7 Jubilerende pater trots op Strandkerk Zand en klei al 1500 jaar basis dijk Basalt heeft last van zonnebrand Ondernemers nemen schade stroomstoring Schouwse Westhoek op WWW. NAZOMER FESTIVAL Buitenschoolse opvang tijdelijk in Vlissingse Theo Thijssenschool Klassieker \^L* Ben W van Vlissingen blij met plan, maar nemen geen initiatieven zeeuwse almanak WALCHEREN maandag 11 augustus 2003 Zon Missionaris WËSÊÈËÈÊÈÊÊËÊÊÈÊÈÊSËÊÈÈÈÈÈÈ vanaf de dijk Ongerief Tas gestolen Middelburger in de sloot Man breekt neus bij val Watertaxi geen zaak van college Hoor Ab van der Sluis VLISSINGEN - Het Vlissingse college juicht het idee van een watertaxi toe, maar neemt zelf geen initiatieven in die richting. Dat antwoorden B en W op een brief van de Lokale Partij Vlis singen (LPV). Fractievoorzitter W. Hirdes lan ceerde begin dit j aar het plan om in de drukke zomermaanden een watertaxi in te zetten tussen het NS-station en de Helling- baan in het centrum. Hij bena derde diverse ondernemingen in Vlissingen, die zich positief uit lieten. Zij vonden wel dat het gemeentebestuur het voortouw moest nemen. B en W stellen nu dat er bij de gemeente geen ge gadigden bekend zijn voor zo'n project. De LPV kaartte de pro blematiek van de dichtslibben de binnenstad met geparkeerde auto's in april aan, na een aantal informatieavonden in de bin nenstad. Eén van de steeds te rugkerende opmerkingen was dat bewoners zich zorgen ma ken over de parkeerproblema- tiek in het centrum. Zij kwamen ook met oplossingen. Eén van deze nieuwe ideeën was om in de zomermaanden een watertaxi in te zetten van de parkeer plaats bij het NS-station naar de Hellingbaan. Het oude PSD- terrein zou dan als overloopter rein gebruikt kunnen worden voor geparkeerde auto's. De partij deed een onderzoek naar de haalbaarheid, de kosten en de benodigdheden om te be ginnen met een watertaxi. Daaruit kwam volgens de LPV naar voren dat een dergelijke idee haalbaar is. Het geld zou gehaald kunnen worden uit de opbrengst van de parkeergel- den. Uit overleg met bedrijven, die werkzaam zijn in de maritie me sector, kwamen ook positie ve geluiden. De LPV stelde het college voor om het initiatief van een watertaxi over te nemen en zelf een onderzoek in te stel len naar een proefproject. Een watertaxi zou een aantal doelen dienen: gratis en lang parkeren aan de rand van de binnenstad, een nieuwe toeristische attrac tie erbij en het parkeerprobleem in de binnenstad zou afnemen. Het college schrijft Hirdes dat er op dit moment gekeken wordt naar de opzet van een gemeen telijke vervoers- en verkeers plan. Eén van de onderwerpen in dat plan is een tweede bin- nenstadsontsluitingsweg en een evaluatie van de parkeerproble- matiek. Ook wordt gekeken of een transferium aan de rand van Vlissingen haalbaar is. Uit de parkeerevaluatie moet duide lijk worden of, waar en in welke omvang er ook echt een pro bleem is voor bewoners van de binnenstad. „Vormen van ver voer over het water ter bevorde ring van het toeristisch-recrea- tief product juichen wij toe", aldus het college. „Ze passen binnen de maritieme sfeer die onze gemeente uitstraalt." Mochten er ondernemers zijn, die plannen hebben om een wa tertaxi te beginnen tussen bij voorbeeld het NS-station en het centrum, dan zijn ze van harte welkom bij het gemeentebe stuur. Het college zelf zal in ie der geval geen initiatieven ont wikkelen in die richting. door Ab van derSluis ZOUTELANDE - Pater Michel Rameckers van de Congregatie van de Heilige Harten uit Bavel voelt zich thuis in de Strand kerk van Zoutelande. In de openluchtkerk aan de Bosweg vindt hij de betekenis van Psalm 23 en hij put kracht uit dat gebed om de hele week weer bezig te zijn. Vooral de strofe 'Hij voert mij aan rustige wateren' betekent veel voor de pater, die gisteren zijn veertig jarig jubileum vierde. De RK toeristenkerk Sint Ca- tharina bestaat 44 jaar. Het godshuis ontstond op initiatief van de Middelburgse pastoor H. Snel van de Petrus en