PZC
Een goedkope vakantie
Hommage aan Herman Brood
I
1
Honderden Zeeuwen even beroemd
WWW.
NAZOMER
FESTIVAL
.NL
Oppassen
kunst
lezers schrijven
h
dinsdag 19 augustus 2003
Boulevard
Culinaire op
Havendagen
Boekenkast
Alaska
Cobra
Kunstloterij
Huisartsenpost
Dwars
Strandwacht III
ZIERIKZEE - Genieten voor de
inwendige mens. Dat staat
voorop bij de Havendagen Zie-
rikzee, het Schouwse feest rond
de Zeeuwse mosselen. Dit jaar is
het op vrijdag 22 augustus en
zaterdag 23 augustus niet alleen
deze Zeeuwse lekkernij, die
centraal staat. Met een groot op
gezette 'Boulevard Culinaire'
op de loswal aan de Zierikzeese
haven worden tal van Schou-
wen-Dui velandse specialiteiten
in de etalage gezet.
Het startschot voor de Zierik
zeese Havendagen 2003 wordt
op vrijdagavond gegeven. Vanaf
zeven uur is er rond de Nieuwe
Haven van alles te beleven. Zo
wel op de Boulevard Culinaire
als in de feesttent op 't Luitje
wordt door onder meer het
Shantykoor, het Spaanse duo
Los Caballeros en de band X6
voor muziek gezorgd. Rond tien
uur 's avonds, wanneer het goed
donker is, zal de lampionop
tocht vanaf de keersluis ver
trekken en zullen de verlichte,
gepavoiseerde mosselkotters
over het Havenkanaal de Nieu
we Haven binnenlopen.
De vrijdagavond is een aan
loopje voor het hoofdprogram
ma op zaterdag. Om half twee
's middags opent de Zierikzeese
mosselprinses de Havendag,
waarna het publiek kan aan
monsteren op een van de mos
selkotters. Zij zullen naar de
schelpenbank in de Ooster-
schelde varen, waar Neptunus
met een verse lading mosselen
aan boord wordt gehaald. Vanaf
ongeveer half vier 's middags
worden de mosselen geserveerd.
Op vier podia zullen bands het
publiek vermaken. Op de Bou
levard Culinaire treden het Duo
Caribe (van drie uur tot half ze
ven) en de Latina Salsa Group
(van negen uur tot één uur
's avonds) op. In de feesttent op
het Luitje staat String Riot van
af negen uur 's avonds op de
planken, terwijl in café de Ban-
jaard de muziek klinkt van Van-
nity. Op het podium halverwege
de Nieuwe Haven zal de
Schouwse band Trio Lennart
Hoekman de avond vullen, ter
wijl in café De Biet Catfish uit
de speakers knalt.
De Zierikzeese Havendagen
worden zaterdagavond om elf
uur uitgeluid met vuurwerk.
door Emile Calon
Een oppasvakantie is voor Inez en
Maral van der Bent een ideale va
kantie. Verblijfskosten hoeft het Haag
se duo niet te betalen en toch hebben ze
een compleet huis met alle gemakken
tot hun beschikking. Zo groot zelfs dat
ze zonder problemen vrienden en be
kenden kunnen ontvangen. Daarnaast,
zegt Maral, krijgt je automatisch con
tact met de buren en leer je dus heel
goed de buurt kennen.
Het onderwijzersechtpaar past deze
zomer drie weken op een woning in het
buitengebied van Krabbendijke zodat
de bewoners elders vakantie kunnen
vieren. De Van der Benten (56 en 53)
verzorgen de schapen, kippen en de
poes, geven de planten water en doen de
rest van de dag waar ze zin in hebben.
Ze fietsen veel door het 'o zo mooie pol
derland'. Met enthousiasme vertellen
ze over natuurgebieden als de Poel bij
Nisse en de Yerseke Moer en over het
fietsen langs de Westerschelde. Bij
Waarde is het mogelijk om te genieten
van de slikken terwijl op de achter
grond een gigantisch containerschip
passeert, weten ze.
