7 Zand en klei al 1500 jaar basis dijk Basalt heeft last van zonnebrand Geur paardenstront hoort bij Burghse Dag Twee boekenmarkten op dezelfde dag niet hinderlijk in Zierikzee Geen gegadigden bij gemeente Vlissingen voor plan watertaxi WWW. NAZOMER FESTIVAL .NL Klassieker Onvrede stroomstoring zeeuwse almanak waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 SCHOUWEN-DUIVELAND maandag 11 augustus 2003 Ringsteek wedstrij den vanaf de dijk Onderzoek MM J ia Bedrijven nemen schade op door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De Federatie van Ondernemers verenigingen op Schouwen- Duiveland (FOS) maakt een in ventarisatie van de schade die het bedrijfsleven heeft geleden als gevolg van de grote stroom storing donderdagavond en - nacht. Het midden en het wes ten van deze gemeente kwam daardoor gedurende enkele uren zonder elektriciteit te zit ten. De FOS roept alle onderne mers op de schade, materieel of omzetderving, zo spoedig mo gelijk te melden bij de federatie. De FOS heeft verder samen met de Samenwerkende Verenigin gen in de Verblijfsrecreatie (SW) een brief gestuurd naar burgemeester Asselbergs met het verzoek hun onvrede over het gebeuren te betrekken in zijn evaluatie en in het gesprek met de directie van nutsbedrijf Delta NV. FOS en SW maken zich zorgen over de toenemende frequentie van stroomstoringen. De West hoek van Schouwen werd er tij dens toeristisch drukke perio den binnen twee maanden tweemaal mee geconfronteerd. Ook spreken beide branche-or ganisaties hun onvrede uit over de bedroevend slechte commu nicatie met Delta NV. Over de si tuatie van afgelopen donderdag schrijven FOS en SW: „Het was bijzonder moeilijk, zo niet on mogelijk een juist inzicht in aard en duur van de storing te bijgen. Het informatienummer werkte niet goed: er waren |fwachttijden die opliepen tot ruim dertig minuten." Volgens FOS-voorzitter W. Ginjaar, te vens afdelingssecretaris van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), spreekt Delta NV van 'weinig of geen ongerief' als een storing korter duurt dan vier uur. „Dat getuigt van weinig realiteitszin", vindt hij. Omdat de storing korter duurde dan vier uur - in de Westhoek ander half tot twee uur, in Brouwers haven en Scharendijke wat lan ger - is er geen sprake van een schaderegeling. Ginjaar benadrukt dat er echter wel degelijk ondernemers zijn die aanzienlijke schade hebben ge leden. Hij wil dat met een duide lijke inventarisatie nader on derbouwen. Ginjaar heeft vernomen dat de schade, zowel aan apparatuur als omzetderving, groter is dan tijdens de eerdere stroomsto ring met Pinksteren. Hij wil in een gesprek met KHN en het liefst ook met MKB en Recron bekijken welke juridische stap pen in dit verband mogelijk zijn. In een gesprek dat Ginjaar eer der al persoonlijk had met een vertegenwoordiger van het nutsbedrijf kreeg hij te horen dat het om slechte ondernemers gaat als zij niet goed zijn voor bereid op een stroomstoring. Ondernemers dienen te zorgen voor hun eigen noodstroom- voorziening. FOS en SW vra gen in de brief aan de burge meester of hij die mening deelt. Beide organisaties spreken in hun brief wel nadrukkelijk hun waardering uit voor de snelheid en inzet waarmee Asselbergs en de brandweer aanwezig waren om calamiteiten te voorkomen. Kinderen in Ot- en Sienkleren tijdens de Burghse dag. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow BURGH - De opening van de Burghse Dag levert traditiegetrouw prachtige folkloris tische taferelen op. Een fraaie stoet van paarden, sjeesjes, volwassenen in klassieke hoerendracht, kinderen in kleren zoals Ot en Sien die droegen en muziek trok zater dagochtend weer het dorp in. Het officiële startsein bestond uit het hijsen van de Burghse vlag door burgemeester Asselbergs gevolgd door het zingen van de Schouwse en Zeeuwse volksliederen. Die Schouwse variant ging wat aarzelend. „Want dat is toch best moeilijk", zoals comi tévoorzitter Piet-Jan