PZC
Een mpv die geen mpv mag heten
De onbruikbare kracht van Seat
Chrysler Crossfire
ziet er watervlug uit
Over Kudelstaart naar de Filistijnen
Altijd meer dan
2000 occasions,
met foto!
in samenwerking met OAutoTrack.nl
vrijdag 15 augustus 2003
Ford Focus C MAM
Ford wil met de nieuwe Focus C-Max een
nieuw autosegment(je) introduceren. Hij
heet dan ook niet MPV Multi Purpose Vehicle),
maar een MAV: een Multi Activity Vehicle. Een
nieuwe typenaam is echter nog geen garantie
voor een nieuw type auto.
KENNISMAKING
Concurrentie C-MAX
De Peilstok
üiiiiêii op êm cabrio
Wat is uw
favoriete cabriolet?
Mercedes' roetfilter
Jarige Porsche 911
Bijdehand
Klikkende fietsmand
Volgende week in Auto:
Oude liefde roest niet
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
Redactie: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes.
Do occasionsite van Zeelariti
Lxhxb 433 x 156 x 178 cm
Leeg gewicht 1312 kg
Max. laadruimte 550 - 1620 liter
•Type 1.8 16V
Prijs 23.000 euro
Door Rob van Ginneken
De nieuwe Ford Fo
cus C-Max zweeft
ergens tussen
een luxe perso
nenwagen en een
compact soort ruimtewagen in.
De auto moet volgens Ford dan
ook een heel nieuw seg-
ment(je) introduceren. De C-
Max is namelijk geen mpv
Multi Purpose Vehicle), maar een
mav: een Multi Activity Vehicle.
Vrij vertaald: een Multi Activi
teiten Fenomeen, een 'maf.
Dat spreek je in elk geval op
dezelfde manier uit.
Op maat ontworpen
Als het eruitziet als een ruim
tewagen, de variatiemogelijk
heden heeft van een ruimtewa
gen en rijdt als een ruimtewa
gen, zou je natuurlijk ook kun-
nen overwegen het gewoon
een ruimtewagen te noemen.
Dan moet je als merk echter
wel uit kunnen leggen, waar
om het vijf jaar geduurd heeft
voor er een Ford mpv kwam.
Terwijl de toch al hoge Focus
hatchback zich daar al uitste
kend voor zou lenen. Des te op
merkelijk dat deze nieuwe Fo
cus C-Max bij nadere bestude
ring weinig of niets te maken
heeft met de Focus zoals we die
kennen. Zijn bodemplaat, de
van Peugeot-Citroën overgeno
men diesels, de besturing, het
dashboard, de zitmeubels, let
terlijk alles is van een blanco
stuk tekenpapier op maat ont
worpen. Het waarom is helder:
om kosten te sparen zal de
Ford Groep op deze basis bij
voorbeeld ook de binnenkort
te lanceren compacte Volvo en
de Mazda 3 bouwen.
Dat is voor de beide zustermer
ken van Ford goed nieuws,
want een eerste rijdende ken
nismaking met de Focus C-Max
leert dat hij opvallend comfor
tabel veert en in de meeste op
zichten toch een uitstekende
wegligging in huis heeft. Ook
al is hij juist door die aangena
me vering niet zo gek op plot
selinge koersveranderingen.
Maar toch, het vormt letterlijk
een solide basis van een model
dat ook in andere opzichten
veel te bieden heeft. Zo oogt de
vlot gelijnde C-Max met zijn
wat aflopende daklijn bijna
sportief en dat is onder de
'ruimtedoosjes' bepaald niet de
gewoonte.
Die trend wordt binnenin door
getrokken. Het dashboard met
het hoog geplaatste schakel
pookje ogen samen mooi strak
en geven het geheel een extra
ruimtelijk effect. De stoelen
bieden zowel voor- als achterin
een uitstekend zitcomfort en
de hele zaak is fraai afgewerkt.
Zicht beperkt
Uiteraard zijn er ook talloze
praktische accenten. Zo kun je
de middenzitting achterin weg
klappen en de beide overblij
vende stoelen vervolgens
schuin naar binnen en naar
achteren schuiven om twee
werkelijk ruime zitplaatsen te
creëren. In die opstelling blijft
er van de ver boven modale ba
gageruimte van 550 liter nog
steeds een kloeke 450 liter
over.
