PZC meekieken Emma bleef trouw aan de open onderbroek Expositie Stadsmuseum in Harderwijk RUDEN RIEMENS zaterdag 9 augustus 2003 o o R A Juweel Tante Het Stadsmuseum Harderwijk pre senteert de lokale geschiedenis aantrekkelijk maar uiteraard keurig. Het plaatsje kreeg op 11 juni 1231 stadsrechten van graaf Otto II van Gel- re. Schippers haalden graan, hout, bier en vis uit het Oostzeegebied, Linnaeus en Boerhaave promoveerden aan de ei gen universiteit, tot de afsluiting van de Zuiderzee in 1932 bloeide de visserij, tot 1994 was Harderwijk ook garni zoensstad. Wat nu? Hoe komen onder broeken zonder kruis, roze korsetten en pikante slipjes in dit museum vol stoere vissers, militairen met martiale knevels en eerbiedwaardige boekenplanken vol proefschriften terecht? Het Stadsmuseum is gehuisvest achter de gevel van een statig pand in het eeu wenoude centrum dat ooit werd bewoond door een welgestelde patriciër. Ver weg van de dolfijnen, zeeleeuwen en roggen in het Dolfinarium die jaarlijks vele honderd dui zenden toeristen naar Harderwijk trekken, zorgt directeur Walter Lodewijk daar met zijn tentoonstelling '(On)zichtbaar onder goed 1850-2005' voor een primeur in de Ne derlandse museale geschiedenis. Want dat is het: nog niet eerder was de geschiedenis van ons ondergoed thema van een expositie in een 'degelijk' museum. Onthecht aan vle selijke geneugten staat de historische infor matie voorop. Voor de hedendaagse modelletjes deed Lo dewijk een beroep op het aanbod van de plaatselijke winkeliers Gezusters De Lan ge, Livera Harderwijk, September Under- •irpTi Christine le Due. Gefabriceerd van stoffen die variëren van dun tot flinterdun, in een veelheid aan kleurige, aantrekkelijke dessins, verhullen deze kledingstukken zo min mogelijk. Het bombardement aan re clame-uitingen voor dit sexy ondergoed voor beide seksen is al sinds jaar en dag zo heftig dat dit onderdeel van de expositie al leen stekeblinde puriteinen nog kan verras sen. Opmerkelijk is wel de vaste plaats die de string in het aanbod heeft veroverd. Want fietst dat eigenlijk wel lekker, met zo'n string tussen de billen? En hoe houden die floddertjes van kunststof zich in de was? En valt er tegenwoordig nog droog brood te verdienen voor producenten van degelijk wit? Moeten ook ouderen over een paar jaar massaal aan zo'n onderste lijfbedekking van minimale omvang omdat zelfs de HE- MA en Hunkemöller niets anders meer te koop aanbieden? Hoe oogt ons ondergoed over een jaar of twee? De expositie stuurt de bezoekers in dat opzicht met onbeantwoor de vragen naar huis, maar Lodewijk kon dat niet helpen: ,,Ik heb echt alle mogelijke moeite gedaan om jonge, gerenommeerde ontwerpers over te halen mee te doen. Maar ze gaven allemaal niet thuis, waarschijnlijk om hun collega's geen ideeën aan de hand te doen. Jammer." De historische collectie van Corrie de Groot uit Delfzijl, aangelegd als eerbetoon aan ve le generaties stoppende, mazende en inge snoerde vrouwen, compenseert dat gemis ruimschoots. Ze schreef er een juweel van een boekje over dat als extra informatie bij deze expositie van lange hemden, Jaeger wollen borstrokken, korsetten, jarretels, platmakende beha's uit de jaren twintig en antieke maandverbandgordels, hoge ver koopcijfers verdient. Voor 'Een in de was, een in de kast, een aan de bast' interviewde ze een groot aantal draagsters van onder goed uit vroeger dagen en dat levert in com binatie met de nodige historische gegevens een vermakelijke terugblik op. Als bejaarde dame viert ze tegelijkertijd de emancipatie van het vrijgemaakte vrouwenlichaam: een beetje terughoudender bloot zou ze uit res pect niet erg vinden, maar dat de vrouw van tegenwoordig zich nergens meer in hoeft te persen is een ontwikkeling die ze vol en thousiasme prijst. Ooit geweten dat vrouwen tot irt de iarpn Rijgen en insnoeren bepaalde lang het beeld van vrouwenondergoed. zestig van de vorige eeuw onderbroeken zonder kruis droegen? Dat was weliswaar een kleine groep oudere landarbeiders, boe renvrouwen op afgelegen erven en vissers vrouwen zonder modern closet met wa terspoeling onder direct handbereik, maar toch! Vrouwen in de negentiende eeuw droegen ze allemaal onder de toen gebrui kelijke laag van vele rokken en dat was han dig