9 Komeet Swift-Tuttle laat komende week sterrenregen vallen Haventje moest wijken voor Deltaplan Een verwarrend huisje Autorijden weer wat duurder in Zeeland Ouderen op de vuist over openen ramen Wethouder belooft actie tegen parkeeroverlast WWW. NAZOMER FESTIVAL j 3 f J- Beetje traag GEOPEND BOUWVAK zeeuwse almanak WALCHEREN zaterdag 9 augustus 2003 Blokkade Us Publiek vanaf de dijk Geen licht Natuurlijk tijdens de Glashandel Moerstee J F"°W Jflfe iïJiï IÉ /v\< ldevi door Sheila van Doorsselaer ner AXEL - In senioren-apparte- iragd mentencomplex De Welstede in Verj; Axel zijn twee bewoners met el- rum] kaar op de vuist gegaan omdat ze het er niet over eens konden 8.00i>. worden of de ramen met deze temperaturen open of dicht moeten. In De Welstede lopen de tempe raturen op tot ver boven draag- netW lijk. Er is een hypermodern kli- 31 Bi maatbeheersingssysteem, maar dat werkt al sinds de aanleg niet naar behoren. Een groep bewo ners wijst verhuurder RZVW (Regionale Zeeuws-Vlaamse Woningbouwvereniging) aan als schuldige. „Als de RZVW er eindelijk eens voor zou zorgen dat hier normale temperaturen kunnen heersen, was die hele ruzie niet nodig geweest." De groep zegt zich vaak opgesloten te voelen. In de glazen dakdelen van De Welstede zijn in 1998, nog geen jaar na de opening, glazen luiken aangebracht. De ze luiken worden aangestuurd door een computer die reageert op onder meer temperatuur en windkracht. Op deze manier gaan de luiken vanzelf open en dicht. Het systeem is echter al sinds het operationeel is van slag. De luiken gaan soms diver se keren per uur open en dicht, zijn dicht wanneer ze eigenlijk open zouden moeten zijn en an dersom. Hierdoor stijgt de tem peratuur in de vides vaak tot ho ge temperaturen. Vooral de laatste weken is het er, zoals J. van de Wereld het omschrijft, een oven. In de galerijen van De Welstede zijn ook ramen aangebracht. Deze kunnen handmatig wor den geopend. Over één van die ramen is ruzie ontstaan. Een van de bewoners wilde het raam dicht hebben, de andere vond het te warm en wilde ze open zetten. Een handgemeen volg de. Ook is er een discussie over de branddeuren. Deze mogen niet open, terwijl ze wel voor wat ventilatie kunnen zorgen. De RZVW is op de hoogte van de klachten, maar zoals ook in Sint Jansteen is de oplossing volgens de stichting niet zo makkelijk. pagina 15: extra drinken is het credo i zemt rnaaj 1 ondi -info Voot TBC ram niei koirii laaroj ormii ht pn te ve 2e me; zonds 'erras aani tv-pij zeeej le fin] 1 radi tv-pit ïers.i nkss nAme iië. leOct tussi tBm cycli prodi Zoutelande zucht onder auto's ZensE Gaiü- aA lied: HnorRon Magnée ZOUTELANDE - De par keeroverlast in Zoutelande loopt de spuigaten uit, stelt be woner H. de Lange. Op zomerse dagen staan auto's bumper aan bumper en komen hulpdiensten er in noodgevallen niet meer door. De verantwoordelijk wethouder belooft beter schap. Het is zomer en Zoutelande zucht onder de hoeveelheid au to's. Zelfs op een grijze dag is het dorpje tjokvol met blik. Op het parkeerterreintje tussen het Wulkpad en het Schelppad bij voorbeeld. Niet alleen in de vak ken, maar ook langs de randen vanhetterreintje staat het tjok vol met auto's. Ook langs de Duinweg staan wagens bumper aan bumper. De overlast is buurtbewoner H. de Lange een doorn in het oog, „Ik ben zelf verkeerspiloot en heb de hele wereld gezien. Maar zo'n grote chaos als hier heb ik nog nooit meegemaakt." Vooral de onbereikbaarheid voor hulpdiensten is voor hem een bron van zorg. „Als hier een huis in de brand vliegtis er voor brandweerlieden geen doorko men meer aan." Al een aantal keren kon De Lan ge zijn eigen oprit niet meer op of af, omdat de weg was