Minder fraai is het feit dat de
eigenwijze vormgeving en de
hoge laadruimte van de C-Max
het zicht rondom beperken.
Het lage achterraam helpt niet
bepaald mee en de dubbele
raamstijl linksvoor blokkeert
het zicht in een linkerbocht
soms op hinderlijke wijze.
Ford schaalt deze nieuwe Focus
C-Max zoals gezegd 'in woord'
in een nieuwe klasse in, maar
houdt de blik intussen wel
strak gericht op concurrenten
als de Opel Zafira. Vandaar de
basisprijs van rond de 22 mille
en de keuze voor een 100 pk
sterke 1.6-litermotor als instap
per. Bij die zogenaamde Trend
uitvoering krijg je al een heel
fatsoenlijke comfort- en veilig
heiduitrusting, met onder an
dere airco en rondom airbags.
Wie de lat motorisch hoger
legt, zal eerder voor de 120 pk
sterke 1.8 benzineversie kie
zen, die past namelijk uitste
kend bij deze behoorlijk zware
auto.
De beide van Peugeot-Citroën
overgenomen 16-kleppen die
selmotoren zijn toppers. De 2-
liter TDCI met 136 pk heeft
een zodanig fenomenale trek
kracht dat het bijna overdre
ven is. De 109 pk sterke 1.6 die
sel doet het zonder twijfel ook
al prima. Welke het ook wordt,
ze doen allemaal opvallend rus
tig hun werk.
De Ford Focus C-Max is vanaf
november leverbaar.
Citroen
Xsara Picasso
Opel
Zafira
Renault
Scénic
Toyota
Avensis Verso
VW
Touran
Lxhxb (cm) 428x 164x 175
Leeg gewicht (kg) 1220
Max. laadruimte (liter) 550 - 2128
Type 1.8i 16V
Prijs (euro's) 21.130
432 x 163 x 174
1293
150- 1700
1.6L 16V
21.995
426 x 162 x 180
1295
430- 1840
1.6 16V
21.595
465 x 168 x 176
1395
282 - 2422
2.0 16V
26.150
439x 165x179
1398
695- 1989
1.6 16V
24.965
Door Rien van der Steen
Seat noemt zijn sportversies
Cupra. In de nieuwe Leon Cu-
pra R legt het merk dan ook de
1.8 turbo benzine-motor uit de
stal van VW onder de kap. Het
zijn maar 15 pk meer dan de
210 pk van de vorige Cupra R,
maar ja. In deze tijd van bezui
nigingen en nare economische
tijdingen maakt de auto-indu
strie er een sport van met
steeds meer paardenkrachten
te pronken. Alsof de concur
rentie met pure kracht naar
het leven kan worden gestaan.
Onbruikbare kracht vaak, maar
dat lijkt weinigen te deren.
De nieuwe Cupra R speelt het
als eerste Seat klaar in net
geen zeven seconden van 0
naar 100 te sjezen. Ook zijn
topsnelheid is een maximum
van 240 kilometer per uur op
zijn minst imposant te noe
men.
Voor het remwerk zorgen ge
ventileerde rode Brembo's.
Seat zit lekker in zijn vel. Van
de Leon, die in 1999 verscheen,
zijn er intussen 340.000 ge
bouwd. Hij is er nu ook met
130 pk 1.9 Tdi. Na de Ibiza is
het het best verkopende model
van de Spaanse fabrikant. Vol
gend jaar komt er trouwens
een Ibiza Cupra R. Dan arri
veert ook de mpv Altea.
Seat vraagt voor de Leon Cupra
R het flinke bedrag van 36.995
euro, vier mille meer dan de
vorige moest opbrengen. En
da's knap veel.
De foto begint al flink te verge
len. Maar ze blijft natuurlijk wel
in de schoenendoos zitten. Het
is immers de enige tastbare her
innering aan m'n eerste autootje. Als be
wijsstuk meegezonden met een bekeu
ring.
Het dubbelportret laat mooi - nou ja
'mooi' - zien hoe ik door rood licht rijd.
Dat was op een kruising bij Aalsmeer, her
inner ik me. Cijfers in de rechterboven
hoek geven de datum aan: 22 februari
1974.
Ik had toen al een paar jaar m'n rijbewijs.
Maar autorijden beperkte zich doorgaans
tot ritjes in het karretje van m'n moeder.
