Worstelen met de Antillen Anthony Godett heeft oor voor de gewone mensen Het leven is een geschenk zaterdag 16 augustus 2003 Herziening Afstand Concreet Ze kunnen niet met geld omgaan Een politieauto passeert een groep hangjongeren in Willemstad. foto Harmen de Jong/GPD De Antillen moeten een gemeente van Neder land worden, vindt mr. Pie- ter van Vollenhoven als voorzitter van de commissie 50 jaar Statuut van het Ko ninkrijk. „Die opmerking getuigt van een onthutsende domheid", reageert Antil- len-kenner Gerritjan van Oven. Geruzie in het Ko ninkrijk der Nederlanden. De samenleving op Curafao kachelt hard achteruit. Het eiland zit financieel aan de grond. De criminaliteit floreert, de politie is onmachtig en ver slaafde jongeren worden met een enkeltje naar Nederland ge sluisd, waar ze steeds meer el lende veroorzaken. Als voorma lig hoofddirecteur van het Kabinet voor Nederlands-An- tilliaanse en Arubaanse Zaken weet Frits Palm waar hij over praat. Tussen 1986 en 1992 was hij talloze malen te gast in het Caribische gebied. Onlangs was hij weer op Cura9ao en ervoer de voortgaande verloedering. „Veel mensen leven in armoede en met de economie gaat het steeds slechter." Palm schudt zijn hoofd en zucht. Met een ge voel van 'hè, hè, eindelijk' ver nam hij woensdag dat Neder land de betrekkingen met de Antillen op scherp heeft gezet na provocerende uitlatingen van de populistische politicus Anthony Godett. De fractie voorzitters in de Tweede Kamer willen hun werkbezoek annule ren. Minister Thom de Graaf van binnenlandse zaken dreigt de geldkraan dicht te draaien. „De Nederlandse politiek moet nu flink blijven", zegt Palm. „En niet zwichten voor verwij ten van Antilliaanse kant over neokolonialisme en bemoei zucht. We kunnen zo niet blijven voortploeteren. De situatie is uitzichtloos. Nederland heeft onderhand tien miljard gulden ontwikkelingsgeld naar de An tillen gepompt. Tegenwoordig zo'n 120 miljoen euro per jaar. Het was en is goed geld naar kwaad geld gooien." WD-kamerlid Jan Rijpstra deelt die analyse. „Omdat de liefde niet van twee kanten kwam, hebben wij van onze kant te lang lopen pappen en nat houden", erkent de liberaal. „Godett heeft nu zelf onze rela tie op scherp gezet en die zal verder verharden. De tijd van slappe knieën is voorbij. In Ne derland roepen mensen luid keels dat we de Antillen maar moeten afstoten. Een onafhan kelijk Cura9ao? Alleen als de bevolking daar het wil, vind ik dat prima. Als Godett maar niet denkt dat wij dan een enorme bak met geld overmaken. Want zij kunnen helemaal niet met geld omgaan. Sla de rapporten van het Internationaal Mone tair Fonds er maar op na." Rijpstra vindt dat de bestuurlij ke betrekkingen tussen Neder land en zijn overzeese gebieden - vastgelegd in het Statuut van het Koninkrijk - snel en grondig moeten worden herzien. „De huidige weg is een heilloze." In de vorige kabinetsperiode heeft oud-topambtenaar Palm dat als LPF-kamerlid al vastge steld. „De eilanden zijn veel te klein om als economische een heid zelf de broek op te kunnen houden", vindt hij. Palm pleit net als Van Vollenhoven - voor zitter van de commissie 50 jaar Statuut - voor de zogenoemde decentrale eenheidsstaat. De ei landen worden in dat concept gemeenten van Nederland. De WD denkt ook in die richting, maar wil nader overleg met de voormalige koloniën. Daar is de weerstand tegen zo'n construc tie groot, omdat die de macht van de eilanden aantast. „Ach, de politici daar willen ge woon geen pottenkijkers", rea geert Palm. „Ze zijn er alleen maar op uit baantjes te verdelen en de mensen