PZC Provincie verzet voorzichtig bakens economisch beleid Natuurrichtlijnen trekken harde grens 15 Samenwerking Nederland - Vlaanderen in de steigers Schepen baron Delwaide hekelt opstelling Nederlandse Rijkswaterstaat 14 zaterdag 23 augustus 2003 Protectionisme Ambulance haalt auto van de weg Jongen steekt met mes Speciale borden voor boeren Man verwondt medeweggebruiker Politie lost inbraken op Man slaat jongen analyse Cttl t UAR-M COR DE JONGE Oude plan P» jpnrHarmen van der Werf njSSlNGEN - Nederland en flaanderen zijn al volop bezig gemeenschappelijk nau- ijsch beheer voor de Wester- jchelde te ontwikkelen. Het ioorstel van de Antwerpse ha- ,(nwethouder Delwaide om een jezamenlijk bestuur voor de jfesterschelde te vormen komt jsmosterd na de maaltijd. voormalige ministers van Verkeer in Nederland en Vlaan deren, Netelenbos en Stevaert, tekenden maart vorig jaar in Vlissingen het memorandum van Vlissingen. In die overeen komst, een doorbraak in de Vlaams-Nederlandse verhou dingen, spraken zij onder meer af tot een gemeenschappelijk nautisch beheer voor de Wester- schelde te komen. Hoofd scheepvaartdienst Wes- terschelde H. Haverkamp in Vlissingen laat weten dat sinds dien al veel intensiever wordt samengewerkt tussen zijn scheepvaartdienst en de nieuwe Vlaamse scheepvaartbegelei dingsdienst. Aan de uitwerking van het gemeenschappelijk nautisch beheer wordt onder tussen hard gewerkt. Momenteel wordt door Neder landse en Vlaamse beleidsamb tenaren onderzocht hoe de be voegdheden in het kader van dat gemeenschappelijk nau tisch beheer moeten worden ge regeld. Alles is erop gericht om dit 1 januari 2005 officieel rond te hebben. Om de veiligheid op de Wester- schelde te vergroten, is vorig jaar ook een bestuurlijke com missie veiligheid Westerschelde opgericht, met onder anderen gouverneur C. Paulus van de provincie Antwerpen, de Zeeuwse commissaris van de koningin W. van Gelder, een vertegenwoordiger van Rijks waterstaat Zeeland en de be drijven BASF in Antwerpen en Hydro Agri in Sluiskil. Die com missie is ingesteld om de uitvoe ring van het memorandum van Vlissingen te bewaken en aan te sturen. Haverkamp van de scheep vaartdienst Westerschelde juicht deze ontwikkelingen van harte toe, al plaatst hij daarbij één kanttekening. „Je kunt ge zamenlijk de risico's zoveel mo gelijk beperken, maar niet elk scheepvaartongeluk door bij voorbeeld machinepech valt daarmee te voorkomen." Geef Antwerpse haven een kans a# Wa Bij rU tor Ton van Lierop UITWERPEN - Zijn kennis nn de Nederlands/Belgische geschiedenis komt meermalen iovendrijven. „Sommige Ne- Jerlandse ambtenaren stellen (oorom voor elke container die per schip naar Antwerpen gaat jnZeeland een 'heffing' te laten Walen voor milieu en veilig- Dat lijkt precies op de tol ft in 1863 is afgeschaft. Of sterker nog: dat komt in de Jaurtvan het stapelrecht dat de graven van Zeeland vanaf 1405 dig a® chl sroegen, om verplicht goederen voor Antwerpen in Middelburg kleinere schepen over te la den." jen gesprek met de Antwerpse menschepen(wethouder) Leo baron Delwaide over de re cente ongelukken op de Wester- is hoe dan ook aanlei- om veel wrok over het Nederlandse ambtenarenappa- raatte ventileren. „Het werkt in Nederland echt anders dan bij ons. Politici hebben hier hun ei- et of politieke staf die iet beleid uittekent. Wij bepa len het beleid." ja pin Nederland is het beleid heel J tonsequent. Als er een nieuwe 1(# legering komt, maakt dat niets tó. Rijkswaterstaat bepaalt boedan ook de gang van zaken. Ibt meerdere keren toe: „Rijks- raterstaat is in Nederland echt een staat in de staat. Vanuit de sistorische strijd tegen het wa- ier is een zeker protectionisme intstaan, ter voortdurende be- y cherming van Nederlandse be langen. Politici hebben daarop weinig grip. Ik wens de nieuwe Nederlandse verkeersminister Peijs veel succes, maar ik vrees dat ook zij haar tanden hierop zal stukbijten." Delwaide denkt dat Rijkswa terstaat alle registers opentrekt om meer scheepvaart