11 Goes heft spoorwegovergangen op Parkzicht trekt vooral eters Maria als steun en toeverlaat Storing Zeelandbrug is onvermijdelijk Goes bouwt twee schoolwoningen WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL Qemeente verwijt provinciebestuur en Reimerswaal 'Siciliaanse praktijken' Zonnesteek zeeuwse almanak BEVELANDEN/THOLEN zaterdag 16 augustus 2003 Siciliaans Oud zeer vanaf de dijk Slot 26 aug t/m 7 sept 2003 €10 - VOORDEEL op kaartjes voor het festival zie de specif ZNF-Krant van de PZC O AutoTrack.nl J Goes wil uitleg over WCT-deal jpnrRolf Bosboom GOES - De gemeente Goes eist opheldering over de afspraken Je Reimerswaal en de provincie wnd de Westerschelde Contai ner Terminal (WCT) hebben ge maakt. Er moet een 'verhelde rend gesprek' komen, om te voorkomen dat de samenwer king tussen de Bevelandse ge meenten wordt gefrustreerd. Goes, Kapelle en Reimerswaal onderhandelden vorig najaar uitvoerig met de provincie, in een poging de overlast die de mogelijke komst van de WCT op Bevelanden zou veroorza- tot een minimum te beper ken.' Deaf:spraken werden vast- legd in een convenant. Goes n zich daar uiteindelijk niet vinden en weigerde te teke nen; Kapelle en Reimerswaal deden dat wel. Later werd geleidelijk duidelijk Reimerswaal zelf een serie extra afspraken met Gedepu teerde Staten (GS) had ge maakt. De belangrijkste is dat de provincie meewerkt aan de touw van appartementen op de toegangsweg van het voormali ge veerplein in Kruiningen. Daarover, zo blijkt uit een re constructie, bestond al overeen stemming op het moment dat de drie gemeenten nog gezamen lijk met de provincie in onder handeling waren. Goes vindt de handelwijze van Reimerswaal 'onbegrijpelijk', zegt wethouder M. 't Hart. ,,We risten wel dat er gesproken was, maar niet dat er was gede ald. Dat was ook niet aanneme lijk, gezien de afspraken die we hadden gemaaktWe zouden ge zamenlijk optrekken. Dat was ook onze kracht." ang van zaken is wat Goes betreft ook tekenend voor de wijze waarop het provinciebe stuur, met name de toenmalige «edeputeerden D. Bruinooge en .van Zwieten, in de WCT-dis- aissie heeft gehandeld. ,,Dit zijn Siciliaanse praktijken", zegt 't Hart. Andere GS-leden, zoals G. de Kok, gaven wat hem betreft onvoldoende tegengas. „Ik had liever gezien dat hij zijn rug wat meer recht had gehou den." Goes eist nu in een uiterst be knopt briefje opheldering van Reimerswaal. „Ér moet ook een verhelderend gesprek komen", vindt 't Hart. „Het is niet erg om menings- of inschattingsver- schillen te hebben, maar Rei merswaal dient wel uit te leggen waarom er achter onze rug is ge deald." Wat Goes wil voorkomen, is dat de toch al broze samenwerking tussen de Bevelandse gemeen ten wordt getorpedeerd door oud zeer. „Het Goese belang is een Bevelands belang en het Be velandse belang is een Goes' be lang. We hebben elkaar abso luut nodig." Kapelle maakte geen eigen af spraken met de provincie. „Wij doen niet aan koehandel", zegt wethouder G. Burger. „Wij wil len niet bepaalde voordelen proberen te halen en daardoor anderen problemen bezorgen. Dat vinden wij niet kies. Rei merswaal wilde er een slaatje uit slaan, maar dat kan ik niet verkopen tegenover onze bur gers." Toch ziet Kapelle niet om in wrok. „Mijn verstandhou ding met Reimerswaal is er niet door verminderd." Burgemees ter A. Verbree bestrijdt in alle toonaarden dat de overeen komst met de provincie in het geniep is gesloten. „Om de dooie dood niet. Dan moeten Goes en Kapelle maar eens goed in hun geheugen graven. Wij hebben vanaf het begin onze bedoeling met het veerplein, waarover we al langer met de provincie in ge sprek waren, ingebracht. Dus iedereen wist het. Daar hebben we nooit moeilijk over gedaan, GOES - De gemeente Goes stemt in met het opheffen van drie spoorwegovergan gen in de gemeente. Het gaat om de over gangen Noordwegbij Lewedorp, Noord- weegseweg bij Eindewege en Oude Rijksweg bij 's-Heer Hendrikskinderen. Het verzoek is afkomstig van ProRail, de organisatie die het spoorwegnet beheert. Om het aantal ongevallen te verminde ren, krijgen alle