Ik zit hier om te luisteren
B
1
B
Van Dessel schept verwarring
iELICHT
Tiende Oude Stijl Jazz
Festival in Breskens
HP
1
■r
pop
B
1
""■H
Concert Jacob Cats
Nijverheid en Handel
wil snel nieuw besluit
over aanleg van WCÏ
Omstreden
slibdepot
bij Zelzate
breidt uit
kunst
Hulptelefoon
'm
i
lezers schrijven
vrijdag 22 augustus 2003
Muziek
mÊ^
1
2-tones opgepikt
door Brits label
Bezuinigen
Verhalen
Staatsloterij
Geheugen
Transport
door Wout Bareman
ZELZATE - Het immense slib
depot van Callemansputte op de
westelijke oever van het Kanaal
Gent-Terneuzen bij Zelzate
mag verder worden uitgebreid.
Het provinciebestuur van Oost-
Vlaanderen heeft de Vlaamse
Gemeenschap een vergunning
verstrekt voor het dumpen van
2,1 miljoen kubieke meter slib
(350.000 kuub per jaar). In 2009
wordt bekeken of het depot
wordt gesloten of nóg verder
kan worden uitgebreid.
Het gemeentebestuur van Zel
zate heeft zich jarenlang fel ver
zet tegen de groeiende slibberg
op de westelijke kanaaloever,
vlakbij de grens met Sas van
Gent. Ook natuur- en milieube
schermers uit de Vlaamse en
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone
protesteerden regelmatig tegen
de opslag van zwaar verontrei
nigd slib bij Callemansputte.
Jarenlang lag het depot er ver
waarloosd bij en lekte er veront
reinigd grondwater in de sloten
in de omgeving. De Zelzaatse
wijk Klein-Ruslandgaat inmid
dels helemaal schuil achter het
depot en de naburige 42 meter
hoge gipsberg van het concenrn
Rhodia. De afgelopen jaren
werd in Callemansputte al bijna
vijf miljoen kuub slib gedepo
neerd en de voorspelling dat de
slibberg uiteindelijk naar een
hoogte van minstens 40 meter
zou groeien, is inmiddels uitge
komen. Het zwaar verontreinig
de slib komt vooral uit het
Vlaamse deel van het Kanaal
Gent-Terneuzen en de toelei-
dende waterwegen in het
Vlaamse achterland (Gentse
Ringvaart). In de jaren negentig
kreeg Rijkswaterstaat bij wijze
van uitzondering toestemming
ook enkele honderdduizenden
kuubs verontreinigd slib uit het
Zeeuws-Vlaamse deel van het
kanaal in het depot te dumpen.
Om de overlast voor de omwo
nenden in de toekomst te beper
ken, zijn plannen in de maak
voor de aanleg van een vijf me
ter hoge groengordel rond ver
schillende wijken in Zelzate.
door Maurits Sep
Ze neemt de telefoon op en zegt:
„Hallo, met de SOS Telefonische
Hulpdienst." Geen naam, die doet er
niet toe. Iemand heeft behoefte aan een
gesprek en toevallig zit zij daar. De bel
ler wil trouwens zelf ook liever onbe
kend blijven.
De SOS Telefonische Hulpdienst moet
landelijk steeds meer bellers te woord
staan. Vorig jaar twee keer zo veel als in
2001In Zeeland wordt de hulp telefoon
ook vaker gebeld dan vroeger. En vaker
dan in de rest van Nederland.
Anonimiteit wordt gekoesterd en be
schermd bij de Telefonische Hulpdienst
in Middelburg. Die van de bellers én die
van de vrijwillige medewerkers. Daar
om wordt met de telefoondiensten ook
gerouleerd. Om te voorkomen dat bel
lers weten wie ze wanneer kunnen be
reiken.
Ze wil dus best vertellen waarom ze dit
werk doet, dat ze soms lichamelijk ver
moeid naar huis rijdt en hoe haar we
reldbeeld erdoor is veranderd. Maar,
naamloos. En niet op de foto. Een luis
terend oor, meer heeft ze niet te bieden.
Ze is geen hulpverlener, benadrukt ze
meermalen. Wie de hulptelefoon belt
om een probleem te bespreken, krijgt
geen oplossing aangereikt. Hoogstens
de tip om eens met een deskundige in
stantie te bellen. Want naast luisteren,
doen de vrijwilligers van de hulpdienst
natuurlijk nog wel iets meer. Ze praten
en denken mee.
