PZC
l
Kanshebbers voor het NK Open
Het zijn de kleine dingen die het doen
Als een verwende coureur in de Audi TT
Lexus RX300, stille
kracht met veel dorst
in samenwerking meOAutoTrack.nl
vrijdag 8 augustus 2003
Cabriolets zijn heter dan ooit. Net voor de
zomer verschenen zonneversies van twee
populaire merken: de Ford Streetka en de
open VW New Beetle.
De Peilstok
Slippen bij de AillWB
Racen op het vliegveld
Opel dieselt records bijeen
Opfrisser voor Freelander
Meer garantie Toyota
Abs voor elke Skoda
DUO-TEST
Q VW New Beetle
Cabriolet
Q) Ford Streetka
Q De concurrenten:
Oude liefde roest niet
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
Redactie: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes.
Door Rien van der Steen
D
e aanschaf van
open auto's gaat
in de vroege zo
mer doorgaans
gelijk op met de
ijsverkopen. Maar zoals de één
houdt van stracciatella en de
ander van een cornetto, zo
biedt ook de markt van de ca
briolets nogal wat.' s/naken.
Leuke' nieuwkomers yan de
laatste maanden zijn cfe Ford
Streetka en de New Beetle Ca
briolet. Op het eerste' gezicht
meer van hetzelfde, maar hun
enige overeenkomst is feitelijk
dat ze vier wielen hebben
en dat het dak open kan. De
Streetka bijvoorbeeld, ontwor
pen door Ghia en gebouwd bij
Pininfarina in Italië, is een
stadscabriootje: de eenvoud
zelf. De open Beetle leunt op
veel moderner techniek. Hoe
beter je ze bekijkt, hoe sterker
de verschillen opvallen.
De Streetka ziet er schattig uit
nadat je met de hand in een
paar seconden het piepkleine
canvas kapje hebt neergeklapt.
Hij ontpopt zich dan als een
tweepersoons roadster waar
van de rolbeugels in het oog
springen. Met het kapje dicht
oogt de Streetka heel wat min
der elegant.
De Beetle lijkt gemaakt voor
een softtop; hij ziet er zowel
met open als met dichte kap
aantrekkelijk uit. Ook kunje
er heel behoorlijk met vier
mensen in zitten. Technisch is
de Beetle veruit de meerdere
van de Ford. Hij heeft vier in
plaats van twee airbags, rem
men met abs en een elektroni
sche stabiliteitsregeling. Net
als het open Fordje heeft de
VW rolbeugels, maar die zitten
verborgen achter de bank. Zo
dra sensoren een dreigende
koprol ontdekken, springen ze
binnen een kwart seconde te
voorschijn.
Herrie
Open auto's zijn om te blitsen
op de boulevard, niet om hard
te rijden. Dat kunnen ze best,
maar op snelheid wil zo'n can
vas zolderconstructie nog wel
eens herrie gaan maken. Je ziet
steeds meer auto's met dure,
driedubbel ontwikkelde kap
pen, zoals de nieuwe Saab 9-3,
maar de VW en de Ford vallen
nog niet in die categorie. De
kap van de Beetle is beter afge
werkt dan die van de Streetka.
Hij heeft een glazen en ver-
warmbare achterruit en dat is
mooi meegenomen.
In de Ford ontdek je allerlei
kierende spelonkjes en moet je
je behelpen met een kunststof
fen achteruitkijkraampje. In
het najaar wordt als optie een
hardtop leverbaar die deze na
delen niet heeft. Bij de bespre
king van cabrio-auto's kom je
steevast één begrip tegen: de
torsiestijfheid. Daarmee wordt
uitgedrukt hoe stevig de con
structie nog aanvoelt nadat je
het dak van zo'n auto hebt ge
zaagd. Vooral op slecht wegdek
kan zo'n doos-zonder-deksel
gaan draaien of kraken. Wel
nu: qua torsiestijfheid moet de
Streetka in de Beetle zijn meer
dere erkennen. De stuurkolom
en de carrosserie van de Ford
klapperen een weinig op slech
te weg. Hij is bovendien nogal
zacht geveerd.
