9
Komeet Swift-Tuttle
laat komende week
sterrenregen vallen
Haventje moest wijken voor Deltaplan
Een verwarrend huisje
Autorijden weer wat
duurder in Zeeland
Ouderen op de vuist over openen ramen
Wethouder belooft actie tegen parkeeroverlast
WWW.
NAZOMER
FESTIVAL
j
3
f
J-
Beetje traag
GEOPEND
BOUWVAK
zeeuwse almanak
WALCHEREN
zaterdag 9 augustus 2003
Blokkade
Us
Publiek
vanaf de dijk
Geen licht
Natuurlijk
tijdens de
Glashandel Moerstee
J
F"°W Jflfe
iïJiï
IÉ
/v\<
ldevi
door Sheila van Doorsselaer
ner AXEL - In senioren-apparte-
iragd mentencomplex De Welstede in
Verj; Axel zijn twee bewoners met el-
rum] kaar op de vuist gegaan omdat
ze het er niet over eens konden
8.00i>. worden of de ramen met deze
temperaturen open of dicht
moeten.
In De Welstede lopen de tempe
raturen op tot ver boven draag-
netW lijk. Er is een hypermodern kli-
31 Bi
maatbeheersingssysteem, maar
dat werkt al sinds de aanleg niet
naar behoren. Een groep bewo
ners wijst verhuurder RZVW
(Regionale Zeeuws-Vlaamse
Woningbouwvereniging) aan
als schuldige. „Als de RZVW er
eindelijk eens voor zou zorgen
dat hier normale temperaturen
kunnen heersen, was die hele
ruzie niet nodig geweest." De
groep zegt zich vaak opgesloten
te voelen. In de glazen dakdelen
van De Welstede zijn in 1998,
nog geen jaar na de opening,
glazen luiken aangebracht. De
ze luiken worden aangestuurd
door een computer die reageert
op onder meer temperatuur en
windkracht. Op deze manier
gaan de luiken vanzelf open en
dicht. Het systeem is echter al
sinds het operationeel is van
slag. De luiken gaan soms diver
se keren per uur open en dicht,
zijn dicht wanneer ze eigenlijk
open zouden moeten zijn en an
dersom. Hierdoor stijgt de tem
peratuur in de vides vaak tot ho
ge temperaturen. Vooral de
laatste weken is het er, zoals
J. van de Wereld het omschrijft,
een oven.
In de galerijen van De Welstede
zijn ook ramen aangebracht.
Deze kunnen handmatig wor
den geopend. Over één van die
ramen is ruzie ontstaan. Een
van de bewoners wilde het raam
dicht hebben, de andere vond
het te warm en wilde ze open
zetten. Een handgemeen volg
de. Ook is er een discussie over
de branddeuren. Deze mogen
niet open, terwijl ze wel voor
wat ventilatie kunnen zorgen.
De RZVW is op de hoogte van de
klachten, maar zoals ook in Sint
Jansteen is de oplossing volgens
de stichting niet zo makkelijk.
pagina 15: extra drinken is
het credo
i zemt
rnaaj
1 ondi
-info
Voot
TBC
ram
niei
koirii
laaroj
ormii
ht pn
te ve
2e me;
zonds
'erras
aani
tv-pij
zeeej
le fin]
1 radi
tv-pit
ïers.i
nkss
nAme
iië.
leOct
tussi
tBm
cycli
prodi
Zoutelande zucht onder auto's
ZensE
Gaiü-
aA
lied:
HnorRon Magnée
ZOUTELANDE - De par
keeroverlast in Zoutelande
loopt de spuigaten uit, stelt be
woner H. de Lange. Op zomerse
dagen staan auto's bumper aan
bumper en komen hulpdiensten
er in noodgevallen niet meer
door. De verantwoordelijk
wethouder belooft beter
schap.
Het is zomer en Zoutelande
zucht onder de hoeveelheid au
to's. Zelfs op een grijze dag is het
dorpje tjokvol met blik. Op het
parkeerterreintje tussen het
Wulkpad en het Schelppad bij
voorbeeld. Niet alleen in de vak
ken, maar ook langs de randen
vanhetterreintje staat het tjok
vol met auto's. Ook langs de
Duinweg staan wagens bumper
aan bumper.
De overlast is buurtbewoner
H. de Lange een doorn in het
oog, „Ik ben zelf verkeerspiloot
en heb de hele wereld gezien.
Maar zo'n grote chaos als hier
heb ik nog nooit meegemaakt."