Het is de negende keer dat het echtpaar
vakantie viert bij Krabbendijke. Ze
passen ook elders op maar Zeeland
blijft trekken. Het is dé plaats om te
onthaasten, geven ze beiden aan. En als
het aan hun ligt komen ze volgend jaar
zeker weer terug. Want ze hebben nog
steeds niet alles gezien en een hoop din
gen willen ze nog wel eens bekijken.
Vele jaren geleden lazen ze in een krant
een artikel over oppasvakanties. Het
idee sprak hen direct aan waarop ze
zich aanmeldden bij de Landelijke Op
pas Centrale (LOC), voortgekomen uit
Holiday Link. Deze organisatie bemid
delt vooral bij vakantiewoningruil en is
aangesloten bij Homelink Internatio
nal, het internationale samenwer
kingsverband op het gebied van wo-
ningruilvakanties. Leden kunnen zo
kiezen uit 11.000 adressen uit binnen-
en buitenland, van Aardenburg tot Au
stralië. LOC is nog niet zo internatio
naal. Aangesloten leden kunnen wel in
België oppassen. Verder reikt het net
werk van deze centrale nog niet.
Het verblijf in andermans woning zorgt
voor een verrijking van de cultuur,
vertellen ze, terwijl ze in de tuin zitten
onder de parasol van de eigenlijke be
woners. Ze mogen immers in de boe-
Inez en Maral van der Bent geven hun oppasschapen restjes brood.
kenkast snuffelen en alle cd's draaien
die voorhanden zijn. Daar zitten regel
matig aangename en bijzondere verras
singen tussen.
Ook op het gebied van huishoudelijke
apparatuur doen ze nieuwe ontdekkin
gen. Zo mogen ze de broodmachine van
eigenaars gebruiken. „Dat is dolle
pret", lacht Maral. Nieuwe computer
programma's hebben ze niet ontdekt
omdat ze bewust geen gebruik maken
van de pc van de eigenaars. Omdat pc's
vaak te veel vertrouwelijke informatie
bevatten en nog steeds niet echt gebrui-
kersvriendelijk zijn. „Er kan te veel mis
gaan."
Het is volgens het duo niet de bedoeling
om tijdens het verblijf een fikse greep te
doen in de wijnvoorraad van de eige
naars noch al zijn sigaren op te roken.
„Ons eten en drinken regelen we zelf."
Bij aankomst laten de eigenaars meest
al wel iets achter in de koelkast en ver
der kopen de oppassers alles wat ze no
dig hebben zelf. Dat is trouwens leuk,
vertelt Maral, want dan leer je de omge
ving direct beter kennen. Zo spreekt hij
lovend over de mini-supermarkten van
veel boeren.
Ze geven direct toe dat het kostenas
pect een belangrijke reden is om voor
deze vorm van vakantie te kiezen. Ze
betalen immers niets voor het gebruik
van de woningbij Krabbendijke. Op die
manier kunnen ze sparen voor hun an
dere hobby. Want eens in de twee jaar
gaan ze ver weg, naar gebieden en lan-
foto Willem Mieras
den als Alaska, Marokko, IJsland. Daar
trekken ze dan rond. Zo leggen ze tij
dens de 'gewone' vakanties de financië
le basis voor die verre reizen. „Leuk
hé", lacht hij.
Mensen bieden hun woning aan voor
een oppasvakantie als er veel waarde
volle spullen aanwezig zijn of als er
huisdieren zijn die veel verzorging no
dig hebben. Jaarlijks brengt de LOC
een paar duizend oppasvragers en op
passers met elkaar in contact door mid
del van advertentielij sten die wekelijks
verschijnen. Deelnemers die op zoek
zijn naar een oppas maken dat kenbaar
en oppassers geven aan waar en wan
neer ze willen oppassen. Men kiest el
kaar dan ook zelf uit, aldus de LOC.
Meestal telefonisch en als dat klikt,
wordt er een afspraak gemaakt voor
een nadere kennismaking.