van hun eigen clan te bevoordelen. Goede politici kijken naar wat goed is voor de gehele bevolking. En die is niet gebaat bij doorgaan in de huidi ge situatie of bij onafhankelijk heid." En als 'ze' alle medewerking weigeren? „Dan moeten wij misschien uit het Statuut stap pen. Met dat pressiemiddel zou de Nederlandse politiek best eens wat druk kunnen zetten. Een andere Antillen-kenner, Gerritjan van Oven, is geen gro te fan van een keiharde lijn te gen de Antillen. Hij was er jaren advocaat-generaal en maakte tot voor kort deel uit van de PvdA-kamerfractie. „Natuur lijk provoceert Anthony. En dat zijn zuster Mirna Godett wei gert Nederlands te spreken, is ook een regelrechte provocatie. Maar boosheid, cynisme en ver ontwaardiging versterken en kel hun minderwaardigheids gevoelens. En ze verharden inderdaad de tegenstellingen tussen Nederland en de Antil len." De slaventijd is daar nog steeds debet aan, meent Van Oven. „Als kolonisator hebben wij van de Antillen een smeltkroes van rassen, culturen en godsdien sten gemaakt. Met Nederlandse misdadigers en Afrikaanse sla ven. Mensen zijn gekleineerd. De standenverschillen zijn nog steeds groot. De inkomensver schillen ten opzichte van Ne derland idem dito. Dat steekt en ligt ten grondslag aan het on vermogen om tot een volwaar dige natie uit te groeien." De beste opstelling jegens de Antillen is zijns inziens „een zo zakelijk mogelijke". Van Oven: „In de eerste plaats moeten we de Antillianen in hun waarde laten. Wij moeten afleren alles naar onze maatstaven te willen regelen. De Antillen zijn geen Nederland. Het is een Zuid- Amerikaanse, maar meer nog een Caribische samenleving. En wij confronteren hen steevast met onze dominee-gidsgedach- te. Maar als ze ons nodig heb ben, geven we niet thuis. Zoals in maart, toen Nederlandse ma riniers niet de plaatselijke poli tie mochten helpen boeven te vangen. Die opstelling van ons frustreert. Wekt weerstand en achterdocht." Spraakverwarring ligt ook nog al eens ten grondslag aan ver warring en irritatie, vindt Van Oven. „Papiamento is de voer taal. In tegenstelling tot wat wij vaak denken, spreken de men sen daar slecht Nederlands. Daardoor worden uitspraken soms verkeerd uitgelegd en ont staat irritatie." Van Oven ver wacht geen aardverschuivingen in de bestuurlijke verhouding tussen Nederland en 'de West'. Maar er mag wel wat verande ren. „Het Statuut bevat een be langrijke weeffout. Daarin bie den we elkaar hulp en bijstand aan. En dat heeft ertoe geleid dat de eilanden - zeker de kleine - bewust hun tekorten hebben laten oplopen. Ze denken: Ne derland komt toch wel over de brug met geld. Het valt zwaar tegen als dat uiteindelijk niet gebeurt." Verder zouden we de situatie maar moeten nemen zoals die is, meent Van Oven. „De Antillen eenzijdig afstoten zullen de Ver enigde Naties nooit toestaan. Een visumplicht om jonge An tilliaanse verslaafden hier te weigeren, stuit op veel juridi sche problemen. En je bent vol komen wezensvreemd bezig als je denkt dat je de tijd kunt te rugdraaien en de Antillen tot een Nederlandse provincie of gemeente kunt maken. Die op merking van Van Vollenhoven getuigt van een onthutsende domheid. Wekt alleen maar wrevel." Wel deelt Van Oven de gedachte om de autonomie van de eilanden uiteindelijk afhan kelijk te maken van de grootte. „Sint Eustatius moet strak aan de lijn, Bonaire minder en Aru ba en Cura9ao nog minder. Dan ontstaat er volgens mij een werkbare mengvorm." Een ge heel onafhankelijk Cura9ao, zo als Anthony Godett uiteindelijk voor ogen staat, is voor oud topambtenaar