PZC Even goede vrienden tijdens wedstrijd Tarieven voor tunnel variëren zeer fors i|K Reimerswaal wil 27 appartementen in Krabbendijke bouwen Schouwenaar nu kampioen wielrennen b( Zierikzee aast op kreeftencentrum Bekladdingen in Zierikzee en Brouwershaven passen in landelijke statistieken zaterdag 23 augustus 2003 Belangstelling fietsvoetveer voldoet aan verwachting Hoekvlaggen Beren Canada Exclusief b Leuzen verdienen geen aandacht door Famke van Loon ZIERIKZEE - De leuzen en symbolen kunnen grote gevoe lens en angsten in één keer te rughalen. Ook voor wie het slechts tekens uit de geschiede nisboeken zijn, kan de confron tatie ermee schokkend zijn. Maar zo snel als de bushokjes weer zijn schoongemaakt, zo snel moet er ook gezwegen wor den over de neergekalkte racis tische graffiti in Zierikzee en Brouwershaven. Geen aan dacht aan schenken, zo lijkt het devies. „Wij zijn er eigenlijk tamelijk laconiek over", stelt J. van We zel, voorzitter van de ANBO af deling Schouwen-Duiveland, voorzichtig. Deze week is er binnen zijn organisatie wel even kort over gesproken, maar veel ophef maken over de racistische bekladdingen in Zierikzee en Brouwershaven wil hij niet. Want veel aandacht verdient het volgens hem niet. „Het is een klein clubje extreme jongeren, dat ook een zekere baldadigheid ten toon spreidt." T. Vis - de Reus, die namens de Stichting Gastdocent WOII kinderen en jongelui vertelt over de gebeur tenissen in Europa en Azië tus sen 1940 en 1945, is het met Van Wezel eens. „Ik denk dat het een paar jongeren zijn die ergens ge frustreerd zijn. Maar eigenlijk is het onbegrijpelijk." Bij het busstation aan de Grachtweg in Zierikzee, maar ook op openbare gebouwen in de stad, werden ruim een week geleden racistische leuzen, 'White Power' (Blanke Macht) en hakenkruizen gespoten met witte verf. Op andere plekken werden pamfletten aangetrof fen met daarop de oorlogsmis dadiger uit het Duitse nazi-re gime, Rudolph Hess. „Wij zullen u niet vergeten, wij zullen u vol gen in de strijd, gegroet uw trou we kameraden." Deze rotzooi was net opgeruimd en wegge poetst, toen een paar dagen la ter Brouwershaven aan de beurt was. Het rolluik, de stoep en banken op het speelplein van openbare basisschool De BRESKENS - De belang stelling voor het fietsvoet veer tussen Breskens en Vlissingen is overeen komstig de prognose van 800.000 passagiers per jaar. Dat zegt woordvoer der F. Jochems Van exploi tant BBA Fast Ferries. Hij baseert zich op tellingen die sinds de start van de veerverbinding op 14 maart zijn gehouden. In de eerste volledige maand april zette het veer 56.000 fietsers en brom fietsers over. Juli bleek met name vanwege het toeristenseizoen een ab solute topmaand met 100.000 passagiers. „Af gaande op de trend die we hebben gesignaleerd, zal het streefcijfer van 800.000 passagiers zeker worden gehaald. Ook de piek in de zomermaanden is redelijk goed ingeschat. Overige cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar ook mei, juni en augustus zien ze er veelbelovend uit", aldus Jochems. BBA Fast Ferries heeft jaar lijks 800.000 passagiers nodig om voldoende ren dement uit de verbinding te halen. Op basis van dit getal is de kostprijs van een overtocht berekend. In de komende maanden houdt BBA Fast Ferries ook een reizigersonder- zoek om gegevens te ver zamelen over de passa giers zelf en hun mening over het fietsvoetveer. Met deze gegevens en met de telling van het aantal pas sagiers is het