PZC Cynthia Bal, te bestemder plekke De Antigone zal een droomboot blijven 23 IU EB zaterdag 16 augustus 2003 Colakreek Rebels Puzzel Accent Vlindervleugels Ze was het slapend oog aan de stam van een boom. Vanuit dat oog ontstond, toen de boom werd gesnoeid, een ongedacht on stuimige groei. Die metafoor heeft fruitteler Hans Hoekman paraat voor zijn levensgezellin Cynthia Bal. Zij kan zich daarin vinden. Vanuit een schijnbaar statische en weinig kansrijke positie heeft ze in hoog tempo haar bestemming bereikt. Cynthia en de fruitteler delen het leven in een intensiteit die zij een aantal jaren geleden voor onbereikbaar hield. Hans kijkt naar veel meer dan uiterlijk en gewin. Hij weet van inhoud en diepte, hij heeft voeling met bo men, de natuur en, als het meezit, met mensen. Dus hij kan het we ten, van het slapend oog en van Cynthia. Ze overziet hun koninkrijk van vier punt twee hectare en komt tot een voorlopige slotsom: „Hier komt alles samen wat aansluit bij wat ik kan en graag doe. We hebben hier de ruimte om te doen wat ons voor ogen staat. We hebben zes inspannende jaren van opbouw achter de rug en nu komen we ook aan genieten toe. Hier is alles wat we ons kunnen wensen." Hier, dat is een stuk grond aan de Plantlustweg tussen Vrouwenpolder en Serooskerke. Eind 1997 lieten ze er hun oog op vallen. Hans Hoekman had zijn bedrijf bij Goes verlaten. Zijn huwelijk kwam tot een einde en Cyn thia was in zijn leven gekomen. De grond was verwaarloosd; een mod derpoel met bomen en resten van bo men erin. Het was moeilijk voorstel baar, maar daar zouden ze een lusthof scheppen. Een boomgaard met veel kersen plus wat bijkomende teelten. De hof is er nu, met een kleine winkel waar ze producten van het eigen be drijf, groenten, fruit en Zeeuwse streekproducten verkopen. Een huis in Zeeuwse stijl, met gepotdekselde zwarte planken, een drinkput waarin kikkers concerteren, paardenkastan- jes, scharrelkippen, geiten. En, bin nen een omheining, Brutus en Caesar, de twee ezels. Cynthia en Hans gaven op die 4.2 hec tare Walcherse grond inhoud aan het begrip plattelandsvernieuwing, nog voordat ambtenaren hadden weten te verzinnen wat het eigenlijk beteken de. Voor Cynthia was de boomgaard De Zoete Kers de plek om thuis te ko men na een reeks omzwervingen en na onvolkomen relaties die onvermijde lijk stukliepen. In het huis hangt, ingelijst, een ge dicht van Vasalis. Cynthia voert het al vele jaren met zich mee: Als daar muziek voor is, wil ik het ho ren: ik wil muziek voor oude mensen, die nog krachtig zijn, en omgeploegd met lange, diepe voren en ongelovig. Die de wellust en de pijn nog kennen. Die bezaten en verloren. En als er wijsheid is, die geen ver moeidheid is, en helderheid, die geen versterving is, wil ik die zien, wil ik die horen. En anders wil ik zot en troebel zijn. „Die regels zijn me steeds meer eigen geworden", zegt Cynthia Gezina Bal Cynthia Bal met de ezels Brutus en Caesar op haar domein tussen Vrouwenpolder en Serooskerke. foto Lex de Meester Het land dat in ons woont (45). „Er ligt zoveel in besloten. De helderheid waarover het gaat, die komt je niet aangewaaid. Daarvoor moet je door een aantal dingen heen, die soms wel pijn doen, maar in een bepaalde zin kan pijn ook iets goeds hebben. Zoals donkere periodes in spiratie geven voor de dingen die je op dat moment doet. Ik heb er inderdaad lang over gedaan om te vinden wat ik als mijn bestemming zie. Maar daar heb ik geen spijt van. Naar iets onder weg zijn heeft evengoed waarde en be tekenis als ergens aankomen." De weg die haar naar de lusthof voer de, vindt zijn oorsprong in haar ge boorteplaats, het