naar Ant werpen onmogelijk te maken. „Terwijl het scheepvaartver keer naar alle West-Europese havens fors zal groeien. Geef Antwerpen dan ook een kans door uitdieping van de Wester schelde. Geef ons ook een plaats op die West-Europese kaart. Rotterdam en Vlissingen zullen er echt niet onder lijden als wij meer vracht krijgen." Bovendien vraagt de markt ook om toegang tot Antwerpen. „Onze haven ligt honderd kilo meter landinwaarts. Dat zorgt voor lagere vervoerskosten, om dat alles wat je per schip ver voert veel voordeliger is dan vervoer over land." Natuurlijk is de internationale scheepvaartwereld maar klein en heeft ook die vernomen van de ongelukken op de Wester schelde. Delwaide: „Dat leidt daar zeker tot vragen en een imagopro bleem, maar die 'markt' wil nog steeds naar Antwerpen varen. Daar verandert ook Rij kswater- staat niets aan." „Ik krijg de in druk dat de recente ongelukken worden aangegrepen om te zeg gen dat het onveilig is om uit te diepen, omdat dan nog grotere schepen met mogelijk gevaarlij ke lading naar Antwerpen ko men. Dat veiligheidsprobleem is grotendeels op te lossen. Laat ons samen de Westerschelde be heren. Volledige veiligheid is nooit te garanderen. Maar door betere afspraken en een perma nent overleg of vast bestuur is een veiligheid van bijna 100 procent wel te geven." Het aantal ongelukken op de Westerschelde is laag, meent Delwaide. In enkele weken tijd waren er twee aanvaringen. „Dat kan toeval zijn.Een derde ongeluk met een sleepboot, waarbij één opvarende om het leven kwam, staat los van de problematiek van de Wester schelde, stelt hij. De voormalige christen-demo craat, maar al jaren liberale wethouder, is niet uit op een langdurig conflict met Neder land over de Westerschelde. Hij vreest dat de zogeheten Proses- werkgroepen van Nederlandse en Vlaamse ambtenaren echter niet zullen leiden tot veel duide lijkheid, terwijl eind volgend jaar een politiek besluit moet vallen over de uitdieping. Top ambtenaar Post van Rijkswa terstaat, die Delwaide al de gordijnen injoeg met het 'tol- voorstel', heeft laten weten dat Nederland altijd weer onder af spraken uit kan. Er zou name lijk geen juridische basis voor zijn, waardoor Den Haag vol gens Delwaide een voor Neder land tegenvallend resultaat snel zal negeren. Om vervolgens een nieuwe procedureslag te begin nen. „Daarom zie ik ook geen andere oplossing dan een juridische. Hetzij via het Internationaal Gerechtshof of via de Europese rechter zal er een besluit moeten vallen. Dat zal uiteindelijk min der lang duren. Of wellicht dat arbitrage, zoals dat nu gebeurt rond de goederenspoorlijn IJze ren Rijn gaat gebeuren, een op lossing biedt." A ATP GOEDEREEDE - Ambulancepersoneel heeft donderdag avond in Goedereede een automobilist aan de kant van de weg gezet en de politie gewaarschuwd. De 49-jarige Duitser was opgevallen door zijn slingerende rijgedrag. Een blaastest wees even later uit dat de man diep in het glas had gekeken en flink onder invloed van alcohol verkeerde. In overleg met de officier van justitie werd besloten hem een boete op te leggen van duizend euro. Omdat hij de bekeuring niet direct kon be talen werd zijn rijbewijs ingenomen. Hij krijgt dat pas terug wanneer hij de bekeuring betaalt. GOES - Een zeventienarige Goesenaar kreeg donderdag avond een messteek in zijn nek van een achttienjarige plaats genoot. De twee waren al geruime tijd in conflict. Die avond mondde een woordenwisseling in een woning aan de M.H. Trompstraat uit in een vechtpartij. Het slachtoffer ging voor behandeling naar het ziekenhuis. De dader meldde zich bij de politie. MIDDELBURG - De provincie moet zorgen voor speciale ver wijsborden voor huisverkoop door boeren. Dat stellen de Sta tenfracties van LPF en Partij voor Zeeland. Ze reageren op de beroepzaak die standsorganisatie ZLTO bij de Middelburgse bestuursrechter aanspande, tegen het verwijderen van een verwijsbord bij Oud-Vossemeer. De twee partijen zijn het eens met de ZLTO en boer A. Aarnoudse