Landegent consta teerde. Het Zeeuwse volkslied klonk krach tiger. Voorafgaand gaven de Westhoek Zan gers onder leiding van Elvira Vos al een ex traatje met het 'Volkslied van Sluusje'. Landegent, gehuld in stijlvol rokkostuum en een hoge zijden op het hoofd, maakt van zijn welkomstwoord gebruik nog even wat wensen te uiten: een sanitaire buitenvoor ziening ter hoogte van museum De Burghse Schoole én teksten onder de komborden waarop kond wordt gedaan van de specifie ke dorpsevenementen. De burgemeester dient hem direct van repliek. Over die sani taire voorziening moet inderdaad maar eens gepraat worden. Wat die tekstborden be treft, moeten de enthousiaste inwoners van Burgh zelf maar eens aan de slag en niet simpelweg een beroep doen op ambtelijke creativiteit, vindt Asselbergs. Hij roemt overigens de geweldige inzet van de tiental len vrijwilligers bij de organisatie van de Burghse Dag die het dorpje elk jaar weer on betwist tot de mooiste kern van Zeeland maakt. Betere ambassadeurs dan betrok ken bewoners zijn er voor een dorp niet te vinden, meent de burgemeester. Na toespraken en gezang wordt het start sein gegeven voor de ringsteekwedstrijd voor prominenten. De geur van paarden stront begint al snel de lucht in Ring en Kerkstraat te kruiden. Het hoort onlosma kelijk bij De Burghse Dag. VW-directeur Jurgen Klapwijk wordt na een spannende strijd met voorzitter Dick Rauss van de on dernemersvereniging Burgh-Haamstede winnaar van het ringsteken en mag de Burghse Peer in ontvangst nemen. De Zeeuwse Ringrijders Vereniging verzorgt gedurende de gehele dag wedstrijden voor geoefende ruiters. Op de boerenmarkt ron ken oude landbouwmotoren en stijgt er een enorme rookwolk op bij de demonstratie hoevenbeslaan. De kramen bieden naast reeds alom bekende landbouwproducten ook noviteiten als witlofjam. Onder de slo gan 'Power to the pieper' worden de passan ten op de hoogte gesteld van de kwaliteiten van aardappelrassen. De mosterdmaker moppert over zijn locatie middenop het veld. Wat verongelijkt laat hij de kogel door zijn emaillen kom rollen. Iedereen schuifelt langs de kramen aan weerszijden en nie mand let op hem. De ware paardenliefhebbers worden tijdens deze dertiende Burghse Dag optimaal be diend. Dit keer zijn er twee bakken inge richt voor demonstraties: aangespannen rijden, viertallen, pas de deux, Friezen car rousel, kür op muziek en western. De gehele dag blijft het druk in Burgh. Volgens comi télid Margo Grevel ligt de schatting weer op circa twintigduizend bezoekers. Wie uitge breid wil nagenieten van dit folkloristisch evenement doet er goed aan de site www.burghsedag.nl eens te bezoeken. y. door Jeffrey Kutterink Een handleiding 'dijken bou wen' zou in 800 na Christus hoogstens een paar alinea's be slaan. In die tijd legden de Zeeu wen de eerste dijken aan. Na tuurlijk is de manier van bou wen tot in de details verfijnd, maar het principe is altijd de zelfde gebleven: met een hoopje zand, klei en stenen het wassen de water weren. Een dijk doorzagen om te zien waar die uit bestaat is lastig, en in elk geval niet gewenst. Tech nische tekeningen zeggen wel iets, maar spreken niet zo tot de verbeelding. Maar wie de moei te neemt de dijk bij Baarland te beklimmen, krijgt op zijn minst een aardig idee. Het Waterschap de Zeeuwse Ei landen vervangt sinds 1997 de steenbekleding van de dijken langs de Westerschelde en de Noordzee. De dijkvakken zijn getoetst aan de veiligheidsnorm en de bekleding bleek de dijken onvoldoende te beschermen te gen superstormen. De hoge wa terstanden en hoge krachtige golven vormen de voornaamste bedreiging van de Zeeuwse dij ken. Bovenop de dijk, een plaats waar het water slechts bij ex treem hoog water komt, ligt een grasmat. Daar waar de golven met volle kracht tegen de dijk aanslaan, is deze beschermd door natuursteen of betonblok ken. Voor de dijkbekleding is heel lang natuursteen gebruikt. Bij de Deltawerken is massaal overgestapt op