geblok keerd door foutparkeerders. „Ik stond klaar in mijn uniform, koffertje bij me, om naar mijn werk te gaan. Maar ik kon niet meer weg." Uiteindelijk moest de sleepdienst worden inge schakeld om de onfortuinlijke vliegenier naar zijn werk te kunnen laten gaan. Ook kwam hij als eens na meer dan een et maal werken thuis, waarna hij zijn eigen oprit niet meer op kon. „Ik had 28 uur gewerkt, en dan wil je écht graag je huis in." Oorzaak van de overlast is een combinatie van onduidelijk heid en onwil, denkt De Lange. „Als je Zoutelande inrijdt, staat er dat het dorp een parkeerzone is. Dus: alleen parkeren in de vakken. Maar dat wordt ner gens herhaald.De verbodsbor den die tot voor kort in zijn straat stonden, zijn wegge haald. Hierdoor parkeren veel onwetende automobilisten hun wagen in de berm van de weg. Daarnaast is de neiging om de auto zo dicht mogelijk bij het strand te plaatsen een oorzaak. De Lange: „Iedereen wil na tuurlij k het liefst zij n auto naast zijn handdoekje parkeren." Maar niet alleen de bewoners, ook de bezoekers hekelen de parkeerproblemen van Zoute lande. Hovenier C. Cijvat bij voorbeeld, die met zijn auto met aanhangwagen door de smalle straatjes van Zoutelande pro beert te rijden. „Verschrikkelijk is het. Niet alleen in Zoutelande, maar ook in Oostkapelle, waar ik net vandaan kom." Ook Cij vat moest al eens de politie bel len om zijn eigen auto te laten ontzetten. Volgens De Lange is het vooral een kwestie van veel De straten in Zoutelande zijn soms zo vol geparkeerd dat er bij een calamiteit voor de hulpdiensten geen doorkomen aan is. foto Lex de Meester bekeuringen uitdelen aan fout parkeerders. „Er staat nu geen sanctie op foutparkeren, zodat iedereen 'm maar neerzet waar- ie wil." Verantwoordelijk wethouder M. te Roller van de gemeente Veere erkent de parkeerproble men in het gebied en heeft in middels actie ondernomen. Er zal strenger worden opgetreden tegen de foutparkeerders. „Wij zitten er zeer dicht bovenop." Zeker de moeilijke bereikbaar heid voor hulpdiensten is haar een doorn in het oog. „Ik heb hetzelfde verhaal ook gehoord van de afdeling Veiligheidszorg. Die hadden de situatie ook al met argusogen bekeken." De oplossing is volgens De Lan ge een transferium. „Maak ge woon een groot parkeerterrein net buiten het dorp, laat een bus j e rij den en vraag er vijf euro voor. Wethouder Te Roller ziet meer in een tijdelijk parkeerterrein tje aan de zuidkant van Zoute lande, een weiland waar alleen in de zomermaanden auto's kunnen worden geparkeerd. „De meeste overlast betreft dagtoeristen. We zouden die overlast kunnen beperken met een overloopparkeerterrein." door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Tientallen vallende sterren per uur: dat is wat geïnteresseerden volgende week elke avond aan de hemel kunnen zien. Tussen maandag en donderdag zoeft een enorme zwerm stof- en gruisdeeltjes langs het firmament. Per uur zullen zeker tientallen van die deeltjes in de dampkring ver branden en veranderen in 'val lende sterren'. Het KNMI verwacht een heldere hemel. Directeur A. Weishaupt van het Planetron in het Drentse Dwingeloo, de grootste publie ke sterrenwacht in Nederland, voorspelt een schitterend schouwspel. „Het is wel volle maan, dus dat maakt sterren iets minder zichtbaar. Maar vooral op het platteland, gebie den zonder veel grote 'steden met veel licht, kunnen mensen de hele nacht buiten gaan zitten voor een ongeëvenaard spekta kel." Het hoogtepunt van de sterrenregen is te verwachten in de nacht van woensdag op don derdag. J. Minderhout van de Middel burgse Volksterrenwacht Phi- lippus Lansbergen is minder stellig.,Het is altijd een kwestie van afwachten