PZC
1
Onrust groeit in
oliedelta Nigeria
Mirna Godett wordt door
broer Antony aangestuurd
- yw®
Van Hitiers geesteskind tot love bug
Amsterdamse politie meldt grote toename aantal aangiftes
1 5»
8 augustus 1953
vrijdag 8 augustus 2003
Eerwraak
Dieren
Keuze
Vrouwen
Verwaarlozing
Kamer delen
iSF
Rebels
Aanpak huiselijk geweld succes
De Amsterdamse politie begon
drie jaar geleden een project om
geweld binnen relaties tegen te
gaan. Dat werpt vruchten af, het
aantal aangiftes en vervolgin
gen stijgt en de recidive neemt
af. Nu nog een meldingsplicht
voor artsen.
door Marieke Monden
De toename van het aantal
meldingen en aangiftes van
huiselijk geweld bij de Amster
damse politie is spectaculair te
noemen. In juni van dit jaar wa
ren er bijna vier keer zoveel mel
dingen als twee jaar geleden.
Maar die cijfers betekenen ge
lukkig niet dat er meer slachtof
fers zijn, ze laten alleen zien dat
de politie geweld tussen (ex-)
partners en hun kinderen seri
eus neemt, en beter registreert
en dat ze steeds meer mensen
weet te overtuigen dat een aan
gifte zinvol is. Deed vroeger een
op de tien melders aangifte, nu
is dat een op de drie.
Het is voor politie en andere
hulpverleners belangrijk, goed
inzicht in de aard en omvang
van huiselijk geweld te krijgen.
Nog niet overal hebben preven
tie en bestrijding van geweld
binnen relaties de prioriteit die
ze volgens inspecteur Mariet
Houwen, regionaal projectlei
der huiselijk geweld bij de poli
tie, wel moeten hebben.
Uit onderzoek van enkele jaren
geleden blijkt dat circa elf pro
cent van de vrouwen tussen de
elf en zestig jaar mishandeld,
misbruikt, verkracht, gegijzeld
of zelfs gedood wordt door een
familielid. Daarnaast wordt
nog eens negen procent inciden
teel geschopt of geslagen door
de partner. In Amsterdam zou
het gaan om circa twintigdui
zend vrouwen die last blijven
houden van een partner met los
se handen. Landelijk overlijden
jaarlijks zestig tot tachtig vrou
wen door huiselijk geweld.
Vorige week zei een medewer
ker van stichting Transact, een
expertisecentrum voor bestrij
ding van seksueel en huiselijk
geweld, dat eerwraak jaarlijks
zo'n twintig slachtoffers eist.
Houwen betwijfelt of dat aantal
juist is: „Het is volgens mij erg
aan de hoge kant. Doden door
eerwraak zijn uitzonderingen."
Maar, erkent ze, in de politiere
gistratie wordt alleen bijgehou
den of sprake is van huiselijk
geweld, onderverdeling naar
eerwraak wordt niet gemaakt.
Eerwraak heeft echter wel de
gelijk aandacht van de politie.
In onder meer San Francisco en
Londen heeft Houwen gezien
wat goed beleid op dat gebied
kan opleveren. Het was aanlei
ding om ook in Amsterdam een
project op poten te zetten.
Agenten kregen les over geweld
binnen een relatie. Daar hoor
den ze bijvoorbeeld dat aangifte
doen wel zin heeft: een kwart
van de daders stopt na een ver
plicht bezoek aan het bureau en
zestig procent kan met therapie
worden geholpen. Houwen:
„Niemand vertelt een slachtof
fer nu nog onzin als 'aangifte
doen maakt het alleen maar er
ger' of 'blijf toch samen voor de
kinderen'. De agenten weten nu
dat een aangifte wel degelijk
helpt en dat kinderen door aan
houdend geweld erg beschadigd
kunnen raken."