Eind '73 kreeg ik m'n eerste vaste baan,
bij een weekbladengroep voor Aalsmeer
en omgeving. Dat betekende de grote kans
een eigen voertuig aan te schaffen. Was
ook wel nodig wilde ik dagelijks kunnen
pendelen naar dorpen als Wilnis, Mij
drecht, Kudelstaart, De Kwakel.
Een auto kopen. Hans, een vriend van me,
wist wel een adresje. Een kennis van hem,
autohandelaar te Loosdrecht, 'had altijd
wel wat staan'. En, dat leek me extra aan
trekkelijk: „Vaak heeft-ie Kevertjes in de
aanbieding."
Maar laat hij die nou net niet in huis heb
ben. „Nee, voor wat jij zoekt, heb ik eigen-
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
lijk alleen een Dafje te koop."
Helaas, dat had-ie dan toch echt verkeerd
gezien. Dafjes, daar reed je als twintiger
niet in rond. En wat zullen vrienden en
(gewenste) vriendinnen dan wel niet den
ken?
Maar ja, hier stond een geroutineerd ver
koper tegenover me. „Hij is nog perfect in
orde. Familie van een overleden dametje
heeft 'm aan me verkocht. Je zult er nog
jaren plezier van hebben."
Oké, dat van dat 'dametje' had-ie niet
moeten zeggen. Maar ik proefde wel dat
wat vriend Hans onderweg had verteld,
klopte. „De man is geen Beun de Haas, die
je een kat in zak verkoopt." En toen mijn
opponent ook nog eens flink wat van de
prijs af deed - 'vooruit, omdat ik Hans
goed ken' - was ik door de bocht.
Zo'n twee jaar heb ik er mee rondgetoerd.
En inderdaad: dat verliep probleemloos,
een kampeervakantie in Frankrijk inbe
grepen. En het stoere idee dat auto's met
een pienter pookje ver onder zouden doen
voor exemplaren met échte pookjes, daar
was ik al snel van genezen. Zo'n Hollands
Trabantje heeft zelfs wel wat, begon ik zo
waar te vinden.
Daarom was het misschien wel een kwes
tie van overmoed dat ik in die tijd een tip
in de wind sloeg 'dat je bij zulke ouwe
karretjes wél heel geregeld het oliepeil
moet controleren'. Gevolg: ergens in '75
mocht ik, op een randweg bij Amsterdam,
blij zijn dat m'n haperend voertuig nog
een pompstation wist te bereiken. Nadat
een deskundig oog een blik onder de mo
torkap had geworpen, was de diagnose
glashelder: „Helaas meneertje, dit is einde
oefening, het hele motorblok is naar de Fi
listijnen."
Een dag later naar een sloperij versleept,
was m'n vehikel nog een paar tientjes
waard. Maar zelfs een troostprijs kon ik
daar niet in zien.
Door Rien van der Steen
Chrysler is altijd goed voor
spraakmakende studies, op
zichtige retro-modellen en
woeste designoefeningen. De
nieuwe Crossfire is weer een in
het oog springende model.
In technisch opzicht is het
bijna allemaal Mercedes-Benz
wat er in de Crossfire blinkt.
De vorm is geslaagd, met leuke
accenten als kieuwen in de
spatschermen voor, een 'rug
gengraat' van motorkap tot
kofferdeksel die zelfs in het in
terieur terugkomt. Ook de
'speedlines' in de motorkap,
een typisch Chrysler design-
grapje, dragen bij aan het wa-
tervlugge uiterlijk. Hij is tame
lijk compact, misschien iets té:
zo'n tien centimeter langer
was, vooral binnen, wat aange
namer toeven geweest. Daar
glimt je ook al wat erg veel zil
verkleurig plastic tegemoet.
Voor de aandrijving wordt ge
zorgd door de 3.2/215 pk V6,
die net als het onderstel is ge
leend van de Mercedes SLK. En
via twee uitlaten, laat die zich
geducht horen. Op een plezieri
ge manier, dat wel. Tip: zet wel
de motor even af als je bagage
door het piepkleine laadgat
propt. Anders blazen de uitla
ten de rok op Monroe-achtige
wijze omhoog.
De wegligging van de Crossfire
is werkelijk erg goed en de grip
van de brede banden fenome
naal. Jammer van die wat vaag
aanvoelende besturing, die wel
heel exact, maar zonder infor
matief gevoel is. Ook dat leent
deze Chrysler van de SLK, net
als veel bedieningsknoppen en
de stuurstengeltjes.
