PZC Mennonieten cultiveerden groene hel in Paraguay Streakers kunnen geld verdienen met hun blitzkrieg wj f 'mm i zaterdag 9 augustus 2003 Ossenkar Zakenman Publiciteit Mennonietenkinderen in hun schoolklas. foto's Frans Lindenkamp De Heer heeft ons naar dit land geleid Midden in de Chaco - de groene hel van Paraguay - hebben de strengchristelijke Mennonieten een wonder verricht. De volge lingen van de Friese priester Menno Simons (1496-1561) hebben dit 'onbewoonbare' gebied gecultiveerd met behulp van hun rotsvaste ge loof en hoge arbeidsmoraal. Paraguay is trots op zijn geïmporteerde buitenbeentjes. De kolonies domineren zeventig procent van de zuivel - markt en de rijkdom uit zich in kapitaalkrachtige woningen, luxe ter reinwagens en talrijke gemeenschapsvoorzieningen. Oases van ordentelijkheid in de woestijn van corruptie, die Para guay heet. Vijfhonderd kilometer bui ten de hoofdstad Asuncion gaat de Transchaco - een hobbelweg die op de landkaart staat afgebeeld als rijks weg - plotseling over in ongerimpeld asfalt. De beschaving is nabij: kluwen hoogspanningskabels verschijnen aan de horizon en leiden naar de drie schatrijke Mennonietenkolonies Fernheim, Neuland en Menno. Pij aankomst in Filadelfia - de 'hoofd stad' van Fernheim - hoor je Duitse schlagers over de radio schallen, soms 'afgewisseld met een Hollandse smart lap. De voertaal is er Platduits. Fi ladelfia - het economische hart van de 15.000 zielen tellende landbouwkolo nies - is een stoffig stadje met brede straten midden in de Chaco, een gort droge woestenij met minder dan één bewoner per vierkante kilometer. Op straat lopen mensen met blonde kop pen, blauwe ogen, westerse kleding en meer afstandelijke omgangsvormen, dan die van de Latinos. Bejaarden verplaatsen zich in elektrische invali denwagentjes. Een curiositeit in een land waar oude van dagen hun laatste jaren binnenshuis plegen te slijten. Tot midden jaren twintig was geen hond geïnteresseerd in dit onvrucht bare 'niemandsland', waar de tempe raturen 's zomers oplopen tot vijftig graden. Daarom reageerde de Para- guayaanse regering in 1927 verheugd, toen een paar duizend Mennonieten uit Canada en de Oekraïne er grote lappen grond kochten. In ruil voor het ontginnen van de Chaco kregen de nieuwkomers de verzekering op be houd van hun culturele en religieuze identiteit. De garanties omvatten vrijheid van godsdienst en onderwijs en vrijstelling van dienstplicht. Die privileges waren hen in Canada en Oekraïne afgepakt. „Alles was ons door de communisten afgenomen. Huis, haard en zelfbeschikking. We werden vreselijk onderdrukt", vertelt Maria Eitzen (90). Maria, krasse dame met een aansteke lijke lach, arriveerde in 1931 als 19- jarig meisje met haar man en familie vanuit Rusland. Ze maakten de over steek per schip, betaald met particu liere giften uit Duitsland. De laatste etappe ging per ossenkar. Vervolgens woonde de familie jarenlang in een le men hut in het open veld. „De eerste twintig jaar waren kommer en kwel. Maar niemand die het deerde. De Heer heeft ons naar dit land geleid. We had den onze vrijheid terug", vertelt Ma ria. Ze kreeg tien kinderen. Welvaart kwam pas begin jaren zes tig, met de toekenning van bankkre dieten. Daardoor werd landbouw op industriële schaal mogelijk. De drie kolonies domineren heden zeventig procent van de zuivelmarkt in Para guay en exporteren ook veel pinda's. De met noeste arbeid verworven rijk dom uit zich in kapitaalkrachtige wo ningen, luxe terreinwagens en talrijke gemeenschapsvoorzieningen. Ner gens in Paraguay is het aantal kerken per hoofd van de bevolking zo hoog. Datzelfde geldt voor ziekenhuizen, scholen, sportcomplexen en bejaar denwoningen. Maar de kinderrijke kolonies kennen geen bioscopen of discotheken. 'Verderfelijke' invloe den van buitenaf worden nog steeds angstvallig geweerd. Toch valt de moderne tijd steeds moei lijker buiten de deur te houden. Scho telantennes, internet en computer spelletjes rukken op. Schooldirecteur Werner Dürksen (45), een gezette man met vaderlijke uitstraling, schudt meewarig het hoofd: „Met sport, jon- gerenkerkdiensten en groepsgesprek ken bereiden we de jeugd voor op een arbeidzaam leven. Het is geen be proefd recept voor het behoud van on ze tradities, maar het werkt beter dan je louter verzetten tegen nieuwe in vloeden." De laatste jaren vestigen zich steeds meer Braziliaanse emigranten in en rondom de kolonies. Daar wonen ook duizenden indianen in gammele hut ten zonder stromend water en riole ring. Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de werkgelegen heid. „De Mennonieten hebben ons veertig hectaren geschonken om er te wonen. Maar het is de grond waar on ze voorouders leefden", stelt stam hoofd Erasmo Pinto van de cultureel ontwortelde Nivaclé-indianen veron gelijkt. Pinto vertegenwoordigt 340 families even buiten Filadelfia. Hij bespeurt dat het broeit. „De Menno nieten zijn geen slechte buren. Maar ze voelen zich superieur en moeten al tijd het laatste woord hebben. Hun wil is wet." Directeur Gundolf Niebuhr van het J. Indianen willen een graantje meepikken van de welstand van hun buren, de Mennonieten. plaatselijke Mennonietenmuseum is een van de weinigen die zich de kritiek aantrekt. Cultureel imperialisme en etnocentrisme zijn naar zijn zeggen de onbedoelde bijverschijnselen van de religieuze gettovorming. Niebuhr: „We moeten uitkijken dat we niet in dezelfde fouten vervallen als in de Oe kraïne. Integreren hoeft niet, maar we moeten het wel met elkaar zien te rooien." Maar daarvan wil dominee David Martens uit de 5 0 0 kilometer westelij - ker gelegen landbouwkolonie Rio Verde niks weten. Hij houdt vast aan het standpunt dat elk contact met de buitenwacht tot 'besmetting' leidt en leegloop aanwakkert. Alleen voor de hoogstnoodzakelijke inkopen of een ziekenhuisbezoek begeven mensen uit Rio Verde zich buiten de gemeen schap. Meubels en kleding vervaar digt men zelf. Martens (52) - net als iedereen land bouwer van beroep - behoort tot de meest orthodoxe en mensenschuwe tak van de Mennonieten. Hij arriveer de in 1971 in Paraguay samen met zijn familie en enkele honderden collega fundamentalisten vanuit Noord- Mexico. De grond was er te duur ge worden. In 1923 hadden zijn ouders Canada verlaten. In Rio Verde voltrekt het leven zich als in de negentiende eeuw. Radio, tv, computer, telefoon en kranten zijn in de 1900 inwoners en zes kerken tellen de kolonie taboe. Datzelfde geldt voor het gebruik van de auto. Wie zich ver plaatsen wil, doet dat per paard en wagen. Om te voorkomen dat jonge ren de tractor pakken om 'buiten' een biertje te drinken, halen vaders de banden eraf. De tandarts - schoonva der van Martens - leerde kiezen trek ken met de kop van een geslacht var ken. Het vieren van een verjaardag en luisteren naar muziek is ongepast. Huwen doet men onderling. Lezen is alleen toegestaan uit de Bijbel. Meis jes krijgen onderwijs tot hun twaalf de. Daarna wacht het huishouden. Jongens gaan vanaf hun dertiende met vader fulltime het land op. Mar tens: „Onze missie is het land bewer ken. Dat leer niet op een universiteit, maar van je vader. De puissante rijkdom die Filadelfia uitademt, staat in Rio Verde op bank rekeningen. „Vroeg of laat zal er geen grond meer beschikbaar zijn om uit te breiden. We moeten aan morgen den ken." Hij vertelt dat zijn 28-jarige zoon samen met collega-boeren acht tractoren overrijdt naar zusterkolo- nies in Bolivia op 1500 kilometer af stand. Die zijn in Paraguay aanmer kelijk goedkoper. Aan de grens wordt de douane omgekocht. Mag dat? Mar tens zegt niks, maar aan zijn gezicht valt af te lezen: nood breekt wet. Frans Lindenkamp Zit je krap bij kas en wil je een centje bij verdienen? Probeer het eens als strea ker. Naaktlopen ontstond begin jaren ze ventig als een vorm van pacifistisch verzet. Inmiddels is streaken een volwaardig be roep. Wie herinnert zich nog de tennisfinale tus sen Richard Krajicek en Malivai Washing ton op Wimbledon in 1996? Beide hoofdrol spelers hebben zich nog maar nauwelijks ontdaan van hun trainingsjack als Melissa Johnson, een 23-jarige studente, de baan oprent. Haar enige kledingstuk, nou ja, is een minuscuul 'schortje' om haar middel. Anders dan de oerconservatieve toernooidi- rectie, kunnen de tennissers de stunt wel waarderen. Krajicek zelfs zodanig, dat zijn aanvankelijke nervositeit abrupt ver dwijnt, waarna hij Washington in drie sets van de baan veegt. Hoe meer publiciteit een evenement gene reert, hoe groter de kans dat een streaker toeslaat. Het scenario is bijna altijd iden tiek. Vanuit het niets komt een ontklede man of vrouw de arena in gespurt. Een 'blitzkrieg' die niet zelden gepaard gaat met enig triomfalisme. Pas als de eerste verba zing is geweken, stormen van overal veilig heidsbeambten op de 'spelbreker' af om hem of haar kordaat te verwijderen. Verzet wordt daarbij zelden geboden. Heeft hij zijn minuutje roem beet, dan wordt de streaker een mak lammetje. De trend van het naaktlopen ontstond begin jaren zeventig in Engeland. Het rugbystadi- on van Twickenham zit nokvol voor de in terland Engeland-Frankrijk als Michael O'Brien in