Slachtoffers werden sneller
doorverwezen, met betrokken
instanties zoals jeugdzorg,
maatschappelijk werk, reclas
sering en vrouwenopvang wer
den nieuwe projecten op touw
gezet. De samenwerking moet
verder verbeteren nu de ge
meente een stedelijk projectlei
der huiselijk geweld heeft aan
gesteld. Zij gaat ervoor zorgen
dat de betrokkenen nog beter op
elkaar inspelen.
Houwen: „Als blijkt dat bij
voorbeeld de dierenbescher
ming er bij moet - er wordt door
partners ook gedreigd met die
ren, de cavia die tegen de muur
dood wordt gesmeten - dan
wordt die ook uitgenodigd om in
een van de werkgroepen te ko
men." Landelijke richtlijnen
van het openbaar ministerie
maken het sinds april van dit
jaar niet meer mogelijk dat het
verzoek van een slachtoffer een
aangifte als niet gedaan te be
schouwen, door een officier van
justitie wordt gehonoreerd. Al
leen de rechter mag nu nog be
sluiten de aangifte te negeren.
„Na de bedreiging en de mis
handeling komt de fase van wat
wij de wittebroodsweken noe
men. Dan is de dader opeens
poeslief, belooft beterschap, en
dan wil het slachtoffer haar
woorden nog wel eens intrek
ken. Nu gaat dat niet meer zo
makkelijk", zegt Houwen tevre
den. Ook schrijven de nieuwe
regels voor dat agenten een ver
dachte direct arresteren als ze
hem bij een ruzie aantreffen.
Maar Houwen ziet nog tal van
mogelijkheden de ellende ach
ter de voordeur verder terug te
dringen. Het duurt nu gemid
deld zes maanden voordat een
zaak voorkomt bij de rechter.
„Dat is veel te lang. Hoe sneller
je de straf laat voelen, hoe beter.
Voor je het weet, zit een vrouw
weer in de fase van bedreiging of
wittebroodsweken en wil of
durft ze niet meer mee te wer
ken. Mensen hebben ook geen
idee in wat voor doodsangst het
slachtoffer tussen aangifte en
voorkomen zit. Het is bijna on
menselijk iemand zo lang te la
ten wachten.
„Ik heb in Londen gezien dat ze
in een district iedere week een
speciale zittingsdag voor huise
lijk geweld hebben, waar een
rechter met kennis van zaken zit
en de hulpverlening ook aanwe
zig is. Daar zit tussen aangifte
en voorkomen maar twee we
ken. Zoiets zou fantastisch
zijn.Houwen dringt ook aan op
een meldingsplicht voor hulp
verleners. „Er zijn huisartsen
die af en toe een melding doen
omdat het te grof wordt wat ze
zien aan blauwe plekken en an
dere verwondingen. Maar het is
een grote wens van ons en van
hulpverleners dat dat snel gere
geld wordt."
In andere landen heeft de politie
de mogelijkheid verdachten uit
huis te plaatsen. Houwen is
voorstander, maar dan moet de
zaak op korte termijn voor de
rechter kunnen komen: „Dat
moet eerst goed geregeld zijn."
Een onderzoekster gaat samen-
met de politie tussen nu en eind
van het jaar uitzoeken wat het
effect van al dat nieuwe beleid
is. Hoe juichend alle verhalen
over de Amsterdamse aanpak
ook zijn, Houwen zegt eerlijk
dat ze niet de illusie heeft dat
het geweld binnen families snel
vermindert: „Ik denk dat je pas
over tien, twintig jaar een da
ling kunt zien, als de kinderen
van nu groot zijn. Maar daar
gaat het ons ook om, dat er min
der kinderen worden bescha
digd en er meer slachtoffers
worden gehoord." GPD
door Dulue Mbachu
Plotseling opgelaaid et
nisch ge weid in de olierij -
ke delta van Nigeria, dat in
de afgelopen twee weken aan
38 mensen het leven heeft ge
kost, heeft multinationale
oliebedrijven doen besluiten
sommige productievelden
voor enkele maanden stil te
leggen.