„Het zijn gesprekken tussen twee ge
lijkwaardige partijen. Eén-op-één-
contacten. Natuurlijk is er een fysieke
afstand tussen mij en degene aan de an
dere kant van de lijn. Toch is er wel de
gelijk een nabijheid. Gevoelsmatig. Als
iemand begint te huilen, dan laat je ze
even gaan. Ik kan ook zeggen: 'Haal
even een glas water, ik wacht wel.'
Haast heb ik niet. Vijf minuten, een half
uur, een gesprek duurt zolang als het
duurt. Ik hoef niet te stoppen. Na een
De SOS Telefonische Hulpdienst wordt steeds vaker gebeld.
half uur is trouwens het meeste wel ge
zegd. En als ik hoor dat iets voor de
tweede keer wordt verteld, kan ik pro
beren af te ronden.
Het ligt er ook maar net aan hoe het
klikt. Daar kun je weinig aan doen.
Soms wil iemand liever met een man
praten. Of iemand vindt je te jong. Tja,
ik zit er alleen. We draaien diensten van
drie tot vier uur. Dan komt een ander.
Dus ze kunnen later terugbellen. Of het
met mij doen.
Gemiddeld voer ik vijf tot zes gesprek
ken in die paar uur. Dat gaat niet conti
nu door. Soms ook wel. Ben ik bezig,
komt er een andere lijn binnen. Als ik
kan, probeer ik die te beantwoorden.
Maar je kunt niet iedereen zomaar af
kappen. De ene keer zijn het eenvoudi
ge gesprekken, de andere keer ga ik fy
siek moe naar huis.
Het liefst draai ik avond- en nachtdien
sten. Dan hebben mensen die bellen
meer tijd. Het gaat dan dieper. Het is
voor mijzelf ook prettiger. Als ik dan
thuis kom, hoef ik me niet druk te ma
ken om de boodschappen die ik nog
moet doen. Of de kinderen die naar
school moeten. Thuiskomen is moeilij
ker dan er naartoe gaan. Je kunt je im
mers toch niet voorbereiden op de
gesprekken die gaan komen. Er zit van-
alles tussen. Problemen met drank,
drugs, geld, relaties, mishandeling,
eenzaamheid. En allerlei mensen. Jon
geren van dertig, ouderen van zestig of
ouder. Hoog- en laaggeschoolden. Men
sen met of zonder een baan. Soms hoor
je kinderen op de achtergrond. Ze bel
len van thuis uit, vanuit de auto.
Als ik thuis wegrijd met de auto, draai
ik een knop om. Ik zet muziek aan en
vergeet het thuisfront. De gesprekken
zijn niet lastig, wel spannend. Je weet
niet wat je te horen krijgt. Hoe langer je
dit werk doet, hoe meer je hebt gehoord
en hoe meer je op jezelf gaat vertrou
wen. Wanneer ik naar huis rijd, zet ik
die knop weer terug. De rit is net lang
genoeg om de laatste restjes gesprekken
uit mijn geheugen te laten glijden. Ook
dan helpt de muziek. Mijn muziek. Op
foto Willem Mieras
de heenweg is die anders dan op de te
rugweg. Terug is het vooral mee-
zingmuziek.
Dat omschakelen is wel belangrijk.
Want het zijn werkelijk twee werelden
van verschil, thuis en op het werk. Aan
de hulptelefoon spreek ik heel vaak
mensen die op dat moment niet al te ge
lukkig zijn. Dat doet je wat. Ik hoef me
niet in te leven om een goed gesprek te
kunnen voeren. Ik hoef de problemen
niet te hebben meegemaakt of te ken
nen. Ik moet er zijn. Bellers willen hun
probleem vooral van zich af praten.
Er zijn mensen die een paar keer per
week bellen. Die beginnen over dage
lijkse dingetjes. Een brief die ze niet be
grijpen, een ruzietje met de buurman
over het huisvuil. Daarachter schuilt
een heel leven. Waarin vooral eenzaam
heid een probleem is.
De hulptelefoon heeft mijn kijk op de
wereld veranderd. Ik kom nu dingen te
gen waarvan ik het bestaan niet kende.
Ik ben wereldwijzer geworden."
Het nummer van de SOS Telefonisch
Hulpdienst is 0900-0767.
~a-
door René van Stee
BRESKENS - Voor de trouwe
bezoeker begint het tiende Oude
Stijl Jazz Festival Breskens al
op vrijdag 12 september om
21.00 uur met een jamsessie van
De BresjeS Viere in café De Hee-
ren van ^mstel aan het
Spuiplein.