overgangen spoorbo men. Daarnaast is het streven het aantal kruisingen zo klein mogelijk te houden. Daarom worden overgangen die weinig worden gebruikt, opgeheven. De keus van ProRail voor de drie locaties stuit niet op grote bezwaren. Voor de ver keersafwikkeling heeft de opheffing in elk geval geen nadelige gevolgen. Goes gaat daarom akkoord, op voorwaarde dat de direct belanghebbenden daar ook geen problemen mee hebben. Of dat het geval is, moet waterschap Zeeuwse Ei landen peilen. Die beheert namelijk de aansluitende wegen. De mogelijk opheffing van de overgang bij Eindewege is vorig jaar ook al ter sprake geweest. Toen wilde het gemeen- ioorRené Hoonhorst Parkzicht. Het is een beetje merkwaardige naam voor een café dat aan een dijk ligt. Terraszitters kijken weliswaar op wat groen en een muziek tent op een grasveldje, maar park' is wel een erg weidse be naming voor dat perkje. Perkzicht nodigt niet erg uit tot let binnengaan van een café en Dijkzicht zou de werkelijkheid weinig recht doen. Want Park- acht ligt weliswaar aan de Met- tenijedijk, maar net aan de kant lie middenin Nieuwvliet uit komt. Omdat de dijk in het dorp op hetzelfde niveau ligt als de overige straten, onderscheidt lij zich niet. Ter hoogte van eet- taféParkzicht en de muziektent isnauwelijks voor te stellen dat Mettenijedijk zich enkele <JL tientallen meters verderop ont popt als een voormalige zeewe ring: een verkeersader die eeu wen geleden de voormalige heerlijkheden Mettenije, Sint Pieter en Nieuwvliet moest be hoeden voor de verdrinkings dood. Dat lukte voorgangers van de huidige Mettenijedijk overigens niet altijd, omdat ze niet stevig genoeg waren of omdat doorste ken een bepaald militair doel diende. De naam Mettenijedijk komt van Catharina Mettenije, de vrouw en later de weduwe van de stichter van Nieuwvliet: Jan (van) Adornis. Die Brugse koopman, zelf geëerd met een Adornisdijk, kocht in het begin van de zestiende eeuw de gron den van de drie heerlij kheden en bouwde voor zichzelf en zijn vrouw een kasteeltje. Resten van dat slot zijn niet te rug te vinden in het huidige Nieuwvliet, maar Isaac de Hul- lu is er nog steeds trots dat hij op het perceel woont waar het kas teel heeft gestaan. De landbou wer en voormalig raadslid - vol gende week wordt hij 81 - van de gemeente Oostburg wordt meer gezien als de beheerder van de molenstomp aan de Mettenije dijk. Ondanks tegenwerking Eetcafe Parkzicht tegenover de muziektent in Nieuwvliet. van de vroegere gemeente Oost- bezit aangetoond, want Monu- burg staat de uit 18 5 9 daterende mentenzorg klasseerde zijn mo- 'steenklomp' er nog steeds. Na len onlangs als Rijksmonument, een kwart eeuw heeft De Hullu Het gelijk van De Hullu bleek de historische waarde van zijn een Pyrrusoverwinning, want foto Peter Nicolai nu moet hij als de bliksem enke le opstallen opruimen omdat die het uitzicht op de 'prachtige molen' bederven. Als overbuurman kan De Hullu Het kapelletje bij Ossenisse. foto Peter Nicolai door René Hoonhorst De tijd van het Rijke Roomse Leven ligt al weer decennia achter ons. Maar de kapelletjes in Oost-Zeeuws-Vlaanderen ademen nog steeds de sfeer van eerbied en devotie. Tot begin ja ren negentig raakte een aantal bedehuisjes in verval, maar sinds die tijd zijn de meeste ka pelletjes in de streek opgeknapt. Bovendien kwamen er - in Lamswaarde en Ossenisse - in 1992 nieuwe wegkapelletjes bij. Het initiatief om de bedehuisjes op te knappen, komt opmerke lijk vaak niet van de kerk. Dorpsraden, heemkundigen en particulieren nemen dikwijls het voortouw. Zo kwam het ka pelletje tussen Ossenisse en Zeedorp er in mei 1992 op voor spraak van de toenmalige dorpsraad. De leden van de raad constateerden dat veel dorpe lingen nog steeds een sterke band voelden met 'Onze Lieve Vrouwe van altijddurende bij stand'. Het gemis van een voor malig bedehuisje was na bijna een kwart eeuw niet verdwenen. De behoefte aan een oase van rust was juist groter geworden, omdat het moderne, jachtige bestaan zelfs aan een dorp als De Snis niet voorbij is gegaan. Lamswaarde kreeg begin