PZC Een mpv die geen mpv mag heten De onbruikbare kracht van Seat Chrysler Crossfire ziet er watervlug uit Over Kudelstaart naar de Filistijnen Altijd meer dan 2000 occasions, met foto! in samenwerking met OAutoTrack.nl vrijdag 15 augustus 2003 Ford Focus C MAM Ford wil met de nieuwe Focus C-Max een nieuw autosegment(je) introduceren. Hij heet dan ook niet MPV Multi Purpose Vehicle), maar een MAV: een Multi Activity Vehicle. Een nieuwe typenaam is echter nog geen garantie voor een nieuw type auto. KENNISMAKING Concurrentie C-MAX De Peilstok üiiiiêii op êm cabrio Wat is uw favoriete cabriolet? Mercedes' roetfilter Jarige Porsche 911 Bijdehand Klikkende fietsmand Volgende week in Auto: Oude liefde roest niet Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes. Do occasionsite van Zeelariti Lxhxb 433 x 156 x 178 cm Leeg gewicht 1312 kg Max. laadruimte 550 - 1620 liter •Type 1.8 16V Prijs 23.000 euro Door Rob van Ginneken De nieuwe Ford Fo cus C-Max zweeft ergens tussen een luxe perso nenwagen en een compact soort ruimtewagen in. De auto moet volgens Ford dan ook een heel nieuw seg- ment(je) introduceren. De C- Max is namelijk geen mpv Multi Purpose Vehicle), maar een mav: een Multi Activity Vehicle. Vrij vertaald: een Multi Activi teiten Fenomeen, een 'maf. Dat spreek je in elk geval op dezelfde manier uit. Op maat ontworpen Als het eruitziet als een ruim tewagen, de variatiemogelijk heden heeft van een ruimtewa gen en rijdt als een ruimtewa gen, zou je natuurlijk ook kun- nen overwegen het gewoon een ruimtewagen te noemen. Dan moet je als merk echter wel uit kunnen leggen, waar om het vijf jaar geduurd heeft voor er een Ford mpv kwam. Terwijl de toch al hoge Focus hatchback zich daar al uitste kend voor zou lenen. Des te op merkelijk dat deze nieuwe Fo cus C-Max bij nadere bestude ring weinig of niets te maken heeft met de Focus zoals we die kennen. Zijn bodemplaat, de van Peugeot-Citroën overgeno men diesels, de besturing, het dashboard, de zitmeubels, let terlijk alles is van een blanco stuk tekenpapier op maat ont worpen. Het waarom is helder: om kosten te sparen zal de Ford Groep op deze basis bij voorbeeld ook de binnenkort te lanceren compacte Volvo en de Mazda 3 bouwen. Dat is voor de beide zustermer ken van Ford goed nieuws, want een eerste rijdende ken nismaking met de Focus C-Max leert dat hij opvallend comfor tabel veert en in de meeste op zichten toch een uitstekende wegligging in huis heeft. Ook al is hij juist door die aangena me vering niet zo gek op plot selinge koersveranderingen. Maar toch, het vormt letterlijk een solide basis van een model dat ook in andere opzichten veel te bieden heeft. Zo oogt de vlot gelijnde C-Max met zijn wat aflopende daklijn bijna sportief en dat is onder de 'ruimtedoosjes' bepaald niet de gewoonte. Die trend wordt binnenin door getrokken. Het dashboard met het hoog geplaatste schakel pookje ogen samen mooi strak en geven het geheel een extra ruimtelijk effect. De stoelen bieden zowel voor- als achterin een uitstekend zitcomfort en de hele zaak is fraai afgewerkt. Zicht beperkt Uiteraard zijn er ook talloze praktische accenten. Zo kun je de middenzitting achterin weg klappen en de beide overblij vende stoelen vervolgens schuin naar binnen en naar achteren schuiven om twee werkelijk ruime zitplaatsen te creëren. In die opstelling blijft er van de ver boven modale ba gageruimte van 550 liter nog steeds een kloeke 450 liter over. Minder fraai is het feit dat de eigenwijze vormgeving