Vooral de onbereikbaarheid
voor hulpdiensten is voor hem
een bron van zorg. „Als hier een
huis in de brand vliegtis er voor
brandweerlieden geen doorko
men meer aan."
Al een aantal keren kon De Lan
ge zijn eigen oprit niet meer op
of af, omdat de weg was geblok
keerd door foutparkeerders. „Ik
stond klaar in mijn uniform,
koffertje bij me, om naar mijn
werk te gaan. Maar ik kon niet
meer weg." Uiteindelijk moest
de sleepdienst worden inge
schakeld om de onfortuinlijke
vliegenier naar zijn werk te
kunnen laten gaan. Ook kwam
hij als eens na meer dan een et
maal werken thuis, waarna hij
zijn eigen oprit niet meer op
kon. „Ik had 28 uur gewerkt, en
dan wil je écht graag je huis in."
Oorzaak van de overlast is een
combinatie van onduidelijk
heid en onwil, denkt De Lange.
„Als je Zoutelande inrijdt, staat
er dat het dorp een parkeerzone
is. Dus: alleen parkeren in de
vakken. Maar dat wordt ner
gens herhaald.De verbodsbor
den die tot voor kort in zijn
straat stonden, zijn wegge
haald. Hierdoor parkeren veel
onwetende automobilisten hun
wagen in de berm van de weg.
Daarnaast is de neiging om de
auto zo dicht mogelijk bij het
strand te plaatsen een oorzaak.
De Lange: „Iedereen wil na
tuurlij k het liefst zij n auto naast
zijn handdoekje parkeren."
Maar niet alleen de bewoners,
ook de bezoekers hekelen de
parkeerproblemen van Zoute
lande. Hovenier C. Cijvat bij
voorbeeld, die met zijn auto met
aanhangwagen door de smalle
straatjes van Zoutelande pro
beert te rijden. „Verschrikkelijk
is het. Niet alleen in Zoutelande,
maar ook in Oostkapelle, waar
ik net vandaan kom." Ook Cij
vat moest al eens de politie bel
len om zijn eigen auto te laten
ontzetten. Volgens De Lange is
het vooral een kwestie van veel
De straten in Zoutelande zijn soms zo vol geparkeerd dat er bij een calamiteit voor de hulpdiensten geen doorkomen aan is.
foto Lex de Meester
bekeuringen uitdelen aan fout
parkeerders. „Er staat nu geen
sanctie op foutparkeren, zodat
iedereen 'm maar neerzet waar-
ie wil."
Verantwoordelijk wethouder
M. te Roller van de gemeente
Veere erkent de parkeerproble
men in het gebied en heeft in
middels actie ondernomen. Er
zal strenger worden opgetreden
tegen de foutparkeerders. „Wij
zitten er zeer dicht bovenop."
Zeker de moeilijke bereikbaar
heid voor hulpdiensten is haar
een doorn in het oog. „Ik heb
hetzelfde verhaal ook gehoord
van de afdeling Veiligheidszorg.
Die hadden de situatie ook al
met argusogen bekeken."
De oplossing is volgens De Lan
ge een transferium. „Maak ge
woon een groot parkeerterrein
net buiten het dorp, laat een
bus j e rij den en vraag er vijf euro
voor.
Wethouder Te Roller ziet meer
in een tijdelijk parkeerterrein
tje aan de zuidkant van Zoute
lande, een weiland waar alleen
in de zomermaanden auto's
kunnen worden geparkeerd.
„De meeste overlast betreft
dagtoeristen. We zouden die
overlast kunnen beperken met
een overloopparkeerterrein."
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Tientallen
vallende sterren per uur: dat is
wat geïnteresseerden volgende
week elke avond aan de hemel
kunnen zien. Tussen maandag
en donderdag zoeft een enorme
zwerm stof- en gruisdeeltjes
langs het firmament. Per uur
zullen zeker tientallen van die
deeltjes in de dampkring ver
branden en veranderen in 'val
lende sterren'.
Het KNMI verwacht een heldere
hemel. Directeur A. Weishaupt
van het Planetron in het Drentse
Dwingeloo, de grootste publie
ke sterrenwacht in Nederland,
voorspelt een schitterend
schouwspel. „Het is wel volle
maan, dus dat maakt sterren
iets minder zichtbaar. Maar
vooral op het platteland, gebie
den zonder veel grote 'steden
met veel licht, kunnen mensen
de hele nacht buiten gaan zitten
voor een ongeëvenaard spekta
kel." Het hoogtepunt van de
sterrenregen is te verwachten in
de nacht van woensdag op don
derdag.