Pau- lusparochie uit Middelburg. Badgasten vroegen hem eind jaren veertig herhaaldelijk of het niet mogelijk was om ten minste op zondag een Heilige Mis bij te wonen. Middelburg was te ver en met de vervoers middelen uit die tijd, was het ondoenlijk om vanuit Zoute lande naar Middelburg te rij den. Na veel soebatten kon aan het begin van het toeristensei zoen in 1959 eindelijk de Strandkerk in gebruik worden genomen. Het gebouw bestaat uit een open middenstuk, met vier bomen en daaromheen een overdekte galerij. Een medebroerder van pater Rameckers uit Bavel, Jan van Berkel, nam de eucharistievie ringen voor zijn rekening toen het kerkbezoek steeds drukker werd en de Middelburgse priesters geen tijd meer had den. Van Berkel kwam daar voor elk weekend op zijn brom mertje naar Zoutelande. Hij is tot twee jaar geleden altijd blijven komen. Tijdens de pinksterviering en de week, waarin de bouwvakvakantie valt, is hij altijd nog aanwezig. In 1963 kwam pater Ramec kers in beeld. Hij coördineerde het rooster van de paters uit Bavel. Pater Rameckers is trots op 'zijn' Strandkerk in de open lucht. „Als je hier binnenkomt, dan heb je het idee dat het leven gewoon doorgaat. Je hebt zon en je hebt regen. Je komt niet in een afgesloten geheel, waar God als het ware gevangen wordt." Bezoekers van de Strandkerk pakken bij bin nenkomst zelf een stoel en zoe ken een plekje op het grasveld. Bij slecht weer zitten ze onder de galerij. De sfeer in de kerk is onge dwongen, weet de pater. „Men sen bidden ook allemaal hard op mee. We zingen hier ook veel meer dan in een andere kerk, want we hebben hier geen koor." Het meest opvallende aan de Strandkerk noemt pater Ra meckers het feit dat bezoekers bewust naar de Bosweg komen. „Want wie gaat nu tijdens zijn vakantie naar de kerk? Mensen doen als ze hier komen, ook veelmeer mee." Aanvankelijk wilde pater Ra meckers missionaris worden. Hij wilde 'de heidenen in het oerwoud' het Woord van God brengen. Het kwam er nooit van. De pater belandde in Den Bosch, in een achterstandswijk met veel werklozen. „Gouden mensen", zegt hij nu. Ook zette hij een tehuis op voor mensen, die acuut dakloos werden. Het was zwaar werk. In de weeken den in Zoutelande putte hij, mede door Psalm 23, weer de kracht op om de hele, volgende week weer bezig te zijn. Pater Rameckers komt nagenoeg ie dere zondag vanuit Bavel naar Zoutelande van april tot en met september. De pater heeft legio anekdotes over zijn werk in de Strand kerk. Hij kan zich nog levendig een vroege paasdienst herinne ren. „De sneeuw kwam met bakken uit de hemel. De men sen moesten vluchtten naar het afdakje. Vijf jaar later had ik weer een paasdienst. Ik vroeg de kerkgangers of ze zich nog de Pasen van een aantal jaren ervoor konden herinneren. Nu zat iedereen in een bloesje van wege de hitte." In de loop der jaren sloot hij drie huwelijken, leidde hij een begrafenisdienst en doopte hij een kind. „Dat was hier verwektlacht hi j Met zijn 78 jaar hoopt de pater het nog jaren vol te houden, al is volgens hem geen sprake van volhouden. „Volhouden? Nee hoor, ik kom hier veel te graag. Zolang ik gezond blijf, kom ik. Ik heb het geluk gehad dat ik bijtijds ben geholpen aan alle mankementjes, die ik heb ge kregen." Pater Michel Rameckers. foto Ruben Oreel door Jeffrey Kutterink Een handleiding 'dijken bou wen' zou in 800 na Christus hoogstens een paar alinea's be slaan. In die tijd legden de Zeeu wen de eerste dijken aan. Na tuurlijk is de manier van bou wen tot in de details verfijnd, maar het principe is altijd de zelfde gebleven: met een hoopje zand, klei en stenen het wassen de water weren. Een dijk doorzagen om te zien waar die uit bestaat is lastig, en in elk geval niet gewenst. Tech nische tekeningen zeggen wel iets, maar spreken niet zo tot de «tL verbeelding. Maar wie de moei te neemt de dijk bij Baarland te beklimmen, krijgt op zijn minst een aardig idee. Het Waterschap de Zeeuwse Ei landen vervangt sinds 1997 de