en vinden dat het bord langs de N656 gewoon moet blijven staan. LPF en PvZ snap pen niet dat de provincie aan de ene kant boeren stimuleert nevenactiviteiten te ontwikkelen en aan de andere kant ver biedt reclame te maken voor die activiteiten. Met uniforme borden, waarop boeren een eigen tekst kunnen zetten, wordt een chaos in het buitengebied voorkomen, menen de fracties. WILHELMINADORP - Een 57-jarige automobilist uit Ka- pelle raakte gistermiddag op de Deltaweg in Wilhelminadorp gewond door toedoen van een andere bestuurder. Die ergerde zich waarschijnlijk aan het rijgedrag van de ander. Dit liet hij merken door bij de verkeerslichten het autoraam van de man uit Kapelle in te trappen en hem vervolgens in het gezicht te spugen. De Kapellenaar moest hierna sneeën bij zijn oog en in zijn hand laten hechten. VLISSINGEN - Met de aanhouding van een tweetal Vlissin- gers heeft de politie vijf inbraken opgelost. In Toutenburg werd een achttienjarige man aangehouden en op de Schuit- vaartgracht een twintigjarige man. Ze worden ervan ver dacht tussen juni en half augustus in drie woningen en in twee bedrijven te hebben ingebroken. In de woningen van de twin tigjarige aan de Schuitvaartgracht lagen de goederen die van de inbraak afkomstig waren. fll Mheeft enige tijd ge ld, maar langzaam jroeit het besef dat met de Vogel- en Habitatrichtlij- mvan de Europese Unie liet langer de hand gelicht bn worden. De Europese Commissie maakt serieus werk van het naleven van tegels om bedreigde vo gelsoorten, natuurgebie- ien, wilde planten en die ten te beschermen. De Mstaten moeten er bij het uitwikkelen van (econo mische) plannen terdege ekening mee houden. Ge- teurt dat niet, dan kunnen plannen van tafel geveegd worden. joorRinus Antonisse GOES - Misschien is het na- ïiurherstel wegens de tweede 'trdieping van de Westerschel- fewel het laatste voorbeeld van de hand wordt gelicht met ie Vogel- en Habitatrichtlijnen, fan enige toetsing van de vaar- •eulverruiming aan de richtlij den was geen sprake. De wijze waarop de natuur wordt gecom penseerd - overwegend binnen plaats van buitendijks - is volstrekt onvoldoende. De com pensatie wordt niet vooraf, naar pas achteraf uitgevoerd. i}e Europese Commissie heeft Sederland hiervoor op de vin- 'ersgetikt. Overheden willen de richtlijnen nog altijd het liefst 'inzeilen, maar er is een Raad 'an State die plannen nu terde- Setoetst aan de Vogel- en Habi- 'atrichtlijnen. En zich daarbij leer precies en weinig rekkelijk loont. Zeeland heeft dat aan den lijve Meervonden. Bezwaren tegen onder de Vogelrichtlijn gen van de Westerschelde ,v' -y |IS3|gs vsnJ-.SV fW| RENESSE - De politie heeft vrijdagnacht op de Hogezoom in Renesse een 35-jarige inwoner van Spijkenisse aangehouden. De man had kort daarvoor een 17-jarige inwoner van IJssel- stein tijdens een woordenwisseling op het gezicht geslagen. iiiiiiBinainiiiBiiii» im»hhu»h iiiiiaiuiayuaAH door Jeffrey Kutterink Mil Haill IIMM 4aait>ia1 U- U':-*1 ■v^, .vs.5. '0 q.'... f. Jv 1 P t -V "u>. - nm «V 4.V - 3t "f TL Economische activiteiten in het Westerscheldegebied moeten nadrukkelijker worden getoetst aan de Europese Vogel- en Hahitatrichtlijnen. foto Dirk-Jan Gjeltema zijn verworpen; die tegen de Westerschelde Container Ter minal zijn juist gehonoreerd, omdat de richtlijnen onvol doende zijn nagekomen. De Vogelrichtlijn (al uit 1979)en de Habitatrichtlijn (uit 1992) zijn uiteraard niet voor niets in gevoerd. In de tweede helft van de vorige eeuw ging het snel bergafwaarts met de natuur. Steeds meer vogels op de Rode Lijst van bedreigde soorten, steeds grotere aantasting van leefgebieden en afname van de verscheidenheid aan flora en fauna. Menselijke, vooral eco nomisch gerichte, activiteiten waren daar debet aan. Om die teloorgang een halt toe te roe pen zijn de richtlijnen uitge vaardigd. De lidstaten zijn verplicht om waardevolle natuurgebieden als speciale beschermingszones aan te wijzen. Na veel vijven en zessen heeft Nederland daaraan