J. Minderhout van de Middel
burgse Volksterrenwacht Phi-
lippus Lansbergen is minder
stellig.,Het is altijd een kwestie
van afwachten of 't gebeurt. Ze
kerheid heb je altijd pas de dag
achteraf. Drie jaar geleden zou
er ook een hele zwerm langsko
men, maar dat gebeurde uren
later dan gepland." Volgens
Minderhout zijn de 'vallende
sterren' nu al een klein beetje te
zien. „Ik heb zelf een paar heel
mooie vuurbollen gezien."
De stof- en gruisdeeltjes danken
hun oorsprong aan kometen,
grote brokstukken ijs die tijdens
hun tocht door de ruimte lang
zaam maar zeker uit elkaar val
len. De zwerm die volgende
week de aarde passeert komt
van de komeet Swift-Tuttle.
Deze heeft 130 jaar nodig om
zijn baan rond de zon te doorlo
pen. Swift-Tuttle was voor het
laatst te zien in 19 9 2
Het maximum van de zwerm
stof- en gruisdeeltjes wordt in
de nacht van woensdag op don
derdag verwacht. „Want dan
gaat de aarde door de stofstaart
van de komeet", weet de Mid
delburgse sterrenkundige.
„Ook dan moet ik een paar sla
gen om de arm houden. Is het
donker genoeg? Raakt de stof
staart de kant van de aarde waar
wij wonen? Als alles klopt, ja,
dan zouden we een spektakel
kunnen beleven."
De Volksterrenwacht is van
plan 'iets' te organiseren om be
langstellenden mee te laten ge
nieten van de 'vallende sterren'.
„We zijn een volksterrenwacht
en dat betekent dat, als er iets is,
we het publiek er graag bij wil
len betrekken." Medewerkers
van Philippus Lansbergen ste
ken dit weekend de koppen bij
elkaar. Maandag wordt duide
lijk of de sterrenwacht activitei
ten organiseert.
De 'vallende sterren' zijn te zien
bij het sterrenbeeld Cassiopeia,
die de letter W vormt. Om 23.00
uur hebben geïnteresseerden de
meeste kans.
Advertentie
26 aug t/m 7 sept 2003
0900 33 00033
;hers
ïevi-
12.00
18.00
Club
13.00
light
otet-
i L'a-
rchi-
I6.2S
7.45
nble
rico.
des
sstra
iasie
rrar-
soul:
10.00
12.30
ians-
kuto-
amp
0.00
lort
ters:
epti-
11.15
I2.H
13.05
;t Oil
door René van Stee
Het eens zo pittoreske getij
dehaventje van Hoofdplaat
isnietmeer. Twee meerpalen ten
oosten van het paalhoofd vor
men nog de enige tastbare her
innering. Na bijna twee eeuwen
dienstbaar te zijn geweest, werd
het haventje op 1 augustus 1969
officieel voor de scheepvaart ge
sloten. Met ingang van dezelfde
datum werd ook het havenlicht
gedoofd.
Het haventje en de spuikom,
waar nu het parkeerterrein aan
de Spuikom ligt, moest verdwij
nen in verband met de uitvoe
ring van de Deltawerken. De
nieuwe dijk werd op tien meter
boven NAP gebracht, een ver
hoging met ongeveer vijf meter.
Het haventje, vooral gebruikt
tijdens de bietencampagne,
bleek van betrekkelijk weinig
belang meer voor de scheep
vaart.
He toenmalige gemeente
Hoofdplaat heeft nog enige po-
gingen gedaan om het haventje
voor recreatieve doeleinden te
behouden. Die bleken tever
geefs, met name omdat Rijks
waterstaat zo weinig mogelijk
onderbrekingen of inhammen
in de vernieuwde zeewering
wilde. Het haventje liet echter
P&Vïr-
<0rtM
u
Het strandje bij Hoofdplaat ligt op de plaats waar vroeger het haventje was.
recreanten, zonaanbidders en
de plaatselijke bevolking. Ook
waaien tal van fietsers regelma
tig uit op de bankjes langs de
zeedijk. Sinds kort is er ook een
nieuwe attractie. Fietsers over
het buitendijkse fietspad langs
de Westerschelde rijden Hoofd
plaat voortaan niet meer onge
merkt voorbij, omdat bovenop
de dijk in het verlengde van de
Havenstraat drie opvallende
vlaggenmasten met wimpels
zijn geplaatst. Op de wimpels
staan onder meer het gemeente
wapen van de voormalige ge
meente Hoofdplaat en afbeel
dingen van krabben, de oude
'scheldnaam' voor de Hoofdpla-
tenaren. Ter verfraaiing van het
geheel zijn ook een verrekijker
foto Peter Nicolai
en een informatiepaneel ge
plaatst met informatie over de
Westerschelde als getij denri
vier, de beplanting en schelpen
en vogels.
