PZC Hoge vaarsnelheden oorzaak aanvaringen volgens Schuttevaer Tegenstelling houdt iedereen scherp Technisch en menselijk falen waarschijnlijk oorzaak van aanvaring 15 £wnii Politiek Reimerswaal wil discussie risico 's Westerschelde vrijdag 15 augustus 2003 Gevaar van smog geweken Gevaarlijke stoffen analyse Getuige houdt man aan Vrouw in shock na beroving Verkeerschaos gevreesd Koers Geluk Vier verdachten mishandeling jongen opgepakt at loon IERS foto Ruben Oreel DeGrande Nigeria en de Nada V liggen in de Bijleveldhaven in Vlissingen-Oost. Wie de schepen gaat repareren is nog niet bekend. ertsi. Nauw van Bath moet veiliger rioor Rob Paardekam BATH - Voor veel fracties in de Reimerswaalse gemeenteraad is Je maat vol. Ze steunen burge meester A. Verbree is zijn stand punt dat er een brede discussie «p gang moet komen over de veiligheid op de Westerschelde. De ChristenUnie heeft vragen over de kwestie gesteld, zodat deraad al in de vergadering van 26 augustus kan discussiëren over het onderwerp. Onder an te over de te nemen maatrege len om de Westerschelde, en in het bijzonder het Nauw van Bath, veiliger te ma ken Fractievoorzitter J. Kramer van Bewoners Belangen Reimers waal heeft daar wel een idee over. „In de bocht bij Bath moet voortaan éénrichtingsverkeer van kracht zijn", stelt hij. „Het is natuurlijk een illusie dat je de grote schepen kunt weren, daar om moet je proberen de risico's zoveel mogelijk in te dammen. Dat kan door éénrichtingsver keer. Het schip dat met de stroom meevaart krijgt dan voorrang op het schip dat tegen de stroom ingaat." Kramer be seft dat de scheepvaart waar schijnlijk niet staat te springen om deze maatregel, maar wat hem betreft staat de veiligheid voorop. Hij is tevens bezorgd over de gevaarlijke stoffen die steeds maar weer aan boord aanwezig blijken te zijn en de onduidelijkheid daarover. „Er moet een discussie komen waar bij alle instanties betrokken zijn. Wij kunnen als gemeente wel iets roepen, maar wie luis tert daar naar?" Ook het CDA pleit voor een bre de discussie. Fractievoorzitter P. Koeman zegt de gevaren iet wat onderschat te hebben, maar maakt zich zorgen nu er binnen een maand drie ongelukken zijn gebeurd in het Nauw van Bath. Ook hij vindt dat het veel te lang duurt voor duidelijk is wat voor stoffen zich aan boord van de schepen bevinden. Koeman be nadrukt dat ook zijn partij te gen een verdere uitdieping van de Westerschelde is, omdat dit zou betekenen dat er nog grote re schepen zouden gaan varen. „Het zou niet gek zijn als de ge meenteraad een duidelijk sig naal richting de Tweede Kamer of de minister afgeeft. Dan we ten ze in ieder geval hoe er hier over wordt gedacht." Gedepu teerde M. Kramer uitte ook zijn bezorgdheid over de gevaren op de Westerschelde. Hij wil een discussie op gang brengen, waarin vooral aandacht wordt besteed aan de onduidelijkheid over de lading van schepen. „Die gegevens zijn van cruciaal belang om de risico's te kunnen inschatten en maatregelen te kunnen nemen", aldus de gede puteerde. De schepen die bij het ongeluk van woensdag betrokken wa ren, de Grande Nigeria en de Nada V, liggen inmiddels alle bei in de Bijleveldhaven, maar voorlopig gaan ze nog niet naar reparatiewerf Scheldepoort, waar ze gerepareerd kunnen worden. Volgens Rijkswater staat ligt dat allemaal nogal in gewikkeld. De schepen zijn di rect na de aanvaring onder de wrakkenwet geplaatst om snel actie te kunnen ondernemen. Dat betekent dat ze nu onder de hoede van Rijkswaterstaat val len. „Maar wij gaan ze natuur lijk niet laten repareren", zegt woordvoerder E. de Feijter. „Daarom zijn we nu aan het on derhandelen om de schepen weer onder de wrakkenwet van daan te krijgen. Daar zit be hoorlijk wat tijd in, omdat daar naast de rederijen ook de verze keraars bij betrokken zijn. Eén daarvan zit geloof ik