PZC
Provincie verzet
voorzichtig bakens
economisch beleid
Natuurrichtlijnen trekken harde grens
15
Samenwerking Nederland - Vlaanderen in de steigers
Schepen baron Delwaide hekelt opstelling Nederlandse Rijkswaterstaat
14
zaterdag 23 augustus 2003
Protectionisme
Ambulance haalt auto van de weg
Jongen steekt met mes
Speciale borden voor boeren
Man verwondt medeweggebruiker
Politie lost inbraken op
Man slaat jongen
analyse
Cttl t UAR-M
COR DE JONGE
Oude plan
P»
jpnrHarmen
van der Werf
njSSlNGEN - Nederland en
flaanderen zijn al volop bezig
gemeenschappelijk nau-
ijsch beheer voor de Wester-
jchelde te ontwikkelen. Het
ioorstel van de Antwerpse ha-
,(nwethouder Delwaide om een
jezamenlijk bestuur voor de
jfesterschelde te vormen komt
jsmosterd na de maaltijd.
voormalige ministers van
Verkeer in Nederland en Vlaan
deren, Netelenbos en Stevaert,
tekenden maart vorig jaar in
Vlissingen het memorandum
van Vlissingen. In die overeen
komst, een doorbraak in de
Vlaams-Nederlandse verhou
dingen, spraken zij onder meer
af tot een gemeenschappelijk
nautisch beheer voor de Wester-
schelde te komen.
Hoofd scheepvaartdienst Wes-
terschelde H. Haverkamp in
Vlissingen laat weten dat sinds
dien al veel intensiever wordt
samengewerkt tussen zijn
scheepvaartdienst en de nieuwe
Vlaamse scheepvaartbegelei
dingsdienst. Aan de uitwerking
van het gemeenschappelijk
nautisch beheer wordt onder
tussen hard gewerkt.
Momenteel wordt door Neder
landse en Vlaamse beleidsamb
tenaren onderzocht hoe de be
voegdheden in het kader van
dat gemeenschappelijk nau
tisch beheer moeten worden ge
regeld. Alles is erop gericht om
dit 1 januari 2005 officieel rond
te hebben.
Om de veiligheid op de Wester-
schelde te vergroten, is vorig
jaar ook een bestuurlijke com
missie veiligheid Westerschelde
opgericht, met onder anderen
gouverneur C. Paulus van de
provincie Antwerpen, de
Zeeuwse commissaris van de
koningin W. van Gelder, een
vertegenwoordiger van Rijks
waterstaat Zeeland en de be
drijven BASF in Antwerpen en
Hydro Agri in Sluiskil. Die com
missie is ingesteld om de uitvoe
ring van het memorandum van
Vlissingen te bewaken en aan te
sturen.
Haverkamp van de scheep
vaartdienst Westerschelde
juicht deze ontwikkelingen van
harte toe, al plaatst hij daarbij
één kanttekening. „Je kunt ge
zamenlijk de risico's zoveel mo
gelijk beperken, maar niet elk
scheepvaartongeluk door bij
voorbeeld machinepech valt
daarmee te voorkomen."
Geef Antwerpse haven een kans
a#
Wa
Bij
rU tor Ton van Lierop
UITWERPEN - Zijn kennis
nn de Nederlands/Belgische
geschiedenis komt meermalen
iovendrijven. „Sommige Ne-
Jerlandse ambtenaren stellen
(oorom voor elke container die
per schip naar Antwerpen gaat
jnZeeland een 'heffing' te laten
Walen voor milieu en veilig-
Dat lijkt precies op de tol
ft in 1863 is afgeschaft. Of
sterker nog: dat komt in de
Jaurtvan het stapelrecht dat de
graven
van Zeeland vanaf 1405
dig
a®
chl
sroegen, om verplicht goederen
voor Antwerpen in Middelburg
kleinere schepen over te la
den."
jen gesprek met de Antwerpse
menschepen(wethouder)
Leo baron Delwaide over de re
cente ongelukken op de Wester-
is hoe dan ook aanlei-
om veel wrok over het
Nederlandse ambtenarenappa-
raatte ventileren. „Het werkt in
Nederland echt anders dan bij
ons. Politici hebben hier hun ei-
et of politieke staf die
iet beleid uittekent. Wij bepa
len het beleid."
ja pin Nederland is het beleid heel
J tonsequent. Als er een nieuwe
1(# legering komt, maakt dat niets
tó. Rijkswaterstaat bepaalt
boedan ook de gang van zaken.
