Droogte houdt nog wel even aan Zeedijk brengt jeugdtrauma's boven Het spookt bij de Ronduute Tarieven tunnel variëren zeer fors Auto Lezersactie inbassadeur hekelt Nederlandse bureaucratie na incident in Middelburg WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL Half dozijn Altijd al eens willen rally rijden? Voor slechts €189 zeeuwse almanak WALCHEREN zaterdag 23 augustus 2003 es bekijkt erzekering Boos vanaf de dijk Stilte O AutoTrack.nl el rond Bosnische asielzoekers rNadia Berkelder DELBURG - De ambassa- van Bosnië - Herzegovina dt dat de familie Zekic inhu- n behandeld is. Hij heeft de lie laten ophalen met zijn dienstauto. De familie peerde sinds het begin van week net buiten het terrein het asielzoekerscentrum in delburg. Ze zijn in afwach- gvan de terugreis naar hun d ondergebracht in een pen- D in Den Haag. ibassadeur Z. Jerkic zegt dat gehandeld heeft om humani- redenen. „We konden het :t aanzien dat mensen in het i lagen te slapen. Het zijn lotte wel onze onderdanen. familie is uitgeprocedeerd en t aangegeven te willen te- keren naar Bosnië. De pa- "41 voor de reis zijn echter niet in orde. Omdat ze geen 'ht meer hebben op opvang in asielzoekerscentrum, heeft Centraal orgaan Opvang ielzoekers ze uit het centrum jet. De Immigratie en Natu- :satie Dienst (IND) heeft la- weten dat asielzoekers die "ES - De gemeente Goes gaat talie scholen na of zij voor juiste bedragen zijn verze- rd. eiding is de financiële af deling van de brand in de e Polder, die tot onaange- jeverrassingen heeft geleid, basisscholen 't Noorderlicht de Holtkampschool werden ens de jaarwisseling volle door brand verwoest. De ~g dekte minder 'ge- de', die nu volledig rekening van de gemeente gaat vooral om de kosten de tijdelijke huisvesting de scholen. uitzicht hebben op terugkeer, dispensatie kunnen krijgen. De ambassade heeft daar ook op aangedrongen. „We hebben het centrum gevraagd om de familie nog een paar dagen langer op te vangen", zegt Jerkic. „Dat was niet mogelijk, zeiden ze. Ze moesten zich aan de regels hou den." Volgens Jerkic is hij anderhalve dag bezig geweest om de direc tie van het COA aan de telefoon te krijgen. „Ik wil geen kritiek leveren op het centrum, ze heb ben het druk en proberen hun best te doen. Maar ik begrijp niet dat ze de familie op straat zetten, terwijl het nog maar twee of drie dagen zou duren voor de papieren in orde wa ren." De familie Zekic, vader, moe der, dochter en kleinkind, is donderdagavond onderge bracht in een pension in Den Haag. Het ambassadepersoneel heeft dat verblijf zelf betaald. „De ambassade heeft daar geen budget voor." Volgens Jerkic heeft de Interna tionale Organisatie voor Migra tie (IOM)die de terugreis van de familie regelt, niet meteen ge reageerd omdat die organisatie ook niet wist dat de familie uit het asielzoekerscentrum werd gezet. Jerkic verwacht dat de papieren voor de familie uiter lijk maandag gereed zijn. Jerkic is boos over de manier waarop de familie behandeld is. „Het menselijke aspect moet zwaarder wegen dan de bureau cratische regels. In veel asielza ken lijkt het of Nederland de mensen uit het oog verliest. Men ziet alleen nog papieren." Het is de eerste keer dat de ambassa deur persoonlijk ingrijpt in een asielzaak. „We hopen dat zich niet meer gevallen voordoen. Misschien moeten alle instan ties beter met elkaar overleg gen. In dit geval is er iets mis ge gaan, ik hoop dat iedereen ervan geleerd heeft en dat het niet weer gebeurt." i Vlissingen is veranderd in een door Ron Maqnée RITTHEM - De droogte houdt voorlopig nog even aan, meldt weerman Jos Broeke uit Ritthem. De zomer van 2003 lijkt hiermee de één-na-droogste Zeeuwse zomer ooit te worden. „Voor de komende dagen blijft neerslag nog wel even uit. Volgens de weers verwachting voor de komende vijf dagen krijgen we nauwelijks regen. Eventueel kunnen dinsdag en woensdag wat plaatse lijke buitjes vallen, maar dat zijn geen grote hoeveelheden, en dan verspreid over het land." De weersverwachting op langere termijn is nauwelijks beter voor