Het leger stuurt versterkin
gen naar het gebied om de
rust te herstellen, maar het is
de vraag of de problemen
daarmee worden opgelost.
Daarvoor is de regio die het
land zoveel rijkdom oplevert
in de afgelopen jaren te zeer
verwaarloosd.
Door de onrust is de oliepro
ductie met zo'n driehonderd
duizend vaten, ofwel 15 pro
cent, per dag gedaald. Het is
de grootste daling sinds
1993, toen soortgelijke on
rust Shell dwong het gebied
te verlaten, aldus olieconsul
tant Goddy Nwankwo. „De
grootste zorg is dat het pro
bleem nu niet alleen groter
van omvang is, maar dat nie
mand weet wanneer de be
trokken bedrijven naar de
verlaten installaties kunnen
terugkeren."
In de afgelopen week hebben
militairen tot twee keer toe
aanvallen op de stad Koko,
waar een oliemenginstallatie
staat van het Franse bedrijf
Total, moeten afslaan. In
de havenstad Warri, van
waaruit veel multinationals
opereren, werd dinsdag
een Britse oliewerker ont
voerd, de vijfde binnen een
maand.
En naarmate zwaarbewa
pende etnische milities el
kaar steeds feller te lijf gaan,
en personeel en installaties
van oliebedrijven steeds
minder worden ontzien, ko
men de multinationals voor
de keus te staan of zij onder
bescherming van het leger
blijven doorwerken of ver
trekken.
Nigeria is de grootste olie-
producent van Afrika en dt
op vier na grootste leveran-'
cier aan de Verenigde Staten, j
De oliemaatschappij en staan
voor een dilemma, omdat het
gebied aan de Golf van Gui
nee steeds belangrijker
wordt als alternatief voor de
Perzische Golf, waarvan de
VS minder afhankelijk wil
len zijn.
Niet alleen gewapende groe
pen, ook vrouwen roeren
zich. Een installatie van
Shell in Amukpe wordt sinds
vier weken door dorpsbe
woonsters bezet gehouden,
De oliemaatschappij is al 33
jaar aanwezig, maar dat
heeft hun werk noch andere
voordelen opgeleverd, zeg
gen de vrouwen.
President Olusegun Obasan-
jo, wiens verkiezing in 1999
een eind maakte aan meer
dan vijftien jaar militaire
dictatuur, heeft beloofd cor
ruptie te bestrijden, de Ni-
gerdelta op te knappen en
het geweld te stoppen. Maar
volgens critici voert de rege
ring alleen maar een repres
sief beleid om de onrust de
kop in te drukken, zonder de
werkelijke oorzaak aan te
pakken.
,Het probleem van de Niger-
delta is dat er een historische
onrechtvaardigheid is van
grove verwaarlozing van een
regio die zoveel rijkdom
produceert", zegt de plaatse
lijke activist Ledorsi Pyag-
bara.
Obasanjo doet er volgens
hem verkeerd aan om de on
rust alleen te beschouwen als
een veiligheidsprobleem dat
de oliemaatschappijen in
hun werkzaamheden belem
mert en dat door grootschali
ge inzet van militairen kan
worden bedwongen.
„Tenzij er een benadering
wordt gekozen die alle pro
blemen van de regio omvat
zal het geweld zich blijve
uitbreiden", zegt hij. AP
door Corine Havinqa
De toekomstige riiinister-
president van dé Neder
landse Antillen is een "Vrouw
zonder bestuurlijke ervaring.
Ze heeft nooit op de lijst van
haar partij Frente Obrero Libe-
rashon (FOL) gestaan. Mirna
Altagracia Godett (59) wordt
premier in plaats van haar broer
Anthony Godett.