en de hoge laadruimte van de C-Max het zicht rondom beperken. Het lage achterraam helpt niet bepaald mee en de dubbele raamstijl linksvoor blokkeert het zicht in een linkerbocht soms op hinderlijke wijze. Ford schaalt deze nieuwe Focus C-Max zoals gezegd 'in woord' in een nieuwe klasse in, maar houdt de blik intussen wel strak gericht op concurrenten als de Opel Zafira. Vandaar de basisprijs van rond de 22 mille en de keuze voor een 100 pk sterke 1.6-litermotor als instap per. Bij die zogenaamde Trend uitvoering krijg je al een heel fatsoenlijke comfort- en veilig heiduitrusting, met onder an dere airco en rondom airbags. Wie de lat motorisch hoger legt, zal eerder voor de 120 pk sterke 1.8 benzineversie kie zen, die past namelijk uitste kend bij deze behoorlijk zware auto. De beide van Peugeot-Citroën overgenomen 16-kleppen die selmotoren zijn toppers. De 2- liter TDCI met 136 pk heeft een zodanig fenomenale trek kracht dat het bijna overdre ven is. De 109 pk sterke 1.6 die sel doet het zonder twijfel ook al prima. Welke het ook wordt, ze doen allemaal opvallend rus tig hun werk. De Ford Focus C-Max is vanaf november leverbaar. Citroen Xsara Picasso Opel Zafira Renault Scénic Toyota Avensis Verso VW Touran Lxhxb (cm) 428x 164x 175 Leeg gewicht (kg) 1220 Max. laadruimte (liter) 550 - 2128 Type 1.8i 16V Prijs (euro's) 21.130 432 x 163 x 174 1293 150- 1700 1.6L 16V 21.995 426 x 162 x 180 1295 430- 1840 1.6 16V 21.595 465 x 168 x 176 1395 282 - 2422 2.0 16V 26.150 439x 165x179 1398 695- 1989 1.6 16V 24.965 Door Rien van der Steen Seat noemt zijn sportversies Cupra. In de nieuwe Leon Cu- pra R legt het merk dan ook de 1.8 turbo benzine-motor uit de stal van VW onder de kap. Het zijn maar 15 pk meer dan de 210 pk van de vorige Cupra R, maar ja. In deze tijd van bezui nigingen en nare economische tijdingen maakt de auto-indu strie er een sport van met steeds meer paardenkrachten te pronken. Alsof de concur rentie met pure kracht naar het leven kan worden gestaan. Onbruikbare kracht vaak, maar dat lijkt weinigen te deren. De nieuwe Cupra R speelt het als eerste Seat klaar in net geen zeven seconden van 0 naar 100 te sjezen. Ook zijn topsnelheid is een maximum van 240 kilometer per uur op zijn minst imposant te noe men. Voor het remwerk zorgen ge ventileerde rode Brembo's. Seat zit lekker in zijn vel. Van de Leon, die in 1999 verscheen, zijn er intussen 340.000 ge bouwd. Hij is er nu ook met 130 pk 1.9 Tdi. Na de Ibiza is het het best verkopende model van de Spaanse fabrikant. Vol gend jaar komt er trouwens een Ibiza Cupra R. Dan arri veert ook de mpv Altea. Seat vraagt voor de Leon Cupra R het flinke bedrag van 36.995 euro, vier mille meer dan de vorige moest opbrengen. En da's knap veel. De foto begint al flink te verge len. Maar ze blijft natuurlijk wel in de schoenendoos zitten. Het is immers de enige tastbare her innering aan m'n eerste autootje. Als be wijsstuk meegezonden met een bekeu ring. Het dubbelportret laat mooi - nou ja 'mooi' - zien hoe ik door rood licht rijd. Dat was op een kruising bij Aalsmeer, her inner ik me. Cijfers in de rechterboven hoek geven de datum aan: 22 februari 1974. Ik had toen al een paar jaar m'n rijbewijs. Maar autorijden beperkte zich doorgaans tot ritjes in het karretje van m'n moeder. Eind '73 kreeg ik m'n eerste vaste baan, bij een weekbladengroep voor Aalsmeer en omgeving. Dat betekende de grote kans een eigen voertuig aan te schaffen. Was ook wel nodig wilde ik dagelijks kunnen pendelen naar