PZC 1 Onrust groeit in oliedelta Nigeria Mirna Godett wordt door broer Antony aangestuurd - yw® Van Hitiers geesteskind tot love bug Amsterdamse politie meldt grote toename aantal aangiftes 1 5» 8 augustus 1953 vrijdag 8 augustus 2003 Eerwraak Dieren Keuze Vrouwen Verwaarlozing Kamer delen iSF Rebels Aanpak huiselijk geweld succes De Amsterdamse politie begon drie jaar geleden een project om geweld binnen relaties tegen te gaan. Dat werpt vruchten af, het aantal aangiftes en vervolgin gen stijgt en de recidive neemt af. Nu nog een meldingsplicht voor artsen. door Marieke Monden De toename van het aantal meldingen en aangiftes van huiselijk geweld bij de Amster damse politie is spectaculair te noemen. In juni van dit jaar wa ren er bijna vier keer zoveel mel dingen als twee jaar geleden. Maar die cijfers betekenen ge lukkig niet dat er meer slachtof fers zijn, ze laten alleen zien dat de politie geweld tussen (ex-) partners en hun kinderen seri eus neemt, en beter registreert en dat ze steeds meer mensen weet te overtuigen dat een aan gifte zinvol is. Deed vroeger een op de tien melders aangifte, nu is dat een op de drie. Het is voor politie en andere hulpverleners belangrijk, goed inzicht in de aard en omvang van huiselijk geweld te krijgen. Nog niet overal hebben preven tie en bestrijding van geweld binnen relaties de prioriteit die ze volgens inspecteur Mariet Houwen, regionaal projectlei der huiselijk geweld bij de poli tie, wel moeten hebben. Uit onderzoek van enkele jaren geleden blijkt dat circa elf pro cent van de vrouwen tussen de elf en zestig jaar mishandeld, misbruikt, verkracht, gegijzeld of zelfs gedood wordt door een familielid. Daarnaast wordt nog eens negen procent inciden teel geschopt of geslagen door de partner. In Amsterdam zou het gaan om circa twintigdui zend vrouwen die last blijven houden van een partner met los se handen. Landelijk overlijden jaarlijks zestig tot tachtig vrou wen door huiselijk geweld. Vorige week zei een medewer ker van stichting Transact, een expertisecentrum voor bestrij ding van seksueel en huiselijk geweld, dat eerwraak jaarlijks zo'n twintig slachtoffers eist. Houwen betwijfelt of dat aantal juist is: „Het is volgens mij erg aan de hoge kant. Doden door eerwraak zijn uitzonderingen." Maar, erkent ze, in de politiere gistratie wordt alleen bijgehou den of sprake is van huiselijk geweld, onderverdeling naar eerwraak wordt niet gemaakt. Eerwraak heeft echter wel de gelijk aandacht van de politie. In onder meer San Francisco en Londen heeft Houwen gezien wat goed beleid op dat gebied kan opleveren. Het was aanlei ding om ook in Amsterdam een project op poten te zetten. Agenten kregen les over geweld binnen een relatie. Daar hoor den ze bijvoorbeeld dat aangifte doen wel zin heeft: een kwart van de daders stopt na een ver plicht bezoek aan het bureau en zestig procent kan met therapie worden geholpen. Houwen: „Niemand vertelt een slachtof fer nu nog onzin als 'aangifte doen maakt het alleen maar er ger' of 'blijf toch samen voor de kinderen'. De agenten weten nu dat een aangifte wel degelijk helpt en dat kinderen door aan houdend geweld erg beschadigd kunnen raken." Slachtoffers werden sneller doorverwezen, met betrokken instanties zoals jeugdzorg, maatschappelijk werk, reclas sering en vrouwenopvang wer den nieuwe projecten op touw gezet. De samenwerking moet verder verbeteren nu de ge meente een stedelijk projectlei der huiselijk geweld heeft aan gesteld. Zij gaat ervoor zorgen dat de betrokkenen nog beter op elkaar inspelen. Houwen: „Als blijkt dat bij voorbeeld de dierenbescher ming er bij moet - er wordt door partners ook gedreigd met die ren, de cavia die tegen de muur dood wordt gesmeten - dan wordt die ook uitgenodigd om in een van de werkgroepen te ko men." Landelijke richtlijnen van het openbaar ministerie maken het sinds april van dit jaar niet meer mogelijk dat het verzoek van een slachtoffer een aangifte als niet gedaan te be schouwen, door een officier van justitie wordt gehonoreerd. Al