Ibt meerdere keren toe: „Rijks-
raterstaat is in Nederland echt
een staat in de staat. Vanuit de
sistorische strijd tegen het wa-
ier is een zeker protectionisme
intstaan, ter voortdurende be-
y cherming van Nederlandse be
langen. Politici hebben daarop
weinig grip. Ik wens de nieuwe
Nederlandse verkeersminister
Peijs veel succes, maar ik vrees
dat ook zij haar tanden hierop
zal stukbijten."
Delwaide denkt dat Rijkswa
terstaat alle registers opentrekt
om meer scheepvaart naar Ant
werpen onmogelijk te maken.
„Terwijl het scheepvaartver
keer naar alle West-Europese
havens fors zal groeien. Geef
Antwerpen dan ook een kans
door uitdieping van de Wester
schelde. Geef ons ook een plaats
op die West-Europese kaart.
Rotterdam en Vlissingen zullen
er echt niet onder lijden als wij
meer vracht krijgen."
Bovendien vraagt de markt ook
om toegang tot Antwerpen.
„Onze haven ligt honderd kilo
meter landinwaarts. Dat zorgt
voor lagere vervoerskosten, om
dat alles wat je per schip ver
voert veel voordeliger is dan
vervoer over land."
Natuurlijk is de internationale
scheepvaartwereld maar klein
en heeft ook die vernomen van
de ongelukken op de Wester
schelde.
Delwaide: „Dat leidt daar zeker
tot vragen en een imagopro
bleem, maar die 'markt' wil nog
steeds naar Antwerpen varen.
Daar verandert ook Rij kswater-
staat niets aan." „Ik krijg de in
druk dat de recente ongelukken
worden aangegrepen om te zeg
gen dat het onveilig is om uit te
diepen, omdat dan nog grotere
schepen met mogelijk gevaarlij
ke lading naar Antwerpen ko
men. Dat veiligheidsprobleem
is grotendeels op te lossen. Laat
ons samen de Westerschelde be
heren. Volledige veiligheid is
nooit te garanderen. Maar door
betere afspraken en een perma
nent overleg of vast bestuur is
een veiligheid van bijna 100
procent wel te geven."
Het aantal ongelukken op de
Westerschelde is laag, meent
Delwaide. In enkele weken tijd
waren er twee aanvaringen.
„Dat kan toeval zijn.Een derde
ongeluk met een sleepboot,
waarbij één opvarende om het
leven kwam, staat los van de
problematiek van de Wester
schelde, stelt hij.
De voormalige christen-demo
craat, maar al jaren liberale
wethouder, is niet uit op een
langdurig conflict met Neder
land over de Westerschelde. Hij
vreest dat de zogeheten Proses-
werkgroepen van Nederlandse
en Vlaamse ambtenaren echter
niet zullen leiden tot veel duide
lijkheid, terwijl eind volgend
jaar een politiek besluit moet
vallen over de uitdieping. Top
ambtenaar Post van Rijkswa
terstaat, die Delwaide al de
gordijnen injoeg met het 'tol-
voorstel', heeft laten weten dat
Nederland altijd weer onder af
spraken uit kan. Er zou name
lijk geen juridische basis voor
zijn, waardoor Den Haag vol
gens Delwaide een voor Neder
land tegenvallend resultaat snel
zal negeren. Om vervolgens een
nieuwe procedureslag te begin
nen.
„Daarom zie ik ook geen andere
oplossing dan een juridische.