Regelmatig bezoekster Trees
Elskamp uit Axel omschrijft het
4L
wel een erfenis na. Ter compen
satie van het verlies werd beslo
ten het gebiedje tussen de nieu
we zeedijk en de westelijk van
het haventje gelegen Vossekaai
vol te spuiten met zand. Voor
waarde was wel, dat de gemeen
te m het betreffende gebied een
recreatiepark zou aanleggen.
Uat kwam er ook, al was het
ruim dertig jaar later. Het zoge
naamde inlaaggebied heeft nu
wee functies. In het meest oos-
elijke gedeelte ligt recreatie
park Village Scaldia. In het
westelijke gedeelte heeft de ont
wikkeling van natuur en fauna
e vrije ruimte gekregen,
egenwoordig is het strandje
en westen van het paalhoofd
een geliefde pleisterplaats voor
USA. V t y
Vs fcfc
-•■■■■■■■- f
Een wit gebouwtje in Hoofdplaat is met mysterie omhuld.
foto Peter Nicolai
door René van Stee
Boven de voordeur prijkt pro
minent het opschrift 'Pie
terjan'. De buitenmuren zijn ge
deeltelijk wit geschilderd. De
kozijnen aan de voorzijde zijn
gloednieuw. Het slot van de
voordeur is er echter uitgehaald
en niet vervangen. Daardoor is
het vierkante bouwsel, verscho
len tussen de bomenrij
aan Dijkeputten, vlakbij de
radartoren aan de oostkant
van Hoofdplaat, vrij toeganke
lijk.
Ondanks de recent uitgevoerde
renovatiewerkzaamheden, lijkt
het sterk met de omgeving deto
nerende pandje al jaren verla
ten. Een oude koelkast, een sme
rige wc-pot - afgescheiden met
een slordig opgetrokken muur -
een huishoudtrap en een tafel
zijn de stille getuigen van laat
ste activiteiten.
Opvallend genoeg is het myste
rieuze huisje nog niet volledig
ten prooi gevallen aan vandalis
me. In de buurt weet echter bij
na niemand waarvoor het te
genwoordig wordt gebruikt.
'Een kotje waarin vissers hun
vistuig kwijt kunnen', luidt de
meest genoemde verklaring. De
herkomst van het opschrift bo
ven de deur doet daarentegen
alleen de wenkbrauwen fron
sen. 'Waarschijnlijk de naam
van de eigenaar', zeggen de
meesten.
Navraag in Hoofdplaat maakt
de verwarring compleet. De een
zegt dat het pandje vroeger
dienst deed als transformator
huisje van de PZEM - de voorlo
per van Delta - en is gebouwd
nadat de zeewering begin jaren
zeventig was versterkt. Een an-
strandje als een oase van rust.
Evenals haar dochter Marion
heeft ze het niet zo op de drukte
van de verder gelegen Noord
zeestranden. „Het is hier heer
lijk en bij hoogwater kan er
worden gezwommen. Ikzelf doe
dat niet in verband met de stro
ming. Ook de voorzieningen mis
ik niet. Voor een frietje of een
drankje wippen we even de dijk
over, dus wat wil je nog meer",
verklaart de diepgebruinde Els-
kamp vanuit haar ligstoel.
Ook de inwoners van Hoofd
plaat zijn blij met hun eigen
strandje. Toch zouden ze graag
enkele dingen veranderd willen
zien. Wat Anita Verdonck van de
plaatselijke bakkerij betreft,
komen de spuikom en het ha
ventje zo snel mogelijk terug.
„Dit was vroeger het gezelligste
plekje van het dorp. Helaas zit
dat er niet meer in, maar een
helling voor het te water laten
van bootjes en een steigertje zijn
volgens mij echt niet te veel ge
vraagd. Ik weet zeker dat ze hier
veel mensen een groot plezier
mee zouden doen."
Verder pleit Verdonck voor het
opspuiten van het schor ooste
lijk van het paalhoofd. Het zand
zou daar veel beter blijven lig
gen. Ook zou het water minder
ver komen. „Het zou ook veel
veiliger zijn, want als we nu wil
len zwemmen moeten we eerst
een heel eind door de modder lo
pen."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Autorijden in
Zeeland wordt volgend jaar
weer duurder. Hoe zwaarder de
auto, hoe meer de bezitter ervan
moet bijbetalen. De opcenten op
de motorrijtuigenbelasting stij
gen met 3,9 procent. Zeeland
staat nu op de derde plaats op de
ranglijst van duurste provincies
voor automobilisten.