in Japan. Dat maakt het niet gemakkelij ker." Als de schepen eenmaal onder de wrakkenwet vandaan zijn, en de rederij weer juridisch eigenaar is, kan ze er in principe mee doen wat ze wil. De Feijter: „Als de rederij haar schip liever in Italië wil laten repareren, kan dat ook." [telt. reed doorRené van Stee IERNEUZEN - De recente aan varingen in het Nauw van Bath rijn voornamelijk te wijten aan Je hoge snelheden waarmee leeschepen over de Wester schelde varen. Dat zegt voorzit ter W. Bondewel van de regio Zeeland van de schippersver eniging Koninklijke Schutte- raer(KSV). Het argument dat de ongevallen rijn veroorzaakt door een falen de stuurinrichting, snijdt vol gens Bondewel geen hout. Hij verklaart dat de stuurinrichtin gen hun werk gewoonweg niet kunnen doen doordat de zee schepen bij hoge snelheden enorme hekgolven veroorzaken, waarna stuureorrecties nauwe- lijkmeer mogelijk zijn. ■Vooral in een smal vaarwater als het Nauw van Bath kunnen grote schepen al gauw in moei lijkheden raken. Ze varen met hoge snelheid dicht langs de kust. Daardoor veroorzaken ze een zuigende werking en hoge golven. In combinatie met wei nig water onder het schip, is er in geval van nood al gauw geen teelden meer aan. De enige re medie om ongevallen te vermij den is dus het verlagen van de snelheid", verklaart Bondewel. KSV klaagt al jaren over de veel ie hoge snelheden waarmee vooral schepen die lijndiensten onderhouden, van en naar Ant werpen racen. Zij zijn genood zaakt de vaart er in te houden door hun strakke tijdschema's of de getijen waarmee ze reke- "tng moeten houden. Dat leidde a' regelmatig tot schadeclaims 'an binnenschippers. Zo kregen Z1J met name als gevolg van de golfslag te kampen met schade aan de lading, ondergelopen r°ef of deuken in de scheeps wand. Ruim twee jaar geleden Gesloot KSV tot een inventari satie van klachten onder haar en- „Helaas kwamen die nauwelijks binnen. Toch ver moeden we dat van de aankon dig van ons onderzoek een P^ventieve werking is uitge gaan. Het is een vrij lange perio- e aanzienlijk rustiger geweest op de Westerschelde", aldus ondewel. Behalve het verlagen an de snelheid van zeeschepen opde Westerschelde, pleit de re- gwnale KSV-voorzitter. ook 00r een grotere rol van scheepsagenten in het doorge ven van gevaarlijke ladingen aan de autoriteiten. Na de re cente aanvaringen in het Nauw van Bath maakt met name bur gemeester J. F. Mulder van Hulst zich hierover grote zor gen. „Ik denk dat dit heel een voudig kan worden geregeld, omdat scheepsagenten over alle informatie beschikken en de ka piteins van de schepen niet met die rompslomp moeten worden belast", aldus Bondewel. Hij brengt meteen ook een nuance ring aan. „Als de schepen met normale snelheid varen, maken ze geen ongelukken. Dan maakt het in feite niet uit welke lading ze aan boord hebben." De zuigmond van een kokkelschip. foto Dirk-Jan Gjeltema Het eerste schot voor de boeg is gelost. Waddenver eniging en Natuurmonu menten kwamen deze week met ruim tweeduizend be zwaarschriften van bezoe kers en ook bewoners van het Waddengebied naar Den Haag, bezwaarschrif ten tegen de mechanische kokkel visserij. Nieuw is dit signaal niet. Het is wel teke nend voor de discussie die dit najaar gevoerd gaat worden over de toekomst van de schelpdiervisserij in de Waddenzee. Een debat tussen doven kan meer op leveren. door Harmen van der Werf GOES - In de eerste helft van oktober luidt het startsein. Het onderzoek naar het schelpvisse- rijbeleid dat sinds 1993 is ge voerd, komt naar buiten. Het ministerie van Landbouw, Na tuur en Voedselkwaliteit (LNV) is niet over één nacht ijs gegaan. Twee tot drie miljoen euro is be steed aan wat heet EVA II. Ofte wel: de tweede evaluatie van het schelpdiervisserijbeleid in Ne derland. Na de presentatie van EVA II kan de discussie echt losbar