Een dag later barst het festival
om 14.00 uur echt los met een
streetparade door het dorp. Tot
18.00 uur trakteren The Origi
nal Zealand Streetparade uit
Middelburg, Deaf Quartle uit
Halsteren, het thuisspelende De
Bresjes Viere en de Firma Rood
De Groot uit Leiden het pu
bliek op pure, onvervalste
streetparade jazzmuziek.
Tussendoor is om 17.00 uur bij
de IJspiraat op het Spuiplein de
prijsuitreiking van de Old Ti-
merrit. De antieke auto's arrive
ren rond 15.00 uur op deze loca
tie. Vanaf 21.00 uur geven vijf
bands uit binnen- en buitenland
acte de présence in diverse hore
cagelegenheden op en rond het
Spuiplein. In de J&B Tavern
treedt The Crooktown Jazz
Band uit Ingelmunster op, een
dixielandorkest pur sang dat
een graag geziene gast is op di
verse kroegentochten in bin
nen- en buitenland.
The Hot Paddlewheel uit Nino-
ve doet restaurant Paddington
aan. Deze zeskoppige formatie
streeft ernaar New Orleansmu-
ziek te laten herleven zoals die is
ontstaan in de geboorteplaats
van de j azzJeepers Creepers uit
Geraardsbergen staat op de
planken in café Centraal. Hun
muziek is doordrenkt met jazz,
blues, soul, chansons en circus-
muziek. De Eurocity Jazz Band
uit Maastricht verzorgt een op
treden in restaurant De Boeg.
Dit gezelschap heeft zich gespe
cialiseerd in oude stijl-jazz en
staat voor een veelomvattend
repertoire met een eigenzinnige
interpretatie van bekende num
mers, maar ook met aandacht
voor minder bekende nummers.
Café De Heeren van Amstel
vormt het decor voor Jeggpap
uit Dendermonde. Het repertoi
re bestaat voornamelijk uit
swingmuziek uit de periode van
coryfeeën als Louis Armstrong,
Count Basie en Duke Ellington.
De band beschikt tevens over
een programma met gospels,
hymnen en negrospirituals.
Ter gelegenheid van het tweede
lustrum van het Oude Stijl Jazz
Festival Breskens is ook een cd
uitgebracht. Het schijfje biedt
een muzikaal overzicht van het
tienjarig bestaan van het evene
ment. De jubileum-cd is te koop
'bij de plaatselijke supermark
ten.
1
«KSKCS «S i'.-1 JK fi2» J
.««Bat
- - UI 11
•■mnr»n urn r t wir r ïr- ithb|
«ar
■■r.
Ba
-
P
\m
sa
Bros i 11
-•&* - ÏS&J 2
oMMt -x .i - .„«mm
-K v
IMH.J I 1 I I
a|t II
is;. .-.1 I IBUi
«««MTV-i'as»
- omjw /•*<.-. t~
door Esme Soesman
BROUWERSHAVEN - Jacob
Cats staat centraal in het con
cert dat woensdag 27 augustus
door organiste Petra Veenswijk
in de Grote of Sint Nicolaaskerk
in Brouwershaven wordt gege
ven.
Dit laatste concert in de vijf edi
ties tellende reeks die dit jaar op
woensdagen in de kerk is gehou
den, is bijzonder. Het program
ma dat de uit Delft afkomstige
Veenswijk presenteert, is opge
hangen aan Jacob Cats, die in
1577 in Brouwershaven is gebo
ren en wiens gestalte in de vorm
van een beeld nog altijd op de
Markt terug te vinden is.
Het is aannemelijk dat Cats het
orgel dat de organiste bespeelt
zelf weieens heeft gezien, want
dit instrument werd twintig
jaar voor zijn geboorte ge
bouwd. Veenswijk heeft haar
muziekkeuze voor het concert
in Brouwershaven afgestemd op
de tijd waarin Cats heeft ge
leefd. De stukken zijn boven
dien op de één of andere manier
met hem in verband te brengen.
Er zal onder meer werk te horen
zijn van Sweelinck, Henderick
Spuy en Pasquini. Veenswijk
licht haar programmakeuze in
een korte inleiding toe. Geschie
deniskenner Betty Blikman-
Ruiterkamp verzorgt een korte
inleiding over de persoon Cats.