volgens Jo chems mogelijk na te gaan welke aanpassingen of verbeteringen nog te rea liseren zijn. „Denk aan de aansluitin gen met NS- en busver voer, de afvaarttijden en andere dingen die de ser vice kunnen verbeteren. De resultaten van het onderzoek kunnen ook van belang zijn op het mo ment dat de twee nieuwe snelle schepen op de ver binding worden ingezet." De twee nieuwe schepen komen in maart 2004 in de vaart. Tot die tijd wordt gebruik gemaakt van twee oude PSD-veren. Schoener werden ondergekalkt met dezelfde graffiti. Het is niet de eerste keer dat Schouwen-Duiveland hiermee te maken krijgt. In de zomer van 1994 werd in navolging van de graancirkels een hakenkruis van ongeveer 8 meter in omtrek in een graanveld aan de Platte- weg gestampt. Drie jaar later werden in korte tijd eerst een paar swastika's op de Grote Kerk in Zierikzee geschilderd, waarna later in het najaar een taxi-busje van Lemson BV on der handen genomen werd. „We hebben reden aan te nemen dat de bekladdingen op de kerk door kinderen zijn uitgevoerd", meldde de politie destijds. Een ondoordachte kwajongens daad, dus. Deze veronderstelling is niet vreemd, gezien de cijfers. Jaar lijks worden honderden acties van racistisch geweld gepleegd. Dat gaat van bommeldingen en bedreigingen tot de graffiti wer ken. „Bekladdingen, vooral in de vorm van lichte vernielingen, zijn uitingen van racistisch geweld die relatief vaak voor komen", stelt het Wetensehap- pelijkOnderzoek-en Documen tatiecentrum van het Ministerie van Justitie. Volgens het jaar overzicht van het Centrum In formatie en Documentatie Isra el (CIDI) zijn in 2002 negen keer joodse begraafplaatsen, monu menten en synagogen beklad. Nog eens 49 andere meldingen van aangetroffen anti-semiti- sche leuzen en hakenkruizen op andere plekken moeten daarbij worden opgeteld. En dat zijn al leen de schilderingen die be- kénd zijn. Volgens het ministe rie is het giswerk om hoeveel acties het daadwerkelijk gaat. „Veel voorvallen blijven onbe kend, al is niet duidelijk hoe top en ijsberg zich tot elkaar ver houden." In veel gevallen worden de spui ters van dit graffitiwerk niet in de kraag gegrepen. Gebeurt dat wel, dan blijken vaak jongelui uit de eigen omgeving de daders. Zoals de vijf 17- en 18-jarigen uit Zevenaar, die op hun eigen voetbalveld een hakenkruis uit zetten met hoekvlaggen. Of de drie Schouwen-Duivelandse jongens van 15,17 en 18 jaar, die eergisteren en gisteren werden aangehouden op verdenking van het ophangen van de pam fletten in Zierikzee. Hoewel volgens politie-woordvoerder J. van Mourick naar alles en ieder een is gekeken om de daders van de bekladdingen te vinden, is het niet verwonderlijk dat in het onderzoek toch vooral de eigen dossiers opgediept zijn. De snel le aanhouding van het drietal vindt Van Mourick de verdien ste van 'goede kennis van de ei gen bevolking' binnen het eilan delij ke politieteam. Passen de bekladdingen in Zie rikzee (en Brouwershaven) he lemaal in de landelijke statistie ken, toch blijft de vraag waarom deze jongeren deze leuzen en symbolen hebben neergekalkt en deze pamfletten opgehangen hebben. „Ik denk dat ik wel weet waarom ze dat doen: ge woon stoer doen", stelt de zes tienjarige Fons. Onder jongelui komen dit soort zaken volgens hem regelmatig voor. Zeker als ze in een groep zijn. „Ze tekenen dan hakenkruizen of brengen de Hitler-groet en meer van dat soort onzin-dingen. Gewoon om te laten zien: kijk eens wat ik durf." Of er ook