Gelderse plaatsje Eefde bij Zutphen. Ze heeft er geen herinneringen aan. Die beginnen in Suriname waar haar vader, die be roepsmilitair was, voor een aantal ja ren geplaatst werd. „Een geweldige tijd hebben we er gehad. Altijd buiten, de vrijheid, de ruimte om je heen. We zwommen in de Colakreek, gingen in de regentijd op een vlotje naar school. Tussen de middag sliep je een tijdje en 's avonds bleef je ook als kind laat op met altijd eten en drinken. We hadden een Hindoestaanse tuinman en een Creoolse hulp in huis, een vrouw die sigaren rookte en op blote voeten rondliep. Ze was als een moeder voor ons. Er was daar in Suriname wel een elite, maar mijn moeder had het daar njet zo op. Ze was begaan met de be volking. Ik denk dat ik in die tijd al ge leerd heb me ver te houden van voor oordelen." Toen Cynthia zeven jaar was, werd haar vader teruggeroepen naar Nederland. Ze heeft zeer nare herinneringen aan het halfjaar daar na, dat ze doorbrachten in een pension in Apeldoorn. „Er was zo weinig kleur in Nederland. Donkere gebouwen. Ik weet nog hoe koud de wc-bril aan voelde. Ik zat op een strenge school waar je gebedjes moest leren en waar je 's maandags onder tafel zat als je die niet kende. Ook al zo eng donker. Het was geweldig dat we na die zes maan den naar Duitsland gingen, weer het werk van mijn vader achterna. Weet je wat bijzonder was: hij had in de oor log in Westerbork gezeten en later in kampen in Duitsland. Opgepakt als is voorbijzei hijHij is zwaar alcoho list geworden en dat heeft natuurlijk een uitwerking gehad op het gezin. Maar die andere kant van hem, dat hij weigerde te haten of ons in haat te la ten opgroeien, daar ben ik hem dank baar voor. Onze tijd in Duitsland was goed, ook al was het betrekkelijk kort na de oorlog." Na enkele jaren verlieten ze Duitsland en trokken naar Breda. Daar zouden de ouders van Cynthia scheiden. Zij was veertien toen dat gebeurde. „Ze zijn tot hun dood toe van elkaar blij ven houden. Maar het ging niet meer met dat syndroom van mijn vader en verzetsman. Daar had mijn vader een oorlogssyndroom aan overgehouden. In een streepjespak, dat ik ooit in een hutkoffer op zolder vond, was hij in Nederland aangekomen na de oorlog. Te voet. Er werd thuis nooit over ge sproken, maar soms schreeuwde hij 's nachts. Een geluid dat werd ge smoord. Nou, die man heeft er nooit een probleem mee gehad om naar Duitsland te gaan. Hij wilde onbe vooroordeeld zijn. 'Het is geweest, het zijn alcoholgebruik. Ik zie me nog staan voor de rechter. Ik moest kiezen tussen mijn ouders, maar dat heb ik niet gedaan. Toch viel het gezin na tuurlijk uit elkaar. Mijn moeder moest gaan werken in de fabriek, ik verdien de geld bij boeren in de omgeving van Breda. We kregen het arm, terwijl we eraan gewend waren dat alles er in overvloed was. Het heeft me het ge voel gegeven verantwoordelijk te zijn voor mijn omgeving, vooral voor mijn moeder die door diepe depressies ging. Ik was ook rebels. In de fabriek van mijn moeder heb ik nog eens met slierten mi staan gooien. Van mijn veertiende tot mijn drieëntwintigste heb ik van alles en nog wat gedaan: havo afgemaakt, kort op de kunstaca demie, deel uitgemaakt van een kun stenaarsgroep, in de horeca gewerkt, wc's schoongemaakt, rondgereisd door Europa en geprobeerd van kunst te leven: etsen en peren plukken in Griekenland. Ik wilde te veel tegelijk. Ik had al vanaf mijn veertiende vriendjes, ging op mijn vijftiende op vakantie naar Renesse; de pil mee." Rond haar achttiende ging ze het huis uit, samenwonen met een school vriend. Een moeizame relatie was het, die brak. En toen kwam haar Zeeuwse tijd. Met