Veenswijk studeerde aan het
Rotterdams Conservatorium en
behaalde haar papieren Doce
rend en Uitvoerend musicus en
clavecimbel. Sinds 1987 is zij als
organiste en dirigente verbon
den aan de Maria van Jessekerk
in Delft. Verder is ze actief als
klaveciniste en jureert ze regel
matig tijdens concoursen.
Het concert in de Grote Kerk be
gint om 20.00 uur.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De Antwerp
se kunstenaar Kris van Dessel
speelt met zijn installatie Travel
Scape in op de zomervakantie.
In de Middelburgse presentatie
ruimte Caesuur heeft hij een
grote maquette gebouwd van
een kaal winters landschap dat
bestaat uit voornamelijk hori
zontale lijnen en wat verticale
elementen. Hij creëert daarmee
een contrast met de zomerse,
zonnige, volle vakantiewereld
zoals iedereen die dezer dagen
ervaart.
Het eerste wat de voorbijganger
in de Lange Noordstraat ont
waart zijn drieëndertig foto's
die bevestigd zij n achter de twee
grote ramen en de glazen deur
van Caesuur. Deze foto's vor
men de basis van de installatie.
Van Dessel heeft ze in de winter
genomen op het traject Antwer
pen - Middelburg, vanuit een
rijdende auto.
De weidse vlakken en verre ho
rizonten worden daardoor nog
abstracter dan ze zich al voor
doen. De beweging doet de
details wegvallen en het hori
zontale wordt door het rijden
benadrukt. De weinige verticale
elementen zijn windmolens en
kale bomen. Deze naakte vlak
te, zoals Van Dessel het noemt,
vormt een tegenstelling met het
zomerse landschap. „De instal
latie is bedoeld verwarring te
veroorzaken bij de gelaten ont
spannende toerist die niet stil
staat bij de wereld buiten het
vakantieoord", schrijft hij in
een begeleidende tekst. Met een
beetje pech wordt het traject
Antwerpen - Middelburg 's zo
mers in een file afgelegd. De
snelheid is er dan uit, waardoor
wel de mogelijkheid bestaat het
landschap veel beter te bekij
ken. In de zomer is het ook een
ander landschap. Het is kleuri
ger en begroeid, minder kaal,
vlak en abstract. In de achter de
ramen gelegen presentatie
ruimte heeft Van Dessel op een
voudige wijze het landschap
van de foto's nagebouwd. Mint-
groene houten platen zijn de
uitgestrekte vlaktes. Hier en
daar heeft Van Dessel wat witte
elementen geplaatst. Achterin
zijn de eenvoudige contouren
van een gebouw te onderschei
den - het zou een grote stal kun
nen zijn. Op de achterwand
hangt een schilderij van een
landschap zoals dat ook op de
foto's en door middel van de in
stallatie is verbeeld.
Travel landscape is onderdeel
van een groter project van Van
Dessel, getiteld Flatland office.
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - De Walcherse
popgroep 2-tones heeft een pla
tencontract getekend bij het
Britse label Pollytone. 2-tones
is de eerste niet-Britse groep die
bij deze platenmaatschappij
onder contract komt. Pollytone
is gespecialiseerd in rock 'n' roll
en rockabilly en distribueert
zijn platen wereldwijd.
In eigen beheer heeft 2-tones
vorig jaar de cd No more nothin'
uitgebracht. Die bezorgde de
band optredens op grote rock 'n'
roll-festivals in Denemarken,
Zweden, Finland, Engeland,
Duitsland en Spanje. Ook voor
het komende jaar heeft 2-tones
aanbiedingen gekregen her en
der in Europa op te treden.
2-tones omschrijft de eigen mu-
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZCvetyJ"
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat lit V'
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen1
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden.^
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ove;!
01
kalv
Elke dag als men de krant open
slaat hebben padvinder Balke
nende, de gluiperige Zalm en de
jezuiet Verhage nieuwe bezuini
gingen voor ons in petto. Vooral
de ouderen zijn hiervan de dupe.
Medicijnen tegen hoge bloed
druk, maagzuurremmers ter
voorkoming van slokdarmkan
ker en vele andere zaken ver
dwijnen uit het ziekenfonds
pakket. Daar komt bij 1,50 euro
per recept, 200 euro eigen risico,
terwijl we honderden euro's aan
premie betalen. Resultaat: in
een verzorgingstehuis bij een
hittegolf een 24-uurs luier om
en eens per week douchen. Is dit
soms een moderne vorm van ge
nocide om het AOW-probleem,
als dat al bestaat, op te lossen?
