7 Zand en klei al 1500 jaar basis dijk Basalt heeft last van zonnebrand Tjmj wêê hr Toertje over bloedhete rommelmarkt ll d Ondernemers nemen schade stroomstoring Schouwse Westhoek op WWW. NAZOMER FESTIVAL Trekker in de sloot Beeld De Wildeman in Stavenisse beschadigd Klassieker Ben W van Vlissingen blij met plan, maar nemen geen initiatieven Auto raakt tussen wal en schip Wm zeeuwse almanak BEVELANDEN/THOLEN maandag 11 augustus 2003 vanaf de dijk Ongerief eej ieii erjf eldf Jen in 'V0 iter 3S|( raj :énd ml net 14 na tli :hei iwt: nsj net' inc tel ■an ad, etv inic. at ;ebl rE 11. An rytl rcl tac tol iISs 'est Pc art ;h an. Watertaxi geen zaak van college Hnor Ab van der Sluis VLISSINGEN - Het Vlissingse college juicht het idee van een watertaxi toe, maar neemt zelf geen initiatieven in die richting. Dat antwoorden B en W op een brief van de Lokale Partij Vlis singen (LPV). Fractievoorzitter W. Hirdes lan ceerde begin dit j aar het plan om in de drukke zomermaanden een watertaxi in te zetten tussen het NS-station en de Helling- baan in het centrum. Hij bena derde diverse ondernemingen in Vlissingen, die zich positief uit lieten. Zij vonden wel dat het gemeentebestuur het voortouw moest nemen. B en W stellen nu dat er bij de gemeente geen ge gadigden bekend zijn voor zo'n project. De LPV kaartte de problema tiek van de dichtslibbende bin- THOLEN - Doordat een 44-jari- ge inan uit de gemeente Tholen zijn auto niet op de handrem of in de versnelling had gedaan, is zijn voertuig zaterdagmiddag gaan rollen en achteruit gereden op het parkeerterrein aan de Loswal bij de Havenweg in Tho len. De auto had vijftig meter gere den, toen het voertuig gedeelte lijk met de achterzijde op het gangboord van een afgemeerd binnenvaartschip terecht kwam. Gevolg was dat de auto met de voorzijde tussen wal en schip was gekomen. Een klein gedeelte van de achterzijde van de auto was nog zichtbaar en stak nog boven het water uit. De auto werd door een takelbe- drijf getakeld en aan de kant ge bracht. Het binnenvaartschip lad enkel wat lakbeschadiging. nenstad met geparkeerde auto's in april aan, na een aantal infor matieavonden in de binnenstad. Eén van de steeds terugkerende opmerkingen was dat bewoners zich zorgen maken over de par- keerproblematiek in het cen trum. Zij kwamen ook met oplossin gen. Eén van deze nieuwe ideeën was om in de zomermaanden een watertaxi in te zetten van de parkeerplaats bij het NS-sta- tion naar de Hellingbaan. Het oude PSD-terrein zou dan als overloopterrein gebruikt kun nen worden voor geparkeerde auto's. De partij deed een onderzoek naar de haalbaarheid, de kosten en de benodigdheden om te be ginnen met een watertaxi. Daaruit kwam volgens de LPV naar voren dat een dergelijke idee haalbaar is. Het geld zou gehaald kunnen worden uit de opbrengst van de parkeergel- den. Uit overleg met bedrijven, die werkzaam zijn in de maritie me sector, kwamen ook positie ve geluiden. De LPV stelde het college voor om het initiatief van een watertaxi over te nemen en zelf een onderzoek in te stel len naar een proefproject. Een watertaxi zou een aantal doelen dienen: gratis en lang parkeren aan de rand van de binnenstad, een nieuwe toeristische attrac tie erbij en het parkeerprobleem in de binnenstad zou afnemen. Het college schrijft Hirdes dat er op dit moment gekeken wordt naar de opzet van een gemeen telijke vervoers- en verkeers plan. Eén van de onderwerpen in dat plan is een tweede bin- nenstadsontsluitingsweg en een evaluatie van de parkeerproble- matiek. Ook wordt gekeken of een transferium aan de rand van Vlissingen haalbaar is. Uit de parkeerevaluatie moet duide lijk worden of, waar en in welke omvang er ook echt een pro bleem is voor bewoners van de binnenstad. „Vormen van ver voer over het water ter bevorde ring van het toeristisch-recrea- tief product juichen wij toe", aldus het college. „Ze passen Mochten er ondernemers zijn, voorbeeld het NS-station en het stuur. Het college zelf zal in ie- binnen de maritieme sfeer die die plannen hebben om een wa- centrum, dan zijn ze van harte der geval geen