leen de rechter mag nu nog be sluiten de aangifte te negeren. „Na de bedreiging en de mis handeling komt de fase van wat wij de wittebroodsweken noe men. Dan is de dader opeens poeslief, belooft beterschap, en dan wil het slachtoffer haar woorden nog wel eens intrek ken. Nu gaat dat niet meer zo makkelijk", zegt Houwen tevre den. Ook schrijven de nieuwe regels voor dat agenten een ver dachte direct arresteren als ze hem bij een ruzie aantreffen. Maar Houwen ziet nog tal van mogelijkheden de ellende ach ter de voordeur verder terug te dringen. Het duurt nu gemid deld zes maanden voordat een zaak voorkomt bij de rechter. „Dat is veel te lang. Hoe sneller je de straf laat voelen, hoe beter. Voor je het weet, zit een vrouw weer in de fase van bedreiging of wittebroodsweken en wil of durft ze niet meer mee te wer ken. Mensen hebben ook geen idee in wat voor doodsangst het slachtoffer tussen aangifte en voorkomen zit. Het is bijna on menselijk iemand zo lang te la ten wachten. „Ik heb in Londen gezien dat ze in een district iedere week een speciale zittingsdag voor huise lijk geweld hebben, waar een rechter met kennis van zaken zit en de hulpverlening ook aanwe zig is. Daar zit tussen aangifte en voorkomen maar twee we ken. Zoiets zou fantastisch zijn.Houwen dringt ook aan op een meldingsplicht voor hulp verleners. „Er zijn huisartsen die af en toe een melding doen omdat het te grof wordt wat ze zien aan blauwe plekken en an dere verwondingen. Maar het is een grote wens van ons en van hulpverleners dat dat snel gere geld wordt." In andere landen heeft de politie de mogelijkheid verdachten uit huis te plaatsen. Houwen is voorstander, maar dan moet de zaak op korte termijn voor de rechter kunnen komen: „Dat moet eerst goed geregeld zijn." Een onderzoekster gaat samen- met de politie tussen nu en eind van het jaar uitzoeken wat het effect van al dat nieuwe beleid is. Hoe juichend alle verhalen over de Amsterdamse aanpak ook zijn, Houwen zegt eerlijk dat ze niet de illusie heeft dat het geweld binnen families snel vermindert: „Ik denk dat je pas over tien, twintig jaar een da ling kunt zien, als de kinderen van nu groot zijn. Maar daar gaat het ons ook om, dat er min der kinderen worden bescha digd en er meer slachtoffers worden gehoord." GPD door Dulue Mbachu Plotseling opgelaaid et nisch ge weid in de olierij - ke delta van Nigeria, dat in de afgelopen twee weken aan 38 mensen het leven heeft ge kost, heeft multinationale oliebedrijven doen besluiten sommige productievelden voor enkele maanden stil te leggen. Het leger stuurt versterkin gen naar het gebied om de rust te herstellen, maar het is de vraag of de problemen daarmee worden opgelost. Daarvoor is de regio die het land zoveel rijkdom oplevert in de afgelopen jaren te zeer verwaarloosd. Door de onrust is de oliepro ductie met zo'n driehonderd duizend vaten, ofwel 15 pro cent, per dag gedaald. Het is de grootste daling sinds 1993, toen soortgelijke on rust Shell dwong het gebied te verlaten, aldus olieconsul tant Goddy Nwankwo. „De grootste zorg is dat het pro bleem nu niet alleen groter van omvang is, maar dat nie mand weet wanneer de be trokken bedrijven naar de verlaten installaties kunnen terugkeren." In de afgelopen week hebben militairen tot twee keer toe aanvallen op de stad Koko, waar een oliemenginstallatie staat van het Franse bedrijf Total, moeten afslaan. In de havenstad Warri, van waaruit veel multinationals opereren, werd dinsdag een Britse oliewerker ont voerd, de vijfde binnen een maand. En naarmate zwaarbewa pende etnische milities el kaar steeds feller te lijf gaan, en personeel en installaties van oliebedrijven steeds minder worden ontzien, ko men de multinationals voor de keus te staan of zij onder bescherming van het leger blijven doorwerken of ver trekken. Nigeria is de grootste olie- producent van Afrika en dt op vier na grootste leveran-' cier aan de Verenigde Staten, j De oliemaatschappij en staan voor een dilemma, omdat het gebied aan de Golf van Gui nee steeds belangrijker