Hoe weinig verstand van zaken
deze premier heeft is zijn op
merking dat voor ouderen de
verhogingen in de belasting
sfeer zullen worden gevonden.
Mensen met alleen AOW beta
len geen belastingIk ben van de
vooroorlogse generatie en heb
de Colijnperiode bewust meege
maakt. Parijgenoten van Colijn
stonden op kermissen en in ca
fés te loeren of een werkloze
nergens gebruik van maakte.
Daar werd rapport van opge
maakt, met het gevolg intrek
king van steun. Ook toen econo
mische crisis, wat voor een groot
gedeelte voorkomen had kun
nen worden. Ook nu is er bij een
goed beleid geen crisis. Die
wordt bewust gemaakt. Er is
geld in overvloed. Zie de ver
bouwing van het Catshuis: 15
miljoen euro. Voor oorlogsdoel
einden wordt niet op geld geke
ken, daarvoor is direct geld
beschikbaar. Deze politiek is a-
sociaal en verre van christelijk.
Balkenendes oproep met het
Oranjegevoel samen de schou
ders eronder te zetten kan hij
wat mij betreft wel vergeten.
J. Plantefeber
Iepenstraat 24
Oost-Souburg
Mijn ouders en ik kwamen 56
jaar geleden vanuit het toenma
lige Nederlands-Indië in het
'vriendelijke' Nederland. Mijn
moeder en ik waren te gast ge
weest bij de Jappen, mijn vader
had de hele oorlog gevaren. We
wilden ons verhaal wel kwijt,
maar moesten onze waffel hou
den en niet zeuren. Het zou alle
maal wel meegevallen zijn en zo
erg als men het in Nederland ge
had had, dat van ons kon daar
niet aan tippen. Net of het te me
ten was. Je moest dus wel hun
verhalen aanhoren en dat van
Anne Frank, daar werd je dood
ziek van. Temeer daar in de
Jappentijd zich soortgelijke ge
beurtenissen hadden voorge
daan. En nu zou ik dan mijn lot
gevallen aan de jeugd moeten
doorgeven hoe erg oorlog is en
wat mensen elkaar aandoen. Er
[Ei
is al 58 jaar oorlog. DeonaJj
kelijkheidsoorlog van lui
sië, Korea, Algerije, Au
Vietnam, de Golfoorlog, de
kan en recent nog Irak
maar door. In kleur zie jeopl
hoe mensen elkaar op beest!
tige wijze afmaken. Als iej
een ander op zijn gedrag
spreekt, kan hij of zij doe
trapt worden. En danmoeti
verhaal helpen de boel teug) #r E
te keren en de jeugd opa®
gedachten brengen. Laat
niet lachen. Daarbij
dat ik niet meer in sprookje rfl
loof. De herinneringen hou
voor mezelf. Ik heb zelfs lit
kinderen daar niet mee get p1
fronteerd. Vraagt iemand1 ie'
over die tijd dan zal ik ha sset
haar antwoorden. Voor de
dere rest houd ik mijn waffel
H.Z
Rustenburgplantson b
Middelt) P
ordt
IHG
li
ve
idui
ort
nor
Het afzeggen van het Stoa
concert kost de Staatsloterijl
kapitaal. Is het wel verjêasl
woord dat zoveel geld datiei l>e
keer hoopvol door zoveelgei tt
ne mensen bij elkaar wordt de
bracht zo wordt besteed?
ander voorbeeld: een paar
ken geleden werd er op Au scl
een beachvoetbaltoernooigt p
ganiseerd door de Staatslot!
Kosten: een paar miljoen.Di e,n
nemers: schatrijke voetbal
die met hun gezin plus aanhi tp:
een week gratis vakantie ki ®i(
den houden. Kan al dat geldi fc
beter terecht kunnen komen
de mensen die iedere maandi ®-
lot kopen in de hoop dat ook
eens in de prijzen vallen?
A. v.d.Ea
Arneltuii
Middelh ÈU'
Waarom valt de hele wereld»®
Bush en Blair heen? In 194(H
ren we maar wat blij met Wil
ton Churchill in zijn eenzaf
strijd tegen die andere tiranl
met bluf en chantage zovj
winst boekte tot hij eindt
stukliep op Polen en Engel
Later maakte Truman dezfME
fout als Bush sr die de Golf» at
log voortijdig stopte. DM kg
betalen we nu de prijs. InlM ige
deed Truman de geallieerd! Iet
onder Eisenhower stoppen aa ur
de Elbe waar zij weketlai et
werkloos bleven staan: menki fa
die ander bloedhond Stalinii ij i
mers beloofd dat hij Berl en
mocht innemen: arme Duit tv
vrouwen, zij betaalden de 9 Iv
van deze overeenkomst, i cei
jammer dat al die critici g«
geheugen hebben (of wil
hebben) of dat ze er niet bij»
ren zoals ik.