betonblokken. Veel van deze blokken zijn te licht. Ze worden nu vervangen door dikkere en zwaardere be- tonzuilen. Waar mogelijk blijft de oude bekleding liggen en gaat de nieuwe er overheen. In sommige gevallen vervangt het waterschap de oude. Als een pelpinda, kleedt het schap nu de dijk bij Baarland laagje voor laagje uit en geeft hem een stenen jas die wel be scherming biedt tegen het woes te water. Het dijkvak Baarland polder is ongeveer 3300 meter lang en ligt tussen de haven van Hoedekenskerke en camping Scheldeoord. Het dwarsprofiel van een klas sieke dijk heeft de vorm van een trapezium. Afhankelijk van de plaats en functie (bijvoorbeeld zee of rivierdijk), kan de op bouw behoorlijk verschillen. Maar over het algemeen is de kern van zand, die met een laag klei is bedekt. De eerste dijken, omstreeks 800 waren niet veel meer dan dat. „Je moet heel Zeeland in die tijd De dijk in Baarland wordt laagje voor laagje 'gepeld' en voorzien van een beschermende, stenen laag. foto Willem Mieras zien als één groot schorrenge- bied met kreken", zegt B. van Liere van het Waterschap de Zeeuwse Eilanden. „Regelma tig liepen stukken onder water. Om zich te beschermen legden mensen dijken aan. Ze waren toen hooguit een meter of twee hoog. De kleilaag op het zand zorgde dat het zand bleef lig gen." Maar het land daalde, de zee spiegel steeg, waardoor de zee met regelmaat stukken uit dij ken wegsloeg. In de loop der tijd werden verschillende technie ken bedacht om dijken te bekle den met materiaal om afkalving te voorkomen. Zo hebben recht hoekige vakken van palen, op gevuld met geperst zeewier een tijd de golfslag gedempt. „Het was een provisorische be scherming", zegt Van Liere. r Basaltblokken op de zeedijk bij Baarland. foto Willem Mieras door Jeffrey Kutterink Zeeland ligt ermee bezaaid. Althans, de zeeweringen. Het is voornamelijk afkomstig uit het Duitse Eifelgebergte en is met schepen naar Zeeland vervoerd. Basalt. Een verzamel naam voor bepaalde vulkani sche stollingsgesteenten. Niet kapot te krijgen, al hebben sommige last van zonne brand. Basalt is donker van kleur. Grijs tot zwart. De vele soorten basalt zijn slechts microscopisch, soms zelfs alleen chemisch, van el kaar te onderscheiden/Karak teristiek voor de blokken die in Zeeland verspreid langs de dij ken liggen, zijn de min of meer verticale zuilen, meestal zeszij - dig. Die zijn ontstaan door af koeling en stolling van lava na een vulkaanuitbarsting. Slechts enkelen beschikken nog over het vakmanschap om de onregelmatig gevormde zuilen - variërend van 25 tot 40 centime ter hoog en van 30 tot 70 kilo zwaar - met een timmermans oog op hun plaats te zetten. Zo danig, dat ze rotsvast met be paalde vlakken tegen elkaar aanliggen. Een puzzel van de zwaarste ca tegorie. Westkapellaars konden die vroeger moeiteloos leggen. Want de dijk aldaar kreeg dik wijls op zijn donder. Nu zijn er slechts een handvol Zeeuwen, wat Werkendammers en wat Friezen die het vak be heersen. De basaltzuilen kunnen tegen een stootje, een niet te missen ei genschap in de strijd tegen het water. En ze verweren niet. Al hoewel, er zijn er die last hebben van zonnebrand. Noem het een ziekte, want er is geen crème die er tegen helpt. Een blok dat er aan lijdt, verpulvert. Vervan ging is nauwelijks mogelijk, want vindt maar eens een steen die precies in het ontstane gat past. De steenzetters leggen de blok ken zo dicht tegen elkaar, dat er geen beweging meer in te krij gen is. Dus rest de harde metho de: alle stenen in een vlak van door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het lijkt wat veel van het goede om in een stadje als Zierikzee twee boekenmark ten tegelijk te organiseren. In de praktijk blijkt de diversiteit echter juist goed te werken. Boekenliefhebbers konden zo wel zowel op het Havenplein als in gebouw De Harmonie van muziekvereniging Kunst en Eer hun hart ophalen. Daarnaast was er, zoals elke dag tijdens het zomerseizoen, ook