Anthony (44) kreeg bij de ver
kiezingen in mei veruit de mees
te stemmen. Curapao koos hem
massaal in de hoop dat er een
einde zou komen aan de armoe
de, werkloosheid en criminali
teit. Zijn geloofsbrieven werden
afgewezen wegens een verden
king van corruptie. Daarom
schoof hij zijn oudste zus naar
voren
Eigenlijk wil Mirna Godett in
het Papiaments, de landstaal
van de Antillen, worden geïn
terviewd. „Dat is de taal waarin
ik me het beste kan uitdruk
ken." Ook wil ze zo voorkomen
dat ze wordt uitgelachen, omdat
haar Nederlands niet perfect is.
Net zoals ze haar broer Anthony
hebben uitgelachen omdat zijn
Nederlands niet foutloos is, zegt
ze.
Bestuurlijke ervaring heeft ze
niet echt, maar ze heeft wel een
mulo-diploma en cursussen be
stuur en boekhouden. Ook volg
de ze in het verleden een secre
taresse-opleiding. Sinds 27 jaar
werkt ze als boekhoudster bij de
vuilophaaldienst Selikor. Tus
sendoor was ze secretaresse
voor ministers en verschillende
gedeputeerden van haar partij
Frente Obrero Liberashon.
Mirna Godett is al 27 jaar ge
trouwd met Johnny Louisa. Hij
is sociaal werker maar ook al ja
ren actief in de politiek en Sta
tenlid (parlementslid) voor
FOL. Ze hebben twee kinderen,
een dochter van 25 en een zoon
van 20 jaar. De oudste studeert
over enkele maanden af als ju
riste aan de Universiteit van de
Nederlandse Antillen en de
jongste studeert in Nederland.
Mirna Godett ziet niet op tegen
de zware taak die haar te wach
ten staat, zegt ze. „Nee hoor
waarom zou ik, ik heb mijn
broer toch? Hij staat mij bij, ei
genlijk neeprt hij de besluiten.
Ik ben zijn schaduw, zijn plaats
vervanger", aldus Mirna.
Ze vindt het heel naar dat An
thony geen minister-president
mocht worden. „Ze hebben al
lerlei slechte dingen over hem
gezegd en hun best gedaan hem
te breken. Nu mag hij geen pre
mier worden en daarom word ik
het in zijn plaats. We gaan het
samen doen, maar eigenlijk
word ik door hem bestuurd", al
dus Mirna Godett.
Haar voorstel is om haar minis
teriële werkkamer in Fort Am
sterdam met haar broer te delen.
Maar Anthony maakt namens
FOL ook deel uit van de Antilli
aanse Staten (het parlement).
Gaat dat wel samen? Tja, een
duo-presidentschap wil ze het
dan toch niet noemen, maar An
thony wordt, van haar vier advi
seurs, wel de belangrijkste.
„Degene die de besluiten
neemt", aldus Mirna Godett, die
sinds haar 18de lid is van Frente
Obrero. Dat is de partij die na de
opstand in 1969 mede is opge
richt door haar vader, de legen
darische Wilson 'Papa' Godett.
V If.
"V -
-
A s- L' -
vJÊsi
i
Mirna Godett, de nieuwe Antilliaanse premier op wie niemand heeft gestemd.
foto Prince Victor
Anthony Godett zelf zegt dat
Mirna het toch deels op eigen
kracht zal moeten doen. „Als ze
naar Nederland gaat, of ergens
anders heen, zal ik niet mee
gaan. Ook tijdens de vergade
ringen van de ministerraad ben
ik er niet bijRuimte voor eigen
inbreng is er volgens hem best.
Maar hij voegt daar wel direct
aan toe dat Mirna geacht wordt
de standpunten van haar partij
nauwgezet uit te voeren. Dan
verschijnt een grijns op zijn ge
zicht: „Vanaf volgende week
hebben de Antillen toch een ka-
binet-Godett. Daar gaat het
om ."ANP
door Maarten van Rossem
Op woensdag 30 juli liep in
Puebla, zo'n honderd kilo
meter ten zuiden van Mexico Ci
ty de laatste Volkswagen Kever
van de band, een lichtblauw
exemplaar dat naar het Volks
wagenmuseum in het Duitse
Wolfsburg zal worden gestuurd.
