PZC l Kanshebbers voor het NK Open Het zijn de kleine dingen die het doen Als een verwende coureur in de Audi TT Lexus RX300, stille kracht met veel dorst in samenwerking meOAutoTrack.nl vrijdag 8 augustus 2003 Cabriolets zijn heter dan ooit. Net voor de zomer verschenen zonneversies van twee populaire merken: de Ford Streetka en de open VW New Beetle. De Peilstok Slippen bij de AillWB Racen op het vliegveld Opel dieselt records bijeen Opfrisser voor Freelander Meer garantie Toyota Abs voor elke Skoda DUO-TEST Q VW New Beetle Cabriolet Q) Ford Streetka Q De concurrenten: Oude liefde roest niet Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. Door Rien van der Steen D e aanschaf van open auto's gaat in de vroege zo mer doorgaans gelijk op met de ijsverkopen. Maar zoals de één houdt van stracciatella en de ander van een cornetto, zo biedt ook de markt van de ca briolets nogal wat.' s/naken. Leuke' nieuwkomers yan de laatste maanden zijn cfe Ford Streetka en de New Beetle Ca briolet. Op het eerste' gezicht meer van hetzelfde, maar hun enige overeenkomst is feitelijk dat ze vier wielen hebben en dat het dak open kan. De Streetka bijvoorbeeld, ontwor pen door Ghia en gebouwd bij Pininfarina in Italië, is een stadscabriootje: de eenvoud zelf. De open Beetle leunt op veel moderner techniek. Hoe beter je ze bekijkt, hoe sterker de verschillen opvallen. De Streetka ziet er schattig uit nadat je met de hand in een paar seconden het piepkleine canvas kapje hebt neergeklapt. Hij ontpopt zich dan als een tweepersoons roadster waar van de rolbeugels in het oog springen. Met het kapje dicht oogt de Streetka heel wat min der elegant. De Beetle lijkt gemaakt voor een softtop; hij ziet er zowel met open als met dichte kap aantrekkelijk uit. Ook kunje er heel behoorlijk met vier mensen in zitten. Technisch is de Beetle veruit de meerdere van de Ford. Hij heeft vier in plaats van twee airbags, rem men met abs en een elektroni sche stabiliteitsregeling. Net als het open Fordje heeft de VW rolbeugels, maar die zitten verborgen achter de bank. Zo dra sensoren een dreigende koprol ontdekken, springen ze binnen een kwart seconde te voorschijn. Herrie Open auto's zijn om te blitsen op de boulevard, niet om hard te rijden. Dat kunnen ze best, maar op snelheid wil zo'n can vas zolderconstructie nog wel eens herrie gaan maken. Je ziet steeds meer auto's met dure, driedubbel ontwikkelde kap pen, zoals de nieuwe Saab 9-3, maar de VW en de Ford vallen nog niet in die categorie. De kap van de Beetle is beter afge werkt dan die van de Streetka. Hij heeft een glazen en ver- warmbare achterruit en dat is mooi meegenomen. In de Ford ontdek je allerlei kierende spelonkjes en moet je je behelpen met een kunststof fen achteruitkijkraampje. In het najaar wordt als optie een hardtop leverbaar die deze na delen niet heeft. Bij de bespre king van cabrio-auto's kom je steevast één begrip tegen: de torsiestijfheid. Daarmee wordt uitgedrukt hoe stevig de con structie nog aanvoelt nadat je het dak van zo'n auto hebt ge zaagd. Vooral op slecht wegdek kan zo'n doos-zonder-deksel gaan draaien of kraken. Wel nu: qua torsiestijfheid moet de Streetka in de Beetle zijn meer dere erkennen. De stuurkolom en de carrosserie van de Ford klapperen een weinig op slech te weg. Hij is bovendien nogal zacht geveerd. Pluspunten heeft de kleine Streetka ook. Het zomerKaatje Fiat Barchetta MG TF Mazda MX5 v.a. 27.875 v.a. 27.630 v.a. 29.595 Peugeot 206 CC v.a. 21.050 Opel Astra Cabrio v.a. 27.895 is veel speelser dan