daadwerkelijk neo-nazistische of nationalisti sche gedachten achter schuil gaan, durft Fons niet te zeggen. Ook de veertienjarige Tabitha betwijfelt dat. AI geeft ze wel toe dat er onder jongeren be trekkelijk gemakkelijk over de buitenlanders gedacht wordt. „Dan lees je iets in de krant en dan wordt er gezegd: dat zal wel een Turk zijn." Het is hetzelfde gemak waar mee voetbalsupporters 'Harnas. Joden aan het gas' scanderen door het stadion. Wél keurt Ta bitha de gespoten leuzen zoals in Zierikzee en Brouwershaven duidelijk af. „Ze zullen wel een hekel hebben aan een bepaalde persoon en dat willen uiten. Ik vind het raar. Zulke opmerkin- door Gerard Monstra EVERE - Het dressuurterrein ligt er nog wat verlaten bij als Hans Maljaars uit Oostkapelle zijn bruinschimmel Eline naar de inrit dirigeert. Aan de over kant houdt jurylid Nicoline Vos de combinatie niet toegeknepen ogen en een peukje in de mond scherp in de gaten. Wanneer zij met een klein koperen belletje zwaait, trekt Maljaars aan de teugels en stapt zijn paard on rustig in de ring. „Eigen initiatief, lengtebuiging en onrust met het hoofd. Daar was hij zo te zien zelf ook al ach ter", mompelt het jurylid. „Houd toch eens op met die kop", snauwt de menner en brengt zijn paard even later vlak voor de tafel tot stilstand. „Afgroeten goed en bedankt." De westelijke rand van Veere is deze dagen weer het sfeervolle decor voor de 7e Power Horse Competition. Op de eerste dag van deze trekpaardenwedstrijd stonden de dressuur, de hinder nissen en de afstandsrit door het Veerse bos op het programma. Op het Bastion rijden de vracht auto's en wedstrijd wagens af en aan. Daar druppelen de eerste bezoekers binnen. Ze vergapen zich aan de uitgestalde rijtuigen en proberen daarbij de organi satoren vooral niet in de weg lo pen. De donkere wolken drijven langzaam over en er waait een stevig briesje. Het brengt com mentator Joop Hanse niet van zijn stuk. „De zon hebben we hier niet bij nodig, mensen. Die hebben we hier al genoeg gezien de laatste tijd." Coördinator Andrie de Buck is eveneens tevreden. „Het mooi ste is toch wel dat we nog steeds in Veere zitten. We kunnen er ge woon niet meer omheen en onze Op de eerste dag van de zevende Power Horse Competition stonden de dressuur, de hindernissen en de afstandsrit door het Veerse bos op het programma. foto Ruben Oreel sponsors net zo min. Die willen hier ook graag blijven. En als we het dan toch over mooie locaties hebben; de finale zal dit jaar plaatsvinden op de terreinen van Paleis Het Loo in Apel doorn. Dat is helemaal mooi." De Buck raakt niet uitgespro ken over 'zijn' paardenshow. „De gemoedelijke sfeer onder de deelnemers is eigenlij k net zo mooi. De wedstrijden worden op het scherpst van de snede ge reden en toch blijven ze even goede vrienden. En laten we tenslotte die prachtige trek paarden niet vergeten. Die zit ten sinds een paar jaar écht weer in de lift. Ze zijn dan ook bijzon der geschikt voor het recreatief gebruik. De mensen hebben vaak maar weinig tijd en deze paarden hoef je niet elke dag te trainen om er een ritje mee te maken." Vandaag wordt het programma van de Power Horse Competi tion om vijf uur afgesloten met de prijsuitreiking en een slot- show van authentieke rijtuigen. door Ron Mapnée ELLEWOUTSDIJK - De Westerschelde- tunnel rekent verschillende tarieven voor één en dezelfde camper. Dat ont dekte de familie Aarnoutse tijdens haar vakantie. Op de heenweg betaalden de Aarnoutsen