steenbekleding van de dijken langs de Westerschelde en de Noordzee. De dijkvakken zijn getoetst aan de veiligheidsnorm en de bekleding bleek de dijken onvoldoende te beschermen te gen superstormen. De hoge wa terstanden en hoge krachtige golven vormen de voornaamste bedreiging van de Zeeuwse dij ken. Bovenop de dijk, een plaats waar het water slechts bij ex treem hoog water komt, ligt een grasmat. Daar waar de golven met volle kracht tegen de dijk aanslaan, is deze beschermd door natuursteen of betonblok ken. Voor de dijkbekleding is heel lang natuursteen gebruikt. Bij de Deltawerken is massaal overgestapt op betonblokken. Veel van deze blokken zijn te licht. Ze worden nu vervangen door dikkere en zwaardere be- tonzuilen. Waar mogelijk blijft de oude bekleding liggen en gaat de nieuwe er overheen. In sommige gevallen vervangt het waterschap de oude. Als een pelpinda, kleedt het schap nu de dijk bij Baarland laagje voor laagje uit en geeft hem een stenen jas die wel be scherming biedt tegen het woes te water. Het dijkvak Baarland polder is ongeveer 3300 meter lang en ligt tussen de haven van Hoedekenskerke en camping Scheldeoord. Het dwarsprofiel van een klas sieke dijk heeft de vorm van een trapezium. Afhankelijk van de plaats en functie (bijvoorbeeld zee of rivierdijk), kan de op bouw behoorlijk verschillen. Maar over het algemeen is de kern van zand, die met een laag klei is bedekt. De eerste dijken, omstreeks 800 waren niet veel meer dan dat. „Je moet heel Zeeland in die tijd De dijk in Baarland wordt laagje voor laagje 'gepeld' en voorzien van een beschermende, stenen laag. foto Willem Mieras zien als één groot schorrenge- bied met kreken", zegt B. van Liere van het Waterschap de Zeeuwse Eilanden. „Regelma tig liepen stukken onder water. Om zich te beschermen legden mensen dijken aan. Ze waren toen hooguit een meter of twee hoog. De kleilaag op het zand zorgde dat het zand bleef lig gen." Maar het land daalde, de zee spiegel steeg, waardoor de zee met regelmaat stukken uit dij ken wegsloeg. In de loop der tijd werden verschillende technie ken bedacht om dijken te bekle den met materiaal om afkalving te voorkomen. Zo hebben recht hoekige vakken van palen, op gevuld met geperst zeewier een tijd de golfslag gedempt. „Het was een provisorische be scherming", zegt Van Liere. Basaltblokken op de zeedijk bij Baarland. foto Willem Mieras door Jeffrey Kutterink Zeeland ligt ermee bezaaid. Althans, de zeeweringen. Het is voornamelijk afkomstig uit het Duitse Eifelgebergte en is met schepen naar Zeeland vervoerd. Basalt. Een verzamel naam voor bepaalde vulkani sche stollingsgesteenten. Niet kapot te krijgen, al hebben sommige last van zonne brand. Basalt is donker van kleur. Grijs tot zwart. De vele soorten basalt zijn slechts microscopisch, soms zelfs alleen chemisch, van el kaar te onderscheiden. Karak teristiek voor de blokken die in Zeeland verspreid langs de dij ken liggen, zijn de min of meer verticale zuilen, meestal zeszij- dig. Die zijn ontstaan door af koeling en stolling van lava na een vulkaanuitbarsting. Slechts enkelen beschikken nog over het vakmanschap om de onregelmatig gevormde zuilen - variërend van 25 tot 40 centime ter hoog en van 30 tot 70 kilo zwaar - met een timmermans oog op hun plaats te zetten. Zo danig, dat ze rotsvast met be paalde vlakken tegen elkaar aanliggen. Een puzzel van de zwaarste ca tegorie. Westkapellaars konden die vroeger moeiteloos leggen. Want de dijk aldaar kreeg dik wijls op zijn donder. Nu zijn er slechts een handvol Zeeuwen, wat Werkendammers en wat Friezen die het vak be heersen. De basaltzuilen kunnen tegen een stootje, een niet te missen ei genschap in de strijd tegen het water. En ze verweren niet. Al hoewel, er zijn er die last hebben van zonnebrand. Noem het een ziekte, want er is geen crème die er tegen helpt. Een blok dat er aan lijdt, verpulvert. Vervan ging is nauwelijks mogelijk, want vindt maar eens een steen die precies in