de nogal se rieuze Volkswagen die overi gens wel veel bekijks trekt. Die loze ruimte boven op het dash board in de New Beetle blijft jammer en belemmert erg veel parkeerzicht. Allebei hebben de topless-mobielen een heel klein kofferbakje, maar in de Ford kun je er beter bij en dus is het beter bruikbaar. De dode hoek van de Beetle achter is enorm, want de kap ligt in geopende toestand als een teruggeslagen dekbed op de koets. Hij heeft één handig knopje om alle zijruiten tege lijk omlaag te doen, maar ook een knap lastige hendel voor de ontgrendeling van de kap. Verder wordt de Beetle geken merkt door een lage zit. Nogal verschillend, deze ca- brio's, maar allebei leuk. De kleine Streetka is vooral in open verschijning speels, maar met zijn prijs van 26.000 euro ook erg duur. Dat maakt de meer afgewogen Beetle tot bes te kanshebber voor het NK Open Rijden. Door Mario Vos Audi start deze maand de leve ring van een nieuwe versie van zijn sportwagen TT. Het is de 3.2 quattro, de eerste TT met een zescilinder motor. In deze Audi kun je schakelen als een verwende Formule 1- coureur. Audi heeft het impo sante vermogen van 250 pk in deze uitvoering namelijk ge koppeld aan een heel bijzonde re versnellingsbak: een zoge naamde direct schakelende transmissie. De geautomatiseerd werkende zesversnellingbak heeft twee koppelingen, één op de even en één op de oneven versnel lingen. Bij vooruit rijden zijn steeds twee versnellingen inge schakeld en kun je vliegens vlug met pook- of stuurbedie- ning van overbrenging wisse len, omdat de bak de ene ver snelling ontkoppelt en de an dere koppelt. Vervolgens selec teert de bak aan de hand van de omstandigheden de volgen de versnelling. In de praktijk werkt het sys teem feilloos en kun je net zo snel schakelen als een race piloot, maar wel met de soepe le overgangen van een auto maat. De permanent op vier wielen aangedreven Audi TT 3.2 quattro sprint in 6,4 secon den van 0 naar 100 km per uur en is begrensd op 250 km per uur. Hij kost als coupé 55.890 euro en als roadster 59.990 euro. Een Coopertje was een klein wa gentje, maar toch kropen we er met zijn vieren in, Hetty en ik en twee vrienden. We reden er - het was begin jaren zeventig - mee naar Noord-Beveland om er de ver jaardag van een vriendin te vieren. Tot diep in de nacht, dat moge duidelijk zijn. Karaoken bestond nog niet, maar toch zongen we bijna alle liedjes die we draai den mee. Mijn vrienden Ferre Grignard, Bob Dylan of Janis Joplin en ik... Saskia en Serge. Vooral met mijn nogal scabreuze uitvoering van 'Het zijn de kleine dingen die het doen' in falsetstem had ik veel succes. De ochtend na het feest, na een stevig ont bijt en een winderige wandeling naar de toen nog gloednieuwe Zeelandbrug, pers ten we ons weer in het Coopertje en ging het terug op Tilburg aan. Het stuk auto weg tussen Bergen op Zoom en Roosend aal had toen nog maar twee rijstroken. Dus stonden er nogal eens files, ook op die ochtend, hoewel het Konninginnedag was. We kwamen vrolijk van Zeeland af ge stormd, wind in de rug en luid zingend van The times they are a-changing toen er net voor de Wouwse Tol een kettingbotsing gebeurde. Hetty moest vol in de remmen. Ons Coopertje schokte en schoof - ieder een stootte zijn hoofd - maar jawel, het Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. stond net op tijd stil. Pfïft, deden we en net wilden we Hetty feliciteren met haar alertheid toen, 'boem!', - iedereen stootte zijn hoofd opnieuw - er een auto achter op ons Coopertje knalde. Wij naar