vier euro voor hun camper. Op de terugweg moesten ze vijftien euro neerleggen om thuis te komen. Directeur T. Buis van de NV Westerscheldetunnel kent het probleem, maar zegt dat er wei nig aan te doen is. De Aarnoutsen, eigenaars van garage Touw in Koudekerke, zijn de bezitters van een Bedford-camper. De wagen brengt hen tot ver in het buitenland. De jongste trip voerde naar Frankrijk. Tij dens die trip deden ze een opmerkelijke ontdekking. Bij de tolporten van de Wes terscheldetunnel betaalde mevrouw Aarnoutse op de heenweg de vereiste vier euro. Na een verblijf in Frankrijk gingen ze op weg naar huis wederom door de tunnel. In korte tijd bleken de prijzen dramatisch te zijn verhoogd. Voor pre cies dezelfde camper calculeerde de tolgaarder deze maal vijftien euro. Bijna vier keer zoveel als op de heenrit. Terwijl mevrouw Aarnoutse nog stond te klapperen met haar oren, herinnerde haar man dat hij zoiets al eerder had meegemaakt. Al eerder koerste hij de Bedford door de tunnel. Heen voor het luttele bedrag van vier euro, en terug voor de veel pittiger prijs van vijftien eu ro. Aarnoutse ging toen een discussie met de tolgaarder aan. Die betoogde dat de sen soren die de hoogte van de auto's meten, verschillend staan afgesteld. Bij sommi ge is de camper een personenwagen. Dan geldt het tarief van vier euro. Bij andere sensoren slaat de computer onverbidde lijk uit naar de categorie van de vracht wagens. En dat betekent het volle pond betalen. Directeur Buis kent het ver schijnsel. Volgens hem is er niks mis met de sensoren. „Nee hoor, die zijn allemaal gekalibreerd." Het probleem doet zich voor op het moment dat een wagen langs rijdt die op de kop af 2,50 meter hoog is. Want daar ligt de grens tussen personen- en vrachtauto. „Soms slaat het systeem dan categorie 1 aan voor een personen auto, en soms categorie 3, die van een vrachtwagen." Het probleem doet zich volgens de tunneldirecteur ook voor als auto's met een imperiaal allerlei spullen op het dak meevoeren. De Aarnoutsen hebben nu hun les wel ge leerd. Ze denken inmiddels al na over hun volgende trip. Wat te doen bij de Westerscheldetunnel, in het bijzonder de reis terug? Terugrijden over Antwerpen? door Mieke van der Jagt KRABBENDIJKE - Het dage lijks bestuur van de gemeente Reimerswaal wil zaken doen met de woningstichting R&B, die aan de Dorpsstraat in Krab bendijke twee complexen wo ningen wil bouwen met in totaal 27 woningen. Over het feit dat de locatie met woningen moet worden opgevuld waren de par tijen het al eens maar de com missie wonen en milieu krijgt nu een voorstel om een exploitatie overeenkomst te sluiten. R&B heeft voor de grond, die al in eigendom is van de stichting, een plan gemaakt voor twaalf appartementen in een gebouw dat het aanzien krijgt van een oude Zeeuwse boerenschuur. Daarmee krijgt de Dorpsstraat weer de structuur van de oor spronkelijke bebouwing. Op de zuidkant van het perceel moe ten 15 zogenaamde atriumwo ningen komen, een apparte mentencomplex dat met een serreconstructie is vastge- bouwd aan de seniorenwonin gen in de Aalbessestraat, ook ei gendom van R&B. De woonstichting wil dertig parkeerplaatsen aanleggen, waarvan er twaalf aan de ;Gra' «62 F Dorpsstraat komen te lji De rest zou tussen de tweecliïoi plexen in moeten komen, t een ontsluiting voor auto's® K0 de Dorpsstraat en eentje vo r langzaam verkeer naar dei bessestraat. De bestaande t 'f' binding tussen de Dorpssfc en de Aalbessestraat