11
Goes heft spoorwegovergangen op
Parkzicht trekt vooral eters
Maria als steun en toeverlaat
Storing Zeelandbrug
is onvermijdelijk
Goes bouwt twee
schoolwoningen
WWW.
NAZOMER
FESTIVAL
.NL
Qemeente verwijt provinciebestuur en Reimerswaal 'Siciliaanse praktijken'
Zonnesteek
zeeuwse almanak
BEVELANDEN/THOLEN
zaterdag 16 augustus 2003
Siciliaans
Oud zeer
vanaf de dijk
Slot
26 aug t/m 7 sept 2003
€10 - VOORDEEL
op kaartjes voor het festival
zie de specif ZNF-Krant van de PZC
O AutoTrack.nl
J
Goes wil uitleg over WCT-deal
jpnrRolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes eist
opheldering over de afspraken
Je Reimerswaal en de provincie
wnd de Westerschelde Contai
ner Terminal (WCT) hebben ge
maakt. Er moet een 'verhelde
rend gesprek' komen, om te
voorkomen dat de samenwer
king tussen de Bevelandse ge
meenten wordt gefrustreerd.
Goes, Kapelle en Reimerswaal
onderhandelden vorig najaar
uitvoerig met de provincie, in
een poging de overlast die de
mogelijke komst van de WCT op
Bevelanden zou veroorza-
tot een minimum te beper
ken.' Deaf:spraken werden vast-
legd in een convenant. Goes
n zich daar uiteindelijk niet
vinden en weigerde te teke
nen; Kapelle en Reimerswaal
deden dat wel.
Later werd geleidelijk duidelijk
Reimerswaal zelf een serie
extra afspraken met Gedepu
teerde Staten (GS) had ge
maakt. De belangrijkste is dat
de provincie meewerkt aan de
touw van appartementen op de
toegangsweg van het voormali
ge veerplein in Kruiningen.
Daarover, zo blijkt uit een re
constructie, bestond al overeen
stemming op het moment dat de
drie gemeenten nog gezamen
lijk met de provincie in onder
handeling waren.
Goes vindt de handelwijze van
Reimerswaal 'onbegrijpelijk',
zegt wethouder M. 't Hart. ,,We
risten wel dat er gesproken
was, maar niet dat er was gede
ald. Dat was ook niet aanneme
lijk, gezien de afspraken die we
hadden gemaaktWe zouden ge
zamenlijk optrekken. Dat was
ook onze kracht."
ang van zaken is wat Goes
betreft ook tekenend voor de
wijze waarop het provinciebe
stuur, met name de toenmalige
«edeputeerden D. Bruinooge en
.van Zwieten, in de WCT-dis-
aissie heeft gehandeld. ,,Dit
zijn Siciliaanse praktijken",
zegt 't Hart. Andere GS-leden,
zoals G. de Kok, gaven wat hem
betreft onvoldoende tegengas.
„Ik had liever gezien dat hij zijn
rug wat meer recht had gehou
den."
Goes eist nu in een uiterst be
knopt briefje opheldering van
Reimerswaal. „Ér moet ook een
verhelderend gesprek komen",
vindt 't Hart. „Het is niet erg om
menings- of inschattingsver-
schillen te hebben, maar Rei
merswaal dient wel uit te leggen
waarom er achter onze rug is ge
deald."
Wat Goes wil voorkomen, is dat
de toch al broze samenwerking
tussen de Bevelandse gemeen
ten wordt getorpedeerd door
oud zeer. „Het Goese belang is
een Bevelands belang en het Be
velandse belang is een Goes' be
lang. We hebben elkaar abso
luut nodig."
Kapelle maakte geen eigen af
spraken met de provincie. „Wij
doen niet aan koehandel", zegt
wethouder G. Burger. „Wij wil
len niet bepaalde voordelen
proberen te halen en daardoor
anderen problemen bezorgen.