initiatieven ont- onze gemeente uitstraalt." tertaxi te beginnen tussen bij- welkom bij het gemeentebe- wikkelen in die richting. COLIJNSPLAAT - Het lijkt het publiek weinig uit te maken of het nu Visserijdagen zijn of Colinsplaatse dagen, de mensen ko men toch wel. Het enige verschil tussen de twee is dat er geen rondvaarten zijnendater in de Vismijn geen officiële bijeenkomst wordt gehouden. Voor het publiek maakt dat weinig uit. Er is nog steeds een kermis je, er is een grote braderie en een rommelmarkt op de Oude Haven, waar heel Colijnsplaat de inhoud van opgeruimde kasten lijkt aan te bieden. Vooral zaterdagochtend was het gezellig druk in het dorp. De blommige tem peraturen weerhielden koopjesjagers en verzamelaars niet van een toertje over de bloedhete rommelmarkt. Toen het echt niet meer uit te houden was, zochten de mensen verkoeling aan de andere kant van de dijk of onder de bomen in de Voorstraat. foto Willem Mieras ewa :njii sr dei attiü gulif eva b; bui ïaai elpt er J door Jeffrey Kutterink Een handleiding 'dijken bou wen' zou in 800 na Christus hoogstens een paar alinea's be slaan. In die tijd legden de Zeeu wen de eerste dijken aan. Na tuurlijk is de manier van bou wen tot in de details verfijnd, maar het principe is altijd de zelfde gebleven: met een hoopje zand, klei en stenen het wassen de water weren. Een dijk doorzagen om te zien waar die uit bestaat is lastig, en in elk geval niet gewenst. Tech nische tekeningen zeggen wel iets, maar spreken niet zo tot de 1de ent tS ale iv; BS T lA Tie rvi tred me nl Ut de 'P ck| ;ett' itii «li; ene •JL verbeelding. Maar wie de moei te neemt de dijk bij Baarland te beklimmen, krijgt op zijn minst een aardig idee. Het Waterschap de Zeeuwse Ei landen vervangt sinds 1997 de steenbekleding van de dijken langs de Westerschelde en de Noordzee. De dijkvakken zijn getoetst aan de veiligheidsnorm en de bekleding bleek de dijken onvoldoende te beschermen te gen superstormen. De hoge wa terstanden en hoge krachtige golven vormen de voornaamste bedreiging van de Zeeuwse dij ken. Bovenop de dijk, een plaats waar het water slechts bij ex treem hoog water komt, ligt een grasmat. Daar waar de golven met volle kracht tegen de dijk aanslaan, is deze beschermd door natuursteen of betonblok ken. Voor de dijkbekleding is heel lang natuursteen gebruikt. Bij de Deltawerken is massaal overgestapt op betonblokken. Veel van deze blokken zijn te licht. Ze worden nu vervangen door dikkere en zwaardere be- tonzuilen. Waar mogelijk blijft de oude bekleding liggen en gaat de nieuwe er overheen. In sommige gevallen vervangt het waterschap de oude. Als een pelpinda, kleedt het schap nu de dijk bij Baarland laagje voor laagje uit en geeft hem een stenen jas die wel be scherming biedt tegen het woes te water. Het dijkvak Baarland polder is ongeveer 3300 meter lang en ligt tussen de haven van Hoedekenskerke en camping Scheldeoord. Het dwarsprofiel van een klas sieke dijk heeft de vorm van een trapezium. Afhankelijk van de plaats en functie (bijvoorbeeld zee of rivierdijk), kan de op bouw behoorlijk verschillen. Maar over het algemeen is de kern van zand, die met een laag klei is bedekt. De eerste dijken, omstreeks 800 waren niet veel meer dan dat. „Je moet heel Zeeland in die tijd if De dijk in Baarland wordt laagje voor laagje 'gepeld' en voorzien van een beschermende, stenen laag. foto Willem Mieras zien als één groot schorrenge- bied met kreken", zegt B. van Liere van het Waterschap de Zeeuwse Eilanden. „Regelma tig liepen stukken onder water. Om zich te beschermen legden mensen dijken aan. Ze waren toen hooguit een meter of twee hoog. De kleilaag op het zand zorgde dat het zand bleef lig gen." Maar het land daalde, de zee spiegel steeg, waardoor de zee met regelmaat stukken uit dij ken wegsloeg. In de loop der tijd werden verschillende technie ken bedacht om dijken te bekle den met materiaal om afkalving te voorkomen. Zo hebben recht hoekige vakken van palen, op gevuld met geperst zeewier een tijd de golfslag gedempt. „Het was een provisorische be scherming", zegt Van Liere. Basaltblokken