wordt als alternatief voor de Perzische Golf, waarvan de VS minder afhankelijk wil len zijn. Niet alleen gewapende groe pen, ook vrouwen roeren zich. Een installatie van Shell in Amukpe wordt sinds vier weken door dorpsbe woonsters bezet gehouden, De oliemaatschappij is al 33 jaar aanwezig, maar dat heeft hun werk noch andere voordelen opgeleverd, zeg gen de vrouwen. President Olusegun Obasan- jo, wiens verkiezing in 1999 een eind maakte aan meer dan vijftien jaar militaire dictatuur, heeft beloofd cor ruptie te bestrijden, de Ni- gerdelta op te knappen en het geweld te stoppen. Maar volgens critici voert de rege ring alleen maar een repres sief beleid om de onrust de kop in te drukken, zonder de werkelijke oorzaak aan te pakken. ,Het probleem van de Niger- delta is dat er een historische onrechtvaardigheid is van grove verwaarlozing van een regio die zoveel rijkdom produceert", zegt de plaatse lijke activist Ledorsi Pyag- bara. Obasanjo doet er volgens hem verkeerd aan om de on rust alleen te beschouwen als een veiligheidsprobleem dat de oliemaatschappijen in hun werkzaamheden belem mert en dat door grootschali ge inzet van militairen kan worden bedwongen. „Tenzij er een benadering wordt gekozen die alle pro blemen van de regio omvat zal het geweld zich blijve uitbreiden", zegt hij. AP door Corine Havinqa De toekomstige riiinister- president van dé Neder landse Antillen is een "Vrouw zonder bestuurlijke ervaring. Ze heeft nooit op de lijst van haar partij Frente Obrero Libe- rashon (FOL) gestaan. Mirna Altagracia Godett (59) wordt premier in plaats van haar broer Anthony Godett. Anthony (44) kreeg bij de ver kiezingen in mei veruit de mees te stemmen. Curapao koos hem massaal in de hoop dat er een einde zou komen aan de armoe de, werkloosheid en criminali teit. Zijn geloofsbrieven werden afgewezen wegens een verden king van corruptie. Daarom schoof hij zijn oudste zus naar voren Eigenlijk wil Mirna Godett in het Papiaments, de landstaal van de Antillen, worden geïn terviewd. „Dat is de taal waarin ik me het beste kan uitdruk ken." Ook wil ze zo voorkomen dat ze wordt uitgelachen, omdat haar Nederlands niet perfect is. Net zoals ze haar broer Anthony hebben uitgelachen omdat zijn Nederlands niet foutloos is, zegt ze. Bestuurlijke ervaring heeft ze niet echt, maar ze heeft wel een mulo-diploma en cursussen be stuur en boekhouden. Ook volg de ze in het verleden een secre taresse-opleiding. Sinds 27 jaar werkt ze als boekhoudster bij de vuilophaaldienst Selikor. Tus sendoor was ze secretaresse voor ministers en verschillende gedeputeerden van haar partij Frente Obrero Liberashon. Mirna Godett is al 27 jaar ge trouwd met Johnny Louisa. Hij is sociaal werker maar ook al ja ren actief in de politiek en Sta tenlid (parlementslid) voor FOL. Ze hebben twee kinderen, een dochter van 25 en een zoon van 20 jaar. De oudste studeert over enkele maanden af als ju riste aan de Universiteit van de Nederlandse Antillen en de jongste studeert in Nederland. Mirna Godett ziet niet op tegen de zware taak die haar te wach ten staat, zegt ze. „Nee hoor waarom zou ik, ik heb mijn broer toch? Hij staat mij bij, ei genlijk neeprt hij de besluiten. Ik ben zijn schaduw, zijn plaats vervanger", aldus Mirna. Ze vindt het heel naar dat An thony geen minister-president mocht worden. „Ze hebben al lerlei slechte dingen over hem gezegd en hun best gedaan hem te breken. Nu mag hij geen pre mier worden en daarom word ik het in zijn plaats. We gaan het samen doen, maar eigenlijk word ik door hem bestuurd", al dus Mirna Godett. Haar voorstel is om haar minis teriële werkkamer in Fort Am sterdam met haar broer te delen. Maar Anthony maakt namens FOL ook deel uit van de Antilli aanse Staten (het parlement). Gaat dat wel samen? Tja, een duo-presidentschap wil ze het dan toch niet noemen, maar An thony wordt, van haar vier advi seurs, wel de belangrijkste. „Degene die de besluiten neemt", aldus Mirna Godett, die sinds haar 18de lid is van Frente Obrero. Dat is de partij die na de