P. H.M.de N
Keetenstrai
Zien
Achter de ramen en de deur van de Middelburgse presentatieruimte Caesuur zijn foto's van Van Dessel bevestigd. foto Lex de Meester
In zijn kunst onderzoekt hij de
ruimtelijkheid, die hij be
schouwt als een metafoor voor
de huidige maatschappij. Op
het plafond van zijn atelier te
kent hij de lijnen na die vliegtui
gen in de lucht trekken en hij
heeft maquettes gemaakt van
uitgerekte serres en lange tun
nels. De invloed van de mens op
de natuur en de verhouding tus
sen het individu en zijn omge
ving, dat zijn de vragen die Van
Dessel als beeldend kunstenaar
bezighouden.
De installatie van Kris van Dessel is
nog tot en met 6 september te zien in
presentatieruimte Caesuur in Mid
delburg.
ziek als ritojo, een mix van rock
abilly, swing en jive. De bedoe
ling is dat in februari en nieuw
album van 2-tones verschijnt.
Behalve eigen nummers komen
daarop ook covers van onbe
kende nummers uit de jaren
veertig en vijftig. Enkele liedjes
worden opgenomen met een big
band. Waarschijnlijk zal een
aantal oud-studenten van het
Rotterdams conservatorium
daarvoor de arrangementen
verzorgen.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Het departe
ment Zeeland van de Neder-
landsche Maatschappij voor
Nijverheid en Handel vindt dat
de Zeeuwse Staten zo snel mo
gelijk een nieuw besluit over
aanleg van de Westerschelde
Container Terminal moeten
voorbereiden. Aan spoedige
aanleg van de WCT moet hoge
voorrang worden gegeven, al
dus het departementsbestuur.
De komst van de voorziening is
volgens Nijverheid en Handel
noodzakelijk voor een gezonde
ontwikkeling van de Zeeuwse
economie. De andere economi
sche pijlers - genoemd worden
landbouw en visserij, recreatie
en basisindustrie - bieden geen
werkelijke oplossing voor het
geval de WCT niet doorgaat.
Het departementsbestuur wijst
erop dat in de sector landbouw
en visserij al tijdenlang een ver
mindering van de werkgelegen
heid aan de orde is. De
basisindustrie is voor Zeeland
weliswaar belangrijk, maar het
is niet waarschijnlijk dat deze in
omvang nog sterk zal uitbrei
den, verwacht Nijverheid en
Handel.
De recreatiesector kan de be
langrijke positie vasthouden en
wellicht versterken, meent het
bestuur. Echter, een aanzienlij
ke uitbreiding van deze sector
acht het departementsbestuur
in Zeeland niet realistisch en
bovendien ongewenst.
Tegen deze achtergrond is een
WCT, met op- en overslagacti
viteiten en de daarvan afgeleid
bedrijvigheid, de meest passet
de en gewenste economische!
vulling van het Sloegebied,ste
Nijverheid en Handel. In
bijzonder de afgeleide werkge
legenheid kan wel eens aanzien
lijk groter zijn, dan die direc
met transport en overslag heel
te maken. Dat hoeft alleica'
niet strijdig te zijn met 'voorn
Zeeuwse samenleving belang
rijke waarden zoals natuur.*
creatie, wonen en werken.
Het departement betreurt tó
vernietigen van het WCT-*
sluit door de Raad van Sta»
omdat een aantal belangnj®
zaken onvoldoende was on®-
zocht en onderbouwd. Dat i®
geen belemmering zijn om tep»
gen 'deze unieke voorziet®!
toch te verwezenlijken.
„Een volgende kans van
importantie kan weer wel effl
decennia op zich laten uacJg
ten."
Natuurlijk is het gewenst de®
delige gevolgen van de V
voor het achterland - v0°
door toename van de transpo
stromen - zo goed mogelijs 3
te pakken, betoogt het besti®
Daarbij kunnen duuröW
transportmethoden prima die-
sten bewijzen.
Met name in de wijze w,
transport over land (weg, SPP
uitgevoerd wordt, hebben I
provincie en gemeenten ge
menlijk voldoende invloed m
dit verantwoord te kunnen
ren, constateert Nijverhei
Handel.