degenen die naar wat neerslag smachten, weet Broeke. Pas hele maal aan het eind van de maand zou er wat regen van betekenis kunnen vallen. En dat betekent: neerslag van vijf millimeter of meer. Al met al stevent deze zomer af op de titel van één-na-droogste zomer ooit. In ju ni viel nauwelijks regen, in juli alleen in de eerste paar dagen. En augustus is tot nu toe kurk- en kurkdroog. Bij elkaar goed voor zo'n 57 millimeter regen. Normaliter valt er in één maand al meer neerslag dan nu in de hele zomer. Toch was er één zomer nog droger dan die van dit jaar. „De zomer van 1976, dat was vooral in Zeeland een heel droge. In drie maanden viel niet meer dan 48 millimeter regen. Ik kan me nog foto's herinneren waarop de grond helemaal was opengebar sten van de droogte." Ook het vermelden waard is dat deze zomer al 75 warme dagen heeft geteld. Meteorolo gen beschouwen een dag die boven de twin tig graden uitkomt als een warme dag. Hier in spant dit jaar de kroon. Het jaar 1976 tel de 72 dagen en was daarmee tot voor kort het jaar met de meeste warme dagen. torConny van Gremberghe Ian weerskanten van de Ou de Zeedijk oostelijk van sel ligt land. Dat kan, simpel- leg omdat het een oude zeedijk l Achter de Zeedijk, noord- «stelijk van Westdorpe, ligt el Kanaal van Gent naar Ter pen en deugt die naam dus ia geen kanten. Neemt niet eg dat de heren van Rijkswa- tstaat, zo'n 35 jaar geleden, na (laatste kanaalverbreding bij Kluis een bordje in de grond eten zetten waarop de naam eedijk prijkte. Sindsdien is de Waaldijk de Zeedijk. aanleg van die dijk heeft pigens nogal wat voeten in aarde gehad. Westdorpe was de jaren '60 de pleisterplaats 0 kanaal werkers. Mannen 1 baggerbedrijven als Van brd uit Werkendam lagen in (t dorp in de kost of woonden 'woonwagens, die her in der F het dorp verspreid stonden. Overdag werd er gewerkt, ge baggerd en gegraven. Achter de oude kanaaldijk werden diepe putten geslagen, de vrijgeko men grond werd met vrachtwa gens en pijpleidingen naar de Axelse Vlakte, Smitschorre bij Axel, de oprit van de nieuwe brug bij Sas van Gent en de pol ders zuidelijk van Westdorpe getransporteerd. Honderddui zenden kubieke meters zand en klei werden verplaatst. Naast de diepe putten werd een nieuwe aarden wal opgetrokken, die ve le meters boven de Autrichepol- der uitstak. Door kwel en hemelwater vul den de putten zich geleidelijk met water. Een kind kon zich in die jaren geen ultiemer speelter rein wensen. Er werd gezwom men, er werden hutten gebouwd en met fietsjes over de bergen zand gejakkerd. Erg lang duurde dat festijn niet, want de kanaalwerkers deden wat ze moesten doen; werken. De aarden wal veranderde in een stevige rechte kanaaldijk, de poelen erachter in een verra derlijk diepe waterweg, die uit eindelijk - nadat de oude dijk verwijderd was - in verbinding gesteld werd met het oude ka naal, dat vervolgens door de baggeraars op dezelfde diepte als de nieuwe vaargeul werd ge bracht. Het verbrede kanaal werd in december 1968 feeste lijk in gebruik genomen. Nou ja Met het plaatsen van een eenvoudig straatnaambordje transformeerde de kanaaldijk in de Zeedijk, on danks het feit hij nog steeds langs het kanaal loopt. foto Peter Nicolai feestelijk. De schooljeugd van Westdorpe werd 's ochtends door meester Hendriks bijeen gedreven op het schoolplein en voorzien van oranje-blanje- bleu-vlaggetjes. De instructies waren kort en duidelijk. „Jullie gaan straks op de fiets naar de Zeedijk, waar we in rijen zullen wachten op de komst van de ko ningin. Komt ze voorbij dan zwaaien we en zingen we het feestlied, dat jullie allemaal op papier hebben ontvangen", sprak de meester. Daar gingen we peddelend door de kou. Aangekomen op de win derige dijk aan het kanaal was het nog kouder. We werden in het natte gras geposteerd en konden wachten. En wachten. We waren overigens niet alleen, aan de overzijde van het kanaal stond de Sasse schoolmeute te wachten op de doorkomst van vorstin Juliana. Wie het echter aandurfde te roepen, kon reke nen op een tik met een zegelring