voldaan. In Zeeland gaat het om de Voordelta, de Ooster- en Wes terschelde, het Grevelingen- meer, het Veerse Meer, het Krammer-Volkerak meer, de Yerseke- en Zoom en Kapelse Moer, de Canisvlietkreek (Sas van Gent), het Groote Gat (Oostburg), de Kop van Schou wen, de Manteling van Walche ren, de Vogelkreek (Hengstdijk) en het Zwin. Ruimtelijke ingrepen, van klein tot groot, die in of nabij een spe ciale beschermingszone voor zien zijn, moeten worden beoor deeld op hun effecten. Zijn die overwegend negatief, dan mag zo'n ingreep (stadsuitbreiding, wegenaanleg, baggerstort, re creatieplannen, havenuitbrei ding) niet doorgaan. Daar kan alleen van worden af geweken als er: geen andere oplossingen voor de voorgenomen ingreep zijn; een dwingende reden van groot openbaar belang is; verzachtende en compense rende maatregelen worden ge troffen. In het verleden is er - zie de na tuurcompensatie Westerschel de - nonchalant omgesprongen met de richtlijnen en kon de af weging (alternatief/dwingende reden/compensatie) doorgaans op een A4-tje worden samenge vat. Die tijd is voorbij. Opmer kingen als 'we mogen ons hoofd niet meer boven de dijk uitste ken' en 'bedrijven worden in hun ontwikkelingsmogelijkhe den beperkt' snijden geen hout. De aangewezen gebieden vol doen aan de Europese eisen en Nederland moet met de be schermende en beperkende re gels gewoon leren leven. Zover is het Zeeuwse provincia le bestuur, als het om de Wester schelde Container Terminal gaat, nog altijd niet. Het moet een combinatie van arrogantie en bestuurlijke onnozelheid zijn geweest die Gedeputeerde Sta ten - en in hun kielzog de meer derheid van Provinciale Staten - ertoe brachten diverse waar schuwingen over de invloed van de Vogel- en Habitatrichtlijnen in de wind te slaan. Signalen te over, maar de Zeeuwse bestuur ders dachten: het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. Ze gokten en verloren. Bedoeling is een reparatiepo ging te ondernemen. De Vogel en Habitatrichtlijnen zijn ech ter onverkort van toepassing. Met name de regel dat sprake moet zijn van een 'dwingende reden van openbaar belang' is een lastige. De provincie moti veerde onvoldoende waarom het economisch belang van de WCT zwaarder moet wegen dan het belang om het bestaande Europese beschermde natuur gebied te behouden, oordeelde de Raad van State. In een her kansing wordt het er niet mak kelijker op dat alsnog aan te to nen. De Raad van State gispte de provincie over het ontbreken van onderzoek naar andere ac tiviteiten dan de WCT om de werkgelegenheid te bevorderen. In een aanzet voor het Sociaal- Economisch Beleidsplan 2004- 2007 komt dat alsnog om de hoek kijken: onderzoek naar de meest kansrij ke sectoren en eco nomische activiteiten in de groen-blauwe oase. GS houden het zogenaamde 'tweesporen beleid' - ontwikkelen havenge bieden enerzijds, versterken groen-blauwe oase anderzijds - wel als hoofddoelstelling over eind. Het is zeer de vraag of dat realis tisch is. De uitspraak van de Raad van State is klip en klaar. In feite krijgt de provincie de boodschap: afblijven van de be schermde gebieden, richt u op het ontwikkelen van de groen blauwe oase. Daarmee wordt het 'tweesporenbeleid' flink on deruit gehaald. Dat erkennen valt niet mee; het vergt een men taliteitsomslag. Gegeven is dat grote delen van Zeeland onder de Vogel- en Ha- bitatrichtlijnen vallen. Dat zal niet snel veranderen. In plaats van achterhoede-gevechten te blijven voeren, kan beter de te ring naar de nering worden ge zet. Inpassen van de richtlijnen is dan een creatieve uitdaging. 17 HOV/ó N/tubA He am7 AümML HoH-lTaA^ oNóeioFejJjH SM/IH-ZGSLAHP ee. ■£Hf/N NOC, fMHNEHIt (K-ANNfu %TpjeaMêH JH 6c& &££(-<, u ó6BeuerN/&f!!