opstand in 1969 mede is opge richt door haar vader, de legen darische Wilson 'Papa' Godett. V If. "V - - A s- L' - vJÊsi i Mirna Godett, de nieuwe Antilliaanse premier op wie niemand heeft gestemd. foto Prince Victor Anthony Godett zelf zegt dat Mirna het toch deels op eigen kracht zal moeten doen. „Als ze naar Nederland gaat, of ergens anders heen, zal ik niet mee gaan. Ook tijdens de vergade ringen van de ministerraad ben ik er niet bijRuimte voor eigen inbreng is er volgens hem best. Maar hij voegt daar wel direct aan toe dat Mirna geacht wordt de standpunten van haar partij nauwgezet uit te voeren. Dan verschijnt een grijns op zijn ge zicht: „Vanaf volgende week hebben de Antillen toch een ka- binet-Godett. Daar gaat het om ."ANP door Maarten van Rossem Op woensdag 30 juli liep in Puebla, zo'n honderd kilo meter ten zuiden van Mexico Ci ty de laatste Volkswagen Kever van de band, een lichtblauw exemplaar dat naar het Volks wagenmuseum in het Duitse Wolfsburg zal worden gestuurd. Tal van liefhebbers waren naar Mexico gekomen om te probe ren nog een Kever uit de laatste serie op de kop te tikken. Van de Volkswagen Kever zijn in totaal 21.529.464 exemplaren gebouwd, meer dan van enig an der autotype. Aan de productie van de Kever in Mexico kwam tenslotte een eind, doordat de Mexicaanse regering niet langer taxi's met slechts twee deuren wilde toestaan en omdat de Ke ver moordende concurrentie ondervond van nieuwere kleine auto's. De Volkswagen Kever was het geesteskind van Adolf Hitler. Hitler geloofde, geheel terecht overigens, dat de dagen van de spoorwegen waren geteld en dat de toekomst aan de auto was. Om die toekomst mogelijk te maken moesten allereerst auto wegen worden aangelegd. Van daar dat het nazi-regime een voortvarend begin maakte met de aanleg van een omvangrijk netwerk van Autobahnen, de oorspronkelijke kern van het Duitse vierbaanswegensys- teem. In het begin van de jaren dertig was de auto in Europa nog een luxe-artikel, de gewone man kon zich geen auto veroorloven. Om die situatie te veranderen, meende Hitier dat er een auto voor het volk moest komen; een Volkswagen. Hij nam contact op met Ferdi nand Porsche, een fameus maar enigszins excentriek ontwerper van alles dat rijden kon. Zo ont wierp hij in later jaren race-au to's voor Auto Union, de Tiger- tank en een monstertank van 180 ton, de Maus, die nooit in productie is genomen. Porsche liep al enige tijd rond met het idee voor een goedkoop autootje dat de gewone man kon motoriseren, maar had geen en kele gevestigde autofabrikant bereid gevonden zijn idee te ver wezenlijken. Nu kreeg hij carte blanche van de Führer zelf en daar werd voortvarend gebruik van gemaakt. Hij ontwierp een eivormig autootje, met een ach ter de achteras geplaatste lucht- gekoelde viercylinder boxer motor, waar in feite in de volgende decennia niets wezen lijk aan is veranderd. Porsche bracht een uitgebreid bezoek aan Detroit waar hij de Amerikaanse massafabricage techniek bestudeerde en een aantal Amerikaanse technici in dienst nam. Op 26 mei 1938 leg de Adolf Hitler in Wolfsburg de eerste steen voor wat de grootste autof abriek van Europa moest worden. Wie een Volkswagen wilde ko pen, moest deelnemen aan een door de overheid opgezet spaar systeem. De fabriek was een jaar later klaar en er zijn voor de oorlog daadwerkelijk zeshon derd Volkswagens gebouwd. Geen van de brave spaarders heeft echter ooit een Volkswa gen in ontvangst mogen nemen. Tijdens de oorlog werd de enor me productiecapaciteit van de fabriek nauwelijks benut. Na de oorlog kwam Wolfsburg terecht in de Britse bezettings zone. Britse autofabrikanten die een kijkje kwamen nemen in de zwaar gebombardeerde fa briek hadden geen belangstel ling, ze vonden de Volkswagen lelijk en luidruchtig en geloof den niet dat dit rare ding een toekomst had. Daarom begon nen de Duitsers zelf maar aan de productie. Dat gebeurde onder leiding van Heinz Nordhoff, een van Opel afkomstige technicus. Het was eigenlijk vanaf het eer ste moment een enorm succes. In