het ontstane gat past. De steenzetters leggen de blok ken zo dicht tegen elkaar, dat er geen beweging meer in te krij gen is. Dus rest de harde metho de: alle stenen in een vlak van door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De Federatie van Ondernemers verenigingen op Schouwen- Duiveiand (FOS) maakt een in ventarisatie van de schade die het bedrijfsleven heeft geleden als gevolg van de grote stroom storing donderdagavond en - nacht. Het midden en het wes ten van deze gemeente kwamen daardoor gedurende enkele uren zonder elektriciteit te zit ten. De FOS roept alle onderne mers op de schade, materieel of omzetderving, zo spoedig mo gelijk te melden bij de federatie. De FOS heeft verder samen met de Samenwerkende Verenigin gen in de Verblijfsrecreatie (SW) een brief gestuurd naar burgemeester Asselbergs met het verzoek hun onvrede over het gebeuren te betrekken in zijn evaluatie en in het gesprek met de directie van nutsbedrijf Delta NV. FOS en SW maken zich zorgen over de toenemende frequentie van stroomstoringen. De West hoek van Schouwen werd er tij dens toeristisch drukke perio den binnen twee maanden tweemaal mee geconfronteerd. Ook spreken beide branche-or ganisaties hun onvrede uit over de bedroevend slechte commu nicatie met Delta NV. Over de si tuatie van afgelopen donderdag schrijven FOS en SW: „Het was bijzonder moeilijk, zo niet on mogelijk een juist inzicht in aard en duur van de storing te krijgen. Het informatienummer werkte niet goed: er waren wachttijden die opliepen tot ruim dertig minuten." Volgens FOS-voorzitter W. Gin jaar, tevens afdelingssecretaris van de Koninklijke Horeca Ne derland (KHN), spreekt Delta NV van 'weinig of geen ongerief' als een storing korter duurt dan vier uur. „Dat getuigt van wei nigrealiteitszin", vindt hij. Om dat de storing korter duurde dan vier uur - in de Westhoek ander half tot twee uur, in Brouwer shaven en Scharendijke wat langer - is er geen sprake van een schaderegeling. Ginjaar benadrukt dat er echter wel degelijk ondernemers zijn die aanzienlijke schade hebben ge leden. Hij wil dat met een duide lijke inventarisatie nader on derbouwen. Ginjaar heeft vernomen dat de schade, zowel aan apparatuur als omzetderving, groter is dan tijdens de eerdere stroomsto ring met Pinksteren. Hij wil in een gesprek met KHN en het liefst ook met MKB en Recron bekijken welke juridische stap pen in dit verband mogelijk zijn. In een gesprek dat Ginjaar eer der al persoonlijk had met een vertegenwoordiger van het nutsbedrijf kreeg hij te horen dat het om slechte ondernemers gaat als zij niet goed zijn voor bereid op een stroomstoring. Ondernemers dienen te zorgen voor hun eigen noodstroom- voorziening. FOS en SW vra gen in de brief aan de burge meester of hij die mening deelt. Beide organisaties spreken in hun brief wel nadrukkelijk hun waardering uit voor de snelheid en inzet waarmee Asselbergs en de brandweer aanwezig waren om calamiteiten te voorkomen. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 3300033 Paalworm haalde die techniek in de zestiende eeuw onderuit, waarna andere trucs uit de doos moesten worden gehaald. Mat ten van stro (te gebruiken als werkvloer om daartussen steen te storten) om daarin Vilvoordse steen te zetten, bleken een stuk sterker. Meer stevigheid werd gevonden door het kalksteen te vervangen door basaltblokken. Dat is grof weg nog steeds de samenstel ling: zand, klei, kunststof mat (als vervanging van de stromat- ten) met een steenlaag en ba salt- of betonblokken. Om de basaltlaag nog meer te verstevi gen, worden de stenen wel eens overgoten met asfalt. „Niet fraai, maar wel zeer stevig", al dus Van Liere. De vorm van de dijk is na de wa tersnoodramp van 1953 veran derd. Meer dan voorheen wor den dijken van zand gebouwd: het is snel in grote hoeveelheden aan te voeren en de dijken wor den er stabieler door (betere wa terafvoer). Het binnenbeloop (de helling van de dijk aan de landkant) is tegenwoordig