sten. Topambtenaar André van der Zande van het ministerie van LNV vertelde deze week, na ontvangst van de ruim tweedui zend bezwaarschriften, wat hem als eerste doel voor ogen staat. „We moeten het allereerst eens zien te worden over de fei ten." Met 'we' doelde hij op alle partijen die bij het vervolg be trokken zijn, de producentenor ganisaties van kokkel- en mosselvissers, de Waddenver eniging, Vogelbescherming Ne derland. Om het eens te kunnen worden over 'de feiten', over de effecten van het sinds 1993 gevoerde schelpdiervisserijbeleid, is het nodig dat de EVA II-onderzoe- kers met eenduidige conclusies komen. Alleen al dat is een lasti ge klus. Wetenschappers die be trokken zijn bij de schelpdier visserij of bij natuur- en milieu organisaties, rollen met de re gelmaat van de klok met elkaar over straat. Bijna letterlijk soms, zoals nog niet zo lang geleden bij de Raad van State, in de pauze van een zoveelste zitting over het toela ten van mechanische kokkelvis serij. Een jonge medewerker van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) zocht de confrontatie met zelf standig onderzoeker Marnix van Stralen die veel voor de schelpdiersector werkt. De emoties liepen zo hoog op, voor al van de kant van de NIOZ-me- dewerker, dat Van Stralen na korte tijd besloot zijn mond te houden. Welke feiten het EVA Il-project ook oplevert, zulke 'weten schappelijke disputen' blijven onvermijdelijk. Niet voor niets is vorig jaar een nieuwe actie groep opgestaan, Wilde Kok kels, die nog feller tegen de me chanische kokkelvisserij strijdt dan de Waddenvereniging. Wil de Kokkels is geboren in de boe- zem van het NIOZ, bij onder zoekers die ongestoord hun werk willen doen in de Wadden zee én die zich vanuit hun visie op de Waddenzee als laatste Ne derlandse wildernis oprecht zorgen maken. De discussie over het schelp diervisserijbeleid is zo verhard, dat feiten er nauwelijks meer toe doen. Waddenvereniging en Vogelbescherming Nederland zullen niet opeens hun verzet te gen de mechanische kokkelvis serij staken, als uit EVA II blijkt dat de schade aan de Waddenzee binnen de perken blijft. Hetzelf de geldt voor de visserij op mos selzaad. Die mag blijven, vin den de twee natuurorganisaties, maar 'in beperkte mate', zoals Waddenvereniging-directeur Hans Revier afgelopen maan dag nog zei. De producentenorganisaties van kokkel- en mosselvissers proberen tussenoplossingen aan te dragen. Zo wil de kokkel sector 'op termijn' met kleinere schepen gaan varen. En de mos selsector wil het herstel van mosselbanken een handje hel pen door gebieden waar veel mosselzaad is gevallen, uit te dunnen en elders te verzaaien. Daartegenover staat dat de schelpdiervisserij dolgraag van de in 1993 gesloten visgebieden af wil. Het beleid moet geënt worden op de natuurlijke dyna miek van de Waddenzee. Dat zou de natuur en de visserij ten goede kunnen komen. Ton IJlstra, projectleider van EVA II bij het ministerie van LNV, juichte eerder dit jaar in het eerste EVA Il-bulletin de ideeënvorming bij de schelp diersector toe. „Er wordt naar de lange termijn gekeken." Hij vervolgde met kritiek op de an dere partij. „De bereidheid bui ten de bestaande kaders te kijken, mis ik nog bij de natuur beschermingsorganisaties. Daar komt te weinig nieuws uit." Dat laat onverlet dat het schelp diervisserijbeleid van de afgelo pen tien jaar weinig heeft opge- MIDDELBURG - Zware lichamelijke inspanning in de bui tenlucht hoeft sinds gistermiddag niet meer schadelijk te zijn voor de gezondheid. De waarschuwing voor smog in Zeeland is ingetrokken. Volgens de provincie is de gemiddelde concen tratie van ozon per kubieke meter lucht gezakt tot ruim onder de norm voor matige smog. Dat blijkt uit metingen door het Rijksinstituut Voor Milieuhygiëne (RIVM). De metingen von den gisteren om 13.00 uur