Deze manier van vakantievieren bevalt
ontzettend goed, zeggen ze beiden. Ze
ker sinds de kinderen het ouderlijk huis
hebben verlaten. Inez: „Die passen nu
op ons huis."
door Anita Tournois
SLUIS - Omdat exposities tot zijn overlij
den schaars waren, hebben veel mensen
waarschijnlijk nog geen kennis gemaakt
met een verzameling beeldend werk van
Herman Brood. Des te verrassender is de
confrontatie met de zeefdrukken, tekenin
gen en originele schilderijen, die momenteel
in de Raadskelder van Sluis geëxposeerd
worden als hommage aan dit nationale fe
nomeen. Werken 'voOr het overgrote deel ge
maakt tijdens de laatste vier, vijf jaar van
zijn leven. Een kleurrijk handschrift van
een kleurrijk mens, dat men als bijzonder
ervaart, door de kwaliteit, kracht en spon
taniteit van het werk.
In zijn kinderjaren - Brood werd geboren in
1946 in Zwolle - tekende hij onophoudelijk.
In 1985 begon hij te schilderen, een creatie
ve uiting die nooit meer stopte. Het behoor
de tot zijn dagelijkse rituelen en resulteerde
in honderden waardevolle werken. Zijn ge
drevenheid tot deze vorm van kunst was ze
ker zo groot als zijn liefde voor de muziek.
Brood was een begaafd pianist met een bij
zondere bluesstem - er is dan ook een portret
van hem te zien, waarbij hij zichzelf uit
beeldt achter de piano. Bij het publiek ver
wierf hij echter meer bekendheid als enfant
terrible dat een leven leidde getekend door
drank- en drugsgebruik en een bestaan als
musicus, dan door zijn beeldend kunste
naarschap. Wie nog nooit notie van deze
unieke persoonlijkheid had genomen, werd
op de hoogte gebracht van zijn bijzondere
levenswijze door zijn sprong van het dak
van het Hiltonhotel in Amsterdam op 11 juli
2001.
Brood etaleerde zichzelf en zijn talenten
graag en voortdurend omdat hij het niet la
ten kon. Zijn keuze voor een buitensporige
levensstijl, aan de zelfkant, naast de maat
schappij met een obsessie voor het nachtle
ven, met drank, drugs, rock 'n roll, gokken
en vrouwen. Onderwerpen die voor een
groot deel terug te vinden zijn in zijn werk,
ook in Sluis.
Originele schilderijen, acryl op doek, teke
ningen, zeefdrukken, een gipsen hoofd uit
een serie van twaalf - drie weken voor zijn
dood vervaardigd - en een tapijt, The Golfer,
laten zien wat de kunstenaar vooral bezig
hield. Ontwerpen, ontsproten aan een crea
tieve, gevoelige geest, zijn dromen, liefdes
en angsten toevertrouwend aan het doek.
Geïnspireerd door Cobra en het primitieve
en spontane van een kindertekening. Ge
kenmerkt door een tijdgeest van action
painting en graffitispuiten - Brood knalde
soms en plein public in recordtempo tien
schilderijen neer. In een tamelijk beperkt
kleurenpalet van voornamelijk primaire,
brutale en schreeuwerige tinten. Opge
bracht in vlakken waarin met zwarte lijnen
vormen werden aangebracht. Met materia
len als een zeefje of bijvoorbeeld een taar-
trand creëerde hij effecten zoals het bloem-
patroon van een fauteuil in bijvoorbeeld
Goklustig. Werk van een autodidact, met
een natuurlijke aanleg voor perspectief en
een feilloos gevoel voor verhouding en com
positie, maar ook van een egocentrisch man,
die per se wilde voortleven na zijn doodZelf
noemde hij zijn werken dan ook 'Souvenirs'.
Zijn persoon, vaak als zelfportret in de vorm
van een getekende kop, en zijn bovenmatige
fascinatie voor iets bepaalds, staan veelal
centraal. Opmerkelijk is zijn liefde voor
snelheid. Veel zeefdrukken met momentop
names van sport- en raceauto's, in werken
als Mark 2, Mercedes 300 SL, Carrera, Fer
rari Testa Rossa, Formule 1 Senna, F 1.