de vader van haar kinderen, Nadine 14) en Eileen (13).,,Ikwildein de buurt van de zee wonen en we kon den aan een huis met een tuin komen in West-Souburg. Ik het begin vond ik het saai. Breda was destijds de tweede criminele stad van Nederland met drugs en zo maar ook met allerlei aar dige, nieuwe ontwikkelingen. Ik liep mee in een demonstratie voor het fe minisme, gezellig. Je danste er tot vier uur op tafel. In Middelburg had je vrijwel niets. Maar toch, ik wilde hier niet weg. Mijn hang naar de zee was sterk. De relatie met de vader van mijn kinderen liep niet goed. We leefden te veel in twee werelden. Er is nooit ge noeg diepte geweest om te trouwen. Een jaar of tien geleden zijn we uit el kaar gegaan. We zien elkaar nog en hij is een goede vader voor de kinderen gebleven. Dat we uit elkaar gingen was weliswaar een bevrijding maar het betekende ook dat ik voor het eerst in mijn leven financieel afhankelijk werd; vreselijk. Ik zat gedeeltelijk in de bijstand en dan kreeg je van een man van de gemeente te horen hoe je je leven moest inrichten. Je werd apart gezet, monddood gemaakt met regel tjes. Ik kon er slecht tegen, maar ik had ook altijd een stem in me die zei 'jouw tijd komt nog'. Vertrouwen is een kracht die uit jezelf komt. Ik vind dat je aan jezelf genoeg moet hebben. Aan de andere kant: vier ogen, dat is mooier dan twee." Het zou nog enkele jaren duren, dat van die vier ogen. Ze werkte bij de vakbond, deed enige tijd een psycho sociale studie en was vrijwilliger bij de Telefonische Hulpdienst Zeeland. Daar ontmoette ze Hans Hoekman die zich in die periode aan'het losmaken was van het streng reformatorische milieu waarin hij opgroeide. En er kwam een moment van totale helder heid, waarop de muur die hen scheid de werd neergehaald als die van Jeri cho. „Sommige dingen vertel je alleen aan intimi. Je moet voorzichtig zijn met je innerlijke kostbaarheden. Als je ze aan de buitenwereld toont, kun nen ze makkelijk bezoedeld worden. Laat ik het begin met Hans omschrij ven als een absolute ontmoeting. Ja, als daar muziek voor is, wil ik die ho ren." De muziek blijft klinken. Cynthia heeft het gevoel haar bestemming be reikt te hebben. De gave stukjes die ze haar leven lang in goede en mindere tijden heeft verzameld, zijn als een puzzel in elkaar gevallen. „Ik doe hier allemaal dingen waar ik iets van weet of goed in ben. We hebben de winkel waar ik heel veel sociale contacten heb, de boomgaard waar Hans zoveel van weet. Hij heeft voeling met de bo men, voelt aankomen als er iets niet goed dreigt te gaan. En we hebben het huis dat ik heb ontworpen, het terras met de tafels en stoelen die ik zelf heb uitgezocht. Ik schenk koffie en thee en ik verzorg kleine lunchgerechten en kan dus iets aan met het koken dat bij mij in de familie zit. En 's avonds, op de warande achter het huis hebben we hier in dit donkere gebied een sterren hemel, daar kun je je nauwelijks een voorstelling van maken. Ik heb het zo goed dat ik soms denk 'kan dit wel du ren? Zou ik tegenslag, donkerte goed kunnen aanvaarden?' Nu het zo licht is, moet ik er maar van genieten. En samen met Hans mijn verantwoorde lijkheid nemen voor de grond die ons is toevertrouwd, voor onze omgeving die zo goed is, voor onze kinderen en de mensen die ons na staan. Toen we hier vanuit de chaos begonnen heb ik een tekst gemaakt waarin ik een zin heb verwerkt over het nieuwe land dat in ons woont. Zulke woorden, die met verantwoordelijkheid te maken heb ben, houd ik graag vast. Zo ben ik ook zuinig op de woorden uit een liedje van Stef Bos dat Hans en ik een aantal jaren geleden, onafhankelijk van el kaar, maar