Hetzij via het Internationaal
Gerechtshof of via de Europese
rechter zal er een besluit moeten
vallen. Dat zal uiteindelijk min
der lang duren. Of wellicht dat
arbitrage, zoals dat nu gebeurt
rond de goederenspoorlijn IJze
ren Rijn gaat gebeuren, een op
lossing biedt." A ATP
GOEDEREEDE - Ambulancepersoneel heeft donderdag
avond in Goedereede een automobilist aan de kant van de weg
gezet en de politie gewaarschuwd. De 49-jarige Duitser was
opgevallen door zijn slingerende rijgedrag. Een blaastest
wees even later uit dat de man diep in het glas had gekeken en
flink onder invloed van alcohol verkeerde. In overleg met de
officier van justitie werd besloten hem een boete op te leggen
van duizend euro. Omdat hij de bekeuring niet direct kon be
talen werd zijn rijbewijs ingenomen. Hij krijgt dat pas terug
wanneer hij de bekeuring betaalt.
GOES - Een zeventienarige Goesenaar kreeg donderdag
avond een messteek in zijn nek van een achttienjarige plaats
genoot. De twee waren al geruime tijd in conflict. Die avond
mondde een woordenwisseling in een woning aan de M.H.
Trompstraat uit in een vechtpartij. Het slachtoffer ging voor
behandeling naar het ziekenhuis. De dader meldde zich bij de
politie.
MIDDELBURG - De provincie moet zorgen voor speciale ver
wijsborden voor huisverkoop door boeren. Dat stellen de Sta
tenfracties van LPF en Partij voor Zeeland. Ze reageren op de
beroepzaak die standsorganisatie ZLTO bij de Middelburgse
bestuursrechter aanspande, tegen het verwijderen van een
verwijsbord bij Oud-Vossemeer. De twee partijen zijn het eens
met de ZLTO en boer A. Aarnoudse en vinden dat het bord
langs de N656 gewoon moet blijven staan. LPF en PvZ snap
pen niet dat de provincie aan de ene kant boeren stimuleert
nevenactiviteiten te ontwikkelen en aan de andere kant ver
biedt reclame te maken voor die activiteiten. Met uniforme
borden, waarop boeren een eigen tekst kunnen zetten, wordt
een chaos in het buitengebied voorkomen, menen de fracties.
WILHELMINADORP - Een 57-jarige automobilist uit Ka-
pelle raakte gistermiddag op de Deltaweg in Wilhelminadorp
gewond door toedoen van een andere bestuurder. Die ergerde
zich waarschijnlijk aan het rijgedrag van de ander. Dit liet hij
merken door bij de verkeerslichten het autoraam van de man
uit Kapelle in te trappen en hem vervolgens in het gezicht te
spugen. De Kapellenaar moest hierna sneeën bij zijn oog en in
zijn hand laten hechten.
VLISSINGEN - Met de aanhouding van een tweetal Vlissin-
gers heeft de politie vijf inbraken opgelost. In Toutenburg
werd een achttienjarige man aangehouden en op de Schuit-
vaartgracht een twintigjarige man. Ze worden ervan ver
dacht tussen juni en half augustus in drie woningen en in twee
bedrijven te hebben ingebroken. In de woningen van de twin
tigjarige aan de Schuitvaartgracht lagen de goederen die van
de inbraak afkomstig waren.
fll
Mheeft enige tijd ge
ld, maar langzaam
jroeit het besef dat met de
Vogel- en Habitatrichtlij-
mvan de Europese Unie
liet langer de hand gelicht
bn worden. De Europese
Commissie maakt serieus
werk van het naleven van
tegels om bedreigde vo
gelsoorten, natuurgebie-
ien, wilde planten en die
ten te beschermen. De
Mstaten moeten er bij het
uitwikkelen van (econo
mische) plannen terdege
ekening mee houden. Ge-
teurt dat niet, dan kunnen
plannen van tafel geveegd
worden.
joorRinus Antonisse
GOES - Misschien is het na-
ïiurherstel wegens de tweede
'trdieping van de Westerschel-
fewel het laatste voorbeeld van
de hand wordt gelicht met
ie Vogel- en Habitatrichtlijnen,
fan enige toetsing van de vaar-
•eulverruiming aan de richtlij
den was geen sprake. De wijze
waarop de natuur wordt gecom
penseerd - overwegend binnen
plaats van buitendijks - is
volstrekt onvoldoende. De com
pensatie wordt niet vooraf,
naar pas achteraf uitgevoerd.
i}e Europese Commissie heeft
Sederland hiervoor op de vin-
'ersgetikt. Overheden willen de
richtlijnen nog altijd het liefst
'inzeilen, maar er is een Raad
'an State die plannen nu terde-
Setoetst aan de Vogel- en Habi-
'atrichtlijnen. En zich daarbij
leer precies en weinig rekkelijk
loont.