jaren negentig ook een nieuwe kapel. In het 'hoofddorp van het Heilig Land' was een kerkbestuurder wel de grote initiator. Toen die merkte dat Ossenisse een nieu we kapel oprichtte en andere plaatsen hun bedehuisjes op knapten, mocht Lamswaarde niet ontbreken. De laatste kapel in het dorp viel in de jaren zestig ten prooi aan een ruilverkave ling. Nu is Lamswaarde weer het enige dorp waar de processie voor Maria Hemelvaart precies op 15 augustus naar de kapel aan de Boudeloodijk trekt. Ter wijl bijvoorbeeld de gelovigen van Kloosterzande pas morgen - de dichtstbijzijnde zondag - Maria eren, gaven de Lams- waarder gelovigen zich gister avond al over aan bezinning bij het Mariabeeld. De katholieke kerk was nooit zo'n voorstander van overdre ven Mariaverering, bevreesd als zij was voor een te wereldse aan bidding: alsof Maria een popster of filmdiva was. Tegen woordig zien de meeste Neder landse geestelijken de groeien de belangstelling voor vrij toegankelijke kapelletjes als een handreiking voor religieus bevlogenen, die op persoonlijke wijze uitdrukking willen geven aan hun geloof. Net als vroeger gaan de meeste mensen daar voor het liefst te rade bij de moe der Gods, die als 'gewone vrouw' net wat benaderbaarder is dan de heilige drieëenheid. want zoiets kun je toch niet on der de pet houden." Goes wordt bovendien rijkelijk laat wakker, aldus Verbree, aangezien Reimerswaal de 'deal' al vorig j aar december zelf naar buiten heeft gebracht. De reactie op het Goese briefje is wat hem betreft dan ook een voudig. „Ze krijgen de overeen komst toegestuurd." pagina 12: WCT-deals zaaiden verdeeldheid door Famke van Loon ZIERIKZEE - De recente sto ringen in de brugbediening van de Zeelandbrug hebben niets te maken met achterstallig onder houd. Volgens I. Lamse van de Regio Vaarwegen WED (Werk tuig Electrotechnische Dienst) wordt het systeem volgens een zogeheten instandhoudings plan regelmatig nagelopen en onderhouden. Dat voorkomt echter niet dat er spontaan sto ringen aan het besturingssys teem kunnen optreden. De basculebrug van de Zee-' landbrug heeft deze week voor de tweede keer in korte tijd dienst geweigerd. Nadat de brug was opengezet om het ver keer op het water door te laten, kon de brugwachter hem niet meer sluiten. Ruim een uur lang kon het wegverkeer niet over de Zeelandbrug en moest het om rijden via de stormvloedkering. Half mei deed zich een soortge lijke situatie voor. Toen liet de ontgrendeling van het veilig heidssysteem het afweten. Na dat de brugwachter bij het ope nen van de basculebrug op de noodknop had gedrukt, was die noodgreep niet meer terug te draaien en bleef de brug open staan. „Dat was een ander soort sto ring dan gisteren (donderdag, red.)", stelt Lamse van de pro vinciale WED vast. Deze week was het een zogeheten 'nood eindschakelaar op', die niet goed was afgesteld. De schake laars, die in de gaten houden of de brug niet te ver wordt open gezet, zijn kortgeleden nog ver vangen. De afstelling daarvan luistert volgens Lamse echter 'ontzettend nauw'. „Dat komt op de millimeter. Waarschijnlijk is die net niet nipt genoeg afge steld." Omdat volgens het systeem de brug hierdoor te ver openging, is de noodstop in werking getre den En die bleek niet meer uit te schakelen. Dat de brugbediening van de Zeelandbrug in vrij korte tijd twee keer dienst weigert, mag volgens Lamse niet worden toe geschreven aan een verouderd systeem of achterstallig onder houd. Bij de bouw van de brug is voor het bedieningssysteem een 'instandhoudingsplan' ge maakt. Hierin staat welke on derdelen op welke termijn ver vangen moeten worden. Zit de looptijd er bijna op, dan wordt dat onderdeel nagelopen en zo nodig vervangen. Volgens Lam se is in het draaiboek van dat in standhoudingsplan geen ach terstand opgelopen door de WED. Begin volgende week zal de on derhoudsdienst bekijken of de afstelling van een schakelaar daadwerkelijk de boosdoener is geweest bij de storing van afge lopen donderdag. tebestuur alleen akkoord gaan als de si tuatie op andere overgangen verbetert. Juridisch gezien lijkt dat