buiten om de schade op te ne men. Dat viel gelukkig mee: de bumper plat en een mooie ronde deuk in het kof ferbakje. „Staat eigenlijk best mooi", zei den we opgelucht en keken toen pas wie de dader was. In een Fiatje 500, een nog minusculer autootje dan ons Coopertje, zat een burgermannetje te rillen. Was hij uitgerekend tegen de nieuwe generatie op gebotst, tegen een stel exemplaren van de bevolkingsgroep die in die dagen langha rig tuig werd genoemd, een Melanie-ach- tige jonge vrouw in tafelkleed en drie slungelige studenten, kon het erger? Hij stapte schuldbewust uit en kwam kruipe rig op ons af. En waarom weet ik niet, maar volkomen tegen de sfeer van de si tuatie in, begon ik plotseling net als de nacht tevoren in falset te zingen: „Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen...". Mijn vrienden de slappe lach, volkomen onbegrip bij het mannetje. Hoe het afgelopen is? Na wat geginnegap van onze kant en de herhaaldelijke mede deling van het mannetje dat hij all-risks verzekerd was, wisten wij hem ervan te overtuigen dat het met het oog op zijn no- claim beter was als hij de schade voor vijf tig gulden afkocht. Tot onze blijdschap deed hij dat. Dus wij zingend naar Tilburg, het Coopertje geparkeerd en recht naar de kroeg waar het weer heel laat werd. Niet omdat het Koninginnedag was, maar om dat we de volgende dag vrij waren. Hoewel we nooit gewerkt hadden, vierde ons soort 1 mei, de Dag van de Arbeid. Het feest be gon met uitslapen. Door Rien van der Steen Een luxe terreinauto met een coupévorm, zo zou je de tweede generatie van de Lexus RX300 kunnen beschrij ven. De passagiers hebben plaats genoeg, maar de aparte vorm speelt de bagageruimte parten. De RX300 beschikt over fijne stoelen en een zijdezachte 3.0 liter V6-motor van 204 pk die de 1.810 kilo probleemloos in beweging krijgt. Lichte dorst heeft hij wel, want de motor vraagt elke zeven kilometer een liter benzine, en dat bij een kalme rijstijl. De auto wordt permanent over alle wielen aangedreven en is gebouwd op comfort. De clignoteur van de knipperlich ten is zo geruisloos gemaakt dat je hem bijna niet hoort. De vijftraps automaat schakelt voortreffelijk maar een beetje traag. Heel bijzonder is de spe ciale optitron-techniek van de instrumenten, die pas zicht baar worden als het contact aan staat. De RX300 heeft ne gen airbags, onder meer voor de knieën. Op de duurste ver sies gaat de achterklep op af stand bediend open en dicht, net als het volautomatische af dekzeil. In bochten wil de auto nogal rollen, en hij heeft een ergerlij ke startonderbreker die al een paar seconden nadat de auto is geopend actief wordt. De boel moet dan opnieuw óp en van het slot voordat je kunt star ten. De wielkasten zijn zo enorm dat de giga-wielen van 18 inch nog klein lijken. De RX300 is er vanaf 57.500 euro. i Aan zijn roodverbrande linkerarm en kruin herken je de echte cabriorijder. Met het warme weer worden de open au to's weer massaal de garages uit gereden. Welke vindt u de leukste: zo'n platte Smart Roadster, het Streetkaatje of liever zo'n klas sieke Mazda MX5? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. C\. Vorige week vroegen we u hoe uw favoriete 'dagje auto' eruitziet. Liefst 41 procent wil wel eens lekker slippen en zijn rijvaardigheid op de proef stellen bij de ANWB. Hoe zou u een 'Dagje Auto' invullen? O ANWB-cursus 41% 0 Naar Formule 1 27% O Dagje Zandvoort 10% Q AutoRai 6% 0 Louwman collectie 6% Q Anders 6 O Autotron 3% %%>•- Q Verkeerspark Assen 1% y"V Matthieu Stam, manager van het ANWB test- en trainingscentrum in Lelystad: "Het leuke van een dagtraining rijvaardigheid is de combinatie van het aan gename met het leerzame. Met een auto tegen een muur van water aanrijden is spannend, maar het leertje ook om te gaan met je voertuig. Zo hebben we tal van oefe ningen die spectaculair én nuttig zijn: ondersturen, uit breken van de achterkant van de wagen, aquaplaning, enzovoort. Op onze website www.anwb.nl staat alle in formatie." G ee w P Li v< bi l Op vliegveld Drachten heeft vrijdagavond 22 augus tus voor de tweede keer een Hot Street Night plaats. Dat is een legale straatrace waarin deelnemen punten kunnen verzamelen voor het Nederlands kam pioenschap, de zogeheten Dutch Street Power Series. Nog twee races staan gepland voor 19 en 26 september De organisatie is in handen van VDB Car Events, de stichting Operation Street Legal en de Dutch Hot RodAs- sociation. Informatie: 0165-503554, kaarten aan de kass; of in de voorverkoop via www.speedanddesign.com De RX300, een 4x4 coupé. Toyota's hebben al de reputatie dat ze niet snel kapci gaan. Op een nieuwe zit drie jaar garantie, maar wie nog mei zekerheid wil kan binnen die periode nog één of twee jaar garantie bijkopen. In het laatste geval mag de auto maximaal 160.000 kilometer op de teller hebben. Maai dat is zo'n beetje de enige beperking. De garantie is overdraagbaar op de volgende eigenaar. Skoda levert voortaan alle modellen met abs en een uitschakelbare passagiersairbag. Verder steeg het vermogen van de sterkste dieselmotor in topmodel Superb naar 163 pk. Voor de compacte Sko da Fabia is voortaan een 1,4 liter driecilinder diesel met 75 pk leverbaar. Prijs: vanaf 16.890 euro. Ga voor de rubriek Vraag en Antwoord naar de website van krant en klik op Auto Ik hoor vaak keiharde muziek uit auto's komen. Ik stoor me eraani vraag me af of het mag. Volgende week in Auto: Kennismaking: Ford MPV C-MAX Oude liefde: Over Kudelstaart naar de Filistijnen Vierpersoons Kap: handbediend of elektrisch Achterruit: glas, verwarmbaar Motor: 1.4, 1.6, 2.0, ook diesel Bagageruim: 200 liter Gewicht: 1.327 kilo Verbruik: 1:10 (2.0 I) Prijs: v.a. 24.995 euro (1.4); als 2.0/115 pk met zestraps automaat, leder en elektrische kap: 41.710 euro Tweepersoons roadster Kap: handbediend Achterruit: kunststof Motor: 1.6/94 pk Bagageruim: 214 liter Gewicht: 1.061 kilo Verbruik: 1:12 Prijs: 26.000 euro Smart Roadster Citroën Pluriel v.a. 19.650 Q) v.a. 18.990 Opel heeft records gebroken met zijn Eco-Speedste: een tot dieselversie omgebouwde Speedster sport wagen. Met een 1,3 liter dieselmotor van 112 pk wistde Eco-Speedster op de testbaan 24 uur lang gemiddeld dit 225 km per uur te rijden. Op de openbare weg haalde de diesel-Speedster een gemiddeld verbruik van bijna 1 liter op 40 kilometer. Auto kopers vinden de nieuwe 1,3 liter die selmotor binnenkort terug in de Opeis Corsa en Agila. Hij levert dan 75 pk. Opel Eco-Speedster, een recordbrete Door Jace van de Ven Land Rover heeft de Freelander voor 2004 een opfris beurt gegeven. Bumpers, grille en koplampen zijn meer in lijn gebradi' met topmodel Range Rover. Ook het dashboard en de stoelen zijn nieuw. De Freelander kent twee carrosserie varianten: een driedeurs met naar keuze een afneemt: re kunststof kap of een neerklapbare ca brioletkap, en een vijfdeurs stationwa gon. Ook is er een sportversie met een verlaagd onderstel, stuggere vering en 18 inch lichtmetalen wielen. De Land Rover Freelander 2004.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 20