Palm een brug te ver. Hij verwijst daarbij naar Suriname, dat in 1975 los van Nederland verder ging. Ook de Antillen hadden tijdens het be wind van het kabinet-Den Uyl (1973-1977) zelfstandig moeten worden. Maar die hadden toen geen trek en wisten hun beoogde onafhankelijkheid op de lange baan te schuiven. Palm: „Suri name is één groot drama gewor den. Dat land is afgegleden naar de eerste de beste bananenrepu bliek. Als Suriname zich weer bij Nederland kon aansluiten, stak driekwart van de bevol king daar de vlag uit." En daar moeten de beide Caribi sche regeringen grondig en langdurig bij stilstaan, vindt Palm. „Wat wil men? Onafhan kelijk leven in armoede en zon der perspectief of écht verder met ons, met perspectief en in toenemende welvaart. Ik weet zeker dat veel internationale bedrijven weer fors willen gaan investeren op de eilanden als ze de zekerheid voelen van Neder land en de Europese Unie." Met Van Oven pleit Palm voor gedifferentieerde autonomie. „Maak van Saba een soort Tiet- jerksteradeel; de grote eilanden kun je wat meer verantwoorde lijkheid en vrijheid geven. Nu telt ons koninkrijk drie pre miers en regeringen: voor Ne derland, Aruba en de Antillen. Gelet op de schaalgrootte is dat toch eigenlijk een beetje lach wekkend." Ap van den Berg Mirna Godett eerder deze week na haar beëdiging als Antilliaans premier. foto Eljee Bergwerff/ANP Het is lang niet zo spannend meer geweest, de politiek op de Neder landse Antillen. De afgelopen weken volgen de ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. „Er is een zorgelijke si tuatie ontstaan, die niet zo eenvoudig is als mensen wel denken", zegt politico loog en bestuurskundige Miguel Goe de, verbonden aan de Universiteit van de Nederlandse Antillen in Willem stad. Het door Anthony Godett naar voren schuiven van zus Mirna als nieuwe mi nister-president, is slechts een klein as pect van een veel groter probleem op de Antillen, beweert Goede. „De popula riteit van arbeiderspartij Frente Obre- ro Liberashon (FOL) heeft alles te maken met het beleid dat hier de afge lopen decennia is gevoerd. Dertig pro cent van de overheidsbanen moest bij voorbeeld worden geschrapt. Dat komt neer op een totaal van 8500 banen." Bo vendien werd de regeringsbelofte om de economie te stimuleren niet inge lost. Nederlandse bedrijven, die zouden hel pen de economie een nieuwe impuls te geven, bleven weg, de steun aan niet goevernementele organisaties (ngo's) werd stopgezet en het aantal werklo zen nam toe. Tegelijkertijd groeide de behoefte aan sociaal-economische emancipatie. Dat alles leverde flink wat stemmen op voor de FOL. Goede: „Na de grote arbei dersstaking op 30 mei 1969, waaruit de FOL is ontstaan, is er altijd een drang geweest van de laagste bevolkingsklas sen om deel te nemen aan het politieke proces. Maar geen enkele partij steun de deze mensen. Totdat Anthony Go dett kwam." Godett haalde bij de laat ste verkiezingen 34 procent van de stemmen, voornamelijk uit de lagere klassen van de bevolking. „Dat is dui delijk een stem voor sociale program ma's, de liberale standpunten zijn afge wezen", aldus Goede. Nederlandse politici hebben de afgelo pen weken veel kritiek gehad op de ver anderde politieke situatie op de Antil len, met name de benoeming van Mirna als premier, is menigeen in het verkeer de keelgat geschoten. Is het gebruikelijk dat zoiets gebeurt op Cura9ao? „Nee, absoluut niet", zegt Goede, „Het is zelfs merkwaardig. Toch zijn er veel mensen die in Mirna geloven en rustig afwachten wat er nu zal gebeuren." De afgelopen week is echter