of 't gebeurt. Ze kerheid heb je altijd pas de dag achteraf. Drie jaar geleden zou er ook een hele zwerm langsko men, maar dat gebeurde uren later dan gepland." Volgens Minderhout zijn de 'vallende sterren' nu al een klein beetje te zien. „Ik heb zelf een paar heel mooie vuurbollen gezien." De stof- en gruisdeeltjes danken hun oorsprong aan kometen, grote brokstukken ijs die tijdens hun tocht door de ruimte lang zaam maar zeker uit elkaar val len. De zwerm die volgende week de aarde passeert komt van de komeet Swift-Tuttle. Deze heeft 130 jaar nodig om zijn baan rond de zon te doorlo pen. Swift-Tuttle was voor het laatst te zien in 19 9 2 Het maximum van de zwerm stof- en gruisdeeltjes wordt in de nacht van woensdag op don derdag verwacht. „Want dan gaat de aarde door de stofstaart van de komeet", weet de Mid delburgse sterrenkundige. „Ook dan moet ik een paar sla gen om de arm houden. Is het donker genoeg? Raakt de stof staart de kant van de aarde waar wij wonen? Als alles klopt, ja, dan zouden we een spektakel kunnen beleven." De Volksterrenwacht is van plan 'iets' te organiseren om be langstellenden mee te laten ge nieten van de 'vallende sterren'. „We zijn een volksterrenwacht en dat betekent dat, als er iets is, we het publiek er graag bij wil len betrekken." Medewerkers van Philippus Lansbergen ste ken dit weekend de koppen bij elkaar. Maandag wordt duide lijk of de sterrenwacht activitei ten organiseert. De 'vallende sterren' zijn te zien bij het sterrenbeeld Cassiopeia, die de letter W vormt. Om 23.00 uur hebben geïnteresseerden de meeste kans. Advertentie 26 aug t/m 7 sept 2003 0900 33 00033 ;hers ïevi- 12.00 18.00 Club 13.00 light otet- i L'a- rchi- I6.2S 7.45 nble rico. des sstra iasie rrar- soul: 10.00 12.30 ians- kuto- amp 0.00 lort ters: epti- 11.15 I2.H 13.05 ;t Oil door René van Stee Het eens zo pittoreske getij dehaventje van Hoofdplaat isnietmeer. Twee meerpalen ten oosten van het paalhoofd vor men nog de enige tastbare her innering. Na bijna twee eeuwen dienstbaar te zijn geweest, werd het haventje op 1 augustus 1969 officieel voor de scheepvaart ge sloten. Met ingang van dezelfde datum werd ook het havenlicht gedoofd. Het haventje en de spuikom, waar nu het parkeerterrein aan de Spuikom ligt, moest verdwij nen in verband met de uitvoe ring van de Deltawerken. De nieuwe dijk werd op tien meter boven NAP gebracht, een ver hoging met ongeveer vijf meter. Het haventje, vooral gebruikt tijdens de bietencampagne, bleek van betrekkelijk weinig belang meer voor de scheep vaart. He toenmalige gemeente Hoofdplaat heeft nog enige po- gingen gedaan om het haventje voor recreatieve doeleinden te behouden. Die bleken tever geefs, met name omdat Rijks waterstaat zo weinig mogelijk onderbrekingen of inhammen in de vernieuwde zeewering wilde. Het haventje liet echter P&Vïr- <0rtM u Het strandje bij Hoofdplaat ligt op de plaats waar vroeger het haventje was. recreanten, zonaanbidders en de plaatselijke bevolking. Ook waaien tal van fietsers regelma tig uit op de bankjes langs de zeedijk. Sinds kort is er ook een nieuwe attractie. Fietsers over het buitendijkse fietspad langs de Westerschelde rijden Hoofd plaat voortaan niet meer onge merkt voorbij, omdat bovenop de dijk in het verlengde van de Havenstraat drie opvallende vlaggenmasten met wimpels zijn geplaatst. Op de wimpels staan onder meer het gemeente wapen van de voormalige ge meente Hoofdplaat en afbeel dingen van krabben, de oude 'scheldnaam' voor de Hoofdpla- tenaren. Ter verfraaiing van het geheel zijn ook een verrekijker foto Peter Nicolai en een informatiepaneel ge plaatst met informatie over de Westerschelde als getij denri vier, de