dorpen als Wilnis, Mij drecht, Kudelstaart, De Kwakel. Een auto kopen. Hans, een vriend van me, wist wel een adresje. Een kennis van hem, autohandelaar te Loosdrecht, 'had altijd wel wat staan'. En, dat leek me extra aan trekkelijk: „Vaak heeft-ie Kevertjes in de aanbieding." Maar laat hij die nou net niet in huis heb ben. „Nee, voor wat jij zoekt, heb ik eigen- Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. lijk alleen een Dafje te koop." Helaas, dat had-ie dan toch echt verkeerd gezien. Dafjes, daar reed je als twintiger niet in rond. En wat zullen vrienden en (gewenste) vriendinnen dan wel niet den ken? Maar ja, hier stond een geroutineerd ver koper tegenover me. „Hij is nog perfect in orde. Familie van een overleden dametje heeft 'm aan me verkocht. Je zult er nog jaren plezier van hebben." Oké, dat van dat 'dametje' had-ie niet moeten zeggen. Maar ik proefde wel dat wat vriend Hans onderweg had verteld, klopte. „De man is geen Beun de Haas, die je een kat in zak verkoopt." En toen mijn opponent ook nog eens flink wat van de prijs af deed - 'vooruit, omdat ik Hans goed ken' - was ik door de bocht. Zo'n twee jaar heb ik er mee rondgetoerd. En inderdaad: dat verliep probleemloos, een kampeervakantie in Frankrijk inbe grepen. En het stoere idee dat auto's met een pienter pookje ver onder zouden doen voor exemplaren met échte pookjes, daar was ik al snel van genezen. Zo'n Hollands Trabantje heeft zelfs wel wat, begon ik zo waar te vinden. Daarom was het misschien wel een kwes tie van overmoed dat ik in die tijd een tip in de wind sloeg 'dat je bij zulke ouwe karretjes wél heel geregeld het oliepeil moet controleren'. Gevolg: ergens in '75 mocht ik, op een randweg bij Amsterdam, blij zijn dat m'n haperend voertuig nog een pompstation wist te bereiken. Nadat een deskundig oog een blik onder de mo torkap had geworpen, was de diagnose glashelder: „Helaas meneertje, dit is einde oefening, het hele motorblok is naar de Fi listijnen." Een dag later naar een sloperij versleept, was m'n vehikel nog een paar tientjes waard. Maar zelfs een troostprijs kon ik daar niet in zien. Door Rien van der Steen Chrysler is altijd goed voor spraakmakende studies, op zichtige retro-modellen en woeste designoefeningen. De nieuwe Crossfire is weer een in het oog springende model. In technisch opzicht is het bijna allemaal Mercedes-Benz wat er in de Crossfire blinkt. De vorm is geslaagd, met leuke accenten als kieuwen in de spatschermen voor, een 'rug gengraat' van motorkap tot kofferdeksel die zelfs in het in terieur terugkomt. Ook de 'speedlines' in de motorkap, een typisch Chrysler design- grapje, dragen bij aan het wa- tervlugge uiterlijk. Hij is tame lijk compact, misschien iets té: zo'n tien centimeter langer was, vooral binnen, wat aange namer toeven geweest. Daar glimt je ook al wat erg veel zil verkleurig plastic tegemoet. Voor de aandrijving wordt ge zorgd door de 3.2/215 pk V6, die net als het onderstel is ge leend van de Mercedes SLK. En via twee uitlaten, laat die zich geducht horen. Op een plezieri ge manier, dat wel. Tip: zet wel de motor even af als je bagage door het piepkleine laadgat propt. Anders blazen de uitla ten de rok op Monroe-achtige wijze omhoog. De wegligging van de Crossfire is werkelijk erg goed en de grip van de brede banden fenome naal. Jammer van die wat vaag aanvoelende besturing, die wel heel exact, maar zonder infor matief gevoel is. Ook dat leent deze Chrysler van de SLK, net als veel bedieningsknoppen en