op hetzelfde moment hoorden." Een citaat: De dag zal komen Het uur zal slaan De zon zal nooit meer ondergaan Het licht zal blijven en de nacht ver dwijnt Ik zal niet meer dezelfde zijn. Ze zegt: „Dat komt in de buurt van de innerlijke kostbaarheden waarover je maar beter niet aan te ve^l mensen pa- dere uitleg moet geven. Ik wist wel dat mijn dag zou komen, maar hij is mooi er geworden dan ik kon bedenken. A.J. Snel Jacob Herzog had een droom én geduld. U Zowat dertig jaar lang bouwde de Duit- waan een fantasierij k schipNu ligt de An tigone onvoltooid te koop aan de wal in fens (Friesland). Bijna dertig jaar ploeteren om een levens perk te voltooien, en ermee kappen met de tinishin zicht. Het viel Jacob Herzog (59) a'aar. Toch is het hem gelukt af scheid te ne men van de Antigone, zijn droomboot. De motorzeiler ligt nu ontheemd in de jachtha- 'jnvan het Johan Friso Bedrijvenpark in Warns. Te koop. De schepper van dit bijzon- te is terug naar zijn geboorteland, naar wDuitse stadje Deidesheim. „Het was een i el zware stap. Maar ik heb niet zoveel -acht meer. Binnenkort ben ik zestig. Ik moest stoppen met de Antigone. Gehuild ik. Ik dacht: binnen een half jaar ben ik 'te' Ik heb toch de knoop doorgehakt. Dat Helemaal in zijn eentje bouwde Herzog zijn schip. Vanaf 1973 werkte hij eraan, circa 000 uur, schat hijzelf. In al die tijd ging J"J welgeteld één keer met vakantie. Af en oe was het geld op. Dan ging hij weer de fa- mek in of de bouwplaatsen op, om bij te teienen. Zijn eigen autospuiterij had hij raangegeven. „Ik wilde doen waar ik zin in wrklaart Herzog. „Dus begon ik met aantal proefmodellen op schaal. Zo'n [jfoot project moet je niet zomaar starten." a<jat dertig jaar geleden de kiel werd ge- 'Volgde het lassen van de stalen span- Met multiplex, piepschuim en polyester c ,le? Herzog in tal van stadia de weelderi- vn ,uitenkant. Een meermin siert de boeg, 0 'Jke dolfijnen springen langs de water- brtP U'* §°^ven- De dieseldampen uit- J n<k schoorsteen is vermomd als r?°Jkjesdraak. Zijn inspiratie laat zich Wa woorden vangen. In ieder geval '«dezee. „Die geeft me een gevoel van eid." En er was het onstilbare verlan- I 1 naar het zuidwestelijke puntje van and te varen. Daar zwemmen dolfijnen, Herzog. De bevol kin v leeft er van het Jacob Herzog dolfijnentoerisme. Misschien lag daar zijn toekomst wel. Zulke dromen gaven Herzog ideeën. Die kwamen ook als hij tijdens de bouw weer eens op een technisch probleem stuitte, of als het met hemzelf even niet zo lekker ging. „Altijd als ik moeilijkheden heb, stuit ik op ideeën. Pijn brengt vaak iets moois. Je moet leren naar jezelf te luiste ren." Zo groeide het schip, letterlijk. „De Antigone is het product van mijn pijn. Als ik in de put zat, keek ik naar boven. Dan kreeg ik de geweldigste plannen. De versierselen van het vaartuig zijn fanta sievol. Net als de onderhuidse techniek. Zo dienen de dolfi jnen aan de zijkant voor ex tra drijf vermogen. Ze temperen bovendien een forse boeggolf. Het holle onderwater schip zorgt ervoor dat hoge hekgolven uit blijven. Het zijn zaken waar andere Duit sers geen oog voor hadden, zegt Herzog. „In Duitsland werd ik niet geaccepteerd. Om mijn lange haar, en omdat ik in de ogen van de mensen daar niet functioneerde. Ik was gek." Hij meldt het met een onvervalst Prins Bernhard-accent, in bijna foutloos Neder lands. Een handelaar bedonderde hem met een Mercedes-scheepsmotor. Die zou nieuw zijn, maar bleek tweedehands en liep snel in de soep. Werfbazen waren het vreemde ge val van Herzog liever kwijt dan rijk. Nadat het schip in aanbouw in Duitsland van werf tot werf zwierf, belandde