Pitstop, Porsche Turbo en 911 trekken aan
het oog voorbij. Maar ook beelden van vlie
gend en varend materieel als Martin Air
747, F 16 Blam, Testpiloot en Aquarama.
Soms met een destructief ondertintje als in
de drievoudige zeefdruk van een gele Por
sche, die tegen een versperring aanrijdt van
palen waartussen prikkeldraad is gespan
nen.
De kleine verschillen per werk, later toege
voegd, vaak in de vorm van een met de hand
opgespoten tekst, maken de werken on
danks een zekere oplage tot unicums.
Dat de kunstenaar Brood de meeste werken
nadien eigenhandig signeerde met een vilt
stift zorgt voor een bijkomende bijzonder
heid Iedere bezitter kreeg op die manier een
uniek exemplaar in handen.
Tentoonstelling t/m21 september in de Raadskel
der van het Stadhuis in Sluis.
Openingstijden, dagelijks, behalve donderdag en
vrijdag, van 14.00-17.00 uur
V:, 'Tsf
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZCve
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reac%
niet dat
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft"
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen wml
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden k
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ove-
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
In de PZC van 16 augustus werd
aandacht besteed aan onze actie
om met de inzet van een kunst
collectie gelden te genereren
voor een rechtszaak. Wij zijn
blij met de aandacht van de pers
en de vele positieve reacties
daarop. Toch enkele correcties,
want ook het nieuws blijft men
senwerk. Er is geen sprake van
een 'loterij' omdat wij onze
kunstwerken schenken aan do
nateurs van de actie. Wij hante
ren alleen voor donateurs een
controleerbaar verdeelsysteem.
Dus geen loten en geen trekkin
gen. De site www.XL-compu-
ters.nl geeft de juiste informa
tie. De advocaat Mr. G.G.J.
Knoops stelt op basis van het
dossier vast dat er voldoende
aanwijzingen zijn voor een her
nieuwd onderzoek en een zaak
voor de Hoge Raad. Deze moge
lijkheid die voor iedereen geldt,
vormt naar onze mening mede
de basis van onze rechtstaat.
Rita en Leon Riekwell
Vrijdomweg 18, Vlissingen
Huisarts P. de Doelder, voorzit
ter van de huisartsenpost, is
boos. Boos omdat de eigenaar
van café De Koninck in Bigge-
kerke naar de krant stapte, woe
dend als hij was over de trage
medische hulp voor een van zijn
fiets gevallen jongen. De café
baas moest zich eerst door een
ellenlange vragenlijst worste
len en werd bovendien herhaal
delijk in de wacht gezet. Inder
daad om van uit je vel te
springen. Het lijkt me dat voor
zitter De Doelder beter boos kan
worden op zijn organisatie, die
een dergelijke trage manier
heeft bedacht om te onderzoe
ken of een dringende hulpvraag
terecht is. En wat gebeurt er ei
genlijk met een klacht, die via
een van de 'vier adressen waar
een klacht kan worden inge
diend' wordt behandeld? Hoe
(on)doorzichtig is die gang van
zaken? Geef mij vooralsnog toch
maar de publiciteit via de krant.
Dan kan er na verloop van(a
ge) tijd in elk geval nor
vraagd worden of er iets
anderd in de afhandeling,
dringende vragen om hulp
Frans van den Bn
Dongestraat 70, Oost-,
In de PZC van 14 augustus®
'Dwarse trouwambtenaar
rug'. Een krant is er om zake
vermelden die gebeurd zijr
die in de toekomst staan tti
beuren. Daarbij mag del®
zijn mening daaromtrent a
kondigen, mits duidelijk is;
dit dan de mening van del®
is. Een ander kan daaruiters
anders over denken. Eerlij
journalistiek dus. Nu het
richt van de trouwambtei
die haar beroep weer op magi
men. Deze ambtenaar
volgens de kop boven de ma
deling 'dwars' genoemd. Uit
mededeling blijkt niet waan
deze negatieve betiteling
rechtvaardigd is. Wie is
dwars? De gemeente Leeuw
den, de trouwambtenaar of
PZC?
