot ver in het buitenland. De
jongste trip voerde naar Frankrijk. Tij
dens die trip deden ze een opmerkelijke
ontdekking. Bij de tolporten van de Wes
terscheldetunnel betaalde mevrouw
Aarnoutse op de heenweg de vereiste vier
euro. Na een verblijf in Frankrijk gingen
ze op weg naar huis wederom door de
tunnel. In korte tijd bleken de prijzen
dramatisch te zijn verhoogd. Voor pre
cies dezelfde camper calculeerde de
tolgaarder deze maal vijftien euro. Bijna
vier keer zoveel als op de heenrit.
Terwijl mevrouw Aarnoutse nog stond te
klapperen met haar oren, herinnerde
haar man dat hij zoiets al eerder had
meegemaakt. Al eerder koerste hij de
Bedford door de tunnel. Heen voor het
luttele bedrag van vier euro, en terug
voor de veel pittiger prijs van vijftien eu
ro.
Aarnoutse ging toen een discussie met de
tolgaarder aan. Die betoogde dat de sen
soren die de hoogte van de auto's meten,
verschillend staan afgesteld. Bij sommi
ge is de camper een personenwagen. Dan
geldt het tarief van vier euro. Bij andere
sensoren slaat de computer onverbidde
lijk uit naar de categorie van de vracht
wagens. En dat betekent het volle pond
betalen. Directeur Buis kent het ver
schijnsel. Volgens hem is er niks mis met
de sensoren. „Nee hoor, die zijn allemaal
gekalibreerd." Het probleem doet zich
voor op het moment dat een wagen langs
rijdt die op de kop af 2,50 meter hoog is.
Want daar ligt de grens tussen personen-
en vrachtauto. „Soms slaat het systeem
dan categorie 1 aan voor een personen
auto, en soms categorie 3, die van een
vrachtwagen." Het probleem doet zich
volgens de tunneldirecteur ook voor als
auto's met een imperiaal allerlei spullen
op het dak meevoeren.
De Aarnoutsen hebben nu hun les wel ge
leerd. Ze denken inmiddels al na over
hun volgende trip. Wat te doen bij de
Westerscheldetunnel, in het bijzonder de
reis terug? Terugrijden over Antwerpen?
door Mieke van der Jagt
KRABBENDIJKE - Het dage
lijks bestuur van de gemeente
Reimerswaal wil zaken doen
met de woningstichting R&B,
die aan de Dorpsstraat in Krab
bendijke twee complexen wo
ningen wil bouwen met in totaal
27 woningen. Over het feit dat
de locatie met woningen moet
worden opgevuld waren de par
tijen het al eens maar de com
missie wonen en milieu krijgt nu
een voorstel om een exploitatie
overeenkomst te sluiten.
R&B heeft voor de grond, die al
in eigendom is van de stichting,
een plan gemaakt voor twaalf
appartementen in een gebouw
dat het aanzien krijgt van een
oude Zeeuwse boerenschuur.
Daarmee krijgt de Dorpsstraat
weer de structuur van de oor
spronkelijke bebouwing. Op de
zuidkant van het perceel moe
ten 15 zogenaamde atriumwo
ningen komen, een apparte
mentencomplex dat met een
serreconstructie is vastge-
bouwd aan de seniorenwonin
gen in de Aalbessestraat, ook ei
gendom van R&B.
De woonstichting wil dertig
parkeerplaatsen aanleggen,
waarvan er twaalf aan de
;Gra'
«62 F
Dorpsstraat komen te lji
De rest zou tussen de tweecliïoi
plexen in moeten komen, t
een ontsluiting voor auto's® K0
de Dorpsstraat en eentje vo r
langzaam verkeer naar dei
bessestraat. De bestaande t 'f'
binding tussen de Dorpssfc
en de Aalbessestraat blijft^ jos1
mee intact, al moet die aa®
kant van de Dorpsstraat
zins worden verbreed.
Alle voorbereidingen, zoalsis ®eli
bouwrijp en woonrijp X1
van het perceel, komen voort too-
kening van de woonstidifi
Als alles klaar is, wordt depï jnd
keerplaats voor één euro aan ,Gta'
gemeente verkocht, maar Ui «62 F
blijft het nog wel een halfs
onderhouden.