het uit eindelijk in Zwolle. Dat is een verhaal apart. De scheepsbouwer besloot in 1994 dat hij genoeg had van zijn omgeving. Hij sloot een weddenschap af dat hij voor het nieuwe jaar Duitsland zou verlaten. Wa rempel lukte het hem om op 27 december de binnenvaarthaven van Mannheim achter zich te laten, stroomafwaarts de Rijn vol gend naar Nederland. Vlak voor de eerste uren van 1995 voer hij bij Lobith de grens over. In een Zwolse haven zette Herzog de huizenhoge mast op de Antigone. Hij wilde het schip zeeklaar maken voor de oversteek naar Ierland. Het eigenlijke tussentijdse doel was Lemmer, maar de Zwolse haven meester Paul Hageman verleende het droomschip tot 2020 havenrechten. „Hij vond de Antigone een sieraad voor z'n ha ven", zegt Herzog trots. Tijdens zijn tijdelij ke kampement in de Hanzestad kreeg de Duitser eindelijk positieve aandacht voor zijn geploeter. Menige krant liet hem aan het woord en Herzog figureerde in het tv- programma Paradijsvogels. Ook liet Hage man hem een tweede project uitvoeren: de bouw van een nieuwe loods. Het gebouw kreeg een enorme scheepsboeg en een mast als blikvangers. Al die tijd woonde de botenbouwer op z'n schip, in de lage kajuit met de kleine ven sters. De reuma sloee ongenadig toe. ,.Ik had jarenlang geen kachel aan boord. Daar moet ik nu de rekening voor betalen. Mijn li chaam gaf me een rode kaart." Niemand zal de Antigone afbouwen, denkt Herzog. Daarvoor acht hij het schip te veel een pro duct van zijn eigen levendige fantasie. Tot op het laatst was hij bezig met verbeterin gen en afwerking onder- en bovendeks. De kajuit is Spartaans ingericht. Op een pla teau achter het schip zou bijvoorbeeld nog een slakkenhuis verrijzen. De schetsen staan in potlood op de romp. Toen de Merce- des-motor vastliep, moest Herzog er een veel grotere Mitsubishi voor in de plaats in stalleren. Die slokte de werkruimte onder deks op. Het aangeplakte slakkenhuis moest extra werkruimte bieden. Nog zo'n plan dat niet meer tot uitvoering komt: zeilen als gekleurde vlindervleugels. Slechts één keer heeft de Antigone daad werkelijk gezeild, met tijdelijke tuigage. Het was meteen de laatste tocht op het IJs- selmeer. Op de motor was Herzog er wel va ker op uit getrokken, zoals tijdens Sail Amsterdam in 1995. „Permanent ben ik ge fotografeerd. Ik zag iedereen voortdurend kijken. Hoofden verdwenen alleen even als er een fototoestel gepakt moest worden. Er moeten duizenden kiekjes van de Antigone zijn gemaakt." Ook in Warns, waar het voor reparaties naar toe moest, blijft het schip een bezienswaar digheid. Voorbijgangers verdraaien hun nek, auto's stoppen midden op de weg. Dit succes houdt Herzog optimistisch over de toekomst van zijn schipdat sinds afgelopen winter voor 174.500 euro in de aanbieding is. Wie weet is er een pretpark dat op zoek is naar een blikvanger. „Dat zou mooi zijn. Het schip moet blijven varen. Al het geld en de werkuren die ik erin stak, krijg ik na tuurlijk nooit meer terug. Maar we hebben samen mooie belevenissen gehad." Inmiddels heeft Herzog alweer een nieuw doel: het opknappen van het huis dat hij in Deidesheim, aan de beroemde Weinstrasse, De mast van de Antigone met alpha- en omega-teken. foto Jan de Boer/GPD gekocht heeft. „Het was heel goedkoop, maar ook heel oud. Eigenlijk zouden ze het huis slopen. Alles is kapot: muren, plafonds, het dak." Dit jaar nog gaan er nieuwe dak pannen op. Van de buitenkant maakt de Duitser uiteraard iets apart. „Walvissen, dolfijnen; ik ga m'n huis helemaal beschil deren. Alsof het een schip is om m'n huis heen." Bemdo"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23