Via Mala, de slechte weg De Kleine Rode viert eeuwfeest ar»'* Duizenden jaren lang vormde de Via Mala een obstakel en gevaar voor reizigers. Wie als toerist de kloof wilde bewonderen deed dat van bovenaf. Tot 1903. Want precies honderd jaar geleden werden trappen aangelegd om de horden belangstellenden op eenvoudige wijze te laten afdalen. Wat waar De graadmeter U>>:< Tips Trips Gay Day in Disneyland Op stap in Zuid-Holland Trein en hotel samen Glasblazen in Leerdam Reichenaul ZWITSERLAND GRAUBÜNDEN Thusis 0fö®Sils Via Mala o O r i- Andeer Nufeneri M HS izi De Via Mala-kloof is van begin april tot eind oktober dagelijks open van 8.00-19.00 uur, entree 5 frank/3,60 euro. Excursies in de kloof, onder meer wandelingen en canyoning, via VW Thusis, tel. 0041-81-651 11 34, e-mail wthusis@spin.ch of Alvra- Trek, tel. 0041-81-681 16 76, www.alvra-trek.ch De burcht Hohen Ratien is dage lijks open, entree 4 frank Infor matie: tel. 0041-79-443 15 83, www.hohenraetien.ch Graubünden, in het zuidoosten van Zwitserland, is geliefd bij Nederlandse zomer- en wintertoeris- ten. De fraaie natuur met bergen, meren en rivieren nodigt vooral uit tot sportieve bezigheden, zoals wandelen, fietsen en varen. Je struikelt er niet bepaald over de campings, maar er zijn des te meer goede, kleine hotels en pensions. Informatie over campings: www.tcs.ch.www.swisscamp.ch en www.campinq.ch. Informa tie over betaalbare hotels: tel. 0041-84-880 55 08, www.rooms.ch. Informatie over vakantiehuizen: www.MvSwit- zerland.com. Informatie over Graubünden: tel. 0041-81- 254 24 24, www.qraubuenden.ch (ook Nederlandstalig!). Wie niet per auto naar Graubünden reist kan er per trein komen. Vanuit Zürich gaat er een sneltrein naar Chur, vandaar verder per stoptrein of postauto (gele bus), die naar vrijwel elk gehucht rijdt. Algemene informatie: Zwitserland Toerisme, Postbus 75387, 1070 AJ Amsterdam, tel. 00800-10 02 00 30, www.MvSwitzer- land.com. INFOGRAPHIC PETRA MEULMAN <G*™a Voor de zon hoeven we dit jaar niet naar het zuiden; ook in ons landje brandt hij genadeloos aan de hemel. Wat doet u om lichaam en geest te verkoelen? Verkassen we naar het schaduwrijke bos, gaan de gordijnen dicht of verdwijnen we tot aan de lippen in het Water? Geef uw koele keuze in de Vakantievraag van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen Uit eten op vakantie Vorige week vroegen we welke keuken in het vakantieland u het meest aanspreekt. De Italiaanse keuken staat op een, gevolgd door de Belgische en de Griekse. De befaamde Franse keuken eindigt als vierde, terwijl de Duitse keuken weinig tong- strelend wordt genoemd. Uitslag: Italiaanse Belgische Griekse Franse Spaanse. Turkse Duitse We houden de uitslag voor aan topkok Joop Braakhekke. 'Nederlanders houden van warme en bekende smaken. Van daar ook de hoge klassering van België. Toch vind ik het een verrassende uitslag. De Italiaanse keuken is weliswaar lekker, maar lang niet zo veelzijdig als bijvoorbeeld de Franse, veruit de nummer één voor mij. Ik verbaas me erover dat Griekenland zo hoog is geëindigd. Het eten is er armoedig, schraal zelfs. En dat de Duitse keuken zo laag wordt gewaardeerd is te wijten aan de logge, zware gerechten. Ik mis eigenlijk nog Marokko. Met al zijn specerijen en kruiden is het land een echte aanrader voor de fijnproever!' 