de stuurstengeltjes. Hij trekt in 6,5 seconde van 0 tot 100 km/u en hoeft zich voor zijn top van 240 km/u ook niet te schamen. Het spoilertje is dat net zo uitgevoerd als Por sche dat vroeger deed: het komt bij 100 km/u zacht miau wend omhoog en zijgt bij 80 weer koerend ineen. Gelukkig kun je hem vastzetten. Misluk te spoiler wat ons betreft. De jaaroplage is 20.000 en maar 15 procent daarvan is niet voor de VS. Als hij in okto ber hier te koop komt moet er minstens 53.000 euro voor wor den neergeteld. Wat is dit nou weer? Langs de snelweg f? doemen soms de vreemdste bouwwer ken op. Kunst, noemen ze dat. En toegege ven, soms is het ook best mooi. Waar kijkt u nou graag naar vanuit de auto? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. a Vorige week vroegen we u naar uw fa voriete cabrio. Bijna een kwart van de stemmers wil met het mooie weer van deze zomer wel rondrijden in de Z3. De Focus C-Max oogt wat gestroomlijnder dan veel van zijn concurrenten. BMWZ3 24 Q VW Beetle 8% jj Smart Roadster 19 0 Ford Streetka 6% Peugeot 206 cc 13 0 MG 6% Pluriel 8 0 Mazda MX5 4% Mercedes CLK 8 Anders 4% Diederik Reitsma, manager Public Relations bij S P BMW Nederland: "De Z3 is een hele emotievolle en opvallende cabrio. Ik kan me goed voorstellen dat 'ie de mensen erg aanspreekt. Hij komt extra stoer over door de lange motorkap, het pittige motorgeluid en de stoelen die dicht op de achterwielen zijn geplaatst. In zo'n auto voel je je gewoon de 'koning op de weg'. De Z3 is zelfs zo populair dat we een groot aantal extra exemplaren moes ten bestellen in Duitsland. Mijn eigen favoriete cabrio is de BMW Z8 die onlangs uit productie is genomen. Jon gens, wat een auto! Door een nieuw roetfilter voldoen de diesels van Mercedes vanaf oktober al aan de milieueisen die in 2005 gaan gelden. Dieselmotoren zijn op veel gebie den schoner dan benzinemotoren, maar ze stoten wel minuscule roetdeeltjes uit die kankerverwekkend kun nen zijn. Peugeot bedacht jaren geleden al een roetfilter, maar dat werkt alleen goed met een toevoeging aan de brandstof. Bij de nieuwe filters van Mercedes is dat niet nodig. Hoera, de Porsche 911 is jarig. Veertig wordt 'ie. Tijd dus voor een jubileumuitvoering, een in zilverme tallic uitgevoerde Carrera met dezelfde luchtinlaten in de bumper als de 911. Leuk detail: de jubileum-911 ver schijnt in een oplage van 1963 exemplaren. Dat was im mers het jaar dat de wagen debuteerde tijdens de auto show van Frankfurt. Overigens was dat onder de naam 901, maar na protest van Peugeot tegen de 0 in het mid den, kwam de auto in 1964 als 911 op de markt. De vijf generaties van de Porsche 911. De Chrysler Crossfire heeft een gebogen rug en extreem hoge taille met smalle zijruitjes. Foto Jeffrey van der Vaart Ga voor de rubriek Vraag Antwoord naar de website van de krant en klik op Auto Tweedehands leaseauto's zijn vaak goedkoper dan andere auto's. Doe ik er verstandig aan om deze te kopen? Lezers kozen Concept Car 2003: komt Brera echt uit? Test: easyfietsen Het is altijd een heel gepruts voor een fietsmand, ze ker als hij gevuld is, met twee haakjes aan het stuur hangt. Basil, Europa's marktleider in fietsmandjes, heeft met BasEasy een systeem ontworpen waarmee de mand als het ware zelfzoekend vast- klikt op een stan daard die op de stuurpen of verende voorvork wordt ge monteerd. De nieu we fietsmand Brava is de eerste met het kliksysteem en ligt voor 26,95 euro in de winkel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 10