blijft^ jos1 mee intact, al moet die aa® kant van de Dorpsstraat zins worden verbreed. Alle voorbereidingen, zoalsis ®eli bouwrijp en woonrijp X1 van het perceel, komen voort too- kening van de woonstidifi Als alles klaar is, wordt depï jnd keerplaats voor één euro aan ,Gta' gemeente verkocht, maar Ui «62 F blijft het nog wel een halfs onderhouden. De gemeente zal naderhanii groen en de verharding rondt de woningcomplexen men in de onderhoudsscherj^, in het dorp. De woonsticliti F' betaalt de gemeente daar d weer wel voor. Het voorstel tot het sluitend de exploitatieovereenkoi 5 komt aan de orde tijdensdevs gadering van de commissiei K nen en milieu die donderdag september wordt gehouda het gemeentehuis van Reime 1 dc waal in Kruiningen. Aanva 11 20.00 uur. Bekladdingen, zoals hier op het rolluik van openbare basisschool De Schoener in Zierikzee, zijn de meest voorkomende daden van racis tisch geweld. foto Marijke Folkertsma gen kun je niet doen." Want zo bedoeld of niet, de oude symbo len en kreten kunnen emoties oproepen en terughalen. Voor Vis-De Reus komt even de 'on vrijheid' van de oorlogsjaren te rug. Maar ook zij wil evenals Van Wezel eigenlijk zo weinig mogelijk woorden vuil maken aan de racistische graffiti. Het komt - helaas - regelmatig voor en wordt vaak neergekladderd uit verveling, baldadigheid en aandachttrekkerij. En die belo ning moeten de vandalen vol gens menigeen niet krijgen. Van Wezel: „Je moet er zo weinig mogelijk aandacht aan beste den. Dan is het ook zo snel mo gelijk weer over." door Edith Ramakers en Janske Mollen GELDROP - „En de winnaar is: burgemeester Schouwenaar uit Middelburg!" Na een niet al te enerverend Nederlands kampi oenschap wielrennen voor bur gemeesters in Geldrop rijdt de Middelburgse burgemeester als eerste over de meet. Het was een select gezelschap dat gisteren op de baan stond in Geldrop. Van burgemeester K. Schouwenaar is bekend dat hij een fanatiek wielrenner is. „Ach", zegt hij na afloop. „In het land der blinden is eenoog Itkei koning. We zijn allemaal oi mensen die wielrennen als li hebberij hebben." Schouwenaar heeft vroegen aan wielrennen gedaan, pakt nog steeds wekelijks i fiets om een tocht te makenoi Walcheren. „Maaralsiktijdl ga ik verder, naar de Oosti scheldekering en rij op Scho oerf wen een rondje. Op de Beveli 6!' den kun je ook mooi fietsen; Hij wil volgend jaar het kamj oenschap voor burgemees!! naar Middelburg halen, hoop dan dat de deelnemers heel weekeinde in Zeeland; len blijven. Dan kunnenzez «en hoe mooi Zeeland." liek oude 12 E na tin uien :me Oostn ieti Zeei loisti weekt ii ei ■l teak tof toto Oostt dag. 1 Sc ieke 110 kg.1 De dag begint om tien uur met een vaardigheidsproef op het Bastion en een trekpaardproef op de gedempte haven. Om de parkeerproblemen in de bin nenstad te ondervangen, heeft de organisatie paardentrams ingezet, die bezoekers van de Sandenburghlaan naar het eve nemententerrein vervoeren. door Marcel Modde ZIERIKZEE - De Stichting Pro motie Oosterscheldekreeft wil in Zierikzee een handelscen trum oprichten voor de visserij op het schaaldier. De organisa tie is daarover het gesprek aangegaan met de gemeente Schouwen-Duiveland en de be langenorganisatie Zevibel. Het handelscentrum zou in de plannen van de stichting moe ten fungeren als vismijn waar alle gevangen kreeft uit de Oos- terschelde kan worden aange bracht en verkocht aan restau rants. Daarnaast wordt gedacht aan een doorlopende presenta tie over