op het schedeldak. Ja, jeugd trauma's. Juliana en buurvorst In deze bomencirkel zou volgens de legendes een witte dame rondwaren. De witte tent stond er maar voor even; naar ver luidt als onderdak voor een spook-feestje. foto Wim Kooyman door Sheila van Doorsselaer De plek bezorgt menigeen de rillingen: de Ronduute. Middenin de polder een akker met daar omheen een cirkel van bomen. Te vinden aan de Ronduiteweg bij Koewacht. Het spookt er, zo gaat de overleve ring. Zijn ze er of niet? De witte dame, de geldschat en de zwarte hond of de leeuw met een sleutel in zijn bek. Ronduute komt van het Franse woord redoute, oftewel schans. De Ronduute ligt daar waar vroeger het fort Moerspui moet hebben gestaan. De vreemde plek, nu nog goed te herkennen in het landschap, speelt de hoofdrol in een spookverhaal, waarvan meerdere versies de ronde doen. Ze hebben echter een paar dingen gemeen. Eens in de honderd jaar, tussen midder nacht en een uur, zou een in het wit geklede dame verschijnen die de argeloze passant de weg naar een ondergronds gewelf bij de Ronduute zou wijzen. In het gewelf zou een ijzeren koffer liggen, gevuld met een geld schat. Wie rijk wilde worden, moest daar echter wel wat voor doen. Op de koffer lag namelijk een leeuw (of in andere versies een zwarte hond met gloeiende ogen) die in zijn muil de sleutel van de koffer had. Wie de sleutel wist te pakken, werd eigenaar van de schat en zo kon de geest van de witte dame eindelijk rust vinden. Het verhaal werd voor het eerst opgetekend rond 1820. In deze versie staan drie koffers in het gewelf. Een die toebehoort aan de Sint Baafs kathedraal in Gent, een van het klooster van Zaffelaere en een voor diegene die de witte dame helpt. De grote zwarte hond zou niet bijten als je be doelingen zuiver zijn. Niemand heeft dat ooit kunnen bewijzen, want in de verhalen gaat ieder een die het meemaakte er als een haas vandoor. Het verhaal werd nogmaals, in de versie met de leeuw en één koffer, opgetekend in 1850. Dat geeft te denken dat de witte da me zich wel vaker laat zien dan eens in de honderd jaar. Dus schatzoekers, ga er eens kijken, wie weet... Maar pas op, want naast een witte dame, een enge hond of een leeuw, verhalen de legendes nog over andere aan wezigen: „Uilen als mensen zo groot." Oeh! Boudewijn der Belgen passeer den, rijkelijk verlaat, de gepe perde schildpaddensoep van Pierre Standaert lepelend, aan boord van de prinses Margriet. Of ze de koukleumende horde schoolkinderen op de Zeedijk gezien hebben, valt te betwijfe len. Een jaar erop, en nog jaren later, zou diezelfde vermaledijde Zee dijk nog voor meer jeugdtrau ma's zorgen. Het gros der mid delbare scholen stond in Terneuzen endekortstewegvan Westdorpe naar die plaats leid de langs - juist - de Zeedijk, 's Ochtends, om half acht, ver trok er vanaf de Tramweg een ijzeren cohort van tientallen scholieren op weg naar de scho lingsinstituten in de verre stad. Vooraan de oudsten, de sterk- sten, de wegbaners, die er niet voor terugdeinsden om zo nu en dan tegenliggers van de weg af te drukken. Ze bepaalden het tempo. De rest volgde. Terug was, door de verschillende eind tijden der lessen, een ander ver haal. Dan moest de zes kilome ter tegenwind op of onder de dijk op eigen kracht worden afgelegd. Vaak zuchtend, zwe tend, vloekend. Het werd overi gens nog erger na de gemeente lijke herindeling toen Terneu zen het Axelse bruggetje inpikte en het verplaatste naar de Oost- kolk in Terneuzen, waardoor wij, arme scholieren genood zaakt werden een langere route door de stinkende Koegorspol- der en over de Graaf Jansdijk naar Terneuzen te volgen. De Zeedijk verwerd tot een stil- tegebied. Een domein voor paartjes die zich in het hoge gras willen terugtrekken, voor fiet sers die een toertje willen maken of voor scheepvaartliefhebbers, die zo nu en dan een blik willen werpen op passerende schepen. De dijk leent zich er prima voor. door Ron Magnée ELLEWOUTSDIJK - De Wes- terscheldetunnel rekent ver schillende tarieven voor één en dezelfde camper. Dat ontdekte