plaats. Het RIVM gebruikt twee meetpunten: in Zierikzee en in Philippine. Ruim een week ge leden, op woensdag 6 augustus, werd een smogwaarschuwing afgegeven. Er zat toen 247 microgram ozon in één kubieke meter lucht. Gisteren was dat nog maar 79 microgram. Van matige smog is sprake als de hoeveelheid ozon 180 tot 240 mi crogram bedraagt. In Philippine werd gisteren nog 70 micro gram gemeten. MIDDELBURG - Een twintigjarige man uit Vlissingen is in de nacht van woensdag op donderdag aangehouden wegens vernieling. Een getuige zag dat de man in de Zandstraat in Middelburg op de motorkap van een auto sloeg. De getuige heeft de man aangehouden en de politie gewaarschuwd. De Vlissinger kreeg een bekeuring. VLISSINGEN -Een vrouw uit Kaatsheuvel is woensdagmid dag rond vijf uur gewond geraakt toen ze van haar portemon nee werd beroofd. Ze liep in een kledingwinkel in de Wal- straat in Vlissingen toen twee jongens haar bestalen. De vrouw had haar tas met haar portemonnee in haar rollator ge zet. Ze schrok zo van de overval dat ze viel en in shock raakte. Ze is met een ziekenwagen naar het ziekenhuis gebracht. HULST - Niet alleen op de ringweg Antwerpen, maar vooral ook op de wegen in West-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen ontstaat een grote puinhoop alsdeRingin2004en2005 wordt gereconstrueerd. Dat vrezen de Brabants- Zeeuwse werkge vers (BZW). Gedurende lange tijd zal de ring rond Antwerpen dan worden afgesloten. De overheid in België wil het verkeer via de rijkswegen A16, Gent-Antwerpen en Hasselt-Antwer- pen ontmoedigen, waardoor het meeste verkeer- per dag naar schatting zo'n 110.000 voertuigen- via Liefkenshoektunnel, A4 en sluipwegen wordt omgeleid. De BZW wil precies weten wat West-Brabant en Zeeland te wachten staat. De vereni ging heeft de vervoersorganisaties, de kamers van koophan del, Rijkswaterstaat en de Antwerpse bereikbaarheidsmana ger benaderd om duidelijkheid te krijgen en afspraken te maken. De Antwerpse ring wordt in twee perioden van een half jaar, gespreid over twee jaar, voor de helft afgesloten. Al het verkeer wordt dan in twee richtingen over de andere baan geleid. De Antwerpse overheid verwacht dan grote proble men. „Maar ook wij in Zuid-Nederland zijn de klos", ver wacht regiosecretaris René Mens van BZW. Want de BZW ziet de bui al hangen. De Vlaamse overheid wil zoveel mogelijk voorkomen dat het verkeer van en naar Antwerpen gebruik maakt van de grote rijkswegen. Er komen omleidingsroutes via de Liefkenshoektunnel, waar de tol voor vrachtwagens wordt verlaagd, en Bergen op Zoom. „De A4 daar kan een gro te stroom verkeer niet aan", aldus Mens.,Kijk maar eens naar de bocht bij Philip Morris, het is levensgevaarlijk om daar veel verkeer over te leiden. En voor Zeeuws Vlaanderen geldt eigenlijk hetzelfde. Als de weg Gent- Antwerpen niet ge bruikt mag worden, dan kiest men sluiproutes." leverd. De vogelstand is niet verbeterd. In achtereenvolgen de winters zijn duizenden eider- eenden gestorven, door een pa rasiet en/of voedselgebrek. Ook daar zijn de geleerden het niet over eens. De schelpdiersector heeft eerder minder dan meer uit de Waddenzee kunnen oog sten. Het is hoog tijd voor een ander beleid, waarover de Tweede Kamer in de loop van volgend jaar moet beslissen. „Ik verwacht niet", stelde EVA II- projectleider IJlstra in het eer der genoemde bulletin, „dat het resultaat van de evaluatie zal zijn dat er helemaal geen schelpdiervisserij meer kan plaatsvinden." Als dat bij voorbaat vaststaat, kan de naar verwachting oever loze discussie over het schelp diervisserijbeleid dit najaar be ter achterwege blijven. De Tweede Kamer beslist uiteinde lijk toch. De Waddenvereniging lijkt ook al meer verwachtingen te koesteren van een bezwaar procedure bij het Europees ge rechtshof over de schelpdiervis serij in de Waddenzee. Dat