de leefwereld van het dier, de visserij en de verwer king. Zo'n centrum kan uit groeien tot een extra toeristi sche trekker. Dat element kan nog verder worden versterkt door het han delscentrum onder te brengen in of bij de toekomstige Stads- en Commerciewerf van de Muse umhaven in de houtloodsen aan de Nieuwe Haven. Zierikzee heeft een eigen mos- selvloot en telt eveneens een aantal beroepsmatige kreeften vissers. Met dat 'bezit' moet meer worden gedaan, vindt de stichting. Secretaris J. van Geesbergen van de Zeeuwse visserijvereni ging Zevibel heeft het plan sa men met de initiatiefnemers be sproken met interim-directeur J. Vader van de noodlijdende vismijn in Colijnsplaat. De ge dachte daarbij is een 'depen dance' in Zierikzee, gespeciali seerd in kreeft. Van Geesbergen ziet vooralsnog heel wat beren op die weg. De vraag óf de kreeft op een centra le plaats aan land kan worden gebracht, is volgens hem sterk afhankelijk van het al dan niet doorgaan van de oprichting van een producentenorganisatie (PO) voor die beroepsgroep. De afgelopen maanden zijn daar over gesprekken gevoerd en Van Geesbergen wil na de zomerva kantie een delegatie samenstel len om de onderhandelingen met het Ministerie te beginnen. Zo'n PO is alleen haalbaar in dien de overheid de kreeftenvis sers duidelijke voordelen biedt als ze bereid zijn zich te organi seren. Daarbij kan worden gedacht aan een strak visplan en wel licht een ruimere vangstperio- iüot IZR-: Dr.M 3015 *10 feoi de, aldus Van Geesbergt Leden van de PO worden» volgens verplicht hun vangst&fM te registreren, danwel opa «18 veiling aan te bieden. Zooi staat er een beter beeld van vangstresultaten en kan erefcR. gericht beheer worden gevoe voor de kreeftenpopulatie in J1* Oosterschei de. Voor dat dome jig zijn momenteel 42 vergunii gen in omloop. U.OO Univ Van Geesbergen betwijfelt Zierikzee de kreeftenhani hg naar zich toe kan trekken. D positie wordt nu grotendeelsii genomen door Yerseke, waari combinatie met de Canade kreeft het hele jaar door ind vissoort wordt gehandel Daarnaast wordt ook indeBrts kense vismijn kreeft geveildtf behoeve van de Vlaamse marlt Ook in het geval van één pre centenorganisatie blijven vissers vrij in hun keuzen si. plaats voor het verhandelen® hun vangsten, stelt de Zevii» secretaris. Een gespecialiseerd handels centrum vergt bovendien forse investering, omdat aan» lerlei hygiënische en arbeids technische omstandighed^M' moet worden voldaan neer je dat afzet tegen het W vangstseizoen voor kreeft, di vraag ik me in alle eerlijkheid' of die investeringen dat waafl zijn." Een bredere opzet. voorbeeld door ook de plaaS' lijke mosselvangst in ZieriW te verwerken, maakt volj hem bij voorbaat geen kans. en Stei „De mosselhandel pak je 35j tuurlijk helemaal nooit mi van Yerseke. Het is een ambitieus plan dat alle aan dacht verdient. Maar ZierW als exclusieve plaats voor kreeftenhandel, zie ikerzel»11 mijn stoutste dromen niet va" De komen." I Wethouder G. van de Velde-4 Wilde (visserij, toerismeene» nomie) kent het plan en zou toejuichen indien er iets derf lijks van de grond mochtfe®^ Oei in Zierikzee. AnderzijdsL" ook zij dat er nog heel wat door de zee moet om de daadwerkelijk binnen hand reik te brengen. De gemeente Schouwen-Dim land wacht vooralsnog een" dere uitwerking van het pla® maar is wel bereid tot de nodfl ondersteuning, zegt de wet» der. «g h !i*öGX -»))»#} M .jij* -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 54