Hij trekt in 6,5 seconde van 0
tot 100 km/u en hoeft zich
voor zijn top van 240 km/u ook
niet te schamen. Het spoilertje
is dat net zo uitgevoerd als Por
sche dat vroeger deed: het
komt bij 100 km/u zacht miau
wend omhoog en zijgt bij 80
weer koerend ineen. Gelukkig
kun je hem vastzetten. Misluk
te spoiler wat ons betreft.
De jaaroplage is 20.000 en
maar 15 procent daarvan is
niet voor de VS. Als hij in okto
ber hier te koop komt moet er
minstens 53.000 euro voor wor
den neergeteld.
Wat is dit nou weer? Langs de snelweg
f? doemen soms de vreemdste bouwwer
ken op. Kunst, noemen ze dat. En toegege
ven, soms is het ook best mooi. Waar kijkt u
nou graag naar vanuit de auto? Stem mee
in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
a Vorige week vroegen we u naar uw fa
voriete cabrio. Bijna een kwart van de
stemmers wil met het mooie weer van deze
zomer wel rondrijden in de Z3.
De Focus C-Max oogt wat gestroomlijnder dan veel van zijn concurrenten.
BMWZ3
24
Q VW Beetle
8%
jj Smart Roadster
19
0 Ford Streetka
6%
Peugeot 206 cc
13
0 MG
6%
Pluriel
8
0 Mazda MX5
4%
Mercedes CLK
8
Anders
4%
Diederik Reitsma, manager Public Relations bij
S P BMW Nederland: "De Z3 is een hele emotievolle en
opvallende cabrio. Ik kan me goed voorstellen dat 'ie de
mensen erg aanspreekt. Hij komt extra stoer over door de
lange motorkap, het pittige motorgeluid en de stoelen
die dicht op de achterwielen zijn geplaatst. In zo'n auto
voel je je gewoon de 'koning op de weg'. De Z3 is zelfs zo
populair dat we een groot aantal extra exemplaren moes
ten bestellen in Duitsland. Mijn eigen favoriete cabrio is
de BMW Z8 die onlangs uit productie is genomen. Jon
gens, wat een auto!
Door een nieuw roetfilter voldoen de diesels van
Mercedes vanaf oktober al aan de milieueisen die
in 2005 gaan gelden. Dieselmotoren zijn op veel gebie
den schoner dan benzinemotoren, maar ze stoten wel
minuscule roetdeeltjes uit die kankerverwekkend kun
nen zijn. Peugeot bedacht jaren geleden al een roetfilter,
maar dat werkt alleen goed met een toevoeging aan de
brandstof. Bij de nieuwe filters van Mercedes is dat niet
nodig.
Hoera, de Porsche 911 is jarig. Veertig wordt 'ie. Tijd
dus voor een jubileumuitvoering, een in zilverme
tallic uitgevoerde Carrera met dezelfde luchtinlaten in
de bumper als de 911. Leuk detail: de jubileum-911 ver
schijnt in een oplage van 1963 exemplaren. Dat was im
mers het jaar dat de wagen debuteerde tijdens de auto
show van Frankfurt. Overigens was dat onder de naam
901, maar na protest van Peugeot tegen de 0 in het mid
den, kwam de auto in 1964 als 911 op de markt.
De vijf generaties van de Porsche 911.
De Chrysler Crossfire heeft een gebogen rug en extreem hoge taille met
smalle zijruitjes. Foto Jeffrey van der Vaart
Ga voor de rubriek Vraag Antwoord naar de website
van de krant en klik op Auto
Tweedehands leaseauto's zijn vaak goedkoper dan andere
auto's. Doe ik er verstandig aan om deze te kopen?
Lezers kozen Concept Car 2003: komt Brera echt uit?
Test: easyfietsen
Het is altijd een heel gepruts voor een fietsmand, ze
ker als hij gevuld is, met twee haakjes aan het
stuur hangt. Basil, Europa's marktleider in fietsmandjes,
heeft met BasEasy een systeem ontworpen waarmee de
mand als het ware
zelfzoekend vast-
klikt op een stan
daard die op de
stuurpen of verende
voorvork wordt ge
monteerd. De nieu
we fietsmand Brava
is de eerste met het
kliksysteem en ligt
voor 26,95 euro in
de winkel.