De gemeente zal naderhanii
groen en de verharding rondt
de woningcomplexen
men in de onderhoudsscherj^,
in het dorp. De woonsticliti F'
betaalt de gemeente daar d
weer wel voor.
Het voorstel tot het sluitend
de exploitatieovereenkoi 5
komt aan de orde tijdensdevs
gadering van de commissiei K
nen en milieu die donderdag
september wordt gehouda
het gemeentehuis van Reime 1 dc
waal in Kruiningen. Aanva 11
20.00 uur.
Bekladdingen, zoals hier op het rolluik van openbare basisschool De Schoener in Zierikzee, zijn de meest voorkomende daden van racis
tisch geweld. foto Marijke Folkertsma
gen kun je niet doen." Want zo
bedoeld of niet, de oude symbo
len en kreten kunnen emoties
oproepen en terughalen. Voor
Vis-De Reus komt even de 'on
vrijheid' van de oorlogsjaren te
rug. Maar ook zij wil evenals
Van Wezel eigenlijk zo weinig
mogelijk woorden vuil maken
aan de racistische graffiti. Het
komt - helaas - regelmatig voor
en wordt vaak neergekladderd
uit verveling, baldadigheid en
aandachttrekkerij. En die belo
ning moeten de vandalen vol
gens menigeen niet krijgen. Van
Wezel: „Je moet er zo weinig
mogelijk aandacht aan beste
den. Dan is het ook zo snel mo
gelijk weer over."
door Edith Ramakers
en Janske Mollen
GELDROP - „En de winnaar is:
burgemeester Schouwenaar uit
Middelburg!" Na een niet al te
enerverend Nederlands kampi
oenschap wielrennen voor bur
gemeesters in Geldrop rijdt de
Middelburgse burgemeester als
eerste over de meet.
Het was een select gezelschap
dat gisteren op de baan stond in
Geldrop. Van burgemeester
K. Schouwenaar is bekend dat
hij een fanatiek wielrenner is.
„Ach", zegt hij na afloop. „In
het land der blinden is eenoog
Itkei
koning. We zijn allemaal oi
mensen die wielrennen als li
hebberij hebben."
Schouwenaar heeft vroegen
aan wielrennen gedaan,
pakt nog steeds wekelijks i
fiets om een tocht te makenoi
Walcheren. „Maaralsiktijdl
ga ik verder, naar de Oosti
scheldekering en rij op Scho oerf
wen een rondje. Op de Beveli 6!'
den kun je ook mooi fietsen;
Hij wil volgend jaar het kamj
oenschap voor burgemees!!
naar Middelburg halen,
hoop dan dat de deelnemers
heel weekeinde in Zeeland;
len blijven. Dan kunnenzez «en
hoe mooi Zeeland."
liek
oude
12 E
na tin
uien
:me
Oostn
ieti
Zeei
loisti
weekt
ii ei
■l
teak
tof
toto
Oostt
dag. 1
Sc
ieke
110
kg.1
De dag begint om tien uur met
een vaardigheidsproef op het
Bastion en een trekpaardproef
op de gedempte haven. Om de
parkeerproblemen in de bin
nenstad te ondervangen, heeft
de organisatie paardentrams
ingezet, die bezoekers van de
Sandenburghlaan naar het eve
nemententerrein vervoeren.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De Stichting Pro
motie Oosterscheldekreeft wil
in Zierikzee een handelscen
trum oprichten voor de visserij
op het schaaldier. De organisa
tie is daarover het gesprek
aangegaan met de gemeente
Schouwen-Duiveland en de be
langenorganisatie Zevibel.
Het handelscentrum zou in de
plannen van de stichting moe
ten fungeren als vismijn waar
alle gevangen kreeft uit de Oos-
terschelde kan worden aange
bracht en verkocht aan restau
rants. Daarnaast wordt gedacht
aan een doorlopende presenta
tie over de leefwereld van het
dier, de visserij en de verwer
king. Zo'n centrum kan uit
groeien tot een extra toeristi
sche trekker.