23% 21% 20% 18% Precies honderd jaar geleden werden trappen ge bouwd om het toerisme te stimuleren. foto mathias kunfermann idvertentie-exploitatie: Eord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; feeuws-Vlaanderen: 0114-372770; jgtionaal: 020-4562500. ledactie: 0113-315680 jiww.pzc.nl [mail: redactie@pzc.nl Tjstbus 31,4460 AA Goes. :aterdag 9 augustus 2003 De Via Mala, met de brug uit 1739, foto wegener De Hinterrhein perst zich tussen de uitgesleten rotsen door. foto peter mutton Door Alice Plekkenpol Ik schrijf niets over de on voorstelbare grootsheid van de Via Mala: het is alsof ik Zwitserland nog niet eerder had gezien. Friedrich Nietzsche vertrouwde deze woorden toe aan het pa pier, nadat hij in 1872 de kloof bezocht. De Via Mala-kloof, nabij Thusis in het Zwitserse kanton Graubünden, is inderdaad een spectaculaire diepte, die al eeu wenlang nieuwsgierige bezoe kers lokt. De naam 'slechte weg', zoals de vertaling van het 'too-Romaanse Via Mala luidt, stamt uit de tijd dat Romeinse soldaten probeerden de kloof te bedwingen, maar door een mis stap in de diepte stortten. Via Mala is indrukwekkend: stei le rotswanden, 300 meter hoog, en een breedte van soms niet meer dan 3 meter waardoor zich de Hinterrhein perst. Rus tig kabbelend tegenwoordig, en heel laag. Dat was vroeger wel anders, voordat in 1964 een stuwdam werd aangelegd. Een witte verfstreep op de rotswand geeft aan hoe hoog het water in 1951 stond. Zo hoog, dat huidi ge bezoekers die nog maar net aan de afdaling zijn begonnen, al zouden worden weggespoeld. Het is tegenwoordig een mak kie om de kloof af te dalen. Stevi ge trappen en een galerij maken het iedereen die kan lopen mo gelijk de kloof in te gaan. Alhoe wel verdwalen op de trappen en paden onmogelijk is, gaat gids Andi Triet ons voor. Om te wij zen op details die ons anders zouden ontgaan, omdat we sim pelweg het meeste oog hebben voor de diepte ('oooh'), de hoog te ('aaah'), en de tegenliggers ('ook goedendag'). Triet wijst op een uit z'n krach ten gegroeide knikker, die een afdak vormt boven het riviertje. In de laatste ijstijd werden grote stenen met een doorsnede van meters meegevoerd door glet sjers. Met het smelten van het ijs zakten de stenen in de kloof, waar ze boven de nauwste ge deelten bleven 'hangen'. Er zijn meer bijzonderheden in de kloof te zien. Andi wijst op di- verse aders in de rotsen, waarin kwarts zit. Hij toont ook ver schillende soorten steen, teke nen van erosie en anderszins uit gesleten rotsen. Het stromende water heeft vaak zulke fraaie pa tronen eri kleurnuances nagela ten, dat een modern kunstenaar er jaloers op zou worden. Dat geldt ook een beetje voor de prehistorische plek Carschenna aan de noordkant van de kloof: in steen gegraveerde afbeeldin gen van vooral veel cirkels en kruizen. Een oude offerplaats? Een woonplaats voor een stam hoofd? Niemand die het weet, de herkomst en betekenis ervan houdt historici tot op heden be zig- Andi Triet heeft een toeristisch bedrijf en biedt diverse trips aan, onder meer naar de Via Ma- la. Triets grootste passie zijn de rotsen zelf, en dan in het bijzon der om kristal te verzamelen. De Via Mala zit er vol mee, maar dat is uiteraard verboden ter rein voor hem, al zou er hij dol graag zijn hakbijl in een wand willen zetten. 