duidelijk geworden wie in werkelijkheid de scepter zwaait en wat hij precies van plan is met de Antillen. Mirna's per soonlijk adviseur en broer Anthony heeft aangekondigd zijn aandacht te zullen richten op volkswoningen, werkloosheid, criminaliteit en onder wijs. Ook wil hij binnen een half jaar een referendum uitschrijven om te pol sen hoe de Antillianen denken over een status aparte, zoals Aruba die sinds 1986 kent. Ondanks de huidige politieke, econo mische en sociale situatie, vindt Goede dat geen slecht plan. Integendeel. „In Nederland wordt veel te weinig uitleg gegeven over de werkelijke situatie op de Antillen. De status aparte wordt ge zien als een ideologisch iets. Maar het is wel degelijk een optie om serieus over na te denken. Alle politieke partijen op de Antillen zien inmiddels voordelen. Zo wordt de dubbele bestuurslaag op geheven, die nu voor dubbele kosten zorgt.Ook betekent het meer transpa rantie en efficiency. De twee huidige bestuurslagen bemoeilijken het nu om snel nieuwe plannen en maatregelen in te voeren. Goede onderstreept verder dat het on terecht is dat Den Haag nu al haar kri tiek specifiek richt op Godett. „Neder land kan nu makkelijk zeggen dat ze Godett niet wil steunen, maar vorige regeringen met de liberale partij de Partido Antia Restruktura (PAR) moesten die steun ook ontberen. Die re geringen hebben jaren moeten bezuini gen, maar uiteindelijk niet al het geld gekregen dat Nederland had toege zegd", aldus de politicoloog. Toch maakt ook Goede zich wel dege lijk 'ernstig zorgen' over de ontstane politieke situatie op de Antillen. „Go dett wil het beleid, ten aanzien van eco nomische groei, criminaliteit en arbeid drastisch omgooien. Maar dat krijgt hij alleen voor elkaar als er een goede ver standhouding is tussen Willemstad en Den Haag. De afstand tussen Neder land en de Antillen is nu veel te groot. Wie daarvoor verantwoordelijk is, is niet relevant. Maar als er niet snel een tussenweg wordt gevonden, zal het volk slachtoffer worden." Een oplossing vinden voor het huidige conflict zal nog heel wat voeten in de aarde hebben, vreest Goede. „Ik ben bang dat er nog meer problemen met Nederland aankomen. Vooral met de taal. De grootste aanhang van Godett spreekt geen Nederlands. Dat bemoei lijkt de communicatieenorm." De poli ticoloog pleit ervoor dat politici nu rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan, inplaats van via de media te com municeren. „Er moet een toenadering komen van beide kanten. En Neder land zal Godett moeten steunen. De sa menwerking tussen de nieuwe regerin gen is verkeerd van start gegaan. Ik denk dat we nu pas op de plaats moeten maken en gewoon opnieuw moeten be ginnen." Daphne Groenendijk In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw bestond nog het woord maatschappij kritiek. Je komt het tegenwoor dig nooit meer tegen. Maatschappijcritici namen de gevestigde orde onder vuur, of wel omdat dat nu eenmaal de mode was, ofwel omdat zij wer kelijk meenden dat er iets te ver beteren viel, veelal volgens marxistisch recept. Vrijwel nie mand gelooft tegenwoordig nog in het verbeteren van de wereld, hooguit in het beheersbaar hou den van de ellende. Wat dat be treft heeft Gerard Reve zijn zin gekregen. De wereld verbete ren? Alsjeblieft niet, want 'het is al erg genoeg zo', luidt een be kend bon mot van de meester. In de plaats van de maatschap pijkritiek is nu de cultuurkri tiek gekomen. Deze is haast per definitie conservatief. Het gaat in de cultuurkritiek vooral om de ontsporingen, zoals verlies van beleefdheidsvormen, ver