Tal van liefhebbers waren naar
Mexico gekomen om te probe
ren nog een Kever uit de laatste
serie op de kop te tikken.
Van de Volkswagen Kever zijn
in totaal 21.529.464 exemplaren
gebouwd, meer dan van enig an
der autotype. Aan de productie
van de Kever in Mexico kwam
tenslotte een eind, doordat de
Mexicaanse regering niet langer
taxi's met slechts twee deuren
wilde toestaan en omdat de Ke
ver moordende concurrentie
ondervond van nieuwere kleine
auto's.
De Volkswagen Kever was het
geesteskind van Adolf Hitler.
Hitler geloofde, geheel terecht
overigens, dat de dagen van de
spoorwegen waren geteld en dat
de toekomst aan de auto was.
Om die toekomst mogelijk te
maken moesten allereerst auto
wegen worden aangelegd. Van
daar dat het nazi-regime een
voortvarend begin maakte met
de aanleg van een omvangrijk
netwerk van Autobahnen, de
oorspronkelijke kern van het
Duitse vierbaanswegensys-
teem.
In het begin van de jaren dertig
was de auto in Europa nog een
luxe-artikel, de gewone man
kon zich geen auto veroorloven.
Om die situatie te veranderen,
meende Hitier dat er een auto
voor het volk moest komen; een
Volkswagen.
Hij nam contact op met Ferdi
nand Porsche, een fameus maar
enigszins excentriek ontwerper
van alles dat rijden kon. Zo ont
wierp hij in later jaren race-au
to's voor Auto Union, de Tiger-
tank en een monstertank van
180 ton, de Maus, die nooit in
productie is genomen.
Porsche liep al enige tijd rond
met het idee voor een goedkoop
autootje dat de gewone man kon
motoriseren, maar had geen en
kele gevestigde autofabrikant
bereid gevonden zijn idee te ver
wezenlijken. Nu kreeg hij carte
blanche van de Führer zelf en
daar werd voortvarend gebruik
van gemaakt. Hij ontwierp een
eivormig autootje, met een ach
ter de achteras geplaatste lucht-
gekoelde viercylinder boxer
motor, waar in feite in de
volgende decennia niets wezen
lijk aan is veranderd.
Porsche bracht een uitgebreid
bezoek aan Detroit waar hij de
Amerikaanse massafabricage
techniek bestudeerde en een
aantal Amerikaanse technici in
dienst nam. Op 26 mei 1938 leg
de Adolf Hitler in Wolfsburg de
eerste steen voor wat de grootste
autof abriek van Europa moest
worden.
Wie een Volkswagen wilde ko
pen, moest deelnemen aan een
door de overheid opgezet spaar
systeem. De fabriek was een
jaar later klaar en er zijn voor de
oorlog daadwerkelijk zeshon
derd Volkswagens gebouwd.
Geen van de brave spaarders
heeft echter ooit een Volkswa
gen in ontvangst mogen nemen.
Tijdens de oorlog werd de enor
me productiecapaciteit van de
fabriek nauwelijks benut.
Na de oorlog kwam Wolfsburg
terecht in de Britse bezettings
zone. Britse autofabrikanten
die een kijkje kwamen nemen in
de zwaar gebombardeerde fa
briek hadden geen belangstel
ling, ze vonden de Volkswagen
lelijk en luidruchtig en geloof
den niet dat dit rare ding een
toekomst had. Daarom begon
nen de Duitsers zelf maar aan de
productie. Dat gebeurde onder
leiding van Heinz Nordhoff, een
van Opel afkomstige technicus.
Het was eigenlijk vanaf het eer
ste moment een enorm succes. In
maart 1950 waren er al vijfhon
derdduizend geproduceerd en
drie jaar later liep de miljoenste
van de band. Jarenlang was de
Volkswagen Europa's meest
verkochte auto. Zo werd Hitiers
harte wens uiteindelijk toch
vervuld. Vandaag de dag is
Volkswagen Europa's grootste
autofabrikant en als zodanig ei
genlijk een opmerkelijk succes
vol monument voor het Derde
Rijk, al zullen de meeste Volks-
wagenbezitters het wel niet zo
zien.