Pluspunten heeft de kleine
Streetka ook. Het zomerKaatje
Fiat Barchetta
MG TF
Mazda MX5
v.a. 27.875
v.a. 27.630
v.a. 29.595
Peugeot 206 CC v.a. 21.050
Opel Astra Cabrio v.a. 27.895
is veel speelser dan de nogal se
rieuze Volkswagen die overi
gens wel veel bekijks trekt. Die
loze ruimte boven op het dash
board in de New Beetle blijft
jammer en belemmert erg veel
parkeerzicht. Allebei hebben
de topless-mobielen een heel
klein kofferbakje, maar in de
Ford kun je er beter bij en dus
is het beter bruikbaar.
De dode hoek van de Beetle
achter is enorm, want de kap
ligt in geopende toestand als
een teruggeslagen dekbed op
de koets. Hij heeft één handig
knopje om alle zijruiten tege
lijk omlaag te doen, maar ook
een knap lastige hendel voor
de ontgrendeling van de kap.
Verder wordt de Beetle geken
merkt door een lage zit.
Nogal verschillend, deze ca-
brio's, maar allebei leuk. De
kleine Streetka is vooral in
open verschijning speels, maar
met zijn prijs van 26.000 euro
ook erg duur. Dat maakt de
meer afgewogen Beetle tot bes
te kanshebber voor het NK
Open Rijden.
Door Mario Vos
Audi start deze maand de leve
ring van een nieuwe versie
van zijn sportwagen TT. Het is
de 3.2 quattro, de eerste TT
met een zescilinder motor.
In deze Audi kun je schakelen
als een verwende Formule 1-
coureur. Audi heeft het impo
sante vermogen van 250 pk in
deze uitvoering namelijk ge
koppeld aan een heel bijzonde
re versnellingsbak: een zoge
naamde direct schakelende
transmissie.
De geautomatiseerd werkende
zesversnellingbak heeft twee
koppelingen, één op de even
en één op de oneven versnel
lingen. Bij vooruit rijden zijn
steeds twee versnellingen inge
schakeld en kun je vliegens
vlug met pook- of stuurbedie-
ning van overbrenging wisse
len, omdat de bak de ene ver
snelling ontkoppelt en de an
dere koppelt. Vervolgens selec
teert de bak aan de hand van
de omstandigheden de volgen
de versnelling.
In de praktijk werkt het sys
teem feilloos en kun je net
zo snel schakelen als een race
piloot, maar wel met de soepe
le overgangen van een auto
maat. De permanent op vier
wielen aangedreven Audi TT
3.2 quattro sprint in 6,4 secon
den van 0 naar 100 km per
uur en is begrensd op 250 km
per uur. Hij kost als coupé
55.890 euro en als roadster
59.990 euro.
Een Coopertje was een klein wa
gentje, maar toch kropen we er
met zijn vieren in, Hetty en ik en
twee vrienden.
We reden er - het was begin jaren zeventig
- mee naar Noord-Beveland om er de ver
jaardag van een vriendin te vieren. Tot
diep in de nacht, dat moge duidelijk zijn.
Karaoken bestond nog niet, maar toch
zongen we bijna alle liedjes die we draai
den mee. Mijn vrienden Ferre Grignard,
Bob Dylan of Janis Joplin en ik... Saskia en
Serge. Vooral met mijn nogal scabreuze
uitvoering van 'Het zijn de kleine dingen die
het doen' in falsetstem had ik veel succes.
De ochtend na het feest, na een stevig ont
bijt en een winderige wandeling naar de
toen nog gloednieuwe Zeelandbrug, pers
ten we ons weer in het Coopertje en ging
het terug op Tilburg aan. Het stuk auto
weg tussen Bergen op Zoom en Roosend
aal had toen nog maar twee rijstroken.
Dus stonden er nogal eens files, ook op die
ochtend, hoewel het Konninginnedag was.
We kwamen vrolijk van Zeeland af ge
stormd, wind in de rug en luid zingend
van The times they are a-changing toen er net
voor de Wouwse Tol een kettingbotsing
gebeurde. Hetty moest vol in de remmen.
Ons Coopertje schokte en schoof - ieder
een stootte zijn hoofd - maar jawel, het
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
stond net op tijd stil. Pfïft, deden we en
net wilden we Hetty feliciteren met haar
alertheid toen, 'boem!', - iedereen stootte
zijn hoofd opnieuw - er een auto achter op
ons Coopertje knalde.