- HffiBffè n M T&f&eN OVeZWATee WSieooM PU0& 2bMPf&l/Lrr</ MPJJCTP Dc ca MyfccP -s^NoU..2a$Tèg FAilMA H&fTl/óog y\i\ "ê&N oven WATce tfvis PuHZ ?oMNeBP'^<5Tja MeAieze De WFierWAcHitP KM 1/EfEWW IN PEÏÏÖ EtM UrTfTAPJc vooZezHALi ut". litin(i r>A7 Raad /w dik GOES - Voorzichtig zet de pro vincie een nieuwe economische koers in. Niet dat ze de havens en industrie in de ban doet. Inte gendeel. Maar het lacherige toontje over de zorgeconomife en het uitbreiden van het toerispie verdwijnt. Sterker: de provincie laat er zelfs een uitgebreid on derzoek naar doen. De provincie speelt slechts een bescheiden rol in het economi sche krachtenspel. Want vanuit het Middelburgse Abdijcom plex valt de AEX-index niet te bëinvloeden, laat staan de we reldhandel, waar nogal wat Zeeuwse bedrijven van afhan kelijk zijn. Maar het dagelijks bestuur kan wel ertoe bijdragen dat het eco nomische klimaat zo aange naam mogelijk is. Zo kan het zorgen dat bedrijventerreinen goed bereikbaar zijn en er goed bij liggen en dat er voldoende opleidingen en personeel voor handen is. Hoe de provincie die bescheiden rol kan spelen, schrijft het dage lijks bestuur om de vier jaar op in het Provinciaal Sociaal Eco nomisch Beleidsplan. Het laat ste dateert van 1998-2002. De schets van de nieuwe, geldig van 2004-2007, is in de maak. „Nee, 2003 is echt geen verloren jaar", vindt gedeputeerde G. de Kok. „Het oude plan blijft van kracht en ondertussen denken we heus na en stellen het beleid zo nodig bij." Het nieuwe plan moet december 2004 klaar zijn. Voordat ook maar iemand er mee aan de slag kan is het inmiddels januari 2005. „We nemen wél de tijd za ken goed te onderzoeken", ver dedigt De Kok. Maar in de eerste aanzet van het nieuwe plan, staat nauwelijks iets nieuws. Het beschrijft de sectoren waaruit de Zeeuwse economie bestaat (landbouw, visserijrecreatie/toerisme en industrie), de bekende ontwik kelingen en wat algemene keu zen. Zo blijkt dat de provincie enerzijds wil inzetten op ver sterking van de industrie en ha vens en anderzijds het toerisme. Critici verwijten de provincie dat ze te veel de oren laat han gen naar de havenontwikkelin gen en te weinig kijkt naar andere mogelijkheden om de economie te versterken. Zij noe men bijvoorbeeld de opzet van een zorgeconomie. Voorstellen die de provincie in het verleden met veel hoongelach ontving. Nu blijkt uit het nieuwe econo mische beleidsplan een lichte koerswijziging. Want de pro vincie laat een onderzoek doen naar de ontwikkeling van de Zeeuwse economie tot 2007. Daarin wordt niet alleen geke ken naar de industrie, maar juist ook naar de mogelijkheden van recreatie, toerisme en zorg economie. Zaken die het pro vinciebestuur tot nog toe niet serieus heeft onderzocht. „De keuze om meer dan voor heen te kijken naar de mogelijk heden in de groen-blauwe oase is dus wel nieuw", vindt De Kok. „Het zou vreemd zijn om ineens rigoreus andere keuzes te ma ken. Het is een kwestie van ac centen leggen." Vandaar dat het provinciebe stuur toch inzet op verdere ver sterking van industrie en ha vens. „Ook zonder de WCT zijn er havens en industrieterreinen. Zeeland Seaports is een instru ment om de werkgelegenheid te bevorderen, dat blijft een feit. En de afgelopen jaren is geble ken dat de bedrijvigheid in de havengebieden is toegenomen." De Kok erkent dat het niet auto matisch betekent dat daarmee ook de werkgelegenheid toe neemt. „Er is inderdaad de afge lopen jaren bij een aantal grote bedrijven gereorganiseerd. Daarom moeten we ons niet blindstaren op een paar grote bedrijven, maar juist ook aan dacht hebben voor het midden- en kleinbedrijf. Zo moeten we bijvoorbeeld kijken naar de ad ministratieve lastendruk." Ondanks de voorzichtige koers wijziging, blijven havens en in dustrie een grote rol spelen in het provinciale economische beleid. En dat terwijl de Raad van State de provincie een ge- voellige draai om de oren heeft gegeven. „Welke keuze we als provincie ook maken - versterken van ha vens, of meer inzetten op toeris me - we zullen altijd aanlopen tegen de vogel- en habitatricht lijnen", denkt De Kok. „Dat is een feit. Dat betekent dat we buitengewoon zorgvuldig moe ten omgaan met procedures en zaken heel erg goed moeten mo tiveren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15