Garnaaltjes van BR 50 smaken als vroeger ii Ze heten ook wel Postman-bag, de schoudertassen die het komende schoolseizoen helemaal hot zijn. Naast het feit dat er ook veel plastic exemplaren te zien zijn heeft de schoudertas twee dingen gemeen met de rugzak: a) hij hangt laag en b) is vaak van Eastpak. Door CAROLINE GOTTGENS Hoe snel jongerentrends in elkaar kunnen over vloeien blijkt maar weer eens nu het weer tijd is om nieuwe schoolspullen aan te schaffen. Dat de vakantie nog in volle gang is maakt niks uit. Het gaat tenslotte niet om zómaar een paar schriften. Die hippe spulletjes moet je zo snel mogelijk scoren, voor je het weet zijn ze weg. De aanschaf van een tas is ook zoiets: vereisen ouders en een grote hoeveelheid boeken een praktische tas, toch is vooral het mode beeld allesbepalend. Wie goed bij de les is gebleven weet: dit seizoen kopen we een schoudertas. Een Postman-bag, zo als ze met een modern woord heten. In derdaad hebben veel modellen wel iets weg van een posttas, overigens. Je draagt ze laag, met flapperende klep, wat goed staat bij bijvoorbeeld 'street- wear' Bij De Bijenkorf zijn ze volgens inkoper Evert Habich niet aan te slepen. „De best lopende zijn die van geplastifi ceerd linnen. Ze kosten ook maar een tientje, al weet ik niet eens of dat er wel iets mee te maken heeft. Merktas- sen verkopen overigens ook nog steeds goed." Volgens Habich blijven er rugzakken over dit jaar. „Daar kun je niet mee aankomen. De schouder tas is het helemaal." Paul Sigffied, inkoper bij V&D, is het daar niet helemaal mee eens. „De schoudertas is inder daad erg in opkomst, maar rugzakken zie ik ook nog steeds. Vooral voor brugklassers is een schoudertas onhandig. Als je twintig kilo boeken mee moet nemen, dan loop je hartstikke scheef." Nadoen Ouders hebben vooral bij de jongere middelbare scholieren nog wel wat te zeggen over welke tas het gaat worden. Sigffied: „Het zijn vooral de derde, vier de en vijfdejaars die de schoudertassen kopen." Habich ziet dat de kinderen el kaar vooral veel nadoen. „Er wordt in De rugzak wordt, naar verwachting, alleen nog door eerste- en tweedeklassers gedragen. Foto's Roland de Bruin zoverre op het praktische gelet dat de spullen erin passen, maar anders wor den ze ook gekocht. Het heeft ook met mode te maken." Het is moeilijk om het allemaal bij te houden. Habich: „Een trend kan van de ene op de andere maand zomaar ont staan." Populaire merken zijn Gsus en het Koreaanse merk Pucca (met grappi ge Aziatische cartoonfiguurtjes) bij de Bijenkorf, bij V&D zijn het onder meer het eigen merle Yes or No, O'Neill en Eastpak, dat nog steeds op één staat als het gaat om rugzakken én schoudertas sen. De schoudertassenlijn van Eastpak zal zich de komende seizoenen sterk uit breiden. Marketingmanager Hanneli Ribbers: „Volgens de nabestellingen die nu gedaan worden, blijkt wel dat ze heel erg gewild zijn." Ook Ribbers be vestigt dat het rugzak-tijdperk nog lang niet voorbij is. „Rugzakken worden bij ons nog steeds het meest verkocht, we zijn natuurlijk ook een echt backpack- merk." Hanneli Ribbers let goed op hoe ze Eastpak terug ziet op straat: „Dan blijkt dat vooral meisjes nu met een schou dertas lopen. Onze modellen hebben nu vooral pastel tinten, dat vin den de jongens veel te meisjes achtig." De ko mende tijd komen er echter ook meer aardetinten in de collec tie, die wellicht ook bij jon gens meer in de smaak zullen vallen. Ook het aantal modellen wordt uitgebreid. Op het mo ment is de echte jongenstas een platentas, die een elpeeformaat heeft en waar een vakje in zit voor mp3 of walkman. Vrachtwagenzeil Er zijn meer kapers op de kust, zoals Freitag. Dit merk werd ooit hedacht door twee broers, die op het idee waren gekomen tassen te maken van gerecy cled vrachtwagenzeil, afgewerkt met fietsbanden en een oude autogordel als hengsel. De tassen worden al sinds 1993 gemaakt, 'in de tijd dat mobiele telefoons net zo handig waren als een aktentas vol stenen' lezen we op de website. Maar ook nu komen ze van pas. Robert Viertelhauzen namens Frei tag: „Je ziet ze inderdaad meer, dat heeft ook te maken met het feit dat het aantal winkels waar ze te koop zijn verdubbeld is, dus val len ze meer op. Ze zijn er in allerlei soorten en maten, waaronder ook pla ten- en schoudertassen. Het is allemaal exclusief recyclemateriaal." De tassen zijn prijzig, maar het voordeel is dat ze niet in lagelonenlanden ge maakt worden en dat geen tas er hetzelfde uitziet. „Ze zouden het goed doen als schooltas, ze zijn name lijk onverwoestbaar en waterdicht. Maar ja, de markt wordt wat dat betreft door Eastpak beheerst", verzucht hij. Waarom de meeste kids de schoudertas zo laag willen, weet Viertelhauzen wel: „De meeste mensen zeggen dat het zo het fijnste draagt. Het zwaartepunt wordt verlaagd hè." Door Rien van Reems idvertentie-exploitatie: iloord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 'eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; iationaal: 020-4562500. ledactie: 0113-315680 ywv. pzc.nl mail: redactie@pzc.nl ostbus 314460 AA Goes. Schoudertas verdringt rugzak In een mooie zomer zoals dit jaar gaan de nostalgische gedachten vaak terug naar culinaire hoogte punten uit het verleden. Dan doe men beelden op van bijvoorbeeld de Kaai in Vlissingen waar we na het binnenkomen van de 'schuu- tjes' een handje verse garnalen pelden, zo uit de kookpotten van de vissersschepen. Verser kon het echt niet. Daaraan moest ik denken bij het zien van de kaart van Visrestau rant De Boeg in Breskens, één van de voorgerechten is namelijk een cocktail met garnaaltjes van de BR 50. Navraag bij de serveerster leert dat de Breskens 50 het vissers schip was van de vader van de ba zin. Inmiddels is het schip ver kocht, maar de garnaaltjes komen nog steeds rechtstreeks van de Breskense vissersvloot en worden met de hand gepeld. Buiten op de menukaart staat een afbeelding van Br 50, een boomkorvisser zo als er nog een aantal in de mon ding van de Westerschelde te zien zijn. Hoewel er onder het hoofd 'Om de eetlust op te wekken' nog tal van verleidelijke voorafjes prij ken, zoals gebonden Bressiaanse vissoep (7,00 euro), salade met huisgerookte zalm en garnaaltjes (10,50 euro), gegrilde garnalen- spiesjes met zachte looksaus (11,50 euro), tapas, voorgerechtjes met getomateerd brood (11,50 eu ro) en salade met langoustines, co quilles en garnaaltjes (15,00 euro), kies ik voor de garnalencocktail (7,00 euro). De Boeg serveert deze cocktail in zijn klassieke vorm: een klein bodempje verse slasnip- pers in een bolvormig glas dat ver der royaal is gevuld met die heer lijke verse Zeeuwse garnaaltjes. Wat cocktailsaus, een paar partjes hardgekookt ei en twee partjes to maat. De garnalen vormen de hoofdmoot en ze smaken als vroe ger. Zo zouden overal in Zeeland de garnalen op tafel moeten ko men. Helaas, hoe vaak hebben ze geen retourtje Marokko achter de rug. De Boeg presenteert de hoofdge rechten vis als 'de gulle gaven van de zee'. Een greep uit het aanbod: gestoomde scholfilets met fijne bieslooksaus (13,75 euro), gegrilde zalmmoot met béarnaisesaus (15,00 euro), gebakken gamba's met zachte looksaus (16,75 euro), assortiment van gegrilde vis met béarnaisesaus (17,50 euro), gebak ken lotte met saus van roze pe pers (18,50 euro), gebakken zee baarsfilet 'Mediterranee' (19,50 euro), gegrilde grietbot en coquil les met een zachte mosterdsaus (20,50 euro) en gebakken zeetong met champignons (dagprijs). Omdat ik bij de voorgerechten huisgemaakte garnalenkroket met tartaarsaus (7,00 euro) zie staan en de ervaring leert dat de kwali teit van de garnalenkroketten ten zuiden van de Westerschelde vaak maatgevend is voor het niveau van de keuken, bestel ik die in plaats van een hoofdgerecht. Ook hier opnieuw geen overdreven do sering van sla en andere groenig heden, maar wel een uitgekiende portie tartaarsaus, fris-rins zoals het hoort. De kroketjes zijn lekker knapperig gefrituurd met wat pe terselie en ze hebben een tamelijk stevige structuur. De vulling is duidelijk rijk aan garnalen en de smaak voortreffelijk. Net als bij de garnalencocktail, waar ook verse toast bij werd geserveerd, krijg ik verse bruine boterhammen van een ambachtelijke bakker. De Boeg heeft in een rubriek 'Uit de Zeeuwse wateren' de seizoen producten ondergebracht, te we ten: gekookte mosselen natuur met mosterdsaus, mosselen met witte wijnsaus en gebakken mos selen met tartaarsaus (alle tegen dagprijs), voorts gebakken paling natuur (16,75 euro) en paling in 't groen (17,50 euro). Vis is de hoofdmoot bij De Boeg en de vleesgerechten, samenge bracht onder het hoofd 'Van de groene weide' zijn bekende klas siekers, onder meer drie tourne- dosbereidingen (18,50 en 19,50 euro), een varkenshaasje met cal- vadosroomsaus en champignons (13,75 euro), gebakken eenden borst met rode vruchtensaus (16,00 euro) en krokant gebakken kalfszwezerik met portosaus en stukjes kreeft (22,50 euro). De keuken houdt duidelijk rekening met de Vlaamse smaak. Met in stemming en genoegen lees ik de waarschuwing op de menukaart: 'Daar wij met verse producten werken, kan het zijn dat iets is uitverkocht.' De Boeg wordt uitge baat door mensen die met de vis en de visserij zijn opgegroeid. Er varing van generaties cijfer je niet zo maar weg, dat is duidelijk te merken. Restaurant De Boeg Spuiplein 39 4511 AD Breskens Tel. 0117-381866 Zeven dagen van de week geopend Keuken open van 12.00 tot 21.00, in weekeinde tot 21.30 uur Creditcards: Visa en Mastercard, pin nen Kinderen: menuutjes, speelruimte Vegetarisch: menu van 20,50 euro Rolstoel: bij toiletten wat behelpen Roken: tijdens visbujfetten wordt deel rookvrij gemaakt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19