De opcenten zijn een extra hef
fing die de provincie berekent
bovenop de vaste hoofdsom
voor motorrijtuigenbelasting.
Het tarief voor de opcenten gaat
omhoog van 66,7 naar 69,3. Dat
levert de provincie 850.000 euro
extra op. Het nieuwe tarief gaat
in op 1 april 2004.
De stijging houdt verband met
de stijging van de gemiddelde
prijzen in Nederland. Volgens
berekeningen van het Centraal
Planbureau (CPB) liggen de
prijzen 2,5 procent hoger dan
vorig jaar. Dat wordt door de
provincie doorberekend in de
opcenten. Tevens is gebleken
dat de prijzen in voorgaande ja
ren meer zijn gestegen dan was
aangenomen. Die extra stijging
(1,4 procent) wordt nu ook ver
rekend in het opcententarief
Zeeland behoort voor automo
bilisten al jaren tot de duurste
provincies van Nederland. Drie
jaar geleden was de provincie na
Overijssel de duurste, Friesland
was de goedkoopste. Het pro
vinciebestuur wijst er bij elke
verhoging op dat het tarief het
maximum nog steeds niet be
reikt. Dat zal ook volgend jaar
niet gebeuren. Het Rijk heeft de
grens voor de opcenten vastge
steld op 94,7. Het tarief van 69,3
laat dus nog veel ruimte onbe
nut; in geld uitgedrukt 8,8 mil
joen euro. Voor de provincie zijn
de opcenten desondanks een
zeer belangrijke bron van in
komsten. Volgend jaar ontvangt
het provinciebestuur 23,2 mil
joen euro via deze belasting. Al
leen uit het provinciefonds - een
uitkering van het Rijk aan alle
provincies - komt meer geld
binnen: 60,2 miljoen euro.
VROUWENPOLDER - Een 17-
jarige scooterrijder uit Vlissin-
gen heeft een nachtelijk ritje op
de Vrouwenpolderseweg gister
ochtend duur moeten bekopen.
Hij kreeg twee bekeuringen.
De Vlissinger reed om half vier
midden op de 80-kilometerweg,
terwijl hij op het op fietspad
moest rijden. De scooter had
ook geen voorlicht.
Advertentie
Nw. Kerkstraat 10a,Kapelle-Biezelinge
0113-341688
www.moerstee.nl
der weet zeker dat het om een te
lefooncentrale gaat. Zowel Del
ta als KPN geven geen uitsluit
sel.
Het staat wel vast dat het huisje
ongeveer vijfentwintig jaar ge
leden zijn functie verloor. Het
werd verkocht aan landbouwer
P. Thomaes.
„Die heeft er eigenlijks niks mee
gedaan, omdat er niks in moge
lijk was. Op den duur heeft hij
het verkocht aan een zekere Van
Landegem, een Belg die er wel
eens - al dan niet illegaal - ver
bleef en inmiddels is overle
den", weet oud-wethouder H.
Thomaes uit Hoofdplaat. Naar
verluidt wil de zoon van Van
Landegem het huisje nu verko
pen. Volgens Thomaes maakt hij
weinig kans. „Het is helemaal
niks en het zal nooit iets worden
Ze kunnen het maar beter af
breken."
Schildpadden staan bekend
als sloom en traag. Maar er
zijn grenzen. Dat heeft die
Hulsterse geweten ook. Haar
zoontje had een paar schild
padden, in zo'n mooie open
bak, inclusief eilandje met
plastic palmboom. De beest
jes kropen daar graag op. Zo
ook die ene keer. Een van de
schildpadden had het blijk
baar wel naar zijn zin op zijn
eiland, want hij lag er al een
tijdje.
,,Ach, hij slaapt vast, laat ik
maar een beetje voorzichtig
doen", dacht ze toen ze de
bak wilde schoonmaken. Dus
pakte ze het beestje op, zette
het even op het aanrecht en
toen ze klaar was met het wa
ter verversen, zette ze het
weer terug op zijn eiland. De
volgende dag zat hij er nog
steeds. ,,Vast winterslaap",
dacht ze nog. Drie verscho
ningsrondes verder, het
beestje steeds voorzichtig
oppakkend en weer terugzet
tend, besefte ze de harde wer
kelijkheid. Sinds wanneer
hebben schildpadden een
donzen beharing? Morsdood
was-ie. Schildpadeigenaren
zijn soms ook traag. Van be
grip.