Dat element kan nog verder
worden versterkt door het han
delscentrum onder te brengen in
of bij de toekomstige Stads- en
Commerciewerf van de Muse
umhaven in de houtloodsen aan
de Nieuwe Haven.
Zierikzee heeft een eigen mos-
selvloot en telt eveneens een
aantal beroepsmatige kreeften
vissers. Met dat 'bezit' moet
meer worden gedaan, vindt de
stichting.
Secretaris J. van Geesbergen
van de Zeeuwse visserijvereni
ging Zevibel heeft het plan sa
men met de initiatiefnemers be
sproken met interim-directeur
J. Vader van de noodlijdende
vismijn in Colijnsplaat. De ge
dachte daarbij is een 'depen
dance' in Zierikzee, gespeciali
seerd in kreeft.
Van Geesbergen ziet vooralsnog
heel wat beren op die weg. De
vraag óf de kreeft op een centra
le plaats aan land kan worden
gebracht, is volgens hem sterk
afhankelijk van het al dan niet
doorgaan van de oprichting van
een producentenorganisatie
(PO) voor die beroepsgroep. De
afgelopen maanden zijn daar
over gesprekken gevoerd en Van
Geesbergen wil na de zomerva
kantie een delegatie samenstel
len om de onderhandelingen
met het Ministerie te beginnen.
Zo'n PO is alleen haalbaar in
dien de overheid de kreeftenvis
sers duidelijke voordelen biedt
als ze bereid zijn zich te organi
seren.
Daarbij kan worden gedacht
aan een strak visplan en wel
licht een ruimere vangstperio-
iüot
IZR-:
Dr.M
3015
*10
feoi
de, aldus Van Geesbergt
Leden van de PO worden»
volgens verplicht hun vangst&fM
te registreren, danwel opa «18
veiling aan te bieden. Zooi
staat er een beter beeld van
vangstresultaten en kan erefcR.
gericht beheer worden gevoe
voor de kreeftenpopulatie in J1*
Oosterschei de. Voor dat dome jig
zijn momenteel 42 vergunii
gen in omloop.
U.OO
Univ
Van Geesbergen betwijfelt
Zierikzee de kreeftenhani hg
naar zich toe kan trekken. D
positie wordt nu grotendeelsii
genomen door Yerseke, waari
combinatie met de Canade
kreeft het hele jaar door ind
vissoort wordt gehandel
Daarnaast wordt ook indeBrts
kense vismijn kreeft geveildtf
behoeve van de Vlaamse marlt
Ook in het geval van één pre
centenorganisatie blijven
vissers vrij in hun keuzen si.
plaats voor het verhandelen®
hun vangsten, stelt de Zevii»
secretaris.
Een gespecialiseerd handels
centrum vergt bovendien
forse investering, omdat aan»
lerlei hygiënische en arbeids
technische omstandighed^M'
moet worden voldaan
neer je dat afzet tegen het W
vangstseizoen voor kreeft, di
vraag ik me in alle eerlijkheid'
of die investeringen dat waafl
zijn." Een bredere opzet.
voorbeeld door ook de plaaS'
lijke mosselvangst in ZieriW
te verwerken, maakt volj
hem bij voorbaat geen kans. en
Stei
„De mosselhandel pak je 35j
tuurlijk helemaal nooit mi
van Yerseke. Het is een
ambitieus plan dat alle aan
dacht verdient. Maar ZierW
als exclusieve plaats voor
kreeftenhandel, zie ikerzel»11
mijn stoutste dromen niet va" De
komen." I
Wethouder G. van de Velde-4
Wilde (visserij, toerismeene»
nomie) kent het plan en zou
toejuichen indien er iets derf
lijks van de grond mochtfe®^ Oei
in Zierikzee. AnderzijdsL"
ook zij dat er nog heel wat
door de zee moet om de
daadwerkelijk binnen hand
reik te brengen.
De gemeente Schouwen-Dim
land wacht vooralsnog een"
dere uitwerking van het pla®
maar is wel bereid tot de nodfl
ondersteuning, zegt de wet»
der.
«g
h
!i*öGX -»))»#}
M .jij* -