Dat vinden wij niet kies. Rei
merswaal wilde er een slaatje
uit slaan, maar dat kan ik niet
verkopen tegenover onze bur
gers." Toch ziet Kapelle niet om
in wrok. „Mijn verstandhou
ding met Reimerswaal is er niet
door verminderd." Burgemees
ter A. Verbree bestrijdt in alle
toonaarden dat de overeen
komst met de provincie in het
geniep is gesloten. „Om de dooie
dood niet. Dan moeten Goes en
Kapelle maar eens goed in hun
geheugen graven. Wij hebben
vanaf het begin onze bedoeling
met het veerplein, waarover we
al langer met de provincie in ge
sprek waren, ingebracht. Dus
iedereen wist het. Daar hebben
we nooit moeilijk over gedaan,
GOES - De gemeente Goes stemt in met
het opheffen van drie spoorwegovergan
gen in de gemeente. Het gaat om de over
gangen Noordwegbij Lewedorp, Noord-
weegseweg bij Eindewege en Oude
Rijksweg bij 's-Heer Hendrikskinderen.
Het verzoek is afkomstig van ProRail, de
organisatie die het spoorwegnet beheert.
Om het aantal ongevallen te verminde
ren, krijgen alle overgangen spoorbo
men. Daarnaast is het streven het aantal
kruisingen zo klein mogelijk te houden.
Daarom worden overgangen die weinig
worden gebruikt, opgeheven.
De keus van ProRail voor de drie locaties
stuit niet op grote bezwaren. Voor de ver
keersafwikkeling heeft de opheffing in
elk geval geen nadelige gevolgen. Goes
gaat daarom akkoord, op voorwaarde
dat de direct belanghebbenden daar ook
geen problemen mee hebben. Of dat het
geval is, moet waterschap Zeeuwse Ei
landen peilen. Die beheert namelijk de
aansluitende wegen.
De mogelijk opheffing van de overgang
bij Eindewege is vorig jaar ook al ter
sprake geweest. Toen wilde het gemeen-
ioorRené Hoonhorst
Parkzicht. Het is een beetje
merkwaardige naam voor
een café dat aan een dijk ligt.
Terraszitters kijken weliswaar
op wat groen en een muziek
tent op een grasveldje, maar
park' is wel een erg weidse be
naming voor dat perkje.
Perkzicht nodigt niet erg uit tot
let binnengaan van een café en
Dijkzicht zou de werkelijkheid
weinig recht doen. Want Park-
acht ligt weliswaar aan de Met-
tenijedijk, maar net aan de kant
lie middenin Nieuwvliet uit
komt. Omdat de dijk in het dorp
op hetzelfde niveau ligt als de
overige straten, onderscheidt
lij zich niet. Ter hoogte van eet-
taféParkzicht en de muziektent
isnauwelijks voor te stellen dat
Mettenijedijk zich enkele
<JL
tientallen meters verderop ont
popt als een voormalige zeewe
ring: een verkeersader die eeu
wen geleden de voormalige
heerlijkheden Mettenije, Sint
Pieter en Nieuwvliet moest be
hoeden voor de verdrinkings
dood.
Dat lukte voorgangers van de
huidige Mettenijedijk overigens
niet altijd, omdat ze niet stevig
genoeg waren of omdat doorste
ken een bepaald militair doel
diende. De naam Mettenijedijk
komt van Catharina Mettenije,
de vrouw en later de weduwe
van de stichter van Nieuwvliet:
Jan (van) Adornis. Die Brugse
koopman, zelf geëerd met een
Adornisdijk, kocht in het begin
van de zestiende eeuw de gron
den van de drie heerlij kheden en
bouwde voor zichzelf en zijn
vrouw een kasteeltje.