Zeeland heeft dat aan den lijve
Meervonden. Bezwaren tegen
onder de Vogelrichtlijn
gen van de Westerschelde
,v' -y
|IS3|gs
vsnJ-.SV fW|
RENESSE - De politie heeft vrijdagnacht op de Hogezoom in
Renesse een 35-jarige inwoner van Spijkenisse aangehouden.
De man had kort daarvoor een 17-jarige inwoner van IJssel-
stein tijdens een woordenwisseling op het gezicht geslagen.
iiiiiiBinainiiiBiiii» im»hhu»h iiiiiaiuiayuaAH
door Jeffrey Kutterink
Mil Haill IIMM 4aait>ia1
U- U':-*1
■v^, .vs.5.
'0 q.'...
f. Jv
1
P t -V
"u>.
- nm
«V 4.V
-
3t "f TL
Economische activiteiten in het Westerscheldegebied moeten nadrukkelijker worden getoetst aan de Europese Vogel- en Hahitatrichtlijnen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
zijn verworpen; die tegen de
Westerschelde Container Ter
minal zijn juist gehonoreerd,
omdat de richtlijnen onvol
doende zijn nagekomen.
De Vogelrichtlijn (al uit 1979)en
de Habitatrichtlijn (uit 1992)
zijn uiteraard niet voor niets in
gevoerd. In de tweede helft van
de vorige eeuw ging het snel
bergafwaarts met de natuur.
Steeds meer vogels op de Rode
Lijst van bedreigde soorten,
steeds grotere aantasting van
leefgebieden en afname van de
verscheidenheid aan flora en
fauna. Menselijke, vooral eco
nomisch gerichte, activiteiten
waren daar debet aan. Om die
teloorgang een halt toe te roe
pen zijn de richtlijnen uitge
vaardigd.
De lidstaten zijn verplicht om
waardevolle natuurgebieden
als speciale beschermingszones
aan te wijzen. Na veel vijven en
zessen heeft Nederland daaraan
voldaan. In Zeeland gaat het om
de Voordelta, de Ooster- en Wes
terschelde, het Grevelingen-
meer, het Veerse Meer, het
Krammer-Volkerak
meer, de Yerseke-
en Zoom
en Kapelse
Moer, de Canisvlietkreek (Sas
van Gent), het Groote Gat
(Oostburg), de Kop van Schou
wen, de Manteling van Walche
ren, de Vogelkreek (Hengstdijk)
en het Zwin.
Ruimtelijke ingrepen, van klein
tot groot, die in of nabij een spe
ciale beschermingszone voor
zien zijn, moeten worden beoor
deeld op hun effecten. Zijn die
overwegend negatief, dan mag
zo'n ingreep (stadsuitbreiding,
wegenaanleg, baggerstort, re
creatieplannen, havenuitbrei
ding) niet doorgaan.
Daar kan alleen van worden af
geweken als er:
geen andere oplossingen voor
de voorgenomen ingreep zijn;
een dwingende reden van
groot openbaar belang is;
verzachtende en compense
rende maatregelen worden ge
troffen.
In het verleden is er - zie de na
tuurcompensatie Westerschel
de - nonchalant omgesprongen
met de richtlijnen en kon de af
weging (alternatief/dwingende
reden/compensatie) doorgaans
op een A4-tje worden samenge
vat. Die tijd is voorbij. Opmer
kingen als 'we mogen ons hoofd
niet meer boven de dijk uitste
ken' en 'bedrijven worden in
hun ontwikkelingsmogelijkhe
den beperkt' snijden geen hout.
De aangewezen gebieden vol
doen aan de Europese eisen en
Nederland moet met de be
schermende en beperkende re
gels gewoon leren leven.