maart 1950 waren er al vijfhon derdduizend geproduceerd en drie jaar later liep de miljoenste van de band. Jarenlang was de Volkswagen Europa's meest verkochte auto. Zo werd Hitiers harte wens uiteindelijk toch vervuld. Vandaag de dag is Volkswagen Europa's grootste autofabrikant en als zodanig ei genlijk een opmerkelijk succes vol monument voor het Derde Rijk, al zullen de meeste Volks- wagenbezitters het wel niet zo zien. Dat de Volkswagen zo'n succes was, is vrij merkwaardig omdat die Britten - die er niet veel in zagen - eigenlijk wel gelijk had den. De Volkswagen was niet al leen opmerkelijk luidruchtig, een kwaal waar alle luchtge- koelde motoren aan lijden, maar ook gevaarlijk vanwege zijn onbetrouwbare wegligging en extreme zijwindgevoelig heid. Technisch behoorde de Volks wagen in de jaren vijftig al tot het verleden. Alle kleine auto's hebben tegenwoordig de motor voorin in combinatie met voor wielaandrijving. Het succes van de Volkswagen was volledig te danken aan zijn soliditeit, die ronduit opmerkelijk was in een tijd dat Britse en vooral Franse auto's vaak spontaan desinte greerden. In de jaren zestig deed zich in de carrière van de Volkswagen een hoogst ironische ontwikkeling voor: in de Verenigde Staten werd de Volkswagen Kever plotseling een rebels autootje. Wie duidelijk wilde maken dat hij genoeg had van de consump tiecultuur en niet mee wilde doen aan de rat race - maar het toch ook weer niet zonder auto wilde stellen - kocht zo'n raar Europees kevertje. Dat was het ware alternatief voor de absurde blikken slag schepen die de Amerikaanse au to-industrie vervaardigde. Hit- Iers geesteskind, de auto voor de nationaal-socialistische kleine man, was Herbie the Love Bug geworden! GPD STAKING - In Frankrijk is massaal gehoor gegeven aan de oproep om te staken. Twee tot drie miljoen Fransen heb ben het werk neergelegd. Het openbare leven is lamgelegd. Er was geen gas, geen licht, geen post en treinen en bussen reden niet. Ziekenhuizen be handelden alleen noodgeval len. In Parijs strandden 250 duizend toeristen. Het kabinet beraadt zich op maatregelen. KROTOPRUIMING - DeBond Heemschut heeft bij de minis ter aandacht gevraagd voor het vervlakken van de steden. Gevreesd wordt dat karakte ristieke en oude delen van de stad verdwijnen als bij het in- lopen van de bouwachter- stand krotwoningen worden I afgebroken. De bond wil dit de wijken gerestaureerd wor den. De minister heeft positie! j gereageerd op dit verzoek. c WERKVAKANTIE - Een j groep buitenlandse j ongerenis t in Brouwershaven begonnen t met het herstel van de her- 1 vormde kerk. De muren door de watersnoodramp ont wricht en poreus. Twintig jon- gens en meisjes uit de VS, En geland, Denemarken, Duits land en Nederland offeren voor dit doel hun vakantie op. Zij logeren bij de dominee. PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 4382 NH Vlissingen Tel. 06-54267110 E-maii: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114)372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12,00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55,10 per jaar: €209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1,10 zaterdag: 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantoon* zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113)315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjesl Tel. (0113) 315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax: (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 Internetwww.pzc.nl/adverteren Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door" 1 wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor ow u te (laten) informeren over voor u relevante diensten enP^ (abonnemenlen)administratie en om u t duclen van de hteis en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig gesr. derden Als u op deze informatie geen puis stelt dan kunt u dit schrrfteli|k melden bij PZC. afdemv lezersservice. Postbus 3229.4800 MB Breda Behoort tot LUGQGnGf"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4