L.AKol
Willem Teellinckstm
Middel
Als bezitter van een Zeeul I
pitbull wilde ik namens enk I
hondenbezitters reageren op
strandwachtstoorders in
PZC van 13 augustus. Wel
den het klein want vemjlooi
doen we ons nog niet zoals so:
mige zielepootjes, ze doennttJlEl
ze poedeltjes onder een
doek kunnen ontdekken. nAef
kijken meer naar het natuurt in
schoon. Gluren noemen wed por
Laat de strandwacht nu mi|an
gewoon haar werk doen en
mensen met rust laten. Volgtèem
cursus figuurzagen, dangaali
verveling vanzelf over en sp^an
je je ogen.
C. Schiffye
Boulevard Bankeit
VlissinMec
iet
ioc
Fotograaf Remco van den Bosch fotografeert zijn modellen in een typisch Zeeuwse omgeving.
foto Lex de Meest?
'Goklust' van Herman Brood.
foto Peter Nicolai
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN - De Vlissingse
kunstenaar en fotograaf Remco
i van den Bosch loopt al jaren met
het idee Zeeuwen te portrette
ren alsof het topmodellen zijn.
Hij dacht aan een expositie van
twintig glamourfoto's op bill
boardformaat. Nu het project
Glamourzeeuw begonnen is,
moet hij zijn idee al bijstellen.
De animo is overweldigend.
Honderd modellen hebben zich
aangemeld.
Als rode draad door veel van
zijn werk loopt de uitspraak van
pop art-kunstenaar Andy War
hol dat iedereen het recht heeft
beroemd te zijn gedurende vijf
tien minuten. „Daar wil ik in dit
project ook weer uitvoering aan
geven", vertelt de Vlissinger. „Ik
wil gewone Zeeuwen fotografe
ren alsof ze megasterren zijn. Er
gaan eerst een styliste en visa-
giste met ze aan de slag en daar
na fotografeer ik ze in een ty
pisch Zeeuwse omgeving." Van
den Bosch wil alle foto's expose
ren in de openbare ruimte en hij
wil ze bundelen in een catalogus
of magazine. „Het mooiste zou
zijn dat mensen straks tegen de
modellen zeggen: hé, ik heb jou
op een billboard gezien."
De kunstenaar heeft zijn ideeën
op internet uiteengezet om dui
delijk te maken wat hij wil en
hoe het gaat. „Ik verwachtte
aan de hand daarvan enkele
aanmeldingen te krijgen. Maar
een paar weken geleden ging het
balletje ineens heel hard rollen.
Ik krijg zo'n vier aanmeldingen
per dag. Het leuke is dat het
mensen zijn van alle leeftijden.
Ik was een beetje bang dat het
uitsluitend jonge meisjes zou
den zijn die graag model willen
worden. Maar de meesten zijn
tussen de dertig en zestig jaar.
Iedereen die zich aanmeldt, zal
ik fotograferen. Tenzij nog eens
honderd mensen reageren. Dan
zal ik wel ergens een lijn trek
ken. Mijn voornemen om in no
vember te exposeren, heb ik
laten varen. Door de grote be
langstelling mik ik nu op het ko
mende voorjaar."
Het idee dat hij 'stugge Zeeu
wen' zou fotograferen op een
manier die niet achter hen ge
zocht wordt, trok hem. Maar
ook op dat punt moest hij zijn
visie bijstellen. „De mensen
blijken erg enthousiast te zijn.
Ik hoef ze niet om te praten of
over te halen. Ze komen zelfs
met eigen ideeën. Zo kwam ie
mand met het voorstel om na af
loop van het project een bijeen
komst te organiseren voor alle
mensen die geposeerd hebbel
Dat kan wel geregeld wordffl
Wie weet wat er allemaal
meer uit voort komt."
Advertentie)
26aug t/m 7 sept 2003
0900 33 OOO 33