nog de ver koop van tweedehands boeken in de Dikke Toren. „De echte liefhebbers lopen al rond de kramen zodra de dozen uit je auto komen", zegt Henk Kroes van antiquariaat 'van Apeldoorn' uit Apeldoorn. Hij heeft de lange tocht naar Zierik zee er elk jaar graag voor over. „Het is niet zo'n druk bezochte markt, maar wel gezellig en we doen het tenslotte in een samen werkingsverband", zegt Kroes. Voor hem betreft die boekenver koop een bijbaantje. „Mijn vrouw verzamelde boeken en op een bepaald moment waren het er zoveel dat we ze maar zijn gaan verkopen." Naast Kroes staat de kraam van Hans en Ineke Versluis van 'Ex Libris' uit Bergen op Zoom. Zij zorgen dat er op uitnodiging van Zierikzee Actief elk jaar een ge varieerde groep handelaren in tweedehands boeken bijeen ko men op het Havenplein. „We doen dat al acht jaar en het be valt goed. Natuurlijk is de ver koop weersafhankelijk, maar de eerste twee uurtjes loopt het altijd wel goed", zegt Hans Ver sluis. Hij onderscheidt de echte snuf felaars, die een lijstje met ge zochte titels uit hun tas halen en de impuls-aankopers. Zo had hij net nog een klant die spon taan een complete cursus hand werken aanschafte. Dat er elders in Zierikzee nog een overdekte boekenmarkt wordt gehouden, hindert hem niet zo. „Als het maar niet hier aan de overkant onder de Beuze gebeurt, zoals vorig jaar. Daar willen we natuurlijk niet meer", zegt Versluis. Henk Kroes benadrukt dat er een groot verschil is tussen het aanbod van antiquariaten en professionele handelaren op de ze markt en de verkoop uit do zen op rommelmarkten. „Het publiek mag dat eigenlijk niet vergelijken, maar doet dat wel. De prijzen bij ons liggen hoger, maar het aanbod is ook beter verzorgd." Vrijwilliger Harry Koper van de Koninklijke Muziekvereniging Kunst en Eer erkent dat direct. „Wij hoeven er zelf niks aan te verdienen. We kopen zelf ook niks in, we krijgen zoveel boe ken aangeboden als reactie op die kleine advertenties in de huis-aan-huisbladen." Volgens hem is het letterlijk liefdewerk oud papier voor de vereniging. Zo kan het gebeuren dat een jonge vrouw hier zaterdagoch tend met vijf begeerde boeken voor drie euro vijftig verguld weer de deur uitstapt. Extra in komsten uit de boekverkoop is noodzaak voor Kunst en Eer. „Het geld wordt onder meer ge bruikt voor de aanschaf van bladmuziek en instrumenten. De subsidie van de gemeente is beperkt en zal met de huidige bezuinigingen voorlopig ook niet meer worden", zegt Koper. Naast de jaarlijkse verkoopdag begin juni besloot Kunst en Eer nu ook op vier zaterdagen in het zomerseizoen boekenmarkt te houden. Volgens Koper trok de eerste zaterdag de meeste be langstelling. Ook hij heeft de er varing dat de toeloop tussen tien en twaalf het groots is. „Daarna houden de meesten het voor ge zien en gaan ze liever naar het strand.Toch is het volgens hem zeker de moeite waard geweest deze vier extra verkoopdagen te houden. Alle beetjes helpen ten slotte om de kas te spekken. Bo vendien zijn er altijd wel vrij willigers binnen de vereniging die hier hun schouders onder willen zetten. Paalworm haalde die techniek in de zestiende eeuw onderuit, waarna andere trucs uit de doos moesten worden gehaald. Mat ten van stro (te gebruiken als werkvloer om daartussen steen te storten) om daarin Vilvoordse steen te zetten, bleken een stuk sterker. Meer stevigheid werd gevonden door het kalksteen te vervangen door basaltblokken. Dat is grof weg nog steeds de samenstel ling: zand, klei, kunststof mat (als vervanging van de stromat- ten) met een steenlaag en ba salt- of betonblokken. Om de basaltlaag nog meer te verstevi gen, worden de stenen wel eens overgoten met asfalt. „Niet fraai, maar wel zeer stevig", al dus Van Liere. De vorm van de dijk is na de wa tersnoodramp van 1953 veran derd. Meer dan voorheen wor den dijken van zand gebouwd: het is snel in grote hoeveelheden aan te voeren en de dijken wor den er stabieler door (betere wa