Resten van dat slot zijn niet te
rug te vinden in het huidige
Nieuwvliet, maar Isaac de Hul-
lu is er nog steeds trots dat hij op
het perceel woont waar het kas
teel heeft gestaan. De landbou
wer en voormalig raadslid - vol
gende week wordt hij 81 - van de
gemeente Oostburg wordt meer
gezien als de beheerder van de
molenstomp aan de Mettenije
dijk. Ondanks tegenwerking
Eetcafe Parkzicht tegenover de muziektent in Nieuwvliet.
van de vroegere gemeente Oost- bezit aangetoond, want Monu-
burg staat de uit 18 5 9 daterende mentenzorg klasseerde zijn mo-
'steenklomp' er nog steeds. Na len onlangs als Rijksmonument,
een kwart eeuw heeft De Hullu Het gelijk van De Hullu bleek
de historische waarde van zijn een Pyrrusoverwinning, want
foto Peter Nicolai
nu moet hij als de bliksem enke
le opstallen opruimen omdat die
het uitzicht op de 'prachtige
molen' bederven.
Als overbuurman kan De Hullu
Het kapelletje bij Ossenisse.
foto Peter Nicolai
door René Hoonhorst
De tijd van het Rijke Roomse
Leven ligt al weer decennia
achter ons. Maar de kapelletjes
in Oost-Zeeuws-Vlaanderen
ademen nog steeds de sfeer van
eerbied en devotie. Tot begin ja
ren negentig raakte een aantal
bedehuisjes in verval, maar
sinds die tijd zijn de meeste ka
pelletjes in de streek opgeknapt.
Bovendien kwamen er - in
Lamswaarde en Ossenisse - in
1992 nieuwe wegkapelletjes bij.
Het initiatief om de bedehuisjes
op te knappen, komt opmerke
lijk vaak niet van de kerk.
Dorpsraden, heemkundigen en
particulieren nemen dikwijls
het voortouw. Zo kwam het ka
pelletje tussen Ossenisse en
Zeedorp er in mei 1992 op voor
spraak van de toenmalige
dorpsraad. De leden van de raad
constateerden dat veel dorpe
lingen nog steeds een sterke
band voelden met 'Onze Lieve
Vrouwe van altijddurende bij
stand'. Het gemis van een voor
malig bedehuisje was na bijna
een kwart eeuw niet verdwenen.
De behoefte aan een oase van
rust was juist groter geworden,
omdat het moderne, jachtige
bestaan zelfs aan een dorp als
De Snis niet voorbij is gegaan.
Lamswaarde kreeg begin jaren
negentig ook een nieuwe kapel.
In het 'hoofddorp van het Heilig
Land' was een kerkbestuurder
wel de grote initiator. Toen die
merkte dat Ossenisse een nieu
we kapel oprichtte en andere
plaatsen hun bedehuisjes op
knapten, mocht Lamswaarde
niet ontbreken. De laatste kapel
in het dorp viel in de jaren zestig
ten prooi aan een ruilverkave
ling. Nu is Lamswaarde weer
het enige dorp waar de processie
voor Maria Hemelvaart precies
op 15 augustus naar de kapel
aan de Boudeloodijk trekt. Ter
wijl bijvoorbeeld de gelovigen
van Kloosterzande pas morgen -
de dichtstbijzijnde zondag -
Maria eren, gaven de Lams-
waarder gelovigen zich gister
avond al over aan bezinning bij
het Mariabeeld.
De katholieke kerk was nooit
zo'n voorstander van overdre
ven Mariaverering, bevreesd als
zij was voor een te wereldse aan
bidding: alsof Maria een
popster of filmdiva was. Tegen
woordig zien de meeste Neder
landse geestelijken de groeien
de belangstelling voor vrij
toegankelijke kapelletjes als
een handreiking voor religieus
bevlogenen, die op persoonlijke
wijze uitdrukking willen geven
aan hun geloof. Net als vroeger
gaan de meeste mensen daar
voor het liefst te rade bij de moe
der Gods, die als 'gewone
vrouw' net wat benaderbaarder
is dan de heilige drieëenheid.
want zoiets kun je toch niet on
der de pet houden."