'Wil je in deze re gio mineralen verzamelen, dat kun je eigenlijk alleen nog maar terecht op hoge, steile rotswanden, die voor de meeste mensen onbereikbaar zijn.' Triet neemt er af en toe de tijd voor. Hij daalt dan een wand af, gaat er op zoek naar aders en draait er zijn hand niet voor om op een goed plekje te overnach ten, hangend in een net aan de rots. Maar er moet ook brood op de plank komen, dus vandaag loopt hij met een groepje toeris ten door de kloof. Althans, over de trappen die er zijn gebouwd om het bezoekers zo gemakke lijk mogelijk te maken de mooi ste gedeelten te zien. Precies honderd jaar geleden kwam de plaatselijke VVV Thusis op het lumineuze idee de kloof tot gro te toeristische trekpleister te bombarderen. Dankzij de Rhati- sche Bahn was het gebied goed bereikbaar voor de eerste ple- zierreizigers, en die moesten na tuurlijk een doel hebben. In 1903 werden in slechts drie maanden tijd de trappen ge bouwd, waardoor gasten nu een voudig naar boven, beneden en rondom kunnen wandelen. Houd er wel rekening mee dat het 321 treden zijn, omlaag én omhoog. Goudschat van Napoleon In 1914 kwam er een uitbrei ding, toen met behulp van springstof een pad werd geëf fend langs de kloof. Tegenwoor dig loop je 200 meter onder een overhangende rotsgalerij over een stenen pad met een stevig hek ervoor, en kijkje eindeloos ver de diepte in. Wat een verschil met vroeger, toen het doorsteken van de kloof een levensgevaarlijke aan gelegenheid was. Soms werden reizigers door het snel rijzende water verrast en gedood, of door vallend gesteente getrof fen. Omdat de kloof lang en smal is, was niet te zien welk ge vaar achter het volgende rots blok school. Al in de zeventiende eeuw trok de kloof buitenlandse bezoe kers. Zoals de Nederlandse schil derjan Hackaert, die in 1655 in opdracht van lokale autoritei ten een tekening maakte van de kloof, zodat men de gevaarlijk ste punten van de Via Mala be ter zou kunnen inschatten. De Via Mala was in die tijd een be langrijke noord-zuidverbinding voor pelgrims en handelsreizi gers. Uit deze periode stammen ook de twee kapelletjes aan het begin en einde van de Via Mala, waar bezoekers vroeger hogere bijstand kwamen vragen. Hoewel er al eeuwenlang een soort weg door de kloof be stond, kwam er 'pas' in 1739 een brug die het mogelijk maak te de kloof letterlijk over te ste ken. Die brug is nu nog in ge bruik voor en door voetgangers. Ook Napoleon trok met zijn troepen over die brug en vervol gens verder door de kloof. Dat was bepaald geen gezellig uit stapje. Van zijn 15.000 mannen kwamen er 2.500 om het leven. Bovendien heten de soldaten de oorlogsbuit, een kist vol goud stukken, in het water vallen. Te genwoordig krijgen Zwitserse schoolkinderen die de kloof be zoeken als opdracht mee te zoe ken naar die buit. Ze hebben tot nog toe niets gevonden. Door Alice Plekkenpol Zonder de ondernemende Willem Jans Holsboer uit Apeldoorn had de befaamde Rhatische Bahn wellicht nooit bestaan. Hij was het die ruim hon derd jaar geleden de aanzet tot de Zwitserse spoor- ujn gaf. En het was aan Holsboers zuinigheid te danken cq te wijten, dat in de bergen van Graubün den smalspoor werd aangelegd. Veel goedkoper dan de normale spoorbreedte, zo had Holsboer be- cijferd. 'De Kleine Rode' wordt ze liefkozend ge noemd. De Rhatische Bahn bestaat officieel hon derd jaar. Vooral de legendarische trajecten Gla- cier- en Bernina-Express hebben hem wereldbe roemd gemaakt. De spoorlijn in het Zwitserse kan ton Graubünden doet niet alleen treinliefhebbers watertanden, ook 'gewone' toeristen smullen van e meest bijzondere trajecten. Een rit in een ex- presstrein is niet echt goedkoop, maar dan krijg je wel wat. Vooral de trajecten over bergpassen en bruggen bieden een schitterend uitzicht. Zoals de oversteek van de 2253 meter hoge Berninapas, te vens de hoogstgelegen spoorlijn in Europa. Rijd je hoofdzakelijk door kloven en langs rivieren, dan tuf je tussen hoge bergen door en moetje je neus te gen het raam drukken om nog iets te zien. Tenzij je een plaats hebt geboekt in een van de panoramarij tuigen