beplanting en schelpen en vogels. Regelmatig bezoekster Trees Elskamp uit Axel omschrijft het 4L wel een erfenis na. Ter compen satie van het verlies werd beslo ten het gebiedje tussen de nieu we zeedijk en de westelijk van het haventje gelegen Vossekaai vol te spuiten met zand. Voor waarde was wel, dat de gemeen te m het betreffende gebied een recreatiepark zou aanleggen. Uat kwam er ook, al was het ruim dertig jaar later. Het zoge naamde inlaaggebied heeft nu wee functies. In het meest oos- elijke gedeelte ligt recreatie park Village Scaldia. In het westelijke gedeelte heeft de ont wikkeling van natuur en fauna e vrije ruimte gekregen, egenwoordig is het strandje en westen van het paalhoofd een geliefde pleisterplaats voor USA. V t y Vs fcfc -•■■■■■■■- f Een wit gebouwtje in Hoofdplaat is met mysterie omhuld. foto Peter Nicolai door René van Stee Boven de voordeur prijkt pro minent het opschrift 'Pie terjan'. De buitenmuren zijn ge deeltelijk wit geschilderd. De kozijnen aan de voorzijde zijn gloednieuw. Het slot van de voordeur is er echter uitgehaald en niet vervangen. Daardoor is het vierkante bouwsel, verscho len tussen de bomenrij aan Dijkeputten, vlakbij de radartoren aan de oostkant van Hoofdplaat, vrij toeganke lijk. Ondanks de recent uitgevoerde renovatiewerkzaamheden, lijkt het sterk met de omgeving deto nerende pandje al jaren verla ten. Een oude koelkast, een sme rige wc-pot - afgescheiden met een slordig opgetrokken muur - een huishoudtrap en een tafel zijn de stille getuigen van laat ste activiteiten. Opvallend genoeg is het myste rieuze huisje nog niet volledig ten prooi gevallen aan vandalis me. In de buurt weet echter bij na niemand waarvoor het te genwoordig wordt gebruikt. 'Een kotje waarin vissers hun vistuig kwijt kunnen', luidt de meest genoemde verklaring. De herkomst van het opschrift bo ven de deur doet daarentegen alleen de wenkbrauwen fron sen. 'Waarschijnlijk de naam van de eigenaar', zeggen de meesten. Navraag in Hoofdplaat maakt de verwarring compleet. De een zegt dat het pandje vroeger dienst deed als transformator huisje van de PZEM - de voorlo per van Delta - en is gebouwd nadat de zeewering begin jaren zeventig was versterkt. Een an- strandje als een oase van rust. Evenals haar dochter Marion heeft ze het niet zo op de drukte van de verder gelegen Noord zeestranden. „Het is hier heer lijk en bij hoogwater kan er worden gezwommen. Ikzelf doe dat niet in verband met de stro ming. Ook de voorzieningen mis ik niet. Voor een frietje of een drankje wippen we even de dijk over, dus wat wil je nog meer", verklaart de diepgebruinde Els- kamp vanuit haar ligstoel. Ook de inwoners van Hoofd plaat zijn blij met hun eigen strandje. Toch zouden ze graag enkele dingen veranderd willen zien. Wat Anita Verdonck van de plaatselijke bakkerij betreft, komen de spuikom en het ha ventje zo snel mogelijk terug. „Dit was vroeger het gezelligste plekje van het dorp. Helaas zit dat er niet meer in, maar een helling voor het te water laten van bootjes en een steigertje zijn volgens mij echt niet te veel ge vraagd. Ik weet zeker dat ze hier veel mensen een groot plezier mee zouden doen." Verder pleit Verdonck voor het opspuiten van het schor ooste lijk van het paalhoofd. Het zand zou daar veel beter blijven lig gen. Ook zou het water minder ver komen. „Het zou ook veel veiliger zijn, want als we nu wil len zwemmen moeten we eerst een heel eind door de modder lo pen." door Maurits Sep MIDDELBURG - Autorijden in Zeeland wordt volgend jaar weer duurder. Hoe zwaarder de auto, hoe meer de bezitter ervan moet bijbetalen. De opcenten op de motorrijtuigenbelasting stij gen met 3,9 procent. Zeeland staat nu