min der stijl: water stroomt er min der hard van af waardoor de verwoestende kracht van het water op de dijk afneemt. Door de glooiingen van dijk onder water te verstevigen met steen, wordt voorkomen dat stukken van de dijk in zee verdwijnen. De werkzaamheden aan de dijk bij Baarland duren tot en met volgend jaar. Vanaf 2005 wil het waterschap de dijken langs de Oosterschelde aanpakken. een vierkante meter eruit tillen. Ondanks de uitstekende eigen schappen van basalt, raken de zuilen in onbruik. Het zetten van de blokken is zwaar werk. Mechanisch kan het wel, maar blijkt in de praktijk niet goed te werken. Een groter probleem is dat veel groeven in Duitsland uitgeput raken. Licht gekleurde betonzuilen ne men langzamerhand de plek in. Mechanisch snel te zetten: een vakman zet per week zo'n hon derd vierkante meter basalt blokken neer, een machine met gemak enkele duizenden vier kante meters betonblokken. Het is goedkoper, sneller en makkelijker, maar ook minder bijzonder. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Het particulie re kinderdagverblijf Baloe in Vlissingen begint een tijdelijke buitenschoolse opvang (BSO) in de openbare basisschool Theo Thijssen in Paauwenburg. Op termijn wil Baloe naar een kin dercentrum bij sportschool Ten Tije. De gemeenteraad is met dat laatste plan al akkoord. Baloe wil al een aantal jaren uit breiden. In juni ging de gemeen teraad akkoord met het plan voor de vestiging van een kin derdagverblijf bij Ten Tije. Daarvoor is een bestemmings planwijziging nodig en dat kan nog wel eventjes duren. De directeur van Baloe heeft vervolgens een tijdelijke locatie gezocht en gevonden in Paau wenburg om de wachtlijst voor met name de buitenschoolse op vang terug te dringen. De ruim te in de Theo Thijssenschool is overdag door de school in ge bruik, maar deze heeft geen be zwaar tegen medegebruik na schooltijd en in de vakanties. In Paauwenburg heeft ook de Stichting Kinderopvang Wal cheren (KOW) plannen voor een kinderopvang in de Colijn- straat, maar realisering daar van zal nog ongeveer een jaar VLISSINGEN - In een winkel pand in de Lange Zelke in Vlis singen werd zaterdag tussen 1 de tas van een 56-jarige vrouw uit het Duitse Heinsberg gesto len. De tas, met daarin enkele tientallen euro's en een gsm, lag in een winkelmandje en werd in en onbewaakt ogenblik wegge nomen. duren. B en W van Vlissingen willen meewerken aan de BSO in de school. Als de verhuizing naar Ten Tije een feit is, kan de KOW alsnog een kinderdagver blijf beginnen in de wijk. Baloe wil in de ruimte van de school opvang gaan bieden aan maximaal dertig kinderen van vier tot en met dertien jaar. MIDDELBURG - Een 38-jarige man uit Middelburg is zater dagmiddag rond half twee met zijn auto in een sloot aan de Ver lengde Dishoekseweg in Koude- kerke terechtgekomen. De Middelburger reed vermoe delijk te hard, waardoor hij de controle over zijn voertuig ver loor. Hierdoor botste hij tegen een waarschuwingshek en kwam aan de andere kant van de weg in de sloot terecht. Voor voor controle aan zijn nek werd hij per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Een 54-jarige man uit Oost- Souburg heeft zondagochtend rond één uur op het Draaibrug pad in zijn woonplaats een ge broken neus opgelopen. De man had een feestje gehad en was ter hoogte van het tunneltje met zijn fiets gevallen en op zijn gezicht terechtgekomen. Hier bij bloedde hij hevig en werd door de ambulance overge bracht naar het ziekenhuis. Hier bleek hij een gebroken neus te hebben. De politie in Renesse moest in de nacht van zaterdag op zondag op de Hogezoom een jonge Duitser uit een vlag genmast plukken. Opmerkelijk, want de meeste Duitse toeristen hebben de neiging ommetdeschepinde hand op het strand juist de diepte in te gaan. Overigens was het verweer van de 23-jarige jongeman weer wel klassiek. Klimmen in vlaggenmasten verboden? Daar wist hij niets van. mmiW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7