op de zeedijk bij Baarland. foto Willem Mieras door Jeffrey Kutterink Zeeland ligt ermee bezaaid. Althans, de zeeweringen. Het is voornamelijk afkomstig uit het Duitse Eifelgebergte en is met schepen naar Zeeland vervoerd. Basalt. Een verzamel naam voor bepaalde vulkani sche stollingsgesteenten. Niet kapot te krijgen, al hebben sommige last van zonne brand. Basalt is donker van kleur. Grijs tot zwart. De vele soorten basalt zijn slechts microscopisch, soms zelfs alleen chemisch, van el kaar te onderscheiden. Karak teristiek voor de blokken die in Zeeland verspreid langs de dij ken liggen, zijn de min of meer verticale zuilen, meestal zeszij- dig. Die zijn ontstaan door af koeling en stolling van lava na een vulkaanuitbarsting. Slechts enkelen beschikken nog over het vakmanschap om de onregelmatig gevormde zuilen - variërend van 2 5 tot 4 0 centime ter hoog en van 30 tot 70 kilo zwaar - met een timmermans oog op hun plaats te zetten. Zo danig, dat ze rotsvast met be paalde vlakken tegen elkaar aanliggen. Een puzzel van de zwaarste ca tegorie. Westkapellaars konden die vroeger moeiteloos leggen. Want de dijk aldaar kreeg dik wijls op zijn donder. Nu zijn er slechts een handvol Zeeuwen, wat Werkendammers en wat Friezen die het vak be heersen. De basaltzuilen kunnen tegen een stootje, een niet te missen ei genschap in de strijd tegen het water. En ze verweren niet. Al hoewel, er zijn er die last hebben van zonnebrand. Noem het een ziekte, want er is geen crème die er tegen helpt. Een blok dat er aan lijdt, verpulvert. Vervan ging is nauwelijks mogelijk, want vindt maar eens een steen die precies in het ontstane gat past. De steenzetters leggen de blok ken zo dicht tegen elkaar, dat er geen beweging meer in te krij gen is. Dus rest de harde metho de: alle stenen in een vlak van door Ali Parikow BURGH-HAAMSTEDE - De Federatie van Ondernemers verenigingen op Schouwen- Duiveiand (FOS) maakt een in ventarisatie van de schade die het bedrijfsleven heeft geleden als gevolg van de grote stroom storing donderdagavond en - nacht. Het midden en het wes ten van deze gemeente kwamen daardoor gedurende enkele uren zonder elektriciteit te zit ten. De FOS roept alle onderne mers op de schade, materieel of omzetderving, zo spoedig mo gelijk te melden bij de federatie. De FOS heeft verder samen met de Samenwerkende Verenigin gen in de Verblijfsrecreatie (SW) een brief gestuurd naar burgemeester Asselbergs met het verzoek hun onvrede over het gebeuren te betrekken in zijn evaluatie en in het gesprek met de directie van nutsbedrijf Delta NV. FOS en SW maken zich zorgen over de toenemende frequentie van stroomstoringen. De West hoek van Schouwen werd er tij dens toeristisch drukke perio den binnen twee maanden tweemaal mee geconfronteerd. Ook spreken beide branche-or ganisaties hun onvrede uit over de bedroevend slechte commu nicatie met Delta NV. Over de si tuatie van afgelopen donderdag schrijven FOS en SW: „Het was bijzonder moeilijk, zo niet on mogelijk een juist inzicht in aard en duur van de storing te krijgen. Het informatienummer werkte niet goed: er waren wachttijden die opliepen tot ruim dertig minuten." Volgens FOS-voorzitter W. Gin jaar, tevens afdelingssecretaris van de Koninklijke Horeca Ne derland (KHN), spreekt Delta NV van 'weinig of geen ongerief' als een storing korter duurt dan vier uur. „Dat getuigt van wei nig realiteitszin", vindt hijOm dat de storing korter duurde dan vier uur - in de Westhoek ander half tot twee uur, in Brouwers haven en Scharendijke wat lan ger - is er geen sprake van een schaderegeling. Ginjaar benadrukt dat er echter wel degelijk ondernemers zijn die aanzienlijke schade hebben ge leden. Hij wil dat met een duide lijke inventarisatie nader on derbouwen. Ginjaar heeft vernomen dat de schade, zowel aan apparatuur als omzetderving, groter is dan tijdens de eerdere stroomsto ring met Pinksteren. Hij wil in een gesprek met KHN en het liefst ook met MKB en Recron bekijken welke juridische stap pen in dit verband mogelijk zijn. In een gesprek dat Ginjaar eer-i der al persoonlijk had met een vertegenwoordiger van het nutsbedrijf kreeg hij te horen dat het om slechte ondernemers gaat als zij niet goed zijn voor bereid op een stroomstoring. Ondernemers dienen te zorgen1 voor hun eigen noodstroom- voorziening. FOS en SW vra-1 gen in de brief aan de burge-i meester of hij die mening deelt. I Beide organisaties spreken in' hun brief wel nadrukkelijk hun i waardering uit voor de snelheid en inzet waarmee Asselbergs en de brandweer aanwezig waren om calamiteiten te voorkomen. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33000 33 Paalworm haalde die techniek in de zestiende eeuw onderuit, waarna andere trucs uit de doos moesten worden gehaald. Mat ten van stro (te gebruiken als werkvloer om daartussen steen te storten) om daarin Vilvoordse steen te zetten, bleken een stuk sterker. Meer stevigheid werd gevonden door het kalksteen te vervangen door basaltblokken. Dat is grof weg nog steeds de samenstel ling: zand, klei, kunststof mat (als vervanging van de stromat- ten) met een steenlaag en ba salt- of betonblokken. Om de basaltlaag nog meer te verstevi gen, worden de stenen wel eens overgoten met asfalt. „Niet fraai, maar wel zeer stevig", al dus Van Liere. De vorm van de dijk is na de wa tersnoodramp van 1953 veran derd. Meer dan voorheen wor den dijken van zand gebouwd: het is snel in grote hoeveelheden aan te voeren en de dijken wor den er stabieler door (betere wa terafvoer). Het binnenbeloop (de helling van de dijk aan de landkant) is tegenwoordig min der stijl: water stroomt er min der hard van af waardoor de verwoestende kracht van het water op de dijk afneemt. Door de glooiingen van dijk onder water te verstevigen met steen, wordt voorkomen dat stukken van de dijk in zee verdwijnen. De werkzaamheden aan de dijk bij Baarland duren tot en met volgend jaar. Vanaf 2005 wil het waterschap de dijken langs de Oosterschelde aanpakken. door Mieke van der Jagt KLOETINGE - Een 53-jarige Kapellenaar is zaterdagoch tend door het oog van de naald gekropen toen hij onder zijn trekker in de sloot terechtkwam langs de Kapelseweg bij Kloe- tinge. De Kapellenaar reed met zijn trekker en aanhanger een eindje achteruit en stond op om te zien of alles goed ging. Daar bij raakte hij met zijn knie de handgashendel, waardoor de trekker achteruit snelheid be gon te maken. De bestuurder kwam onder de trekker in de sloot terecht, waar de brand weer en de ambulance hem on der vandaan haalden. Een ta kelwagen moest eraan te pas komen om de trekker te lichten. De bestuurder mankeerde niets. foto Willem Mieras een vierkante meter eruit tillen. Ondanks de uitstekende eigen schappen van basalt, raken de zuilen in onbruik. Het zetten van de blokken is zwaar werk. Mechanisch kan het wel, maar blijkt in de praktijk niet goed te werken. Een groter probleem is dat veel groeven in Duitsland uitgeput raken. Licht gekleurde betonzuilen ne men langzamerhand de plek in. Mechanisch snel te zetten: een vakman zet per week zo'n hon derd vierkante meter basalt blokken neer, een machine met gemak enkele duizenden vier kante meters betonblokken. Het is goedkoper, sneller en makkelijker, maar ook minder bijzonder. STAVENISSE - Het standbeeld De Wildeman dat in Stavenisse langs het wandelpad tussen de Boswei en de Stoofdijk staatis begin vorige week door onbe kenden beschadigd. De arm die een knots vasthoudt werd afgerukt en een hoeksteen die uit de sokkel werd verwij derd. Het betreft een gegoten betonnen standbeeld en het is zodanig vernield dat een nieuw beeld gegoten moet worden. Ook moet het metselwerk van de sokkel gerepareerd worden. Het schadebedrag bedraagt enkele duizenden euro's. De politie in Renesse moest in de nacht van zaterdag op zondag op de Hogezoom een jonge Duitser uit een vlag genmast plukken. Opmerkelijk, want de meeste Duitse toeristen hebben de neiging om met de schep in de hand op het strand juist de diepte in te gaan. Overigens was het verweer van de 23-jarige jongeman weer wel klassiek. Klimmen in vlaggenmasten verboden? Daar wist hij niets fèÜ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19