zijn adamskostuum het veld op stormt. De man wordt gegrepen en afge voerd waarbij zijn edele delen zedig worden bedekt met een politiepet. Gestimuleerd door de sympathiebetuigingen aan O'Briens adres duiken daarna met de regel maat van de klok streakers op bij sportma nifestaties. Het befaamde crickettoernooi van Lords, de British Open voor golfers, de Grand Na tional paardenrace en de FA Cup Final: zon der uitzondering krijgen ze ongewenste vi site van schaars geklede of volledig naakte aandachtstrekkers. Dat het fenomeen in middels is uitgewaaierd naar het Europese vasteland is in grote mate te danken aan en kele 'verslaafden' die streaken zien als een lucratieve missie. Boegbeeld van dat curieuze clubje is Mark Roberts. Afkomstig uit Liverpool, vader van drie kinderen en zo gek als een deur. Hoewel. Onder zijn poedelnaakte lijf gaat een gehaaide zakenman schuil. Roberts heeft zijn kunstje inmiddels zodanig geper fectioneerd dat hij met klinkende munt vergoed wil worden. „Ik ben op zoek naar sponsors", bekent hij op zijn eigen website www.thestreaker.org.uk. Voor wie maar liefst 157 keer uit de kleren ging - waarvan enkele keren voor een mil Streaker tijdens de wedstrijd FC Twente-De Graafschap, vorig jaar februari. foto George Nusmeijer/GPD joenenpubliek - niet eens zo'n vermetele wens. Dat hij intussen voor meer dan 10.000 euro aan boetes heeft moeten betalen, deert Roberts allerminst. „Streaken is voor mij een verslaving. Ik geil op publiciteit, houd ervan om mensen te entertainen. Werd ik uitgejouwd dan was ik allang gestopt." Dat streakers een grote aantrekkingskracht hebben op televisiecamera's, is bij enkele multinationals niet onopgemerkt gebleven. Geenszins afgeschrikt door het subversieve karakter van naaktlopen, ronselt telecom- reus Vodafone overal ter wereld vrijwilli gers. Enige vereiste: de durfals moeten hun lijf laten beschilderen met het logo van Vodafone. Wie instemt, ontvangt een vette premie. Ook kledingfabrikant Nike laat niet na de populariteit van streaken te commercialise ren. Begin dit jaar pakte het Amerikaanse bedrijf uit met een commercial waarin een streaker een voetbalveld oprent. De blote man pakt de bal af van de keeper, trekt de cornervlag uit de grond en maakt een salto op het veld. Geen politieagent die hem te grazen kan nemen. Dankzij zijn supersnelle Nike-schoenen natuurlijk. De UEFA Cup-finale tussen Porto en Celtic, Wimbledon, de Tour de France en het WK zwemmen in Barcelona: overal vermengden op publiciteit zinnende naaktlopers zich met sporters die in feite hetzelfde nastreven, maar dan wel mét textiel om hun lijf. Sport- filosoof Johan Steenbergen onderkent dat streaken populairder is dan ooit. „Ik zie het de laatste tijd iets te vaak. Streaken kan best ludiek zijn, maar het mag geen ge woonte worden. Voor de tiende keer binnen een maand met een naakte grappenmaker geconfronteerd worden, is alleen maar ver velend." Steenkamer vindt het geen toeval dat Enge land de bakermat van het streaken is. Geen betere voedingsbodem voor bloot dan het strenge Victoriaanse regime dat nog altijd zijn stempel drukt op de Britse samenle ving. „Bloot is voor de Britten iets wat ei genlijk niet hoort, maar dat hen tegelijk® tijd buitengewoon intrigeert. In Nederlar worden we overstelpt met bloot waardoo: het verrassingseffect bijna nihil is." De beweegredenen van streakers zijn vol gens Steenbergen tweeledig. Je hebt dek die smachten naar roem en er zijn deideali ten. De laatste categorie zoekt overigens m» al een podium buiten de sportwereld. Vit' Nederlandse dierenactivisten togen zo on langs naar Pamplona om daar in hun nat te ageren tegen de stierenrennen aldaar genen die het louter te doen is om de k» worden bij grote sportwedstrijden op hut wenken bediend, meent Steenkamer. „Overal wordt de beveiliging strenger Als er dan toch in slaagt om door de mazen u het net te glippen dan geeft dat veel vol® ning.Als het gaat om lui die louter will® opvallen, oordeelt Steenkamer mild. Je moet ze natuurlijk wel verwijderen, wan' overtreden de regelsZwaar straffen isïf mij echter geen optie. Het gaat tenslotte' een onschuldige actie." Waakzaamheid blijft desondanks geboden, zegt Steento- mer, daarbij refererend aan tennisster»' nica Seles die enkele jaren geleden in Ha- burg op de baan met een mes in de rug* gestoken. „Je weet nooit of iemand kw bedoelingen heeft. Daarom is het goed® streakers snel in de kraag worden gevat ter enig machtsvertoon dan dat we laten de brokken zitten." Patrick Del»)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 22