de familie Aarnoutse tijdens haar vakantie. Op de heenweg betaalden de Aarnoutsen vier euro voor hun camper. Op de te rugweg moesten ze vijftien euro neerleggen om thuis te komen. Directeur T. Buis van de NV Westerscheldetunnel kent het probleem, maar zegt dat er wei nig aan te doen is. De Aarnoutsen, eigenaars van garage Touw in Koudekerke, zijn de bezitters van een Bed ford-camper. De wagen brengt hen tot ver in het buitenland. De jongste trip voerde naar Frank rijk. Tijdens die trip deden ze een opmerkelijke ontdekking. Bij de tolporten van de Wester scheldetunnel betaalde me vrouw Aarnoutse op de heen weg de vereiste vier euro. Na een verblijf in Frankrijk gingen ze op weg naar huis wederom door detunnel. In korte tijd bleken de prijzen dramatisch te zijn ver hoogd. Voor precies dezelfde camper calculeerde de tolgaar der deze maal vijftien euro. Bij na vier keer zoveel als op de heenrit. Terwijl mevrouw Aarnoutse nog stond te klapperen met haar oren, herinnerde haar man dat hij zoiets al eerder had meege maakt. Al eerder koerste hij de Bedford door de tunnel. Heen voor het luttele bedrag van vier euro, en terug voor de pittige prijs van vijftien euro. Aarnoutse ging toen een discus sie met de tolgaarder aan. Die betoogde dat de sensoren die de hoogte van de auto's meten, ver schillend staan afgesteld. Bij sommige is de camper een per sonenwagen. Dan geldt het ta rief van vier euro. Bij andere sensoren slaat de computer on verbiddelijk uit naar de catego rie van de vrachtwagens. En dat betekent het volle pond betalen. Directeur Buis kent het ver schijnsel. Volgens hem is er niks mis met de sensoren. „Nee hoor, die zijn allemaal gekalibreerd." Het probleem doet zich voor op het moment dat een wagen langsrijdt die op de kop af 2,50 meter hoog is. Want daar ligt de grens tussen personen- en vrachtauto. „Soms slaat het systeem dan categorie 1 aan voor een personenauto, en soms categorie 3, die van een vracht wagen." Het probleem doet zich volgens de tunneldirecteur ook voor als auto's met een imperi aal allerlei spullen op het dak meevoeren. De Aarnoutsen hebben nu hun les wel geleerd. Ze denken in middels al na over hun volgende trip. Wat te doen bij de Wester scheldetunnel, in het bijzonder de reis terug? Lucht uit de ban den laten lopen? Dat is geen op tie, meldt mevrouw Aarnouste. Maar een andere idee krijgt ze ker serieuze aandacht: terugrij den over Antwerpen. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 000 33 "raklassiekerinfort euewoutsduk L' HISTORIE DU SOLDA1 van Igor Stravinsky Advertentie Laat uw tegenstander in het stof bijten, verbeter uw rijvaardigheid en maak kans op grote prijzen! Bel nu 0348-446409 of kijk op http://www.pzc.nl/auto Die vader van twee tiener dochters had zijn kroost er al vaker over horen praten: „Even een burger scoren bij McDonalds!" Hij was alleen bekend met de snackbar om de hoek, maar werd toch wel nieuwsgierig naar het moderne voedsel dat zijn dochters en hun vrien den prefereerden boven de goeie ouwe frikadel speciaal. Tijdens de lunchpauze op kantoor, ging hij daarom maar eens poolshoogte ne men, en stapte voor het eerst van zijn leven de wereldbe roemde fastfoodketen bin nen. Hij staarde naar de me nu's en zijn oog bleef hangen bij de McNuggets. Er viel te kiezen tussen een doosje van zes, negen of twaalf met deze krokante kipstukjes met saus naar keuze. Hij richtte zich tot de jongeman achter de ba lie en bestelde een half dozijn McNuggets. „We hebben geen half dozijn nuggets", zei de jongen. „Niet?", antwoordde hij. „Nee, we hebben er zes, ne gen of twaalf", zei de jonge man enigszins geïrriteerd. Voor de zekerheid vroeg hij het nog maar eens: „Dus ik kan geen half dozijn bestel len, maar wel zes?" De McOber keek hem ver veeld aan: „Dat zeg ik..." De man wist het goed ge maakt: Geef me er dan maar negen." En hij hield het vanaf toen gewoon bij de frikadel speci aal om de hoek. Advertentie Ook voor de nieuwste modellen kijk je op AutoTrack.nl De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 11