Zover is het Zeeuwse provincia
le bestuur, als het om de Wester
schelde Container Terminal
gaat, nog altijd niet. Het moet
een combinatie van arrogantie
en bestuurlijke onnozelheid zijn
geweest die Gedeputeerde Sta
ten - en in hun kielzog de meer
derheid van Provinciale Staten
- ertoe brachten diverse waar
schuwingen over de invloed van
de Vogel- en Habitatrichtlijnen
in de wind te slaan. Signalen te
over, maar de Zeeuwse bestuur
ders dachten: het zal allemaal
zo'n vaart niet lopen. Ze gokten
en verloren.
Bedoeling is een reparatiepo
ging te ondernemen. De Vogel
en Habitatrichtlijnen zijn ech
ter onverkort van toepassing.
Met name de regel dat sprake
moet zijn van een 'dwingende
reden van openbaar belang' is
een lastige. De provincie moti
veerde onvoldoende waarom
het economisch belang van de
WCT zwaarder moet wegen dan
het belang om het bestaande
Europese beschermde natuur
gebied te behouden, oordeelde
de Raad van State. In een her
kansing wordt het er niet mak
kelijker op dat alsnog aan te to
nen.
De Raad van State gispte de
provincie over het ontbreken
van onderzoek naar andere ac
tiviteiten dan de WCT om de
werkgelegenheid te bevorderen.
In een aanzet voor het Sociaal-
Economisch Beleidsplan 2004-
2007 komt dat alsnog om de
hoek kijken: onderzoek naar de
meest kansrij ke sectoren en eco
nomische activiteiten in de
groen-blauwe oase. GS houden
het zogenaamde 'tweesporen
beleid' - ontwikkelen havenge
bieden enerzijds, versterken
groen-blauwe oase anderzijds -
wel als hoofddoelstelling over
eind.
Het is zeer de vraag of dat realis
tisch is. De uitspraak van de
Raad van State is klip en klaar.
In feite krijgt de provincie de
boodschap: afblijven van de be
schermde gebieden, richt u op
het ontwikkelen van de groen
blauwe oase. Daarmee wordt
het 'tweesporenbeleid' flink on
deruit gehaald. Dat erkennen
valt niet mee; het vergt een men
taliteitsomslag.
Gegeven is dat grote delen van
Zeeland onder de Vogel- en Ha-
bitatrichtlijnen vallen. Dat zal
niet snel veranderen. In plaats
van achterhoede-gevechten te
blijven voeren, kan beter de te
ring naar de nering worden ge
zet. Inpassen van de richtlijnen
is dan een creatieve uitdaging.
17 HOV/ó N/tubA He am7 AümML HoH-lTaA^ oNóeioFejJjH SM/IH-ZGSLAHP ee. ■£Hf/N NOC, fMHNEHIt (K-ANNfu
%TpjeaMêH JH 6c& &££(-<, u ó6BeuerN/&f!!- HffiBffè n M
T&f&eN OVeZWATee WSieooM PU0& 2bMPf&l/Lrr</ MPJJCTP Dc ca MyfccP -s^NoU..2a$Tèg FAilMA H&fTl/óog y\i\
"ê&N oven WATce
tfvis
PuHZ ?oMNeBP'^<5Tja MeAieze De WFierWAcHitP
KM 1/EfEWW IN PEÏÏÖ EtM UrTfTAPJc
vooZezHALi ut".
litin(i r>A7 Raad /w dik
GOES - Voorzichtig zet de pro
vincie een nieuwe economische
koers in. Niet dat ze de havens
en industrie in de ban doet. Inte
gendeel. Maar het lacherige
toontje over de zorgeconomife en
het uitbreiden van het toerispie
verdwijnt. Sterker: de provincie
laat er zelfs een uitgebreid on
derzoek naar doen.
De provincie speelt slechts een
bescheiden rol in het economi
sche krachtenspel. Want vanuit
het Middelburgse Abdijcom
plex valt de AEX-index niet te
bëinvloeden, laat staan de we
reldhandel, waar nogal wat
Zeeuwse bedrijven van afhan
kelijk zijn.