Goes wordt bovendien rijkelijk
laat wakker, aldus Verbree,
aangezien Reimerswaal de
'deal' al vorig j aar december zelf
naar buiten heeft gebracht. De
reactie op het Goese briefje is
wat hem betreft dan ook een
voudig. „Ze krijgen de overeen
komst toegestuurd."
pagina 12: WCT-deals zaaiden
verdeeldheid
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De recente sto
ringen in de brugbediening van
de Zeelandbrug hebben niets te
maken met achterstallig onder
houd. Volgens I. Lamse van de
Regio Vaarwegen WED (Werk
tuig Electrotechnische Dienst)
wordt het systeem volgens een
zogeheten instandhoudings
plan regelmatig nagelopen en
onderhouden. Dat voorkomt
echter niet dat er spontaan sto
ringen aan het besturingssys
teem kunnen optreden.
De basculebrug van de Zee-'
landbrug heeft deze week voor
de tweede keer in korte tijd
dienst geweigerd. Nadat de
brug was opengezet om het ver
keer op het water door te laten,
kon de brugwachter hem niet
meer sluiten. Ruim een uur lang
kon het wegverkeer niet over de
Zeelandbrug en moest het om
rijden via de stormvloedkering.
Half mei deed zich een soortge
lijke situatie voor. Toen liet de
ontgrendeling van het veilig
heidssysteem het afweten. Na
dat de brugwachter bij het ope
nen van de basculebrug op de
noodknop had gedrukt, was die
noodgreep niet meer terug te
draaien en bleef de brug open
staan.
„Dat was een ander soort sto
ring dan gisteren (donderdag,
red.)", stelt Lamse van de pro
vinciale WED vast. Deze week
was het een zogeheten 'nood
eindschakelaar op', die niet
goed was afgesteld. De schake
laars, die in de gaten houden of
de brug niet te ver wordt open
gezet, zijn kortgeleden nog ver
vangen. De afstelling daarvan
luistert volgens Lamse echter
'ontzettend nauw'. „Dat komt
op de millimeter. Waarschijnlijk
is die net niet nipt genoeg afge
steld."
Omdat volgens het systeem de
brug hierdoor te ver openging, is
de noodstop in werking getre
den En die bleek niet meer uit te
schakelen.
Dat de brugbediening van de
Zeelandbrug in vrij korte tijd
twee keer dienst weigert, mag
volgens Lamse niet worden toe
geschreven aan een verouderd
systeem of achterstallig onder
houd. Bij de bouw van de brug is
voor het bedieningssysteem een
'instandhoudingsplan' ge
maakt. Hierin staat welke on
derdelen op welke termijn ver
vangen moeten worden. Zit de
looptijd er bijna op, dan wordt
dat onderdeel nagelopen en zo
nodig vervangen. Volgens Lam
se is in het draaiboek van dat in
standhoudingsplan geen ach
terstand opgelopen door de
WED.
Begin volgende week zal de on
derhoudsdienst bekijken of de
afstelling van een schakelaar
daadwerkelijk de boosdoener is
geweest bij de storing van afge
lopen donderdag.
tebestuur alleen akkoord gaan als de si
tuatie op andere overgangen verbetert.
Juridisch gezien lijkt dat echter weinig
kans van slagen te hebben. De gemeente
wil wel de mogelijke toekomstige verbre
ding van de overgang bij de Buys Ballot
straat bij ProRail onder de aandacht
brengen.
foto Willem Mieras
ook de naam Parkzicht verkla
ren. Het café, dat daarvoor ook
al een eeuw bestond, verwierf
die naam pas in de jaren vijftig.
In 1950 is de muziektent ge
bouwd en volgens de dorpelin
gen lag dat spektakelpaleisje in
een park. De toenmalige uitba
ter van de tegenoverliggende
kroeg zag de kans schoon om
zijn naamloze nering een wer
vende naam te geven. De huidi
ge eigenaars, Roland en Mieke
Pieters, vonden Parkzicht wel
wat overdreven en hebben daar
om een wand van de danszaal
ingericht als park. Een karton
nen Elvis staat in een park van
fotobehang en fleurt de zater
dagse dansavonden op.