kan nog jaren duren. In de tussentijd kunnen natuur- en milieu-orga nisaties beter volharden in hun rol van luis in de pels. Een be langrijke rol, voor het behoud van de Waddenzee én voor een natuurvriendelijke schelpdier visserij. Tegenstellingen hou den iedereen scherp. door Harmen van der Werf BATH - Het scheepsongeval in het Nauw van Bath woensdag ochtend is waarschijnlijk ver oorzaakt door een combinatie van technisch en menselijk fa len. Hoofd van het Vlaams loodswezen J. d'Havé in Ant werpen spreekt dat vermoeden uit. Aan boord van beide schepen die bij het ongeluk betrokken waren, zaten loodsen aan boord. Op de van Antwerpen komende Grande Nigeria was een Neder landse loods. Op de Nada V die richting Antwerpen voer, zat een Vlaamse loods. „Maar al hadden er twintig loodsen op de schepen gezeten", zegt d'Havé, „niet elk ongeval valt daarmee te voorkomen." De radarbeelden van het inci dent en het marifoonverkeer tussen de schepen zijn vastge legd. D'Havé heeft de radar beelden ook al kunnen bekij ken. Daaruit blijkt dat de opvarende Nada V koers hield. De Grande Nigeria boog echter af, naar links. „De loodsen hebben ver volgens geprobeerd een af spraak te maken hoe ze elkaar zouden passeren"vertelt d' Ha vé, „maar de Grande Nigeria liep verder." Om alsnog een aanvaring te voorkomen, heeft de Nada V volle kracht achteruit gegeven. Volgens d'Havé blijkt uit de radarbeelden dat de Nada V daarop in korte tijd snelheid minderde. De vaart liep in enke le minuten terug van dertien naar rond de tien knopen, zo'n achttien kilometer per uur. Een botsing bleek toch niet te voor komen.De 185 meter lange en 58.000 grosstonnage metende Grande Nigeria duwde de 170 meter lange en 43.000 grosston nage metende Nada V verder op een zandbank, waar de autocar rier al bijna bovenop zat door het achteruit varen. D'Havé spreekt van geluk dat er geen slachtoffers zijn gevallen. „Het stuurhuis van de Nada V bevindt zich vrij vooraan op het schip en de Antwerpse haven was al dichtbij. Vaak staan er dan al mensen op de voorplecht om de trossen te laten vieren. Dat was gelukkig nog niet het geval. Anders waren die wel licht omgekomen." Over de exacte oorzaak van het ongeval durft d'Havé nog geen harde conclusies te trekken. Ge zien het verloop van het onge val, dat de Grande Nigeria niet rechts van het vaarwater kon blijven en rechtdoor voer, leidt hij af dat er 'wellicht sprake is van een combinatie van mense lijk en technisch falen'. Een officiële onderzoeksraad, waarin Nederlanders en Vla mingen zitting hebben, gaat het incident minutieus onderzoe ken. D 'Havé werpt het idee verre van zich dat het incident van woens dagochtend en twee eerdere on gevallen in en vlakbij het Nauw van Bath erop duiden dat dit vaarwater bijzonder gevaarlijk zou zijn. „Het is toeval dat er zich drie ongelukken achter elkaar voor doen. Het ongeval met die sleep boot van URS - die zonk bij het slepen van een schip en waarbij één bemanningslid omkwam - staat al helemaal los van de aan varingen tussen zeeschepen in het vaarwater bij Bath. Slepen is en blijft altijd een risicovol gebeuren." KAPELLE - Vier minderjarige inwoners van Kapelle zijn afge lopen week aangehouden we gens de mishandeling van een vijftienjarige plaatsgenoot. De jongen werd afgelopen vrij dag geduwd, gestompt en gesla gen. Het slachtoffer liep daarbij letsel op aan een oog en zijn rib ben werden gekneusd. De aangehouden verdachten - een van zestien jaar en drie vijf tienjarigen - kenden het slacht offer. Aan de mishandeling was een woordenwisseling tussen hem en een van de vijftienjarigen voorafgegaan. Drie verdachten zijn na verhoor in vrijheid gesteld. Een vierde zit nog vast. De vier Kapellenaren zullen zich later nog voor de rechtbank moeten verantwoorden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15