spilling van de natuur, grenze loos egoïsme of juist de kudde geest. Cultuurcritici nemen de huidige cultuur op de korrel om de ware cultuur te redden. Alain Finkielkraut, Frans filo soof en toonaangevend debater, bedrijft al jaren cultuurkritiek in die zin. Eigenlijk al vanaf 'De ondergang van het denken' (1988), dat zich krachtig verzet te tegen het postmoderne relati visme. Voor dat boek was durf nodig omdat het dwars tegen de tijdgeest in ging. Tegenwoordig zou het minder zijn opgevallen. Velen pleiten er weer voor de idealen van de Verlichting niet te gemakkelijk overboord te zetten. In zijn laatste boek 'Het onvol tooid heden' is Finkielkrauts theoretische achtergrond nog steeds voelbaar, maar hij gaat nu heel concreet te werk. 'Het onvoltooid verleden' is ontstaan vanuit een dagboekdiscipline. Finkelkraut wilde het eerste jaar van het nieuwe millennium van commentaar voorzien, heet van de naald. Het risico is dan erg groot datje in het 'columnis- tendom' vervalt, merkt de schrijver zelf op. Voor een filo soof, die leeft bij de gratie van de distantie, bestaat er geen dode lijker kwalificatie dan juist de ze. Toch ontkomt Finkielkraut er niet aan soms in de waan van de dag meegezogen te worden. Je ziet hoe hij zijn onderwerpen zorgvuldig steeds iets bezijden de onmiddellijke actualiteit kiest, maar op 11/9 ontkomt hij er toch niet aan. Tot 23/9 is het stil in dit logboek van een den ker, maar dan barst ook Finkiel kraut los. Dat de barbaarsheid en irrationaliteit van deze aan slag niet uit te leggen vallen, en zovoorts. Pas enige weken later zjen wij enige afstand ontstaan. De Nederlandse essayist Arnold Heumakers neemt in 'De scha duw van de vooruitgang' een veel grotere afstand van zijn on derwerpen dan Finkielkraut. Zoveel afstand zelfs dat hij zich afvraagt wat de zin van cultuur kritiek eigenlijk is. Jean-Jac- ques Rousseau, een cultuurpes simist pur sanglegde de nadruk op de innerlijke ervaring, en kijk eens naar het grenzeloze egoïsme van het heden, of het autobiografische exhibitionis me in de literatuur! Rousseaus kritiek is in haar tegendeel om geslagen. Cultuurkritiek leidt helemaal niet tot iets, meent Heumakers, als we niet veel die per het mes er in zetten. Heumakers gaat op zoek naar het wezen van de cultuurkritiek en komt uiteindelijk terecht bij zijn geestelijk leidsman Martin Heidegger. In een lang slotessay probeert hij uit het werk van de ze vaak duistere, soms troebele, maar belangrijke filosoof hou vast te vinden. Heideggers kritiek op de wes terse cultuur begint al bij Plato eigenlijk. De verdienste van Heumakers stuk, dat overigens wel wat irriteert door de vele verontschuldigingen over het specifieke Heidegger-jargon (je gaat daar in mee of niet), is dat hij die cultuurkritiek los pro beert te maken van Heideggers beruchte afkeer van de moderne techniek. Techniek is niet per se het noodlot, maar wel als wij haar combineren met de be- heerszucht van de mens. Zo zou je Heumakers conclusie kunnen samenvatten. De vraag is natuurlijk of daar ooit aan valt te ontkomen. De overlevingsdrang van de mens zou wel eens zijn ondergang kunnen worden. En dat is dan ook de uitkomst van deze speurr tocht in de schaduw van het vooruitgangsdenken: de mens moet zich neerleggen bij zijn eindigheid en het leven als ge schenk zien, in plaats van een recht. Jan-Hendrik Bakker Alain Finkielkraut: Het onvol tooide heden - Vertaling Edu Borger. Uitgeverij Contact, €22,90. Arnold Heumakers: De scha duw van de vooruitgang - Uit geverij Querido, €18,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27