Wij naar buiten om de schade op te ne
men. Dat viel gelukkig mee: de bumper
plat en een mooie ronde deuk in het kof
ferbakje. „Staat eigenlijk best mooi", zei
den we opgelucht en keken toen pas wie
de dader was. In een Fiatje 500, een nog
minusculer autootje dan ons Coopertje,
zat een burgermannetje te rillen. Was hij
uitgerekend tegen de nieuwe generatie op
gebotst, tegen een stel exemplaren van de
bevolkingsgroep die in die dagen langha
rig tuig werd genoemd, een Melanie-ach-
tige jonge vrouw in tafelkleed en drie
slungelige studenten, kon het erger? Hij
stapte schuldbewust uit en kwam kruipe
rig op ons af. En waarom weet ik niet,
maar volkomen tegen de sfeer van de si
tuatie in, begon ik plotseling net als de
nacht tevoren in falset te zingen: „Het zijn
de kleine dingen die het doen, die het doen...".
Mijn vrienden de slappe lach, volkomen
onbegrip bij het mannetje.
Hoe het afgelopen is? Na wat geginnegap
van onze kant en de herhaaldelijke mede
deling van het mannetje dat hij all-risks
verzekerd was, wisten wij hem ervan te
overtuigen dat het met het oog op zijn no-
claim beter was als hij de schade voor vijf
tig gulden afkocht. Tot onze blijdschap
deed hij dat. Dus wij zingend naar Tilburg,
het Coopertje geparkeerd en recht naar de
kroeg waar het weer heel laat werd. Niet
omdat het Koninginnedag was, maar om
dat we de volgende dag vrij waren. Hoewel
we nooit gewerkt hadden, vierde ons soort
1 mei, de Dag van de Arbeid. Het feest be
gon met uitslapen.
Door Rien van der Steen
Een luxe terreinauto met
een coupévorm, zo zou je
de tweede generatie van de
Lexus RX300 kunnen beschrij
ven. De passagiers hebben
plaats genoeg, maar de aparte
vorm speelt de bagageruimte
parten.
De RX300 beschikt over fijne
stoelen en een zijdezachte 3.0
liter V6-motor van 204 pk die
de 1.810 kilo probleemloos in
beweging krijgt. Lichte dorst
heeft hij wel, want de motor
vraagt elke zeven kilometer
een liter benzine, en dat bij
een kalme rijstijl.
De auto wordt permanent over
alle wielen aangedreven en is
gebouwd op comfort. De
clignoteur van de knipperlich
ten is zo geruisloos gemaakt
dat je hem bijna niet hoort. De
vijftraps automaat schakelt
voortreffelijk maar een beetje
traag. Heel bijzonder is de spe
ciale optitron-techniek van de
instrumenten, die pas zicht
baar worden als het contact
aan staat. De RX300 heeft ne
gen airbags, onder meer voor
de knieën. Op de duurste ver
sies gaat de achterklep op af
stand bediend open en dicht,
net als het volautomatische af
dekzeil.
In bochten wil de auto nogal
rollen, en hij heeft een ergerlij
ke startonderbreker die al een
paar seconden nadat de auto is
geopend actief wordt. De boel
moet dan opnieuw óp en van
het slot voordat je kunt star
ten. De wielkasten zijn zo
enorm dat de giga-wielen van
18 inch nog klein lijken.
De RX300 is er vanaf 57.500
euro.
i Aan zijn roodverbrande linkerarm en
kruin herken je de echte cabriorijder.
Met het warme weer worden de open au
to's weer massaal de garages uit gereden.
Welke vindt u de leukste: zo'n platte Smart
Roadster, het Streetkaatje of liever zo'n klas
sieke Mazda MX5? Stem mee in de Kwestie
van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
C\. Vorige week vroegen we u hoe uw
favoriete 'dagje auto' eruitziet. Liefst
41 procent wil wel eens lekker slippen en
zijn rijvaardigheid op de proef stellen bij
de ANWB.
Hoe zou u een
'Dagje Auto' invullen?