omdat voor plassen een eenvoudige hurkbeweging volstond. Vanaf de achttien de eeuw werd er al wel over gediscussieerd door (mannelijke) doktoren. De Groot: 'Sommige artsen verklaarden dat vrouwen een sponsachtig lichaam bezaten, vol sap pen die periodiek moesten afvloeien. Als vrouwen broeken zouden dragen, zouden zij voortdurend nat zitten en gaan stinken.' Een voorstander observeerde dat vrouwen zich in hun schaamstreek krabbelden van wege het kleine ongedierte, maar meende dat de schande voor vrouwen, die van een treetje van de postkoets vielen en zich onge wild in het kruis moesten laten kijken, zo groot was dat een gesloten exemplaar de voorkeur verdiende. Vanaf de eerste wielerwedstrijd voor vrou wen in Oostende in 1896 begon de gesloten onderbroek aan een gestage opmars: stel je voor dat de wind vat kreeg op de lagen rok ken! Maar koningin Emma liet zich zelfs niet overtuigen door de uitvinding van het wasbare broekenelastiek in 1926, waarmee het tijdrovende afstropen van de met ban den en knopen vast gemaakte onderbroek voorgoed tot het verleden behoorde en de directoire aan zijn opmars begon. Emma bleef open onderbroeken dragen, zo blijkt uit de bestelling die ze in 1927 plaatste bij het Haagse filiaal van Tesselschade Arbeid Adelt. Toen de broeken van Staphorster lin nen ten paleize waren afgeleverd, was ze echter niet tevreden. 'Ze waren te grof ge naaid. Ze had opdracht gegeven tot twee draadjes per steek en ze had herhaaldelijk geconstateerd dat het er drie waren', citeert De Groot uit een brief van een nicht van een bij de productie betrokken dame die ze in 1996 uit Den Haag kreeg. Goede raad was duur: het linnen was te dicht geweven en de broeken konden niet zonder schade weer uit elkaar worden ge haald. De bejaarde vorstin werd misleid: 'Mijn tante kwam op het idee de broeken een aantal weken te laten liggen ze, dan weer keurig op te strijken en opnieuw naar het paleis te laten brengen. En zo gebeurde het. Ze werden goedgekeurd en betaald.' Tot ver na de Tweede Wereldoorlog werden er jaarlijks 40.000 witte, roze en zalmkleu rige korsetten en verwante producten als torselets op de markt gebracht. Eennieul korset aantrekken, was een heel gedoe. Zt moesten zich nog een beetje voegen, verte, de een verkoopster van korsetten aan huis De Groot. 'Je had ze mét en zónder binnet band over de buik. Paste de buikband? Krulde hij niet op bij het zitten? Zo wasje wel een uurtje bezig met passen en meten Wat vonden de echtgenoten van al die bale nen en veters? Het hoorde erbij en alseroi werd gevraagd, wilden mannen ook best met de veters helpen. Erotiserend? Zowaar toch, blijkt uit eend j taat van een draagster uit Zuidbroek: 'Ik was me erg van mijn vrouwelijkheid be wust, al heb ik die torselets later ook wel eens vervloekt. Mijn man was in staat het i model in te naaien als hij vond dat het not strakker kon. Toch hebben we er samenot zettend veel plezier mee gehad. Donderji- gen vindt elke vrouw leuk.' I In de negentiende eeuw droegen alle ma® nen een linnen hemd, waarvan ze de slip]* I bij wijze van onderbroek tussen de benen doorsloegen, later droeg ook de man deuk lige wollen borstrokken en onderbreek® van Dr. Jaeger die zo moeilijk schoonwas te houden dat dragers zich meestal bep® I ten tot een luchtbeurt aan de waslijn. Te- J genwoordig draagt hij een Batman-heup- slip of een uit de VS geïmporteerde boxer-I short. Blijkens de expositie koopt de Nederland! man zijn ondergoed nog steeds in grotena V tale bij de HEMA. Wat koopt hij daar?lb in schien toch vooral ouderwets, prettigzh-pi tend katoenen wit? De tijd van bruinige pi wollen onderbroeken voorbijvalt er ook', di de meeste mannen van tegenwoordig nog w heel wat te raden over hun voorkeur voor- di als regel - onzichtbaar ondergoed. fc Fran9oise Ledeb® 2 De expositie '(On)zichtbaar ondergoed v: 1850 - 2005' in het Stadsmuseum Harder d wijk (Donkerstraat 4) duurt tot en met l'l- g nuari 2004. De openingstijden zijn van maandag t/® vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zat" b dag van 13.00 tot 16.00 uur. De public"1" 'Een in de was, een in de kast, een aan de k bast' van Corrie de Groot (Profiel Uitgever k telt 128 pagina's en kost 12,40 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 20