Maar het dagelijks bestuur kan
wel ertoe bijdragen dat het eco
nomische klimaat zo aange
naam mogelijk is. Zo kan het
zorgen dat bedrijventerreinen
goed bereikbaar zijn en er goed
bij liggen en dat er voldoende
opleidingen en personeel voor
handen is.
Hoe de provincie die bescheiden
rol kan spelen, schrijft het dage
lijks bestuur om de vier jaar op
in het Provinciaal Sociaal Eco
nomisch Beleidsplan. Het laat
ste dateert van 1998-2002. De
schets van de nieuwe, geldig van
2004-2007, is in de maak. „Nee,
2003 is echt geen verloren jaar",
vindt gedeputeerde G. de Kok.
„Het oude plan blijft van kracht
en ondertussen denken we heus
na en stellen het beleid zo nodig
bij."
Het nieuwe plan moet december
2004 klaar zijn. Voordat ook
maar iemand er mee aan de slag
kan is het inmiddels januari
2005. „We nemen wél de tijd za
ken goed te onderzoeken", ver
dedigt De Kok.
Maar in de eerste aanzet van het
nieuwe plan, staat nauwelijks
iets nieuws. Het beschrijft de
sectoren waaruit de Zeeuwse
economie bestaat (landbouw,
visserijrecreatie/toerisme en
industrie), de bekende ontwik
kelingen en wat algemene keu
zen. Zo blijkt dat de provincie
enerzijds wil inzetten op ver
sterking van de industrie en ha
vens en anderzijds het toerisme.
Critici verwijten de provincie
dat ze te veel de oren laat han
gen naar de havenontwikkelin
gen en te weinig kijkt naar
andere mogelijkheden om de
economie te versterken. Zij noe
men bijvoorbeeld de opzet van
een zorgeconomie. Voorstellen
die de provincie in het verleden
met veel hoongelach ontving.
Nu blijkt uit het nieuwe econo
mische beleidsplan een lichte
koerswijziging. Want de pro
vincie laat een onderzoek doen
naar de ontwikkeling van de
Zeeuwse economie tot 2007.
Daarin wordt niet alleen geke
ken naar de industrie, maar
juist ook naar de mogelijkheden
van recreatie, toerisme en zorg
economie. Zaken die het pro
vinciebestuur tot nog toe niet
serieus heeft onderzocht.
„De keuze om meer dan voor
heen te kijken naar de mogelijk
heden in de groen-blauwe oase
is dus wel nieuw", vindt De Kok.
„Het zou vreemd zijn om ineens
rigoreus andere keuzes te ma
ken. Het is een kwestie van ac
centen leggen."
Vandaar dat het provinciebe
stuur toch inzet op verdere ver
sterking van industrie en ha
vens. „Ook zonder de WCT zijn
er havens en industrieterreinen.
Zeeland Seaports is een instru
ment om de werkgelegenheid te
bevorderen, dat blijft een feit.
En de afgelopen jaren is geble
ken dat de bedrijvigheid in de
havengebieden is toegenomen."
De Kok erkent dat het niet auto
matisch betekent dat daarmee
ook de werkgelegenheid toe
neemt. „Er is inderdaad de afge
lopen jaren bij een aantal grote
bedrijven gereorganiseerd.
Daarom moeten we ons niet
blindstaren op een paar grote
bedrijven, maar juist ook aan
dacht hebben voor het midden-
en kleinbedrijf. Zo moeten we
bijvoorbeeld kijken naar de ad
ministratieve lastendruk."
Ondanks de voorzichtige koers
wijziging, blijven havens en in
dustrie een grote rol spelen in
het provinciale economische
beleid. En dat terwijl de Raad
van State de provincie een ge-
voellige draai om de oren heeft
gegeven.
„Welke keuze we als provincie
ook maken - versterken van ha
vens, of meer inzetten op toeris
me - we zullen altijd aanlopen
tegen de vogel- en habitatricht
lijnen", denkt De Kok. „Dat is
een feit. Dat betekent dat we
buitengewoon zorgvuldig moe
ten omgaan met procedures en
zaken heel erg goed moeten mo
tiveren."