O ANWB-cursus 41%
0
Naar Formule 1 27%
O Dagje Zandvoort 10%
Q AutoRai 6%
0 Louwman collectie 6%
Q Anders 6
O Autotron 3%
%%>•- Q Verkeerspark Assen 1%
y"V Matthieu Stam, manager van het ANWB test- en
trainingscentrum in Lelystad: "Het leuke van een
dagtraining rijvaardigheid is de combinatie van het aan
gename met het leerzame. Met een auto tegen een muur
van water aanrijden is spannend, maar het leertje ook
om te gaan met je voertuig. Zo hebben we tal van oefe
ningen die spectaculair én nuttig zijn: ondersturen, uit
breken van de achterkant van de wagen, aquaplaning,
enzovoort. Op onze website www.anwb.nl staat alle in
formatie."
G
ee
w
P
Li
v<
bi
l
Op vliegveld Drachten heeft vrijdagavond 22 augus
tus voor de tweede keer een Hot Street Night
plaats. Dat is een legale straatrace waarin deelnemen
punten kunnen verzamelen voor het Nederlands kam
pioenschap, de zogeheten Dutch Street Power Series.
Nog twee races staan gepland voor 19 en 26 september
De organisatie is in handen van VDB Car Events, de
stichting Operation Street Legal en de Dutch Hot RodAs-
sociation. Informatie: 0165-503554, kaarten aan de kass;
of in de voorverkoop via www.speedanddesign.com
De RX300, een 4x4 coupé.
Toyota's hebben al de reputatie dat ze niet snel kapci
gaan.
Op een nieuwe zit drie jaar garantie, maar wie nog mei
zekerheid wil kan binnen die periode nog één of twee
jaar garantie bijkopen. In het laatste geval mag de auto
maximaal 160.000 kilometer op de teller hebben. Maai
dat is zo'n beetje de enige beperking. De garantie is
overdraagbaar op de volgende eigenaar.
Skoda levert voortaan alle modellen met abs en een
uitschakelbare passagiersairbag.
Verder steeg het vermogen van de sterkste dieselmotor
in topmodel Superb naar 163 pk. Voor de compacte Sko
da Fabia is voortaan een 1,4 liter driecilinder diesel met
75 pk leverbaar. Prijs: vanaf 16.890 euro.
Ga voor de rubriek Vraag en Antwoord naar de website van
krant en klik op Auto
Ik hoor vaak keiharde muziek uit auto's komen. Ik stoor me eraani
vraag me af of het mag.
Volgende week in Auto:
Kennismaking: Ford MPV C-MAX
Oude liefde: Over Kudelstaart naar de Filistijnen
Vierpersoons
Kap: handbediend of elektrisch
Achterruit: glas, verwarmbaar
Motor: 1.4, 1.6, 2.0, ook diesel
Bagageruim: 200 liter
Gewicht: 1.327 kilo
Verbruik: 1:10 (2.0 I)
Prijs: v.a. 24.995 euro (1.4); als
2.0/115 pk met zestraps automaat,
leder en elektrische kap: 41.710 euro
Tweepersoons roadster
Kap: handbediend
Achterruit: kunststof
Motor: 1.6/94 pk
Bagageruim: 214 liter
Gewicht: 1.061 kilo
Verbruik: 1:12
Prijs: 26.000 euro
Smart Roadster
Citroën Pluriel
v.a. 19.650 Q)
v.a. 18.990
Opel heeft records gebroken met zijn Eco-Speedste:
een tot dieselversie omgebouwde Speedster sport
wagen. Met een 1,3 liter dieselmotor van 112 pk wistde
Eco-Speedster op de testbaan 24 uur lang gemiddeld dit
225 km per uur te rijden. Op de openbare weg haalde de
diesel-Speedster een
gemiddeld verbruik
van bijna 1 liter op
40 kilometer. Auto
kopers vinden de
nieuwe 1,3 liter die
selmotor binnenkort
terug in de Opeis
Corsa en Agila. Hij
levert dan 75 pk. Opel Eco-Speedster, een recordbrete
Door Jace van de Ven
Land Rover heeft de Freelander voor 2004 een opfris
beurt gegeven.
Bumpers, grille en koplampen zijn meer in lijn gebradi'
met topmodel Range Rover. Ook het dashboard en de
stoelen zijn nieuw. De Freelander kent twee carrosserie
varianten: een driedeurs met naar keuze een afneemt:
re kunststof kap of
een neerklapbare ca
brioletkap, en een
vijfdeurs stationwa
gon. Ook is er een
sportversie met een
verlaagd onderstel,
stuggere vering en
18 inch lichtmetalen
wielen. De Land Rover Freelander 2004.