echter weinig kans van slagen te hebben. De gemeente wil wel de mogelijke toekomstige verbre ding van de overgang bij de Buys Ballot straat bij ProRail onder de aandacht brengen. foto Willem Mieras ook de naam Parkzicht verkla ren. Het café, dat daarvoor ook al een eeuw bestond, verwierf die naam pas in de jaren vijftig. In 1950 is de muziektent ge bouwd en volgens de dorpelin gen lag dat spektakelpaleisje in een park. De toenmalige uitba ter van de tegenoverliggende kroeg zag de kans schoon om zijn naamloze nering een wer vende naam te geven. De huidi ge eigenaars, Roland en Mieke Pieters, vonden Parkzicht wel wat overdreven en hebben daar om een wand van de danszaal ingericht als park. Een karton nen Elvis staat in een park van fotobehang en fleurt de zater dagse dansavonden op. De zaterdag is de enige dag dat Parkzicht een echt café is, vindt Mieke. Zo gauw baas Roland achter het fornuis weg is en ach ter het orgel is gezeten, gaan de voetjes van de vloer en gaat de tapkraan open. „We hebben veel verschillende soorten bier en dat staat met weer als dit ook altijd koud, Maar we moeten het vooral heb ben van eters; vaste gasten en toeristen die bij ons een maal tijd gebruiken.Voor een schap pelijke prijs, voegt Mieke er di rect aan toe, want ze ergert zich wild aan alle verhalen over 'ho- recaffers' die hun prijzen na in voering van de euro een paar keer over de kop laten gaan. Dat de mensen krapper bij kas zit ten, merken de Pietersen echter wel. Mieke heeft er ook wel be grip voor dat recreanten en toe risten de beurs in de gaten hou den. Maar ze moeten het natuurlijk niet te gek maken. „Een bordje erbij zetten voor een klein kind, prima. Daar doen we niet moeilij k over. Maar als twee volwassenen samen twee kroketten en frites bestel len en een extra bord willen, dan reken ik wel 1,5 euro extra. Het bord moet tenslotte ook worden afgewassen." door Melita Lanting GOES - De gemeente Goes wil twee zogeheten schoolwonin gen bouwen. Dit zijn huizen die in eerste instantie als leslokalen worden gebruikt maar later - als ze niet meer nodig zijn - eenvou dig tot woonhuis kunnen worden omgebouwd. In de schoolwoningen komen vier les lokalen. De schoolwoningen worden ge bouwd in de wijk Ouverture, bij de brede school Symfonie. De school kampt al vanaf de ope ning met een tekort aan lesloka len. In het gebouw zitten de Beatrixschool, de Zuidwest hoek en de kinderopvang. De school heeft nu 22 leslokalen en twee noodlokalen. De progno ses van het leerlingenaantal laat zien dat de school in de komen de jaren nog verder gaat groeien en daarom is extra ruimte no dig. De bouw van schoolwoningen is relatief duur. De kosten worden geraamd op 743.000 euro tegen over ruim 673.000 euro voor een permanente uitbreiding van de school met vier leslokalen. Toch kiest het college voor de school woningen, omdat die een andere functie kunnen krijgen als het leerlingenaantal afneemt. Bo vendien, stelt het college in het raadsvoorstel, brengen de wo ningen bij verkoop voldoende op om de meerkosten goed te maken. De schoolwoningen zijn zo duur omdat ze aan alle veiligheidsei sen moeten voldoen zoals goede vluchtwegen. Ook zijn de kos ten voor bijvoorbeeld ventila tie, verlichting, vloerbedekking en bestrating rondom de pan den al meegenomen in de bere keningen. Elders in Nederland is al erva ring opgedaan met schoolwo ningen, onder meer in Baren- drecht en Vleuten. Het raadsvoorstel wordt op 26 augustus besproken in de com missie maatschappelijke ont wikkeling. De vergadering begint om half acht in het ge meentehuis. Advertentie 090 ma 18 aug bi|_u in de bus Ze hebben vast een zonne steek, de eigenaren van dat Axelse restaurant. Of ze hebben er gezien de heersende temperaturen geen zin in het krijtbord met daarop de aanbiedingen aan te passen. Het Axelse eethuis poogt zijn klanten namelijk te lokken met de volgende spijzen: Erwtensoep met rog gebrood, warme chocolade melk. Ha, lekker... Advertentie Ook voor een occasion met merkgarantie kijk je op AutoTrack.nl De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 47