met vensters die tot in het dak doorlopen. De Rhatische Bahn gold zeker destijds als een mees terstuk van ingenieurskunst, vooral dankzij de bouw van hoge bruggen en lange tunnels. Mede dankzij die 117 tunnels en vooral de 485 bruggen geldt de Rhatische Bahn nog steeds als een van de mooiste lijnen in Europa. Voor de kenners: het is met 375 kilometer ook nog eens de langste smal- spoorbaan van het continent. De Rhatische Bahn heeft dus een Nederlands tintje. Willem Jan Hols boer was ruim honderd jaar geleden mede-oprich ter van een van de eerste deeltrajecten, tussen Lan- dquart en Davos. Holsboer was met zijn vrouw, die aan een longziekte leed, naar Davos gekomen. Zijn vrouw stierfin het sanatorium en Holsboer besloot in Zwitserland te blijven. Hij liet zich tot Zwitser na turaliseren en opende een hotel. Om klanten te werven besloot hij, dat ook Davos per spoorbaan moest worden ontsloten. Holsboer gaf in 1888 de aanzet tot de aanleg van een spoorlijn van Land- quart naar Davos. De paradepaardjes van de rode spoorlijn zijn de tra jecten Albula (Bernina-Express) en Ruinaulta (Gla cier-Express), die nu dus precies een eeuw bestaan. Daaraan wordt vooral de tweede helft van dit jaar aandacht besteed middels feestelijkheden en spe ciale treinritten. Zo zijn er tot 12 oktober elk week einde ritten met historische treinstellen tussen Chur en Samedan en vice versa. Meer informatie: Rhatische Bahn, 7000 Chur, Zwitser land, tel. 0041-81 -812 88 61 04, www.rhb.ch. Exposities: tel. 0041-81-851 00 60, www.samedan.ch. Disneyland Resort Parijs vormt zaterdag 4 oktober het decor voor een heuse Gay Day. Het idee voor een Gay Day in Disneyland is afkomstig uit de Verenigde Sta ten, waar zulke dagen al ruim tien jaar een doorslaand succes zijn. De Europese Gay Day is een initiatief van de Gay Krant, in samenwerking met een aantal Europese ho mo-magazines. Homo'sien lesbiennes worden opgeroe pen die dag Disneyland of de Walt Disney Studios bij Pa rijs te bezoeken. In de avonduren gaat de Gay Day over in een Gay Night in Disney Village, het uitgaansgebied naast de Disney-parken. Er wordt nog met een touropera tor gewerkt aan een speciaal arrangement. Onlangs is het Zomer Magazine Zuid-Holland versche nen, een kleurrijk magazine boordevol tips voor een dagje uit in Zuid-Holland. In dit gratis blad staan uit stapjes, attracties en evenementen die plaatshebben in de zomer en nazomer. Het Zomer Magazine is verkrijg baar bij plaatseüjke VW's, maar kan ook besteld worden via www.zuid-holland.com. De hogesnelheidstrein Thalys en hotelketen Accor zijn een samenwerking aangegaan waardoor een ho telkamer en een Thalys-ticket gelijktijdig gereserveerd kunnen worden. Het gaat om twee- tot vijfsterrenhotels in de landen waar de trein rijdt: Nederland, België, Frank rijk en Duitsland. Dikwijls worden kortingen verstrekt. Informatie en reserveren gaat via www.thalys.com. Het Glascentrum Leerdam sluit het seizoen af op 16 augustus met demonstraties van binnen- en buiten landse glasblazers. Zij tonen hun vakmanschap en betrek ken zo mogelijk het publiek erbij. De onlangs begonnen le Nederlandse Mobiele Glasblazerij uit Eindhoven is eveneens aanwezig. Het evenement heeft plaats in het pand aan de Zuidwal, en duurt van 13.00-17.00 uur, en tree 5 euro. Meer informatie: W. van Iperen, tel. 0345- 63 60 60, www.qlascentrumleerdam.nl. En daar gaat-ie op de Albularoute, 60 meter bo ven de grond. FOTO zwitserland toerisme De kloof is soms slechts enkele meters breed foto peter mutton

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35