De zaterdag is de enige dag dat
Parkzicht een echt café is, vindt
Mieke. Zo gauw baas Roland
achter het fornuis weg is en ach
ter het orgel is gezeten, gaan de
voetjes van de vloer en gaat de
tapkraan open.
„We hebben veel verschillende
soorten bier en dat staat met
weer als dit ook altijd koud,
Maar we moeten het vooral heb
ben van eters; vaste gasten en
toeristen die bij ons een maal
tijd gebruiken.Voor een schap
pelijke prijs, voegt Mieke er di
rect aan toe, want ze ergert zich
wild aan alle verhalen over 'ho-
recaffers' die hun prijzen na in
voering van de euro een paar
keer over de kop laten gaan. Dat
de mensen krapper bij kas zit
ten, merken de Pietersen echter
wel. Mieke heeft er ook wel be
grip voor dat recreanten en toe
risten de beurs in de gaten hou
den. Maar ze moeten het
natuurlijk niet te gek maken.
„Een bordje erbij zetten voor
een klein kind, prima. Daar
doen we niet moeilij k over. Maar
als twee volwassenen samen
twee kroketten en frites bestel
len en een extra bord willen, dan
reken ik wel 1,5 euro extra. Het
bord moet tenslotte ook worden
afgewassen."
door Melita Lanting
GOES - De gemeente Goes wil
twee zogeheten schoolwonin
gen bouwen. Dit zijn huizen die
in eerste instantie als leslokalen
worden gebruikt maar later - als
ze niet meer nodig zijn - eenvou
dig tot woonhuis kunnen
worden omgebouwd. In de
schoolwoningen komen vier les
lokalen.
De schoolwoningen worden ge
bouwd in de wijk Ouverture, bij
de brede school Symfonie. De
school kampt al vanaf de ope
ning met een tekort aan lesloka
len. In het gebouw zitten de
Beatrixschool, de Zuidwest
hoek en de kinderopvang. De
school heeft nu 22 leslokalen en
twee noodlokalen. De progno
ses van het leerlingenaantal laat
zien dat de school in de komen
de jaren nog verder gaat groeien
en daarom is extra ruimte no
dig.
De bouw van schoolwoningen is
relatief duur. De kosten worden
geraamd op 743.000 euro tegen
over ruim 673.000 euro voor een
permanente uitbreiding van de
school met vier leslokalen. Toch
kiest het college voor de school
woningen, omdat die een andere
functie kunnen krijgen als het
leerlingenaantal afneemt. Bo
vendien, stelt het college in het
raadsvoorstel, brengen de wo
ningen bij verkoop voldoende
op om de meerkosten goed te
maken.
De schoolwoningen zijn zo duur
omdat ze aan alle veiligheidsei
sen moeten voldoen zoals goede
vluchtwegen. Ook zijn de kos
ten voor bijvoorbeeld ventila
tie, verlichting, vloerbedekking
en bestrating rondom de pan
den al meegenomen in de bere
keningen.
Elders in Nederland is al erva
ring opgedaan met schoolwo
ningen, onder meer in Baren-
drecht en Vleuten.
Het raadsvoorstel wordt op 26
augustus besproken in de com
missie maatschappelijke ont
wikkeling. De vergadering
begint om half acht in het ge
meentehuis.
Advertentie
090
ma 18 aug bi|_u in de bus
Ze hebben vast een zonne
steek, de eigenaren van dat
Axelse restaurant.
Of ze hebben er gezien de
heersende temperaturen
geen zin in het krijtbord met
daarop de aanbiedingen aan
te passen. Het Axelse eethuis
poogt zijn klanten namelijk
te lokken met de volgende
spijzen: Erwtensoep met rog
gebrood, warme chocolade
melk.
Ha, lekker...
Advertentie
Ook voor een occasion met merkgarantie kijk je op AutoTrack.nl
De autosite voor heel Nederland