terafvoer). Het binnenbeloop (de helling van de dijk aan de landkant) is tegenwoordig min der stijl: water stroomt er min der hard van af waardoor de verwoestende kracht van het water op de dijk afneemt. Door de glooiingen van dijk onder water te verstevigen met steen, wordt voorkomen dat stukken van de dijk in zee verdwijnen. De werkzaamheden aan de dijk bij Baarland duren tot en met volgend jaar. Vanaf 2005 wil het waterschap de dijken langs de Oosterschelde aanpakken. een vierkante meter eruit tillen. Ondanks de uitstekende eigen schappen van basalt, raken de zuilen in onbruik. Het zetten van de blokken is zwaar werk. Mechanisch kan het wel, maar blijkt in de praktijk niet goed te werken. Een groter probleem is dat veel groeven in Duitsland uitgeput raken. Licht gekleurde betonzuilen ne men langzamerhand de plek in. Mechanisch snel te zetten: een vakman zet per week zo'n hon derd vierkante meter basalt blokken neer, een machine met gemak enkele duizenden vier kante meters betonblokken. Het is goedkoper, sneller en makkelijker, maar ook minder bijzonder. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Het Vlissingse college juicht het idee van een watertaxi toe, maar neemt zelf geen initiatieven in die richting. Dat antwoorden B en W op een brief van de Lokale Partij Vlis singen (LPV). Fractievoorzitter W. Hirdes lan ceerde begin dit j aar het plan om in de drukke zomermaanden een watertaxi in te zetten tussen het NS-station en de Helling- baan in het centrum. Hij bena derde diverse ondernemingen in Vlissingen, die zich positief uit lieten. Zij vonden wel dat het gemeentebestuur het voortouw moest nemen. B en W stellen nu dat er bij de gemeente geen ge gadigden bekend zijn voor zo'n project. De LPV kaartte de problema tiek van de dichtslibbende bin nenstad met geparkeerde auto's in april aan. Eén van de steeds terugkerende opmerkingen was dat bewoners zich zorgen ma ken over de parkeerproblema- tiek in het centrum. Zij kwamen ook met oplossingen. Eén van deze nieuwe ideeën was om in de zomermaanden een watertaxi in te zetten van de parkeer plaats bij het NS-station naar de Hellingbaan. De partij deed een onderzoek naar de haalbaarheid, de kosten en de benodigdheden om te be ginnen met een watertaxi. Daaruit kwam volgens de LPV naar voren dat een dergelijke idee haalbaar is. Het geld zou gehaald kunnen worden uit de opbrengst van de parkeergel- den. Uit overleg met bedrijven, die werkzaam zijn in de maritie me sector, kwamen ook positie ve geluiden. De LPV stelde het college voor om het initiatief van een watertaxi over te nemen en zelf een onderzoek in te stel len naar een proefproject. Het college schrij ft Hirdes dat er op dit moment gekeken wordt naar de opzet van een gemeen telijke vervoers- en verkeers plan. Eén van de onderwerpen in dat plan is een tweede bin- nenstadsontsluitingsweg en een evaluatie van de parkeerproble- matiek. Ook wordt gekeken of een transferium haalbaar is. Uit de parkeerevaluatie moet dui delijk worden of, waar en in welke omvang er ook echt een probleem is voor bewoners van de binnenstad. „Vormen van vervoer over het water ter be vordering van het toeristisch- recreatief product juichen wij toe", aldus het college. Mochten er ondernemers zijn, die plannen hebben om een wa- tertaxi te beginnen tussen bij voorbeeld het NS-station en het centrum, dan zijn ze van harte welkom bij het college. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 00033 ^SARTABD» MIDDELBURG KAMAGURKA JULES DEELDER Kamadeeldra De politie in Renesse moest in de nacht van zaterdag op zondag op de Hogezoom een jonge Duitser uit een vlag genmast plukken. Opmerkelijk, want de meeste Duitse toeristen hebben de neiging om met de schep in de hand op het strand juist de diepte in te gaan. Overigens was het verweer van de 23-jarige jongeman weer wel klassiek. Klimmen in vlaggenmasten verboden? Daar wist hij niets

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21