Dat de Volkswagen zo'n succes
was, is vrij merkwaardig omdat
die Britten - die er niet veel in
zagen - eigenlijk wel gelijk had
den. De Volkswagen was niet al
leen opmerkelijk luidruchtig,
een kwaal waar alle luchtge-
koelde motoren aan lijden,
maar ook gevaarlijk vanwege
zijn onbetrouwbare wegligging
en extreme zijwindgevoelig
heid.
Technisch behoorde de Volks
wagen in de jaren vijftig al tot
het verleden. Alle kleine auto's
hebben tegenwoordig de motor
voorin in combinatie met voor
wielaandrijving. Het succes van
de Volkswagen was volledig te
danken aan zijn soliditeit, die
ronduit opmerkelijk was in een
tijd dat Britse en vooral Franse
auto's vaak spontaan desinte
greerden.
In de jaren zestig deed zich in de
carrière van de Volkswagen een
hoogst ironische ontwikkeling
voor: in de Verenigde Staten
werd de Volkswagen Kever
plotseling een rebels autootje.
Wie duidelijk wilde maken dat
hij genoeg had van de consump
tiecultuur en niet mee wilde
doen aan de rat race - maar het
toch ook weer niet zonder auto
wilde stellen - kocht zo'n raar
Europees kevertje.
Dat was het ware alternatief
voor de absurde blikken slag
schepen die de Amerikaanse au
to-industrie vervaardigde. Hit-
Iers geesteskind, de auto voor de
nationaal-socialistische kleine
man, was Herbie the Love Bug
geworden! GPD
STAKING - In Frankrijk is
massaal gehoor gegeven aan
de oproep om te staken. Twee
tot drie miljoen Fransen heb
ben het werk neergelegd. Het
openbare leven is lamgelegd.
Er was geen gas, geen licht,
geen post en treinen en bussen
reden niet. Ziekenhuizen be
handelden alleen noodgeval
len. In Parijs strandden 250
duizend toeristen. Het kabinet
beraadt zich op maatregelen.
KROTOPRUIMING - DeBond
Heemschut heeft bij de minis
ter aandacht gevraagd voor
het vervlakken van de steden.
Gevreesd wordt dat karakte
ristieke en oude delen van de
stad verdwijnen als bij het in-
lopen van de bouwachter-
stand krotwoningen worden I
afgebroken. De bond wil dit
de wijken gerestaureerd wor
den. De minister heeft positie! j
gereageerd op dit verzoek. c
WERKVAKANTIE - Een j
groep buitenlandse j ongerenis t
in Brouwershaven begonnen t
met het herstel van de her-
1
vormde kerk. De muren
door de watersnoodramp ont
wricht en poreus. Twintig jon-
gens en meisjes uit de VS, En
geland, Denemarken, Duits
land en Nederland offeren
voor dit doel hun vakantie op.
Zij logeren bij de dominee.
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
4382 NH Vlissingen
Tel. 06-54267110
E-maii: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114)372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111) 454647
Fax. (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12,00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2,00)
per maand: 20,50
per kwartaal: 55,10
per jaar: €209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:€ 1,10
zaterdag: 1,65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoon*
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113)315540
Fax(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjesl
Tel. (0113) 315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113) 315520
Fax: (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax:(0114)372771
Internetwww.pzc.nl/adverteren
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door"
1 wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor ow
u te (laten) informeren over voor u relevante diensten enP^
(abonnemenlen)administratie en om u t
duclen van de hteis en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig gesr.
derden Als u op deze informatie geen puis stelt dan kunt u dit schrrfteli|k melden bij PZC. afdemv
lezersservice. Postbus 3229.4800 MB Breda
Behoort tot LUGQGnGf"