op de derde plaats op de ranglijst van duurste provincies voor automobilisten. De opcenten zijn een extra hef fing die de provincie berekent bovenop de vaste hoofdsom voor motorrijtuigenbelasting. Het tarief voor de opcenten gaat omhoog van 66,7 naar 69,3. Dat levert de provincie 850.000 euro extra op. Het nieuwe tarief gaat in op 1 april 2004. De stijging houdt verband met de stijging van de gemiddelde prijzen in Nederland. Volgens berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) liggen de prijzen 2,5 procent hoger dan vorig jaar. Dat wordt door de provincie doorberekend in de opcenten. Tevens is gebleken dat de prijzen in voorgaande ja ren meer zijn gestegen dan was aangenomen. Die extra stijging (1,4 procent) wordt nu ook ver rekend in het opcententarief Zeeland behoort voor automo bilisten al jaren tot de duurste provincies van Nederland. Drie jaar geleden was de provincie na Overijssel de duurste, Friesland was de goedkoopste. Het pro vinciebestuur wijst er bij elke verhoging op dat het tarief het maximum nog steeds niet be reikt. Dat zal ook volgend jaar niet gebeuren. Het Rijk heeft de grens voor de opcenten vastge steld op 94,7. Het tarief van 69,3 laat dus nog veel ruimte onbe nut; in geld uitgedrukt 8,8 mil joen euro. Voor de provincie zijn de opcenten desondanks een zeer belangrijke bron van in komsten. Volgend jaar ontvangt het provinciebestuur 23,2 mil joen euro via deze belasting. Al leen uit het provinciefonds - een uitkering van het Rijk aan alle provincies - komt meer geld binnen: 60,2 miljoen euro. VROUWENPOLDER - Een 17- jarige scooterrijder uit Vlissin- gen heeft een nachtelijk ritje op de Vrouwenpolderseweg gister ochtend duur moeten bekopen. Hij kreeg twee bekeuringen. De Vlissinger reed om half vier midden op de 80-kilometerweg, terwijl hij op het op fietspad moest rijden. De scooter had ook geen voorlicht. Advertentie Nw. Kerkstraat 10a,Kapelle-Biezelinge 0113-341688 www.moerstee.nl der weet zeker dat het om een te lefooncentrale gaat. Zowel Del ta als KPN geven geen uitsluit sel. Het staat wel vast dat het huisje ongeveer vijfentwintig jaar ge leden zijn functie verloor. Het werd verkocht aan landbouwer P. Thomaes. „Die heeft er eigenlijks niks mee gedaan, omdat er niks in moge lijk was. Op den duur heeft hij het verkocht aan een zekere Van Landegem, een Belg die er wel eens - al dan niet illegaal - ver bleef en inmiddels is overle den", weet oud-wethouder H. Thomaes uit Hoofdplaat. Naar verluidt wil de zoon van Van Landegem het huisje nu verko pen. Volgens Thomaes maakt hij weinig kans. „Het is helemaal niks en het zal nooit iets worden Ze kunnen het maar beter af breken." Schildpadden staan bekend als sloom en traag. Maar er zijn grenzen. Dat heeft die Hulsterse geweten ook. Haar zoontje had een paar schild padden, in zo'n mooie open bak, inclusief eilandje met plastic palmboom. De beest jes kropen daar graag op. Zo ook die ene keer. Een van de schildpadden had het blijk baar wel naar zijn zin op zijn eiland, want hij lag er al een tijdje. ,,Ach, hij slaapt vast, laat ik maar een beetje voorzichtig doen", dacht ze toen ze de bak wilde schoonmaken. Dus pakte ze het beestje op, zette het even op het aanrecht en toen ze klaar was met het wa ter verversen, zette ze het weer terug op zijn eiland. De volgende dag zat hij er nog steeds. ,,Vast winterslaap", dacht ze nog. Drie verscho ningsrondes verder, het beestje steeds voorzichtig oppakkend en weer terugzet tend, besefte ze de harde wer kelijkheid. Sinds wanneer hebben schildpadden een donzen beharing? Morsdood was-ie. Schildpadeigenaren zijn soms ook traag. Van be grip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9